Adolfoi död!

#1 - 15 december 2006 10:33
Hej,

Imorse när jag kom till akvariet låg det en död Adolfoi på botten helt utan anledning.

Vattenvärdena är jätte bra?

Vad kan det då vara??
#2 - 15 december 2006 12:23
Hej
Fiskar kan ju dö av både det ena och det andra tex ålder, stress, mobbning, svält och en massa annat
Mvh Daniel
#3 - 15 december 2006 12:37
54L skrev:
Hej

Fiskar kan ju dö av både det ena och det andra tex ålder, stress, mobbning, svält och en massa annat

Mvh Daniel

Hoppas inte på ålder har haft dem i 2 månader, jag skulle kunna tänka mig att det är mobbning och stressen av det som den dog av.
Svält är det inte den var så rund och fin.
Och det finns inga tecken på sjukdom heller, ska göra ett vatten byte idag och sen bara hoppas på det bästa...

Och om det är mobbning försöka hitta vem som är dum. någon som kan lista ut det? min fisk blandning finns på zoonen. den som listar ut detta för mycket beröm.
#4 - 15 december 2006 13:11
Vad för vattenvärden fick du fram?
Hur såg fisken ut när den var död, några röda märken på kroppen t.ex.?
#5 - 15 december 2006 13:12
Jag fick fram Ph.7.0 Nitrit 0.0...

Men sen vet jag inte vilka andra vattenvärden som kan spela in.
tråkigt när en sån fin fisk dör inte så lätt att få tag på...

nej inga röda märken på kroppen den såg helt normal ut. såg ut som den dött precis när ljuset tänts eller nåt...

och alla andra fiskar mår jätte bra inkl. dom andra adolfoi..
#6 - 15 december 2006 13:34
vad matar du med och hur ofta?
#7 - 15 december 2006 13:46
Glenn skrev:
vad matar du med och hur ofta?

Fryst artemia var 4:e dag. och lite flinger och pellets då och då
#8 - 15 december 2006 21:54
Du har ingen bild på den avlidne?
#9 - 15 december 2006 22:19
Hur varmt har du i akvariet.
Corydoras får inta ha för varmt.
Salt tål dem inte heller.
MvH Richard
#10 - 15 december 2006 22:21
Du har ingen bild på den avlidne?

Tyvär inte, hade så brottom iväg i morse, så fanns det inga batterier i kameran så det blev toan på en gång....Inget var på min sida i morse..

Det är en av dom andra adolfina som smalnar av hela tiden, den äter men tycker inte att den blir rundare...
Vad kan jag göra för att han ska äta??
#11 - 15 december 2006 22:59
Jag skulle gärna vilja se ett foto på den som smalar av.
#12 - 15 december 2006 23:13
Jag skulle gärna vilja se ett foto på den som smalar av.

Det ska jag lätt kunna fixa, kommer om en stund ;)
#13 - 15 december 2006 23:24
Nu finns det en bild i min zoon under sjukdomar...
Blev inte jätte bra, han ville vara i ljuset..

Men ser ju på bilden att fläcken har bleknat med...
#14 - 16 december 2006 00:29
Jag tycker du har på tok för grovt substrat för Corydoras, det kan mycket väl vara en orsak till din fiskdöd. Slits skäggtömmarna ner så drabbas de lätt av infektioner som sedan leder till död. Man kan se på din bild att skäggtömmarna är slitna och inte alls så långa som en välmående Corydoras skall ha. Här är en bild på en C. axelrodi hona med välmående skäggtömmar:
http://img222.imageshack.us/img222/1584/axelskaggne0.jpg

Så mitt råd till dig är att byta substrat. Sand på 1-3mm är att föredra till vuxna individer.
#15 - 16 december 2006 09:01
Jag tycker du har på tok för grovt substrat för Corydoras, det kan mycket väl vara en orsak till din fiskdöd. Slits skäggtömmarna ner så drabbas de lätt av infektioner som sedan leder till död. Man kan se på din bild att skäggtömmarna är slitna och inte alls så långa som en välmående Corydoras skall ha. Här är en bild på en C. axelrodi hona med välmående skäggtömmar:

http://img222.imageshack.us/img222/1584/axelskaggne0.jpg

Så mitt råd till dig är att byta substrat. Sand på 1-3mm är att föredra till vuxna individer.

Okej det kan jag hålla med om visste inte att det var så viktigt...
Då ska jag se till att fixa det..
#16 - 16 december 2006 09:30
Har en liten fråga till....
När äter Adolfoin som mest, på dagen eller natten??

