Admins lilla low-tech

admin
Christian Alfredsson
#1 - 16 augusti 2010 20:38
Läste en del om low-tech akvarium. Hade ett litet liggande så jag har startat upp det på skrivbordet. Enda tillbehöret är lysrörsarmaturen.

[ATTACH=CONFIG]36294[/ATTACH]
Ett lager med jord. Tog Icas kaktusjord.

[ATTACH=CONFIG]36290[/ATTACH]
Med ett lager sand på jorden

[ATTACH=CONFIG]36291[/ATTACH]
Med lite växter jag hittade i andra akvarium

[ATTACH=CONFIG]36293[/ATTACH]
Första dagen

[ATTACH=CONFIG]36292[/ATTACH]
Efter några dagar och nu med några räkor och guppies!
#2 - 16 augusti 2010 20:42
Redan snyggt!:D
Vill oxå ha!:D
#3 - 16 augusti 2010 20:45
kanonsnyggt!!

det är så kul att man kan få ihop ett riktigt snyggt kar med typ inga medel alls, bara man lägger ner lite energi o är lite finurlig o kreativ.

bra snyggt admin!
#4 - 16 augusti 2010 20:57
Varför kan man själv inte ha platsen och kreativiteten till något snyggt:(
Är väl alltid så att man tkr andras är snyggare, synd dock att man inte kan köpa andras kar som dem står utan måste tömma en massa först:p och då blir inte resultatet det samma:p
#5 - 16 augusti 2010 21:00
haha så sant rob...
admin
Christian Alfredsson
#6 - 17 augusti 2010 07:32
Det som är dyrt är rampen som jag tror kostar ca 1500:-

I övrigt:
Akvarium 500:-
Jord och grus 50:-
Växter hade jag redan
Fiskar fick jag av kompis
Bakgrund från Back to Nature, en skiva ca 200:-
#7 - 17 augusti 2010 09:41
admin skrev:
Det som är dyrt är rampen som jag tror kostar ca 1500:-

I övrigt:

Akvarium 500:-

Jord och grus 50:-

Växter hade jag redan

Fiskar fick jag av kompis

Bakgrund från Back to Nature, en skiva ca 200:-

200 för btn vart?
admin
Christian Alfredsson
#8 - 17 augusti 2010 09:44
redrobjem skrev:
200 för btn vart?

Ska vara ca 400 för en skivas slimline. Det var den smala som kostar ca 200. Det är en av varje.

Totalt 600
#9 - 17 augusti 2010 10:36
Spännande projekt. Läste artikeln du länkade i en annan tråd för ett par dagar sen om Low Tech. Det är spännande och ett stabilt sätt att jobba på, men själv är jag för otålig för att köra low tech ;)

Vad är det för växter du har i och har du tänkt köra fler/andra växter?

Lycka till!
admin
Christian Alfredsson
#10 - 17 augusti 2010 15:44
Det verkar som det växer som bara den. Ska fota efter ett par veckor så ser man skillnad.

Växterna är Vallisneria i bakgrunden. Polysperma till vänster. Cryptocoryne till höger. Två sorters mossa längst fram.

Alla guppies levde idag när jag kom hem. Pigga som bara den. Känns riktigt konstigt att inte ha i någon pump. Ska nog köpa en liten en iallafall... om inte annat för det sköna ljudet.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 17 augusti 2010 15:45
Just det... vanlig javaormbunke också...
#12 - 17 augusti 2010 15:46
Nä, inte fega och skaffa pump nu ;) Kul att se om det funkar i längden utan pump :)
admin
Christian Alfredsson
#13 - 17 augusti 2010 16:06
Jag har beställt en pump redan, men du har lite rätt. Sätter i strömmen om jag ser minsta lilla tecken på att fiskarna mår dåligt.
#14 - 17 augusti 2010 17:20
Klotte skrev:
Spännande projekt. Läste artikeln du länkade i en annan tråd för ett par dagar sen om Low Tech. Det är spännande och ett stabilt sätt att jobba på, men själv är jag för otålig för att köra low tech ;)

Vad är det för växter du har i och har du tänkt köra fler/andra växter?

Lycka till!

Någon som har länken?

