Abbore

#1 - 24 maj 2009 09:30
Hej jag har en abbore i en hink nu som är ca 6cm. Den lever i sjövattnet han kom ifrån. Jag undrar om abboren måste leva med sitt sjö vatten i akvariumet i början eller är de bara håva i han?. Och i mitt akvarium nu går de en blackghost 2 jack dempsey 1 salvini 1 hajmal 2 eldbukar sen lite annat men inte så viktigt, kommer abboren kunna va med dem hära?
#2 - 24 maj 2009 09:42
Jag skulle tro att aborren ganska snart kommer att äta upp alla dina andra fiskar. Det finns även risk för sjukdommar då svenska fiskar har en annan bakteriekultur än dina ciklider.

Jag hade själv aborrar i akvarie för länge sedan och de klarar sig ganska bra. En av dina utmaninga blir att få den att äta torrfoder, när den har ätit sig mätt på dina andra fiskar...

Aborren är väl en av de svenska fiskar som klarar höga temeraturer bäst. Men den trivs nog allra bäst i sjön du tog upp den från. :)
#3 - 24 maj 2009 09:57
sehkn0 skrev:
Jag skulle tro att aborren ganska snart kommer att äta upp alla dina andra fiskar. Det finns även risk för sjukdommar då svenska fiskar har en annan bakteriekultur än dina ciklider.

Jag hade själv aborrar i akvarie för länge sedan och de klarar sig ganska bra. En av dina utmaninga blir att få den att äta torrfoder, när den har ätit sig mätt på dina andra fiskar...

Aborren är väl en av de svenska fiskar som klarar höga temeraturer bäst. Men den trivs nog allra bäst i sjön du tog upp den från. :)

Jo men cikliderna är iallafall över 10cm men om jag släpper tillbaka abboren sen då när den blir för stor, abboren är ca lika stor som den minsta jag har.
#4 - 24 maj 2009 11:08
Tänk på att abborren och cikliderna lever i olika biotoper och att abborren kan man med sig sjukdomar från sjön som kan smitta cikliderna.

Låter annars som en ball idé att ha abborre i akvarium.
Skriv hur det går om du bestämmer dig för det...
#5 - 24 maj 2009 11:27
Och om du släpper tillbaka abboren i sjön så kan den ta med sig skräp och smitta från akvariet till sjön.
#6 - 24 maj 2009 11:52
Är det tom inte så att man inte får släppa tillbaka en abborre som gått tillsammans med tropiska fiskarter? Tror det är betydligt bättre om man har abborre i eget akvarium och de bör nog också vara några stycken. Har för mig jag läst det någonstans men folk får gärna rätta mig om jag har fel. Finns en del trådar här om just abborre i akvarium så gör en sökning.
#7 - 24 maj 2009 12:06
Jag har haft abborre tillsammans med Texasciklider men då blev abborrarna mobbade, antagligen för att cikliderna var större. Det går att ha abborre tillsammans med andra fiskar men det gäller att få det i balans. Introducerar du abborren i ett redan sedan länge etablerat akvarium kan konsekvenserna bli att abborren blir utsött, men det kan också fungera jättebra. Tänk dock också på att abborren har större mun i förhållande till sin storlek jämfört med många ciklider och andra fiskar, vilket innebär att de har lättare för att sluka byten närmare sin egen storlek än dessa.

Jag tycker att du ska testa att ha abborren i akvarium. De är väldigt roliga fiskar att ha och kan bli väldigt tama (mina kunde jag mata ur handen och t.o.m få att hoppa upp ur vattnet för att ta en mask/räka). På tal om det kan jag lägga till att jag aldrig fått abborre att ta torrfoder, trots att jag haft säkert upp emot en 20-30 abborrar sammanlagt. Jag har dock inte heller lagt ner särskilt mycket tid på att få dem att göra detta. Själv tycker jag att djupfrysta räkor, avsköljda och tinade lite fort i rinnande vatten, är det absolut bästa fodret; det är lätt att få tag, kostar inte särskilt mycket, kräver inga direkta förberedelser och abborrarna lär sig fort at äta det.

