Varför använder dom genomluftning i sina akvarium ???
Någon som har en teori om detta eller har läst något uttalande ifrån maestro Amano själv ?
Ursprungligen skickat av jorgen41
Sorry Labeth där hängde inte jag med :-(
Kan du förklara hur du menar ?
Ursprungligen skickat av henriklh
Jag vet inte varför du eller de "växtakvarister" du refererar till inte har genomluftning på natten. Men jag vet varför Takashi Amano rekommenderar det, men det har jag ju redan skrivit. Jag kan ärligt talat inte hitta texten jag läste om det där, det kan ha varit på vectrapoint (vars råd jag följde till punkt och pricka när jag satte upp mitt växtakvarium) eller möjligen i någon produktbeskrivning. Du verkar ju känna till att ADA tillverkar diverse utrustning för genomluftning?
I den första "nature aquariom world" skriver han (sid 107) iofs också om att han använder luftpumpar i ett sensorstyrt system för att reglera Ph värdet på natten (genom att vädra ut co2). Men vad jag förstår så är det där med syrehalten och bakteriefloran det huvudsakliga säljargumentet.
/Henrik
Har BluesBoy kalkhaltig inredning?
Att syrgashalten (eller koldioxidhalten för den delen) är i ekvilibrium med omgivningen är en sanning med betydande modifikation - det tar tid för gas att diffundera in/ut ur lösning, det är därför man kan få bubbel från växterna (övermättnad av syre) och sänka pH med CO2 (övermättnad av CO2).
Ursprungligen skickat av plizken
Vad menar du med ren yta?
Ja, plotten du länkade till visar vad som händer med pH:t när fotosyntesen går på högvarv (vilket den gör ganska sent i mitt kar med 0,3 W/l) och koldioxiden stängs av. Ljuset slocknar 2 h senare.citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Har BluesBoy kalkhaltig inredning?
--------------------------------------------------------------------------------
Nej det är CO2 som tas upp av växterna innan ljuset stängs av gissar jag.
För att återgå liiiite till den ursprungliga frågan så:
Att ha syresten = röja om i ytan rejält (som jag gör) ???
F-n skall man behöva köpa ett syretest...
Hmm..kanske. Jag ska leta lite när jag kommer hem.Hur du någon graf som motsvarar det sätt vi andra kör vår koldioxid? Dvs, på och av samtidigt som ljuset?