Aequidens pulcher med ?

#1 - 25 december 2012 18:39
Halloj!
Jag har en fundering vad man kan ha för fiskar tillsammans med blåciklider?
Har ett 375 liters som jag tänkte starta upp efter jul och nyårs yran är över.
Är sugen på just dessa, och nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha med dem.
Tänkte, är Kejsartetror för små för dem? Blir de käk?
Går de att ha ihop med Scalarer?

God fortsättning :)
#2 - 25 december 2012 18:43
Scalarer funkar, kejsartetror är mer osäkert, vuxna blåciklider kan kanske ta dem. Men blåciklider säljs sällan som vuxna, så skaffar du små individer, som får växa upp ihop med fullvuxna kejsartetror, så kan det nog funka.
#3 - 25 december 2012 18:47
Ja, det var lite så jag tänkte. Såg på djurmagazinet när jag var dit för ett bra tag sedan att blåcikliderna de hade där inne var väldigt små.
Vilka andra tetror kan tänkas fungera ihop med dem?
#4 - 25 december 2012 19:16
Aequidens pulcher med ?

Skalarer med Blåciklider är väl sådär, mina hade nästan ihjäl Eldbukarna i slutet, det måste vara något som hinner undan.
#5 - 25 december 2012 19:27
Ja, jag tänkte på det med. De är väl relativt snälla när de inte leker. Men som jag har förstått så är det något av en favorit syssla för dem.
Funderar på om det finns någon annan lite större ciklid som kan gå med dem. Vore kul att ha någonting mer än dem.
#6 - 25 december 2012 19:34
Aequidens pulcher med ?

Jadå, någon centralare går allt, gärna något lika argt..
#7 - 25 december 2012 19:38
Ja, nu är inte jag någon höjdare på hur elak de är.
Men, sajica är de för snälla?
Eller [COLOR=#000000][FONT=verdana]Multispinosa?
Känns som jag är ute och cyklar nu. Men lika bra jag frågar :)[/FONT][/COLOR]
#8 - 25 december 2012 20:33
Jag har haft blå med scalarer och flaggor, och det har gått bra. Men sajica, eldbuk, och multispinosa kan funka.

En bild på ett blåciklidpar jag hade rätt nyligen, i bakgrunden en flagghane.
#9 - 25 december 2012 20:47
Oj vad fina dina var! Det blir mer och mer ett ha begär ju mer jag kikar på alla fina bilder på dem.
Men eftersom jag aldrig har haft några större ciklider än scalarer så är det halv svårt och veta vilka som passar med vilka. Men det är klart, de är ju individer så det som fungerar för den ena kanske inte fungerar för den andra :)
Multispinosa.. Ja, jag får fundera. Tycker personligen Sajica är finare. Men på något sätt så dras jag ändå mer åt Multispinosa.

Sen vill jag inte trycka in allt för många revirhävdande fiskar i karet. Funkar de blå bäst själv så får det bli så. Men eftersom karet är relativt stort så vore det ju roligare med nått till par. :)
#10 - 25 december 2012 20:57
Ja, de hade väldigt många blå prickar :) Scalarer blir nog snudd på större än blåciklider. De gör i alla fall ett större intryck, på grund av höjden. De största scalarer jag sett var kanske 20 cm höga, kanske t.o.m lite mer, och de gick med två stora Jack Dempsey.

Om du vill köra helt sydamerikanskt, så skulle jag rekommendera nyckelhål, som är en av mina favoritciklider, och också, enligt min erfarenhet, tuffare än sitt något mesiga rykte.
#11 - 25 december 2012 21:06
Men går nyckelhålen med blåciklider?
Skulle det gå att ha någon apisto? Eller blir det slagsmål och mord om ytan på botten då?
Mycket frågor nu känner jag :)
#12 - 25 december 2012 21:11
Jodå, enligt min erfarenhet går det. Jag hade ett nyckelhålspar med Geophagus brasiliensis en gång, och de höll stången mot brasiliensishanen, tills han blev för stor för dem.
#13 - 25 december 2012 21:21
Okej. Ja.. Dessa val. Blir smått galen. :) Men, de blå blir det hur som helst. Sen får jag väl sitta och fundera, tar ju ändå ett tag innan jag kan börja fylla på med nått. Men alltid bra att få förslag och erfarenheter av er :)

