AE-magasinet!

#1 - 21 november 2015 08:01
I morgon söndag så släpper vi AE-magasinet och kickar igång denna tråden för att du ska kunna ge idéer, få direkt info, svar på dina frågor etc. Här kommer du att hitta länken till det magasin som vi gör enbart för dig och för att vi älskar vår hobby.
#2 - 21 november 2015 08:08
AE-magasinet!

[ATTACH]78105[/ATTACH]
#aemagasinet

I morgon så slår vi upp dörrarna på vid gavel!
https://www.facebook.com/AEmagasinet-508295996017269/
#3 - 21 november 2015 22:23
Jag tycker det ska bli rätt spännande att se hur ni alla tar emot det vi skapat!!
Lite nervös men samtidigt stolt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#4 - 21 november 2015 23:47
Det ska bli kul att se. Ser ut som om det är bra artiklar i den också.

Förslag till artikel som iaf jag skulle vilja se är om räkodling samt ett hemma hos Daniel Brodin och Janne Johansson(på redbee.se) De vet tydligen en massa om detta och har odlat fram olika arter/sorter.

EDIT: Kunde vara roligt att veta vem det är som är bakom tidningen också. Den info finns ingenstans att hitta :-)

EDIT: Det är söndag nu men ingen tidning än [:-28]. Såg dock ett svar på er Facebook sida att den först släpps kl 9:00. Så då blir det till att vakna vid den tiden och ha en ny morgontidning att läsa innan barnen vill ut i snön.
#5 - 21 november 2015 23:56
Det stämmer men redaktionens flinka medhjälpare börjar inte förrän vid kl. 9:00 [emoji6]
Så under morgonen lagom till müsli och fikat så finns vi där [emoji106]
#6 - 22 november 2015 06:14
Braskamin brinner så fint, Katter har fått mat och ligger hopkurade här i soffan, fyra små värmeljus på bordet och en kanna kaffe. Här var det förberett för mycket läsning.... Men den som väntar på nått gött ..... ;)
Nu vore det kanske läge för en cliffhanger, eller rättar sagt, en till.
Vilka ligger bakom detta underbara projekt ??
#7 - 22 november 2015 07:06
Daniel och Johnny vet vi ju, men har jag inte fattat detta fel så ska det avslöjas vilka som ligger bakom i detta första nummer.
Ska bli sjukt intressant detta iallafall! :)
#8 - 22 november 2015 07:45
Är det så här barnen känner det på Julafton.... [:o]
Sista kvarten är alltid värst.
#9 - 22 november 2015 07:53
Sju minuter kvar nu [emoji6]
#10 - 22 november 2015 08:01
AE-magasinet!

[COLOR=#454545][FONT=Helvetica]AEMAGASINET ÄR HÄR!!! [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=Helvetica]Diskutera och debattera gärna artiklarna på vår Facebooksida! Hoppas du hittar något som inspirerar![/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=Helvetica]Välkommen! [/FONT][/COLOR][emoji173]️
[COLOR=#454545][FONT=Helvetica]#AEmagasinet[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#454545][FONT=Helvetica]Klicka här för att komma till magasinet
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=Helvetica]Klicka här för att komma till vår FB-Sida
[/FONT][/COLOR]
#11 - 22 november 2015 08:31
Vi som jobbat med tidningen är så otroligt stolta. För dig som inte använder just FB så kan du skriva i den här tråden om du har frågor eller bara vill berätta något.
#12 - 22 november 2015 08:31
Mycket bra jobbat allihopa inblandade!
Ett antal inblandade var inte oväntade, men måste ändå säga att där var 5-6 positiva överraskningar i erat crew!
#13 - 22 november 2015 08:38
Tack Andreas. Roligt att gillar det du ser [emoji4]
#14 - 22 november 2015 08:40
Väldigt proffsigt och bra gjort. Gillar blandningen av artiklar.
Bara att lyfta på hatten och säga grattis till er alla.
#15 - 22 november 2015 08:40
otroligt givande att få se så många tycker om tidningen =) och god morgon även här // Anders
#16 - 22 november 2015 08:41
Har hunnit att läsa igenom en del redan men får fortsätta senare idag för nu blir det frukost och sen ska barnen vallas i snön ett par timmar. Men bra tidning tycker jag och intressanta artiklar. Ska bli riktigt kul att läsa mera i den senare idag.

lite feedback så här långt. När det gäller att läsa den på surfplatta så tycker jag det blir lite jobbigt pga det är dubbla sidor och de blir så stora så man måste sitta och zooma och dra runt det man vill läsa hela tiden. Vet inte om det hade blivit bättre med en riktig Pdf fil istället för endast online version. Online versionen gör det också svårt att läsa när man reser t.ex. eftersom man inte kan hålla uppkopplingen uppe och det man ska ladda ner blir rätt mycket data plus att varje gång man vill läsa lite i tidningen så ökas även mångden nedladdat deta hos de som har begränsat med data på sitt abb.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#17 - 22 november 2015 08:43
[QUOTE=Webo;1749889]Det ska bli kul att se. Ser ut som om det är bra artiklar i den också.

Förslag till artikel som iaf jag skulle vilja se är om räkodling samt ett hemma hos Daniel Brodin och Janne Johansson(på redbee.se) De vet tydligen en massa om detta och har odlat fram olika arter/sorter.

EDIT: Kunde vara roligt att veta vem det är som är bakom tidningen också. Den info finns ingenstans att hitta :-)

EDIT: Det är söndag nu men ingen tidning än [:-28]. Såg dock ett svar på er Facebook sida att den först släpps kl 9:00. Så då blir det till att vakna vid den tiden och ha en ny morgontidning att läsa innan barnen vill ut i snön.[/QUOTE]

Hoppas att du kommer att trivas med den. Sedan är det så att dina idéer om artiklar etc. noteras och sparas till kommande nummer. Så ju mer idéer desto bättre.
#18 - 22 november 2015 08:45
[QUOTE=Webo;1749904]Har hunnit att läsa igenom en del redan men får fortsätta senare idag för nu blir det frukost och sen ska barnen vallar i snön ett par timmar. Men bra tidning tycker jag och intressanta artiklar. Ska bli riktigt kul att läsa mera i den senare idag.

lite feedback så här långt. När det gäller att läsa den på surfplatta så tycker jag det blir lite jobbigt pga det är dubbla sidor och de blir så stora så man måste sitta och zooma och dra runt det man vill läsa hela tiden. Vet inte om det hade blivit bättre med en riktig Pdf fil istället för endast online version. Online versionen göra också det svårt att läsa när man reser t.ex. eftersom man inte kan hålla uppkopplingen uppe och det man ska ladda nerbblir rätt mycket data plus att varje gång man vill läsa lite så ökas även mångden det hos de som har begränsat med data på sitt abb.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk[/QUOTE]

Bra respons. Vi är medveten om problemet men det är knuten till den plattform vi valt. Vi arbetar på att få det extra smidigt.
#19 - 22 november 2015 08:46
Då ni namnger detta nummer med November 2015 så förmodar jag att nästa nummer kommer i December, eller ?
Är datum bestämt för kommande nummer ?
#20 - 22 november 2015 08:46
👍👍

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#21 - 22 november 2015 08:50
AE-magasinet!

Det har varit ett hästjobb att ta fram detta. Flera i redaktionen har vid sidan av sina jobb lagt ner långt över 100 timmar på att få det iordning. Så allt beror nog på hur detta blir emottaget. Om ni som vi älskar detta då blir det fler nummer. Så det är nog ni läsare som avgör egentligen.
Men jag kan svara direkt att det blir inget decembernummer [emoji6]
#22 - 22 november 2015 08:56
[QUOTE=Bluewing;1749909]Det har varit ett hästjobb att ta fram detta. Flera i redaktionen har vid sidan av sina jobb lagt ner långt över 100 timmar på att få det iordning. Så allt beror nog på hur detta blir emottaget. Om ni som vi älskar detta då blir det fler nummer. Så det är nog ni läsare som avgör egentligen.
Men jag kan svara direkt att det blir inget decembernummer [emoji6][/QUOTE]

Ja ni har ju alla möjligheter som finns att hålla en bra blandning på artiklar, med tanke på vilka man nu ser ligger bakom.
För mig som sitter på en gammal Ipad så kraschar online versionen ganska ofta, så som webo säger hade det varit fett med en riktig pdf. Men som du säger Johnny så är det ju inte så lätt.
Men mycket bra jobbat!
#23 - 22 november 2015 09:05
Verkligen häftigt, och bra mycket bättre än jag kunnat föreställa mig. Bara beröm i stora lass från mig. Mitt sätt att ge tillbaks blir att sprida länken vidare till folk som har akvarium men kanske inte sitter på forum osv. För den här tidningen är verkligen värd att läsa.
Många inblandade i arbetet bakom AE, så medaljer av ädlaste valörer till Er!

I övrigt samma feedback som Webo. En aning svårmanövrerad på min Ipad. Trivdes bättre att läsa på min stationära dator. Dock är den mer svårmanövrerad att ha med utanför hemmet...så läsa på läsplattan blir bra i alla fall!
Grymt arbete, TACK!
//Ola
#24 - 22 november 2015 09:05
Alla respons och även problem noteras. Den plattform vi valt är kopplat till att vi vill kunna visa mera filmiska inslag mitt i tidningen. Men vi ska se om det går att köra en pdf-version parallelt. Men ni ska veta att det finns urhäftiga idéer för framtiden.
admin
Christian Alfredsson
#25 - 22 november 2015 09:08
Tycker det ser kanon ut. Riktigt kul med akvarietidning.

När det gäller teknikplattformen så Indesigns visning på webben i första version och typ beta. Tror ni kan sitta lugna och vänta tills de fixar allt.
#26 - 22 november 2015 09:22
Tack Christian. Det värmer att få höra från dig [emoji4]
#27 - 22 november 2015 09:25
Ett tips till de som läser tidningen på datorn är att om ni använder Internet Explorer eller Google Chrome så tryck på F11 så får ni webbläsaren i fullskärm och tidningen blir större. När ni vill gå tillbaka till vanligt utseende så tryck på F11 igen.

EDIT: Glömde att skriva att bäst blir det om man har vald full screen mode vid att trycka på ramen nere till höger (4de ikon från höger in mot mitten).
#28 - 22 november 2015 09:29
Tack Morten för det tipset!
#29 - 22 november 2015 09:34
Jättebra tidning, ser fram emot fler nummer :).
#30 - 22 november 2015 09:36
Roligt Tyko att du uppskattar det vi gjort. Det värmer [emoji4]
#31 - 22 november 2015 09:47
Halloj Boys & Girls!
Stort Grattis till er som jobbat med denna publikation.
Ser fram emot många sköna stunder av läsning, det här har ni gjort mycket bra!
:)
#32 - 22 november 2015 09:53
[QUOTE=Bluewing;1749912]Alla respons och även problem noteras. Den plattform vi valt är kopplat till att vi vill kunna visa mera filmiska inslag mitt i tidningen. Men vi ska se om det går att köra en pdf-version parallelt. Men ni ska veta att det finns urhäftiga idéer för framtiden.[/QUOTE]

Jag tycker möjligheten med video tar det traditionella tidningskonceptet till en helt ny nivå. Jag älskar att ni använder de tekniker som finns för att kunna förmedla ännu mer. En bild sägs ju säga mer än 1000 ord, hur många ord säger då en videofilm?

I övrigt är jag så imponerad av vad ni har skapat. Det är så uppfriskande att det finns eldsjälar som fortfarande gör sådana här saker och ger hela hobbyn en rejäl sjuss framåt. Jag har bland annat fått upp ögonen för strömvattenkar - och då har jag bara läst 1/3 av AE än!
#33 - 22 november 2015 09:55
[QUOTE=Mats Bryzell;1749923]Halloj Boys & Girls!
Stort Grattis till er som jobbat med denna publikation.
Ser fram emot många sköna stunder av läsning, det här har ni gjort mycket bra!
:)[/QUOTE]

Åh tack Mats! Det här är ju vår baby och du vet hur det är med ens barn att man tycker de är vackrast smartast etc. Så det är härligt med respons utifrån. När du och andra mer objektivt kan se på det vi själva trott på.
#34 - 22 november 2015 09:57
[QUOTE=simka;1749924]Jag tycker möjligheten med video tar det traditionella tidningskonceptet till en helt ny nivå. Jag älskar att ni använder de tekniker som finns för att kunna förmedla ännu mer. En bild sägs ju säga mer än 1000 ord, hur många ord säger då en videofilm?

I övrigt är jag så imponerad av vad ni har skapat. Det är så uppfriskande att det finns eldsjälar som fortfarande gör sådana här saker och ger hela hobbyn en rejäl sjuss framåt. Jag har bland annat fått upp ögonen för strömvattenkar - och då har jag bara läst 1/3 av AE än![/QUOTE]
Underbart med en respons som det du ger nu. Det känns verkligen inspirerande. Tack, Simka.
#35 - 22 november 2015 10:00
Ett problem jag får är Youtube film som är lagt in som t.ex "Shooting macro using Manfro...". Trycker jag på bilden så spelas den upp men jag får jag bara en liten del av bilden och där finns ingen länk så man kan få upp filmen i fullskärm (kanske för att man inte ser hela bilden?).

Till de som inte vet och vill se filmen helt så kan ni trycker på texten "Shooting macro using Manfro..." i bilden istället så öppnas en ny webbsida med filmen och man kan då se allt :-)
#36 - 22 november 2015 10:05
Tack för tipset Morten
#37 - 22 november 2015 10:09
Roligt med tips på nya arter i karet. hittade Corydoras sp. Gold Stripe som jag ska sätta upp på listan då jag har mörk botten och då kan få se den i sin härliga färg bättre och jag försöker att hitta fisk som har mycket färg. [:-106][:-106]
#38 - 22 november 2015 10:17
Det var lite tanken Morten med hela magasinet att det skulle inspirera folk till att hitta nya arter, nya områden och utöka engagemanget för sin hobby.
#39 - 22 november 2015 10:18
Det är kul att se alla positiva kommentarer. <3

Tack ska ni ha! :)
#40 - 22 november 2015 10:26
[QUOTE=Bluewing;1749930]Det var lite tanken Morten med hela magasinet att det skulle inspirera folk till att hitta nya arter, nya områden och utöka engagemanget för sin hobby.[/QUOTE]

Och det lyckades ju också :-)

TACK.
#41 - 22 november 2015 10:31
[QUOTE=tonpet;1749902]Väldigt proffsigt och bra gjort. Gillar blandningen av artiklar.
Bara att lyfta på hatten och säga grattis till er alla.[/QUOTE]
Åh vad mycket glädje du sprider med en sådan kommentar. Tack! :D

[QUOTE=ptb;1749903]otroligt givande att få se så många tycker om tidningen =) och god morgon även här // Anders[/QUOTE]
Ja visst är det härligt Andera. Man blir alldeles varm inombords. God morgon ;)
#42 - 22 november 2015 11:09
[QUOTE=Webo;1749916]Ett tips till de som läser tidningen på datorn är att om ni använder Internet Explorer eller Google Chrome så tryck på F11 så får ni webbläsaren i fullskärm och tidningen blir större. När ni vill gå tillbaka till vanligt utseende så tryck på F11 igen.

EDIT: Glömde att skriva att bäst blir det om man har vald full screen mode vid att trycka på ramen nere till höger (4de ikon från höger in mot mitten).[/QUOTE]

Även om jag gör som du säger så blir texten för liten för att läsa,öppnat i stationär dator.
#43 - 22 november 2015 11:13
[QUOTE=Christer5;1749935]Även om jag gör som du säger så blir texten för liten för att läsa,öppnat i stationär dator.[/QUOTE]
Ja det kan det jo bli om man har hög upplösning och kanske inte så stor skärm och då man man zooma med mushjulet istället. I fullskärmsläge så får du dock mera plats för att se tidningen istället för att platsen uppe och nere används till annat.

Jag är ju kanske bortskämd med 30" skärmar &#9786;
#44 - 22 november 2015 11:17
Enklast om texten är för liten trots allt, även om det är kantigt är ju att använda zoom-knappen, den med +symbol längst ned för att zooma in om texten känns för liten. Dokumentet kan ju sedan "dras runt" genom att hålla ned musknappen.Det finns nackdelar med denna form. Det gör det. Hoppas att du upplever fördelarna som övervägande efter att ha läst igenom magasinet.
#45 - 22 november 2015 11:56
Jag har tyvärr inte hunnit läsa än, men jag har bläddrat igenom och det ser ju oerhört bra ut tycker jag! :)
#46 - 22 november 2015 11:59
[QUOTE=Mr Woods;1749941]Jag har tyvärr inte hunnit läsa än, men jag har bläddrat igenom och det ser ju oerhört bra ut tycker jag! :)[/QUOTE]
Kul! Få se vad månader av arbete kan ge dig nu.
#47 - 22 november 2015 12:02
Tack så hjärtligt för detta nya magasin,helt fantastiskt att det kommer nytt något nytt och som ser så proffsigt ut.

Skall läsa i lugn och ro nu när jag kommit på hur att läsa via datorn :)
#48 - 22 november 2015 12:14
Varsågod Christer. För mig och flera av oss så är Magasinet också ett sätt att ge tillbaka allt det vi fått från detta forum Zoopet och via andra kanaler. Så med Kjells godkännande så hänvisar vi ju i magasinet till Zoopet som en av flera kanaler att träffa likasinnade. Den här tråden är ju inte till för att flytta fokuset från Zoopet utan att ge ytterligare människor lust att söka sig till likasinnade som t.ex. här hos oss på Zoopet. Många av våra debatter här i Zoopet har ju handlat om hur vi ska få vår hobby att nå ut och växa. Det här är vårt strå till den stacken.
#49 - 22 november 2015 12:33
Nu har jag läst igenom det. Riktigt rolig läsning och som jag skrev på Facebook är jag mest imponerad över att det fortfarande finns eldsjälar som orkar ge av sig själv til förmån för andra. Otroligt tacksamt för oss andra.

Ska jag komma med konstruktiv kritik är det lite mycket jantelag över hela numret. Jag vet inte hur många gånger jag såg ursäkter för att man inte har den enda sanningen osv. Sluta med det, slå er för bröstet och skriv vilken sanning ni vill i er tidning.
#50 - 22 november 2015 12:50
Först av allt stort tack Helena. Blir glad av att du uppskattar vårt magasin.

