Abborrar...är de roliga?

#1 - 14 juni 2013 11:38
Har läst en del om Abborrar vad gäller matning och annat praktiskt, men sällan eller aldrig om de är roliga/intressanta som akvariefiskar. Ni som haft..är de bra akvarieinvånare, eller står de mest o hovrar i ett hörn tills det är matdags?

Och vad använder ni som vinterföda för dem?
#2 - 14 juni 2013 16:47
Svärmor har abborrar i dammen sin, skit roliga att mata med mask,(dom äter inget annat) samt att man aldrig ser dom, men roligt är det :D

Jag tror inte du kan mata med "dött" foder dock :(
#3 - 15 juni 2013 00:04
Som stora rovciklider. Gillar man sånt gillar man abborrar.
#4 - 15 juni 2013 02:29
Äter allt möjligt dött som t ex vanliga frysta räkor som är upptinade då och fisk
#5 - 15 juni 2013 05:26
Tackar för svaren. Matning och föda kände jag till, men "personligheten" är alltså vad jag undrar över.
Som rovciklider, säger du. Men är de framme och rör sig, eller står de o avvaktar i skydd mest?
#6 - 15 juni 2013 07:38
Ja, de är framme och rör sig, fast de är inte direkt aktiva, och personlighet har de definitivt. De är aggressiva, det blir lätt så att de slår ihjäl varandra (eller andra fiskar). Fiskar som är mindre än ungefär 1/4 så stora som abborrarna är blir istället uppätna. I varmt vatten med mycket mat växer de mycket snabbt, så jag hoppas du har ett stort akvarium.
Kort sagt precis som stora rovciklider.

Nu kunde man tänka att det vore en bra ide att hålla dem med just stora rovciklider, men abborrar tål stryk rätt dåligt, dessutom blir de bleka när de blir arga medan ciklider mörknar, så de förstår varandras signaler dåligt - och kommunikationsproblem mellan stora, aggressiva och välbeväpnade fiskar leder snabbt till dödsfall.

Jag vet inte om jag direkt rekommenderar dem som akvariefisk, men de är intressanta och inte helt oattraktiva, så har du möjlighet så varför inte prova. Börja gärna med små abborrar, ungfiskar (oavsett art) har mycket lättare att anpassa sig till akvarium än vuxen fisk.

Ett alternativ kunder vara att försöka få tag på Gärs istället. Det är abborrens mycket mindre och snällare släkting.
#7 - 16 juni 2013 06:31
Azur skrev:
Ja, de är framme och rör sig, fast de är inte direkt aktiva, och personlighet har de definitivt. De är aggressiva, det blir lätt så att de slår ihjäl varandra (eller andra fiskar). Fiskar som är mindre än ungefär 1/4 så stora som abborrarna är blir istället uppätna. I varmt vatten med mycket mat växer de mycket snabbt, så jag hoppas du har ett stort akvarium.

Kort sagt precis som stora rovciklider.

Nu kunde man tänka att det vore en bra ide att hålla dem med just stora rovciklider, men abborrar tål stryk rätt dåligt, dessutom blir de bleka när de blir arga medan ciklider mörknar, så de förstår varandras signaler dåligt - och kommunikationsproblem mellan stora, aggressiva och välbeväpnade fiskar leder snabbt till dödsfall.

Jag vet inte om jag direkt rekommenderar dem som akvariefisk, men de är intressanta och inte helt oattraktiva, så har du möjlighet så varför inte prova. Börja gärna med små abborrar, ungfiskar (oavsett art) har mycket lättare att anpassa sig till akvarium än vuxen fisk.

Ett alternativ kunder vara att försöka få tag på Gärs istället. Det är abborrens mycket mindre och snällare släkting.

- Tack för bra svar.
Jag har haft rovfisk förr i mitt 720, så jag har iallafall någon erfarenhet av den typen. Just nu ett lekpar Hantelcikider, som jag knappast räknar som rovfisk även om de hugger på småfisk ibland.

En fråga till..färgar de ut fullt i akvarium, abborrarna?
#8 - 16 juni 2013 09:17
Jag gillar abborrar, de är snygga och de har personlighet. De gör ju oftast inte så mycket men de har en intelligent blick och man kan få nån slags relation till dem, de lär sig vem som står för maten. Dock kan de variera en del, färgen kan bero på vart man fångat dem och även matvanor och aggressivitet kan variera. Somliga är timida men man kan också få elaka mobbare som surt föser runt allt som de inte lyckas svälja.

