A. reineckii och skrynkliga blad

#1 - 15 maj 2006 12:41
Den här tråden hade jag tänkt ska lösa det problemet som många har med Papegojblad aka Alternanthera reineckii och skrynkliga nya blad.

Såhär ser problemet ut:
http://www.defblog.se/pictures/picture1542.jpg

Jag har under längre perioder doserat upp ganska höga kalciumnivåer med CaCl2 (vägsalt) men jag tycker inte jag får någon direkt positiv respons på det. Faktum är att jag istället tycker att alla växter har en tendens att stunta/stanna i växten när jag börjar laborera hårt med kalcium och magnesium som modifierar GH:t. Detta stödjs av Edward, guru på APC som uppfunnit gödningsmetoden PPS:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-fertilizing/9519-calcium-magnesium-relationship-6.html#post112594

Ett annat problem med att öka GH:t är att det verkar gå åt mer mikrogödning så jag pendlar hela tiden mellan att försöka hålla det simpelt (mikrogödning+KNO3+KH2PO4) till att dosera allt jag kan få tag på (Mikrogödning+KNO3+KH2PO4+MgSO4+K2SO4+CaCl2). Detta pendlande är naturligtvis inte bra om det är som Edward säger att GH:t bör hållas så konstant som möjligt.

Ytterligare ett potentiellt problem är att Edward menar på att man helst ska dosera Mg dagligen istället för i en GH-boost en gång i veckan eftersom växterna behöver Mg kontinuerligt och skulle ta upp allt på en gång om man bara doserade en puls i veckan. Detta har aldrig varit ett problem för för mig så det tar jag med en stor nypa salt (höhö).

Aaaanyway. Jag tycker som sagt att CaCl2-doseringar bara strular till allt så om man kunde slippa GH-booster (MgSO3+CaCl2) vore det bra.

Igår läste jag om "soil acidity complex" där en försurning av jorden hos övervattensväxter kan leda till kalciumbrist pga att aluminium tar kalciumets plats. En sida nämde gips som lösningen på det problemet.

Det var då det slog mig att jag läst på APD att Roger Miller bruade prata om kalciumtabletter som han tryckte ner i substratet ( http://www.google.se/search?hl=sv&q=site%3Afins.actwin.com+%22Roger+S.+Miller%22+calcium+600+mg&meta= ), varpå jag igår körde ner 1 cm:s stumpar med skolkrita under A. reineckiin och en ansträngd L. arcuata som också har tendens till att skruva nya blad.

Det främsta frågan blir om någon av er har testat att köra ner kalcium runt rötterna på någon växt typ A. reineckii och sett någon förbättring?

Andra tankar och idéer är också välkomna naturligtvis.
#2 - 15 maj 2006 16:57
Har precis köpt en Alternathera cardinalis, har bara haft den i lite drygt ett dygn så jag har inte sett så jättemycket förändring än. Detta med skruvade blad gäller väl alla Alternathera-arter?

Om man nu ska köra med CaCl2 + MgSO4 så kanske man ska göra det hela tiden, som man doserar KNO3 + KH2PO4 + Microgödning. Så att man inte bara går och duttar i lite MgSO4 + CaCl2 lite då och då när man känner för det och bladen skruvar sig lite mer än vanligt. Det är kanske så dom flesta gör?
Själv har jag aldrig haft i någon MgSO4 eller CaCl2 i mina kar och aldrig heller haft Alternathera iof.
#3 - 16 maj 2006 08:38


Detta med skruvade blad gäller väl alla Alternathera-arter?


Ja det är en del som har problem med Alternanthera:
http://www.google.se/search?q=Alternanthera+reineckii+deficiency&hl=sv&lr=&start=0&sa=N

Folk har löst problemen antingen genom att dosera Calcium, Bor eller Magnesium. Verkar som den är kinkig med GH:t/Bor.



Om man nu ska köra med CaCl2 + MgSO4 så kanske man ska göra det hela tiden, som man doserar KNO3 + KH2PO4 + Microgödning. Så att man inte bara går och duttar i lite MgSO4 + CaCl2 lite då och då när man känner för det och bladen skruvar sig lite mer än vanligt. Det är kanske så dom flesta gör?


Jag tror dom flesta följer ett schema typ Estimative index, Walstad eller PSS. Inget duttande alltså.

Det är få som kommer undan med att gå på känsla och dosera lite hipp som happ. Stabilitet lönar sig alltid med växtburkar.
#4 - 17 maj 2006 11:22
Jag håller just nu på att jämföra en längre GH-boostperiod mot icke boost: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=280
Faktum är att jag tycker det ligger en hel del i följande resonemang:
Ytterligare ett potentiellt problem är att Edward menar på att man helst ska dosera Mg dagligen istället för i en GH-boost en gång i veckan eftersom växterna behöver Mg kontinuerligt och skulle ta upp allt på en gång om man bara doserade en puls i veckan. Detta har aldrig varit ett problem för för mig så det tar jag med en stor nypa salt (höhö).
Tidigare positiva erfarenheter har fått mig att fortsätta med små doseringar Mg i samband med NPK- & Microdoseringar hela veckan.