Några reaktioner har vi fått för att vi har gjort precis så som du föreslår i slutet av ditt inlägg under teaser-fasen innan denna utgivning. Vi har gått in med hög svansföring. Många har sedan fått ta emot mer än rimligt i tidningsredaktionen. Finns flera extremt kunniga personer i Sverige som säkert kan mer än oss och kanske hade velat vara tillfrågade från start etc. Så det har varit en oerhört lyhörd dialog för att knyta band och inte bränna broar. Vi vill verkligen nå fram. Inte försöka dominera eller nå en särställning.
Samtidigt är vi stolta så att våra bröst nästan sprängs. Många av oss har läst om sina artiklar 03:30 på natten för att finslipa maximalt. Vi gillar ju själva det vi gjort. Så jag förstår precis vad du menar Helena. Men denna ödmjukare hållning har nog varit enda vägen för att bygga broar. Sedan finns ju risken för att man lägger sig allt för platt på marken vilket ju också blir helt fel. Vi tar emot din respons och ska fundera vidare kring det du tar upp.
Men i grunden hoppas vi att många som finns där ute i Sverige som blir sugna på att bidra med sin kunskap i form av en artikel, bilder etc. nu när de sett hur det blev. Vi gör ju detta för oss alla.
#51 - 22 november 2015 13:00
[QUOTE=Bluewing;1749949]Några reaktioner har vi fått för att vi har gjort precis så som du föreslår i slutet av ditt inlägg under teaser-fasen innan denna utgivning. Vi har gått in med hög svansföring. Många har sedan fått ta emot mer än rimligt i tidningsredaktionen. Finns flera extremt kunniga personer i Sverige som säkert kan mer än oss och kanske hade velat vara tillfrågade från start etc. Så det har varit en oerhört lyhörd dialog för att knyta band och inte bränna broar. Vi vill verkligen nå fram. Inte försöka dominera eller nå en särställning.
Samtidigt är vi stolta så att våra bröst nästan sprängs. Många av oss har läst om sina artiklar 03:30 på natten för att finslipa maximalt. Vi gillar ju själva det vi gjort. Så jag förstår precis vad du menar Helena. Men denna ödmjukare hållning har nog varit enda vägen för att bygga broar. Sedan finns ju risken för att man lägger sig allt för platt på marken vilket ju också blir helt fel. Vi tar emot din respons och ska fundera vidare kring det du tar upp.
Men i grunden hoppas vi att många som finns där ute i Sverige som blir sugna på att bidra med sin kunskap i form av en artikel, bilder etc. nu när de sett hur det blev. Vi gör ju detta för oss alla.[/QUOTE]

Då får väl surpropparna skriva en egen tidning om eran sanning inte duger.
#52 - 22 november 2015 13:10
Så kan man kanske göra Helena. Mitt inlägg betydde inte att lösningen är ett fjäskigt krypande. Men nu vet vi ju inte om det finns surproppar därute än. Man får så lätt fantasier om vad folks avsikter egentligen är. Tidigare så skapade vi mer fantasier om vad vi är och vad vi gör. Om man blir sur nu däremot då måste vi förstås försvara oss. Tidigare så tror jag det finns en del som blivit irriterade med utgångspunkt från vad man tror att vi vill. Om man blir det nu så är det för att man helt enkelt inte gillar det vi gjort. Men nu har vi knappt fått något sådant än utan FB-sidan har över 1000 "likes". Över 730 visningar på denna tråden. Så än så länge har vi mötts med en fantastiskt översvallande stor varm famn och där nyfikna nördar mera delar med sig av sina guldkorn än håller på dem. Så just nu är det så varmt så man får gå i badbrallor för att inte svettas.
#53 - 22 november 2015 13:19
[QUOTE=Bluewing;1749953]Så just nu är det så varmt så man får gå i badbrallor för att inte svettas.[/QUOTE]

Eller de fina vattenbyttes kalsonger/trossor som finns som tips i tidningen.[emoji4]
#54 - 22 november 2015 13:21
[QUOTE=Bluewing;1749953]Så just nu är det så varmt så man får gå i badbrallor för att inte svettas.[/QUOTE]

Just det var ju även ett tips i tidningen.

Jag blir bara lite ledsen om ni som nu gjort detta inte vågar göra det fullt ut till er grej för att ni känner at ni måste stryka folk medhårs. Ni skriver ju av glädje och då tycker jag ni förtjänar att slippa be om ursäkt för er egen text. Men det är inget att haka upp sig på att varken för mig eller er.
#55 - 22 november 2015 13:23
[QUOTE=Webo;1749954]Eller de fina vattenbyttes kalsonger/trossor som finns som tips i tidningen.[emoji4][/QUOTE]
Just det tipset är ju verkligen en eye-opener. Hoppas du skrev ner det på önskelistan. Man kan slabba på mycket mer med denna livsnödvändiga utrustning.
#56 - 22 november 2015 13:25
[QUOTE=HWH;1749955]Just det var ju även ett tips i tidningen.

Jag blir bara lite ledsen om ni som nu gjort detta inte vågar göra det fullt ut till er grej för att ni känner at ni måste stryka folk medhårs. Ni skriver ju av glädje och då tycker jag ni förtjänar att slippa be om ursäkt för er egen text. Men det är inget att haka upp sig på att varken för mig eller er.[/QUOTE]
Jag gillar att du tog upp temat Helena och förstår precis. Men jag tog mera chansen för att få detta sagt i tråden när du nu var så vänlig att ta upp det. Det är därför jag vevade på lite. Man får vara smart när man ändå har chansen :D
#57 - 22 november 2015 13:28
Måste passa på att få säga att jag tycker om resonemanget från flertal i tråden och som våran egen Mr bluewing tycker och säger glöm nu inte att skriva ner på önskelistan =) ha nu en underbar akvaristisk dag // Anders
#58 - 22 november 2015 13:37
:d
#59 - 22 november 2015 14:31
Jag har bläddrat genom magazinet ifråga och tycker det var ett fantastiskt bra jobb :) Lycka till i fortsättningen!
#60 - 22 november 2015 14:33
Det betyder mycket att få det från dig erikthur. Tack!
#61 - 22 november 2015 14:50
Har bara kommit igenom halva ännu, hittills har den varit väldigt givande. Informativ, roliga artiklar och framförallt snyggt! Dock är den inte som Webo och några till har sagt särskilt lättmanövrerad från en telefon eller padda. Men grymt jobbat!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#62 - 22 november 2015 15:52
Tack Johan! Uppskattar verkligen din respons. Det som fungerar minst bra är just nu är att läsa i mobilen. Så de idéer som du och flera tar upp är saker som vi tittar på. En del kommer att lösa sig när plattformen utvecklas. En del får vi se hur vi ska lösa om det ska släppas en speciell mobilversion, pdf. etc. Allt är ju också kopplat till hur mycket tid det ska läggas på en i grunden helt ideell produkt. Hoppas att det ni upplever som ett hinder inte blir ett hinder för att nå det vi vill ha fram.
Jag rekommenderar flera att testa den på dator med skärm eller via en laptop i nuläget.
#63 - 22 november 2015 16:26
Håller med alla tidigare postare, mycket bra jobbat, kanon helt enkelt!!
#64 - 22 november 2015 16:29
[QUOTE=Preben_T;1749985]Håller med alla tidigare postare, mycket bra jobbat, kanon helt enkelt!![/QUOTE]
Så roligt att höra att du uppskattat magasinet, Preben.
#65 - 22 november 2015 16:44
Mycket bra med fina bilder och mycket fin information och åsikter,synd att det inte finns som tidning :)
#66 - 22 november 2015 16:57
Fungerar det att skriva ut?
#67 - 22 november 2015 17:30
[QUOTE=HWH;1749989]Fungerar det att skriva ut?[/QUOTE]
Inte i sin nuvarande form. Om vi kompletterar med en Pdf-version gissar jag att det går utmärkt. Men då försvinner all möjlighet till film etc.
#68 - 22 november 2015 17:33
[QUOTE=Christer5;1749988]Mycket bra med fina bilder och mycket fin information och åsikter,synd att det inte finns som tidning :)[/QUOTE]
Tack Christer. Som läget är idag så blir det alldeles för stora kostnader att trycka den och på så sätt helt omöjligt att hålla det ideellt. För oss känns det viktigt att den är just ideell och att vi inte är ute efter vinst annat än allt som gör vår hobby bättre.
#69 - 22 november 2015 17:51
Förstår att det inte är möjligt att trycka någon upplaga och det är som du säger ett mycket lovvärt ideellt arbete :)
#70 - 22 november 2015 17:52
Kul med en ideell webbtidning! Bra miniartiklar för nybörjaren. Bra sammansättning av text och bilder!
Jag hade svårt att se hela sidan på min bärbara 15". Var ju tvungen att skrolla ner så jag kunde se vem skrivit artikeln, men när jag kollade på 20" skärmen var allt bra. Går det att lägga till text på sidan där info finns om olika föreningar?
#71 - 22 november 2015 18:35
Åh tack Wilhelm! Din respons värmer mycket. Första numret är låst tyvärr. Vi ville att olika föreningar skulle få se vad vi är och vad vi kan skapa så man kan välja att stå med information i AEmagasinet framöver.
Eftersom det är ideellt så är det ju utan kostnad. Allt under förutsättning hur mottagandet blir. Hela processen från idé till magasinet som det ser ut nu är som en graviditet om man nu får uttrycka sig så. Nu verkar förlossningen ha gott bra.
När vi landat efter denna urladdning i redaktionen så kommer vi att utvärdera vad ni och andra sagt om oss och utvärdera.
Men finns intresse så maila mig på [email]johnny@aemagasinet.se[/email] så tar vi kontakt med er ifall det blir som vi hoppas dvs. en fortsättning.
#72 - 22 november 2015 19:09
Tack för AE-magasinet. Det känns riktigt stort med er satsning just i dessa tider då det mesta klumpas ihop och trycks in på Facebook och de få kvarvarande akvarieföreningarna haltande tynar bort. Det finns behov av, sug efter och definitivt utrymme för en akvarietidning på svenska.
Det är en snygg tidning! Ni har skrivit informativa och intressanta artiklar, jag suger dock på karamellen och spar med nöje lite läsning.
Stor applåd.
#73 - 22 november 2015 19:15
[QUOTE=Marten88;1750008]Tack för AE-magasinet. Det känns riktigt stort med er satsning just i dessa tider då det mesta klumpas ihop och trycks in på Facebook och de få kvarvarande akvarieföreningarna haltande tynar bort. Det finns behov av, sug efter och definitivt utrymme för en akvarietidning på svenska.
Det är en snygg tidning! Ni har skrivit informativa och intressanta artiklar, jag suger dock på karamellen och spar med nöje lite läsning.
Stor applåd.[/QUOTE]
Blir så himla glad att du känner som vi dvs. att vår hobby är för spännande och värdefull för att bara tyna bort.
#74 - 22 november 2015 20:25
Nu går jag och mediterar mig till ett fridfullt sinne bortom Paris och ängslan. Tack för idag Zoopet. Nu förbereder jag mig för ett möte med John Blund. Vi syns i någon tråd framöver.
admin
Christian Alfredsson
#75 - 22 november 2015 21:16
[COLOR=#424951][FONT=adobe-clean]<iframe style="border: 1px solid #777;" src="https://indd.adobe.com/embed/a44a0673-8173-42c3-aeb2-9ce0bfb5d16b?startpage=1" width="525px" height="371px" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>[/FONT][/COLOR]
#76 - 22 november 2015 22:24
Ja jag bara sitter och ler.. :)
#77 - 22 november 2015 22:31
Vilken vacker och fullmatad publikation! Ungefär halva magasinet upptas av sådant jag gillar eller är nyfiken på. Resten kommer jag att läsa bara för att ta reda på "vad grejen är".

Verkligen bra jobbat! Saltdelen var extra kul och välkommen, eftersom jag är lite på g att skaffa ett saltnano. Det här gav råg i ryggen!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#78 - 22 november 2015 23:25
Wow! Toppen som inspiration med en bra mix både avseende innehåll och djup i artiklarna. Mycket hårt jobb bakom, det märks. När börjar ni ta emot donationer?

Jag stämmer tyvärr in i klagokören rörande plattform; videomöjligheten intresserar mig inte så en ren pdf hade för mig passat alldeles utmärkt. Apropå video, förresten. Jag hittade ingen möjlighet att justera volymen i den inbäddade videospelaren. Är det något ni kan aktivera, månne?

Och ja, en upplaga tryckt på tjockt, glossigt papper hade varit guld!

Snyggt jobbat allihop.
#79 - 23 november 2015 05:38
[QUOTE=hawkse;1750035]Apropå video, förresten. Jag hittade ingen möjlighet att justera volymen i den inbäddade videospelaren. Är det något ni kan aktivera, månne?[/QUOTE]

Om du menar visuell ljudkontroll i den inbäddade videon så är det nog pga du inte ser allt. Du kan klicka på texten i det inbäddade videoklipp för att få hela bilden och då också alla kontroller synliga.
#80 - 23 november 2015 06:20
[QUOTE=ettfettbranamn;1750029]Ja jag bara sitter och ler.. :)[/QUOTE]
Då är ju livet bra gott, J [emoji4]
#81 - 23 november 2015 06:23
[QUOTE=Knax;1750031]Vilken vacker och fullmatad publikation! Ungefär halva magasinet upptas av sådant jag gillar eller är nyfiken på. Resten kommer jag att läsa bara för att ta reda på "vad grejen är".

Verkligen bra jobbat! Saltdelen var extra kul och välkommen, eftersom jag är lite på g att skaffa ett saltnano. Det här gav råg i ryggen!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk[/QUOTE]

Tack! Då låter det som att vi landat helt rätt dvs. att det trots bara 40 uppslag finns saker som hamnar rätt i magen och annat som man får nosa på lite.
Saltdelen är en sådan grej som gav mig själv en kick när jag fick läsa det under skapelseprocessen.
Men det roligaste (förutom uppskattningen) är att du känner peppet!
#82 - 23 november 2015 06:32
[QUOTE=hawkse;1750035]Wow! Toppen som inspiration med en bra mix både avseende innehåll och djup i artiklarna. Mycket hårt jobb bakom, det märks. När börjar ni ta emot donationer?

Jag stämmer tyvärr in i klagokören rörande plattform; videomöjligheten intresserar mig inte så en ren pdf hade för mig passat alldeles utmärkt. Apropå video, förresten. Jag hittade ingen möjlighet att justera volymen i den inbäddade videospelaren. Är det något ni kan aktivera, månne?

Och ja, en upplaga tryckt på tjockt, glossigt papper hade varit guld!

Snyggt jobbat allihop.[/QUOTE]
Vi bugar så att pannbenet rör golvplankorna.

Pengar är ett slags no-no. Vi vill upplevas som ett komplement till Zoopet, 2.0, föreningar etc. Vi vill samtidigt känna oss fria att tolka vår hobby. Så obundenheten känns central. Så i dagsläget så tar jag bara emot tanken med donationserbjudandet med stor värme.

När det gäller det tekniska så är plattformen under utveckling. Mycket av det som känns avigt idag kommer att fungera bättre framöver.
Just nu är en ren Pdf-version i först i Pipeline. Dels finns önskemål från föreningar att kunna skriva ut. Alla har inte en snabb uppkoppling etc.
Men som sagt. Precis som för Christian här på Zoopet så gör vi ju allt på vår fritid som vi lånar från våra egna familjer. Så vi tar emot alla tips och önskemål och bearbetar dem i små steg.

Men Mortens tips är utmärkt.
#83 - 23 november 2015 09:37
Uppskattade också tidningen väldigt mycket. Bra jobbat allihopa! [:-64]

En PDF-upplaga med länkar till youtube skulle underlättat läsningen då min padda hade det tungt att byta sida. (Jag har hittills bara sett en enda film - herr Bluewings stilla sällskapsakvarium. Så nära min egen akvarievision. :))
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 23 november 2015 09:37
Har "ögnat" igenom tidningen och blev klart impad. Den ser mycket proffsig ut.

Positivt:
Mycket läcker layout, bra foton, bra bredd på artiklarna, har även läst texten i artiklarna och de är genomgående bra, inbjudande för såväl nybörjaren som den lite mer avancerade akvaristen.

Negativt:
Mest lite randanmärkningar. Tidningen borde kanske ha korrekturlästs lite bättre - en del stavfel finns med och lite slarvigt behandlade av de vetenskapliga namnen (olika i olika artiklar och det är sådant som korrekturläsaren skall rätta till). Borde också ha varit med några artiklar med inriktning på miljö/djurskydd för det händer ju oerhört runt detta just nu och hela vår hobby hänger i en skör tråd. Detta är dock bara småsaker som kan rättas till framöver. Sedan är det visserligen väldigt bra med en massa länkar i texten där man kan klicka sig vidare till ytterligare info, dock så funkar dom inte för mig.

Sammanfattningsvis, grattis till en mycket bra tidning.

Sedan är ju förstås frågan om en nättidning kommer att slå. Det är ju jäkligt jobbigt att läsa och man får hålla på och dra upp texten och scrolla fram och tillbaka för att kunna läsa texten och jag sitter ändå och läser den vid en dator med stor skärm. Det finns ju redan en del akvaristiska nättidningar (och många har startats men sedan lagts ner) och ingen verkar ha lyckats så bra. Nu tillhör ju jag den gamla generationen som föredrar papper, men jag läser ändå en hel del på nätet - dock inte nättidningar (blir för krångligt). Den enda jag regelbundet kollar är Practical Fishkeepings men den har ju mer formen av ett nyhetsbrev så det är ju inte samma sak.

Oavsett vilket vore det kul om denna tidning kommer över detta generella problem för nättidningar så att den slår igenom.
#85 - 23 november 2015 10:09
Det är faktiskt svårare att läsa tidningen på datorn (testade just nu), främst pga att fonten blev jättesvårläst om jag inte zoomade in.

Jag läste på en ipad mini igår och hade då inget problem. Mest för att ipad identifierar den som en tidning och ser till att den beter sig som en anständig tidning, läsbar font i alla zoomnivåer och sånt viktigt.
#86 - 23 november 2015 10:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750050]Har "ögnat" igenom tidningen och blev klart impad. Den ser mycket proffsig ut.

Positivt:
Mycket läcker layout, bra foton, bra bredd på artiklarna, har även läst texten i artiklarna och de är genomgående bra, inbjudande för såväl nybörjaren som den lite mer avancerade akvaristen.

