A.Cacatuoides, hona och hane? eller?

#1 - 27 februari 2004 17:49
Hej!
Köpte ett par kakaduaciklider för några veckor sen och tycker dom är toktrevliga..
När jag idag sökte bilder och info om dem på google så hittade jag en sida med en massa bilder på både honor och hanar och då blev jag lite fundersam..
En av bilderna stod det HANE på och den var nästan identisk med min hona..hmm.. kan ju hända att bilden var felmärkt men.. Vad tror ni som har/har haft Cacatuoides??

http://194.165.231.32/hemma/Mage/Resize%20of%20DSCN0594.JPG
http://194.165.231.32/hemma/Mage/Resize%20of%20DSCN0585.JPG
http://194.165.231.32/hemma/Mage/Resize%20of%20DSCN0593.JPG

Lite kass kvalla på bilderna men ni kanske kan se iaf..
Dom har inte visat några som helst tecken på att leka överhuvudtaget utom att den stora(hanen) jagar den mindre(honan). Såg nästan lite elakt ut i början men det är ju förståeligt om det är två hannar..[:)]

Mvh//Mage
#2 - 28 februari 2004 13:48
Om det är en hona så ser hon rätt maskulin ut. Mina honor är mindre och har mindre färg i fenorna.

Om det är en hane så är han inte färdigutvecklad än.

Jag skulle gissa på att det är en hane. Men å andra sidan så har nog personalen i akvarieaffären bättre koll än jag, det finns så många färgvarianter på kakaduer.

Om den könsosäkra fisken gulnar så är det en hona, men om den fortsätter att växa och färgerna på stjärtfenan utvecklas mer så är det en hane.
#3 - 28 februari 2004 15:00
Ja det var inte så lätt som jag trodde att avgöra men jag blir mer och mer övertygad om att det faktiskt är två hannar jag har..hmm
Hittade några bilder till som var lite mer från sidan.. Ni får ursäkta alla vattenstänk och repor..

http://194.165.231.32/hemma/Mage/Resize%20of%20DSCN0554.JPG
http://194.165.231.32/hemma/Mage/Resize%20of%20DSCN0597.JPG
http://194.165.231.32/hemma/Mage/Resize%20of%20DSCN0587.JPG

Vad jag har förstått så ska honorna inte ha nån färg alls i fenorna utom möjligen gul.. Min hona(eller hane) har ju en hel del rödaktigt och tycker mig ana en liten lyrform på stjärtfenan.. Och på 3:e bilden syns det(lite dåligt) att hon har 2-3 större/längre spröt längst fram på ryggfenan..
Får nog skaffa mig 1 eller 2 honor så får man se hur det utvecklas.. Eller rent utav byta ut den misstänkta mot 1-2 honor direkt..

Tack Måns! och hoppas fler kakaduaägare har nån åsikt..

Mvh//Mage
#4 - 29 februari 2004 15:53
Hej

Cacatuoides har odlats och "förädlats" under lång tid, och det finns faktiskt honor som har förlängda ryggfenstrålar och de typiska röda fläckarna som normalt hanar har.
Däremot så finns inte sådana varianter av honor i naturen.

Även Macmasteri/ Viejeta har liknande odlade färgformer hos honorna.

Mvh/ Per
#5 - 29 februari 2004 16:01
Pelle skulle du säga att det var en hona eller hane på bilderna??
Vet att bilderna är lite dåliga men det är inte lätt att fota fiskar har jag märkt[:)]
Hur är det med lyrformen på stjärtfenan då? Kan honor ha den?
Tacksam för fler svar!(så jag inte tar med mig hon/han till akvarieaffären utan orsak på tisdag..)

Mvh//Mage
#6 - 29 februari 2004 16:57
Ja, de kan faktiskt ha lyrformade stjärtfenor också. Viktigast är att observera hur den "säkra" hanen agerar mot "honan". Verkar han acceptera att hon finns i närheten eller jagar han henne hela tiden? Viker honan undan och lägger sig på sidan?

Om de verkar kunna vara i samma akvarium, så vänta ett tag och se hur det utvecklas. Se bara till att det finns många gömställen så inte "honan" stressas för mycket.

Mvh/ Per
#7 - 29 februari 2004 18:59
Han jagar henne lite då och då men verkar acceptera henne för det mesta.
Har aldrig sett henne lägga sig på sidan.. Är oftast så att han jagar henne en bit och sen stannar för att sen jaga en bit till o.s.v..
Jakterna slutar oftast med att hon "fintar bort" honom totalt och då blir det lugnt en stund.. Har gott om gömställen(2 krukor, några stenar och en hel del växter) så det lär inte vara nån fara för henne..
Dom var i samma akvarium på affären tillsammans med ytterligare en hanne(honorna var slut)så dom är ju vana vid varandra, så jag tänkte att det kanske var därför dom stod ut med varandra även här om det nu är två hanar.
Dom har då inte visat några lekbeteenden och inte grävt nåt alls än iaf...
Hur tycker du/ni att det låter efter min beskrivning?

