Afrikansk lungfisk

#1 - 16 september 2005 12:13
Ska hämta mitt nya 540L akvarium imorgon. Med följer bla en Afrikansk lungfisk (Protopterus annectens). Då jag ska ha mest fredliga sydamerikaner så vet jag inte vad jag ska göra av den. Finns det folk som är intresserade av dessa? Den kan stanna tills jag börjar köpa de dyrare fiskarna men sen måste den nog ut.
Den är i dagsläget runt 35 cm lång, kanske tom 40 cm.
Vad är andras erfarenheter av denna fisk? Går den att ha med lugna sydamerikaner (tetror, dvärgciklider och större fredliga ciklider)?
#2 - 16 september 2005 12:54
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=399

verkar inte vara någon höjdare att ha den med andra fiskar när den blir så stor och fiskätare.

// SeanChai
#3 - 16 september 2005 15:11
Lungfiskar har ett enormt bett i käkarna och är kapabla att skada de flesta fiskar. De är utpräglade rovdjur och småfiskarna lär leva väldigt osäkert.
#4 - 16 september 2005 21:11
Tack

Jo jag misstänker att det är så jag med. Bara hoppas man kan hitta nån som är intresserad av att ha en 40cm lungfisk då.

Det hade varit intressant att ha den ett tag men jag är helt inställd på att skaffa ett gäng sydamerikaner så snart som möjligt.

Men tack för era svar.
#5 - 18 september 2005 16:17
Stor rackare

När jag nu fått hem akvarie och lungfisken så visade det sig att den är 54 cm :)
Ett riktigt litet sjömonster. Den promenerar omkring på botten med sina sprötliknande fenor/ben. Den tycker speciellt mycket om att sandavsnitten i akvariet där den tycks leta efter föda i sanden genom att suga in den och sila ut den genom gälöppningarna.
Men grejen är att den inte riktigt passar in i mitt "lilla" 540L akvarium, där en någorlunda noggrann sydamerikansk biotop skall bildas med dvärgciklider och fredliga större ciklider. Men jag vill ju inte bara nacka den heller. Det är ingen med ett lämpligt akvarium som kan tänka sig att ta sig an den? Den är en spännande fisk som tyvärr inte passar in i mina planer nu. Hör av er till mig om ni har en plats för den. Den kostar inget. Den kräver bara räkor eller annat gott.
Bilder finns på www.wonko.org/fiskar/index.htm
#6 - 27 september 2005 16:18
Afrikansk Lungfisk

Ingen som vill ha min lungfisk. Den är 54cm stor och äter räkor ur handen. Ta en biltur till hudiksvall och plocka upp "skönheten" :)
Den skänkes till den intresserade akvaristen
#7 - 7 december 2005 11:06
Bara nyfiken, hur gick det med lungfisken?

MVH
/Jens
#8 - 9 april 2007 21:39
jag är tyyyyypp gryyyyyyyymt sugen men senaste inlägget är 2005 så de är nog försent nu =(
#9 - 10 april 2007 21:41
kan de va denna som e på blocket http://www.blocket.se/vi/11504857.htm?ca=4_s
han heter Magnus å är de kanske Wonko som e han?
#10 - 10 april 2007 21:41
EMIL_EMPO skrev:
jag är tyyyyypp gryyyyyyyymt sugen men senaste inlägget är 2005 så de är nog försent nu =(

chansen e nog kvar att du kan köpa den nu..
#11 - 10 april 2007 22:11
Dom bör gå ensamma och man bör passa sig för att själv bli biten. Tänderna knipsar inte, dom krossar. Det lär gå att mata med vuxna cichlider men pellets duger gått. Dom kan bli minst 50 år i akvarium om man sköter dem. Det är stillsamma djur (utom vid matning eller om man skrämmer dem), 300-400 liter kan räcka till en Protopterus på 50 cm om det kniper.
#12 - 11 april 2007 00:03
Cold skrev:
kan de va denna som e på blocket http://www.blocket.se/vi/11504857.htm?ca=4_s

han heter Magnus å är de kanske Wonko som e han?

OMG! vilket MONSTER! [:-50] …tyvärr bor jag för långt bort [:-16]

Dom bör gå ensamma och man bör passa sig för att själv bli biten. Tänderna knipsar inte, dom krossar. Det lär gå att mata med vuxna cichlider __MEN PELLETS DUGER GÅTT__. Dom kan bli minst 50 år i akvarium om man sköter dem. Det är stillsamma djur (utom vid matning eller om man skrämmer dem), 300-400 liter kan räcka till en Protopterus på 50 cm om det kniper.

eller varför inte sniglar. [:-38]

" target="_blank">

(såg tråden just när jag satt och ladda upp filmen hehe)

i övrigt jätte bra inlägg, håller med dig helt !
#13 - 11 april 2007 10:11
jag hadde en lungfisk förut på 40-50 cm men då gick den i en 400 liters så jag gav bort den till en djuraffär för den blev för stor... nu har jag ett 800l med en arowana i ! så jag tänkte skaffa en lungfisk ochså =)... dom lär väll inte göra nått mot varran?lungfisken ligger typ bara still på botten elr nått ( gjorde min förra iaf) och arowana simmar bara runt vid ytan :P nån som vet nånannanstans man kan köpa en lungfisk ?? ( inte den på blocket kostar ju förfan 3500 ! )
#14 - 11 april 2007 13:07
EMIL_EMPO skrev:
jag hadde en lungfisk förut på 40-50 cm men då gick den i en 400 liters så jag gav bort den till en djuraffär för den blev för stor... nu har jag ett 800l med en arowana i ! så jag tänkte skaffa en lungfisk ochså =)... dom lär väll inte göra nått mot varran?lungfisken ligger typ bara still på botten elr nått ( gjorde min förra iaf) och arowana simmar bara runt vid ytan :P nån som vet nånannanstans man kan köpa en lungfisk ?? ( inte den på blocket kostar ju förfan 3500 ! )

