90 liter sällskapskar!

#1 - 17 oktober 2009 15:57
Hej jag var och köpte ett nytt akvarium idag, det blev ett på 90 liter.

det medföljde lite saker: ett fluval 2.
ett litet akvarium på 25 liter med lysramp.
doppvärmare X2 en jäger och en okänt märke.
håv
lysramp till 90 liter.
stålställning.
engelsk sjösten.
och lite mer grejs som termometer.

just nu har jag fyllt med grus och vatten och kör på med pumpen.

bild på karet: http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=172.jpg&newest=1

Vad är detta för konstigt sten?

http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=176.jpg&newest=1
#2 - 17 oktober 2009 16:12
Nice :)

Vad blir det för fisk?
#3 - 17 oktober 2009 16:23
det är det ni får hjälpa mig med inga fiskar som äter upp varandra bara
#5 - 17 oktober 2009 16:39
Va kul, gå och skaffa dig lite fina växter också :)

Du kanske skulle kanske kunna skaffa några Kardinaltetror, några pansar malar, en ancistrus och kanske några guppys?, men om du köper fisk så är nog 5 tetror ganska bra som startfisk för karet, eller några guppys :)

Lycka till :D
Bilagor:
#6 - 17 oktober 2009 16:53
det blir grymt. alltid kul med nya akvarium:)

Vad är det för sand du har i?? hur grov är den?
#7 - 17 oktober 2009 16:58
karrokaja skrev:
det blir grymt. alltid kul med nya akvarium:)

Vad är det för sand du har i?? hur grov är den?

det är engelsk sjösten mix på 3-9 mm
#8 - 17 oktober 2009 17:04
Aha... det är ganska stort... hade den storleken till mina guldfiskar. men bytte ut den.

Vad ska du ha i? både fiskväg och växtväg.
#9 - 17 oktober 2009 17:10
karrokaja skrev:
Aha... det är ganska stort... hade den storleken till mina guldfiskar. men bytte ut den.

Vad ska du ha i? både fiskväg och växtväg.

ska vara ganska lite växter mycket röter och lavasten tror jag.

ska väll vara ett litet stimm neoner och ett stimm till av någon sorts tetra
#10 - 17 oktober 2009 17:33
någon som kan någon fin växt som bara är grön

kan någon komma med förslag på någon asiatisk fisk som är snäll
#11 - 17 oktober 2009 18:04
Ja där är en del kvar att göra:p.
Det är svårt att säga vilka växter du ska ha, det är bättre att du kollar i akvarieaffären vad de har för utbud då det kan variera väldigt mycket.
Till ett 90 liters kar går det ca 8-10 krukor om du ska ha hyffsat med växter, och givetvis lite beroende på vilka växter du väljer.
Cryptocoryne brukar vara ganska enkla att få fart på, och där finns massor av färger och former att väla mellan. Sedan har du Javaormbunge som du fäster på en rot med gummiband eller fisklina och sedan växer fast där, och detta kan du även göra med Anubias.
En storbladig växt brukar ta sig snyggt med, men köper du någon Svärdsplanta finns risk att ev. Ancistrus käkar på den, så det brukar vara antingen den ena eller den andra.
Sedan kan det vara snyggt att bryta av med någon annan form på bladverket, och Hygrophila polysperma eller Limnophila sessiflora gör detta på ett snyggt sätt samtidigt som de växer fort.
Asiatisk fisk som är snäll, du har ett flertal olika sorters småfisk som tex rasboror som är väldigt trevliga. Till detta kanske någon sorts mindre gurami skulle passa ihop och även en liten bunte Amanoräkor som hjälper dig att hålla karet i gott skick:).
#12 - 17 oktober 2009 19:53
ansjo skrev:
Ja där är en del kvar att göra:p.

Det är svårt att säga vilka växter du ska ha, det är bättre att du kollar i akvarieaffären vad de har för utbud då det kan variera väldigt mycket.

Till ett 90 liters kar går det ca 8-10 krukor om du ska ha hyffsat med växter, och givetvis lite beroende på vilka växter du väljer.

Cryptocoryne brukar vara ganska enkla att få fart på, och där finns massor av färger och former att väla mellan. Sedan har du Javaormbunge som du fäster på en rot med gummiband eller fisklina och sedan växer fast där, och detta kan du även göra med Anubias.

