Acceptabel temperatur variation?

#1 - 16 juni 2008 17:57
Hej, har nyligen dragit igång min gamla 140l burk efter minst 20 års träda. Den nyinförskaffade digitala termometern visar att tempen i baljan fluktuerar +- 1 grad - dvs tempen pendlar mellan 27 & 29 grader. Är detta normalt eller är det månne dags att pensionera den troligen 40 år gamla doppvärmaren? Tempgivaren sitter i ena änden av karet, doppvärmaren och insug/utblås till ytterfiltret sitter i den andra. Den urgamla drömmen är att ha discus, f.n. bebos karet av ett käckt gäng kardinaltetror och några uppkäftiga scalareynglingar. Är ovanstående tempvariationer acceptabla?
#2 - 16 juni 2008 19:32
En doppvärmare med 40 år på nacken?

Om jag var du så skulle jag investera i en ny moderna doppis, kostar en bråkdel av vad ett gäng nykokta diskusar gör..
#3 - 17 juni 2008 16:12
Det lutar nog åt en ny doppvärmare, fluktuationerna är oroväckande. Men det skulle ändå vara intressant att veta: Hur stora variationer av vattentemperaturen, under låt säga ett dygn, klarar discus av?
#4 - 17 juni 2008 20:43
I extremfall ganska stora skulle jag tro, men inget som jag skulle vilja testa i mitt kar;). Det kan bli ganska hög dödlighet på fisk som utsätts för kyla eller värme om det blir för mycket i endera riktningen.
#5 - 17 juni 2008 21:07
Men mellan 27 och 29 grader? Det är ju bara 2 graders skillnad! Så små variationer kan väl aldrig vara någon fara, det fluktuerar väl mer än så under t ex dag och natt i naturen?
#6 - 17 juni 2008 21:32
Skillnaden brukar då vara att fiskar i det vilda för det mesta har möjligheter att röra sig mellan olika temperaturzoner.
#7 - 18 juni 2008 10:55
Och det är även en viss skillnad på hur stora diskusen är, inredning, fodersort mm mm om de tål temp.växlingarna på ett tillfredsställande sätt.
Men varför inte köpa en ny doppvärmare för ca 150:-;)?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 juni 2008 11:03
2 graders variation spelar ingen som helst roll.
Sedan är det en helt annan sak att en så gammal doppvärmare npg ändå har sett sina bästa dagar;)
#9 - 18 juni 2008 11:20
Tack alla för svar. Men fortfarande gnager frågan - var går gränsen? Hur stora tempsvängningar, låt säga per dygn, kan discus - låt säga ungfisk - INTE klara?
Självklart beställer jag en ny doppvärmare idag. Ska konsultera forat för tips om bästa köp!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 18 juni 2008 11:43
Skulle tro att gränsen för dina fiskar går vid 3-4 grader (+- 2 grader).
I Sydamerika kan ju temperaturen variera rätt mycket - speciellt för de arter som lever i små vattensystem, medan den varierar betydligt mindre för arter som lever i stora vattensystem (floder och sjöar).
#11 - 18 juni 2008 13:37
#12 - 18 juni 2008 15:52
Imponerande att med en teknisk pryl som håller i 40 år, det ser man inte ofta nuförtiden! Så bästa köp av doppvärmare borde väl egentligen vara en sån du redan har, om de hade tillverkats fortfarande?;) Vad är det för sort? *nyfiken*
#13 - 18 juni 2008 16:22
Jag gissar på att den är grön..
#14 - 18 juni 2008 16:49
Gaffel skrev:
Jag gissar på att den är grön..

Vilken:D;)?
#15 - 18 juni 2008 17:03
#16 - 18 juni 2008 17:30
Den var av märket Rena och inköpt i september -78 – således blott 30 år och inte som karet 40. Efter att ha följt en lång diskussion på ett annat forum – där många vittnade om ”kokade fiskar”, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57640
speciellt efter att ha använt ”Jäger” – har jag beställt en Rena än en gång. Jag har inte lyckats hitta någon websida om just den, den är tydligen av en hyfsat ny typ som kan kopplas till insuget på ett utvändigt filter, vilket borde ge jämnare temperatur i karet tycker man. Trots allas råd tog jag en 300 wattare, det var samma pris oavsett styrka (400…[:o]) och det känns dumt att begränsa möjligheterna eftersom drömmar finns om ett större akvarium.
#17 - 7 juli 2008 09:29
Tänkte bara avrunda den här tråden med en rapport om den nya värmaren: Den är inställd på 28 grader och håller mellan 28,0 och 28,8. Måste ju vara helt godkänt. Den är rätt stor och synlig sedd ifrån kortsidan, rakt framifrån försvinner den rätt bra mot bakgrunden. Men den ersätter ju också en gammal doppvärmare och ett insug till ytterfiltret.

Annons