90L djungel med dvärgciklider

#2 - 7 maj 2011 20:11
Vill hänga med även här.

Akvariets skönhet!
https://lh3.googleusercontent.com/_S...0/DSCN1138.JPG

Håller med dig!
#3 - 7 maj 2011 21:02
c90368 skrev:
Vill hänga med även här.

Akvariets skönhet!

https://lh3.googleusercontent.com/_S...0/DSCN1138.JPG

Håller med dig!

Köpte den som Apistogramma Baenschi Inka 50.

Vad som gör den till "Inka 50" har jag haft lite svårt att bestämma men efter lite googlingar så verkar det som att den är mörkare i färgen än den vanliga. Riktigt snygg fisk iaf. Tyvärr väldigt skygg. Så jag ser honom inte så mkt. Får hoppas att detta försvinner med tiden. Tror inte att miljön i butiken var optimal för denna fisken och kanske därför den har blivit skygg.
#4 - 10 maj 2011 20:36
Massor av lek på kakduorna men inga yngel än :(

På förra paret tog det en vecka så hade jag yngel.

Något annat skumt med akvariet är också att jag inte får ner ph-värdet.
I mitt andra kar har jag 6,5 och har inte gjort något speciellt för att få det så.
Här har jag 7,5-8 (svårt att avläsa)
Det enda jag kan tänka mig påverkar är stenarna och sanden men det ska dom inte göra. Sanden är vanlig blästersand och stenarna är röd gnejs tror jag. Har testat att hälla silverputs på och då ska det bubbla om det är kalkrikt vilket det inte har gjort.
#5 - 18 maj 2011 14:12
Kakaduorna har slutat att leka och det blev ingenting där. Däremot tror jag det är Inka yngel på gång. Paret vaktar den ena grottan jättemkt och alla andra fiskar befinner sig en hörna av akvariet. Paret har även flyttat massa grus och löv till grottan. Honan rör sig inte ur fläcken ifrån grottan medans hanan jagar alla som närmar sig. Hoppas hoppas.
#6 - 18 maj 2011 15:12
Nice akvarium. Hur förhåller sig Inkahanen till kakaduahanen?
#7 - 18 maj 2011 16:49
Det går jättebra faktiskt. Dom respekterar varandras revir så det är inga bråk. Var lite orolig över att det skulle bli problem, men försäljaren var övertygad om att det inte skulle bli det så jag chansade och jag trodde aldrig det skulle gå såhär bra. Inte ett enda litet tjafs ens.

Tror det var Maths som sa, att om man ska ha flera apistos ska man välja de som ser så olika ut som möjligt och Inka ser verkligen annorlunda ut jämfört med kakadua. Sen beror ju också reviren på hur många honor man har. Jag har 2 till kakaduahanen och 1 till Inka. Fler tror jag inte är möjligt utan att det blir bråk.
#8 - 1 januari 2012 16:41

Annons