För mig som inte är det minsta intresserad av teknik (och dessutom brukar störa mig på pumpljud :p) Låter det ju rätt intressant...
#15 - 17 augusti 2010 19:14
Detta tycker jag är riktigt intressant. Tycker att det ska bli kul att se om hur det går utan pump. Väntar med spänning på svar :).

Detta ska jag följa med stor spänning.
#16 - 18 augusti 2010 06:41
admin skrev:
Jag har beställt en pump redan, men du har lite rätt. Sätter i strömmen om jag ser minsta lilla tecken på att fiskarna mår dåligt.

Det är rätt inställning, fiskarna ska ju inte lida, men så länge de mår bra är det spännande att köra utan elektronik och se hur lång man kommer :)

Jenny_E skrev:
Någon som har länken?

För mig som inte är det minsta intresserad av teknik (och dessutom brukar störa mig på pumpljud :p) Låter det ju rätt intressant...

Här är länken: http://www.sudeepmandal.com/hobbies/planted-aquarium/low-tech-planted-tank-guide/
admin
Christian Alfredsson
#17 - 18 augusti 2010 19:55
Jag har nu fått hem pump som jag monterat och testkört. De blev riktigt glada när det blev lite strömt i vattnet. Så den får nog gå en liten stund.

Har även börjat med EasyCarbo
#18 - 19 augusti 2010 06:02
mycket läckert kar admin och alltid intressant med fler som kör lowtech.
Körde mitt lilla 54 som lowtech fram till jag fick i mina smycketetror, bottnen hade inte riktigt kommit igång som filter så då fick jag slänga i en liten fluval1, som det är nu agerar den dock endast som en powerhead för att få lite ytrörelse och all biologisk filtrering sköter botten och växter.

När ditt kar väl kommer i balans så är jag nästan hundra på att du kan skippa eventuellt filter :)

@jenny_E om du nånsin är i stockholm så får du dra till södermalms akvarieaffär ;) Janne kör nästan uteslutande utan filter, doppvärmare etc. Riktigt kul att se hundratals kar fungera klockers utan en massa teknik ;)
admin
Christian Alfredsson
#19 - 19 augusti 2010 06:21
Jag har faktiskt bara ett pumphuvud - Eheim compact minsta modellen - för att få lite cirkulation.
#20 - 21 augusti 2010 13:59
Hur mår fiskarna nu? Kippar de efter luft eller det funkar bra :)?
admin
Christian Alfredsson
#21 - 21 augusti 2010 14:02
Det verkar funka bra. Återkommer om någon vecka med ny bild så ser ni.
admin
Christian Alfredsson
#22 - 22 augusti 2010 08:24
Har sett att räkorna överlevt idag... har sett ett guppyngel.
#23 - 22 augusti 2010 19:41
Har du i filtret i eller du kör fortfarande utan? Sen undrar jag om du har fått någon hinna på ytan eftersom där inte är någon cirkulation?
admin
Christian Alfredsson
#24 - 22 augusti 2010 19:53
Har inte kunnat låta bli att ha pumpen igång, verkar som fisken gillar det bäst.
#25 - 22 augusti 2010 19:55
Okej, har du något filter material i den eller den ska bara fungera som cirkulations pump. Kommer du att stänga av den sen när akvariet har mognat till sig lite? skulle vara kul om det skulle funkat utan filter :).
admin
Christian Alfredsson
#26 - 25 augusti 2010 16:22
Det sitter en matta för insuget så räkor inte kan komma in i cirkulationspumpen.

För några dagar sedan så "klibbade" bakfenan på alla guppies ihop. Jag tillsatte vattenberedningsmedel och dagen efter var alla okey igen.

Mossan växer bra, Hygrophilan sjukt fort.
admin
Christian Alfredsson
#27 - 28 augusti 2010 12:40
Då var det dags för en bild. Det växer på litegrann som ni ser på bilden. Snigeln Jörgen har flyttat in. Ni kan se honom på bilden. Har haft honom länge som han får vara nära.