Jag ger dom mattabletter sen är dom ju framme när det är artemia dags..

Äter dom alg tabletter..
#17 - 16 december 2006 10:42
smegga skrev:
Har en liten fråga till....

När äter Adolfoin som mest, på dagen eller natten??

Eftersom de är ganska så aktiva både dag och natt så spelar det ingen roll när du matar.

smegga skrev:
Äter dom alg tabletter..

Visst kan de knapra lite på sådant foder också men då skall de vara rejält utsvultna. Nej, de är inga genuina algätare, så annat tablettfoder är att rekomendera, t.ex. Tetra Tabimin, Sera Viformo etc..
#18 - 16 december 2006 10:53
så annat tablettfoder är att rekomendera, t.ex. Tetra Tabimin, Sera Viformo etc..

Det är sånna tabletter dom får. fick ca 50 kartor med sånna när jag skaffade adolfina...
#19 - 16 december 2006 21:52
Jag skulle gärna vilja veta varför skäggtömmarna skulle slitas mer av grövre än av lite finare substrat. Har själv 4 som går i ganska grov botten, men är hur välmående som helst.
#20 - 16 december 2006 22:02
Jimi74 skrev:
Jag skulle gärna vilja veta varför skäggtömmarna skulle slitas mer av grövre än av lite finare substrat. Har själv 4 som går i ganska grov botten, men är hur välmående som helst.

Det var en akvarist här hemma hos mig idag, och då frågade jag om gruset...
Han sa att så länge det är runt grus ska det inte spela någon roll hur stort gruset är...
#21 - 16 december 2006 22:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Corysar tycker om fin sand som de kan sila genom gälarna. De kan visserligen gå i grov engelsk sjösten med men det är inte optimalt för dem. Vill man att de skall växa och utvecklas så är fint bottensubstrat att föredra. I de grövre stenarna så åker det ner mat mellan stenarna och corydoras kan inte böka runt ordentligt viket är normalt för dem. Risken finns också att det ansamlas för mycket skit i booten bland de stora stenarna så att det i sig kan orsaka bakterieinfektioner som förstör skäggtömmarna.

Här finns lite mer information om corydoras:[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=80
#22 - 16 december 2006 23:00
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Corysar tycker om fin sand som de kan sila genom gälarna. De kan visserligen gå i grov engelsk sjösten med men det är inte optimalt för dem. Vill man att de skall växa och utvecklas så är fint bottensubstrat att föredra. I de grövre stenarna så åker det ner mat mellan stenarna och corydoras kan inte böka runt ordentligt viket är normalt för dem. Risken finns också att det ansamlas för mycket skit i booten bland de stora stenarna så att det i sig kan orsaka bakterieinfektioner som förstör skäggtömmarna.

Här finns lite mer information om corydoras:[/COLOR][/FONT]

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=80

Kunde inte sagt det bättre själv.
#23 - 16 december 2006 23:04
Kunde inte sagt det bättre själv.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Puh... fast du säger väl i alla fall "botten"? Jag skrev nyss "booten".....[:I] så du hade nog skivit bättre ändå...[:o]
[/COLOR][/FONT]
#24 - 17 december 2006 09:26
Det vara ett bra svar men inte mycket till svar på frågan varför skäggtömmarna skulle slitas mer i grovt än fint grus.
Någon som vet var man kan hitta bilder ifrån deras naturliga miljö?
#25 - 17 december 2006 10:42
Det står ju i lenmars svar.
"Risken finns också att det ansamlas för mycket skit i booten bland de stora stenarna så att det i sig kan orsaka bakterieinfektioner som förstör skäggtömmarna."
MvH Richard
#26 - 17 december 2006 22:08
Jimi74 skrev:
Det vara ett bra svar men inte mycket till svar på frågan varför skäggtömmarna skulle slitas mer i grovt än fint grus.

Någon som vet var man kan hitta bilder ifrån deras naturliga miljö?
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De FRÄTS sönder av bakterier som ansamlas i stora mängder!! Bättre än så kan du inte få om du inte gör dina egna svar! ;) Googla på corydoras så kommer du hitta bilder från deras naturliga miljö eller ställ samma fråga på goc.se. [/COLOR][/FONT]
#27 - 18 december 2006 19:56
Jag försökte ju bara få svar på frågan varför dom skulle slitas mer i grövre än i finare grus. Men skit samma. Och jag googla kan jag också göra, men det kanske fanns någon som visste någon bra sida. För det är det ju dumt att dela med sig av.

Annons