Negativt:
Mest lite randanmärkningar. Tidningen borde kanske ha korrekturlästs lite bättre - en del stavfel finns med och lite slarvigt behandlade av de vetenskapliga namnen (olika i olika artiklar och det är sådant som korrekturläsaren skall rätta till). Borde också ha varit med några artiklar med inriktning på miljö/djurskydd för det händer ju oerhört runt detta just nu och hela vår hobby hänger i en skör tråd. Detta är dock bara småsaker som kan rättas till framöver. Sedan är det visserligen väldigt bra med en massa länkar i texten där man kan klicka sig vidare till ytterligare info, dock så funkar dom inte för mig.

Sedan är ju förstås frågan om en nättidning kommer att slå. Det är ju jäkligt jobbigt att läsa och man får hålla på och dra upp texten och scrolla fram och tillbaka för att kunna läsa texten och jag sitter ändå och läser den vid en dator med stor skärm. Det finns ju redan en del akvaristiska nättidningar (och många har startats men sedan lagts ner) och ingen verkar ha lyckats så bra. Nu tillhör ju jag den gamla generationen som föredrar papper, men jag läser ändå en hel del på nätet - dock inte nättidningar (blir för krångligt). Den enda jag regelbundet kollar är Practical Fishkeepings men den har ju mer formen av ett nyhetsbrev så det är ju inte samma sak.

Oavsett vilket vore det kul om denna tidning kommer över detta generella problem för nättidningar så att den slår igenom.[/QUOTE]

Det kan vara nyhetens behag men jag upplever att folket är genuint glada för att tidningen finns. Dina synpunkter är mycket värda och jag garanterar att de tas med i beaktande i fortsättningen. Ansvariga personer jobbar redan nu med de synpunkter som kommer in och det finns en stor tacksamhet för all input som kommer till redaktionens kännedom.

När det gäller miljöaspekterna kanske du sitter inne med ett bra underlag som kan presenteras för den stora massan? Det är dumt att uppfinna hjulet två gånger. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 23 november 2015 13:53
[QUOTE=Mathias Nilsson;1750055]När det gäller miljöaspekterna kanske du sitter inne med ett bra underlag som kan presenteras för den stora massan? Det är dumt att uppfinna hjulet två gånger. :)[/QUOTE]
Och även dumt att jag upprepar mig hela tiden. Trodde att du skulle tota ihop en artikel med utgångspunkt från Fishbase-symposiet och vad som gäller den nya lagstiftningen om invasiva arter som är de4 asb9olut senaste 2 händelserna - men ni kan gärna som underlag använda de artiklar jag skrivit på Zoopet och de artiklar jag skrivit om detta i kommande nummer av Pet Scandinavia.
#88 - 23 november 2015 15:07
tjena mors grabbs å kvinns kul lite tidning =D
Jag som då aldrig har vart med i nån klubb eller läst tidningar om just akvarier å sådant, å dessutom är lite nybörjare .. tycker jag fann mye att se på förundras över =D Trist om det skulle komma typer å drulla om att si å så ska det inte vara för att när jag hemma på min bakgård.... ja ni vet hur det låter... =D

Kör på grabbar var även kul att se videon om droppfilter fast jag inte har behovet ... än ialf =P

Mer videos det var så bra förklarat där... =) fast jag inte ens sett makkaronerna än... bara tror att det skall fästas baskelusker som är bra på dom... men jag vet inte än... *=D ... men intressant å spännande och har mer att läsa där i =D

så tackar för det kvinns å boys...
#89 - 23 november 2015 15:15
AE-magasinet!

[QUOTE=Kjell Fohrman;1750064]Och även dumt att jag upprepar mig hela tiden. Trodde att du skulle tota ihop en artikel med utgångspunkt från Fishbase-symposiet och vad som gäller den nya lagstiftningen om invasiva arter som är de4 asb9olut senaste 2 händelserna - men ni kan gärna som underlag använda de artiklar jag skrivit på Zoopet och de artiklar jag skrivit om detta i kommande nummer av Pet Scandinavia.[/QUOTE]

Jag är inte involverad i projektet på det sättet. Jag är och kommer inte att bli en artikelförfattare i magasinet. Det är andra som löser den biten och de gör det riktigt bra :)

Jag har även fullt upp med egna vetenskapliga texter som ska examineras efter jul, jag hinner helt enkelt inte med.
#90 - 23 november 2015 15:16
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750064]Och även dumt att jag upprepar mig hela tiden. Trodde att du skulle tota ihop en artikel med utgångspunkt från Fishbase-symposiet och vad som gäller den nya lagstiftningen om invasiva arter som är de4 asb9olut senaste 2 händelserna - men ni kan gärna som underlag använda de artiklar jag skrivit på Zoopet och de artiklar jag skrivit om detta i kommande nummer av Pet Scandinavia.[/QUOTE]

Vi hade ämnet uppe till dialog även inför detta nummer och är absolut något som ska/måste lyftas.
Formerna hittar vi säkert, både du (och andra med) här samt folk i "redaktionen" är ju lite eller mycket insatta, så på något sätt kommer det nog omhändertas.

Tack för bra och konstruktiva synpunkter allihopa!

Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 23 november 2015 15:25
[QUOTE=tanteva;1750069] Trist om det skulle komma typer å drulla om att si å så ska det inte vara för att när jag hemma på min bakgård.... ja ni vet hur det låter... =D [/QUOTE]
Fast nu efterlystes ju synpunkter såväl positiva som negativa och det tycker jag är en bra inställning. Sedan är det som sagt upp till de som gör tidningen om de vill anamma dom eller inte.

En undran som jag tog upp - är det bara för mig som inte länkarna i tidningen funkar. När jag klickar på dom så hamnar jag istället på tidningens första sida. Ingen annan har nämnt det så jag undrar.
#92 - 23 november 2015 15:25
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750050]Har "ögnat" igenom tidningen och blev klart impad. Den ser mycket proffsig ut.

Positivt:

Negativt:

Oavsett vilket vore det kul om denna tidning kommer över detta generella problem för nättidningar så att den slår igenom.[/QUOTE]

E-tidnigens största problem är just det att det är jobbigt och tidskrävande att bläddra på datorn.
Det går för långsamt helt enkelt, man tröttnar. Det som fungerar och är så trevligt med en papperstidning fungerar inte lika bra elektroniskt.

Jag skulle vilja se en tidning med en 1a sida med rubriker samt ett kort intro till artikeln och sedan en länk.
Då kan man snabbt se vad som är intressant och snabbt få tillgång till det, när man läst det går man tillbaka till 1a sidan och ser om det finns något mer av intresse.
#93 - 23 november 2015 16:25
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750072]Fast nu efterlystes ju synpunkter såväl positiva som negativa och det tycker jag är en bra inställning. Sedan är det som sagt upp till de som gör tidningen om de vill anamma dom eller inte.

En undran som jag tog upp - är det bara för mig som inte länkarna i tidningen funkar. När jag klickar på dom så hamnar jag istället på tidningens första sida. Ingen annan har nämnt det så jag undrar.[/QUOTE]

Jag kollade nu Kjell, i och för sig på jobbets "titthålslösning" som har en massa andra problem. Där funkade det bra även via högerklick och "öppna i ny flik".
Måste kolla på paddan senare. Faktiskt inte hört något strul med länkarna annars, men folk kanske inte använder dom :)

Funka ska det såklart, så vi kollar vidare!
#94 - 23 november 2015 16:35
[QUOTE=jozi81;1750077]Jag kollade nu Kjell, i och för sig på jobbets "titthålslösning" som har en massa andra problem. Där funkade det bra även via högerklick och "öppna i ny flik".
Måste kolla på paddan senare. Faktiskt inte hört något strul med länkarna annars, men folk kanske inte använder dom :)

Funka ska det såklart, så vi kollar vidare![/QUOTE]

Länkarna fungerar fint för mig med iPad samt iMac med Safari.
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 23 november 2015 16:35
[QUOTE=jozi81;1750077]Funka ska det såklart, så vi kollar vidare![/QUOTE]
Jag kör för övrigt med IE. Kollade nu med Google Chrome och då funkade det så det är antagligen bara med IE som det inte funkar.
#96 - 23 november 2015 16:48
[QUOTE=Ove.P;1750073]E-tidnigens största problem är just det att det är jobbigt och tidskrävande att bläddra på datorn.
Det går för långsamt helt enkelt, man tröttnar. Det som fungerar och är så trevligt med en papperstidning fungerar inte lika bra elektroniskt.

Jag skulle vilja se en tidning med en 1a sida med rubriker samt ett kort intro till artikeln och sedan en länk.
Då kan man snabbt se vad som är intressant och snabbt få tillgång till det, när man läst det går man tillbaka till 1a sidan och ser om det finns något mer av intresse.[/QUOTE]
Stort tack för din respons.
Så är det att pappersformatet har stora fördelar som en E-tidning egentligen inte kan konkurrera med. Har själv sedan ett par år gått från papper till e-tidning i två olika morgontidningar och saknade dem inlednings oerhört mycket. Men idag så ser jag inte nackdelarna egentligen alls längre. Så för mig var det en vana som kunde ändras, men detta är individuellt och det kanske inte finns ett tydligt rätt/fel.
Det vi gör idag är att arbeta i tre spår: som nämnts nuvarande form, mobil, utskrivbar/nedladdningsbar Pdf. När det är klart så tror vi att det ska finnas en väg in i magasinet som kommer att passa de flesta. Är tveksam om vi någonsin kommer att se AEmagasinet som en maffig gräddbakelse med glossiga blanka sidor i högkvalitativt tryck. Men vi söker och jobbar för högtryck för att hitta smidiga lösningar som inte sliter ut de som brinner för detta i förtid. Men som ändå ger er läsare en riktigt bra upplevelse.
#97 - 23 november 2015 16:51
[QUOTE=tanteva;1750069]tjena mors grabbs å kvinns kul lite tidning =D
Jag som då aldrig har vart med i nån klubb eller läst tidningar om just akvarier å sådant, å dessutom är lite nybörjare .. tycker jag fann mye att se på förundras över =D Trist om det skulle komma typer å drulla om att si å så ska det inte vara för att när jag hemma på min bakgård.... ja ni vet hur det låter... =D

Kör på grabbar var även kul att se videon om droppfilter fast jag inte har behovet ... än ialf =P

Mer videos det var så bra förklarat där... =) fast jag inte ens sett makkaronerna än... bara tror att det skall fästas baskelusker som är bra på dom... men jag vet inte än... *=D ... men intressant å spännande och har mer att läsa där i =D

så tackar för det kvinns å boys...[/QUOTE]
Varsågod och tack för det du tar upp. Det gläder och värmer gott.
#98 - 23 november 2015 16:55
[QUOTE=ullo;1750049]Uppskattade också tidningen väldigt mycket. Bra jobbat allihopa! [:-64]

En PDF-upplaga med länkar till youtube skulle underlättat läsningen då min padda hade det tungt att byta sida. (Jag har hittills bara sett en enda film - herr Bluewings stilla sällskapsakvarium. Så nära min egen akvarievision. :))[/QUOTE]
Tack så mycket Ullo :D
[QUOTE=ullo;1750054]Det är faktiskt svårare att läsa tidningen på datorn (testade just nu), främst pga att fonten blev jättesvårläst om jag inte zoomade in.

Jag läste på en ipad mini igår och hade då inget problem. Mest för att ipad identifierar den som en tidning och ser till att den beter sig som en anständig tidning, läsbar font i alla zoomnivåer och sånt viktigt.[/QUOTE]
Mycket av det du ser idag som känns kantigt eller avigt kommer så småningom att ha arbetats bort. Nu är allt i sin linda och vi hoppas på en riktigt bra utveckling av läsupplevelsen.
#99 - 23 november 2015 17:19
[QUOTE=Bluewing;1750082]Är tveksam om vi någonsin kommer att se AEmagasinet som en maffig gräddbakelse med glossiga blanka sidor i högkvalitativt tryck.[/QUOTE]
Mot betalning, naturligtvis! Däremot är det väl viktigt att papperstidningen dyker upp före nättidningen annars känns det ju lite "onödigt".
#100 - 23 november 2015 17:23
[QUOTE=Webo;1750037]Om du menar visuell ljudkontroll i den inbäddade videon så är det nog pga du inte ser allt. Du kan klicka på texten i det inbäddade videoklipp för att få hela bilden och då också alla kontroller synliga.[/QUOTE]
Jo, fullt öppnad i Youtube får jag alla kontroller men då tycker jag vitsen med en inbäddad video i tidningen försvinner helt. Ska det vara en grej med "video i tidningen" så behöver jag kunna justera ljudvolymen även i den lilla spelaren. (Tyvärr är ju jämn, lagom nivå mellan olika applikationer, ljudkällor etc svårt att få till rent tekniskt.) I det stora hela ett äkta i-landsproblem!
#101 - 23 november 2015 18:51
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750080]Jag kör för övrigt med IE. Kollade nu med Google Chrome och då funkade det så det är antagligen bara med IE som det inte funkar.[/QUOTE]

Vi håller på och undersöker och det kan nog vara så att vissa versioner av IE kan strula med plattformen vi använder tyvärr. seg att ladda, samt problemet med länkar då uppenbarligen. Vi kan återkomma om felyttringarna förtydligas. Annars rekommenderas att göra det du då gjorde, dvs använda annan webläsare.
Förhoppningsvis inkörningsproblematik som inte blir återkommande till nästa nummer :)
#102 - 23 november 2015 19:31
[QUOTE=hawkse;1750088]Jo, fullt öppnad i Youtube får jag alla kontroller men då tycker jag vitsen med en inbäddad video i tidningen försvinner helt. Ska det vara en grej med "video i tidningen" så behöver jag kunna justera ljudvolymen även i den lilla spelaren. (Tyvärr är ju jämn, lagom nivå mellan olika applikationer, ljudkällor etc svårt att få till rent tekniskt.) I det stora hela ett äkta i-landsproblem![/QUOTE]

Du har rätt, en miss vi får ta på oss. Vi lärde oss mycket men inte allt bevisligen[emoji2]
Tack för input, på nummer två är det fixat!

#103 - 23 november 2015 19:43
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750072]. En undran som jag tog upp - är det bara för mig som inte länkarna i tidningen funkar. När jag klickar på dom så hamnar jag istället på tidningens första sida. Ingen annan har nämnt det så jag undrar.[/QUOTE]

Det gjorde jag också. Trycker man på samma länk igen så kommer man till rätt ställe. Tror det har med säkerhets inställningar att göra i webbläsaren.

Edit. Såg nu att AE hade svarat när jag kom längre fram i kommentaren. Jag kör också IE.
admin
Christian Alfredsson
#104 - 23 november 2015 20:21
Kan ni som har problem prova denna länken? Det är helt annan teknik och jag vill att ni provar innan jag rekommenderar

http://www.christianalfredsson.com/tidning/index.html#ciklidbladet.pdf
#105 - 23 november 2015 20:36
Hej,
Jag har bara hunnit ögna igenom. Men klart impad att ni rott detta i land. Kul. Ser att jag får sitta med min tablet och kolla in. Själv läser jag alla magasin via en webbtjänst (readly men det finns andra) och tycker det funkar utmärkt. Jag har kollat tjänsten men det finns inget om akvarier... Det här blir super till söndagen eller så.

Tack för ert arbete!

fisheye
#106 - 23 november 2015 20:40
Varsågod och riktigt roligt att tidningen landade bra hos dig [emoji4]
#107 - 23 november 2015 21:44
Toppen! Kanon att se en riktig entusiast-tidning så att säga, som dessutom är professionell!

Välgjort, snyggt, proffsigt och framförallt kul med människor som vill lite extra.

Enda negativa jag har är nog fontstorleken. På 10-tums windowsplatta i edge med upplösningen 1366x768 så är fontstorleken lite jobbig så man får zooma, den blir lite liten och suddig annars, och när det gäller vanlig dator så har jag ingen datorskärm utan kör tvn som skärm och sitter ca 2 meter från en 55" i 1920*1080. Fick zooma och ha mig där så jag orkade inte läsa så mycket som jag ville. :(
#108 - 23 november 2015 22:02
[QUOTE=admin;1750106]Kan ni som har problem prova denna länken? Det är helt annan teknik och jag vill att ni provar innan jag rekommenderar

http://www.christianalfredsson.com/tidning/index.html#ciklidbladet.pdf[/QUOTE]

Det fungera mycket bättre då det är bara en sida åt gången så man ser mycket bättre, även på en Samsung S6 Edge. Det är en vanlig PDF fil som jag kan se det som du sen har en "plugin" för att visa på webbsidan misstänker jag.

EDIT: Kanon när man kan välja full bredd nere i mitten och då får uppe tecken storleken och sedan bara skrolla ner för att läsa hela tidningen. Och man Kah jo också uppe i höger hörna ladda ner filen till sin enhet och ha den offline.

Dock så kräver det att AE startar en webbsida för att kunna ha denna lösning då man inte kan använda viewern ihop med Facebook. Jag har inte sett att de har en webbplats med domänen AEmagasinet.se men å andra sidan så har de väl det för domänen är tagen och reggat 2015-09-26 hos one.com och går man till den så vill den ha en inloggning. Så de har nog en domän för det. Sen är frågan bara om man kan köra viewern hos one.com som är lite begränsad i vad de tillåter och erbjuder. Hoppas det går och det är en lösning de kan använda :-)
#109 - 23 november 2015 22:19
[QUOTE=fisheye;1750112]Hej,
Jag har bara hunnit ögna igenom. Men klart impad att ni rott detta i land. Kul. Ser att jag får sitta med min tablet och kolla in. Själv läser jag alla magasin via en webbtjänst (readly men det finns andra) och tycker det funkar utmärkt. Jag har kollat tjänsten men det finns inget om akvarier... Det här blir super till söndagen eller så.

