92l nybörjare

#1 - 1 november 2004 23:45
Hej!
Fick nyligen ett 92l-akvarium i födelsedagspresent och funderar mycket på vad det ska bli av det. Har en flytt till ny lägenhet i december att ta hand om innan projektet kan ta fart på riktigt, men att planera och fundera och läsa går så bra tills vidare. :)

Mina funderingar hittils är:
- Ganska mycket växter, eventuellt mecka med CO2
- Ett stim tetror, förmodligen kardinaler. Kanske 10-15 stycken?
- Några lite större fiskar, gurami?
- Ett halvt dussin mindre fiskar, ingen aning egentligen, kanske är det bättre att ha ett större stim tetror istället?
- En mal

Jag bor i Norrköping och har läst mig till att vattnet här har pH runt 8 och rätt så lågt KH. Kommer det bli ett problem när man riktar in sig på fiskar som trivs bäst vid pH runt 6? Hur omständligt är det att sänka pH? Om man tillför CO2 förstår jag att pH-nivåerna sjunker, så det kanske är en bra idé?

Alla bra tips och idéer till en nybörjare såhär innan kaoses sätter igång på riktigt mottages med glädje. :D

- Stefan
#2 - 1 november 2004 23:54
om jag var du skulle jag ha mkt växter och kanske ha ca 30 neon tetror och skippa gurami och ta kampfisk istället 1+3= 1 hane 3 honor
#3 - 2 november 2004 00:02
Oj! Ett svar! :D
Varför byta ut Gurami mot kampfisk? En estetisk fråga eller för att de passar bättre i den typen av biotop?

- S
#4 - 2 november 2004 06:46
Du har samma vatten i din kran som dom flesta av oss har. Standardiserat svenska kranvatten. När du har kört akvariet ett tag kommer du att märka att ph sjunker lite. Sen tar du set sista med co2 så att du hamnar ph6,6-7, lite beroende på hårdheten. Kanske lika bra att kolla in denna länken meddetsamma:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
Lite att läsa om co2.

Angående fiskar så tror jag att det blir fisksoppa och ha två små fisksorter i ett sånt kar. Jag skulle välja:
20-40 kardinaltetror
4-5 dvärgurami
5-15 ottocinclus
5-15 amanoräkor
Kanske något par dvärgciklid

Då har du en bra blandning av snygga djur och algätare. I detta fallet är alla algätarna ganska så roliga också.

Till detta aquarellebelysning som både ger blåa fiskar lite extra blått och växterna nästa allt dom kan önska.
MVH
Magnus
#5 - 2 november 2004 11:08
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Du har samma vatten i din kran som dom flesta av oss har. Standardiserat svenska kranvatten. När du har kört akvariet ett tag kommer du att märka att ph sjunker lite. Sen tar du set sista med co2 så att du hamnar ph6,6-7, lite beroende på hårdheten. Kanske lika bra att kolla in denna länken meddetsamma:

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Lite att läsa om co2.

Ah! Schyst länk, tack så mycket! Har läst mycket på nätet redan, men den där sidan hade undgått mig.

Angående fiskar så tror jag att det blir fisksoppa och ha två små fisksorter i ett sånt kar. Jag skulle välja:

20-40 kardinaltetror

4-5 dvärgurami

5-15 ottocinclus

5-15 amanoräkor

Kanske något par dvärgciklid

Då har du en bra blandning av snygga djur och algätare. I detta fallet är alla algätarna ganska så roliga också.

Blir inte det lite många fiskar/liter om man ska gå efter regeln 1cm fullvuxen fisk/liter?

- S
#6 - 2 november 2004 11:25
Jag tycker det låter lite väl häftigt enligt min erfarenhet. Jag hade satsat på mindre fisk totalt. Tex;

20 tetror
5 gurami altenativ 1 kamphane 3 honor
5 ottosar av något slag

Jag tycker det blir väldigt rörigt i karet annars.
#7 - 2 november 2004 12:02
Tack för tipset Marie, det låter precis i stil med vad jag hade tänkt mig.
#8 - 2 november 2004 12:21
Hoppar in med en relaterad fråga:
Funkar inte guramis med kampfiskar? Jag är lite sugen på kampfisk (1+3) i mitt 112-literskar men skulle samtidigt vilja ha några guramis då de är trevliga att titta på, men när ni skriver "eller" mellan kampfisk och gurami blir jag lite fundersam. Jag har inte startat upp mitt akvarie utan väntar på att möbeln som det ska stå på blir klart. Fram tills dess så funderas det frisk över hur det ska befiskas.
#9 - 2 november 2004 12:40
Blir inte det lite många fiskar/liter om man ska gå efter regeln 1cm fullvuxen fisk/liter?

JO, men varför använda en regel som inte överhuvudtaget har någon relevans i verkligheten?

Vill du ha mindre antal fiskar går det givetvis bra, men tänk på att både tetror och ottociclus är stimmfiskar och trivs bättre ju fler kompisar dom har.

Visst kan det se för j-vligt ut med för mycket fiskar i ett kar, men det är oftast bara i kar med för många arter, inte för många individer. Med dom fiskarna du diskuterar så är det i slutändan bara vad du tycker är snyggast som skall vara avgörande, dock med ett minimum av 10 st av varje sorts stimfiskar.
MVH
Magnus
#10 - 2 november 2004 12:54
JO, men varför använda en regel som inte överhuvudtaget har någon relevans i verkligheten?

Varför finns regeln då över huvud taget? ;)
Jag kan dock tänka mig att stimfiskar inte "följer" regeln lika väl eftersom de just stimmar.
Vill du ha mindre antal fiskar går det givetvis bra, men tänk på att både tetror och ottociclus är stimmfiskar och trivs bättre ju fler kompisar dom har.

Det har du såklart rätt i, men man vill ju inte att de ska känna sig trångbodda heller...

- S
#11 - 2 november 2004 13:07
citat:

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Varför finns regeln då över huvud taget? ;)

Jag kan dock tänka mig att stimfiskar inte "följer" regeln lika väl eftersom de just stimmar.

Reglen finns för att mäniskor har en otrevlig egenskap att vilja förenkla saker in absurdum.

OKI, du har sett det med att stimfiskar inte följer reglen. Hur väl stämmer följande fiskar in på den:
Centralamerikanska slaktarciklider (dovvi trimac osv)
Diskus? Lika hög som lång men inte så bred)
Oscar? (skiter dubbelt så mycket som annan fisk relativt sin storlek)
Växtätare kontra fiskätare (den senare skitar ner många gånger så mycket som den första.

Om du har förstått poängen så vill jag gärna tala om hur jag ser på det:
Om du har ett kar till att börja med så anpassa fiskarna efter karet och efter varandra, dvs se till varje arts specifika behov och se om du kan tillgodose dom.

När du har bestämmt dig för en kompatibel sammansättning så anpassa tekniken opch skötslen efter dom fiskarna du bestämmt dig för.

Det har du såklart rätt i, men man vill ju inte att de ska känna sig trångbodda heller...

Jag vet inte vad du menar med trångbodda, men om du menar ur fiskarnas perspektiv så trivs dom bäst när dom är i mitten av ett stim på flera tusen individer, gärna kloss på sina kompisar.

Menar du ur ditt estetiska perspektiv så är det precis det jag trycker på, begränsningen ligger i dina ögon när det gäller dessa fiskar.
MVH
Magnus
#12 - 2 november 2004 13:36
Ok! Jag tror jag hänger med här. Tack för den tydliga förklaringen!

- S

Annons