Det finns sällan någon koppling mellan pris vs kvalitet hos Zoo-butikerna av idag.
Jag har tre punkter som jag kontrollerar en butik med först, innan jag köper fisk där:
Ser det rent och prydligt ut i butiken, är allt bra uppmärkt och tydligt, jag då ökar chansen att de vet hur man tar hand om fiskarna i karen också. Ser det oordnat ut så kan du kallt räkna med att det inte är så noga med vattenbyten, karantän och annat där heller.
Har de många fiskar i butiken och verkar det vara omsättning på dem, eller är det samma fiskar där besök efter besök? En bra butik har många kunder som kommer och köper fisk frekvent så att lagret omsätts.
Hur verkar personalen? Lyssna på konversationen mellan personal och andra kunder medan du står och tittar på deras fiskar, och bilda dig en uppfattning om huruvida personalen vet vad de pratar om eller ej.
Om alla dessa tre punkter är OK, då har inte priset den allra största betydelsen. Förvånansvärt ofta så är dock riktigt sunkiga ställen också relativt dyra på sina varor.
Swetrot