960 borrat i botten...

#1 - 5 februari 2009 19:46
Funderar på att köpa ett 960 liters. Saken är den att det har använts som saltvattenskar och är borrat i botten, 2 st 30 mm-hål. Inga problem att få det tätt med ett par glasbitar och silicon, men hur blir det med hållbarheten på bottenskivan? Blir den känsligare?

Tack på förhand
#2 - 5 februari 2009 19:51
Då det gäller hållfastigheten för hela bottenglaset vet jag ej.
Men silikonera över hålen med samma tjocklek som bottenglaset och låt det gå ut runt 10cm på varje kant.
Har flera kar själv som är borrade och jag ha silikonerat dit betydligt större glasbitar över hålen.
Inga problem än kan nämnas(det äldsta är på 800l och blev tätat för 8år sen).
#3 - 5 februari 2009 19:56
Själv hade jag välkommnat ett borrat 960, bara att koppla ytterfiltrena den vägen alt köra filtreringen direkt i sumpen.
#4 - 5 februari 2009 20:10
Gaffel skrev:
Själv hade jag välkommnat ett borrat 960, bara att koppla ytterfiltrena den vägen alt köra filtreringen direkt i sumpen.

Det slog mig åxå, men hur gör jag? Har aldrig gjort det innan...
#5 - 6 februari 2009 07:19
Om du kör på sump så får inte insugsrörets höjd understiga volymen av sumpen, dvs när sumpen är full så har vattenytan i akvariet sjunkit undan så att inget vatten rinner ner i insugsröret vid ex ett strömavbrott, ett normalt förfarande är att bygga in en skvalande box med ytvattenrening som samtidigt kraftigt syresätter inströmmande vatten, dessutom får det sitta en cirkulationspump i eller efter sumpen som klarar stighöjden utan att tappa för mycket kraft.

Om du kör ytterfilter så kan silen på insugsröret sitta på valfri höjd.

Fördelarna med att köra sump i sötvatten är många även om det är lite av en overkill, men ska du köra växtkar så skippa sumpen.

Sök under projekttrådarna så hittar du säkert en massa bilder.
#6 - 6 februari 2009 07:21
Om du kör på sump så får inte insugsrörets höjd understiga volymen av sumpen, dvs när sumpen är full så har vattenytan i akvariet sjunkit undan så att inget vatten rinner ner i insugsröret vid ex ett strömavbrott, ett normalt förfarande är att bygga in en skvalande box med ytvattenrening som samtidigt kraftigt syresätter inströmmande vatten, dessutom får det sitta en cirkulationspump i eller efter sumpen som klarar stighöjden utan att tappa för mycket kraft.

Om du kör ytterfilter så kan silen på insugsröret sitta på valfri höjd.

Fördelarna med att köra sump i sötvatten är många även om det är lite av en overkill, men ska du köra växtkar så skippa sumpen.

Sök under projekttrådarna så hittar du säkert en massa bilder.
#7 - 6 februari 2009 07:36
Blir att fundera lite på det. Det följer sump med karet. Ska köra Malawi.
#8 - 6 februari 2009 07:46
Blir nog perfekt med sump i det läget, kom ihåg uvc och tacka din lyckliga stjärna att du inte bor i sundbyberg får då hade du fått byta namn till "sunkigaste sumpen i sumpan".. :D
#9 - 6 februari 2009 09:46
Men om jag kör ytterfiltret (har ju ett fint eheim:)) så kan jag ju köra insugen genom hålen och täta runt slangarna, eller? Man slipper ju se så mycket av dom då, men utblåset blir ju värre...
#10 - 6 februari 2009 12:48
Du kan använda ytterfiltret som "closed loop" och köra insug och utblås vid botten, då blir det nästan osynligt! Du blir bara tvungen att koppla slangen till en tankgenomföring och ha kranar på slangarna/rören så du inte tömmer karet när du ska rensa filtret. Fråga på SVG om PVC-delar, det finns många tyska hemsidor att köpa på.
#11 - 6 februari 2009 13:12
har två insug (eheim 2080 pro 3) och bara två hål i karet... Inga problem med kranar, det är tätt när jag tar bort huvudet på pumpen.

Annons