Affärer???

#1 - 24 augusti 2003 08:09
Nån som vet vart det finns nån affär som för ett hyfsat utbud av sydamerikanska ciklider!!!

mvh stefan<font color="navy"></font id="navy">
#2 - 24 augusti 2003 08:14
http://www.zoomassan.se/
kolla deras fisklista..de har en del tror jag.. fast det är ju en bit att åka.
Men de brukar faktist ha väldigt fina fiskar!!
#3 - 24 augusti 2003 08:51
kungsbacka....bara 10 mil typ från mig ju..ska nog ta en resa nån dag :)))) tack för tipset...
#4 - 24 augusti 2003 09:01
har du bil så har du ju nols ciklidhobby, på vägen.. (i nol, hehe)
och så kan du ju kolla in trop akvariefisk import med, vid kaggeledstorget.. massa ciklider där med, vet inte om det är mycket från sydamerika men.. är det dvärgisar du är ute efter eller? =)
#5 - 24 augusti 2003 09:20
nmej inga dvärgar..har ett 500 kar 200x50x50 så jag tänkte få in lite större fisk ..fast inga som blir mer än typ 15 cm..och eftersom jag kör med mycket malar så får det bli sydamerikanska firrar..passar ju bäst så eller hur...ja åka till kent är alltid trevligt:)))) fast tyvärr så för han ju inte sydamerikaner...inte vad jag sett..fast jag har ju inte börjat titta förrrän nu iofs:)))

Må väl!!!!
#6 - 24 augusti 2003 09:40
Var på zoomässan härom dan. tycker inte om den affären tycker det verkar som de sköter sina firrar dåligt.
Diskus akvarierna var en katastof. med ett jätte gäng diskusar som stod och hyperventilerae i ett hörn.
Nope inget för mej.
#7 - 24 augusti 2003 10:36
Har fått en känsla av att ju större affär desto sämre skötsel av firrarna..nån som håller med..och tack för varningen Niizze
#8 - 24 augusti 2003 10:40
zoomässan är ett trevligt ställe där visade jag brosan hur de vanligaste sjukdomarna ser ut som finns i ett akvarium :),det kanske var en slump att burkarna var sunkiga (semester och sånt)men jag blev less på stället och gick
#9 - 24 augusti 2003 10:48
haha precis..kolla här och så här ska du inte göra...hoppas det är bara semester tider som gör att det inte sköts nog bra...ska ta en titt ändå trots varningarna..kanske man kan rädda några fiskar från en för tidig död....

Må väl
#10 - 24 augusti 2003 10:52
Har väldigt blandad erfarenhet av zoomässan. Ibland är det rent och välskött i karen medan det ibland (lite för ofta tyvärr) är mycket sjuka/hängiga fiskar i karen.

Prismässigt är det också kraftiga variationer. Dom har ofta kampanjer på akvarier till mycket bra priser (köpte ett komplett Juwel Rio 240 för 3295:-) medans dom kan vara ruskigt dyra på vissa tillbehör (dom ville tex ha 42:- för en termometer som jag köpte på annat håll för 17:-).

Måste säga att jag tycker att den bästa affären i gbgområdet är Herkules. Alltid rent och snyggt och friska fiskar i karen samtidigt som priserna överlag är mycket låga.
#11 - 24 augusti 2003 10:56
hmmm verkar vara många bud på zoomässan hahah får väl bilda mig en egen uppfattning tror jag..fast skönt att veta ändå vad som kan vänta mig när jag träder in i affären:))))
#12 - 24 augusti 2003 11:52
zoomässan är svindyra på vissa saker, men lagom, eller billiga på andra..jag har ínte sett så mycket dålig fisk där, har bara varit där 4 ggr visserligen.
de fiskar vi köpt där har mått väldigt bra och varit bra storlek på.
köpte ett kakaduaciklidpar där som va otroligt vackra!
men som sagt..alla har sina dåliga dagar.. =) (eller månader ibland med)
sist jag va där va han ensam, alla andra va sjuka eller hade semester..inte lätt att sköta allt det där ensam =(

herkules har jag tappat förtroendet för då de ger så otroligt dåliga råd att om man inte är påläst själv kan man komma hem med egentligen vad som helst!
har dock oftast rätt ok fiskar, och skitbilliga på innerfilter..
#13 - 24 augusti 2003 11:52
Herkules och Trop är väl där jag fått det bästa bemötandet i Gbg-trakten..

Vill man sedan slänga sig lite längre i bilen så är ju aldrig Åled helt fel. Fast min favorit, ännu, är Stoby. Speciellt när det gäller Syd/Mellanamerikanska ciklider och malar.

/Torsten
#14 - 24 augusti 2003 11:55
håller me JR ang hercules..kompisen drog igång ett bräckvattens kar..han sa där på H att det bara var att tippa i firrarna när han kom hem..polaren visste inte mycket om bräckvatten så han litade på Han på H..dom fick massa sjukdomar..antagligen för att det var fel salt mängd hos kompisen mot vad H hade...allt han sa där nere var inge problem
#15 - 24 augusti 2003 12:13
de säger tyvärr att allt går bra, frågar du nåt säger de ja bara de får sälja... men som sagt, det finns bra saker med dem med, ofta rätt fina fiskar & en hel del billiga prylar!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 24 augusti 2003 12:16
Ett tips kan vara att kolla på ciklidaffärer på första sidan på www.ciklid.se
Där finns flera bra affärer uppräknade och är man då dessutom med i Nordiska CIklidsällskapet (vilket man självklart är om man är ciklidintresserad) så får man också rabatt i dessa affärer.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#17 - 24 augusti 2003 12:18
Oj...finns det en akvarieaffär i Åled! Hade jag ingen aning om... :)
Jag som har letat efter en bra affär. Nära är det ju också!
Ska nog ta en liten tur dit imorgon då...
Har förresten också besökt Zoomässan för ett tag sen med anledning av bra priser på juwel-akvarier. Mitt första intryck var nog att det var väldigt trångt och rörigt.
Jag kan typ ingenting om diskusar men de som var där såg faktiskt inte ut att må något vidare...

/muppins
#18 - 24 augusti 2003 12:43
naturligtvis kollar man dom affärerna först o främst Kjell.....en självklarhet bland oss akvarie intresserade:))))

Annons