Det främsta frågan blir om någon av er har testat att köra ner kalcium runt rötterna på någon växt typ A. reineckii och sett någon förbättring?
jag har kört med skolkrita vid rötterna på Papegojblad men jag kan inte säga att det förbättrade nämvärt.
#5 - 17 maj 2006 11:28


Tidigare positiva erfarenheter har fått mig att fortsätta med små doseringar Mg i samband med NPK- & Microdoseringar hela veckan.


Ok, jag har tagit det säkra för det osäkra och gjort en egen TMG-blandning med ungefär samma Mg-halt som TMG så jag kommer få i Mg kontinuerligt - och har fått det en längre tid sedan jag köpte TMG för någon/några månader sen.



jag har kört med skolkrita vid rötterna på Papegojblad men jag kan inte säga att det förbättrade nämvärt.


Hade precis för mig att någon gjort det här.

Isåfall blir nästa steg att undersöka om lågt KH gör att växter reagerar kraftigare på Mg. Jag är nämligen själv ganska säker på att jag lyckats skrynkla ihop växter när jag doserat mycket MgSO4. Jag har lågt KH och jag vet att koppar blir betydligt farligare vid lågt KH och det går åt mer mikronäring när man har högt KH. Har dock inte hittat några referenser om KH/buffert kontra Mg-toxicitet.

Om det finns dom med högt KH och som även har problem med skrynkliga blad kan vi ju utesluta det också.
#6 - 17 maj 2006 11:45
Jag är nämligen själv ganska säker på att jag lyckats skrynkla ihop växter när jag doserat mycket MgSO4.
Jag också. Här mycket och ofta Mg @ kH 10: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=121
Jag tror på lite (~2 ppm) och ofta.
#7 - 17 maj 2006 11:48
Då rök idén om att KH:t hade något med saken att göra.

Bra att du har exakt samma symptom som mig, din och min bild är ju väldigt lika.
#8 - 18 maj 2006 09:49
Har lagt in några kaxiga inlägg här för att försöka locka fram fler idéer:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-fertilizing/16377-my-plants-still-wrow-deformed.html

Jag kommer använda hela mitt artilleri av konstigheter som jag inte tänker ge några källor till för att se om jag kan få några old-timers på kroken som har lust att visa mig var skåpet ska stå.

Behövs bara tillräckligt lite respekt i inläggen och säga att det är ett olösbart problem så ska det nog gå 8)
#9 - 18 maj 2006 11:49
Nu börjar det röra lite på sig i huvudet.

Har precis skrivit det här i min blog:
http://www.defblog.se/permalink/1641.html

Jag läste i APC-inlägget som jag ramblat i att dåligt med Molybden kan ge kalciumbristlika fenomen ("nitratackumulation"?), och Molybden antagoniseras av koppar.

Jag byter alltid med varmvatten.

Ser ni var jag vill komma? Koppar kan eventuellt vara anledningen till att jag haft problem med mikrobrister och "kalciumbrister" och 0 bubbel - precis som när man doserar Algenkiller.
#10 - 18 maj 2006 13:15
ingen möjlighet att få en kopparanalys på varmvattnet ?
kanske finns nån skola i närheten med labbstudenter som du kan muta med några bullar ;)
#11 - 18 maj 2006 13:19
Om vattenverket kan ge mig en fullständig analys hade jag övervägt att ge dom några prov.
#12 - 18 maj 2006 18:33
Jag har inga svar, men jag tänkte jag kunde röra till det hela lite ytterligare. Det finns andra saker som förändra växters utseende förutom brist eller överskott/förgiftning.

Till exempel kan ju nämnas att många brokbladiga "kulturformer" helt enkelt blir så för att de är infekterade av virus. jag har ingen aning om det är så i det här fallet, eller om det finns virus som kan ge dom här symptomen, och det verkar ju vara svårt att hitta någon annan förklaring.

Om det inte visar sig vara kopparförgiftning då, men det verkar ju vara lite konstigt om symptomen ska minska om man bromsar tillväxten. Virus-motsåndskraften däremot kan jag lätt föreställa mig minskar om växten växer lite fortare än vad den egentligen klarar av. Det behöver ju inte vara virus, det kan ju vara någon annan parasit eller konkurent.

Det är ju vanligt att parasiterande organismer angriper just nytillväxten.

Jag har själv mycket begränsad erfarehet av Alternanthera, men jag har inte varit särskilt imponerad av tillväxttakten, även om de bygger lite mer biomassa per bladarea än t ex hygrophilorna så känns det som om långsamt växande växter borde löpa mindre risk att få allvarliga näringsbrist. Men detta stycke är lite spekulation från min sida.

Även följande är lite spekulation och ny frågeställning, Lite kraftigare växter som A. reineckii är jämfört med många snabbare växande arter borde ha en större förmåga att lagra näringsämnen för framtida bruk, och därför mindre känsliga för brist. Jag har inte sett att växternas förmåga att lagra näringsämnen diskuterats här, har man frångått den teorin?
#13 - 18 maj 2006 19:07


helt enkelt blir så för att de är infekterade av virus.