GLOBEFISH har haft en till salu, den kanske finns kvar.
#15 - 11 april 2007 17:43
hur söker man på en person ? XD
#16 - 11 april 2007 20:16
medlemslista,till höger om FAQ...:) om de va de du menade??
#17 - 11 april 2007 20:50
japp ! nu har jag sökt och hittade ingen person som hette GLOBEFISH .. konstigt XD.. men men !! ska till fisk affären här i västerås och kolla lite om dom kan ta hem en åt mig ;) dom har iaf lyckats ta hem en arowana,lejonfisk,axelotl o massa andra rovfiskar åt mig som e svåra att få tag på.. www.havannazoo.se har massa skojjiga fiskar !! men jag har ingen möjligthet att åka så långt :(:(:(:(
#18 - 11 april 2007 22:35
okej,hur stort kar ha du? asså vill du ha en lungfisk,isf varför?de e väl inge kul med en sån?
#19 - 12 april 2007 07:18
hehe jag har ett 800l o ett 400l .. vet att 800 e för litet för arowana men han ska få flytta sen ;) den e bara 30 cm just nu. joo lungfiskar e skit coola ! :D.. har du själv nån rovfisk ?
#20 - 12 april 2007 08:44
haha,okej..hmm oscar om de klassas som rov fisk??? tips på rovfiskar då?
#21 - 12 april 2007 10:57
haha jaoo stora oscar tkr jag e rovfiskar iaf =) arowana,ormhuvudsfisk,lungfisk,vargtetra,redtail, och sånt ;) fast då ska man ha STORA kar... 1500-2000 l minst.. vill ha ett typ 3000-4000l men jag e rådd att golvet inte orkar?? bor i vanlig lägenhet :P har du mer för fisk ? och kar?
#22 - 12 april 2007 22:36
ett 550L med några oscar,sen ett 250L som de simma svärdbärare i för tillfälligt(brorsan köpte platyna idag).vet inte vilka fler ja ska ha i?Fundera på guppy å ett stim med kardinaltetror.
#23 - 13 april 2007 12:53
Cold skrev:
ett 550L med några oscar,sen ett 250L som de simma svärdbärare i för tillfälligt(brorsan köpte platyna idag).vet inte vilka fler ja ska ha i?Fundera på guppy å ett stim med kardinaltetror.

okej ;) skaffa nån fjärilsfisk ? elr nån fin gurami? :) ska själv starta upp ett 250l nästa väcka som det ska gå massa guramisar 2-3 fjärilar o lite fina tetror o sånt .. mer som ett sällskaps kar ,massa rötter o MYCKEt växter ska ochså va där.. några tips om nån mer fin fisk?:D :confused:
#24 - 16 april 2007 15:00
:p
EMIL_EMPO skrev:

några tips om nån mer fin fisk?:D :confused:

Channa bleheri? :D

EMIL_EMPO skrev:

arowana,ormhuvudsfisk,lungfisk,vargtetra,redtail

... fengäddor, gars, andra gäddor, andra rovmalar, piraya, payara, datnioides, ATF... listan är lång :D

EMIL_EMPO skrev:

nån som vet nånannanstans man kan köpa en lungfisk ??

Vet att amazoonas (huddinge, stuvsta) har en inne... billig ;) tror det var 350kr för den?..

Cold skrev:

asså vill du ha en lungfisk,isf varför?de e väl inge kul med en sån?

Alla har olika smak :p

Såg att de fanns någon annan huddinge bo som skrivit i den här tråden :)
#25 - 17 april 2007 16:54
haha en channa skulle slakta alla fiskar i det karet
#26 - 17 april 2007 19:34
EMIL_EMPO skrev:
haha en channa skulle slakta alla fiskar i det karet

Svar nej. Channa bleheri går nästan att hålla med mindre tetror, jätte snäll ormhuvud...
#27 - 17 april 2007 20:53
Ja C. Bleheri är nog en rätt fredlig fisk, hller mina med Kongotetror som var mkt små när dem fick flytta in och ingen har gått åt. Nu är tetrorna ~8cm så faran är nog över...
#28 - 18 april 2007 11:00
ofan ! har iof bara sätt jätte ormhuvuden äta o dom e inte snälla kan jag tala om !!!! fyfan va coolt de e o se dom äta.. trodde alla ormhuvuden va sånna:P
#29 - 18 april 2007 12:04
Jo har sett endel mer eller mindre smakliga filmer på Micros som äter. Mina blehgeris beter sig iofs på ungefär samma sätt när jag släpper ner syrsor...
#30 - 20 april 2007 10:51
Micros ormuvet är nog värst :) sett i lokala butiken när de slängde i en ciklid... ormhuvena slet den i stycken kan jag säga :)

Men bleheris är inte så aggro.

Annons