Hej,
Imorse när jag kom till akvariet låg det en död Adolfoi på botten helt utan anledning.
Vattenvärdena är jätte bra?
Vad kan det då vara??
54L skrev:Hej
Fiskar kan ju dö av både det ena och det andra tex ålder, stress, mobbning, svält och en massa annat
Mvh Daniel
Corydoras mad skrev:Du har ingen bild på den avlidne?
Corydoras mad skrev:Jag skulle gärna vilja se ett foto på den som smalar av.
Corydoras mad skrev:Jag tycker du har på tok för grovt substrat för Corydoras, det kan mycket väl vara en orsak till din fiskdöd. Slits skäggtömmarna ner så drabbas de lätt av infektioner som sedan leder till död. Man kan se på din bild att skäggtömmarna är slitna och inte alls så långa som en välmående Corydoras skall ha. Här är en bild på en C. axelrodi hona med välmående skäggtömmar:
http://img222.imageshack.us/img222/1584/axelskaggne0.jpg
Så mitt råd till dig är att byta substrat. Sand på 1-3mm är att föredra till vuxna individer.
smegga skrev:Har en liten fråga till....
När äter Adolfoin som mest, på dagen eller natten??
smegga skrev:Äter dom alg tabletter..
Corydoras mad skrev:så annat tablettfoder är att rekomendera, t.ex. Tetra Tabimin, Sera Viformo etc..
Jimi74 skrev:Jag skulle gärna vilja veta varför skäggtömmarna skulle slitas mer av grövre än av lite finare substrat. Har själv 4 som går i ganska grov botten, men är hur välmående som helst.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Corysar tycker om fin sand som de kan sila genom gälarna. De kan visserligen gå i grov engelsk sjösten med men det är inte optimalt för dem. Vill man att de skall växa och utvecklas så är fint bottensubstrat att föredra. I de grövre stenarna så åker det ner mat mellan stenarna och corydoras kan inte böka runt ordentligt viket är normalt för dem. Risken finns också att det ansamlas för mycket skit i booten bland de stora stenarna så att det i sig kan orsaka bakterieinfektioner som förstör skäggtömmarna.
Här finns lite mer information om corydoras:[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=80
Corydoras mad skrev:Kunde inte sagt det bättre själv.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De FRÄTS sönder av bakterier som ansamlas i stora mängder!! Bättre än så kan du inte få om du inte gör dina egna svar! ;) Googla på corydoras så kommer du hitta bilder från deras naturliga miljö eller ställ samma fråga på goc.se. [/COLOR][/FONT]Jimi74 skrev:Det vara ett bra svar men inte mycket till svar på frågan varför skäggtömmarna skulle slitas mer i grovt än fint grus.
Någon som vet var man kan hitta bilder ifrån deras naturliga miljö?