Magnesiumälskande virus? ;) Jag tar starkt avstånd till allt virusprat när det gäller akvarieväxter. Typisk mytpåse man kan plocka gott och blandat om man inte lyckas förklara något 8) Jag tvivlar även starkt på att god tillgång till alla näringsämnen, ljus och CO2 skulle göra växten mindre motståndskraftig för "virus" - tvärtom är jag ganska säker på att det är.

Det faktum att vi kan trigga utseendet med magnesium, att kalcium är svårförflyttat inne i växten och hämmas av magnesium och det hjälper att dra ner på tillväxttakten tycker jag allt pekar på att det har med kalcium eller alkaliförhållandena att göra. Du vet antagonismerna kring alkalielementen
K >> Na >> Mg >> Ca
där ämnen till vänster antagoniserar de till höger.

Men visst kan jag tänka mig andra förklaringar som ger exakt samma utseende t ex Borbrist (jag har dock 2 ggr mer Bor i kranvattnet än vad man får av Tropica Mastergrow) eller nu det här med att nitratupplagring skulle ge ett liknande utseende.

Det hjälper t ex att begränsa fosfor som i sin tur hämmar kväveupptaget. Är det även så att koppar kan antagonisera Molybden som i sin tur gör att onaturligt mycket nitrat tas upp så börjar det brännas.


Jag har inte sett att växternas förmåga att lagra näringsämnen diskuterats här, har man frångått den teorin?


Jo det är det som nämns i APC-tråden ang. Molybden. Utan tillräckligt med Molybden så börjar tydligen nitrat lagras upp i växten och då får man samma utseende.

Koppar hämmar Molybdenupptaget.
#14 - 18 maj 2006 19:21
Det är kul med flera olika synvinklar Erik, när jag läser mina inlägg efteråt så låter det som jag tar i så jag spricker.

Virus. Hmm.. Sökte på "witches broom" häromdagen som i övervattensväxter ser ut som det här fenomenet och som är orsakat av virus, så jag har inte skygglappar (eller dom täcker inte hela synfältet iaf ;)
#15 - 18 maj 2006 21:47
Vad var det man brukade säga om Mg och Ca, har jag helt fel om jag har för mig att Ca måste finnas i tre gånger så hög halt för att växterna ska funka?

Och visst, virus-teorin är bland de mest trista förklaringar som finns, man vill kunna mäta, bevisa enkelt, åtgärda, kontrollera, jag väntar med spänning på vad din slutsats blir.

Och undrar lite lätt om biomasse-tillväxten praktiskt taget stannar, vilket tyvärr skulle stödja förgiftning/parasit-hållet, eller om biomassan fortfarande ökar märkbart vilket snarare skulle stödja brist-teorier, eftersom växter ofta fortsätter att växa om än med något reducerad takt. Tillväxttakten är knappast bevis, men kan vara en indikation om vart man ska leta.
#16 - 19 maj 2006 06:41


Och undrar lite lätt om biomasse-tillväxten praktiskt taget stannar, vilket tyvärr skulle stödja förgiftning/parasit-hållet, eller om biomassan fortfarande ökar märkbart vilket snarare skulle stödja brist-teorier


Intressant, men gäller det verkligen kalcium som bara kan tas upp i nytillväxt och som är väldigt svårflyttat inne i växten?

Det är ganska många växter som stuntar (slutar växa helt) när man t ex begränsar kväve och fosfor för att när man rätar upp dessa ämnen börja förgrena sig vilt. Lätt att testa i burkar med mycket ljus/CO2 eftersom det bara är att sluta dosera KNO3/KH2PO4.

Kaliumbrist är nog den enda (vanliga) brist jag kan komma på som inte ledsagas av total stuntning, förmodligen för att K är väldigt lättflyttat inne i växten.

De enda gånger jag skulle kunna tänka mig att växter är mottagliga för virus borde vara när dom får dålig tillgång till kol (CO2/bikarbonat) och NPK och därmed måste gå på lågvarv och bara satsa på tillväxt istället för lyxupptag/försvar.
#17 - 21 maj 2006 16:42
#18 - 22 maj 2006 18:35
[quote=defdac]Om vattenverket kan ge mig en fullständig analys hade jag övervägt att ge dom några prov.[/quote]

Göteborgs VA-verk har tabeller över analyser både vid va-verket och hos brukaren. Alla värden i mikrogram/liter:

Cu-halt vattenverk: min 0,4; median 0,6; max 1,1

CU-halt hos brukare taget i kallvattenkran efter spolning:

Min 1,9; median 26; max 630

En viss skillnad. Då kan man fråga sig vad halten är i varmvattnet? Variationerna är så stora att man får göra en individuell test för att vara säker, men det ger iaf en fingervisning om variationerna. Vill man minska kopparhalten i akvariet skall man definitivt använda kallvattnet, den saken är säker.

http://www.vaverket.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyFilArkiv/RS2005kvartal1tom4.pdf/$file/RS2005kvartal1tom4.pdf

http://www.vaverket.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyFilArkiv/AoL2005kvartal1tom4.pdf/$file/AoL2005kvartal1tom4.pdf

/Johan
#19 - 22 maj 2006 18:54
[quote=Jodahl]CU-halt hos brukare taget i kallvattenkran efter spolning:

Min 1,9; median 26; max 630[/quote]

var går gränsen för problem ?
kan tänka mej 630 är bra högt.
#20 - 22 maj 2006 18:55
Nog för att jag trodde att det var en viss skillnad men *gulp* och dessa värden efter spolning dessutom.

