Abborre konstant hungrig

#1 - 18 februari 2011 01:52
Hej hopp allesammans! Jag skulle behöva lite tips ifrån er angående abborrar, för er som har haft det.

Jag har en abborre i mitt akvarium som jag infångade förra sommaren. Han äter och växer så fint så. I början var han blyg såklart men det är det har verkligen ändrats..

När jag i början fick honom att faktiskt äta pellets så blev han tam direkt kändes det som.
När han simmade upp till ytan med ryggfenan uppfälld så visste jag att han var hungrig och gav honom lite pellets som han direkt vräkte i sig. Allt väl så länge..

Det jag är lite orolig för nu dock är att jag matar honom för mycket - han verkar ju konstant hungrig så han får ju mer. Numera räcker det att jag vänder på stolen när jag sitter vid mitt skrivbord tre meter ifrån för att få honom att reagera. Får ju skuldkänslor direkt när jag vänder tillbaka blicken till datorn :D

Huur som heelst. Jag brukar lägga 5-6 pellets i ett glas vatten så de får mjukna upp lite, i och med att de sväller en hel del. Det rör sig för övrigt om ciklidpellets av storleken 'mini'. Denna procedur brukar jag upprepa morgon och kväll.
Det rör sig alltså om över 10 pellets per dag. Jag räknade först med att han inte skulle vilja äta mer när han blev mätt men det verkar ju inte finnas någon gräns! Det är som att han har ett svart hål i magen! Han verkar ju inte ta någon skada av det dock.. Men jag tänkte höra mig för bland er som kan det här med fiskar (inhemska eller ej) och foder. Äter abborrar tills de sprängs själva eller blir de faktiskt mätta någon gång?
#2 - 18 februari 2011 03:39
Den äter inte ihjäl sig, men det är en glupsk och snabbväxande rovfisk - den kan trycka i sig mycket foder.
#3 - 18 februari 2011 08:12
Hur stor har den blivit?
#4 - 18 februari 2011 11:16
Den börjar närma sig 13 cm om jag lyckades mäta rätt :)
#5 - 18 februari 2011 16:47
Ju varmare du har ju snabbare växer den. Det är som sagt en glupsk rovfisk och de kan äta mycket.
#6 - 18 februari 2011 17:16
kör bara.. den är bara barnet.. de kan trycka i sig hur mycket som helst..
#7 - 18 februari 2011 21:06
Ah, där ser man!
Tackar för tipsen :)
#8 - 18 februari 2011 21:24
Ge han lite mask och maggot med jämna mellanrum, dom älskar det och är dessutom nyttigt, iaf masken.
#9 - 20 februari 2011 12:58
Har du bild? Kanske en videosnutt ;)
#10 - 20 februari 2011 21:55
Hmm, bra idé med videosnutt! Skall bara införskaffa en digitalkamera eller telefon som faktiskt kan spela in i lagom kvalitét, men när det händer vet jag tyvärr icke.. Kan väl bjuda hem någon kamrat som har den utrustningen iofs :)
#11 - 20 februari 2011 22:13
Åh, en abborrtur till Västerås låter frestande! ;)
Fiskar har väl inte samma nivå på mättnad som vi människor t ex då de inte samlar föda?
#12 - 21 februari 2011 22:47
Du är så välkommen in för en titt så :)

Hade faktiskt en kompis över idag som hade en kamera med sig, så vi filmade lite. Tyvärr så glömde han föra över den till datorn innan han lade sig så det får bli seeeenare..
#13 - 23 februari 2011 21:58
Sisådär, efter mycket om och men har jag äntligen fått till ett bra format på videoklippen. Inte nog med att hans kamera egentligen spelade in ljud i 5.1 surround utan jag var även tvungen att redigera bort mig då han 'råkade' filma in mig också!

http://www.wikiupload.com/HV8S20DDD5LKPWM
http://www.wikiupload.com/0WS8R582C5QEA48
#14 - 23 februari 2011 23:23
Danish skrev:
Sisådär, efter mycket om och men har jag äntligen fått till ett bra format på videoklippen. Inte nog med att hans kamera egentligen spelade in ljud i 5.1 surround utan jag var även tvungen att redigera bort mig då han 'råkade' filma in mig också!

http://www.wikiupload.com/HV8S20DDD5LKPWM

http://www.wikiupload.com/0WS8R582C5QEA48

Abborre är lätt en av dom roliga arterna att ha i akvarium, så ettriga och så orädda :).

Laken är likså ettrig när mat vankas men lite mer skygga, inte så konstigt när dom är nattaktiva.
#15 - 24 februari 2011 14:53
Fick en lake i en å uppe i höör :S
#16 - 24 februari 2011 17:56
Har du bilder / filmer på den också? :)
#17 - 26 februari 2011 11:09
Danish skrev:
Har du bilder / filmer på den också? :)

Jag hade.... halvt dåligt filmat när jag matade med norsbitar, tyvärr rogs det bort när jag klippte om en kort film.

Vi hade turen att få en mindre lake på ca 14-15cm i en av mörtstugorna, acklimatiserade några dagar innan den fick komma in, varefter den matades med snorgärs och två ovetande guldfiskar som råkade simma in i grottan ^^.
Kan intyga att den blir skapligt aggressiv vid matning, några få droppar från den upptinade norsen gjorde laken halvt galen och attackerade allt som kom nära.
#18 - 11 mars 2011 10:45
Vore kul med ett par fungerande videor faktiskt =)

//Kim
#19 - 12 mars 2011 02:57
Fick ladda upp videosnuttarna igen, de var ju inte kvar.. Tack för att du påpekade det :)

" target="_blank">

" target="_blank">

#20 - 18 mars 2011 08:01
Danish skrev:
Fick ladda upp videosnuttarna igen, de var ju inte kvar.. Tack för att du påpekade det :)

" target="_blank">

" target="_blank">

Haha. Ser riktigt tam ut :) Blir sugen på att skaffa ett akvarium med svenska fiskar. Behöver man inte kylning?
#21 - 18 mars 2011 08:37
Behövs ingen kylning till dom flesta vanliga svenska fiskarna. Kanske luras av glaset men abborren ser lite tunn ut.
#22 - 18 mars 2011 17:07
Laxfiskar behöver kylning (sik, harr, röding, öring, lax etc). Lake med.
Gädda, mört (och övriga karpfiskar), abborre och sånt behöver det inte. Men en period med lite kallare vatten skadar inte.
#23 - 13 maj 2011 07:09
När dom är så små äter dom nästan konstant, så bara mata på. Det den inte äter inom 5 minuter, plockar du bara upp igen. Men ta gärna en dag då och då där den får svälta lite, Mina borrar får går 5 dagar i månaden utan foder, för att inte göra dom för feta.

Men kom ihåg att borrarna trivs bäst när de är minst två i ett akvarie, så meta gärna upp en till.
#24 - 13 maj 2011 08:22
Beror på strl på akvariet oxå om det funkar med t ex 2st. Blir åtminstone en period när dom brukar bli riktigt griniga. Skulle själv ha fler än 2st isf. Även andra får stå ut med humöret.

Annons