90.000 Liters!

#1 - 18 april 2006 16:39
Har ett gigantiskt sommarprojekt som jag hade tänkt fråga lite om. Har fixat en damm på 12,5x3,5 meter med ett djup 4-1 meter. Så det är alltså ett "akvarium" på ca 90 tusen liter! Dammen ligger mitt i en bäck som jag har ett inflöde på ca tiotusen liter / minut. Utflödet kommer jag att sätta någon form av galler för så inga firrar halkar med. Har funderingar på att göra det till ett "åretrunt" boende för de fiskar jag stoppar ned men för detta krävs stora mängder värmekabel. Skall dock titta på om det är möjligt iaf och hur varmt man kan hålla det under vintermånaderna. Tänkte också att jag skulle bygga någon form av tak som man kan lägga på under vintern så det håller sig bättre.

Drömmen är natruligtvis att få dit Afrikaner eller CA/SA men det är naturligtvis i princip omöjligt. Har dock tänkt mig att försöka plantera in några läckra fiskar som inte är Koi eller något sånt vanligt. Nån som har tips på firrar som kanske skulle kunna klara sig i 15 gradigt vatten vintertid(tror jag kan hålla bottentempen på det ungefär med värmekabel). Jaja, nån som har tips eller ideer kan gärna skriva ner några rader. Eller om ni vill totalsåga planerna hehe. Kan ju avslutningsvis säga att jag bor i Umeå också :D
#2 - 18 april 2006 16:49
Har ni gratis el i Umeå?
#3 - 18 april 2006 16:53
hehe, nä men det skulle ju vara värt vartenda öre!
#4 - 18 april 2006 17:37
svårt värma om det kommer 10000liter kallvatten i minuten
#5 - 18 april 2006 17:40
kommer dammen ligga mitt i en "naturlig" bäck?
#6 - 18 april 2006 18:51
Jag e inte så säker på att man får bygga en damm hur som helst i ett befintligt vattensystem, typ bäck/vattendrag.
På den tiden min far va bonde va det ett jäkla liv om en som grävde av en bäck för att ha till sin bevattningsdamm. Han fick fylla igen..

Kolla noga upp innan, men att använda bäcken som påfyllning ser jag inga problem med, men inte att din damm har bäcken som avlopp!
#7 - 18 april 2006 18:57
Det finns inte skuggan av en chans att du kan värma upp vattnet ens en tiondels grad under vintern, även om du trycker i 20KW värmekabel (till en kostnad av 14400:-/månad) i en rinnande bäck.
#8 - 18 april 2006 22:16
[quote=swetrot]Det finns inte skuggan av en chans att du kan värma upp vattnet ens en tiondels grad under vintern, även om du trycker i 20KW värmekabel (till en kostnad av 14400:-/månad) i en rinnande bäck.[/quote]

Jag håller med[:o] Det låter som ett omöjligt projekt. Du har nog tagit dig vatten över huvudet om du ger dig in på detta[:o] Det är ett rejält flöde
på vattnet. Vilka fiskar skulle klara sig där?
#9 - 18 april 2006 23:58
God dam vilka Böter du kommer få

Bygger du en dam i anslutning till ett befintligt vattendrag kan du räkna med böter och ev fängelse
du får inte introdusera nya arter i vatten
Deras bakteriekultur kan slå ut hela vattendraget. Hoppas du pluggar på lite mer innan du får en snilleblixt
#10 - 19 april 2006 01:39
[quote=Torstensson]Jag e inte så säker på att man får bygga en damm hur som helst i ett befintligt vattensystem, typ bäck/vattendrag.
På den tiden min far va bonde va det ett jäkla liv om en som grävde av en bäck för att ha till sin bevattningsdamm. Han fick fylla igen..[/quote]

va inte länge sen de va uppe i aftonbladet om en som byggt damm utan tillstånd och de blidde böter.

sen får man heller inte sätta ut vilka fiskar som helst då vissa fiskar kan överleva i naturen men även just sprida sjukdomar som nämts innan.
kanske skulle satsa på svenska fiskar, kanske en bunt abborrar du matar varje dag, mört är en annan populär art.