Kanske skulle skaffa ett koppartest bara för att se skillnaden mellan varm och kallvatten, eller gå till vattenverket och kolla. Undrar hur mycket det kan kosta.
#21 - 22 maj 2006 18:57
640 mikrogram/liter borde vara 0,6 ppm? Undrar när malar/snäckor/räkor börjar strejka..
#22 - 22 maj 2006 18:59
kan va helt ute å cykla men finns de inte nån medicin med 1.5ppm där det varnas för att användas ihop med räker ?
#23 - 22 maj 2006 19:04
dessa priser kör vaverket göteborg med.
Fullständig analys 1 875 kr
Enbart bakterier 360 kr
#24 - 22 maj 2006 19:07
Det verkar som torv kan suga upp koppar. När min burk funkade som bäst hade jag gigantiska rötter som kan ha funkat lite på samma sätt.

Tror ni kokad torvfiber i ett filterfack kan hjälpa isåfall? Vill inte färga vattnet men om man kokar kanske torven förlorar sin absorptionsförmåga?
#25 - 22 maj 2006 19:08


Fullständig analys 1 875 kr


Nej då köper jag hellre ett otillförlitligt koppartest hrm.. =)
#26 - 22 maj 2006 19:10
kanske ett påhängsfilter med torv och aktivt kol(0.4-0.8mm) i slutet kan funka ?

mycket möjligt nåt lokalt universitet kan köra en kopparanalys gratis eller billigt.

petflaska med torv och med cirkulationspump som trycker in vatten i botten genom torven, vid toppen finns aktivt kol som slutar med lite filtervadd.

läst några gånger att aktivt kol kan ta upp färgningen torv lämnar.

kan ju också skicka ett mail till ditt lokala vattenverk och kolla om dom kan köra enbart koppartest.
eller kanske finns nåt annat laboratorioum som kan göra det.
#27 - 22 maj 2006 19:27
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200605/msg00058.html
Jag kan inte riktigt läsa ut om de nivåer han föreslår är dåliga eller rimliga. Cryptocoryne som tål extrema halter koppar funkar bra hos mig, samtidigt så har jag ju alger som om jag tyder hans inlägg rätt skulle försvinna vid dom där nivåerna.

Borde gå bra att kalibrera ett eventuellt framtida koppartest med NutriSi antar jag.

Det blir nog åtminstone kokad torvfiber i min PET-reaktor bara för att se vad som händer.
#28 - 22 maj 2006 19:59
[quote=Raven]var går gränsen för problem ?
kan tänka mej 630 är bra högt.[/quote]

200 = tjänligt med anmärkning
2000 = otjänligt
#29 - 22 maj 2006 20:12
[quote=Jodahl]200 = tjänligt med anmärkning
2000 = otjänligt[/quote]

för människor ja men var går gränsen för kopparkänsliga räkor till exempel för där tror ja den ligger betydligt lägre.
#30 - 23 maj 2006 18:11
[quote=defdac]Nog för att jag trodde att det var en viss skillnad men *gulp* och dessa värden efter spolning dessutom.

Kanske skulle skaffa ett koppartest bara för att se skillnaden mellan varm och kallvatten, eller gå till vattenverket och kolla. Undrar hur mycket det kan kosta.[/quote]
http://www.vattentest.se/
har ej testat själv, så jag vet inte om det är pålitligt
mvh janne
#31 - 25 maj 2006 20:44
[QUOTE=Erik...]Till exempel kan ju nämnas att många brokbladiga "kulturformer" helt enkelt blir så för att de är infekterade av virus. jag har ingen aning om det är så i det här fallet, eller om det finns virus som kan ge dom här symptomen, och det verkar ju vara svårt att hitta någon annan förklaring.[/QUOTE]Erik. Jag började nästan fnissa när jag läste om växtvirus men jag tar inget för givet längre...
Denna jäkla växt är för mig ett mysterium. En sak är som rubriken säger, skrynkliga blad - en annan, att de sakta bara tynar bort medan andra mår bra! Som jag skrivit på min blogg ikväll har jag fått kasta de sista hopplösa fallen på komposten efter ett inkörningsproblem i vintras. Alla andra växter har repat sig men A.r - icke! För en vecka sedan planterade jag nya fräscha plantor från Tropica i samma jädrans vatten och de mår nu hur bra som helst: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=286
Vill du förklara det med virus - fine! Bara jag får veta [:-5]
To be continued...
#32 - 27 maj 2006 17:01
[quote=BluesBoy]Erik. Jag började nästan fnissa när jag läste om växtvirus men jag tar inget för givet längre...
Denna jäkla växt är för mig ett mysterium. En sak är som rubriken säger, skrynkliga blad - en annan, att de sakta bara tynar bort medan andra mår bra! Som jag skrivit på min blogg ikväll har jag fått kasta de sista hopplösa fallen på komposten efter ett inkörningsproblem i vintras. Alla andra växter har repat sig men A.r - icke! För en vecka sedan planterade jag nya fräscha plantor från Tropica i samma jädrans vatten och de mår nu hur bra som helst: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=286
Vill du förklara det med virus - fine! Bara jag får veta [:-5]
To be continued...[/quote]

Hehe, Jag påstod ju aldrig att orsaken var virus, ville bara komma med en ny infallsvinkel på problematiken...

