AAJJJ!!! ..för h§€#@$e...

#1 - 6 oktober 2004 14:24
Jag håller på att försöka ta bort ett sprucket mittstag med ett rakblad... Det sitter VÄLDIGT tajt... Är det någon som har ett tips om hur man bör göra UTAN att få sönderskurna fingertoppar..?
#2 - 6 oktober 2004 14:33
Kolla på Klas Olsson. De har som knivar med rakbladsspetsar på i olika storlker och format. Då håller du i ett skaft men har fortfarande rakbladet att skära och karva med.

*tipsar*
#3 - 6 oktober 2004 14:35
Finns det inget medel som löser upp? Antar att det är silikon vi pratar om?
#4 - 6 oktober 2004 14:40
Jodå... det är silikon jag menar..
#5 - 6 oktober 2004 14:43
Sätt en tejpbit runt halva rakbladet så du täcker den egg som är uppåt. Snurra på att par lager så eggen inte skär igenom
#6 - 6 oktober 2004 14:46
fingerborg?...
#7 - 6 oktober 2004 14:58
Det finns kemiska ämnen som kan lösa silikon, men de är så starka så att de inte säljs till privatpersoner.
Ska man ta bort gammal silikon så är det att skära bort det som gäller, och sedan ta sandpapper eller så för att få bort det sista.
#8 - 6 oktober 2004 15:04
Ursprungligen skickat av Mogwai

Det finns kemiska ämnen som kan lösa silikon, men de är så starka så att de inte säljs till privatpersoner.

Ska man ta bort gammal silikon så är det att skära bort det som gäller, och sedan ta sandpapper eller så för att få bort det sista.

Nu måste jag protestera litegrann.
Silstrip finns på biltema och/eller Clas Ohlsson.
Använd inte sandpapper, Skrapa / hyvla bort de sista silikonresterna med ett rakblad. Använd industriblad (finns på Clas O) de har en egg och en rygg som är skyddad med en metallskena.

-- MW
#9 - 6 oktober 2004 15:40
tag en bit pianotråd der finns olika tjocklekar det andvänder man när man tar bort bilrutar
#10 - 7 oktober 2004 06:22
Silstrip ?? Vad i hela friden är Silstrip för någe ??
#11 - 7 oktober 2004 21:38
köp en skrapa (rakblad med bra hantag) som du har till glashällsugnar det funkar skit bra att ta bort silikon med ... fixade mitt 300L akvarium på någon timme ...
#12 - 9 oktober 2004 08:08
Brytbladskniv med så tunnt blad som möjligt eller rakblad med enkelegg är nog det som finns att skära med, kruxet är väl snarare att komma åt.
Böja upp ändarna av staget och skära succesivt är nog det mest sannolika, alternativt att skaffa TUNN pianotråd och fästa en pinne i vardera änden och liksom såga sig genom fogen, om tråden kommer emellan ruta och stag.

Annons