med ett djup av 4 meter behövs ingen värme vintertid för att hålla botten isfri, kanske kan behövas om det blir en riktig h******svinter men snö isolrerar rätt bra.
#11 - 19 april 2006 06:09
Det skulle kosta över 2miljoner kronor i elförbrukning att värma vattnet 5 grader i en månad!! :D
#12 - 19 april 2006 06:47
[QUOTE=Yonaz]Utflödet kommer jag att sätta någon form av galler för så inga firrar halkar med.[/QUOTE]

Tror du inte att fiskar kan simma uppströms? ;)

Annars håller jag med Raven om att du skulle kunna satsa på några inhemska arter som inte käkar upp varandra. I fall du får tillstånd att bygga dammen förstås. Inhemska arter skulle även kunna klara vintern utan uppvärmning, i fall dammen blir tillräckligt djup.
#13 - 19 april 2006 07:11
Saken är den att jag äger marken som bäcken rinner genom och att det finns en naturlig damm där nu. Det jag behöver göra är att sätta galler för utloppet så inga firrar vill följa med nedåt. Sen att de kan vandra uppåt tror jag inte på då det är alldelens för strömt och besvärligt för de flesta fisksorter att göra just det.

Uppvärmningen däremot är givetvis en önskedröm! Tänkte om det var någon av er som hade en superide om hur man skulle kunna göra hehe
#14 - 19 april 2006 07:37
kanske vid ett kärnkraftverk hehe
#15 - 19 april 2006 08:02
[QUOTE=Yonaz]Saken är den att jag äger marken som bäcken rinner genom och att det finns en naturlig damm där nu. Det jag behöver göra är att sätta galler för utloppet så inga firrar vill följa med nedåt. Sen att de kan vandra uppåt tror jag inte på då det är alldelens för strömt och besvärligt för de flesta fisksorter att göra just det.

Uppvärmningen däremot är givetvis en önskedröm! Tänkte om det var någon av er som hade en superide om hur man skulle kunna göra hehe[/QUOTE]

Sorry, även om du äger marken och bäcken och den befintliga dammen så är det kört att plantera in en "onaturlig art" det är inte bara fisken som är problem utan även parasiter som fisken bär med sig,, :( (men det kanske går att lösa med "bidrag" till rätt tjänsteman ;) )
Angående uppvärmning,, jag fick en galen ide om att det kanske går att lösa det med ved/pellets, tänk badtunna aka gonorré balja men visst en sa**ns massa ved går det ju.
#16 - 19 april 2006 09:35
får man sätta upp vandringshinder i en bäck hur som helst? tror inte det skulle uppskattas av länsstyrelen
#17 - 19 april 2006 11:50
[QUOTE=smurfmats]får man sätta upp vandringshinder i en bäck hur som helst? tror inte det skulle uppskattas av länsstyrelen[/QUOTE]

Om det finns fisk som vandrar i bäcken så är nog planen i stort körd
#18 - 19 april 2006 13:43
Iden med ved/pellets skulle kanske funka, eldar ändå med ved där på vintern så. Skulle kunna funka om man grävde ned en kamin vid sidan om och drog vattenledningar genom dammen som varmvatten får gå igenom. Kan nog satan funka! Sen tror jag inte det är så många som skulle reagera på detta då det inte direkt ligger centralt om man säger så hehe. Är nog inte många som över huvud taget kommer att upptäcka att det är några firrar i den där dammen. Mest för min egen skull så jag är inte så orolig att det skall bli fängelse direkt!
#19 - 19 april 2006 15:07
Du kommer ju få ha ditt en jävla massa pellets eller ved hela tiden för det kommer gå åt mycket...
Jag tror faktiskt aldrig att du kommer kunna få vattnet varmt...10000 liter i minuten som ska värmas till 15 grader från ca 1 grad: 585200kW=585200000W.
En spisplatta drar 1000 W så då kan du räkna ut hur många spisar du skulle behöva, 585200 stycken ungefär. Sätt över det till å elda med ved så känns det inte särskilt rimligt...
#20 - 19 april 2006 15:34
[QUOTE=Yonaz]Sen tror jag inte det är så många som skulle reagera på detta då det inte direkt ligger centralt om man säger så hehe. Är nog inte många som över huvud taget kommer att upptäcka att det är några firrar i den där dammen. Mest för min egen skull så jag är inte så orolig att det skall bli fängelse direkt![/QUOTE]

