Acei som dör vet ej varför...

#1 - 25 augusti 2010 17:43
Hej har ett 240l malawi kar som har varit igång i ca 3 eller 4 månader och funkat kanon, hade dock cyano alger ett tag men fick bort dem genom att suga upp alla alger o mörklägga i 3 dagar. har ett Fluval 4Plus innerfilter och jag rengjorde det för första gången för 2 eller 3 veckor sedan.
startade med 5 golden och efter 4 veckor släppte jag i 6 demasoni och det funkade fint och nu för 4 veckor sedan släppte jag i 6 Acei och dom verkade trivas bra.

fiskarna är från ca 7-10 cm hanarna om jag nu ser rätt ligger runt 10 cm o sen honorna lite mindre.

jag har 2 olika växkter minns inte namnet på nån av dem just nu men ni kan ju se på bilden o avgöra =)

jag har strax över ph 7 i kranvattnet tror han på akvarieaffären sa att vi har 7.2 i stan.

aldrig kollat kh eller nitritvärden då jag tycker dom har verkat trivas bra.

byter 20-30% en gång i veckan och jag gjorde ett vatten byte idag eftersom 4 fiskar dött på 2 dagar nu.

samtidigt som jag la i 6 acei la jag även i 2 driftwood rötter och ny sand över gruset som jag hade förut.

matar fiskarna med Pellets som Djuraffären tipsade om var bra och jag matar varannan dag och ser till att alla får och allt äts upp.
innan fiskarna dött har de legat ganska stilla på botten och knappt rört på sig och öppnat o stäng munnen väldigt mycket, har suttit framför akvariet o letat efter "fel" på dem men jag ser inget som är annourlunda =S kollat om dom ser svullna på buken eller om fenor e trasiga och liknande men inget ovanligt jag sett.

så fort jag upptäckt döda fiskar hag jar tagit upp dem, hoppas nån kan tala om var det är för det konstiga är att det e bara mina Acei som har dött och 1 demasoni :(
#2 - 25 augusti 2010 19:04
Jag har inga egentliga tips, det enda jag kom att tänka på är att jag tror att Fluval 4 plus (har själv 3 plus) har en kolfilter-grej i sig? När jag köpte fick jag tipset att ta bort denna för kolet kan bli farligt om det är för gammalt och det är egentligen onödigt att ha det i. Det verkar ju som om du sköter akvariet bra i övrigt. När jag tog bort kolet i mitt filter köpte jag istället en bredare filtermatta och lade i, istället för den filtermatta som var, så att tomrummet fylldes.

Jag reagerar också på att du rengjorde filtret för 2-3 veckor sedan, du sköljde bara av det värsta va? Så det inte blev som en nystart för nyttobakterierna menar jag.

I övrigt verkar ju allt normalt så jag har inga fler tips. Men ta bort kolet, om du har något..

TILLÄGG: Är lite osäker, men kanske är filtret för litet för 240 liter? Det ska inte kläggas ihop efter 3-4 månader utan flödet ska fortsätta vara bra ett tag till, om det är stort nog. Men jag är lite osäker. Själv har jag Fluval 3 plus till cirka 93 liter.
#3 - 29 augusti 2010 09:37
Kollade lite närmare på min ena driftwoodrot idag som jag köpte samtidigt som mina 6 Acei och det verkade som om det växte nått alg liknande på den och jag kom att tänka på att fiskarna har simmat mycket vid den det senaste och legat precis vid den, kanske är det så att det e nån farlig skit som växer på den som "förgiftar" vattnet eller som fiskarna gnager på.

mina 6 acei som nu är döda gnagde ju på det mesta i akvariet till skillnad från mina golden och demasoni men nu har jag bara 2 demasoni och 4 golden kvar :(

Kan det vara så att min Driftwoodrot har haft en sjukdom/alg i sig redan när jag köpte den fast det inte "blommade" ut förens nu ?
#4 - 29 augusti 2010 11:02
rötter gör vattnet mjukare mjukare och te-färgat. därför brukar man inte ha rötter till malawi
Bilagor:
#5 - 29 augusti 2010 14:45
vet inte vart jag läste det men nånstans ver det i alalfall och då stod det att acei framförallt gillade rötter >_>
#6 - 5 september 2010 11:06
Tråkigt att de dött :-(
Mina acei (Mari Gold ffa) har dött av 1. Nitrit, 2. Bukvattensot (uppsvällda bukar). De är också den ENDA art av alla mina malawiciklidarter förutom Hongi som varit extremt känsliga för dessa två saker. Den där roten/grenen - om den är stor och dessutom NY - kan ju ge ph-svängningar och surt vatten. Balansera i så fall upp ditt ph med bikarbonat OCH sist men ett MÅSTE ifall bicarbonaten ska ha någon effekt i det långa loppet - kalkstenar, hålstenar, snäckskal i krossad form, kalksand sk kalciumcarbonat som bottensubstrat för att sk buffra upp vattnet. Se dessutom till att du har mycket bra ytcirkulation.
//Lycka till
#7 - 14 september 2010 19:34
Sjuk gren?

Jag vet fortfarande inte varför alla fiskar dog men jag antar att det var nitrit förgiftning och att det troligtvis med hade med att jag rengjorde filtret och jag vet att jag gjorde feö när jag rengorde det, men nu har jag kollat lite på grenen jag hade i och tagit kort på den för den har något vitt luddigt på sig och jag undrar omd et kanske kan vara ngon sorts sjukdom och om den isåfall kan ha påverkat det hela och om det kunnat följt med från djuraffären?

http://www.n0.se/v/f6e740_dsc_5259.jpg

http://www.n0.se/v/f6e240_dsc_5260.jpg

Annons