Aequidens mariae

#1 - 14 februari 2006 13:11
Kollade i boken Akvariets Lexikon (den tredje svenska upplagan 1997) på sidan 668-669, eftersom jag letar efter någon ny intressant ciklid att hålla i mitt 375l kar, hittade då denna Aequidens mariae som jag tycker verkar intressant men tyvärr hittar jag ingen bra info om fisken på internet eller nåt i forumet eller zoopets artbeskrivningar. Någon som har eller har haft denna ciklid? Vore kul och höra erfarenheter med mera.
#2 - 14 februari 2006 15:59
Arten heter numera Bujurquina mariae. Tillhör alltså det mycket intressanta släkte ciklider som leker på flyttbart substrat (löv) och sedan munruvar - föräldrarna turas om.
Jag har ett lekpar B. moriorum som just nu passar sin sjunde kull. Ger man dem inte löv så leker de inte.
#3 - 14 februari 2006 21:00
Tackar daniel60, jag misstänkte att arten numera går under annat namn. Jag hittade dock tyvärr inte så mycket mer info än tidigare men jag såg dina bilder på dina moriorum. Verkligen fina, vart fick du tag på dem? Chansen att få tag i dessa eller någon annan ciklid ur detta släkte blir väl svårt i Karlstad, verkar ju inte vara några ciklider som är direkt vanliga.
#4 - 14 februari 2006 23:14
Jag köpte paret på Akvarieleasing i Sundbyberg för ett år sedan. Har sedan dess sett B. vittata och en obeskriven art på Akvarielagret.
Det dyker upp Bujurquina ibland. Håll utkik efter mystiska namn som "Peru-ciklid" o dyl - nästan alla arter kommer därifrån.
#5 - 15 februari 2006 00:13
Ok, tack för tipset!

Annons