[ATTACH=CONFIG]36713[/ATTACH]

Vattnet har gulnat lite. Rötterna har färgat av sig. Ingen algtillväxt att prata om. Räkorna och guppisarna har blivit flera.
#28 - 28 augusti 2010 12:45
Jisses, vad snyggt!!
#29 - 28 augusti 2010 13:18
Det såg riktigt trevligt ut, Christian:).
Välkommen till Nano-träsket:p! Det börjar med ett kar...
#30 - 28 augusti 2010 13:25
Hur stort är karet?
admin
Christian Alfredsson
#31 - 28 augusti 2010 14:58
60 cm långt
30 djupt och 30 högt.
#32 - 29 augusti 2010 10:42
admin skrev:
Då var det dags för en bild. Det växer på litegrann som ni ser på bilden. Snigeln Jörgen har flyttat in. Ni kan se honom på bilden. Har haft honom länge som han får vara nära.

[ATTACH=CONFIG]36713[/ATTACH]

Vattnet har gulnat lite. Rötterna har färgat av sig. Ingen algtillväxt att prata om. Räkorna och guppisarna har blivit flera.

Vad snyggt det har blivit! Har du igång filtret fortfarande?
admin
Christian Alfredsson
#33 - 29 augusti 2010 11:01
Det är fortfarande igång. Mina guppisar gillar det så jag har inte hjärta att stänga av det.

Det är ett Eheim typ 1000 cirkulationspump som går på lägsta fart.
#34 - 29 augusti 2010 11:05
Hoppas karet håller sig lika stabilt och fint i framtiden, lär bli riktigt häftigt! :D
Vad skulle du säga om några korn 8-10mm slipad grus/sten lite småspritt där på den öppna ytan? Har så i mitt 60l för at få en lite naturligare känsla av variation och tycker det är skitsnyggt.
admin
Christian Alfredsson
#35 - 29 augusti 2010 11:20
Kan gå och hämta lite och testa. Jag hade hoppats att mossan ska lägga som som en matta.
#36 - 29 augusti 2010 18:31
admin skrev:
Det är fortfarande igång. Mina guppisar gillar det så jag har inte hjärta att stänga av det.

Det är ett Eheim typ 1000 cirkulationspump som går på lägsta fart.

Okej. Om guppisarna gillar att du har igång det så får det bli så då :). Men akvariet är riktigt snyggt :)! har det hållt sig algfritt än så länge?
admin
Christian Alfredsson
#37 - 29 augusti 2010 18:33
Lite alger på framrutan. Akvariet står enligt instruktion i direkt solljus ett par timmar varje morgon.

Men det är absolut inte mycket. Framförallt inga jobbiga alger någonstans, såsom trådalger.
#38 - 29 augusti 2010 19:12
admin skrev:
Lite alger på framrutan. Akvariet står enligt instruktion i direkt solljus ett par timmar varje morgon.

Men det är absolut inte mycket. Framförallt inga jobbiga alger någonstans, såsom trådalger.

Skönt att det är hyffsat algfritt ialla fall :). När växterna kommit igång ännu mer så kommer du nog inte få några alger alls kanske!
admin
Christian Alfredsson
#39 - 30 augusti 2010 05:46
Det är mindre alger än vanligt när jag startar akvarium så en viss skillnad är det.
admin
Christian Alfredsson
#40 - 3 september 2010 06:11
Så här ser det ut idag. Går sakta men säkert framåt. Inga större överraskningar än.

Någon som vet var man köper en lång pincett. Vill gärna plocka mossan.
#41 - 3 september 2010 07:06
Tjena, växtpincetter finns t.ex. på Guldfisken.se annars funkar det ganska bra med matlagningspincetter, finns i lite olika utföranden hos köksredskapsbutikerna ;) Men de lång böjda växtpincetterna är riktigt bra att jobba med.

Karet ser ut att må bra, gillar projektet även att det går lite för långsamt för min smak ;) Ett litet tips är Anubias, kombinationen mossa med anubias är riktigt snygg tycker jag :) Kan vara kul att se hur en så långsamtväxande växt klarar sig åxå, om den klarar sig utan att få massa alger har du kanonbalans i karet :)
admin
Christian Alfredsson
#42 - 3 september 2010 20:09
Får gå och hämta ett skott. Känner kanske att jag inte behöver så mycket vallisneria.

Det är ju bara snäckan som äter alger så det är ju inte många. Jag har köpt 4 otocinclus men inte släppt i dem än.

