Affärspris på diskusar?

#1 - 6 augusti 2003 17:46
hejsan.. ´detta kanske är en dum fråga som har ställts flera gånger om..

men vad är ca:priset på en diskus i affären? 500kr/st eller 20kr/st?.. vill bara ha ett ungefärligt pris.

tacksam för svar

hejdå
#2 - 6 augusti 2003 17:48
Beror vad det är för fisk. Ungfisk, par mm. En ungfisk på 5cm kanske kostar 100:-+ Och ett vuxet lekpar 1000-3000:-.
#3 - 6 augusti 2003 17:48
150-200 för de billigare arterna flera tusen för lekpar :-S
#4 - 6 augusti 2003 18:07
såg EN diskus för 10 000 typ snow white, men det är ju möjligt att det skulle stå 1000 men dyrt endå
#5 - 6 augusti 2003 18:13
Jag har tittat lite i olika affärer med standardutbud och de vanligaste diskussorterna går på runt 300kr. Så finns det ju givetvis billigare och dyrare ställen samt sorter.
#6 - 6 augusti 2003 18:18
storleken brukar göra priset, sen kostar de "nya" formerna mer
#7 - 6 augusti 2003 20:02
ner i den lokala zoobutiken ligger dom på minst 250kr och uppåt..
för dom vanligaste.. tycker ofta att butikerna har dålig skötsel också i många fall.. kan man hitta någon privat odlare så brukar det löna sig..
#8 - 6 augusti 2003 20:40
<font color="red">Priserna beror som sagt helt på var du bor i landet. Stockholm - dyrt, <b>en</b> ungfisk cirka 299kr.</font id="red">
#9 - 7 augusti 2003 06:02
299 pix st? I Sthlm? I så fall vart då? [:)]

#10 - 7 augusti 2003 06:06
På globefish i STHLM kostar diskussar från 195:- för turkos
och 295:- blue dimond.
Men det är väl 5-10 kvar antar jag
#11 - 7 augusti 2003 07:57
Ah ok... Globefish ja... Förklarar varför jag inte sett de priserna då jag aldrig åker dit längre.

Annars så ligger de flesta affärer runt om och i Sthlm på 500 pix stycket och uppåt. Iofs så får man oftast vad man betalar för.
#12 - 7 augusti 2003 09:11
<font color="red">Mamutzoo tror jag hade för 299kr, fruktansvärt dyrt...</font id="red">
#13 - 7 augusti 2003 09:16
"Får vad man betalar för" Tror du på det själv? Hur kan då andra affärer sälja dem billigare. Tillgång och efterfrågan är vad det handlar om. Affärerna i Sthlm Tar högre pris bara för att de kan det.
#14 - 7 augusti 2003 09:45
Eftersom jag bor mitt i Sthlm vet jag också att priserna är högre här på precis allt. Inte bara Discus...
Men när det gäller just fisk-kvalitet så tror jag, min personliga åsikt ja, att man får vad man betalar för... Billigast är sällan bäst.

Sen lägger jag, personlig åsikt igen, inte just Globfish högt upp på listan över bra affärer med god kvalitet.
Jag har full förståelse att andra kanske tycker annorlunda.

#15 - 7 augusti 2003 09:54
Känner inte till affärerna i Sthlm så det kan jag inte utala mig om. Det höga priset du betalar är ju inte för fisken utan för att den köps i Sthlm, tyvärr. En fisk kostar inte mer att föda upp i Sthlm än i Skåne.
#16 - 7 augusti 2003 09:55
Billigast är sällan bäst. Jaså inte???? Jag vet många affärer som importerar själva & kan ha lägre priser till samma kvalitet som alla andra. En grossist kan tex få hem fisk & 2-3 dagar säljer han den till affären. Nu säger jag inte att det alltid är så, men det förekommer. Jag har full förståelse att det är dyrare i Stockholm. Dom har som sagt i tidagre forum att dom har högre hyror, högre löner osv osv.
#17 - 7 augusti 2003 17:02
Det finns sällan någon koppling mellan pris vs kvalitet hos Zoo-butikerna av idag.

Jag har tre punkter som jag kontrollerar en butik med först, innan jag köper fisk där:

Ser det rent och prydligt ut i butiken, är allt bra uppmärkt och tydligt, jag då ökar chansen att de vet hur man tar hand om fiskarna i karen också. Ser det oordnat ut så kan du kallt räkna med att det inte är så noga med vattenbyten, karantän och annat där heller.

Har de många fiskar i butiken och verkar det vara omsättning på dem, eller är det samma fiskar där besök efter besök? En bra butik har många kunder som kommer och köper fisk frekvent så att lagret omsätts.

Hur verkar personalen? Lyssna på konversationen mellan personal och andra kunder medan du står och tittar på deras fiskar, och bilda dig en uppfattning om huruvida personalen vet vad de pratar om eller ej.

Om alla dessa tre punkter är OK, då har inte priset den allra största betydelsen. Förvånansvärt ofta så är dock riktigt sunkiga ställen också relativt dyra på sina varor.

Swetrot
#18 - 7 augusti 2003 17:10
okej. tack för alla era svar.. men som jag förstått innan så kan en diskushona få upp till 300 ägg? då kan man tydligen tjäna en relativt stor hacka på att sälja diskusar..
#19 - 7 augusti 2003 17:15
Visst dom kan få 300 ägg, men försök själv odla dom. Det är inte det lättaste. Därav priset.
#20 - 7 augusti 2003 17:35
"okej. tack för alla era svar.. men som jag förstått innan så kan en diskushona få upp till 300 ägg? då kan man tydligen tjäna en relativt stor hacka på att sälja diskusar.."

Att få upp yngel till ungfiskar som går att sälja är inte det lättaste, det kostar också en hel del pengar eftersom man ska ge dem mat osv.
Mina jaguarciklider lägger ca 1000st ägg vid varje lek(varje månad), av dessa så blir 500-800st frisimmande yngel, av dessa klarar sig sedan i bästa fall ett 50-tal tills de är 1 månad gamla och nog stora att klara sig helt själva, av dessa 50st så lyckades jag vid senaste försöket få upp 3st till samma storlek som man hittar i affären... Och idag har jag bara 2 av dessa kvar... :P
Nu är jag iofs amatör och vet egentligen inte vad jag sysslar med... ;) ...men jag ville bara påpeka att antalet ägg inte är samma sak som antalet ungfiskar du kan sälja till butiken.

Mvh Fredrik Isaksson
#21 - 7 augusti 2003 20:51
jo. självklart vet jag det.. jag får ju förvänta mej att typ... iaf 150 av äggen kanske ruttnar.. 120 av ynglen dör.. osv osv.. menmen.. jag frågade bara priset på diskusar om jag kanske ska köpa det + ett större akvarium om något år. =)

Annons