Det finns en anledning till att det inte är tillåtet att plantera ut främmande arter hur som helst. Att det kan leda till böter och fängelse är inget självändamål utan straffen finns därför att nya arter - fiskar såväl som lägre djur som parasiter de för med sig - kan ställa till med stor skada.
#21 - 19 april 2006 21:33
Det är ju inte direkt så att jag behöver värma 10.000 liter i minuten på vintern eftersom då är bäcken frusen och det kommer inte en enda liter ned till dammen. Så det jag behöver värma är vattnet i dammen och den behöver ju abolut inte vara helt full under vintertid. Jag skulle tex kunna tömma den till ca 30-40 tusen liter iaf. Problemet är väl under våren då det kommer massa smältvatten som är kallt. Men då har jag funderingar på att lägga rör och dra det vattnet förbi dammen. Sen under sommaren låter jag vattnet strömma fritt igen. Kan också säga att bäcen kommer från berggrunden och att utloppet är i några myrar någon kilometer nedaför dammen. Så inga andra fiskar kommer bli drabbade av detta. Finns just nu inga firrar i bäcken!
#22 - 19 april 2006 22:15
tips bygg ett gigantiskt akvarium innomhus iställe tror ändå att det blir billigare i slut ändan + att du ser fisken bättre ;)
#23 - 24 april 2006 05:59
Yonaz: You got pm.
#24 - 4 maj 2006 20:49
Varför inte bygga dammen avskild från det andra vattendraget istället-OM du nu skulle "sjösätta" (oj vad jag kan vara rolig då!) detta projekt....Annars verkar det vara bättre att snickra ihop en inomhusdamm istället......kanske inte på 90000liter, men vad sägs om ett par kubik?

Lycka till, det verkar behövas....
#25 - 6 maj 2006 07:39
Du kanske kan göra som alla poolägare gör när dom värmer sitt vatten....å det kostar verkligen inte flera miljoner osv osv.

Däremot så blir det en ganska stor engångssumma men den tjänar du in på nolltid.

SOLFÅNGARPANELER så klart :D

För en poolyta av 40-50 kvardratmeter så kostar dom 25.000:- och det är 8 st paneler sen finns det lite anslutningspaket till solfångare som innehåller styrning, motorventil eller pump och kopplingssats, kostar mellan 3000 och 9500....hehe så att det skulle krävas tiotusentals spisar och flera Miljoner kroner är bara snack.
Går att lösa Betydligt billigare.
#26 - 6 maj 2006 09:23
du klara ändå inte att värma till 15grader på vintern här uppe... +att de lägger sig snö på panelerna... kan ju hända att den här iden teoretisk skulle funka i skåne men skulle säkert behövas enorma mängder solpaneler för att hålla 90 000 liter vatten + en bäck 15grader...
#27 - 6 maj 2006 09:24
[QUOTE=grebom]Du kanske kan göra som alla poolägare gör när dom värmer sitt vatten....å det kostar verkligen inte flera miljoner osv osv.

Däremot så blir det en ganska stor engångssumma men den tjänar du in på nolltid.

SOLFÅNGARPANELER så klart :D

För en poolyta av 40-50 kvardratmeter så kostar dom 25.000:- och det är 8 st paneler sen finns det lite anslutningspaket till solfångare som innehåller styrning, motorventil eller pump och kopplingssats, kostar mellan 3000 och 9500....hehe så att det skulle krävas tiotusentals spisar och flera Miljoner kroner är bara snack.
Går att lösa Betydligt billigare.[/QUOTE]

Näe miljövänligt går ju inte! ;)
Men ärligt funkar det på vinterhalvåret så är det hur bäst som hellst.
#28 - 6 maj 2006 12:46
skaffa ett poollock då....de är så starka att det klarar tyngden av 30 vuxna människor så lite snö borde ju inte vara nå större problem + att då kan man säkert hålla värmen lättare...

Kan man inte bara ta bort snön från solpanelerna då ?
Föresten så smälter nog den mesta om det vart lite sol. Dom funkar ju även om det är molnigt. Räcker med bara liiite sol så blir dom fruktansvärt varma dom där =)

Njae iof....kanske blir lite svårt så långt upp som i Piteå osv...men bor man lite mera söder ut så kanske det skulle gå att genomföra =)
#29 - 6 maj 2006 15:30
kan säga att solpaneler är INTE så effektiva som vissa här verkar få dom att låta.
polarn har såna på taket av sitt hus och under sommarn klarar dom förse huset med värme.
under vintern kommer det väldigt lite värme från dom och höst å vinter går dom ihop med en pelletsbrännare.
men det är helt klart en ekonomisk hit för honom att ha dom då det inte går någon pellets sommartid utan bara lite ström.

om nån är intresserad av mer detaljerad info kan jag höra med honom vid vilken lägsta temp dom inte längre klarar av att värma tillräckligt med vatten.
#30 - 6 maj 2006 15:43
RÖVEN :

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt för min okunnighet.