Ju mer man tänker på det så passar en Anubias inne till höger....
#43 - 6 september 2010 18:15
Det ser jättebra ut! Kul att se att allt funkar som det ska :).
admin
Christian Alfredsson
#44 - 19 september 2010 19:00
Här kommer en dagsfärsk bild. Jag har inte bytt vatten än. Fiskarna blir fler och mår bra. Växterna växer på som bara den.
#45 - 19 september 2010 19:16
Inte klokt vad det växer - så roligt! Du har dessutom rätt angående anubiasen som säkert skulle bryta lite till höger.

Jisses, jag trodde att lowtech skulle vara mer bekymmersamt än det här.
#46 - 19 september 2010 19:18
Blomjord och sand. Litet antal fisk. Inga vattenbyten(?). Några timmar sol om dagen. Är det receptet?
Låter som om jag ska ge mig in i detta jag med, har ett 10 liters 8-kant och snart ett 30 liters 8-kant som väntar:D
admin
Christian Alfredsson
#47 - 19 september 2010 19:26
Här kommer en lista på grunderna:

[LIST]
[*]Stark belysning inkl morgonsol
[*]Kaktusjord med sand ovanpå som jag inte rör runt i
[*]Häller i lite Easycarbo varje dag.
[*]Mycket fisk som jag låter dottern mata ( = lite övermatade? )
[*]Jag har en liten cirkulationspump
[/LIST]

Viktigast är kanske att det är riktigt mycket växter från början. Jag har redan rensat ut en del.

Sök på forumet om low tech och även på Google. Finns massor att läsa.

Har sällan haft akvarium som varit så lättskött men samtidigt snyggt.
#48 - 19 september 2010 19:30
Riktigt snyggt :) [:-106] [:-106]
#49 - 19 september 2010 19:33
Många "starkrotade" växter som syresätter botten med sina rötter redan från början i kombination med bra ljus och en biologiskt högaktiv botten är hemligheten bakom alla fungerande jordbottenkar.
admin
Christian Alfredsson
#50 - 19 september 2010 19:36
Då var det inte fel att dra i massa vallisneria längst bak.
#51 - 19 september 2010 19:37
DEtta ska lätt prövas :D tack för info...Blir nog lite tryńerrors dock...
admin
Christian Alfredsson
#52 - 11 oktober 2010 16:22
Här kommer en uppföljning. Lite har det växt. Har inte behövt rensa så mycket än.
#53 - 11 oktober 2010 16:40
Ser riktigt mysigt ut, vad är det för mossa (det är väll mossa?) som växer över roten och i högra delen av akvariet?
admin
Christian Alfredsson
#54 - 11 oktober 2010 16:43
Någon som kan mossor kanske kan svara. Jag köpte ett paket med 4 sorters mossa och det har liksom växt ihop.

Tycker det mesta ser ut som java mossa

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=26&SOK=1
#55 - 11 oktober 2010 16:48
Okidoki, tack så mycket, är själv riktigt sugen på lite mossa sen jag märkt att alla växter växer uppåt och inte på bredden, varför är dem inte som människor? :D

Fast java kanske inte är något för mig, försöker hålla mig till SA så mycket som möjligt för tillfället. (gah, insåg precis att jag enbart har asiatiska växter i mitt kar *argt mummel*)
#56 - 11 oktober 2010 17:10
Det som ligger vid roten bakom fisken som svänger är riccia en mossa som fungerar som botten och flytt växt.
Mossan rakt in i karet på roten ser ut som stringy
Det längst fram är utan tvekan java.
Och bakom där ser ut som någon blandning av christmas och java
#57 - 11 oktober 2010 17:20
Okej, tack så mycket, ska definitivt se om jag kan få tag i lite riccia.
admin
Christian Alfredsson
#58 - 11 oktober 2010 17:48
Riccian är riktigt seg.
#59 - 11 oktober 2010 18:03
okej :( får kanske tänka om då, vill ju ha någon mossa :p Aja, tack hursomhelst :)
#60 - 11 oktober 2010 18:16
Den är inte svår att hålla Narien.. Den är billig och du kan köpa mycket.. Det svåra med den är att få den att växa.. Men köp den mängden du vill ha så har du alltid det:)
#61 - 11 oktober 2010 23:26
Mysigt, mysigt! :D
admin
Christian Alfredsson
#62 - 13 december 2010 17:47
Här kommer en uppgradering. Fotot blev sisådär