Tack för ert arbete!

fisheye[/QUOTE]

Där finns inga svenska akvarietidningar med den engelska Pratical Fishkeeping finns ju: https://on.readly.com/GB/bauer-consumer-media-ltd/practical-fishkeeping om du vill läsa den. :)

EDIT: Sen finns där massor annat trevligt att läsa om man på webbsidan söker efter aquarium samt freshvater (vet ej om man får samma via appen på sin enhet):
[ATTACH=CONFIG]78160[/ATTACH]
#110 - 24 november 2015 04:52
[QUOTE=fisheye;1750112]Hej,

Tack för ert arbete!

fisheye[/QUOTE]

Readly vore en dröm, vi får se hur framtiden ser ut för magasinet.
Om du ställer in readly på internationella magasin (ändrar land från bara sverige) kommer du mycket riktigt åt PFK som Webo påpekar här nedan.
Sen är det fantastiskt kul att den stora delen av feedbacken är positiv och att mycket av det som kan förbättras berör läsbarheten och tekniken. Den kan vi ju absolut göra något åt. Hade känts tyngre om artiklarna och bilderna hade lett till uppror :D
#111 - 24 november 2015 05:16
[QUOTE=Webo;1750126]Där finns inga svenska akvarietidningar med den engelska Pratical Fishkeeping finns ju: https://on.readly.com/GB/bauer-consumer-media-ltd/practical-fishkeeping om du vill läsa den. :)

EDIT: Sen finns där massor annat trevligt att läsa om man på webbsidan söker efter aquarium samt freshvater (vet ej om man får samma via appen på sin enhet):
[/QUOTE]
Idén med AEmagasinet är ju att det numera finns en svensk akvarietidning [emoji6]
#112 - 24 november 2015 05:20
[QUOTE=Axman;1750121]Toppen! Kanon att se en riktig entusiast-tidning så att säga, som dessutom är professionell!

Välgjort, snyggt, proffsigt och framförallt kul med människor som vill lite extra.

Enda negativa jag har är nog fontstorleken. På 10-tums windowsplatta i edge med upplösningen 1366x768 så är fontstorleken lite jobbig så man får zooma, den blir lite liten och suddig annars, och när det gäller vanlig dator så har jag ingen datorskärm utan kör tvn som skärm och sitter ca 2 meter från en 55" i 1920*1080. Fick zooma och ha mig där så jag orkade inte läsa så mycket som jag ville. :([/QUOTE]

Tack så mycket för responsen. Formatet och läsbarheten är under full utveckling på redaktionen.
#113 - 24 november 2015 05:38
[QUOTE=Bluewing;1750133]Idén med AEmagasinet är ju att det numera finns en svensk akvarietidning [emoji6][/QUOTE]
Ja och det tackar vi för. &#9786; &#128077;&#128077;
#114 - 24 november 2015 08:27
Tack för tipset om PFK. Jag hade inte hittat den tidigare men det har faktiskt hänt med andra magasin också.

fisheye
Kjell Fohrman
Administrator
#115 - 24 november 2015 08:28
[QUOTE=Webo;1750126]Där finns inga svenska akvarietidningar med den engelska Pratical Fishkeeping finns ju: https://on.readly.com/GB/bauer-consumer-media-ltd/practical-fishkeeping om du vill läsa den. :)
[/QUOTE]
Nåja det stämmer kanske inte riktigt att det inte alls finns svenska akvarietidningar. Visst de som finns säljs ju inte i affärerna utan är medlemstidningar men det finns säkert många som är medlemmar (som jag) i NCS (Ciklidbladet), Poecilia Scandinavia (Poeciliabladet), SKS (Killiposten) bara för att få dessa tidningar.
#116 - 24 november 2015 08:30
[QUOTE=Kjell Fohrman;1750147]Nåja det stämmer kanske inte riktigt att det inte alls finns svenska akvarietidningar. Visst de som finns säljs ju inte i affärerna utan är medlemstidningar men det finns säkert många som är medlemmar (som jag) i NCS (Ciklidbladet), Poecilia Scandinavia (Poeciliabladet), SKS (Killiposten) bara för att få dessa tidningar.[/QUOTE]
Nu var det ju i appen Readly som frågan rörde och där finns inga svenska akvarie tidningar &#9786;
Kjell Fohrman
Administrator
#117 - 24 november 2015 08:39
[QUOTE=Webo;1750148]Nu var det ju i appen Readly som frågan rörde och där finns inga svenska akvarie tidningar &#9786;[/QUOTE]
Sorry det missade jag (vad nu appen readly är för något [:o])
#118 - 24 november 2015 08:52
Det är en app för mobila enheter där man kan läsa tidninga,r som finns i pappersform i pressbyrån t.ex., online. Man kan även ladda ner dessa tidningar i digital form för att att läsa dem offline när man t.ex. saknar uppkoppling. Man kan säga att det är tidnings version av Spotify. Vill du veta mera så kolla här www.readly.se
#119 - 25 november 2015 04:30
Så himla snyggt!

Jag blir så stolt när jag tänker på denna tidning <3 och responsen den har fått. Jag skulle kunna skriva ett alldeles för långt inlägg om det så jag låter bli. ;)
#120 - 25 november 2015 06:48
Tack för en kanon tidning.
Enkla,jordnära reportage,snygg design och väl genomarbetad.

Dock lite lång,förstår att man vill att allt ska vara perfekt och slå knockout på första magasinet men innehållet hade räckt till 2 st tidningar på 20 sidor styck.
Tror inte att någon hade klagat om det kom ett nu och ett i december på 20 sidor styck.
Istället för ett på 40 sidor nu och nästa är osäkert när det släpps.

Men ett bra intiativ med många eldsjälar inblandade.
#121 - 25 november 2015 09:09
[QUOTE=Likan;1750188]Så himla snyggt!

Jag blir så stolt när jag tänker på denna tidning <3 och responsen den har fått. Jag skulle kunna skriva ett alldeles för långt inlägg om det så jag låter bli. ;)[/QUOTE]
Mysig känsla! Synd men klokt, Linda! Gas och broms måste ju fungera perfekt för att vi ska få ett riktigt bra liv ;)
#122 - 25 november 2015 09:25
[QUOTE=Killroy;1750192]Tack för en kanon tidning.
Enkla,jordnära reportage,snygg design och väl genomarbetad.

Dock lite lång,förstår att man vill att allt ska vara perfekt och slå knockout på första magasinet men innehållet hade räckt till 2 st tidningar på 20 sidor styck.
Tror inte att någon hade klagat om det kom ett nu och ett i december på 20 sidor styck.
Istället för ett på 40 sidor nu och nästa är osäkert när det släpps.

Men ett bra intiativ med många eldsjälar inblandade.[/QUOTE]
Tack så mycket Killroy! Det känns gott att höra.
Nu är ju tidningen ett slags förstlingsverk dvs. ingen av oss i redaktionen eller som författare har gjort detta. Många av oss har aldrig skrivit en artikel, jag har inte skrivit en krönika etc. Så hela denna enorma urladdning är ett slags test där vi hela gänget spänt bågen maximalt för att testa vad vi går för och där vi försökt uttrycka vår djupa kärlek till vår hobby. Tror att det också märks på artiklarna.
Responsen efteråt har i grund och botten varit bedövande varm och lyftande tillbaka. Både från många organisationer och av centrala personer inom denna intressesfär. Vi som jobbat med tidningen är nog fortfarande i ett chockliknande tillstånd. Din och andras respons är nästan svår att ta in. Lite som att man har en för liten hylla för alla presenter man får. Så just nu så är det i redaktionsgruppen som efter ett rejält bröllop. Vi måste ta igen oss. Men av goda skäl.

Det jag kan glädja alla våra läsare med är att det kommer att bli fler nummer i framtiden. Flera genomduktiga akvarister som vi känner en ödmjuk respekt för har erbjudit sig att skriva artiklar. Vi håller på att formera oss som grupp så att det blir en effektiv stabil organisation. Det vi lider brist på just nu är nog personer som är duktig på korrekturläsning t.ex. Så de av er som tycker att ni vill bidra till ännu bättre nummer framöver. Hjälpa oss med uppdrag, artiklar, sakkunskap, idéer. Hör av er!
Vill ni skriva direkt till oss kan ni skriva bl.a. till mig på [email]johnny@aemagasinet.se[/email] eller gå in på vår FB-sida #aemagasinet

Jag och flera tar hand om ditt ärende framöver så snart vi kan. Nu börjar det närma sig jul och vi kommer till viss del att chilla och njuta lite. Efter årsskiftet så börjar vår redaktion spänna musklerna igen.
Glöm inte att ju fler som brinner för vår hobby, ju starkare röst kan vi få.
#123 - 25 november 2015 11:14
Jag ska ärligt erkänna att jag var lite tveksam till AE-magasinet, tänkte medetsamma att den skulle bli någon sorts konkurrent till Zoopet, men så är det ju inte.
Jag älskar AE-magasinet trots att den är besvärlig att läsa på min laptop.
Jag lyfter på hatten åt alla inblandade, som ägnar sin fritid åt oss nördar [:-61][:-102]
Tack!

//Inger
#124 - 25 november 2015 11:26
[QUOTE=Inger H;1750208]Jag ska ärligt erkänna att jag var lite tveksam till AE-magasinet, tänkte medetsamma att den skulle bli någon sorts konkurrent till Zoopet, men så är det ju inte.
Jag älskar AE-magasinet trots att den är besvärlig att läsa på min laptop.
Jag lyfter på hatten åt alla inblandade, som ägnar sin fritid åt oss nördar [:-61][:-102]
Tack!

//Inger[/QUOTE]

Kul att höra Inger :)
Tror säkert att du inte var ensam om dom farhågorna. Då vi började spåna på projektet var det från en utgångspunkt att göra något för hobbyn, inte konkurrera med det som redan fanns. Bli bron mellan öarna såattsäga.
Kan AEmagasinet fungera som en anslagstavla för alla föreningar/grupper/falanger osv inom hobbyn har vi lyckats. Då hobbyn växer och zoopet mfl. Svämmar över av nya intressenter, då är vi glada!

#125 - 25 november 2015 19:47
Tack för det fina jobb ni lagt ner!

När man har ett intresse läser man gärna det man kommer över, detta magasin hörde till gruppen "sevärt och intressant" . Men Jag tror som kilroy att ni kan spara på ideerna ni har så ni inte alldeles tar ut er &#128539; . Vi vill nämligen ha många nummer framöver! Blandningen av tips och artiklar till nya och gamla i hobbyn är välkommet. En del uttryck som används kan behöva ett litet förtydligande inom parantes för oss som inte har alla termer på plats. &#128579;
Ju längre man håller på med något dessto mer inser man hur mycket mer det finns att lära och förbättra. Tänk så tråkigt det skulle vara annars!

Så tack än en gång till alla inblandade eldsjälar.
#126 - 26 november 2015 05:00
[ATTACH]78167[/ATTACH]
För senaste information gå gärna till vår sida på Facebook #aemagasinet
#127 - 30 november 2015 12:54
[QUOTE=Rufus;1750228]Tack för det fina jobb ni lagt ner!

När man har ett intresse läser man gärna det man kommer över, detta magasin hörde till gruppen "sevärt och intressant" . Men Jag tror som kilroy att ni kan spara på ideerna ni har så ni inte alldeles tar ut er &#63003; . Vi vill nämligen ha många nummer framöver! Blandningen av tips och artiklar till nya och gamla i hobbyn är välkommet. En del uttryck som används kan behöva ett litet förtydligande inom parantes för oss som inte har alla termer på plats. &#63043;
Ju längre man håller på med något dessto mer inser man hur mycket mer det finns att lära och förbättra. Tänk så tråkigt det skulle vara annars!

Så tack än en gång till alla inblandade eldsjälar.[/QUOTE]
Helt rätt inställning, Rufus :D Tack för dina tankar, tips och det gläder oss att du trivs med det vi skapat.
Det är ju så att vi som skriver, gör det för att det är roligt helt enkelt. Du får nog se första numret som en förälskelse. Många av oss hade längtat efter att få skriva sedan länge och tror vi behövde få satsa ordentligt.
Vi tar ett nummer i taget så får vi se vad vi landar framöver.
#128 - 30 november 2015 14:09
Hmmm... Måste man vara medlem på Facebook för att läsa?

#129 - 30 november 2015 14:16
[QUOTE=Knax;1750476]Hmmm... Måste man vara medlem på Facebook för att läsa?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk[/QUOTE]

Nej. Du finner det här: https://indd.adobe.com/view/a44a0673-8173-42c3-aeb2-9ce0bfb5d16b
#130 - 30 november 2015 15:09
[QUOTE=Mathias Nilsson;1750477]Nej. Du finner det här: https://indd.adobe.com/view/a44a0673-8173-42c3-aeb2-9ce0bfb5d16b[/QUOTE]

Tack, Mathias! Länken hade rullat ur den lista på inlägg som jag kunde läsa utan inloggning. :)

#131 - 3 december 2015 08:01
Lite strul först att få upp detta på datorn - ödesdigert(!) fel, jo just det ja. Fast det var nog datorn som fått nåt sånt där ryck som de får ibland bara för att de känner för att krångla lite. Men, nu då. Jo, en gång i forntiden, då man byggde akvarier i spånplattor och hade en massa annat kul och konstigt för sig, då kom det en tidning som hette Akvariet. Spännande artiklar, bra blandning och ett sätt att se vad som hände på akvariefronten. Sen gick eldsjälen och dog och så småningom försvann den tidningen. Det har gjorts nåt försök att dra igång nåt men det har liksom inte velat sig.

Det har varit väldigt tomt. Det fanns helt klart ett hål att fylla. Nu ser det ut som det kommit en värdig uppföljare, det är bra, jäkligt bra helt enkelt. Sen är det ju så att jag som i det här sammanhanget kanske är lite konservativ ju egentligen vill ha tidning på papper. Fast jag inser ju att det för med sig ekonomiska tråkigheter. Så kör på bara, det ser väldigt lovande ut!

Rent av så bra att jag kan tota ihop nån artikel om det skulle vara nån hjälp. Kemi, juridik, inhemskt, hojta till om det är intressant.
#132 - 3 december 2015 14:59
[QUOTE=Bygert;1750711]Lite strul först att få upp detta på datorn - ödesdigert(!) fel, jo just det ja. Fast det var nog datorn som fått nåt sånt där ryck som de får ibland bara för att de känner för att krångla lite. Men, nu då. Jo, en gång i forntiden, då man byggde akvarier i spånplattor och hade en massa annat kul och konstigt för sig, då kom det en tidning som hette Akvariet. Spännande artiklar, bra blandning och ett sätt att se vad som hände på akvariefronten. Sen gick eldsjälen och dog och så småningom försvann den tidningen. Det har gjorts nåt försök att dra igång nåt men det har liksom inte velat sig.

Det har varit väldigt tomt. Det fanns helt klart ett hål att fylla. Nu ser det ut som det kommit en värdig uppföljare, det är bra, jäkligt bra helt enkelt. Sen är det ju så att jag som i det här sammanhanget kanske är lite konservativ ju egentligen vill ha tidning på papper. Fast jag inser ju att det för med sig ekonomiska tråkigheter. Så kör på bara, det ser väldigt lovande ut!

Rent av så bra att jag kan tota ihop nån artikel om det skulle vara nån hjälp. Kemi, juridik, inhemskt, hojta till om det är intressant.[/QUOTE]

Kul!!
Arvet efter "akvariet" är ingenting man bara tar, så vi får väl se hur vi lyckad förvalta en sådan komplimang!!

Just nu har vi lite "semester" i redaktionen även om många nog fortsätter och fundera på artiklar och uppslag. En fortsättning med iallafall ett nummer till kommer det bli även om vi inte törs sätta datum ännu.

Just det du erbjuder är ju framtiden, att vi alla bidrar och ser till att AEmagasinet kan fortsätta vara en plattform för alla sidor av hobbyn och ett sätt för alla forum/föreningar att rekrytera och synas!
Så jag lovar att vi återkommer i den frågan Bygert!!

Sen kan jag bara säga att det var/är sjukt kul!

#133 - 6 december 2015 06:26
[ATTACH]78274[/ATTACH]
[COLOR=#141823][FONT=helvetica]Vårt mål är att vara så breda som möjligt, inte bara över tid utan även i varje enskilt nummer. Det bör finnas något för alla inom hobbyn i magasinet. Därför behöver vi alla tips från er vad ni vill läsa om. Trots att vi har en stor redaktion kommer vi även i framtiden bjuda in gästförfattare vilket ökar bredden ytterligare. Efter nyår kommer jobbet inför nästa nummer sätta igång på allvar. Alla tips uppskattas! //redaktionen[/FONT][/COLOR]
#134 - 6 december 2015 07:02
En personlig reflektion nu.
Läst igenom all er respons på vår tidning nu så här på morgonen. Fortsatte sedan läsa på AEmagasinets Facebook-sida.
I början när vi precis släppte detta premiärnummer då var vi i redaktionen som lyckliga barn på julafton och samtidigt som stolta föräldrar på BB. Sedan kom en returvåg av värme, kärlek, uppmuntran, erbjudanden, kunskap, tacksamhet och annat i en strid ström som fick oss att kippa efter andan och sedan hamna i en för mig och flera i redaktionen aldrig tidigare upplevd positiv chock.
Om man kan bli nästan bedövad av andras och egen glädje så blev det faktiskt så.
Det tog ett tag att hämta sig helt enkelt.
När nu denna helt underbara bedövning nu så smått sätter sig så inträder en ny känsla. Att allt detta engagemang och värme som vi mött behöver tas om hand för att sedan ge tillbaka. Detta omvandlas till en positiv beslutsamhet att detta magasin verkligen har en framtid och det som började som en längtan, en dröm känns nu som en realitet. Lite som att husbygget precis startat och att man längtar efter att få vara en del i den processen. Så från att vara som ett lyckligt barn finns nu en mogen beslutsamhet att föra detta vidare. Har aldrig tidigare upplevt detta som känns nu runt en hobby. Tänk att en digital tidning kan bli som en språngbräda för ens egen personliga utveckling. Det känns så häftigt. Så oerhört energigivande.
#135 - 6 december 2015 07:52
AEmagasinet har så här långt haft 2500 läsare :D
#136 - 6 december 2015 08:40
&#128077;&#128077;
#137 - 6 december 2015 11:14
[QUOTE=Bluewing;1750933]En personlig reflektion nu.
Läst igenom all er respons på vår tidning nu så här på morgonen. Fortsatte sedan läsa på AEmagasinets Facebook-sida.
I början när vi precis släppte detta premiärnummer då var vi i redaktionen som lyckliga barn på julafton och samtidigt som stolta föräldrar på BB. Sedan kom en returvåg av värme, kärlek, uppmuntran, erbjudanden, kunskap, tacksamhet och annat i en strid ström som fick oss att kippa efter andan och sedan hamna i en för mig och flera i redaktionen aldrig tidigare upplevd positiv chock.
Om man kan bli nästan bedövad av andras och egen glädje så blev det faktiskt så.
Det tog ett tag att hämta sig helt enkelt.
När nu denna helt underbara bedövning nu så smått sätter sig så inträder en ny känsla. Att allt detta engagemang och värme som vi mött behöver tas om hand för att sedan ge tillbaka. Detta omvandlas till en positiv beslutsamhet att detta magasin verkligen har en framtid och det som började som en längtan, en dröm känns nu som en realitet. Lite som att husbygget precis startat och att man längtar efter att få vara en del i den processen. Så från att vara som ett lyckligt barn finns nu en mogen beslutsamhet att föra detta vidare. Har aldrig tidigare upplevt detta som känns nu runt en hobby. Tänk att en digital tidning kan bli som en språngbräda för ens egen personliga utveckling. Det känns så häftigt. Så oerhört energigivande.[/QUOTE]

Har samma känslor!
Enda oron man har är ju just att vi ska orka fortsätta med detta även då den stormande förälskelsen lagt sig, men om man i "vi" läser in alla med hjärtat i hobbyn så är det nog lugnt.
För mig personligen känns det som en helt ny nivå av hobbyn att få pyssla med detta. Jag lär mig varje dag och att få lära sig av alla duktiga på zoopet och andra forum är en ynnest!