En storbladig växt brukar ta sig snyggt med, men köper du någon Svärdsplanta finns risk att ev. Ancistrus käkar på den, så det brukar vara antingen den ena eller den andra.

Sedan kan det vara snyggt att bryta av med någon annan form på bladverket, och Hygrophila polysperma eller Limnophila sessiflora gör detta på ett snyggt sätt samtidigt som de växer fort.

Asiatisk fisk som är snäll, du har ett flertal olika sorters småfisk som tex rasboror som är väldigt trevliga. Till detta kanske någon sorts mindre gurami skulle passa ihop och även en liten bunte Amanoräkor som hjälper dig att hålla karet i gott skick:).

tackså mycket ansjo mkt tips för en nybörjare
#13 - 18 oktober 2009 08:39
fick ju även mäd ett 25 kar ska nog ha det som odling eller yngel kar.

här är lite bilder med saker till lilla odlingskaret kanske räk odling?

http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=007.jpg

ursäkta dålig bildkavalite dålig fotograf

jag hitta lite snäckor i thailand som jag tog med mig hem.

bild på snäckor och stenar

http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=012.jpg
#14 - 18 oktober 2009 09:20
Passar säkerligen kanoners med lite räkor i den burken, varför ska man ha ett tomt kar ståendes;)?
#15 - 18 oktober 2009 09:28
ansjo skrev:
Passar säkerligen kanoners med lite räkor i den burken, varför ska man ha ett tomt kar ståendes;)?

det sa jag till mina föräldrar också men kan man ha typ guppy yngel med räkor utifall man skulle få sådana

ska köpa några neontetror idag och typ 4 guppies som gåt köra inn karet några veckor.

ska köpa lite växter idag min budget är änså lännge mamma och pappa så det blir mer växter när jag har mer pengar!
#16 - 18 oktober 2009 09:30
Jadå det går fint:).
Jag har även vuxna Endlers ihop med räkor och visst tar de en och annan räkling men det blir ändå på pluskontot i karet;).
Bilagor:
#17 - 18 oktober 2009 09:32
jo men jag tänkte att man kanske kan ha lite sniglar räkor och yngel skulle det funka?
#18 - 18 oktober 2009 09:34
kan man ha typ 2 fjärilsciklider äller är karet för litet?
#19 - 18 oktober 2009 09:38

jag har två i mitt 63 liters och dom verkar trivas.
dock verkar jag ha fått tag på två pojkar :(
#20 - 18 oktober 2009 09:39
jo men jag tänkte att man kanske kan ha lite sniglar räkor och yngel skulle det funka?

Jadå, det skulle det:).

Nja, börja du med lite lättare fiskar nu i början och när du lärt dig en del så kan du börja med lite svårare fiskar, som dessa fiskar brukar vara.
#21 - 18 oktober 2009 09:41
tur för mamma vill ha dom
Bilagor:
#22 - 18 oktober 2009 09:44
finns det någon fin ciklid man kan ha som inte är stor?!
#23 - 18 oktober 2009 09:48
I ditt 90 liters?
Bilagor:
#24 - 18 oktober 2009 09:49
såklart annars har jag ju bara mindre
#25 - 18 oktober 2009 09:54
Där finns en del att välja mellan, men någon Apistogramma är inte fel tex A.cacatoides eller A.agassizii.
Gör en sökning på Zoopets artregister och skriv in parametrarna på ditt kar så får du en hög med träffar:).
#26 - 18 oktober 2009 09:54
ansjo skrev:
Där finns en del att välja mellan, men någon Apistogramma är inte fel tex A.cacatoides eller A.agassizii.

Gör en sökning på Zoopets artregister och skriv in parametrarna på ditt kar så får du en hög med träffar:).

okej tack
#27 - 18 oktober 2009 10:34
är det svårt att odla räkor?
Bilagor:
#28 - 18 oktober 2009 10:36
Körsbärsräkor och dess närmsta släktingar sköter det mesta själv, men det finns svårare sorter med som man kanske inte behöver testa det första man gör;).
#29 - 18 oktober 2009 10:40
ansjo skrev:
Körsbärsräkor och dess närmsta släktingar sköter det mesta själv, men det finns svårare sorter med som man kanske inte behöver testa det första man gör;).

