Ja, de är framme och rör sig, fast de är inte direkt aktiva, och personlighet har de definitivt. De är aggressiva, det blir lätt så att de slår ihjäl varandra (eller andra fiskar). Fiskar som är mindre än ungefär 1/4 så stora som abborrarna är blir istället uppätna. I varmt vatten med mycket mat växer de mycket snabbt, så jag hoppas du har ett stort akvarium.
Kort sagt precis som stora rovciklider.
Nu kunde man tänka att det vore en bra ide att hålla dem med just stora rovciklider, men abborrar tål stryk rätt dåligt, dessutom blir de bleka när de blir arga medan ciklider mörknar, så de förstår varandras signaler dåligt - och kommunikationsproblem mellan stora, aggressiva och välbeväpnade fiskar leder snabbt till dödsfall.
Jag vet inte om jag direkt rekommenderar dem som akvariefisk, men de är intressanta och inte helt oattraktiva, så har du möjlighet så varför inte prova. Börja gärna med små abborrar, ungfiskar (oavsett art) har mycket lättare att anpassa sig till akvarium än vuxen fisk.
Ett alternativ kunder vara att försöka få tag på Gärs istället. Det är abborrens mycket mindre och snällare släkting.
- Tack för bra svar.
Jag har haft rovfisk förr i mitt 720, så jag har iallafall någon erfarenhet av den typen. Just nu ett lekpar Hantelcikider, som jag knappast räknar som rovfisk även om de hugger på småfisk ibland.
En fråga till..färgar de ut fullt i akvarium, abborrarna?