Och det där med att svälja ja... Jag gjorde misstaget att tro på Curt Lindes bok, han skrev att abborrar inte jagar fisk i akvarium. Tyvärr hade inte en abborre jag fångade läst den boken så när jag satte den i ett stim med mört och annat i den stilen så såg den ut som en spärrballong nästa gång jag kollade. Tro inte heller allt för mycket på det där som Azur skriver om att de äter fiskar som är 1/4 i storlek, det är i o f s sant så långt men de petar i sig sånt som är klart större också. Jag begriper inte hur de bär sig åt med den ändå inte allt för stora mun de har men sånt som jag varit helt säker på att de rimligen inte skulle ha en chans att svälja blir borta.

Jag gillar abborrar och rekommenderar dem. Fast det är inget för den som vill ha livliga fiskar, det är ju inte mycket de gör mesta tiden, det är mer attityd det handlar om. Var dock medveten om att det är individer som kan ha högst olika (o)vanor. Börja gärna med en grupp med inte allt för stora. Enligt min smak bör man också undvika allt för hög temperatur, de tål rätt mycket av värme och växer bättre i värme men jag gillar lugnet och hållbarheten i lite svalare hållning.
#9 - 17 juni 2013 07:23
Jag har också haft Abborre och skulle beskriva personligheten som en lite lugnare Påfågelciklid. Notera att lugnare inte innebär snällare utan lägre tempo. Dom är dessutom väldigt vackra fiskar så om du har möjlighet tycker jag du ska testa.

Kom dock i håg att inte släppa tillbaka dom i sjön i fall du har blandat fisk och växter från andra källor i akvariet, det skulle vara syd om man råkade sprida någon sjukdom ut i naturen.
#10 - 17 juni 2013 07:35
Jag fick höra på ett annat forum från två användare där som haft abborrar, att de bökar runt med växter och bottensubstrat. Har ni också upplevt att de möblerar om i botten och med växter?
#11 - 17 juni 2013 09:37
Jag har aldrig sett abborrar leva rövare med inredningen, annat än då att nåt som råkar vara i vägen vid jakt kan bli påseglat. Samtidigt är jag inte förvånad över att det kan finnas andra erfarenheter. Abborrar är opportunister som finns i olika typer av sjöar där det kan variera vad som finns att äta. Det varierar med åldern vad de ägnar sig åt också och det kan även vara så att olika abborrar i samma sjö äter olika saker. En abborre som jagar fisk har ju inte så stor anledning att böka i botten. En däremot som levt på gråsuggor eller kräftor, den kan mycket väl tänkas vända upp och ner på allt för att kolla om det då verkligen ändå inte finns något ätbart i botten. Så återigen, abborrar är individer. Man kan ha otur och få nåt grinigt destruktivt och man kan ha tur och få hur trevliga som helst.
#12 - 17 juni 2013 10:53
Bygert skrev:
Jag har aldrig sett abborrar leva rövare med inredningen, annat än då att nåt som råkar vara i vägen vid jakt kan bli påseglat. Samtidigt är jag inte förvånad över att det kan finnas andra erfarenheter. Abborrar är opportunister som finns i olika typer av sjöar där det kan variera vad som finns att äta. Det varierar med åldern vad de ägnar sig åt också och det kan även vara så att olika abborrar i samma sjö äter olika saker. En abborre som jagar fisk har ju inte så stor anledning att böka i botten. En däremot som levt på gråsuggor eller kräftor, den kan mycket väl tänkas vända upp och ner på allt för att kolla om det då verkligen ändå inte finns något ätbart i botten. Så återigen, abborrar är individer. Man kan ha otur och få nåt grinigt destruktivt och man kan ha tur och få hur trevliga som helst.

- Låter logiskt ja. Blir nog att prova med ett mindre stim småabborrar.
#13 - 17 juni 2013 16:15
Bygert skrev:
JSå återigen, abborrar är individer. Man kan ha otur och få nåt grinigt destruktivt och man kan ha tur och få hur trevliga som helst.

En del fiskar har olika ekofenotyper (t.ex. öringen som kan vara både stor havsöring och liten bäcköring - det är samma art, skillnaden beror på faktorer under uppväxten), och just abborre lär ha två ekofenotyper: en långsamväxande, snällare, stimlevande form som livnär sig på små bottendjur, och en snabbväxande, solitär, aggressiv fiskätande form. Jag vet inte om det är sant, men det skulle kunna förklara de skiftande rapporterna om hur abborre är i akvarium.