#138 - 6 december 2015 21:31
[QUOTE=jozi81;1750750]Kul!!
Arvet efter "akvariet" är ingenting man bara tar, så vi får väl se hur vi lyckad förvalta en sådan komplimang!!
[/QUOTE]

SARF-styrelsen har haft möte ikväll. Vi är intresserade av att inleda en förutsättningslös dialog om ett eventuellt samarbete kring AE-magasinet och Tidskriften Akvariet. Jag har fått i uppdrag att framföra det på detta sätt.

Men vi låter er landa lite först.

Vi tycker ert initiativ är på alla sätt lovvärt!
#139 - 7 december 2015 04:38
[QUOTE=Erik Åhlander;1750974]SARF-styrelsen har haft möte ikväll. Vi är intresserade av att inleda en förutsättningslös dialog om ett eventuellt samarbete kring AE-magasinet och Tidskriften Akvariet. Jag har fått i uppdrag att framföra det på detta sätt.

Men vi låter er landa lite först.

Vi tycker ert initiativ är på alla sätt lovvärt![/QUOTE]
Intresset är självklart ömsesidigt, Erik. Vi känner oss oerhört hedrade av det du framför från SARF. Akvariet är en tidskrift som har varit ett fundament inom svensk akvaristik under oerhört lång tid. Där finns en historia och en resursbank som många nya och blivande akvarister förlorat kontakten med. Att i ert resonemang få bli sammankopplad med detta fundament med siktet ställt mot framtiden känns omtumlande stort. Det kan skapa en stabil och samtidigt dynamisk grund för en sund utveckling av akvaristiken.
Så från oss är det förstås en öppen famn gällande ditt förslag om en förutsättningslös dialog.
Vi kommer att smälta det du säger och det kommer att bli den dialog som ni erbjuder. Var så säker.
Men vi börjar formera oss på AEM (AEmagasinet) . Skapa strukturer för ett fortsatt bygge. Vi på AEM är flera oerhört driftiga människor i olika faser av livet. Vårt arbete med att sätta vår egen struktur är i full gång från och med Januari. Men målet är att skapa en så pass stabil grund att AEM håller formen stadigt och klarar att resurser kommer och går. Vi är ju allt från ungdomar mitt i utbildning till grå pantrar som jag själv. Magkänslan är att denna dialog är för vårt ömsesidiga bästa. SARF och AEM har i grund och botten samma intention. Vi vill utveckla akvaristiken som en självklar del av framtiden.
Vi återkommer!
#140 - 7 december 2015 09:14
Långt inlägg, men kanske värt att åtminstone skumma igenom.

Mina åsikter / tyckanden / tänkanden är rent personliga. Jag är vare sig tidningsmurvel eller proffs på denna hobby.
Hyfsad glad amatör med ibland alldeles för starka egna åsikter, så ta vissa delar av mina kommentarer som…”en ensam liten halvgrinig gubbe som inte kan hålla käften…”

Generellt sett så är det en synnerligen lyckad skapelse ni har tutat ihop.

Det finns en och annan kommentar på detta och andra forum, som anser att den är för lång. Att det är för mycket bilder. Att texten / infon är för utspridd.
Jag tillhör den grupp som inte alls tycker så. Idag så är det ett j-a brus därute. Man behöver ibland sticka ut rejält för att synas. Och det är nog så att bilder säger verkligen mer än 1000 ord i dagens samhälle. Det behövs eyecatechers hela tiden. Jag tycker ni har hittat en bra balans mellan antalet bilder och mängden ord. Bilderna isig är klockrena. Lätt irriterad blir jag när man bläddrar och får upp en bild på en firre, och inser, än en gång, att jag är en kameraidiot.

Men det är nog något jag får skylla på mig själv…..

Extremt positiv blir jag när ni tar upp Limiagruppen. Det är, enligt mig iaf, tyvärr så att LF som grupp är lite misshandlad. Det är nog inte många som ser bortom de knallröda svärdbärarna och fenavlade guppys. Glädjer mig stort att se den exponeringen som just Limiagruppen får.

Här skulle jag gärna se i nästa upplaga, en liten vidareutveckling av just LF som grupp. Kanske en snabb presentation (med bra bilder) över flera arter.

Naturligtvis då naturformerna. Ex kanske en bra översyn av alla (eller iaf några) naturformer av guppys, svärdbärare, platys, goodies, mollys, etc.

Kanske för stort…men nått kanske kan fixas…..

Ancistrusdelen var riktigt fin. Informativt. Kanske man kan se en liten utveckling på L-gruppen nästa gång ?

Discus…..inte alls min favvofisk (vet inte varför). Men jag skall villigt erkänna att man fick en liten….”åh fasen” känsla. En och annan fakta där som jag först inte alls trodde stämde. Men snabb googling säger att det är nog inte alls fel.

Och här tar jag mig friheten att komma med en liten rad kritik.

Ibland, bara ibland, får jag en känsla av att den som sägs i texterna, är dagens sanning. Och det är det nog inte alltid. D

et är nog så att den sanning som presenteras är en sanning som stämmer just där, men inte alltid överallt. Det kommer inte helt fram...tycker jag....Därmed så kanske det vore bra om det någonstans kom fram vart källan finns för en viss fakta.

Men som jag sa ovan, jag är en e[U]nsam liten grinig gubbe…[/U]..så….fundera på det jag säger…massera infon…är det nått vettigt i den…agera lite grand. Är det inget vettigt i den….skit i den.

I nästa nummer skulle jag vara vääääldigt intresserad av en artikel om Discusens platta kusin. Dvs Scalaren. Titt som tätt så dyker det upp fragmenterad info om denna art. Ibland hävdas det att det finns 3 varianter. Ibland hävdas det 7-8-15 varianter. Ibland sägs det att de är så nära varandra att de kan korsa sig (bortsett från herr Altum då). Ibland sägs det att de inte kan/vill korsa sig. Ibland hävdas det att de skall ha 3 eller 4 eller 5 svarta streck. Någonstans såg jag en bild på en som hade 8…..

Kanske någon därute sitter med mer samlad info, kanske inte hela sanningen, men kanske man kan få ner en mer samlad bild på ett ställe……

Teknikavdelningen med Co2 gillar jag. Men jag nästan förutsätter att det inom kort kommer en text / beskrivning på budgetvarianter, ex Mäskmetoden. Co2 anläggningar är enligt många en vansinnigt stor inverstering. Och de personerna skulle nog verkligen uppskatta info om att det finns ett budgetalternativ. Gärna då med för och nackdelar beskrivet.

Salt…….uppriktigt sagt….I could not care less….. Men det är jag det…..finns nog många därute som gillade den avdelningen.

Förhandsinfon om att det kommer en liten artikel om Fjärilsciklider är klockren. Vore det inte på plats att direkt efter den slänga in en liten extra artikel som ger ett helikopterperspektiv på dvärgciklider som grupp ? Kanske några bra bilder med snabb info ?

Någon gång kanske man kan få se en blänkare eller två om foder ? Behöver inte vara så avancerad. Men det finns många därute som ger sina fiskar vad som helst. Kanske man kan ta två ytterligheter på fisk, en uttalad köttätare kontra en grönsaksätare, och beskriva att dessa fiskar är konstruerade för helt olika sorts foder.

Och att det är viktigt att man tar reda på i första läget vad de är gjorda för, och i andra läget anpassa maten till det. Vilket ger en ingång till att ibland blir fisksoppan som folk stoppar ner i sina burkar, inte helt optimal, dvs det är ju inte helt enkelt att utfodra 2 vitt skilda fiskar med olika sorters foder.

Ser fram emot vårens begivenhet…. J

// K
#141 - 7 december 2015 10:03
Jag tycker generellt att magasinet blivit kanon! Det finns naturligtvis skönhetsfläckar, men vi lämnar dem just nu.

Till nästa nummer skulle jag vilja se mer "debunking", alltså avslöjande av myter. Ett exempel jag fann nyss var att trenden att hålla clownfisk efter filmen Hitta Nemo ledde till en kraftig minskning av bestånden av clownfisk (väntat p.g.a. ökade fångster), men även av anemoner, ett djur som är direkt olämpligt att hålla i akvarier. Att clownfisken behöver en anemon är ju inte direkt en myt, utan tvärtom väldigt sant, men det gäller ju enbart i det vilda. Sådana situationer, där människor misstolkar, missförstår eller på annat sätt gör dumma saker mot naturen i tron att de gör gott, skulle vara intressanta att läsa om.
Kjell Fohrman
Administrator
#142 - 7 december 2015 10:08
[QUOTE=Knax;1750999]Till nästa nummer skulle jag vilja se mer "debunking", alltså avslöjande av myter. Ett exempel jag fann nyss var att trenden att hålla clownfisk efter filmen Hitta Nemo ledde till en kraftig minskning av bestånden av clownfisk (väntat p.g.a. ökade fångster), men även av anemoner, ett djur som är direkt olämpligt att hålla i akvarier. Att clownfisken behöver en anemon är ju inte direkt en myt, utan tvärtom väldigt sant, men det gäller ju enbart i det vilda. Sådana situationer, där människor misstolkar, missförstår eller på annat sätt gör dumma saker mot naturen i tron att de gör gott, skulle vara intressanta att läsa om.[/QUOTE]
Fast är inte detta med att fångsten av clowner för hobbyn leder till utrotning också en myt. Nästa alla clowner som säljs idag är ju odlade - det är den saltvattensart som idag odlas särklassigt mest.
#143 - 7 december 2015 10:23
[QUOTE=Kjell Fohrman;1751001]Fast är inte detta med att fångsten av clowner för hobbyn leder till utrotning också en myt. Nästa alla clowner som säljs idag är ju odlade - det är den saltvattensart som idag odlas särklassigt mest.[/QUOTE]
Jo, det är sant. Nedgången i bestånden av clownfisk var ju ytterst tillfällig (säkert även ganska lokal) och gjorde det kanske mest svårt att fånga nya under en tid. Populationerna har säkert återhämtat sig och idag är de flesta fiskar inom hobbyn, som du säger, odlade. Det borde jag ha nämnt i mitt förra inlägg.

Anemoner kan det dock vara annorlunda med, efter vad jag har förstått. De tar många år på sig för att hämta sig, enligt vissa uppgifter jag sett kan det ta flera decennier för en anemon att reproducera sig. Att plocka bort en anemon är därmed olämpligt ur flera synvinklar. Dels är de svåra att hålla i akvarier, dör för det mesta inom ett par år (istället för att bli kanske 100 år i havet) och dels rycker man bort skydd och livsförutsättningar för vilda clowner.
#144 - 7 december 2015 10:38
[QUOTE=Kjell Fohrman;1751001]Fast är inte detta med att fångsten av clowner för hobbyn leder till utrotning också en myt. Nästa alla clowner som säljs idag är ju odlade - det är den saltvattensart som idag odlas särklassigt mest.[/QUOTE]

De berörde detta faktum på symposiet Kjell. Saltvattendelen av hobbyn är hårdare drabbad av hobbyn än sötvattendelen. De berörde just Clownfisken och hur den blev utsatt på grund av filmen vill jag minnas? Jag tänker att det inte spelar så stor roll om de odlas eller inte när människor ändå har en tendens att dra dem ur havet. Värt att notera är även att det är mångt mer komplicerat att odla Clownfisk än vad många hobbyakvarister mäktar med.

Lägger man här till problemet att vi människor gör vårt bästa för att sabba haven så är det inte speciellt positiva tankar bakom det här tangentbordet.

[FONT=Times New Roman][COLOR=#000000][FONT=Arial]"The orange clownfish and damselfish may also face threats from the global marine aquarium trade. The United States is the world’s largest importer of ornamental marine fish, and damselfish and anemonefish are by far the most commonly traded species. Studies indicate that the orange clownfish and black-axil chromis damselfish are suffering population declines in the wild because of overharvesting for the aquarium trade.[/FONT][/COLOR]."

(http://www.biologicaldiversity.org/news/press_releases/2012/reef-fish-09-13-2012.html)

[/FONT]
#145 - 7 december 2015 10:40
[QUOTE=Knax;1751003]Jo, det är sant. Nedgången i bestånden av clownfisk var ju ytterst tillfällig (säkert även ganska lokal) och gjorde det kanske mest svårt att fånga nya under en tid. Populationerna har säkert återhämtat sig och idag är de flesta fiskar inom hobbyn, som du säger, odlade. Det borde jag ha nämnt i mitt förra inlägg.

Anemoner kan det dock vara annorlunda med, efter vad jag har förstått. De tar många år på sig för att hämta sig, enligt vissa uppgifter jag sett kan det ta flera decennier för en anemon att reproducera sig. Att plocka bort en anemon är därmed olämpligt ur flera synvinklar. Dels är de svåra att hålla i akvarier, dör för det mesta inom ett par år (istället för att bli kanske 100 år i havet) och dels rycker man bort skydd och livsförutsättningar för vilda clowner.[/QUOTE]

Du behöver inte ge medhåll, fisken och livsmiljön står under ett direkt hot både från handel och miljöpåverkan.
#146 - 7 december 2015 11:17
[QUOTE=Mathias Nilsson;1751007]Du behöver inte ge medhåll, fisken och livsmiljön står under ett direkt hot både från handel och miljöpåverkan.[/QUOTE]
Också ett ämne för rätt många artiklar, tror jag. :) Medhåll och medhåll, men tonvikten i mitt första inlägg låg kanske lite fel. Jag är intresserad av att veta om hobbyn på något sätt kan förbättra situationen.
#147 - 7 december 2015 11:24
[QUOTE=Knax;1751013]Också ett ämne för rätt många artiklar, tror jag. :) Medhåll och medhåll, men tonvikten i mitt första inlägg låg kanske lite fel. Jag är intresserad av att veta om hobbyn på något sätt kan förbättra situationen.[/QUOTE]

Ja, det är klart att hobbyn kan bidra till förändringar. Det är bara att se till att köpa odlat. Helst ska de gå eller ta cykeln till butiken också.
#148 - 7 december 2015 11:44
[QUOTE=Mathias Nilsson;1751014]Ja, det är klart att hobbyn kan bidra till förändringar. Det är bara att se till att köpa odlat. Helst ska de gå eller ta cykeln till butiken också.[/QUOTE]

Vilket, såvitt jag förstår iaf, nog enbart är riktat till salt.

VF på söta (!) firrar är ju till gagn för både lokalbefolkning och hobbyn.

Under den förutsättningen att den sköts på korrekt sätt.
#149 - 7 december 2015 11:48
[QUOTE=Ken Olofsson;1751016]Vilket, såvitt jag förstår iaf, nog enbart är riktat till salt.

VF på söta (!) firrar är ju till gagn för både lokalbefolkning och hobbyn.

Under den förutsättningen att den sköts på korrekt sätt.[/QUOTE]

Även det är en sanning med modifikation egentligen. Det finns arter som farit riktigt illa på grund av handeln. Datnoides pulcher är ett klockrent exempel.

Men, jag håller med om att det är OK när det sköts bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#150 - 7 december 2015 12:02
[QUOTE=Mathias Nilsson;1751014]Ja, det är klart att hobbyn kan bidra till förändringar. Det är bara att se till att köpa odlat. .[/QUOTE]
Fast du måste nog ha slumrat till under symposiet. Grundinställningen är ju att vildfångat är bra mycket miljövänligare än odlat däremot så finns det självklart en hel del arter som man av olika skäl (ibland av miljöskäl, ibland av djurskyddsskäl) ändå bör köpa odlade.

Dock detta är inte en diskussion som denna som hör hemma i en tråd om AE-magasinet.

Håller med Knax om att miljöfrågorna överhuvudtaget bör tas upp i AE-magasinet.
#151 - 7 december 2015 12:07
[QUOTE=Kjell Fohrman;1751021]Fast du måste nog ha slumrat till under symposiet. Grundinställningen är ju att vildfångat är bra mycket miljövänligare än odlat däremot så finns det självklart en hel del arter som man av olika skäl (ibland av miljöskäl, ibland av djurskyddsskäl) ändå bör köpa odlade.

Dock detta är inte en diskussion som denna som hör hemma i en tråd om AE-magasinet.

Håller med Knax om att miljöfrågorna överhuvudtaget bör tas upp i AE-magasinet.[/QUOTE]

Nej, jag slumrade inte till. Det förelåg en diskrepens mellan salt och sött. Ur den synvinkeln du presenterade först då naturligtvis.

Jag ger inte mycket för grundinställningar när det uppenbarligen finns områden som är problematiska, det är rätt svårt att vara generell då kan jag tycka. Det är väl lika bra att erkänna att hobbyn bidrar till att arten i fråga får det svårt? Vad tjänar vi på att mörka den aspekten?
Kjell Fohrman
Administrator
#152 - 7 december 2015 12:24
[QUOTE=Mathias Nilsson;1751025]Nej, jag slumrade inte till. Det förelåg en diskrepens mellan salt och sött. Ur den synvinkeln du presenterade först då naturligtvis. [/QUOTE]
Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.

Jag ger inte mycket för grundinställningar när det uppenbarligen finns områden som är problematiska, det är rätt svårt att vara generell då kan jag tycka. Det är väl lika bra att erkänna att hobbyn bidrar till att arten i fråga får det svårt? Vad tjänar vi på att mörka den aspekten?

Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.
#153 - 7 december 2015 12:34
[QUOTE=Kjell Fohrman;1751030]Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.

Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.[/QUOTE]
Hmm... Visst skapar hobbyn en del problem, men vilka löser den och hur kan man förstärka den biten?