Men de som har pool gör ju så iaf att man har skyddet ovanpå och panelerna ser till att vattnet inte fryser....behövs inte så mycket värme då och man ska ha inhemsk fisk så är det ju absolut inga problem eller ?!

Ähh lika bra att inte bry sig om att skriva ner sina ideér och tankar för dom idiotförklaras ta mig f*n varje gång.
#31 - 6 maj 2006 15:49
[quote=grebom] idiotförklaras ta mig f*n varje gång.[/quote]

konstigt.................
#32 - 6 maj 2006 15:53
grebom, för svårt att ha en vettig diskussion utan att syssla med personangrepp och va oförskämd ser jag.
#33 - 6 maj 2006 16:44
Tja jag är ju ingen mästare på solceller men jag vet att det har kommit lite hyffsat nya lösningar under dom senaste tre åren,, hur länge har din polare haft sina raven?
#34 - 6 maj 2006 16:58
polarn har haft sina 2år nu.
vintertid ska det mycket till innan vatten dras genom dom.
sist ja va där så användes dom överhuvudtaget inte och hade inte gjort på över en vecka och då va det ändå soligt väder och solpanelerna styrs automatiska.
samtidigt sitter dom i nästan exakt söderläge med inte optimal vinkel men bra vinkel.
kommer inte ihåg exakt storlek men är minst 20kvm.

därför har jag svårt att tro att de skulle va ett användbart alternativ till en 90.000 liters damm som tråden faktiskt handlar om.
speciellt som det kommer in mycket vatten konstant till dammen, inflödet anges ju trots allt till 10kubik per minut och det är avsevärt mycket mer än vad som värms till ett hus till exempel.

jolon, såg just att du skrev solceller så för att klargöra lite för att undvika missförstånd.
solpaneler värmer vatten medans solceller producerar ström.
#35 - 6 maj 2006 17:08
Jupp det har du rätt i mitt fel, men i dammens fall så känns det som att det är skit samma känns det som, bara han får mest "bang for the buck" så att säga, sen om vattnet värms med solenergi eller om doppvärmare drivs av solenergi känns som ganska tja sak samma.
#36 - 6 maj 2006 17:09
nu värms ju iofs också vattet tll ett hus mer än vad det skulle göras i en damm men även om man tar det i beräkning så har jag svårt att tro att de skulle funka.

har lite att göra just nu men ska göra ett försök å räkna ut hur mycket energi det går åt att värma lite.
#37 - 6 maj 2006 17:15
Jag droppade faktiskt frågan på ett annat forum tidigare och det här är tråden! tadaaa : http://www.alternativet.net/forum/inlagg.php?fmess=44696
#38 - 6 maj 2006 17:51
jag räknade enbart inkommande vatten och det angavs till 10.000 liter.

10.000liter blir 10.000.000 gr vatten.
går åt 4.2joule att värma 1gram vatten 1grad.
det vill säga 0.0000011666667 kwh eller 1166.6667 kwh timmar för 10kubik.

avände denna sidan för att konvertera siffror och enhetern.
http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv2_s.htm#energy

kollade priset på solceller och man kan få en 100w modul för 4000kr men då får man köpa stora kvantiteter.
eller 6000kr 100w om man köper enstaka från clasohlson.
Solceller som i södra Sverige takmonteras producerar 800 – 900 kWh per år och kW. Produktionen är ganska okänslig för om de är riktade mot söder, sydväst eller sydost. Vertikalt monterade producerar de 550 – 650 kWh.
solen avger i runda slängar 1000kw per år och kvadratmetder i södra sverige, i norr är det avsevärt sämre och Yonaz bbor ju i umeå.
kiselsoolceller har 12-15% verkningsgrad vilket ger upp till 120-150w per kvadratmeter så det skulle krävas kvadratkilometer för att täcka värmebehovet den vägen.

därför skulle ja vilja påstå att solpaneler/solceller inte är en realistisk lösning.
den enda realistiska lösning är att ha fisk som tål kylan.
är dammen djup kan det gå att ha en del av vattenytan isfri genom cirkulation, botten vill ju hålla sej runt 4gr och det kan många fiskar överleva i.

