Abborre och gädda sen OscarFish

#1 - 1 juni 2008 14:06
hej ja lade i 8 abborrar 1 gädda i akvariet mitt stora härromdagen sen tog jag ut dem o släppte dem för att det var för varmt i akvariet. ja har bytt 20% vattnet nu kan ja ha andra fiskar tex ciklider? om jag fixar värdena med ph och så det är inget giftigt eller sjukdomligt i vattnet nu eller?
#2 - 1 juni 2008 14:53
Om du viltfångat gäddan och abborrarna, är du helt säker på att akvariet är fritt från pasasiter?
#3 - 1 juni 2008 15:05
Gaffel skrev:
Om du viltfångat gäddan och abborrarna, är du helt säker på att akvariet är fritt från pasasiter?

nej jag har sett några tömde precis det till 90% fyllde det igen, det var 3st jättesmå kvar :O va ska ja göra ? ja tror inte att det gör något om det inte är så många eller?
#4 - 1 juni 2008 17:21
jag skulle inte rekommendera att släppa ner några andra fiskar försen du torrlagt akvariumet i MINST 48 timmar.. och då ska det vara TORRT!! parasiter är inte lätta att ta kol på utan att tömma ut vattnet HELT... sen måste du Tvätta bottensubstratet, Rekomenderar först så varmt vatten du kan få fram ur kranen sen efter ett tag kör på så kallt som möjligt så borde de flesta parasiter ha försvunnit.... torka botten substratet och låt det vara torrt 48 timmar.

det är vad jag REKOMMENDERAR och vad jag tror tar bort de flesta parasiterna. det finns säkert andra med andra åsikter, men jag tror att du ska vara p åden säkra sidan.
#5 - 1 juni 2008 17:46
Har du sett löss eller vad för något?
#6 - 1 juni 2008 18:02
- Hm! Funderar på vad det kan vara för "parasiter" som kan hota. Kommer inte på några direkt. Men det är självklart så att viss försiktighet bör iaktas när man skiftar mellan viltfångade svenska fiskar och tex amerikanska ciklider.

Blev lite nyfiken nu på hur "farligt" eller "riskfyllt" det faktiskt kan vara. Funderar nämligen på att starta en svensk insjöbiotop under sommaren. Något måste man ju pyssla med under semestern :)
#7 - 1 juni 2008 18:09
Lite info om eventuella parasiter som kan överföras från svenska till andra fiskar:

Triaenophorus crassus och T. nodulosus -
Gäddans binnikemaskar

Med gäddans avföring hamnar parasitens ägg i vattnet där de utvecklas till coracidier. Dessa coracidier infekterar i sin tur hoppkräftor, copepoder, och utvecklas till procercoider. Med hoppkräftorna överförs parasiten till fisk och utvecklas till plerocercoider som kan vara 10 cm långa

källa:[COLOR=#800080]http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/triaenop.htm[/COLOR]
--------

T. nodulosus
plerocercoider förekommer i levern hos flera fiskarter, t.ex. lake och abborre. Man finner dem i stora cystor i fiskens levervävnad, ibland mycket talrikt. Cystorna påverkar leverns funktion och därigenom fiskens kondition. Ibland har parasiten förorsakat omfattande infektioner bland odlad fisk, t.ex. regnbåge. [COLOR=#0066cc]Fästorganen[/COLOR] är klenare och mindre än hos föregående art.

källa:http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/triaenop.htm

Microsporidier
[LEFT]Microsporidierna påträffas hos vildfisk både i söt- och saltvatten. De kan angripa de flesta av fiskens organ, där de ger upphov till cystlika bildningar som kan vara flera millimeter i omfång. Inne i cystorna finns talrika microsporidier som är under 10 µm långa. Pleistophora och Glugea är släkten som man ofta påträffar hos fisk.