Vi har ju redan på andra ställen på Zoopet varit inne på diskussionen kring hur fiskafänge försörjer människor, håller landskap och vattendrag till största delen orörda osv., så saken tycks mig inte helt okomplicerad. Att köpa odlad fisk istället för vf minskar som sagt uttagen av fisk i det vilda, men kan vi vara säkra på att vi därigenom gynnar fisken? Inte helt enkelt som ämne för en artikel, eftersom det antagligen får karaktären av ett debattinlägg, men om någon lyckas belysa saken ur flera perspektiv, kan det vara värt besväret.
#154 - 7 december 2015 12:35
[QUOTE=Kjell Fohrman;1751030]Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.

Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.[/QUOTE]

Med den inställningen så kan vi i Sverige skita i miljöfrågan helt och hållet. Vi löser inga problem vi heller.

Men, som sagt, i de flesta fallen är det ok men det är ingen tröst på artnivå.
#155 - 7 december 2015 12:56
Det där med temperament är inte helt enkelt när vi brinner för något. Helt ok med en debatt, engagerade Zoopet-medlemmar :D men som ansvarig för tråden så får jag i all vänlighet be er glida över till en egen tråd i detta ämne. Denna tråds fokus är framför allt en kanal för information/dialog till och från AEmagasinet. Detta för att dynamiken inom Zoopet ska kunna stödjas även via andra kanaler. Temat ni debatterar är högintressant, men som sagt. Glid gärna över i en egen tråd, kära vänner.

Till Knax som tog upp temat så kan jag säga att ditt tema är mottaget och intressant. Tack för dina vänliga kommentarer.
#156 - 7 december 2015 12:58
[QUOTE=Ken Olofsson;1750993]Långt inlägg, men kanske värt att åtminstone skumma igenom.

Mina åsikter / tyckanden / tänkanden är rent personliga. Jag är vare sig tidningsmurvel eller proffs på denna hobby.
Hyfsad glad amatör med ibland alldeles för starka egna åsikter, så ta vissa delar av mina kommentarer som…”en ensam liten halvgrinig gubbe som inte kan hålla käften…”

Generellt sett så är det en synnerligen lyckad skapelse ni har tutat ihop.

Det finns en och annan kommentar på detta och andra forum, som anser att den är för lång. Att det är för mycket bilder. Att texten / infon är för utspridd.
Jag tillhör den grupp som inte alls tycker så. Idag så är det ett j-a brus därute. Man behöver ibland sticka ut rejält för att synas. Och det är nog så att bilder säger verkligen mer än 1000 ord i dagens samhälle. Det behövs eyecatechers hela tiden. Jag tycker ni har hittat en bra balans mellan antalet bilder och mängden ord. Bilderna isig är klockrena. Lätt irriterad blir jag när man bläddrar och får upp en bild på en firre, och inser, än en gång, att jag är en kameraidiot.

Men det är nog något jag får skylla på mig själv…..

Extremt positiv blir jag när ni tar upp Limiagruppen. Det är, enligt mig iaf, tyvärr så att LF som grupp är lite misshandlad. Det är nog inte många som ser bortom de knallröda svärdbärarna och fenavlade guppys. Glädjer mig stort att se den exponeringen som just Limiagruppen får.

Här skulle jag gärna se i nästa upplaga, en liten vidareutveckling av just LF som grupp. Kanske en snabb presentation (med bra bilder) över flera arter.

Naturligtvis då naturformerna. Ex kanske en bra översyn av alla (eller iaf några) naturformer av guppys, svärdbärare, platys, goodies, mollys, etc.

Kanske för stort…men nått kanske kan fixas…..

Ancistrusdelen var riktigt fin. Informativt. Kanske man kan se en liten utveckling på L-gruppen nästa gång ?

Discus…..inte alls min favvofisk (vet inte varför). Men jag skall villigt erkänna att man fick en liten….”åh fasen” känsla. En och annan fakta där som jag först inte alls trodde stämde. Men snabb googling säger att det är nog inte alls fel.

Och här tar jag mig friheten att komma med en liten rad kritik.

Ibland, bara ibland, får jag en känsla av att den som sägs i texterna, är dagens sanning. Och det är det nog inte alltid. D

et är nog så att den sanning som presenteras är en sanning som stämmer just där, men inte alltid överallt. Det kommer inte helt fram...tycker jag....Därmed så kanske det vore bra om det någonstans kom fram vart källan finns för en viss fakta.

Men som jag sa ovan, jag är en e[U]nsam liten grinig gubbe…[/U]..så….fundera på det jag säger…massera infon…är det nått vettigt i den…agera lite grand. Är det inget vettigt i den….skit i den.

I nästa nummer skulle jag vara vääääldigt intresserad av en artikel om Discusens platta kusin. Dvs Scalaren. Titt som tätt så dyker det upp fragmenterad info om denna art. Ibland hävdas det att det finns 3 varianter. Ibland hävdas det 7-8-15 varianter. Ibland sägs det att de är så nära varandra att de kan korsa sig (bortsett från herr Altum då). Ibland sägs det att de inte kan/vill korsa sig. Ibland hävdas det att de skall ha 3 eller 4 eller 5 svarta streck. Någonstans såg jag en bild på en som hade 8…..

Kanske någon därute sitter med mer samlad info, kanske inte hela sanningen, men kanske man kan få ner en mer samlad bild på ett ställe……

Teknikavdelningen med Co2 gillar jag. Men jag nästan förutsätter att det inom kort kommer en text / beskrivning på budgetvarianter, ex Mäskmetoden. Co2 anläggningar är enligt många en vansinnigt stor inverstering. Och de personerna skulle nog verkligen uppskatta info om att det finns ett budgetalternativ. Gärna då med för och nackdelar beskrivet.

Salt…….uppriktigt sagt….I could not care less….. Men det är jag det…..finns nog många därute som gillade den avdelningen.

Förhandsinfon om att det kommer en liten artikel om Fjärilsciklider är klockren. Vore det inte på plats att direkt efter den slänga in en liten extra artikel som ger ett helikopterperspektiv på dvärgciklider som grupp ? Kanske några bra bilder med snabb info ?

Någon gång kanske man kan få se en blänkare eller två om foder ? Behöver inte vara så avancerad. Men det finns många därute som ger sina fiskar vad som helst. Kanske man kan ta två ytterligheter på fisk, en uttalad köttätare kontra en grönsaksätare, och beskriva att dessa fiskar är konstruerade för helt olika sorts foder.

Och att det är viktigt att man tar reda på i första läget vad de är gjorda för, och i andra läget anpassa maten till det. Vilket ger en ingång till att ibland blir fisksoppan som folk stoppar ner i sina burkar, inte helt optimal, dvs det är ju inte helt enkelt att utfodra 2 vitt skilda fiskar med olika sorters foder.

Ser fram emot vårens begivenhet…. J

// K[/QUOTE]
Jag blir uppriktigt glad Ken att du tagit dig tid och ger en personlig respons om vad som fungerar och inte fungerar för dig i vårt premiärnummer. Det blev flera riktigt bra förslag som vi lägger in i vår idébank för framtida artiklar. Ett stort och varmt tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#157 - 7 december 2015 13:11
[QUOTE=Mathias Nilsson;1751034]Med den inställningen så kan vi i Sverige skita i miljöfrågan helt och hållet. Vi löser inga problem vi heller.

Men, som sagt, i de flesta fallen är det ok men det är ingen tröst på artnivå.[/QUOTE]
Som sagt - jag är ju den enda i Sverige som överhuvudtaget har ställt konkreta förslag för att komma rätta med detta. Skrev t.ex. detta i en liknande diskussion på Facebook nyligen

Vad som istället (istället för att sprida rykten på nätet) borde ske är att akvarieorganisationerna samlas och gemensamt tar fram en policy hur man skall driva dessa frågor
1/ Samla in info (även rykten)
2/ Utreda om det stämmer (finns ju kunniga personer som regelbundet besöker områdena och inte är uppknutna till olika intressenter)
3/ och om det visar sig att en art är hotad går ut med information till konsumenter (här är t.ex. Facebook bra), affärer och grossister i landet att de inte skall befatta sig med vildfångade exemplar av arten.

Det är ett konkret förslag till handlingsplan som tyvärr aldrig kommer att genomföras eftersom det kräver arbete
Kjell Fohrman
Administrator
#158 - 7 december 2015 13:13
[QUOTE=Bluewing;1751038]Det där med temperament är inte helt enkelt när vi brinner för något. Helt ok med en debatt, engagerade Zoopet-medlemmar :D men som ansvarig för tråden så får jag i all vänlighet be er glida över till en egen tråd i detta ämne. Denna tråds fokus är framför allt en kanal för information/dialog till och från AEmagasinet. Detta för att dynamiken inom Zoopet ska kunna stödjas även via andra kanaler. Temat ni debatterar är högintressant, men som sagt. Glid gärna över i en egen tråd, kära vänner. [/QUOTE]
Instämmer - jag kommer heller inte att skriva mer i detta ämne i denna tråd men diskuterar gärna frågan i en annan tråd.
#159 - 8 december 2015 08:24
[QUOTE=Knax;1750999]Jag tycker generellt att magasinet blivit kanon! Det finns naturligtvis skönhetsfläckar, men vi lämnar dem just nu.

Till nästa nummer skulle jag vilja se mer "debunking", alltså avslöjande av myter. Ett exempel jag fann nyss var att trenden att hålla clownfisk efter filmen Hitta Nemo ledde till en kraftig minskning av bestånden av clownfisk (väntat p.g.a. ökade fångster), men även av anemoner, ett djur som är direkt olämpligt att hålla i akvarier. Att clownfisken behöver en anemon är ju inte direkt en myt, utan tvärtom väldigt sant, men det gäller ju enbart i det vilda. Sådana situationer, där människor misstolkar, missförstår eller på annat sätt gör dumma saker mot naturen i tron att de gör gott, skulle vara intressanta att läsa om.[/QUOTE]

Vad gäller clownfiskar så blir det väl snart som med mycket annat, vill man ha en som ser vettig ut så blir man tvungen att köpa vildfångat. Det kommer massor av färgvarianter nu. Och anemoner, tja, det finns pestarter som man inte vill ha eftersom de tar över helt och hållet. Och det finns också arter som är närmast omöjliga nu. Men det finns också många arter som fungerar utmärkt i akvarium och jag tycker det blir allt mer vanligt med att man ser annonser på att man säljer avläggare på anemoner. Jag har själv sjönejlikor som verkar trivs utmärkt och ibland lämnar lite hudflikar som blir nya anemoner, precis som i naturen. Här är ett akvarium som är proppfullt med anemoner:

http://ipb.saltvattensguiden.se/uploads/monthly_10_2012/post-4105-14468926871029.jpg

Och varför skrev jag ju det här nu när det kom önskemål om att inte fortsätta det spåret? Inte bara för att det kan vara en poäng att inte låta sånt som man tycker är fel stå oemotsagt. Det finns en annan vinkel också.

Att det finns folk som inte tycker att man ska ha djur bör vara känt. Att det också finns folk som vill reglera djurhållning på alla möjliga sätt bör också vara bekant. Det är i det sammanhanget ett problem att det även från såna som håller djur sprids rätt mycket synpunkter om djur som man inte bör hålla. Lite förenklat, håller man på med Malawi kan man inte begripa vad det ska vara tillåtet att hålla andra djur för.

I det sammanhanget har en ny tidning en väldigt viktig roll. Kan man föra ut hur mycket spännande det finns och att det finns engagerat folk som lyckas med sånt som förut varit omöjligt så kan det öppna ögon. Inte minst gäller det salt, där ska man vara försiktig med att säga att nåt inte går för rätt vad det är så är det nån som knäcker koden och lyckas med nåt som betraktats som helt dödfött att ens tänka på att hålla.

Det behövs kontakt och information om vi inte ska sänka varann med onödiga synpunkter på andras djurhållning. Det här nya magasinet är klockrent i det sammanhanget, precis vad som behövs, låt folk se hur mångfacetterad hobbyn faktiskt är. Det kan ju också sägas att gamla hederliga Akvariet inte höll sig strikt i vatten. Nån gång kom det en artikel om nån ödla, groda eller nåt däråt. Det kan också vara viktigt, kan vi undvika att var gren av djurhobbyn blir isolerad var för sig så är det mycket värt. Ser man på hur det ser ut på mässor nu för tiden så har det ju tex hänt massor med diverse kryp, det finns en uppsjö av kackerlackor, vandrande pinnar, spindlar, skalbaggar osv. Varför inte peta in nån artikel om sånt också?

Så alltså, det behövs väl nåt att läsa som visar på vilken bredd det finns och hur mycket som hänt på senare år. Kör på alltså, det behövs verkligen.
#160 - 8 december 2015 09:48
[QUOTE=Bygert;1751103]Vad gäller clownfiskar så blir det väl snart som med mycket annat, vill man ha en som ser vettig ut så blir man tvungen att köpa vildfångat. Det kommer massor av färgvarianter nu. Och anemoner, tja, det finns pestarter som man inte vill ha eftersom de tar över helt och hållet. Och det finns också arter som är närmast omöjliga nu. Men det finns också många arter som fungerar utmärkt i akvarium och jag tycker det blir allt mer vanligt med att man ser annonser på att man säljer avläggare på anemoner. Jag har själv sjönejlikor som verkar trivs utmärkt och ibland lämnar lite hudflikar som blir nya anemoner, precis som i naturen. Här är ett akvarium som är proppfullt med anemoner:

http://ipb.saltvattensguiden.se/uploads/monthly_10_2012/post-4105-14468926871029.jpg

Och varför skrev jag ju det här nu när det kom önskemål om att inte fortsätta det spåret? Inte bara för att det kan vara en poäng att inte låta sånt som man tycker är fel stå oemotsagt. Det finns en annan vinkel också.

Att det finns folk som inte tycker att man ska ha djur bör vara känt. Att det också finns folk som vill reglera djurhållning på alla möjliga sätt bör också vara bekant. Det är i det sammanhanget ett problem att det även från såna som håller djur sprids rätt mycket synpunkter om djur som man inte bör hålla. Lite förenklat, håller man på med Malawi kan man inte begripa vad det ska vara tillåtet att hålla andra djur för.

I det sammanhanget har en ny tidning en väldigt viktig roll. Kan man föra ut hur mycket spännande det finns och att det finns engagerat folk som lyckas med sånt som förut varit omöjligt så kan det öppna ögon. Inte minst gäller det salt, där ska man vara försiktig med att säga att nåt inte går för rätt vad det är så är det nån som knäcker koden och lyckas med nåt som betraktats som helt dödfött att ens tänka på att hålla.

Det behövs kontakt och information om vi inte ska sänka varann med onödiga synpunkter på andras djurhållning. Det här nya magasinet är klockrent i det sammanhanget, precis vad som behövs, låt folk se hur mångfacetterad hobbyn faktiskt är. Det kan ju också sägas att gamla hederliga Akvariet inte höll sig strikt i vatten. Nån gång kom det en artikel om nån ödla, groda eller nåt däråt. Det kan också vara viktigt, kan vi undvika att var gren av djurhobbyn blir isolerad var för sig så är det mycket värt. Ser man på hur det ser ut på mässor nu för tiden så har det ju tex hänt massor med diverse kryp, det finns en uppsjö av kackerlackor, vandrande pinnar, spindlar, skalbaggar osv. Varför inte peta in nån artikel om sånt också?

Så alltså, det behövs väl nåt att läsa som visar på vilken bredd det finns och hur mycket som hänt på senare år. Kör på alltså, det behövs verkligen.[/QUOTE]

Kul med input från dig Anders! :)

Jag har sett en grön clown nu, ganska intressant men jag vet inte om jag gillar den traditionella mer faktiskt. Det här vore en grej att skriva om faktiskt, det finns mängder med infallsvinklar.

När det gäller amfibier, reptiler och insekter så finns det lite erfarenhet i redaktionen. Jocke har ödlor och jag har både ödlor och ormar (ormarna är på väg bort, fru Nilsson gillar inte att ha dem i sovrummet). Jag odlar även kackerlackor.

Det här blir väl mest ett svar som visar att det är en möjlighet att göra något roligt som flirtar lite med den hobbyn också. Jag tänkte faktiskt skriva en liten text om dvärklogrodor lite längre fram, det är verkligen en art som går många förbi trots ett högt underhållningsvärde.

Jag tänker att den delen vi har som heter "hemma hos" skulle kunna innehålla en del där fler djurtyper tas in, jag ska lyfta frågan med mina kamrater.

Kul att du ser behovet. Kom gärna på kaffe någon dag!
#161 - 10 december 2015 09:49
[QUOTE=Mathias Nilsson;1751113]Kom gärna på kaffe någon dag![/QUOTE]

Just det där med kaffe slipper jag helst, annars låter det som en god ide!
admin
Christian Alfredsson
#162 - 23 januari 2016 20:49
Kul att det blir en fortsättning.
#163 - 24 januari 2016 08:35
[QUOTE=admin;n2349258]Kul att det blir en fortsättning.[/QUOTE]
Det tycker jag själv också. Första numret var ju som en omvälvande graviditet och tillika födelse sedan.
Hela gänget var ju tvungna att landa rejält efter detta. Nu känns det egentligen ännu bättre då vissa rutiner, idéer börjar sätta sig ordentligt.
Risken är ju att det skulle kunna bli 178 sidor om vi sjösatte allt. Det är lika spännande att komma fram till vad det ska innehålla som att sedan vara med och skriva för att bidra.
Men mest spännande är faktiskt det som sker bakom kulisserna dvs. hur vi som är i redaktionen ska formera oss och hitta ett skönt flow som sedan ska kännas på varje sida i tidningen.
#164 - 24 januari 2016 22:57
Håller med, kul med en fortsättning!
#165 - 26 januari 2016 17:57
[QUOTE=Robot;n2349382]Håller med, kul med en fortsättning![/QUOTE]
Då ska vi göra vårt bästa för att du ska tycka det var värt väntan :)
#166 - 26 januari 2016 18:31
Låter bra! Det är väldigt snygg design på magasinet, hade lätt varit värt 60kr som pappersmagasin!
#167 - 26 januari 2016 19:39
Gleder meg til mer Tanganika....[:-58]
#168 - 27 januari 2016 19:43
Vi får väl hjälpa till att marknadsföra magasinet så det går att få till en rejäl upplaga och ett vettigt pris.

Om det går att producera 4-6 nummer per år så skulle de kunna säljas även i akvarie- och zoobutiker samt till prenumeranter.