Mvh//Mage
#8 - 10 mars 2004 13:41
Hej. Jag har vid flera tillfällen odlat cacatuides och även skrivit om dom i tidningen akvariet när den fanns i pappersform. Helt klart är det att alla dessa bilder visar hanar.
#9 - 10 mars 2004 13:50
Alaa bilder var på hanar,honerna är gulare på kroppen har inte så spetsig ryggfen och rund stjärtfena.
#10 - 13 mars 2004 07:06
Hej Weirdalien

För tio år sedan hade jag också varit lika tvärsäker som du. Men faktum är att det finns odlingsformer av Cacatuoides, Macmasteri/ Viejeta, där honorna också får hanarnas förlängda rygg och stjärtfenor och dessutom delvis maskulina färger.

Jag har också en hel del erfarenheter av apistogramma (och cacatuoides). Har odlat och pysslat med dem i 30 år :-)

Har dessa arter just nu: A. Borellii, Resticulosa, Sp. Redpoint, och Commbrae. Fördelat på 17 akvarier.

Mvh/ Per

#11 - 14 mars 2004 12:47
Det är alldeles säkert att båda är hanar, den ena är av odlingsformen "Orange Flash" och den andra "Tripple Red". Det är dessutom så att hanar ibland kan låta sig vara undertryckta och ge ett utseende som påminner om honor, sk pseudohonor. Men så är inte fallet den här gången då båda två är tydligt urskiljbara hanar.
#12 - 14 mars 2004 12:50
Tilläggas kan att vid odling av dessa små gynnare i neutralt pH så blir könsfördelningen sned åt hanarnas håll, vilket medför att butikerna kanske hade slut på honor. Vid odling med något surt vatten är könsfördelningen mindre sned.
#13 - 14 mars 2004 18:29
Hej

För att exemplifiera hur honorna numera kan se ut, så bifogar jag denna länk till bilder på en yngelvårdande hona.

http://fun.supereva.it/raffa269/fotografie/caca-osiris/page_01.htm?p

Naturligtvis är hon gulfärgad under yngelvården, men kommer att bli grå som alla andra cacatuoides honor när yngelvården är över.
Honan på bilderna har maskulina färger, men det är svårt att se om fenorna är förlängda. Däremot har jag sett mycket värre exempel på "han-färgade" honor som också har haft förlängda rygg och stjärtfenor.
Och då pratar jag inte om dominerade hanar som inte utvecklar hanliga färger och attribut, utan om helt säkra, fertila och produktiva honor.

Det är som sagt mycket troligt att det är en hane som Mage har, Men 100% säker kan man numera inte vara, tyvärr.

Mvh/ Per

#14 - 14 mars 2004 20:28
Jag förstår att du vill försvara din ståndpunkt, men de två hanarna det här inlägget handlar är som sagt utan tvekan hanar. Att skriva något annat är att förvirra den som postade inlägget. Och visst kan man vara 100% säker åt det hållet. Det är bara att titta på kroppsformen fenspröten osv. Honan på dina exepelbilder skulle av ett någorlunda vant öga tydligt skiljas ut även om hon inte var i yngelskrud.
#15 - 14 mars 2004 23:30
Skönt med folk som är tvärsäkra på sin sak. (Allt blir ju så mycket enklare då!) :)

Mvh/ Per

#16 - 15 mars 2004 20:39
Ojdå vilken fart det blev på den här gamla tråden.. [:)]
Nu är det så att jag helt håller med pelle att man inte kan vara 100% säker efter att cacatuoides har odlats så mycket..
MEN nu är jag typ 110% säker på att det är två hannar.. Bilderna är nämligen några veckor gamla och den tveksamma fisken har fått mer färger och tecken nu som inte fanns lika tydligt när bilderna togs.
Dessutom har jag snackat med en snubbe i USA som odlat tusentals cacatuoides och som verkar veta vad han pratar om.. Han menar också att dom "säkra" tecknen som finns i artbeskrivningarna inte stämmer riktigt lika bra idag som de en gång gjorde..
Han har t.o.m. bedömt vilken kvalitet det är på fiskarna i fråga.. med tanke på att han säljer 100-tals(kanske ännu mer(han hade 350 stycken just nu)) varje år så borde han kunna det här tycker jag..

Hur som helst så byts den "lilla hannen" ut till en hona imorrn..
Tack för engagemanget i frågan!

Mvh//Mage
#17 - 18 mars 2004 15:03
Hur har det gått med utväxlingen av "hanen"?

Mvh/ Per
#18 - 18 mars 2004 17:21
Jo nu är det bytt till en liten tjusig tös.. [:)]
Hon verkade trivas riktigt bra direkt från början och var oväntat tuff tyckte jag..
När det sen hade gått ett dygn blev hon rätt "spak".. hon har stått mycket nere vid botten i nåt hörn eller det sista dygnet nästan hela tiden inne i en grotta(tror inte det är lek iaf).. trodde nästan hon var sjuk ett tag men det kanske är chocken efter miljöbytet..
Men när det har varit dags för mat har hon varit framme snabbt.. Ibland är både honan och hanen inne i nån grotta men jag tror inte det har varit några nöjen på gång där än iaf..[:)]
Fråga1: Varför lägger hon sig på sidan när han närmar sig??
Fråga2: Borde jag skaffa en till hona om hon fortsätter att vara så skygg?(tänkte om hanen är jobbig med henne.. har aldrig sett det iofs)
Ser spännt fram emot att se hur det utvecklas..

Mvh//Mage

Annons