På en tåt härinne för någon månad sedan diskuterades just denna fråga.
Någon hävdade å det bestämdaste att det var förbjudet att hålla fiskar som lever och fortplantar sig i svenska vatten i fångenskap. Jag tror till och med han kopierade och la ut lagtexten på sidan. Att det sedan är tillåtet att ta in utländsk vildfångad fisk och hålla i fångenskap kan ju då tyckas paradoxalt, och jag kan faktiskt inte svara för grunderna till lagbeslutet när det förefaller sig så. Men goda sådana föreligger alldeles säkert. Om någon vet och framförallt på vilka grunder det är fördjudet vore det intressant med en presentatioen av dessa. Men som sagt, jag e rätt säker på att det inte är lagligt.
Att det sedan kanske inte är ett totalmoraliskt haveri att hålla en eller två sketna abborar i en tank kanske kan diskuteras, jag skulle gärna haft det själv men först mot bakgrund på orsaken till lagstadgan och dess ekologiska och moraliska motiveringar.
Med den kunskap jag ligger inne med just nu (som inte är exceptionellt djuplodande egentligen) ser jag egentligen inga större problem med att hålla en svensk abborre jämfört med att beröva vilken mesig tetra eller ciklid som helst dess frihet. Ett djur i fångenskap är ett djur i fångenskap oavsett var det kommer ifrån, och den moraliska bedömningen i detta har människan redan tagit ställning till sedan flera tusen år tillbaka. Sedan att man kan tycka det är fel är upp till var och en. Mår djuret bra och inte påverkas ser jag det som OK. Egentligen kan jag tycka att det endast är typ fiskar, hundar och katter, om de hålls på landet, som är acceptabelt som husdjur. Fiskar kan få ett ypperliggt hem i ett vackert och välskött akvarium med tillräcklig rymd. Det kan mycket väl funka som en mindra biotop. Däremot har jag rätt svårt att tycka det är Ok att ha vilda eller halvvilda djur som orm, groda, skorpion och framförallt fåglar i fångenskap. Deras miljöer i fångenskap kan aldrig bli en naturåtergiven biotop i en lägenhet om inte en gigantisk bur med rejält med utrymme för jagt mm erbjuds. Nu snackar vi egentligen massor med tiotals kvm minst, i te.x en orms fall. Det har jag aldrig hört talas om bland sådana hållna djur. För att inte tala om fåglar i bur. Kan det bli mer egoistiskt och korkat. Va fan finns det för glädje att ha en stackars fink inlåst i en 80x50x60 stor bur? Eller kaniner eller vad det nu är man har hemma. Visst, de är säkert söta och trivs säkert jättefint men hur juste är det egentligen? Kanske inget alls om jag får säga vad jag tycker. Såvida man inte kan erbjuda rejäla utrymmen som kan spegla deras naturliga betingelser i miniatyr, så till den milda grad att de inte uppfattar eller påverkas av isoleringen en liten bur eller ett terrarium utgör.
Nu skenade jag visst iväg lite här, men faktum är att djur i fångenskap är ett delikat ställningstagande och bör därför vägas noga och framförallt erbjudas i största utsträckning efter djurens behov. Dessa kan i de flesta fall knappas efterlevas till annat än fiskar och hundar i en vanlig svensk lägenhet. Den sistnämnda efter lång tids förtamning och anpassning till ett liv vid sidan av och i beroende av människan. Så mitt tips är att håll du dina abborrar men håll dom stort, och ta reda på varför det är olagligt, om det är det, och utifrån det gör din moraliska bedömning i frågan. Kan en vildfångad diskusciklid anses ha det bra i ett akvarium borde sålunda en abborre det också om den sköts rätt.
Sedan kan man ju kanske tycka det e lite vrickat att fånga abborrar i en sjö och lägga dem i ett akvarium. Men så funkar man kanske!
När jag var liten var det standard framåt våren att leta upp paddrom och ta med det hem till ett akvarium och föda upp dessa, likadant som man ständigt var på jagt efter mindra vattensalamander och annat att ta med hem och titta på. Jag hade till och med myrlejon i en två liters GBglaslåda ett tag. Vet ni inte vad det är så kanske det inte är så konstigt, för de finns endast på två ställen i hela Sverige och är ruggigt fridlysta om jag minns rätt. Kanske Sveriges coolaste djur alla kategorier nu när jag tänker efter. Slå upp och kolla på hur de ser ut och ännu bättre läs om deras fångstvanor. Apsmart om jag får bestämma, (nu e det alltså larven jag snackar om inte den utvecklade sländan). Så hade jag det på söderslätt i slutet av sjuttitalet hör och häpna!
MVH/ Albin