Inga vattenbyten och inget jobb. Skrapar bara rutan varannan vecka och fyller på lite vatten.
#63 - 13 december 2010 17:57
Waow, det ser riktigt fint ut!! :)
#64 - 13 december 2010 18:21
Hur i *beep* har du fått mossan sådär? Skitsnyggt och jag har aldrig fått något liknande!
admin
Christian Alfredsson
#65 - 13 december 2010 18:33
Köpte 5 sorters mossa. Väntade i några månader. 3 dog och två gillar läget. Vallisnerian gillade inte heller läget.
#66 - 13 december 2010 19:20
admin skrev:
Köpte 5 sorters mossa. Väntade i några månader. 3 dog och två gillar läget. Vallisnerian gillade inte heller läget.

Gillade polysperman läget?
Hört att om man ska köra ett low tec kar så ska man använda snabbväxande växter och polysperma är de bästa bästa växterna att i karet.
De mossorna som överlevde, är de snabbväxande?
admin
Christian Alfredsson
#67 - 13 december 2010 19:22
Polysperman är fantastisk. Det är den enda växt jag gallrat lite. I övrigt så växer det inte vrålfort. Kolla när tråden startades. Mossan kom i ganska fort.
#68 - 13 december 2010 19:26
Jag har en fråga :)
meningen med ett low-tech är väl att man inte har några som helst teknikprylar i karet?
Hur löser man då problemet som uppstår vid vattenytan då det inte finns någon cirkulation i karet?
admin
Christian Alfredsson
#69 - 13 december 2010 19:28
Japp. Jag fuskar och har en jättesvag pump så det blir lite rörelse just vid vattenytan. Karet funkar lika bra om den är avstängd.
#70 - 13 december 2010 19:33
admin skrev:
Japp. Jag fuskar och har en jättesvag pump så det blir lite rörelse just vid vattenytan. Karet funkar lika bra om den är avstängd.

Men blir det inte otrevligt vid ytan när man inte har cirkulation vid ytan?
#71 - 13 december 2010 19:41
Förstår fortfarande inte hur du lyckats. Mina mossor har nästan utrotats i alla karen och den enda som verkar lite pigg är min Fissidens fontanus som sakta visar små livstecken. Jag har faktiskt en javamossa som trivdes en gång i tiden men nu är decimerad till ett par få brungröna grenar.
admin
Christian Alfredsson
#72 - 13 december 2010 19:51
Pumpen är riktad mot ytan.

Det kan vara kaktusjorden i botten för jag har heller aldrig lyckats innan. Det är ju dessutom stark belysning, men det ska ju inte påverka mossa lika mycket som växter.
#73 - 13 december 2010 20:03
Jag är också ruskigt imponerad! Har för första gången lyckats med mossa härhemma - och det är bara java. Alla andra jag testat har jag gått bet på.

Tänk ändå att det kan vara sådär smidigt och så sitter man härhemma och läser teknik tills ögonen går i kors! Himla fint!
#74 - 14 december 2010 12:07
admin skrev:
Här kommer en lista på grunderna:

[LIST]

[*]Stark belysning inkl morgonsol

[*]Kaktusjord med sand ovanpå som jag inte rör runt i

[*]Häller i lite Easycarbo varje dag.

[*]Mycket fisk som jag låter dottern mata ( = lite övermatade? )

[*]Jag har en liten cirkulationspump

[/LIST]

Viktigast är kanske att det är riktigt mycket växter från början. Jag har redan rensat ut en del.

Sök på forumet om low tech och även på Google. Finns massor att läsa.

Har sällan haft akvarium som varit så lättskött men samtidigt snyggt.

Du skriver stark belysning, vad för belysning har du?
admin
Christian Alfredsson
#75 - 20 december 2010 16:47
Jag har 2 st T5 lysrör på akvariet

#76 - 20 december 2010 17:26
admin skrev:

Ser riktigt bra ut :) Får du yngel på de med?
admin
Christian Alfredsson
#77 - 20 december 2010 17:35
Det blir massor av yngel. Både på räkor och fiskar.
#78 - 20 december 2010 17:39
admin skrev:
Det blir massor av yngel. Både på räkor och fiskar.