Personligen upplever jag A. reineckii som en ganska enkel och snygg växt, tyvärr lite tråkig tillväxttakt, jag föredrar växter som växer tydligt från dag till dag, även om det blir lite mer jobb.

Att du inte tog tillvara på resterna och drev dom emerst förstår jag inte, med sin färg är dom knappast i vägen på fönsterbrädan, även om man får se till att ha hög luftfuktighet.

Jag väntar med spänning på en ordentlig utredning om huruvida just A. reineckii är mycket känsligare för koppar än alla andra akvarieväxter, för det är väl ingen som på allvar tror att alla som bara haft problem med reineckii och inga andra växter skulle ha kopparhalter inom ett väldigt smalt område?

Om man utgår från RO-vatten (för RO tar väl koppar?) och därifrån tillsätter vad man vill ha så kan vi se om det är koppar som är problemet, fast jag har inga såna problem med mina reineckii.:p

Som sagt, jag påstår inte att det beror på en viss sak, men däremot verkar det som sagt konstigt att en relativt lättskött växt då och då inte funkar under mycket goda förhållanden.

Roligt är också att vissa argument som det verkar som om man skulle argumentera mot virus-toerin talar för den, inte för att jag är någon virusforskare, men jag tror det blir mer tydligt om man vet lite, och tar lite mindre för givet, t.ex. att nya exemplar automatiskt skulle bli infekterade i ett akvarium för att det funnits infekterade exemplar där, som bekant smittar en del viris inte särskilt lätt.

Men trots det håller jag med om att virus-teorin låter en aning långsökt, ville bara vidga vyerna lite.

Om en växt visar bristsymptom pga att ett ämne antagoniserar/blockerar ett annat så vill jag kalla det förgiftning, inte brist, grundproblemet är ju för mycket av ett ämne. Tycker ni att jag är helt ute och vimsar?
#33 - 27 maj 2006 18:27


Om en växt visar bristsymptom pga att ett ämne antagoniserar/blockerar ett annat så vill jag kalla det förgiftning, inte brist, grundproblemet är ju för mycket av ett ämne. Tycker ni att jag är helt ute och vimsar?


Eftersom jag kan trigga samma fenomen i både L. glandulosa och A. reineckii när jag flödar på med mycket fosfat och har växten direkt i ljuset så är jag också lite inne på det.

Håller på att dosera fosfat efter ett Hagen PO4-test och har därmed inte doserat fosfat på ett tag nu. Ska bli intressant om det kan vara det, men jag vet inte om P antagoniserar Ca/Bor - jag tror mer isåfall att man tvingar in växten i en för snabb tillväxttakt som gör att Calciumförflyttningen inne i växten inte hinner med eftersom det är det mest svårflyttade ämnet.
#34 - 28 maj 2006 11:17
Det här är nog den tydligaste bilden på vad jag menar med L. glandulosa:
http://www.defblog.se/picture/1663.html
(appropå en photoshoppningstråd som just nu rullar på ciklid.se)

En väldigt markant förändring som ni ser. Undrar hur många veckor det rör sig om i tillväxt? Isåfall kanske jag kan göra en track-back i min journal och se vad jag höll på med vid det tillfället.
Bilagor:
#35 - 28 maj 2006 11:55
Hmm.. det var nog i samband med mina korallsand-i-påse-i-ytterfilter-experiment så både KH och GH stack i höjden. Samtidigt så utvecklade L. inclinata var verticillata väldigt korta fula blad, precis som nu. Enda slående likheten nu och då är att jag numera kör 1 tsk bikarbonat efter varje vattenbyte dvs ökar KH:t.
Fosfathalten går inte ner från dag till dag utan ligger stadigt på 2.5 ppm, järnhalten är också ganska stadig men minskar en gnutta. Doserar enbart KNO3 just nu. E. stellatan har återigen börjat bildat låååånga blad. A. reineckiin står skuggigt och jag kan se två unga nya blad som ser hyffsat friska ut.
#36 - 1 juni 2006 08:40
Jag ser ingen direkt förbättring med aktivtkolfiltrerat kallvatten och aktivt kol i Quickfiltret, men i senaste barrreport som handlar om just koppar gav mig en annan idé man kan testa, och det blir en klassisk 180-gradare:

"It has been shown repeatedly that nitrogen application accentuates copper deficiency, and when the nitrogen supply is large, the application of copper fertilizers is required for maximum yield. Heavy fertilization with N tends to increase the severity of Cu deficiency (linked to NH4 assimilation and Nitrate reduction).
Copper may have an important function in root metabolism. (Cu appears to be concentrated more in the rootlets of plants than in leaves or other tissues. Cu in roots may be 5 to 10 times greater than in leaves.). Impaired lignification of cell walls is the most typical anatomical change induced by copper deficiency in higher plants. This gives rise to the characteristic distortion of young leaves, bending and twisting of stems and twigs ("pendula" forms in trees) (Robson et al, 1981). Lignification responds rapidly to copper supply; transition periods of copper deficiency during the growth period can be readily identified by variations in the degree of lignification in stem sections."

