Afrikansk jätte räka

#1 - 6 juli 2009 21:14
Atya gabonensis

Är det någon som har erfarenhet av den här räkan? Främst är jag orolig för att den ska vara duktig på att äta upp ägg?
#2 - 8 juli 2009 18:38
Den är duktig på att vara skygg. Och att vinka med filterarmarna. Där slutar dess meritlista ;)

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 juli 2009 18:50
Den finns ju med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
#4 - 8 juli 2009 20:42
Hade en för ett par år sedan. Den var skygg i början men blev så småningom ganska modig och promenerade runt i karet eller hittade någon plats i karet där strömmen var stark där den satte sig och filtrerade. Ett trevligt inslag i karet som inte gjorde nått mot någon förutom när den stora gibbicepsen blev för närgången. Vet inte om den skulle röra ägg.
Har den senaste tiden letat efter den men har inte hittat nån som har haft några. Nån som har ett bra tips på nån som säljer dem på västkusten?
#5 - 9 juli 2009 08:32
vet nån var denna säljs i gbg??
#6 - 9 juli 2009 08:53
De är fredliga o helt underbara. Jag köpte mina 9 st för 3 år sedan o de lever alla.
Fråga i djuraffären om de kan beställa hem sådana.
I början är de tråkiga men när de väl bott in sig så syns de mycket.
#7 - 9 juli 2009 08:58
Undrar om dom skulle gilla mitt SA kar me jordätarna o massa malar ?
#8 - 9 juli 2009 09:44
vad kostar dom ca st?
#9 - 9 juli 2009 13:02
Jag har en som är fyra år gammal. Min absoluta favorit. Syns mycket och helt orädd när den bott in sig och blivit lite äldre. Den äter inte upp ägg. Den filtrerar bara partiklar med filterhänderna. Om man har många har jag hört att det kan vara svårt för dem att få tillräckligt med mat, men jag vet inte. Ibland undrar jag om min känner sig ensam... men jag har inte heller sett några till salu sen jag köpte min.
#10 - 9 juli 2009 14:29
Här i Kristianstad så säljs några just nu, men affärens ägare hade ingen direkt kunskap om dem så de verkar inte allt för vanliga.
Det var en ruskigt snygg bild du hade lyckats ta.
Det är skönt att få bekräftat att den inte tar ägg, men hur agerar den gentemot andra mindre räkor? Jag hörde någonstans att den kunde knipa/sticka närgågna fiskar.
#11 - 9 juli 2009 16:04
Riddaren skrev:
Här i Kristianstad så säljs några just nu, men affärens ägare hade ingen direkt kunskap om dem så de verkar inte allt för vanliga.

Det var en ruskigt snygg bild du hade lyckats ta.

Det är skönt att få bekräftat att den inte tar ägg, men hur agerar den gentemot andra mindre räkor? Jag hörde någonstans att den kunde knipa/sticka närgågna fiskar.

Tack:)
Mina kan sticka till fiskar om de är för närgångna. Men det är aldrig någon fisk som blivit skadad.
Du kan nog lugnt köpa någon. Lycka till!
#12 - 9 juli 2009 16:14
vad kostar dom st?
#13 - 9 juli 2009 16:19
xitele81 skrev:
vad kostar dom st?

Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig runt 55kr/st
#14 - 9 juli 2009 16:21
drd skrev:
Undrar om dom skulle gilla mitt SA kar me jordätarna o massa malar ?

Med malar går jättebra. Men jag har ingen erfarenhet av jordätare. Men är jordätarna fredliga av sig så.
Mina räkor samsas om platsen i ett rör med mina praktbotior.
#15 - 9 juli 2009 16:54
ja köpte 2 för ett tag sen.. storleken va ca 5 cm då.. dom gav ja hutlösa 160 kr/st för.. Men snygga å roliga e dom....när dom syns he he

Annons