Tetror då? De jag tänker direkt på är colombiatetran, sorgmantel och eventuellt då kejsartetran. Colombiatetran tycker jag ser så trist ut i affärernas kar. Fast det gör ganska många fiskar. De brukar bli en helt annan sak då de har fått "kommit" hem.
#14 - 25 december 2012 21:23
Jag hade dessa tetror med blåcikliderna, vitfenad rosentetra. Tetrorna har jag fortfarande kvar.
#15 - 25 december 2012 21:35
De är fina! De borde ju vara så pass höga så de inte bli käk känns det som.

Sitter och tittar på artbeskrivningarna. Eldbukarna är ju grymt fina! Men som Mathias skrev högre upp bör det kanske vara någon fisk som är lite snabbare och hinner undan. Men tänker samtidigt att karet är ju ganska långt, så det borde gå att dela upp lite så det blir två "revir".. Vill ju att det ska bli bra för fiskarnas del först och främst. Sen är det väldigt lätt att sväva ut på vill ha vågen. :P
#16 - 21 januari 2014 20:41
Jag kommer nog att skaffa ett juwel rio 240 till hösten när flytten är klar och och växthusets gröna grenar börjat vissna...:)
Jag kommer definitivt att ha ciklider där, skulle gärna ha blå ciklid men det känns bara som att om jag har det kommer jag inte kunna ha nått annat i, är det så?
#17 - 21 januari 2014 20:47
Det finns en hel del fiskar man kan ha med blå ciklid :) Som synes ovan så funkar större tetror, även andra ciklider med liknande temperament går bra.
#18 - 21 januari 2014 20:54
[QUOTE=Animaniac;1683130]Det finns en hel del fiskar man kan ha med blå ciklid :) Som synes ovan så funkar större tetror, även andra ciklider med liknande temperament går bra.[/QUOTE]

Schyyyyyyst, skulle gärna ha nått till ciklidpar av nå'n sort. Någe tips? De som jag kikat lite på är eldbuk och rödciklid, men som sagt vet ju inte vilka fler ciklider som kan funka med pulcher :)
#19 - 21 januari 2014 21:01
Röd ciklid kan vara bitsk av sig. Blå ciklid kan funka med arter ur släktet Cryptoheros, och kanske Archocentrus multispinosa. Thorichthys kan funka, liksom nyckelhål. Men att ha de blå som enda ciklid, och fylla ut med större tetror, och malar kanske gör karet mer lugnt och harmoniskt. Själv har jag dock en tendens att överbefolka lite [:o]
#20 - 21 januari 2014 21:06
[QUOTE=Animaniac;1683140] Själv har jag dock en tendens att överbefolka lite [:o][/QUOTE]
Känner igen mig.

Och jag ska kolla upp dina förslag animaniac! Trevlig kvällsläsning :D
#21 - 21 januari 2014 21:11
Mina blå funkade även bra med flaggciklider :)
#22 - 21 januari 2014 21:17
[QUOTE=Animaniac;1683144]Mina blå funkade även bra med flaggciklider :)[/QUOTE] i hur stor balja? ;)
#23 - 22 januari 2014 12:04
240 liter. Inte helt optimalt kanske, men det funkade rätt bra :) Flaggorna trivdes bra som synes, även om jag är osäker på om jag hade de blå kvar när bilden togs. Men flaggorna lekte hela tiden, nästan värre än de blå.
#24 - 22 januari 2014 15:49
Najs :)
#25 - 22 januari 2014 16:15
Japp :) De blå är inte alltför aggressiva, men med tanke på att de leker mer eller mindre för jämnan, så kan de ändå störa ordningen lite, även om de sällan skadar fiskar de inte kan äta. När jag ser bilderna på mina blå så ångrar jag lite att jag gjorde mig av med dem. De var nog lätt de snyggaste blå ciklider jag har sett.
#26 - 22 januari 2014 16:36
Men hur smått kan man gå? Kan man t.ex. ha corydoras utan att de blir mat?
#27 - 22 januari 2014 16:42
Hmm, tja, vuxna Corydoras av de lite större arterna kan nog funka. Problemet är nog att de kan försöka ta mindre Corydoras, som då fäller ut sina vassa fenstrålar, och de fastnar i munnen/svalget på cikliden, vilket kan leda till både malens och ciklidens död. Men om du skaffar små blå, och låter dem växa upp med pansarmalarna, så kan det funka. Om du kan få tag i t.ex Brochis splendens, så är det nog ingen fara. De är väldigt lika Corydoras (och är väl mer eller mindre samma sak), men blir lite större än många Corydorasarter.
#28 - 22 januari 2014 23:16
[QUOTE=Animaniac;1683213]Hmm, tja, vuxna Corydoras av de lite större arterna kan nog funka. Problemet är nog att de kan försöka ta mindre Corydoras, som då fäller ut sina vassa fenstrålar, och de fastnar i munnen/svalget på cikliden, vilket kan leda till både malens och ciklidens död. Men om du skaffar små blå, och låter dem växa upp med pansarmalarna, så kan det funka. Om du kan få tag i t.ex Brochis splendens, så är det nog ingen fara. De är väldigt lika Corydoras (och är väl mer eller mindre samma sak), men blir lite större än många Corydorasarter.[/QUOTE]