(Inom parentes sagt skulle det också ge ett intressant perspektiv på en nyligen publicerad vetenskaplig artikel som fått stor uppmärksamhet i media. But I digress.)
#14 - 17 juni 2013 17:14
Digress

Off-topic!
Digress - nytt ord för mej...
Dock icke ogooglebart
Betyder väl närmast något som off-topic eller...
:d
#15 - 18 juni 2013 06:19
Som sagt, mina två största farhågor vad gäller abborrar - som jag mer o mer lutar åt nu - är/var dels att de skulle vara väldigt passiva o mest stå o hänga i ett hörn hela dagarna, och dels att de skulle ge sig på o böka runt för mycket bland växter och annan inredning.
#16 - 18 juni 2013 07:16
Meta ytligt över djupvatten (typ mitt i sjön), då får du antagligen den pelagiska varianten. Den borde vara mindre bökningsbenägen och liksom andra pelagiska fiskar vara en aktiv simmare. Visar dina Abborrar sig ändå vara tråkiga så är dom jättegoda på knäckebrödmacka ;)
#17 - 18 juni 2013 07:30
addo skrev:
Meta ytligt över djupvatten (typ mitt i sjön), då får du antagligen den pelagiska varianten. Den borde vara mindre bökningsbenägen och liksom andra pelagiska fiskar vara en aktiv simmare. Visar dina Abborrar sig ändå vara tråkiga så är dom jättegoda på knäckebrödmacka ;)

- Jag hade tänkt mig ett mindre stim med yngel, för att få bästa möjliga start o förutsättningar med trivsel och matvanor direkt från ungstadiet.
Abborre är gott, men knäckebröd är ju inget vidare : )
#18 - 18 juni 2013 08:08
Abborrar låter lite roligt för det blir lite annorlunda och införskaffa dem. blir en överraskning och se hur exemplaret ser ut när man drar upp metspöt. Fast det borde finnas oändligt med gratisfiskar i en sjö.
#19 - 18 juni 2013 08:22
Jag kan väl säga så här då, om abborren var en fisk som kom i sällsynta importer från Långbortistan och de kostade en tusenlapp styck när de väl dök upp skulle alla dregla över dem och vilja ha dem. Nu är de gratis (bortsett från fiskekort och lite besvär) och då blir de inte värderade som den vackra och intressanta fisk de faktiskt är.
#20 - 18 juni 2013 10:09
Blunda lite då och då och tänk att det egentligen är ett stim t ex Cichla kelberi eller liknande. Om dom känns för billiga. Eller räkna högt på drivmedel, slitage, ev lina, krok, bete osv osv
#21 - 18 juni 2013 10:53
Aborre har nog ingen hög status om den inte kommer från någon tropisk sjö. Vf svensk aborre tänker nog många är en skräpfisk med många ben.

Själv tycker jag det varit kul och ha om jag hade haft ett större kar över. Helst en gädda i också så det böir likt en insjö.
#22 - 18 juni 2013 10:59
Men med en gädda i blir det väl ganska ofta just bara en gädda i efter ett tag...
#23 - 18 juni 2013 11:06
Det är helt klart en risk. Men gillar man att meta abborre kan man alltid fylla på och behöver inte tänka på matning...:)

Krävs nog ganska stort kar om det ska vara en gädda i också.
#24 - 18 juni 2013 11:28
Är abborren lite för stor kan gäddan hamna på matsedeln iställer med tanke på kroppsformen. Har haft gös som råkat hamna just där trots i storlek jag inte trodde.
#25 - 18 juni 2013 13:04
Jag tycker nog abborrar är exotiska nog utan att komma från Farawaytown, med tanke på att man sällan eller aldrig ser dem annat än på en krok eller i ett nät i normalfallet.
#26 - 18 juni 2013 14:18
Ot, men jag skulle inte rekomendera gädda då den jag testat var riktigt känslig för temeraturer upp mot ca 25°C, jag lyckades inte heller vänja den vid död mat. Jag har å andra sidan läst en artikel om en akvariegädda som skulle blivit "tam som en hundvalp" och det kan ju vara kul om man gillar den typen av fiskar.
#27 - 18 juni 2013 14:27
Gädda är inte aktuellt, främst av två anledningar - först för att den blir för stor för ett 720 ganska snart, och sedan för att de står mest o lurar i ett hörn tills det är matdags.
#28 - 19 juni 2013 19:17
Vad roligt att du tänker skaffa aborre!
Det är ju sjukt snygga fiskar! Skygga är de inte heller vad jag märkt...
Jag har en liten sjö på andra sidan vägen från där jag bor, och det kristallkara vattnet till trots verkar den sprudla av liv. Småaborrarna simmar slalom kring benen på mig när jag sitter på bryggan och dricker en kopp kaffe, med benen dinglande i vattnet! :)
Dessutom är det den snygga varianten med kraftigt röda fenor som går där!