Så lycka till med abborren!
#8 - 24 maj 2009 12:30
Tack för alla svaren:) men jag undrar fortfarande om man måste hälla i abboren med sjövattnet eller bara håva i han när tempraturen är lika.
#9 - 24 maj 2009 12:40
Du behöver inte hålla den i sjövattnet. Det är bara att koppa in den som vilken annan fisk som helst.
#10 - 24 maj 2009 12:41
Okej jag ska göra de nu då hoppas han överlever:).
#11 - 24 maj 2009 12:53
lycka till och som sagt, när den har blivit för stor så får du döda den, inte släppa tillbaka den i sjön!!
#12 - 24 maj 2009 13:26
Skriv hur det går med den sedan :)
#13 - 24 maj 2009 13:37
De där gick ju inge bra):, han började att gö en massa konstiga ryck och sen så låg han på rygg.:( Jag tror han dog av stress för de är samma tempratur i hinken och i akvariumet alla andra fiskar åkte och hacka på honom.
#14 - 24 maj 2009 14:49
De visade sig att han inte var död:) han låg på rygg i akvariumet men han andades med hjälarna så jag la honom i hinken som han har vart nu på natten och la in en syre pump sen efter 20min när jag kollade så levde han. Så jag la tillbaka honom i akvariumet och släckte alla lampor nu mår han bra:).
Guest
#15 - 24 maj 2009 14:52
Oj en hel natt i en hink utan syretillförsel?
#16 - 24 maj 2009 15:08
Jo de är klart jag hade en syre sten i (: annars hade ju han dött.
#17 - 24 maj 2009 17:06
Hur går han ihop med de andra firrarna nu i karet då?
#18 - 24 maj 2009 17:25
Jo nu går de bra han håller sig mest för sig själv. Men jag undrar vad äter han för han äter ju inte frysna mygglarver.
#19 - 24 maj 2009 19:07
magnero skrev:
Jo de är klart jag hade en syre sten i (: annars hade ju han dött.

En natt utan syresten hade den nog klarat utan problem, men det är ju alltid bra att vara på den säkra sidan!
#20 - 24 maj 2009 19:36
Njah tveksamt jag gjorde de med en mört en gång han dog under natten men jag vet ej om de var syre brist.
#21 - 24 maj 2009 20:10
Det kan mycket väl ha varit syrebrist (koldioxidförgiftning) som mörten dog av, men de är känsligare för detta än vad abborre är.
#22 - 26 maj 2009 18:28
Jag har abborrar i ett akvarium hehe. Och när du får din abborre till att äta så kommer den att äta så att säga.

Kan bli knepigt att få den till att trivas o äta om den har en massa ciklider som hackar och föser bort den. Jag skulle köra med Röda mygglarver. slår aldrig fel.

Eller om du tar kompost mask och delar masken i små bitar som sprattlar lite så väcker du dens lilla "mat reflex"

Du kan ju också tänka på att när Abborren är en stimm fisk. iallafall när den är så liten.

Jag har mina Abborrar i ett ensamt akvarium med vatten växter från sjön jag fångade dem i. Har 7 st småttingar och en som är så stor att den äter dem små.

Småttingarna matar jag med rödamygg och mask.
#23 - 16 juni 2009 20:02
nå hur går det med abborren nu då?
#24 - 21 juni 2009 21:45
Efter att ha läst lite här å där så är det väldigt mycket, de äter de andra, äter det, hacka mask så den rycker. etc, men kanske jag som är känslig...
#25 - 13 juli 2009 10:13
Jag har abborre och sarv i mitt akvarium. Dom äter Räkmix, Röda mygglarver, Majs, Räkor och artemia. Ja i princip allt man släpper i till dom hehe. Det ska bli spännande när jag får hem sutare och ruda som med ska i.
#26 - 13 juli 2009 10:29
Kanske bättre att skippa röda myggen för allergirisken. Testa koipellets så blir det ännu mer variation åt sarvarna. Små sutare vore trevligt att ha för dom är så fina och små måste vara söta.
#27 - 14 juli 2009 00:33
eriahl skrev:
Kanske bättre att skippa röda myggen för allergirisken. Testa koipellets så blir det ännu mer variation åt sarvarna. Små sutare vore trevligt att ha för dom är så fina och små måste vara söta.

Ska testa köpa lite koi pellets. Matar inte med röda mygglarver numera sen jag glömde dom framme i solen. Haha fytusen vad det luktade illa dagen efter [:-27]
#28 - 14 juli 2009 15:37
Testade med koi pellets idag som hade mest växtinnehåll. Dom tog det i munnen och spottade ut det säkert 10 ggr innan det gick ner tillslut haha. Men även abborren såg ut att kunna äta det så blir att variera fodret ännu mer nu.
#29 - 20 juli 2009 00:55
äre ingen som provat ha en brax i karet? ^^
#30 - 20 juli 2009 16:22
Inte svårare än andra som sarv t ex.
#31 - 22 juli 2009 02:03
Såhär fungerar det i den akvarisitiska världen!
Man vill ha många olika fiskar blandade i ett akvarium.
Det är coolt och fint, det är vi alla medvetna om.
Men det går inte alltid att få det som man vill.

Fixa ett separat kar och ha abborrarna där!
Att hålla på med fiskar är en dyr hobby med längden, så man får vara redo på att spendera en hög summa pengar kring utrustningen.

Annons