Tack för hjälpen animaniac, lite synd dock, tycker att corydora panda e gör-fina [:o]
#29 - 23 januari 2014 08:53
[QUOTE=Gobi112;1683352]Tack för hjälpen animaniac, lite synd dock, tycker att corydora panda e gör-fina [:o][/QUOTE]

Känns lite som att om man har pulcher begränsar man sig så mycket när det gäller fiskval, iaf när det gällef ett 240 rio...
#30 - 24 januari 2014 17:41
[QUOTE=Gobi112;1683352]Tack för hjälpen animaniac, lite synd dock, tycker att corydora panda e gör-fina [:o][/QUOTE]

Japp, det är en av mina favorit-Corydoras. Minns inte, men kan ha haft dem i mitt Rio 240 när jag hade de blå, men är osäker. Om du gillar Corydoras panda, så är jag svag för kombinationen Corydoras panda och nyckelhålsciklid, då de är väldigt lika i färg och mönster tycker jag de matchar varandra snyggt.
#31 - 25 januari 2014 13:59
[QUOTE=Animaniac;1683592]Japp, det är en av mina favorit-Corydoras. Minns inte, men kan ha haft dem i mitt Rio 240 när jag hade de blå, men är osäker. Om du gillar Corydoras panda, så är jag svag för kombinationen Corydoras panda och nyckelhålsciklid, då de är väldigt lika i färg och mönster tycker jag de matchar varandra snyggt.[/QUOTE]

Får fundera på saken, just nu känner jag mycket för eldbuk men hinner väl ändra mig då det är dags fram mot hösten :)
#32 - 25 januari 2014 14:06
Ja, ändra sig är lätt, kan själv vela en hel del :) Men nyckelhålscikliden kan jag verkligen rekommendera, den är en av mina favoritciklider.
#33 - 28 januari 2014 21:58
Blev ju aldeles kär idag när jag var på akvarielagret och såg deras pulcher, de va små sisodär 6 cm och jätte fina i färgen. Min fråga är då om de behåller sin färg till fullvuxen ålder eller försvinner det intensiva mörka färgen med tiden? För dessa var gudomligt fina, de va mörka. Riktigt snyggt. :D

Edit: Lever de upp till sin maximala storlek (20cm)
i ett 240kar?
#34 - 28 januari 2014 22:15
När de leker så blir de ju mörka, och leker gör de jämt ;) Tycker de ofta verkar ha rätt mörk färg, när de trivs. En ensam kanske kan blekna lite, då den inte har nå'n partner att stila för. De som är på mina bilder såg ut som de gör på bilderna för det mesta.
#35 - 28 januari 2014 22:16
Hoppas ett 240 inte är förlitet för ett par, även om det står 160 i artbeskrivingen känns det lite konstigt, vet ej varför [:-100]
#36 - 28 januari 2014 22:26
Nej, tror inte det är för litet. Och maxstorleken som anges för många arter tar nog ett tag för dem att nå, om de nå'nsin når den.

Annons