[QUOTE=Bygert;1751103]Vad gäller clownfiskar så blir det väl snart som med mycket annat, vill man ha en som ser vettig ut så blir man tvungen att köpa vildfångat. Det kommer massor av färgvarianter nu. Och anemoner, tja, det finns pestarter som man inte vill ha eftersom de tar över helt och hållet. Och det finns också arter som är närmast omöjliga nu. Men det finns också många arter som fungerar utmärkt i akvarium och jag tycker det blir allt mer vanligt med att man ser annonser på att man säljer avläggare på anemoner. Jag har själv sjönejlikor som verkar trivs utmärkt och ibland lämnar lite hudflikar som blir nya anemoner, precis som i naturen. Här är ett akvarium som är proppfullt med anemoner:
http://ipb.saltvattensguiden.se/uploads/monthly_10_2012/post-4105-14468926871029.jpg
Och varför skrev jag ju det här nu när det kom önskemål om att inte fortsätta det spåret? Inte bara för att det kan vara en poäng att inte låta sånt som man tycker är fel stå oemotsagt. Det finns en annan vinkel också.
Att det finns folk som inte tycker att man ska ha djur bör vara känt. Att det också finns folk som vill reglera djurhållning på alla möjliga sätt bör också vara bekant. Det är i det sammanhanget ett problem att det även från såna som håller djur sprids rätt mycket synpunkter om djur som man inte bör hålla. Lite förenklat, håller man på med Malawi kan man inte begripa vad det ska vara tillåtet att hålla andra djur för.
I det sammanhanget har en ny tidning en väldigt viktig roll. Kan man föra ut hur mycket spännande det finns och att det finns engagerat folk som lyckas med sånt som förut varit omöjligt så kan det öppna ögon. Inte minst gäller det salt, där ska man vara försiktig med att säga att nåt inte går för rätt vad det är så är det nån som knäcker koden och lyckas med nåt som betraktats som helt dödfött att ens tänka på att hålla.
Det behövs kontakt och information om vi inte ska sänka varann med onödiga synpunkter på andras djurhållning. Det här nya magasinet är klockrent i det sammanhanget, precis vad som behövs, låt folk se hur mångfacetterad hobbyn faktiskt är. Det kan ju också sägas att gamla hederliga Akvariet inte höll sig strikt i vatten. Nån gång kom det en artikel om nån ödla, groda eller nåt däråt. Det kan också vara viktigt, kan vi undvika att var gren av djurhobbyn blir isolerad var för sig så är det mycket värt. Ser man på hur det ser ut på mässor nu för tiden så har det ju tex hänt massor med diverse kryp, det finns en uppsjö av kackerlackor, vandrande pinnar, spindlar, skalbaggar osv. Varför inte peta in nån artikel om sånt också?
Så alltså, det behövs väl nåt att läsa som visar på vilken bredd det finns och hur mycket som hänt på senare år. Kör på alltså, det behövs verkligen.[/QUOTE]
Kul med input från dig Anders! :)
Jag har sett en grön clown nu, ganska intressant men jag vet inte om jag gillar den traditionella mer faktiskt. Det här vore en grej att skriva om faktiskt, det finns mängder med infallsvinklar.
När det gäller amfibier, reptiler och insekter så finns det lite erfarenhet i redaktionen. Jocke har ödlor och jag har både ödlor och ormar (ormarna är på väg bort, fru Nilsson gillar inte att ha dem i sovrummet). Jag odlar även kackerlackor.
Det här blir väl mest ett svar som visar att det är en möjlighet att göra något roligt som flirtar lite med den hobbyn också. Jag tänkte faktiskt skriva en liten text om dvärklogrodor lite längre fram, det är verkligen en art som går många förbi trots ett högt underhållningsvärde.
Jag tänker att den delen vi har som heter "hemma hos" skulle kunna innehålla en del där fler djurtyper tas in, jag ska lyfta frågan med mina kamrater.
Kul att du ser behovet. Kom gärna på kaffe någon dag!