Grejjen är att jag förmodligen testar det här ofrivilligt pga att jag just nu doserar efter PO4/Fe-nivå. Jag har med andra ord nästan helt slutat dosera mikro och helt slutat med KH2PO4 men doserar 1 tsk KNO3 varje dag (anledningen till den höga KNO3-doseringen är att sålänge jag ser att fosfatnivån hovrar på samma nivå hela tiden och jag även vet att mikronivåerna är bra och mistar som sjutton så innebär det att det bara kan vara N som begränsar, speciellt med tanke på Cyanoodlingen jag har på gruset).

Andra roliga saker är att jag vet att både jag och BluesBoy ser att A. reineckii ofta börjar skjuta ut rötter som en galning när den trivs, som tydligen är intimt förknippat med koppar-metabolismen.

Dessutom vet jag att både jag och M.W. gärna flödar på med seriöst stor mängd KNO3 och även BluesBoy?
#37 - 15 juni 2006 09:37
Ny teori om skrynkliga blad!

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-fertilizing/27673-nickel-deficiency.html#post202848

Någon som har lust att testa nickelteorin? =D
#38 - 15 juni 2006 09:53
Som ni ser skrev jag i tråden och har alltid undrat varför Seachem Flourish gjorde så att L. glandulosan fick finare blad.

Nickelbrist ser ju klockrent ut som problemen vi har:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=nickel%20deficiency&sa=N&tab=wi

Bakpulver verkar tydligen innehålla en hel del nickel om man googlar lite.
#39 - 15 juni 2006 10:11
Det vore ju trevligt om det bara är att tillsätta ett ämne till, och det stämmer med mina erfarenheter, att jag inte haft några problem eftersom jag byter mycket vatten och har två sorters lera förutom att jag göder med micro, N, P, K och co2. Nickel borde ingå i micro-blandningarna inom överskådlig framtid och då kommer vi kunna glömma hela problematiken.
#40 - 24 november 2006 14:29
Dags att damma av den här tråden. Kekon på APC har hittat sitt fel - för mycket nitrat från KNO3 i kombination med lågt kH vilket alltså bekräftar mitt inlägg 36 i den här tråden.

Vore intressant med spekulationer/idéer från er andra som brottas med samma problem.
#41 - 24 november 2006 16:10
Vore intressant med spekulationer/idéer från er andra som brottas med samma problem.
Jag tillhör de som göder ordentligt med KNO3. Dessutom har jag en hel del kväveföreningar i mitt brunnsvatten som gör sitt till via skapliga biologiska filter.
kekon hintar om K också. Där stämmer det också att jag har under väldigt långa perioder doserat extra K utöver KNO3. Extra Ca som kompensation har dessvärre inte löst gåtan för mig.
#42 - 4 juli 2007 13:42
Senaste budet från Kekon:
http://www.aquaticplantcentral.com/f...mg-micros.html

"change: NO3 was lowered to 5 ppm.
effect: Umbrosum and Alternatera began to grow normally, without deformations and stunted tips. "

Detta verkar kunna stämma för mig med. Sedan jag uppgraderade ljusmängden så hejdade jag mig initialt väldigt mycket med gödningen jämfört med tidigare och A. reineckiin fick åter fina blad. Efter det så började jag med torrdoseringen av en "torrmix" och fick åter ganska höga nitrat/fosfatnivåer varpå den skrynklade ihop sig igen.
#43 - 27 juli 2007 09:38
Omkring 5 ppm NO3 verkar fungera:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=675
#44 - 27 juli 2007 14:46
5 verkar vara en magisk gräns för mig med, det går helt klart bättre när jag är lite försiktigare med NO3/PO4.
#45 - 2 september 2007 15:26
Jag har snålat med KNO3 senaste tiden, flera växter har lite rost-brun ton i de nyare bladen, vilket också visar på kvävebrist.

Nu har min Bolbitis börjat skjuta blad också, men helt förvridna :confused: undrar om det beror på samma sak som för era Altherantera...
Jag har precis satt i Ludwigia glandulosa i karet, så jag får se om den också får skruvade blad.
#46 - 2 september 2007 15:38
Dina doseringar på din blogg tycker jag alltid är långt ifrån snåla, så beskriv gärna hur mycket och hur ofta du gött, speciellt av KNO3.
#47 - 2 september 2007 18:57
http://bp0.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RtsC7cru-pI/AAAAAAAAAxQ/rT9VAD2o6rc/s1600-h/12.jpg