Vad kul! :D
admin
Christian Alfredsson
#79 - 21 december 2010 18:59
Tycker att en video visar mer hur karet ser ut än en bild.
#80 - 21 december 2010 19:38
admin skrev:
Tycker att en video visar mer hur karet ser ut än en bild.

Håller med :)
admin
Christian Alfredsson
#81 - 1 januari 2011 11:33
Idag har jag rensat ur lite växter ur karet och gjort ett första vattenbyte. Bytte ca 5 liter. Stod att man bör byta lite ett par gånger om året.

Hygrophilan hade växt ur akvariet. Imorgon ska jag försöka ta en bild på karet. Det är lite grumligt just nu.
#82 - 1 januari 2011 11:48
admin skrev:
Idag har jag rensat ur lite växter ur karet och gjort ett första vattenbyte. Bytte ca 5 liter. Stod att man bör byta lite ett par gånger om året.

Hygrophilan hade växt ur akvariet. Imorgon ska jag försöka ta en bild på karet. Det är lite grumligt just nu.

De växterna är riktigt fina :) Mina favoriter :)
VA?! ska man BARA göra VB ett par ggr om året? O_O
admin
Christian Alfredsson
#83 - 1 januari 2011 11:55
När det gäller low-tech så ska det vara melodin. Fiskarna ser ut att må bra, det blir många yngel, växterna växer så jag hittar inget tokigt. Även om jag alltid varit övertygad om att man måste göra regelbundna vattenbyten.
Bilagor:
#84 - 1 januari 2011 11:58
admin skrev:
När det gäller low-tech så ska det vara melodin. Fiskarna ser ut att må bra, det blir många yngel, växterna växer så jag hittar inget tokigt. Även om jag alltid varit övertygad om att man måste göra regelbundna vattenbyten.

Man har "vuxit upp" med ordet regelbundna vattenbyten...så man blir lite misstänksam,men! å andra sidan, växer växterna och fiskarna ynglar av sig så kan det inte betyda att de mår dåligt :) tvärtom....
Jag blir bara mer och mer sugen på att skaffa ett low-tech vill dock ha ett på 150-200l :D
admin
Christian Alfredsson
#85 - 1 januari 2011 12:08
Detta ställer upp och ner på allt det jag gjort innan när det gäller akvarium. Dessutom är det ett av mina vackraste akvarium.
#86 - 1 januari 2011 14:15
admin skrev:
Detta ställer upp och ner på allt det jag gjort innan när det gäller akvarium. Dessutom är det ett av mina vackraste akvarium.

mmm förstår det :)
admin
Christian Alfredsson
#87 - 1 januari 2011 16:00
Guppy

Här kommer en bild på en av de snyggaste guppyhanarna
#88 - 1 januari 2011 16:17
Otroligt läcker färg:)
#89 - 1 januari 2011 18:03
admin skrev:
Hur länge belyser du?
admin
Christian Alfredsson
#90 - 1 januari 2011 21:03
Det är olika beroende på när jag är hemma. Det står vi ett fönster så det får sol vid soluppgång. När jag är hemma från jobbet tills jag går och lägger mig.
#91 - 1 januari 2011 21:12
Jag undrar om vi har blivit lite teknikfixerade numera. Jag har haft akvarier av och till i fyrtiofem år och minns att jag i slutet av sextiotalet hade ett 220-litersakvarium med endast ett luftdrivet filter med vadd i och fyra 15 W glödlampor där både fisk och växter verkade trivas utmärkt. Jämför med vad jag har idag, fyra 40W lysrör och cirkulationspump som pumpar 1000 l/tim genom ett enormt filter. Jag menar inte att det var bättre förr men kanske att vi överdriver tekniken lite ibland.

Att åldras är obigatoriskt, att mogna är frivilligt.
admin
Christian Alfredsson
#92 - 1 januari 2011 21:18
I detta karet har jag ju en pump som är pytteliten bara för det känns som fisken gillar lite cirkulation. 100 l/h tror jag den är på. I övrigt är det bara rampen.

