<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag funderar på att skaffa abborre till akvariet.
Hur stort akvarium behövs det
hur många ska man ha
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
De funkar bra i små stim, fast de håller inte ihop särskilt mycket, de lallar mest omkring var för sig.
De växer snabbt. Tar du in en hektos abborre idag så har du en halvkilos abborre om ett år. Maxvikten är tre kilo, då är den ca 50cm lång - så stor blir den mycket sällan i naturen och nog aldrig i akvarium, men stor nog. Jag skulle nog säga att ett 400-500 liters är minimum om du tänker hålla dem mer än ett år eller så.
De är rovgiriga och äter upp fiskar som är mindre än de själva; annars är de trevliga akvarie fiskar som påminner mycket om ciklider i utseende och beteende. De går att hålla t.ex. med fridsamma större ciklider.
Den kan vara litet knepig att få igång, men sen är den mycket glupsk, och lär sig snabbt att ta exv daggmask, fiskbitar, mysis, hackad räka, ja tillochmed torrfoder, fast torrfoder kan den bara livnära sig på som liten.
Men har du plats och gärna en viss vana vid större ciklider kan jag verkligen rekommendera en abborre. Temperaturen är, trots vad det står i all litteratur, inget problem, och den har massor av personlighet.
Ett alternativ för det mindre akvariet är abborrens närmaste svenska släkting, gärsen. Den är mycket mindre, snällare, mer lättskött, tåligare, och mindre aktiv och glupsk än abborre. Den fungerar tillochmed i sällskapsakvarier så länge den inte hålls med alltför små fiskar, och ett 100-150 liters räcker. Gärsen har fått en del dålig press pga att den inte är en god sport- eller mat-fisk, och för att den avsöndrar slem från huvudet om den skadas eller stressas svårt ("snor-gärs") men som akvariefisk är den helt OK, om än inte så färgstark. Blir sisådär 10-15cm i akvarium.
Det är alltid enklare att lära unga fiskar att leva i akvarium än vuxna. Det bästa är att ta ungfiskar på 4 - 10 cm.