90 liter med Julle och L. similis?

#1 - 7 september 2003 12:04
Hej!
Jag har ett akvarium på ca 90 liter (75*35*35 cm) där det just nu bor 8 st L. similis. De är väldigt snälla och trevliga små fiskar och jag undrar nu om jag också skulle kunna ha några Julidochromis ornatus i samma akvarium? Jullarna är nu bara ca drygt 1 cm och similisarna är ca 3 cm.
Mvh Maria[:-34]
#2 - 7 september 2003 12:13
Det går nog bra i den storleken de är i nu, men troligtvis inte vid vuxen ålder. Jag har av egen erfarenhet sett att Julidochromis (Regani Kipili) och snäckskalslekare (Lamprologus Ocellatus) inte fungerar så bra ihop. Jullarna dödade varenda liten Ocellatus. Varje Ocellatus var vuxen storlek medan Jullarna var i könsmogen storlek (inte fullvuxna, men nära).
#3 - 7 september 2003 14:13
Hej!
Men regani är väl större än ornatus eller har jag fel?
Mvh Maria
#4 - 7 september 2003 14:21
Det stämmer att Regani är större än Ornatus, men båda Jullarna har liknande temperament. Jag såg också att du hade fått ett totalt annorlunda svar på ciklid.se så det verkar som om det råder delade meningar om dessa arters fungerande tillsammans.

Snäckskalslekare är även dom ganska aggressiva vid sina revir så om det går så kan du kanske försöka möblera så att de har sina revir på olika platser i akvariet med t ex växter som avskärmare.

#5 - 7 september 2003 14:57
Hej!
Similisarna (som redan bor i akvariet) är inte alls aggressiva nu. Kan ju hända att de blir det om de får kunkurrens. Nu är det endast en kalksten i akvariet och massor av snäckor. Jag trodde att de skulle blida flera revir men de håller sig mest bara på högra sidan stenen i samma revir. Så då tänkte jag bygga upp massor av grottor med kalksten på den vänstra delen. På stenen som nu ligger i mitten tänkte jag sätta en Anubias så blir det en lite tydligare gräns. Men skulle det inte fungera när de blir större så kanske de kan flytta in hos mina Daffodil som bor 4 st i ett 200 liters akvarium.
Men jag vill gärna ha fler åsikter så att jag inte gör bort big totalt.
Mvh Maria
#6 - 7 september 2003 16:49
Jag tror inte att det går så bra med 8 simils och ett par jullar på bara 90 liter.

Jag har ett 222 l med 8 snäcklekare (similis) och 2 jullar. Jullarna håller till innuti grottorna och simlis dominerar de andra ytorna. Similis är väldigt duktiga på att försvara sig även om jullarna är nästan 3 gånger så stora. Det kan fungera men jag tror att det kommer att bli för lite utrymme för jullarna.
#7 - 7 september 2003 19:33
Hej!
Men om det blir krig så kanske de kan flytta in i mitt 200 liters akvarium med 4 st N. pulcher "daffodil".
Mvh Maria

Annons