Skillnaden när jag var ung och hade sådana kar som du beskriver är att jag inte fick några snygga växter. Nuförtiden så finns ju massa snygga lättare nya sorter + att bra belysning går att fixa. Glödlampor var ju det som gällde i början och då fick man inte fart på växterna.
#93 - 1 januari 2011 21:34
Enligt min erfarenhet så gillar inte Vallsneria EasyCarbo nåt vidare.
admin skrev:
admin
Christian Alfredsson
#94 - 1 januari 2011 21:37
Tack för tipset. Ska testa med konceptet på ett 500-liters och har sjukt mycket vallisneria. Ska inte köra EasyCarbo där inte.
#95 - 1 januari 2011 21:52
toggaj skrev:
Enligt min erfarenhet så gillar inte Vallsneria EasyCarbo nåt vidare.

admin skrev:
I detta karet har jag ju en pump som är pytteliten bara för det känns som fisken gillar lite cirkulation. 100 l/h tror jag den är på. I övrigt är det bara rampen.

Skillnaden när jag var ung och hade sådana kar som du beskriver är att jag inte fick några snygga växter. Nuförtiden så finns ju massa snygga lättare nya sorter + att bra belysning går att fixa. Glödlampor var ju det som gällde i början och då fick man inte fart på växterna.

Jag håller med dig att visst har den tekniska utvecklingen medfört mycket positvt men att det gäller samma nu som då att hitta en balans i akvariet som fungerar.
#96 - 9 januari 2011 20:58
admin skrev:
I detta karet har jag ju en pump som är pytteliten bara för det känns som fisken gillar lite cirkulation. 100 l/h tror jag den är på.

Runt växter och deras blad finns det ett lager (googla boundary layer om ni vill), eller med andra ord en liten atmosfär som utan cirkulation blir CO2 fattigt mot resterande vattenmängden i takt med att växter tar upp CO2. Med cirkulation minskar lagret så växten tar upp CO2 och näring (i ditt fall EC istället för CO2) bättre. Sen har såklart fiskar behov av pump av flera andra skäl.
admin
Christian Alfredsson
#97 - 9 januari 2011 21:26
Okey. Jag har utflödet högt upp där inga växter är (på höger sida) och det är jättesvagt.

Roligt att få en förklaring.
Bilagor:
#98 - 19 januari 2011 13:10
admin skrev:
Läste en del om low-tech akvarium. [...]

Hej admin Christian!

Mycket intressant att läsa denna tråd! Den väcker många tankar och funderingar. Solljus, inget filter, sällsynta vattenbyten, belysning "när jag är hemma", ingen datorövervakning... nästan som när man var ung på femtiotalet, fast redan då var solljus något man skulle undvika...

Är det Diana L. Walstad: Ecology of the Planted Aquarium som jag bör läsa?

Hur mår akvariet nu efter vattenbytet på 10 % (?) efter ett halvår utan vattenbyte?

Vad är det för räkor du har i akvariet?

/Bengt
admin
Christian Alfredsson
#99 - 19 januari 2011 17:06
Att läsa Diana L. Walstad: Ecology of the Planted Aquarium är helrätt. Jag sökte mycket på walstad och planted aquarium för att få lite input.

Akvariet mår jättebra. Har bytt vatten en gång, förutom det fyller jag på när det dunstar. Lite EasyCarbo då och då...

Räkorna är: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3

Snyggaste och mest lättskötta akvarium jag har haft.
#100 - 21 januari 2011 10:43
Du får gärna updatera med en bild eller två :)

Ska flytta om en månad, men efter det kommer jag köra på denna tekniken. Har precis läst klart ecology of planted tanks.
admin
Christian Alfredsson
#101 - 21 januari 2011 13:57
Kolla filmen lite tidigare i tråden. Det fina med low-tech är att det ändras lååååååååååångsamt. Så det ser nästan likadant ut idag. Alla fiskarna lever, växterna har vuxit lite och några nya yngel finns.
#102 - 22 januari 2011 00:04
Har följt den här tråden och blivit mycket inspirerad. Planerar att starta något liknande men ska först läsa Walstads bok Ecology of the planted aquarium som jag har beställt innan jag sätter igång.
admin
Christian Alfredsson
#103 - 26 januari 2011 17:26
Då var projektet avslutat för min del. Enligt ett familjebeslut skulle rummet målas om. En lärdom är att akvarium med jord i botten flyttar man inte så lätt. Så jag fick tömma det och lägga ner det tillfälligt.