nej detklart men hur gör man när man odlar guppies om guppierna får yngel ska båda vara kavr i lek karet eller skabara honan vara i ?
#30 - 18 oktober 2009 14:51
jaha då har man varit på djurmagasinet och köpt växter och fiskar som ska börja karet.
10 st neontetror 4 svärdbärare 2 scalarer mini mix dom kan bli full stora om dom blir det skulle jag bara gå ner med dom till butiken.
här är lite bilder ursäkta grumligheten

http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=015.jpg

mer bilder kommer när det värsta grumlet laggt sig
#31 - 18 oktober 2009 14:59
Oj, mycket fisk att starta med.
Mata sparsamt och håll koll på nitriten.
#32 - 18 oktober 2009 15:28
ja men mina föräldrar förstår ej att man ska ha i lite fiskar i början!!
Bilagor:
#33 - 18 oktober 2009 16:05
ja men mina föräldrar förstår ej att man ska ha i lite fiskar i början!!

det är där du ska stå på dig. kanske hade funkat om du sagt att din mammas fjärilsciklider nu kanske inte längre får plats :)
#34 - 18 oktober 2009 16:13
Viktigt, Se till att ingen annan än du matar dem, bara en person får mata fiskarna, det kan bli så att resten av familjemedlemmarna vill ge dem mat för de tycker det är roligt att se dem äta, men då dör all fisk ganska fort så göm matburkarna :)
#35 - 18 oktober 2009 16:33
precis! dom andra i familjen får se men inte röra. du är akvarie kungen så du dom andra MÅSTE lysna på dej.

Akvariet ser fint ut:) nästan lika fint som "my happy aquarium":P
men var försiktig nu i början...
#36 - 19 oktober 2009 15:02
karrokaja skrev:
precis! dom andra i familjen får se men inte röra. du är akvarie kungen så du dom andra MÅSTE lysna på dej.

Akvariet ser fint ut:) nästan lika fint som "my happy aquarium":P

men var försiktig nu i början...

jag vet det jag matar mamma står brevid och säger de stackarna får ju knappt någon mat!!

någon som vet om man kan ha ett palettciklid par i 90 liters eller äter dom tetror
#37 - 19 oktober 2009 15:09
nu kommer lite bilder här är en svärdbärare guuuud vad äckligt snabba dom är dåliga bild http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=004.jpg

nu har värsta grumlet lagt sig men får ingen bra bild på scalarerna
#38 - 29 oktober 2009 21:18
var bara tvungen att lägga upp en bild på en snäcka jag fick av karrokaja! ett riktigt hjärtegryn http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=Bild.jpg
#39 - 30 oktober 2009 17:25
jag vet det jag matar mamma står brevid och säger de stackarna får ju knappt någon mat!!

haha känner igen det. Ryt till åt henne om det behövs. Det gjorde jag, hon tjatar inte längre och fiskarna mår fint :d
#40 - 30 oktober 2009 17:37
okej kanske ska testa det!
#41 - 30 oktober 2009 18:06
var bara tvungen att lägga upp en bild på en snäcka jag fick av karrokaja! ett riktigt hjärtegryn http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=Bild.jpg

Dom där kommer att föröka sej i stabil takt...
Hittade äppelsnäcks bebisar och denna gången är det riktiga äppelsnäckor;)
#42 - 30 oktober 2009 18:22
jupp nu var dom lika små som ett knappnåls huvud. men dom ska tydligen växa extra fort i början så det tar väl nån vecka/veckor.
Bilagor:
#43 - 30 oktober 2009 18:35
karrokaja skrev:
jupp nu var dom lika små som ett knappnåls huvud. men dom ska tydligen växa extra fort i början så det tar väl nån vecka/veckor.

köper när jag får nästa månadspeng i mitten av november
#44 - 30 oktober 2009 19:34
Hårda bud i Mellerud.... :p
#45 - 30 oktober 2009 19:46
Hårda bud i Mellerud.... :p

sånt är livet för en 11 åring

Edit:bor ej i mellerud
#46 - 17 november 2009 16:14
åhhh jag är kass på detta med grottor ! jag hadde tänkt köpa ett palletciklidpar och dom gillar ju grottor ge gärna tipps på hur man bygger grottor här har jag försökt!

http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view&current=Bild011.jpg

i mitt ka just nu finns 10 st neontetra 2 st scalar 5 st svärbärare en är ett yngel skulle man då kunna ha 2 stycken palettciklider och några sorgmanteltetror om det går säg då hur många ungefär

Annons