Ägare av vildguppy

#1 - 18 augusti 2010 18:07
Då var man ägare av lite Vildguppy inte dem finaste precis men en härlig utmaning att dra upp dem till en större storlek var väl tänk,dem kommer gå i ett kar i badrummet med ett pare Ancistrus som inte ynglar av sig:mad:så nu står mitt hopp till Guppys:p:dkan inte misslyckas känns det som;)men nu till min fråga...Lite spännande med vildguppy då jag inte tidigare har haft dessa nu är dessa här VF ifrån början,avkommer ifrån föräldrarna...Nån som kan berätta lite om dessa varelser:)
#2 - 18 augusti 2010 18:22
Det borde väl inte bara någon större skillnad från vanliga odlade guppy. Kanske dessa är mer tåligare än vad odlade är :p.
#3 - 18 augusti 2010 18:58
snabbt upp med några bilder innan guldkontot är nere.......

.
#4 - 19 augusti 2010 16:55
Kensa skrev:
snabbt upp med några bilder innan guldkontot är nere.......

.
Nja då kommer jag nog hellre med dem Live och visar dem än att dra upp en bild här tyvärr....Dem ska tydligen vara lätta att dra upp precis som vanliga Guppy som macke var inne på,mer vet jag inte tyvärr...
#5 - 20 augusti 2010 15:01
Då det ska vara sånt klydd att länka en bild på Mail så får jag väl dra upp två bilder här Kensa allt för din skull...
Första--Hanen
Andra--Honan
Jag har även forskat i vad dem kommer ifrån och dem kommer ifrån Trinidad eller vad det stavas:confused:dem plockades hem ifrån en resa av några studenter som skulle studera dem vidare i Skåne,det var ett projekt dem skulle göras här hemma enligt nån utbildning dem gick då för tillfället.Sen såldes alla till en bekant till mig för 2 år sedan.Dem ska ALDRIG ha blandats med nåt annan utan har gått i ett seperat kar hela tiden,dem ska tydligen vara lättare att dra upp än vanliga avlade guppy fick jag reda på:)jag som hade tänkt att dem skulle gå som levande fodor till mina Rov-Malar;)
#6 - 20 augusti 2010 15:36
Wow - back to the 70-80-ies. Kallades då för gråguppies... Avis.
#7 - 20 augusti 2010 15:39
erikthur skrev:
Wow - back to the 70-80-ies. Kallades då för gråguppies... Avis.
Du får gärna berätta mer kära Erik,om du vet mer det vill säga:)
#8 - 20 augusti 2010 15:41
Nja bara det att så såg dom ut på den tiden om det inte var dessa framodlade varianterna (slöjstjärt mm) vill säga. Typiska blå fläckar på hannen.
#9 - 20 augusti 2010 19:17
NIIIICE....!!!

letat ett bra tag efter dom där !!!!!!

exakt så såg mina första guppies ut 1977.

sedan fick syrran för sig att släppa ner en hane med stor vacker rumpa,,,sedan var det kört.
inte för att man begrep det då.

vill ha en kull .....i oktober...kan inte ta emot förrän då.....

.
#10 - 21 augusti 2010 05:27
Kensa skrev:
NIIIICE....!!!

letat ett bra tag efter dom där !!!!!!

exakt så såg mina första guppies ut 1977.

sedan fick syrran för sig att släppa ner en hane med stor vacker rumpa,,,sedan var det kört.

inte för att man begrep det då.

vill ha en kull .....i oktober...kan inte ta emot förrän då.....

.
Vi får se vad vi kan fixa när det närmar sig
#11 - 21 augusti 2010 07:25
Roligt att ni gillar dem....
#12 - 28 augusti 2010 18:05
Nu jäklar börjar dem små ploppa ut härligt!!känns lite som ett yngelsäkert innefilter skulle vara på plats haha eller något moddat filter skulle också funka,får se vad man kan hitta på
#13 - 28 augusti 2010 21:14
Oj! Faktiskt riktigt fina! Grattis :D Kan ju inte säga att jag är ett stort fan av guppy... Men de där var riktigt fina! Mycket, mycket, mycket, mycket finare än de sönderodlade [:-106]
#14 - 28 augusti 2010 23:12
jag har också "vildguppys" från just trinidad men mina har ingen färg på fenorna
#15 - 28 augusti 2010 23:41
Dubbel skrev:
jag har också "vildguppys" från just trinidad men mina har ingen färg på fenorna