källa:http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/microspora.htm

...bara att läsa vidare på den sidan! Läskiga bilder...[/LEFT]
#8 - 1 juni 2008 18:10
Tycker det inte är så farligt med svenska ändå. Har sett någon lus och svamp om det varit skrapade fiskar. Inget av det är ju allvarligt
#9 - 1 juni 2008 18:41
eriahl skrev:
Har du sett löss eller vad för något?
de va typ en genomskinlig som satt på gäddan tog bort 2 1mm stora ca av den. sen såg ja några små jag tror inte det finns många kvar, genonskinliga gula med rätt många ben
#10 - 1 juni 2008 18:44
eriahl skrev:
Tycker det inte är så farligt med svenska ändå. Har sett någon lus och svamp om det varit skrapade fiskar. Inget av det är ju allvarligt
det var på gäddan jag såg, sen lite några stycken små i vattnet fick bort dem flesta. genomskinlig gul med rätt många ben. dom satt upppepå gäddan.
#11 - 1 juni 2008 18:55
Du kan kolla på parasiter här http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/fisksjukdomar.htm Låter som lus iofs
#12 - 1 juni 2008 19:00
eriahl skrev:
Du kan kolla på parasiter här http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/fisksjukdomar.htm Låter som lus iofs

men det lär väll inte vara jättefarligt?
#13 - 1 juni 2008 19:05
Om det var löss finns det mediciner om det dyker upp nya. Men man medicinerar ju inte i onödan
#14 - 1 juni 2008 19:06
eriahl skrev:
Om det var löss finns det mediciner om det dyker upp nya. Men man medicinerar ju inte i onödan

okej vad för medecin?
#15 - 1 juni 2008 19:24
Finns olika tillverkare men har använt Waterlifes tex och tycker dom har ok mot vad det nu är man behöver medicin.
#16 - 3 juni 2008 13:00
Har själv haft vildfångad svensk fisk med köpta akvariefiskar och ALDRIG kunnat påvisa någon sjukdom eller synlig parasit på köpefiskarna som följd. Givetvis stoppar man inte i fiskar man ser är sjuka, och tar man friska fiskar tror jag risken är mycket mycket låg. Man ska även tänka på att 99,99% av alla köpefiskar redan bär på parasiter vid köpet.
Guest
#17 - 3 juni 2008 13:29
Ere inte typ lag på att man inte får släppa tillbaks vildfångade firrar? Om man tatt upp dom o haft dom i akvariet?
#18 - 3 juni 2008 13:45
Dom ska släppas där man fångat dom och det får inte finnas smittrisk om dom tex matats med eller gått med vanliga akvariefiskar band annat
#19 - 4 juni 2008 11:09
Släpp ej tillbaka fisken.......

Kattfoder är en lämplig slutprodukt
#20 - 7 juni 2008 10:31
tror det är olagligt o släppa ut fikar du haft i akvarium om så ens bara över en natt pga smittorisk osv,

samt 99% av alla Vilda fiskar har någon form av parasit
#21 - 7 juni 2008 20:04
Läs mitt förra inlägg igen. Hur vet du att 99% av vilda fiskar har parasiter?
#22 - 7 juni 2008 21:22
Ja precis, hade en mört i karet som jag gav bort här i veckan, och den andra vart dödad...

Men inga parasit utvecklingar har skett i karet...
#23 - 8 juni 2008 19:11
Aja onödigt med att ens fortsätta diskussionen kring de påstådda 99% nu. Vi alla vet att det knappast är 99% samt att vi i sanningens namn inte har någon aning om hur många % det egentligen rör sig om.

Jag både tror och vet att det finns en stor risk för att fiskarna tar med sig någon typ av sjukdom Eller att sjukdom utvecklas ganska lätt då man kastar i vildfångadfisk.

Avmaskar man inte vildfångade fiskar så BÖR man iallafall räkna med att det finns 99% chans att få med sig någon typ av sjukdom trots att det inte rör sig om så höga procent.

Det är enligt mig ett problem som är värt att överskatta då konsekvenserna vid underskattning knappast är önskevärda ;)
#24 - 8 juni 2008 21:41
Hmmmm inte räkna procenten men ändå nämna 99% själv. Men struntsamma i procenten ändå. Klart att det kan vara svårt att veta exakt men jag vet att det inte är några enorma problem med sjukdomar med att ta in så kallad vildfisk.
Bilagor:

Annons