Jag kan plocka fram mina akvarieböcker från 1950 eller vad det nu är så ser man hur trevligt det är med snygg design!
Kjell Fohrman
Administrator
#169 - 27 januari 2016 19:55
[QUOTE=Robot;n2349598]Vi får väl hjälpa till att marknadsföra magasinet så det går att få till en rejäl upplaga och ett vettigt pris.

Om det går att producera 4-6 nummer per år så skulle de kunna säljas även i akvarie- och zoobutiker samt till prenumeranter.

Jag kan plocka fram mina akvarieböcker från 1950 eller vad det nu är så ser man hur trevligt det är med snygg design![/QUOTE]

Jag älskar verkligen "pappersakvarietidningar" (prenumererar just nu på ca. 10 st) och avskyr nättidningar.

Inte desto mindre så tycker jag faktiskt att de gör helt rätt som satsar på ett nättidning. Det krävs ofantligt mycket mer jobb att göra en papperstidning och då tänker jag inte på jobbet att skriva artiklar och layout utan allt jobb med hela säljprocessen och bokföring etc.. Dessutom innebär det en stor investering att ge ut en papperstidning och innebär också en stor risk.

Visst slår detta väl ut och blir en succé så kan det kanske bli en papperstidning i framtiden - det vore kul och något som jag ser fram emot.
#170 - 20 februari 2016 17:22
[ATTACH=CONFIG]n2351096[/ATTACH]

Nästa nummer närmar sig, alla akvaristvänner!!!
#171 - 20 februari 2016 18:23
[QUOTE=Bluewing;n2351095]

Nästa nummer närmar sig, alla akvaristvänner!!![/QUOTE]

Det är vi många som ser fram emot! [:-106]
#172 - 20 februari 2016 19:35
[QUOTE=simka;n2351103]

Det är vi många som ser fram emot! [:-106][/QUOTE]

Enig i det!
#173 - 21 februari 2016 12:42
[QUOTE=simka;n2351103]

[QUOTE=Apistojohan;n2351108]

Enig i det![/QUOTE]
Det var riktigt trevligt att höra. Tror jag faktiskt kan lova en riktigt vällagad och aptitretande anrättning nu i nr. 2. :D
#174 - 28 februari 2016 20:22
Jag ser fram emot nästa nummer.
#175 - 29 februari 2016 14:13
[QUOTE=Webo;n2351578]Jag ser fram emot nästa nummer.[/QUOTE]

Jag med/Johan
#176 - 29 februari 2016 14:53
En efterlängtad tidining som inte bara behandlar ciklider är efterlängtad,kanske AE kan bli denna tidning som kan fylla ett stort tomrum.Jag är beredd att betala vad det kan kosta att ta fram en sådan tidning ett antal gånger om året,all heder till er som jobbar med detta. :)
#177 - 1 mars 2016 08:59
[QUOTE=simka;n2351103]

Helt klart, frågan är bara hur jag har kunnat missa den här tråden tidigare och då även aemagasinet
#178 - 1 mars 2016 11:20
[QUOTE=MVN;n2351611]

Helt klart, frågan är bara hur jag har kunnat missa den här tråden tidigare och då även aemagasinet[/QUOTE]
Jag tror det är lätt hänt MVN. Nuförtiden är det ett informationsbrus som gör att en sådan här (i mina ögon viktig) händelse som ett nytt Akvaristiskt magasin som dessutom är gratis lätt försvinner ibland allt annat. Syftet med magasinet är inte egentligen att vara häftigt utan att vara väl grundat i våra rötter som akvarister. Vi skriver om sådant som du kanske annars hade hört på en akvarieförening. Så att du ska bli sugen, taggad, intresserad av din egen hobby och vilja träffa andra som kan nytt såsom i en förening eller NCS m.fl. Så vi vill väcka till nyfikenhet för vår hobby helt enkelt. Nummer 1 ligger ju tidigare i tråden bara att avnjutas. Från oss till dig :d Vi vill att vår hobby ska växa och bli större!
Nummer två håller på att tillagas för fullt just nu.
#179 - 1 mars 2016 12:22
[QUOTE=Bluewing;n2351613]
Jag tror det är lätt hänt MVN. Nuförtiden är det ett informationsbrus som gör att en sådan här (i mina ögon viktig) händelse som ett nytt Akvaristiskt magasin som dessutom är gratis lätt försvinner ibland allt annat. Syftet med magasinet är inte egentligen att vara häftigt utan att vara väl grundat i våra rötter som akvarister. Vi skriver om sådant som du kanske annars hade hört på en akvarieförening. Så att du ska bli sugen, taggad, intresserad av din egen hobby och vilja träffa andra som kan nytt såsom i en förening eller NCS m.fl. Så vi vill väcka till nyfikenhet för vår hobby helt enkelt. Nummer 1 ligger ju tidigare i tråden bara att avnjutas. Från oss till dig :d Vi vill att vår hobby ska växa och bli större!
Nummer två håller på att tillagas för fullt just nu.[/QUOTE]

Ja, på det sättet kan jag tycka det är lite synd att magasinet inte nämns på förstasidan på zoopet (eller har jag missat det också måntro? jag läser mest forumet när jag har tid över). För det arbetet som har lagts på magasinet gör sig förtjänt av det.
Nu var det några år sedan jag läste ciklidbladet (6 år faktiskt), men jag kan anse att magasinet är mer intressant för min egen del. Kanske beror det på att jag läst alldeles för mycket av ciklidbladet tidigare och var aldrig riktig glad på dess format (och ibland för inriktat innehåll).
#180 - 2 mars 2016 07:43
[QUOTE=simka;n2351103]

[QUOTE=Apistojohan;n2351108]

Enig i det![/QUOTE]

[QUOTE=Webo;n2351578]Jag ser fram emot nästa nummer.[/QUOTE]

[QUOTE=toggaj;n2351597]

Jag med/Johan[/QUOTE]

[QUOTE=Christer5;n2351598]En efterlängtad tidining som inte bara behandlar ciklider är efterlängtad,kanske AE kan bli denna tidning som kan fylla ett stort tomrum.Jag är beredd att betala vad det kan kosta att ta fram en sådan tidning ett antal gånger om året,all heder till er som jobbar med detta. :)[/QUOTE]

Även vi som arbetar med tidningen längtar till nr. 2. Vi blir riktigt glada av att veta att det är fler av er som känner samma sak.
Christer, det är flera arter utanför ciklidzonen på gång i magasinet. Är du sugen på någon speciell art så lägg gärna in ett inlägg på AEmagasinets FB-sidan. Skriver du AEmagasinet i FB´s sökfält så kommer du dit. Eller för gärna dialogen här i Zoopet. Vi samlar tips allt eftersom.
Ju mer AEmagasinet syns och hörs, ju fler kontakter får vi med andra sugna gästskribenter gällande det mesta inom akvaristiken.
Vi vill komplettera och stödja de kanaler som finns, så därför är vi mer än gärna språkrör för allt från SARF, olika akvarieföreningar och grupper specialiserade på arter eller genren.
Vi tror på vår hobby och vill utveckla nya vinklingar och upplevelser kring den.
Påminner om en av höjdpunkerna!
[ATTACH=CONFIG]n2351648[/ATTACH]
#181 - 2 mars 2016 12:48
Det finns idag en svensk tidning för just ciklider nämligen från NCS,dom kämpar på med sin tidning och diskuterar nu hur den skall ges ut i framtiden,som nät eller papperstidning.För mig framstår det klart att det behövs en tidning som är mer generell och omfattar allt inom vår hobby det skulle kanske skapa ett mervärde för just en akvarietidning,alla håller inte ciklider.
Kjell Fohrman
Administrator
#182 - 2 mars 2016 12:52
Det finns även fler papperstidningar (som är medlemstidningar) än NCS/Ciklidbladet för även Poecilia Scandinavia och Killisällskapet har sådana - dessa bägge har även en nätversion som skickas ut till medlemmarna.
#183 - 4 mars 2016 08:27
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2351680]Det finns även fler papperstidningar (som är medlemstidningar) än NCS/Ciklidbladet för även Poecilia Scandinavia och Killisällskapet har sådana - dessa bägge har även en nätversion som skickas ut till medlemmarna. [/QUOTE]
Bra att det lyfts fram.
#184 - 4 mars 2016 08:29
Du som väntar på nåt gott:
[ATTACH=CONFIG]n2351841[/ATTACH]
#185 - 4 mars 2016 10:44
Testar åäö i Tapatalk
#186 - 4 mars 2016 23:30
Nice [:-44][:-44] [:-106][:-106]
#187 - 31 mars 2016 06:31
[ATTACH=CONFIG]n2353586[/ATTACH]

Det är allt närmare nästa release nu.....
#188 - 31 mars 2016 12:50
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2351680]Det finns även fler papperstidningar (som är medlemstidningar) än NCS/Ciklidbladet för även Poecilia Scandinavia och Killisällskapet har sådana - dessa bägge har även en nätversion som skickas ut till medlemmarna. [/QUOTE]

Än lever papperstidningarna![:-106]
#189 - 31 mars 2016 18:18
[QUOTE=Wilhelm;n2353596]

Än lever papperstidningarna![:-106]
[/QUOTE]

Ja det är väl för väl :d Att hålla i en papperstidning är verkligen speciellt.
#190 - 31 mars 2016 19:18
Papperstidning är toppen, men det är AE-magasinet också :D.
Längtar efter kommande nummer :).

//Inger
#191 - 2 april 2016 17:27
[QUOTE=Inger H;n2353618]Papperstidning är toppen, men det är AE-magasinet också :D.

//Inger[/QUOTE]Då får jag hoppas att du slipper längta länge till, Inger!
#192 - 9 april 2016 08:05
[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=14px]AEmagasinets sköna redaktion har arbetat hårt, monteringen av magasinet är inne i sitt slutskede så nu i april kommer utgåva nr 2.
Nytt för detta nummer är att vi satsat på två teman som får lite extra utrymme utan att det går ut över magasinets bredd [/SIZE][/FONT][/COLOR]:D

[ATTACH=CONFIG]n2354005[/ATTACH]
#193 - 9 april 2016 17:23
Kul :)
#194 - 9 april 2016 18:28
[QUOTE=Inger H;n2353618]Papperstidning är toppen, men det är AE-magasinet också :D.
Instämmer helt./Johan
//Inger[/QUOTE]

Instämmer helt./Johan
#195 - 18 april 2016 17:47
[ATTACH=CONFIG]n2354479[/ATTACH]

Nu sliter redaktionen som frustande Guianacaror för att finputsa, sortera, polera i allt snabbare takt. Så snart så blir det nybakat AEmagasin.
#196 - 18 april 2016 17:52
Apropå övriga nyheter så kan du som läsare alltid gå in på AEmagasinets hemsida: www.aemagasinet.se för att hitta nyaste och äldre nummer.
#197 - 19 april 2016 17:22
[ATTACH=CONFIG]n2354529[/ATTACH]

Jag ligger ju lite före er, mina vänner. Har läst tidningen 10 ggr och den håller än. Just saying...
#198 - 21 april 2016 10:37
[ATTACH=CONFIG]n2354559[/ATTACH]
Nu finns AEmagasinet även på Apple Watch!

Nä vi skojar men visst vet du att det nu bara är två dagar kvar till dess att nästa nummer släpps? Det vill du inte missa :).

#AEmagasinet
#199 - 21 april 2016 17:04
[ATTACH=CONFIG]n2354596[/ATTACH]
Nu är vi i startgroparna. Välkomna till ett pinfärskt nybakat nummer i morgon vänner. Kl. 12 så öppnar vi grindarna.
#200 - 22 april 2016 05:52
4 timmar kvar :-)
#201 - 22 april 2016 10:06
[ATTACH=CONFIG]n2354650[/ATTACH]
https://indd.adobe.com/view/6deb8ce8...4-4360c2229236

Nytt nummer ute nu! Klicka på länken så kan du läsa nya AEmagasinet nr. 2.

[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=14px]AEmagsinet nummer 2 är äntligen här!!
Njut av vårt fetaste nummer hittills.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=14px]Nu går dessutom tidningen ladda ner som PDF, en efterfrågad möjlighet, ni hittar det alternativet nere i menyraden då ni läser tidningen.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=14px]Hoppas ni ska tycka om den lika mycket som vi gör och fortsätt gärna diskutera och debattera artiklarna på vår facebooksida![/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=14px][COLOR=#627AAD]‪#‎[/COLOR]AEmagasinet‬[/SIZE][/FONT][/COLOR]
#202 - 22 april 2016 11:01
Jag håller ju på att sy gardiner, fast det var innan AE, nu får symaskinen vila ett par timmar [:-106][:-106]:).

//Inger
#203 - 22 april 2016 11:04
Kul att du fått något viktigt att pyssla med. Mycket nöje!

Sent from my iPhone using Tapatalk
#204 - 22 april 2016 17:08
Jag klickar på länken och får upp magasinet men kan inte läsa det,har någon ett tips ?
#205 - 22 april 2016 17:42
Klicka på den raden alldeles under bilden där det står "Länk" så tror jag det fungerar.
#206 - 22 april 2016 17:47
Du kan också gå till vår hemsida till AEmagasinet genom att klicka på denna länk
#207 - 22 april 2016 18:28
[QUOTE=Christer5;n2354677]Jag klickar på länken och får upp magasinet men kan inte läsa det,har någon ett tips ?[/QUOTE]

Om du drar musen till höger ungefär mitt i, så ser du en pil, klicka på den så kommer du vidare. Usch, vlken dålig förklaring, hoppas att du förstår Christer [:I].

//Inger
#208 - 22 april 2016 18:39
Nejdå Inger. Det var en utmärkt förklaring. :)
#209 - 22 april 2016 18:51
Ett hett tips för att bläddra på datorn är att använda piltangenterna.
admin
Christian Alfredsson
#210 - 22 april 2016 21:06
Riktigt roligt med en svensk akvarietidning. Har kollat in layouten i första omgången och det ser väldigt bra ut. Ska läsa artiklarna i detalj, men jag delar upp det på några dagar för att dela på det roliga.
#211 - 22 april 2016 22:21
[QUOTE=admin;n2354702]Riktigt roligt med en svensk akvarietidning. Har kollat in layouten i första omgången och det ser väldigt bra ut. Ska läsa artiklarna i detalj, men jag delar upp det på några dagar för att dela på det roliga.[/QUOTE]

Precis så Christian hoppas vi att ni ska läsa tidningen. Den ska ju bli ett komplement till det ibland för snabba flödet på Facebook, och en trevlig kompanjon till de lite mera djuplodande forumen. Inget man ska stressa sig igenom, utan sakta ta till sig, bit för bit.

Riktigt roligt har vi haft, så det är kul med feedback.
#212 - 23 april 2016 10:41
Tyvärr det går inte,förra numret kunde jag läsa ,men kommer inte ihåg hur:(
admin
Christian Alfredsson
#213 - 23 april 2016 10:54
Säg till mig om ni vill lägga pdf-filerna i en mapp på Zoopet. Det kan jag fixa så kan ni länka till dem för de som vill ladda hem dem och läsa?
#214 - 23 april 2016 11:06
[QUOTE=Christer5;2354724]Tyvärr det går inte,förra numret kunde jag läsa ,men kommer inte ihåg hur:([/QUOTE]
Hur har du gjort för att försöka läsa nya tidningen?
#215 - 23 april 2016 11:07
[QUOTE=admin;2354726]Säg till mig om ni vill lägga pdf-filerna i en mapp på Zoopet. Det kan jag fixa så kan ni länka till dem för de som vill ladda hem dem och läsa?[/QUOTE]
Smart idé Christian. Vi fixar det.
#216 - 23 april 2016 11:07
[QUOTE=Christer5;n2354724]Tyvärr det går inte,förra numret kunde jag läsa ,men kommer inte ihåg hur:([/QUOTE]

Hej Christer!
Om du klickar på länken nedan så skall det fungera att få upp tidningen på skärmen.
Men, det går väldigt långsamt att bläddra - och jag har inte lyckats ladda ner pdf:en, det blir bara ett "not found" som meddelande.

Om Christian kan lägga pdf-filerna här någonstans, så vore det bra. Det kanske går lite snabbare och lättare att läsa dessa.

Hoppas du får ordning på det Christer! :)

https://indd.adobe.com/view/6deb8ce8-939e-4cb3-8f44-4360c2229236
#217 - 23 april 2016 11:17
Tänkte inte på att jag enbart kan skapa pdf-fil från och med nummer 2, Christian.
#218 - 23 april 2016 11:20
[QUOTE=admin;n2354726]Säg till mig om ni vill lägga pdf-filerna i en mapp på Zoopet. Det kan jag fixa så kan ni länka till dem för de som vill ladda hem dem och läsa?[/QUOTE]
Nu kan jag bara ordna pdf från och med det nya numret. Hur gör jag för att du ska få filen?
#219 - 23 april 2016 12:53
[QUOTE=Christer5;n2354724]Tyvärr det går inte,förra numret kunde jag läsa ,men kommer inte ihåg hur:([/QUOTE]

[QUOTE=admin;n2354726]Säg till mig om ni vill lägga pdf-filerna i en mapp på Zoopet. Det kan jag fixa så kan ni länka till dem för de som vill ladda hem dem och läsa?[/QUOTE]Vi arbetar just nu på att se om det enkelt kan gå att få tag i pdf-fil via vår sajt: www.aemagasinet.se
Det är vänligt Christian. Jag återkommer snart. Vi diskuterar på redaktionen för att lösa detta generellt. Då kan ni som vill ha en pdf-fil enkelt få tag i det.
#220 - 23 april 2016 13:38
Nu har vi tänkt till. Vi vill att detta ska fungera så klockrent det går hela vägen. Vår utgångspunkt är att vi arbetar via vår egen plattform för att få en bra läsupplevelse för så många som möjligt. För er som haft problem, se till att ha uppdaterad programvara och gällande webbläsare är det få problem med Chrome som det ser ut nu. Så målet är att samtliga nummer ska kunna laddas ner som PDF via plattformen.
Vi har noterat att en del äldre plattor har haft svårt med grafiken t.ex.
Idag kan jag stolt säga att vi har över 1000 läsare läst tidningen sedan släppet igår kl. 12. Så vi är mycket glada för det gensvaret. Vi arbetar konstant med att ta emot era synpunkter och sedan försöka se till så att det fungerar.
#221 - 23 april 2016 13:48
För er som föredrar läsupplevelsen som en pdf-fil så finns en nedtankningsknapp för detta på senaste nr. 2 Målsättningen är att det ska vara så på alla nummer.
Följ pilen på bilden så ser du var den sitter:
[ATTACH=CONFIG]n2354745[/ATTACH]
admin
Christian Alfredsson
#222 - 23 april 2016 14:16
Väldigt fint! Nu ska det samlas!
#223 - 23 april 2016 14:28
[:-106] Helt rätt inställning Christian :d
#224 - 25 april 2016 09:24
Nu har jag laddat ner och läst magasinet som är väldigt informativt och ett mycket proffsigt upplägg,jag har gammalt system som är Vista och det går inte att ladda ner nyare version av Web läsare längre,gick över till Chrome som läsare och då fungerade det.Får nog byta till en nya dator snart :)

Som sagt tack för ett fint magasin och all heder åt er som skapat AE-magasinet.
#225 - 25 april 2016 10:46
[QUOTE=Christer5;n2354849]Nu har jag laddat ner och läst magasinet som är väldigt informativt och ett mycket proffsigt upplägg,jag har gammalt system som är Vista och det går inte att ladda ner nyare version av Web läsare längre,gick över till Chrome som läsare och då fungerade det.Får nog byta till en nya dator snart :)

Som sagt tack för ett fint magasin och all heder åt er som skapat AE-magasinet.[/QUOTE]

Fantastiskt trevligt att du gillar oss Christer!
Även kul att se att nedladdningsfunktionen uppskattas.
Vi ska nu utvärdera numret och så smått börja ladda för en trea, feedback av typen "det var jättebra med xx" eller "jag skulle önska ni ändrade xx" vore välkommet. Det är ju relativt många olika avdelningar i detta nummer; allt från teman till tester och däremellan lite kåserier och butiksbesök, mm. Så tyck gärna till lite specifikt, det är ju ni som är anledningen till att vi gör detta :)
#226 - 25 april 2016 11:34
Halloj!
Tack för ett mycket trevligt nummer två av AE-magasinet.
Som gammal tidningsredaktör och korrekturläsare svider det en aning i ögonen när man ser tokiga styckeindelningar, avstavningar och dylikt - men det är saker som säkerligen går att fixa till i kommande utgivningar.

