Acceptabel ljudnivå?

#1 - 10 september 2007 06:56
Hej
Hur mycket får ett innerfilter låta? Ska man acceptera ett visst brummande/vibrationer eller ska det kunna vara helt tyst? Hur har ni det hemma och finns det några tips. Kör med maxi-jet 1000/h med borrat rör kopplat genom filtermatta och det blir en del ljud av den.
Mvh
/Calle
#2 - 10 september 2007 09:16
Beror väl på hur du har det? Brummande i sovrummet skulle göra mej tokig, medan man i vardagsrummet kan tåla lite mera. Hade blivit tokig av mitt Bluwave i sovrummet, medan det fungerar megabra i vardagsrummet. :)

Jag vet att åtminstone när det gäller vibrationer, så kan man "stoppa om" filtret med skummaterial, detsamma gäller sladdar och slangar, där de ligger an mot andra saker.
#3 - 10 september 2007 09:25
Jag skulle nog vilja påstå att ett innerfilter skall vara ohörbart inom någon meter från akvariet.
Jag bor visserligen i stadsmiljö och har en dator i samma rum, men jag hör alltså inte något av mina två innerfilter på bara en meters håll från akvariet.
Bilagor:
#4 - 10 september 2007 09:50
Instämmer med Azur, ett innerfilter ska vara "ljudlöst".
#5 - 10 september 2007 10:10
Hmm, mitt är inte "ljudlöst". Sitter jag 5 meter bort i soffan så hör jag det utan problem. Hänger era helt fria från akvarieväggen och bakgrundsväggen? Mitt sitter inte fast men filtermattan står mellan akvarieväggen och bakgrundsväggen dvs rör båda. Kan det vara därför? Sen funderade jag lite på plaströret. Kan det vara så att det sugs in olika mycket i rörets hål, som jag borrat, vilket leder till vibrationer som i sin tur leder till ljud? Hjälper inte att t ex tryck pumpen neråt eller dra den uppåt eller skjuta den åt nåt håll, låter ändå. Jag testade ta bara själva pumphuvudet u vattnet och då blev den självklart ljudlös.
/C
#6 - 10 september 2007 11:05
Kan ju vara att det inte sitter fast men ligger i mot som orsakar oväsendet. Mina innerfilter sitter med medföljande sugploppar.
#7 - 10 september 2007 11:50
Mina sitter med magneter på silikonkuddar (Tunze nanostream) och med sugproppar (Fluval 4+).
#8 - 10 september 2007 14:29
Ok, ska hem och testa lite.
#9 - 20 september 2007 06:28
Misslyckande

Har försökt det mesta känns det som och det är fortfarande vibrationer och ljud. Kan det vara för att filtmtrl som sitter runt det borrade röret går emot bakgrunden och bakrutan på akvariet? Eller kan det vara så att själva pumpen vibrerar för mycket. Någon som haft en defekt pump?

http://img215.imageshack.us/img215/1912/pumpgp0.jpg
http://img215.imageshack.us/my.php?image=pump2fk1.jpg

Mvh
/Calle
#10 - 20 september 2007 10:54
Jag har som du, alltså pumpen omgiven av filtermatta. Lite konstigt dock att det brummar hos dig, då du verkar har omgett den mycket bättre än vad jag har (bara kilat ner filterkuddar runtom pumpen).
Det kan vara sladden som orsakar vibrationerna? Försök att isolera alla pumpens delar med filtermatta.

Är du säker på att brummandet är resonans från pumpen, eller är det kanske bara ett "noisy" pump?
#11 - 20 september 2007 12:09
Jag har ett juwel 180 liters med deras inbyggda filter. Jag tycker att det brummar för mycket hur jag än mekar med pumpen. Det innerfilter som jag har i ett annat akvarium låter ingenting. Det sitter fast med sugproppar vilket torde dämpa en hel del.
#12 - 20 september 2007 13:37
Nu blir jag lite orolig... Har idag beställt ett Juwel kar 400 l med deras innerfilter. Är skit rädd för ljudproblem eftersom jag ska ha akvariet precis utanför sovrumsväggen/dörren!!
Jag ska köra en btn "amazonas" med Malawis tänkte jag. Bakom bakgrunden tänkte jag köra filtermtrl för att skapa ett stort filter som inte behöver rengöras så ofta. Men man vill ju inte ha problem med brummande ljud! Det är ju trots allt en del pengar i denna hobby:(
#13 - 21 september 2007 10:29
Juwelfiltret är väldigt effektivt, men man kan i mitt fall inte ställa om hastigheten på pumpen. Ja, jag tycker att det låter för mycket men ljudnivån ändras när man riktar flödet åt olika håll. Det liksom stiger eller sjunker i tonläge. Tillfälliga gäster som sover i samma rum som akvariet klagar... Men j jag har hört att det tydligen är lite olika. Vissa som köpt Juwel tycker att filtret är mycket tyst.

Annons