Äckliga vita larver på 3-5 mm simmade på mina växter!

#1 - 1 september 2006 22:26
Såg att det fanns några larver some liknade bajs, trodde först att det var bajs som hade fastnat på flytväxternas rötter men så såg jag att den ringlade upp och ner.....

Vet någon vad det är och om det är farligt! Ska jag köpa något för att rena karet lr?
Den var vit till genomskinlig och ca. 2mm - 5mm. Har aldrig sett dem förut, tog upp växterna direkt och slängde dem!
Vill inte ha något som kan skada min familj så snälla hjälp!
#2 - 2 september 2006 04:26
Har du några fiskar i karet?
#3 - 2 september 2006 17:39
[quote=ansjo]Har du några fiskar i karet?[/quote]
Ja... va ska jag göra min vän? :)
#4 - 2 september 2006 18:34
Dessa larver brukar vara uppskattade av fiskarna. Har du inte någon corydoras (pansarmal)så köp några stycken och ditt problem är nog över. De är inte farliga för varken dig eller familjen, så släng inga mer växter;) .
#5 - 2 september 2006 23:51
Så det är ingen farlig ringmask lr någon annan parasit?
Förresten, så undrar jag var den kom ifrån.
#6 - 3 september 2006 04:34
Jag vet inte vad de heter, men jag hade sådana i mitt förra kar och skalaryngel tyckte om dessa.
#7 - 3 september 2006 07:03
det har skrivits ett par trådar om just detta ämne, nematoder tror jag att det var, men mitt minne kan svika mig denna tidiga söndagsmorgon.. :)
#8 - 3 september 2006 07:15
Det finns en massa olika sorters maskar och larver som lever i vatten. Mina fiskar (mest guppy) brukar älska att äta upp dom.
#9 - 3 september 2006 07:19
[quote=smurfmats]det har skrivits ett par trådar om just detta ämne, nematoder tror jag att det var, men mitt minne kan svika mig denna tidiga söndagsmorgon.. :)[/quote]
Det var det jag tänkte på, nu ska jag inte glömma det...not;)
#10 - 3 september 2006 09:25
[quote=smurfmats]det har skrivits ett par trådar om just detta ämne, nematoder tror jag att det var, men mitt minne kan svika mig denna tidiga söndagsmorgon.. :)[/quote]
Åh, ringmaskar. Trodde väl det. Men det finns ju de som är parasiter.... men om ni säger att dessa är helt ofarliga så får jag väl lita på er.

Annons