Nästa projekt kanske blir 1125 liters med kaktusjord i botten och ingen pump...... (Flytta på det ;-) )
#104 - 26 januari 2011 17:44
Ah synd att du fick lägga ner det :( hur många liter rymde det? Nice att du ska starta upp ett 1125 liters med samma tanke som ditt lowtech :). jag har följt denna tråd och den har varit sjukt intressant att läsa :).
#105 - 26 januari 2011 18:51
Jag är sjukt sugen på att starta upp ett jag också! Tack för den fantastiska dokumenteringen och lycka till med jätten. :)
Vad blir den för fisk? Sverigen största guppyodling? :D
#106 - 26 januari 2011 18:56
Tack för all inspiration denna tråd har givit mig :)
#107 - 26 januari 2011 21:01
Jag vill instämma i Pias tack.

Den här tråden har väckt många tankar hos mig om hur jag skulle kunna prova, om jag kom igång med akvarium efter alla år igen. Det är ju nästan som förr, fast så mycket mer underbyggt på det teoretiska planet [:o].

Livet är fyllt av kompromisser. Måla, efter ett gissningsvis välgrundat beslut, och tvingas lägga ner ett spännande akvarium är ju inte en kul kompromiss för den som föredrar akvariet, men det kan ju vara en bra kompromiss ändå!

När man gjorde lumpen på sextiotalet fick man lära sig att "gilla läget", ... så nu hoppas jag på en ny spännade projekttråd om Admins nya low-tech. Kan man lyckas så bra två gånger, eller var det en lycklig slump?

Tack för en spännade läsning med förhoppning om en spännande nästa tråd när färgen torkat!

/Bengt
admin
Christian Alfredsson
#108 - 26 januari 2011 21:23
Jag tror nog att det kan gå riktigt bra även i större skala. Det enda tråkiga är att man inte kan ha fiskar som gräver i ett större kar, men det ska nog gå bra. Det finns en egen projekttråd för det. Det kommer dock ta en stund då det kostar rejält mycket pengar om jag ska ha ett stort kar inkl. back-to-nature inredning. Vill dessutom ha LED för stark men effektiv belysning.
#109 - 6 april 2011 17:27
Vad intressant att läsa denna tråd :) Jag har också ett lowtech, eller rättare sagt två, men det kan jag berätta om i en annan tråd och visa bilder :) Kul att ta del av dina erfarenheter :)
#110 - 6 april 2011 19:00
En fråga till admin: Hur fungerade det mellan körsbärsräkorna och guppisarna? Vågade räkorna vara aktiva eller gömde de sig bara? Hade du vuxna gyppies tillsammans med körsbärsräkorna? Anledningen till att jag undrar är för att jag så gärna vill ha en räka som vågar vara aktiv/framme tillsammans med guppies o ancistrus. Har provat med bumblebee men fick flytta dem. Har fått tips om amani, men vill helst ha en annan räka.
admin
Christian Alfredsson
#111 - 6 april 2011 19:59
Räkorna var aktiva och framme. Däremot blev det inte lika mycket små räkor.
#112 - 6 april 2011 20:48
Toppen - hurra :D Då vet jag vad jag ska skaffa för räka till 98-liters :D
#113 - 7 april 2011 20:52
Får jag fråga ytterligare ang. detta med guppy och körsbär: Var det även vuxna guppisar som du hade med körsbären?

Men jag blir lite fundersam ang. endlers o körsbär när jag läser detta från zookoll:

Man kan hålla dem tillsammans med oförargliga, mindre fisksorter eller ancistrus, vilka inte bryr sig om räkorna. Ständigt omkringsimmande levandefödare eller barber kan dock vara litet för stressiga för de lugna räkorna och göra dem litet skygga.

http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=1581&site=1

admin
Christian Alfredsson
#114 - 9 april 2011 08:25
Jag har en högst vanlig modell av guppy. Typ blandade. Det var tillräckligt vuxna för att yngla. Räkorna är inte framme lika mycket som utan guppies men ändå så man ser dem.
#115 - 9 april 2011 18:38
OK, tackar :) Jag satsar på att köpa 20 st - har hittat en som säljer billigt.

Annons