Afrikanska dvärgklogrodan utrotningshotad?

#1 - 7 augusti 2010 11:03
Har försökt hitta information om det här men det står olika överallt. På vissa hemsidor står det att dom försvunnit helt och hållet från sin naturliga miljö och på andra står det att dom är väldigt vanliga i sitt utbredningsområde. Är det nån här som vet hur det egentligen ligger till. Märk väl att jag menar den Afrikanska DVÄRGklogrodan inte den vanliga klogrodan.
#2 - 7 augusti 2010 12:22
De man köper i zoobutikerna tror jag är odlade (de är mycket lättodlade) och de lär vara bastarder av Hymenochirus boettgeri, H. curtipes och eventuellt flera arter. På IUCNs Röda lista står H. boettgeri i alla fall som Least Concern, alltså inte särskilt hotad. Den är inte CITES-listad. På vissa håll tror jag populationerna har minskat på grund av människans miljöpåverkan. Om de är hotade i naturen är det väl särskilt bra om vi akvarister fortsätter att odla dem i fångenskap.
#3 - 10 augusti 2010 16:06
Okej tack så mycket för svaret :) Har själv 6 stycken hemma. Tänkte göra ett försök framöver att odla dom. Men har hört att få ynglen att växa upp är väldigt svårt.
#4 - 10 augusti 2010 22:36
Näråvars, plocka bort föräldrarna och mata ynglen med artemia eller annat smått levande foder så ska det nog gå bra. Jag gjorde så att jag sög upp romkornen med en luftslang och flyttade dem till ett eget litet akvarium, annars är det risk att grodorna äter upp dem.
#5 - 12 augusti 2010 17:15
Okej det ska jag tänka på. Men det jag har hört är att ynglen är väldigt väldigt känsliga och att vattnet måste vara helt perfekt fritt från nitrit och rätt ph värde och sånt.
#6 - 13 augusti 2010 07:46
Nja, jag var inte särskilt noggrann eller extra renlig när jag fick mina yngel. Tvärtom upplevde jag dem som tåliga och lättskötta. Det är nog bara att göra så gott du kan och hoppas på turen. Jag tror dessutom att de bara leker på våren.
#7 - 13 augusti 2010 19:37
Okej bra att veta. Så dina yngel överlevde alltså till vuxen ålder? Vad matade du dom med och hur ofta gjorde du vattenbyten?
#8 - 13 augusti 2010 22:11
Jäpp, det tog bortåt ett år tills de var vuxna. De fick Artemia, Moina och diverse vildfångat levandefoder, så småningom fryst Artemia. Vattenbyten väldigt slarvigt och sällan. Det blev 30 stycken som jag sålde till Södermalms akvarieaffär för en tia styck, då hade de ätit typ för en tusenlapp...
#9 - 16 augusti 2010 14:42
Okej tack för alla svaren Telge :)

Annons