Kolla in det här klippet:
" target="_blank">

Finns massor av aborreakvariefilmer på youtube!
#29 - 30 juni 2013 16:46
Ciklider kallas väl för övrigt för "praktabborrar" om jag inte missminner mig. Det finns säkert kopplingar som zoologerna skulle kunna förklara.
#30 - 30 juni 2013 17:46
Ciklider ingår i ordningen Perciformes, abborrartade fiskar, så våra abborrar och cilkiderna är besläktade.
#31 - 20 juli 2013 20:20
Jag hade en abborre i mitt 540 liters ett tag, fick den av några barn ( jobbar på dagis) när de hade fiskat. Den var en ganska aktiv fisk som följde mig varje gång jag gick förbi akvariet, lärde sig fort vem som kom med maten... Den växte dock väldigt fort och jag insåg att om jag ville ha någon annan fisk i karet så kunde den inte vara kvar så jag gav bort den. Men det var en rolig erfarenhet, speciellt att se hur mycket den kunde trycka i sig.
#32 - 28 augusti 2013 06:00
Varför inte solabborre istället? (Jag har i dammen) De blir inte så stora, ca 10-15 cm tror jag. Väldigt vackra färger! Själv tycker jag att de ÄR roliga. Blir fort tama och följer en när man går runt dammen, i förhoppning om mat. Tar mask ur handen. Arga på varandra under lek och yngelvård och jagar gärna bort konkurrenter vid matdax, dock jagar de inte undan vare sig iden eller löjorna då. Dagaktiva och mycket nyfikna.
#33 - 17 september 2013 06:31
Abborrar...är de roliga?

henrikl skrev:
Aborre har nog ingen hög status om den inte kommer från någon tropisk sjö. Vf svensk aborre tänker nog många är en skräpfisk med många ben.

Själv tycker jag det varit kul och ha om jag hade haft ett större kar över. Helst en gädda i också så det böir likt en insjö.

Skräpfisk med många ben? :)
Abborre är en av de godaste matfiskarna jag känner till. Inte har de mycket ben heller om man jämför tex med Brax.

Jens

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#34 - 18 september 2013 07:01
allting har lite ben om man jämför med braxen :D
#35 - 16 juli 2014 23:01
Föra att lyfta tråden lite, dom är sköna när dom är små och stimmar tycker jag.
Minst lika bra som bästa småtetrorna när jag var ute och fridök idag ;)

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#36 - 17 juli 2014 03:51
KristianE skrev:
Föra att lyfta tråden lite, dom är sköna när dom är små och stimmar tycker jag.

Minst lika bra som bästa småtetrorna när jag var ute och fridök idag ;)

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Lagom akvarium du har, men kanske lite väl grönt vatten ;)
#37 - 2 augusti 2014 22:34
Gädda i karet går bra, tills dom mäter ungefär 40cm, sen lägger dom av, vill helt enkelt mer. I annat fall bör det vara ett kar i storleksordningen 5000l eller mer. Men som yngel är dom smått fascinerande, då dom är exakta kopior av vuxna djur, och kan, som sagt, ta bytesdjur som är i deras egen storlek, och då passar vilket rumsakvarium som helst.I början kan man utfodra med grodyngel, lite efter det småfisk. Men rådet är och förblir att släppa ut dom i naturen framemot aug-sept. Kan bli ett fint biotop kar av en svensk insjö.Se dock upp med tempen då dom inte klarar högre temp, som tex. abborre eller vitfisk.
#38 - 2 augusti 2014 22:40
Du ska naturligtvis inte ge någon rådet att släppa ut en sådan fisk i naturen igen. De kan föra med sig främmande sjukdomar och skit och det är helt enkelt en kass idé.
#39 - 3 augusti 2014 03:57
Använda fridlysta djur som mat är självklart inget att göra själv eller tippsa andra om. En gädda på 50 cm behöver inte flera tusen liter bara för att inte sluta äta. Men dom behöver lite plats med tiden för storleken och växer ju inte sakta när dom är små.
#40 - 3 augusti 2014 12:36
Det hade nog haft lite pedagogisk värde att berätta vad det är som är fridlyst, jag fick leta. Grodyngel är fridlysta.

Inget som varit i akvarium skall ut i naturen igen, det är en grundregel.
#41 - 4 augusti 2014 00:27
Jo det hade inte skadat att klämma in att det var grodynglen som var fridlysta. Men vad som rör sig i mitt huvud och som kommer ut är inte så lätt att hänga med i alla gånger. Bara att fråga frugan. Alla svenska grodor, paddor och salamandrar är fridlysta och ska naturligtvis inte användas som foder eller skadas överhuvudtaget. Ormar och ödlor är oxå fridlysta men kanske inte så många som slänger i en snok till sin guppy.

Annons