jag göder bara 1ggr/vecka (efter 50% VB). Såklart göder jag EasyCarbo varje dag (efter rekommendation, 1ml för mitt 24l kar dvs max rek.)
Belysning är 2 x 11watt kompakt lysrör (kallblåa).
Jag göder allt torrt förutom KH2PO4: 4krm i 500ml vatten (göder nu med den lösningen)

v. 30
0.5krm KNO3
1krm MgSO4
0.3krm K2SO4
5ml ProFito
0.75ml EasyCarbo
1tsk bikarbonat
0.5tsk Coralife Salt (blandning av Kalcium och Magnesium, m.m. för räkor)

v. 31
0.2krm KNO3
0.5krm K2SO4
1ml KH2PO4
0.5 krm MgSO4
12ml ProFito
1ml EasyCarbo
0.5 tsk Coralife Salt
1 tsk bikarbonat

v. 32
0.5krm MgSO4
0.75krm K2SO4
10ml KH2PO4
15ml ProFito
1ml EasyCarbo
1tsk bikarbonat
0.5tsk Coralife Salt

v. 33
1krm K2SO4
10ml ProFito
1ml EasyCarbo
1tsk Coralife Salt
10ml FFM

v. 34 (2 VB under samma vecka)
1krm K2SO4
1krm MgSO4
10ml KH2PO4
10ml ProFito
5ml FFM
1ml EasyCarbo
1tsk bikarbonat
0.5tsk Coralife Salt

0.2krm KNO3
0.5krm K2SO4
0.5krm MgSO4
5ml ProFito
0.5ml EasyCarbo
5ml FFM

v. 35
0.3krm KNO3
0.3krm K2SO4
5ml KH2PO4
15ml ProFito
1ml EasyCarbo
0.5tsk Coralife Salt


Kan det ha något med MgSO4 att göra? Jag har dessutom alltid (i alla kar) haft problem med små toppar på växterna, att bladen bara är ungefär 10% av den fulla längden i toppen på stänglarna. Detta gäller: Rotala wallichii, Rotala sp. "Green", Mayaca fluviatilis, Rotala macrandra, Rotala rotundifolia/indica. dvs nästan bara Rotala-arter. Ingen aning om varför :confused:
#48 - 2 september 2007 19:27
Du är medveten om att 0.2 tsk KNO3 ger dig runt 30 ppm nitrat och 0.3 tsk ger dig 42 ppm nitrat?

Det är inte försiktigt, det är pågränsen till galet mycket. Testa att dosera enbart 5-10 ppm nitrat i veckan. Just nu ligger jag själv på runt 9 ppm nitrat i veckan och min 60-litrare käkar upp typ den mängden. A. reineckiin ser läcker ut:
http://www.defblog.se/picture/1753.html
#49 - 2 september 2007 19:50
nej förfasen. Då har jag skrivit fel, 0.3krm ska det isf vara! :) (ändar i min lista)
#50 - 3 september 2007 08:36
0.3 krm låter ganska rimligt (hur du nu mäter upp det), borde ge dig runt 5 ppm nitrat.

Det är ganska oregelbunden gödning - 1 tsk salt? Natrium hämmar kalciumupptaget vettu..
#51 - 3 september 2007 08:40
jag har kryddmått som jag fyller till ca 1/3 (en tredjedel).

Hade ingen aning om att det hämmade kalcium-upptag.
Skippar nog det isf! även bikarbonaten
#52 - 7 december 2007 18:13
Jag är nu ganska säker på att hög fosfathalt inte är orsaken till skrynkliga blad i min burk. Den enda spelaren som återstår är då nitrat (KNO3).
#53 - 7 december 2007 21:13
Jag ökade från 2 krm torrmix till 4 krm torrmix under en vecka varpå Ludwigia arcuata, Ludwigia glandulosa och A. reineckii genast började skrynkla ihop sig. När jag återgick till max 2 krm per vecka så har dom återhämtat sig fint.
Tyvärr är även några P. helferi lite bleka av näringsbrist (mikrobrist), och Anubiasen verkar lida lite av kaliumbrist. Svårt läge. Ny torrmix?
#54 - 8 december 2007 07:57
Jag ökade från 2 krm torrmix till 4 krm torrmix under en vecka varpå Ludwigia arcuata, Ludwigia glandulosa och A. reineckii genast började skrynkla ihop sig.
Var hamnar du på när det gäller N & P när du dubblar din torrmix?

Jag har oavsiktligt hamnat på någon/ett par ppm N och ~3 ppm P och Alternatheran visar inga som helst tecken på att krulla ihop sig. Bladen är större och slätare än någonsin.
Eftersom den tidigare ordnade upp sig när jag drastiskt sänkte N & P ser jag bara att det är N som ensamt orsakar dessa krulliga blad.
#55 - 8 december 2007 13:47
Mitt nya nanokar är ganska känsligt för NO3 har jag märkt, jag kommer dosera KNO3 max 1ggr/vecka och då halv dos (7tsk i 500ml vatten), dvs ca 1.5ml
#56 - 9 december 2007 08:46


Var hamnar du på när det gäller N & P när du dubblar din torrmix?


Runt 20 ppm NO3 och 2 ppm PO4 blir doseringen totalt. Då delas det dock upp så det blir 10 ppm NO3 + 1 ppm PO4 dagen efter vattenbyte och sedan en likadan dosering till efter en halv vecka.