Bilder! :D
#16 - 29 augusti 2010 00:29
ska försöka ta en hyffsad bild (har ingen kamera, får tjata på farsgubben att köpa något till mig )
#17 - 1 september 2010 00:31
Bara att instämma i att dessa är riktigt vackra! :D
#18 - 1 september 2010 08:27
Tycker dem är skit fula haha
#19 - 1 september 2010 09:09
vad göder du dom med ?

/
#20 - 1 september 2010 12:03
Kensa skrev:
vad göder du dom med ?

/
Vanligt flingfodor
#21 - 1 september 2010 12:13
Vanligt flingfodor

animaliskt eller grönt, eller kanske en blandning ?

.
#22 - 2 september 2010 11:10
Grattis till en intressant, reproduktiv och tålig fisk. Jag har själv vildguppy frånTrinidad som är ursprungligen köpta från Södermalms Zoo.
Några av mina hanar ser ut som din på bilden medan andra har lite ormskinnsmönster i bakre delen av kroppen. Somliga är färglösa på stjärtfenan och andra har lite färg där. Tidigare hade en del översvärd, men jag är rädd att det anlaget försvunnit för mej.
#23 - 2 september 2010 13:27
ska du inte gallra bort de med ormskinnsmönster? Låter som en liten korsning (?) :o
#24 - 2 september 2010 13:54
DAHLBERG skrev:
ska du inte gallra bort de med ormskinnsmönster? Låter som en liten korsning (?) :o

Det har jag inte tänkt. Klart att jag inte kan vara helt säker på att de inte korsats med någon framodlad guppy någon gång eftersom jag inte haft dem i min ägo sen de håvades upp ur den där pölen på Trinidad. Däremot kanske det är så här de såg ut de som en gång gav upphov till ormskinn? Det är alltså inte mycket att komma med, men lite invecklade mönster precis där stjärfenan börjar.
Gallrar jag så kommer det inte att ske utifrån någon som helst ambition att förädla eller gynna någon färg/teckning. Nu ljuger jag eftersom jag gärna såg att översvärden kommer tillbaks.
#25 - 22 september 2010 14:43
Nu jäklar börjar dem små ploppa ut härligt!!känns lite som ett yngelsäkert innefilter skulle vara på plats haha eller något moddat filter skulle också funka,får se vad man kan hitta på

I de flesta fall behövs inte det just till guppyyngel, de verkar lite smartare än t.ex. svärdbäraryngel, men är det en (väldigt) kraftig pump så kanske du behöver det ändå...? [COLOR=blue]Testa[/COLOR] utan att "modda" pumpen, hittar du yngel i den sedan så [COLOR=blue]vet[/COLOR] du att det behövs......[}:)]
Bilagor:
#26 - 22 september 2010 14:48
DAHLBERG skrev:

Alla de mönster som odlingsguppy har FINNS naturligt, fast oftast i en blekare variant, bland vildformerna, alltså behöver det inte vara en korsningsguppy just i detta fallet, jag litar ganska mycket just på Södemalmsaffären......annat är det annars med de flesta (men inte alla, det finns glänsande undantag!) övriga affärer, som t.ex. saluför UPPENBARA hybridguppy som "endlers", detta är snarare regel än undantag tyvärr.
#27 - 22 september 2010 15:01
tummen skrev:
I de flesta fall behövs inte det just till guppyyngel, de verkar lite smartare än t.ex. svärdbäraryngel, men är det en (väldigt) kraftig pump så kanske du behöver det ändå...? [COLOR=blue]Testa[/COLOR] utan att "modda" pumpen, hittar du yngel i den sedan så [COLOR=blue]vet[/COLOR] du att det behövs......[}:)]
Dem var väldigt svåra att få yngel på då pumpen tog dem flesta haha men nu sen en tid tillbaka är det fixat och småttingar kan beskådas

Annons