A.Borelli-yngel

#1 - 1 april 2007 09:23
Har fått en första kull på Borelli-yngel. De är nu 6 veckor och ca 30 stycken. Vill gärna ha kontakt med någon som haft eller har yngel på dessa. Skulle bl a vilja veta när man kan könsbestämma dom och hur gamla de ska vara när de är leveransklara. All info jag kan få blir jag glad för. Tror nog att en andra kull redan är på väg, honan håller sig undan i sin lilla "grotta" under en rot. Både honan o hannen var jätteduktiga på att ta hand om sina små./Ia
#2 - 1 april 2007 11:21
Hej

Borellii yngel växer ganska långsamt. Men om ett halvår bör de vara kring 3-4 cm, och då kunna könsbestämmas. Även om det kan vara svårt eftersom hanar kan anta hon-utseende om det finns andra dominerande hanar i akvariet. Det är ren självbevarelsedrift.
Hur stora är ynglen nu? Och vad matar du med? Levande artemia två ggr. per dag och ett par vatten byten per vecka (30%) brukar vara rätt.

Mvh/ Per
#3 - 1 april 2007 11:42
Hej Per!
Ynglen är ca 1 cm nu, och är bortflyttade från föräldrarna till ett akvarium med snart 3 v gamla Otocinclusyngel. Jag byter en del vatten varje dag och matar dem flera gånger per dag med varierad kost. De får nykläckt artemia, cyklops o söndersmulat tablettfoder (både vegetab. o icke .veg), har även börjat med smått söndersmulat flingfoder (Tropicals Supervit och Spirulina-flakes). När de gick tillsammans med föräldrarna fick de också bl a Tropicals CichliTabin som man fäster på glaset. Då var det föräldrarna som finfördelade fodret åt dem. /Ia
#4 - 1 april 2007 16:52
Du verkar ha super koll på dina yngel! Utfodringen är perfekt. Jag blev faktiskt imponerad av att du också har fått Otocinclus yngel. Jag är inte speciellt insatt när det gäller malar, men jag tror att det är rätt ovanligt med lyckade lekar av Otocinclus affinis (?)

Mvh/ Per
#5 - 1 april 2007 17:02
.....kollade lite på nätet om O.affinis och O.vittatus. (Det kanske är vittatus du har?). Hur som helst så är odlingsvalören "Guld" vad det gäller Affinis och förmodligen detsamma för Vittatus. Så den bedöms som en svårodlad art!
Så det är bara att gratulera! :)

Mvh/ Per
#6 - 2 april 2007 06:51
Har blivit lite uppståndelse efter att jag fått Otocinclus-yngel. Har frågat både på Zoopet och GOC:s (Guardians of Catfish) som jag är medlem i, efter andra med erfarenhet av "Otto-yngel". Ingen verkar ha fått yngel på dem, men flera har provat. Har fått privata mail om hur jag lyckats med Otocinclus-lek. Hade från början över 15 yngel, tror att jag har ca 10 st överlevande (några hade åkt in i innerfiltret). Det är i alla fall jättekul. /Ia
#7 - 2 april 2007 10:56
Har du någon länk till en beskrivning av akvariet och de förhållandena som var i akvariet vid otocinclus leken? Kanske en länk till nåt inlägg på nåt forum?

Mvh/ Per
#8 - 2 april 2007 16:35
Finns på GOC (Guardian of catfish) forum, www.goc.se under Skötsel o odling, Sydamerika Loricariidae-Plecos. Har även skickat dig (Per) ett privat meddelande på Zoopet. /Ia

Annons