Jag har också fått för mig att det är N som verkar verkar vara den felande länken, mycket för att det ju var det Kekon på APC kom fram till med sina ganska intensiva mätningar.

Men det vore kul att testa med CaNO3 för att helt utesluta att det kan vara K och dessutom får man extra Ca vilket ju är intressant eftersom toxiciteten påminner om just kalciumbrist.
#57 - 9 december 2007 08:53
[QUOTE=Leonard]Mitt nya nanokar är ganska känsligt för NO3 har jag märkt[/QUOTE]Med avseende på Alternathera menar du?

[QUOTE=defdac]Men det vore kul att testa med CaNO3 för att helt utesluta att det kan vara K[/QUOTE]Undrar om vi inte redan har gjort det? Vad jag kommer ihåg har du varit försiktig med K. Jag har alltid legat ganska högt - även när jag fick iordning på A. Kekon har dessutom gått från lågt till högt vilket inte rimmar med dina doseringar med enbart lägre KNO3 som gav bra resultat.

[QUOTE=defdac]dessutom får man extra Ca vilket ju är intressant eftersom toxiciteten påminner om just kalciumbrist.[/QUOTE]Så långt jag har provat blir det ingen skillnad med eller utan extra Ca.
#58 - 9 december 2007 09:02


Undrar om vi inte redan har gjort det? Vad jag kommer ihåg har du varit försiktig med K. Jag har alltid legat ganska högt - även när jag fick iordning på A. Kekon har dessutom gått från lågt till högt vilket inte rimmar med dina doseringar med enbart lägre KNO3 som gav bra resultat.


Sant!



Så långt jag har provat blir det ingen skillnad med eller utan extra Ca.


Sant igen, jag kör ju själv med CaCl2 (1 tsk efter vattenbyte, vet inte riktigt vad det blir).
#59 - 9 december 2007 09:38
He he, i inlägg #6 i denna tråd hänvisar jag till en bild där jag är ganska övertygad att det är problem med Mg/Ca. Mitt blogginlägg ser ut så här:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=38

Två veckor tidigare såg blogginlägget ut så här:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=30

Och tittar man vidare på bilddokumentationen veckan mellan dessa blogginlägg kan man väl tycka att NO3 har varit lite okontrollerat just innan A. säckade ihop :)
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=33
#60 - 9 december 2007 15:55
Jag har inte Althernatera i mitt nanokar, men jag tänkte bara nänma att det inte funkar bra med för mkt NO3.
Jag är grymt sugen på att prova nån annan kvävegödning, typ den som Kekon gjorde själv! Antar att det är nåt liknande som finns i Seachems Nitrogen gödning?
#61 - 13 december 2007 07:14
Kekon är igång igen med en ny undersökning där han undersökt hur GH/KH påverkar, dvs precis en sådan undersökning jag gått och väntat på.

Det är bara att inse att han bekräftar vad vi sett, dvs att mycket NO3 i mjukt vatten verkar krulla ihop vissa växter:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-aquatic-fertilizing/46275-once-more-about-soft-vs-hard.html

Skönt att ha en ny växtguru på växtakvariescenen som inte bara rabblar huruvida fosfat är bra eller dåligt eller att correlation != causation. Jag tar hellre några fint undersökta korrelationer som ger en hint om vad som kan vara fel än tusen broken records trådar som förklarar hur ovetenskapligt det är att gå på sådana enkla undersökningar.
#62 - 13 december 2007 08:12
Jag är grymt sugen på att prova nån annan kvävegödning
Vad har du för funderaingar då om man får vara nyfiken? Varför skulle en källa till NO3 vara bättre än en annan?
#63 - 13 december 2007 15:45
Det finns ju andra källor till Kväve än NO3, tex NH4.
#65 - 13 december 2007 19:51
Sorry, jag läste ditt inlägg lite tokigt Leonard - trots att jag t.o.m. citerade dig [:-5]
#66 - 13 december 2007 20:31
[QUOTE=defdac]Det är bara att inse att han bekräftar vad vi sett, dvs att mycket NO3 i mjukt vatten verkar krulla ihop vissa växter:
http://www.aquaticplantcentral.com/f...t-vs-hard.html[/QUOTE]Mmm. Jag gillar även sammanställningen Glouglou har gjort för 32 veckor i sin burk från samma tråd: http://www.grafcomm.ca/33gal.pdf

Det jag inte blev klok på var varför hans KH steg med ett par grader efter han fuskat med CO2:n efter vecka 25 :confused:
#67 - 14 december 2007 12:56


Jag gillar även sammanställningen Glouglou har gjort för 32 veckor i sin burk från samma tråd: http://www.grafcomm.ca/33gal.pdf


För att den var snygg antar jag, för jag kunde iaf inte se några samband. Hos honom ser det mer ut som det har att göra med CO2-svängning/CO2-brist?
#68 - 14 december 2007 13:26
För att den var snygg antar jag
Nej, för att det just var en sammanställning. Överskådligt och bra till skillnad från en löpande loggbok.











Annons