En lite underlig grej var att det, i min artikel, smugit sig in ett stavfel på ett ord som var korrekt stavat i mitt originalmanus...
Att man får dras med "horungar" händer titt som tätt i vissa publikationer, men att de faktiskt uteblir är om möjligt ännu ovanligare. I citatrutan (min artikel, första sidan) var det upplagt för ett av dessa, ovälkomna barn - men det ordet uteblev helt.

Jaja, det här är småpotatis, magasinet är jättesnyggt och väldigt trevligt, och jag vill tacka er alla för en enorm insats. Mycket bra jobbat!
#227 - 25 april 2016 13:06
[QUOTE=Mats Bryzell;n2354858]Halloj!
Tack för ett mycket trevligt nummer två av AE-magasinet.
Som gammal tidningsredaktör och korrekturläsare svider det en aning i ögonen när man ser tokiga styckeindelningar, avstavningar och dylikt - men det är saker som säkerligen går att fixa till i kommande utgivningar.

En lite underlig grej var att det, i min artikel, smugit sig in ett stavfel på ett ord som var korrekt stavat i mitt originalmanus...
Att man får dras med "horungar" händer titt som tätt i vissa publikationer, men att de faktiskt uteblir är om möjligt ännu ovanligare. I citatrutan (min artikel, första sidan) var det upplagt för ett av dessa, ovälkomna barn - men det ordet uteblev helt.

Jaja, det här är småpotatis, magasinet är jättesnyggt och väldigt trevligt, och jag vill tacka er alla för en enorm insats. Mycket bra jobbat!
:)[/QUOTE]
Kul att du gillar publikationen Mats, jag får replikera med att jag ÄLSKAR din långa målande bilaga du förärade oss med. Vad gäller stavfelet så har jag verkligen inga svar :)

Din feedback i övrigt tackar jag för, ser också jag en del skönhetsmissar nu då man byter focus och tar på sig läsarmössan. Kan lova att det aldrig kommer bli perfekt men också att vi ska försöka slipa av graderna på produkten framöver.
Just detta nummer blev kraftigt i överkant, 130 sidor är mycket.. Vi ville verkligen ta med dagsaktuella ämnen såsom Örebro och ciklidstämman i Oslo, tror att det gjorde att vi inte nådde ändå fram med slutfinishen inom vissa områden möjligtvis. Samtidigt var ämnet damm något vi ville ha ut här och nu, så det blev vad det blev, personligen tycker jag det blev awesome! Sjukt stolt över redaktionen, vissa (läs Vestlie) jobbade nästan dygnet runt på slutet.

Vi tar till oss, slickar såren och laddar för trean!
Sen finns det ju alltid plats i redaktionen för en god korrläsare som även vet att hantera guran på våra kommande realesepartys!!
#228 - 25 april 2016 15:21
[QUOTE=jozi81;n2354861]
Kul att du gillar publikationen Mats, jag får replikera med att jag ÄLSKAR din långa målande bilaga du förärade oss med. Vad gäller stavfelet så har jag verkligen inga svar :)

Din feedback i övrigt tackar jag för, ser också jag en del skönhetsmissar nu då man byter focus och tar på sig läsarmössan. Kan lova att det aldrig kommer bli perfekt men också att vi ska försöka slipa av graderna på produkten framöver.
Just detta nummer blev kraftigt i överkant, 130 sidor är mycket.. Vi ville verkligen ta med dagsaktuella ämnen såsom Örebro och ciklidstämman i Oslo, tror att det gjorde att vi inte nådde ändå fram med slutfinishen inom vissa områden möjligtvis. Samtidigt var ämnet damm något vi ville ha ut här och nu, så det blev vad det blev, personligen tycker jag det blev awesome! Sjukt stolt över redaktionen, vissa (läs Vestlie) jobbade nästan dygnet runt på slutet.

Vi tar till oss, slickar såren och laddar för trean!
Sen finns det ju alltid plats i redaktionen för en god korrläsare som även vet att hantera guran på våra kommande realesepartys!![/QUOTE]

Härligt att höra!

Ni har producerat, och publicerat två nummer av detta eminenta magasin!
Att det uppstår små skavanker innebär enbart att man fokuserar lite extra till nästa gång.
Slicka i er av allt beröm, det är ni med råge värda!

Jag har varit redaktör, korrekturläsare, artikelförfattare och arbetat redaktionellt på skandinaviens största gitarrmagasin; FUZZ, i 20 år - så jag vet hur mycket tid och arbete ni har lagt på AE-magasinet.
Har man inte varit med och producerat en tidning innan, går det inte att föreställa sig hur arbetsamt det kan vara att få till ett enda nummer.

Korrekturläsning är en tidskrävande syssla. Dels skall man korrekturläsa (hacka) alla originalmanus - det är i detta skede man hittar de flesta fel. Sedan måste man korrektur-”titta” i layout-läge.
I tryckt media följer senare en plotter-korrekturläsning, alltså att man korrekturläser text, bild och layout så som det ser ut i tryck - eller web-publicering. Som sagt, en lång och tidskrävande syssla.
Det är vid plotter-korret detaljer som styckeindelning, avstavning, ”horungar” o.s.v. finslipas - och läsmagi uppstår.
Ett tips är att i vissa skeenden korrekturläsa högt för sig själv - då ser (och hör) man oftast fel som ögat bland inte hinner med.
Ett annat tips; låt bli att hacka, och/eller korrekturläsa egna texter - detta görs bättre av någon som inte har författat texten. Man kan själv, senare, göra en ”safety”-läsning - bara för att…

Hur noga man än är, uppstår det titt som tätt små skitfel - och det är alltid lika svidande retsamt, speciellt när en (pappers)-tryckning är klar och det inte finns någon återvändo.

Keep up the good work!
#229 - 26 april 2016 15:06
Först vill jag tacka för en utmärkt tidning. Jag har inte hunnit läsa hela det nya numret men läser artiklarna så fort jag har tid. Nu senast läste jag om Fjärilscikliderna , en fisk som jag haft i omgångar under min långa tid som akvarist. Jag tror att jag i den artikeln fick bra förklaring till varför jag inte riktigt lyckats när jag försökt hålla dem. Jag blev inspirerad att göra ett nytt försök med fjärilar då de är en av mina favoritfiskar./Johan
#230 - 26 april 2016 19:50
Tack för värmande komplimang! Fick samma inspiration och förklaring av Mats artikel.
#231 - 27 april 2016 06:31
Efter förra numret gav jag mitt personliga tyckande i ett ganska långt inlägg. Denna gången blir det kortare. Och i princip enbart kommenterande om Fjärilscikliderna.

Det jag noterar från artikeln, när jag "analyserar" erfarenheterna, och blandar in mina små erfarenheter, så kommer jag fram till ett par slutsatser som jag tror att flera delar.

För det första:
Vi (många som håller kar iaf) har tyvärr en förkärlek för att hålla karen alldeles för rena. Och med det menar jag att vi inte tillåter vattnet att faktiskt bli så "skitigt" som i naturen.

För det andra:
Vi (många som håller kar iaf) har tyvärr en förkärlek för att hålla alldeles för få individer per art tillsammans.

I övrigt en massa bra artiklar. Massor av information. Presenterat på ett bra sett.

Men som alltid blir jag förbannad när jag ser alla bilder..... varför är jag en sådan kameraidiot ?....

I nästa nummer (ja, ibland är jag som en gammal vinylskiva, bara hackar och säger samma sak hela tiden) vill jag gärna se:

- Någon som försöker reda ut Scalarer, deras olika varianter. Är det samma art, eller flera underarter ?

- Mer om LF

- Budget Co2 (mäsk)

#232 - 27 april 2016 16:18
Himla kul med återkoppling Ken. Blir glad över att du gillar det du läst. Vi vet ju att över 1100 läst numret hittills och vi behöver verkligen den här återkopplingen från både dig och andra läsare för att veta om vi är på rätt väg, vad som saknas, vad som blev rätt osv. Idéer om kommande artiklar är riktigt bra.
Scalarer som du pratar om vill jag själv läsa om. Mäsk är en annan kanonidé och levandefödare är likaså en godbit.
Tack för att du tog dig tid. Idéerna tar jag med mig till redaktionen.
#233 - 29 april 2016 04:32
Idag är vi uppe i 1200 stycken läsare av AEmagasinet nr. 2. Himla kul :-)
#234 - 29 april 2016 14:08
Fantastiskt bra "tidning" med väldigt intressanta artiklar. Otroligt bra jobbat alla inblandade!
Extra plus för den snygga layouten och infogandet av filmklipp.
#235 - 29 april 2016 14:13
...om jag ska föreslå någon artikel till nästa nummer så skulle jag vilja veta mer om Jordätare.
Kanske också någon artikel om olika sniglar och vad dem bidrar med i karet, samt vad man gör om man får för många.
#236 - 30 april 2016 20:06
[QUOTE=Yadina;n2355159]...om jag ska föreslå någon artikel till nästa nummer så skulle jag vilja veta mer om Jordätare.
Kanske också någon artikel om olika sniglar och vad dem bidrar med i karet, samt vad man gör om man får för många.[/QUOTE]
Spännande idéer! Vi tar dom till förslagsbanken!
Kul att du gillar oss, det värmer!
#238 - 31 juli 2016 15:11
[ATTACH=CONFIG]n2358226[/ATTACH]
Ni har väl inte missat att vi släppt ett litet Sommarspecial av AEmagasinet!
Gå till vår hemsida: www.aemagasinet.se så hittar du det.
Hoppas du trivs med det lika bra som vi gör på redaktionen :D
#239 - 31 juli 2016 16:59
Nu är jag relativt ny i hobbyn och har inte läst många tidskrifter men jag tycker det vore fantastiskt om en sådan här tidning fanns att köpa, och nu får jag den gratis...
Tack!
#240 - 31 juli 2016 21:25
[QUOTE=Catchio;n2358229]Nu är jag relativt ny i hobbyn och har inte läst många tidskrifter men jag tycker det vore fantastiskt om en sådan här tidning fanns att köpa, och nu får jag den gratis...
Tack![/QUOTE]
Varsågod. Tittar du vidare på AEmagasinets hemsida så har du i de andra numren pintjockt med läsning från oss till dig. Alldeles gratis! Allt för att sprida och inspirera tankar och idéer runt vår kar hobby.
#241 - 27 juni 2017 06:16
Vad hände med AE magasinet???
#242 - 3 juli 2017 16:48
[QUOTE=Helene&amp;Andreas;n2371320]Vad hände med AE magasinet???[/QUOTE]
Den frågan är inte så enkel att svara på Andreas. Men jag kan beskriva hur jag ser på det. Inte en sanning egentligen. Vi lade ju ribban strax i nivå med vintergatans allra yttersta gräns. Många av oss som satsade på tidningen satsade allt vi hade i form av tid, kunskap kärleken till hobbyn etc.
Men för de som hållit på med tidningar förstår, som våra käre Mats Bryzell, så är det kopiöst med arbete i alla led. Artiklarna ska skrivas, någon ska granska dom och styra upp artiklarna. Någon ska ta bilderna som sedan ska granskas. Det ska sedan monteras ihop till en förpackning som fungerar på alla de mobiler, plattor etc. som finns.
Sedan ska det ju dessutom se snyggt ut överallt. Det får inte finnas något faktafel o.s.v. Någon ska styra detta med ett gäng individualister som ser en ära i att gå en alldeles egen väg. Dessutom ska det vara gratis.
Allt detta ska ske i en glad gemytlig stämning och våra partners ska tycka det är ok att deras livskamrat sitter och glor på en skärm mer än på dom.
Nåväl vad är då belöningen för detta?
Dels kanske som för min del en längtan efter att skriva. En längtan att förmedla. Locka fler att se hobbyn som givande och intressant.
Men efter nummer ett som blev en succé så blev det allt tystare i responsen från läsarna. En del specialakvarister tyckte vi kanske brett ut oss för mycket och höll sig på sin kant och var svala. Formatet som så krävde kopiöst med arbete för att få till rätt utseende.
sedan började folk som slitit kopiöst bli slitna. Samtidigt som responsen minskade. Jag trodde nog andra skulle bli sugna och vilja ta vid. Det behövs ju nya artiklar om nya ämnen. Men så blev det inte.
Så det kändes till slut sunt att ta en paus.

Vi människor lever ju i en tid då allt fler vill visa upp sig men inte har ork och tid att se andra. Lite som ett slags Selfie-samhälle. Det är mer jag, allt mindre vi än så länge. Folk blir kanske slitna av att leta så mycket efter bekräftelse men kanske inte inser att det som ger energi är att ge andra bekräftelse och sedan få bekräftelse tillbaka.
Så hela projektet tömdes på energi. Det var ett vi-projekt. Lite som en slags gåva i grupp.

Men vi är flera som längtar efter att börja dra igång det igen.
Vi får se.
För min del är det bland det roligaste jag gjort. Ångrar inget.
#243 - 3 juli 2017 17:22
Kul att se dig här, Johnny - det var ett tag sedan.
Jag är i och för sig inte på forumet så ofta nu för tiden, men tittar alltid efter om du är/varit inne och kanske skrivit något.
Kul, som sagt, att få ett litet livstecken!

Angående AE-magasinet så förstår jag (mer än du kanske anar), och håller med om det du skriver.
Finner ni ork, lust och organisation att dra igång någon utgåva till så vore det jättehärligt, men... Det är ett enormt slit - jag vet.
:)[:-106]
#244 - 4 juli 2017 18:23
[QUOTE=Bluewing;n2371412]
Den frågan är inte så enkel att svara på Andreas. Men jag kan beskriva hur jag ser på det. Inte en sanning egentligen. Vi lade ju ribban strax i nivå med vintergatans allra yttersta gräns. Många av oss som satsade på tidningen satsade allt vi hade i form av tid, kunskap kärleken till hobbyn etc.
Men för de som hållit på med tidningar förstår, som våra käre Mats Bryzell, så är det kopiöst med arbete i alla led. Artiklarna ska skrivas, någon ska granska dom och styra upp artiklarna. Någon ska ta bilderna som sedan ska granskas. Det ska sedan monteras ihop till en förpackning som fungerar på alla de mobiler, plattor etc. som finns.
Sedan ska det ju dessutom se snyggt ut överallt. Det får inte finnas något faktafel o.s.v. Någon ska styra detta med ett gäng individualister som ser en ära i att gå en alldeles egen väg. Dessutom ska det vara gratis.
Allt detta ska ske i en glad gemytlig stämning och våra partners ska tycka det är ok att deras livskamrat sitter och glor på en skärm mer än på dom.
Nåväl vad är då belöningen för detta?
Dels kanske som för min del en längtan efter att skriva. En längtan att förmedla. Locka fler att se hobbyn som givande och intressant.
Men efter nummer ett som blev en succé så blev det allt tystare i responsen från läsarna. En del specialakvarister tyckte vi kanske brett ut oss för mycket och höll sig på sin kant och var svala. Formatet som så krävde kopiöst med arbete för att få till rätt utseende.
sedan började folk som slitit kopiöst bli slitna. Samtidigt som responsen minskade. Jag trodde nog andra skulle bli sugna och vilja ta vid. Det behövs ju nya artiklar om nya ämnen. Men så blev det inte.
Så det kändes till slut sunt att ta en paus.

Vi människor lever ju i en tid då allt fler vill visa upp sig men inte har ork och tid att se andra. Lite som ett slags Selfie-samhälle. Det är mer jag, allt mindre vi än så länge. Folk blir kanske slitna av att leta så mycket efter bekräftelse men kanske inte inser att det som ger energi är att ge andra bekräftelse och sedan få bekräftelse tillbaka.
Så hela projektet tömdes på energi. Det var ett vi-projekt. Lite som en slags gåva i grupp.

Men vi är flera som längtar efter att börja dra igång det igen.
Vi får se.
För min del är det bland det roligaste jag gjort. Ångrar inget.[/QUOTE]

Förstår till fullo Johnny!
Återstår att se om det blir något mer!

//Andreas
#245 - 8 april 2018 18:45
Jag har alla utom första som pdf sparade och blev sugen på att läsa de igen. Finns utgåva nr1 att få tag på nån stanns som pdf eller annat offline format? Er hemsida verkar inte vara uppe längre och får bara upp den i webbläsaren på fb men kan inte spara den offline därifrån :(
#246 - 9 april 2018 05:16
#247 - 9 april 2018 18:22
Går ju att läsa därifrån en inte spara ner på datorn

Annons