EDIT:
slänge ut denna frågan på ett annat forum och fick svaret att det går åt 11.66kwh för att värma 10kubik 1grad.
#39 - 6 maj 2006 18:00
*S* ja malavi iden som han hadde från början är ju dödsdömd, men erkänn att projektet är djävligt intressant. fan jag vill ha fet tomt NU! :)
#40 - 6 maj 2006 18:16
haha jo skulle va läckert men för dom pengarna så hade jag personligen nog grävt upp hela dammen och byggt nytt med isolering och hela köret.
hade i längden blivit billigare men sålänge dammen inte bottenfryser funkar den ju till inhemsk fisk.
tänk dej å slänga ner en gädda där och gödda upp den ordentligt under ett par år och sen ta upp den igen ;)
skulle kunna bli en ståtlig midda.
#41 - 6 maj 2006 18:30
[QUOTE=Raven]haha jo skulle va läckert men för dom pengarna så hade jag personligen nog grävt upp hela dammen och byggt nytt med isolering och hela köret.
hade i längden blivit billigare men sålänge dammen inte bottenfryser funkar den ju till inhemsk fisk.
tänk dej å slänga ner en gädda där och gödda upp den ordentligt under ett par år och sen ta upp den igen ;)
skulle kunna bli en ståtlig midda.[/QUOTE]
*S* Mitt huvud stannar hela tiden på kräftor,
kräftor och kräftor och om det finns plats, kanske en gädda eller borrar.
#42 - 6 maj 2006 18:45
abborre är jag lite tveksam till hur de skulel funka då dom är kannibaler.
nöjer man sej med 1-2 går de ju men 15-20st.
men iofs håller man dom mätta kanske dom lämnar varann ifred.

funderar på hur kräftor skulle trivas, dom enda jag sett i naturen har levt i strömmande vatten där botten mest varit sand och sten.

sötvattensmussla skulle nog gå men har för mej dom är fridlysta.
#43 - 6 maj 2006 18:58
Kan ju ha några "vanliga Karpar" där i... Sen kan du göra ett "rum" i marken, å där i det "rummet" kan du ha en stor ruta !x1Meter som gör att man kan se in i dammen till fiskarna... =)
#44 - 6 maj 2006 19:00
spann med botten urskuren och plexiglas/glas fastsilikonat är en variant för att kunna se ner.
#45 - 6 maj 2006 19:05
Det borde ju gå att ha ruda i dammen, dom klarar även vintern i norrland utan värme bara det inte bottenfryser.

Ang solfångarna så finns det inte en schans att det fungerar på vintern i norrland, du har så rätt Raven
#46 - 6 maj 2006 21:43
[QUOTE=Raven]abborre är jag lite tveksam till hur de skulel funka då dom är kannibaler.
nöjer man sej med 1-2 går de ju men 15-20st.
men iofs håller man dom mätta kanske dom lämnar varann ifred.

funderar på hur kräftor skulle trivas, dom enda jag sett i naturen har levt i strömmande vatten där botten mest varit sand och sten.

sötvattensmussla skulle nog gå men har för mej dom är fridlysta.[/QUOTE]

Gädda är den enda fisk jag har sett som fixar att klippa en jämnstor artfrände,, och angående kräftor så tror jag att breddgraden är ett större problem än strömmt vatten, sötvattens musslor är väl inte goda eller? ;)
#47 - 6 maj 2006 21:45
[quote=jolon]sötvattens musslor är väl inte goda eller? ;)[/quote]

vet inte aldrig provat men ostron och blåmusslor sägs ju va goda ;)
#48 - 6 maj 2006 22:27
[QUOTE=Raven]vet inte aldrig provat men ostron och blåmusslor sägs ju va goda ;)[/QUOTE]

MMMM, blåmusslor i en bra chevre fond, (läs gryta/soppa) och en hoegaarden plus pommes och aioli... säg två hoe :D
Men angående kräftor,, behöver dom gravt syresatt vatten eller är det reningen som är inntressant? tja skit samma allt går att lösa med en par stadiga bubbel bead filter (nope den här snubbens damm är INTE budget)
#49 - 6 maj 2006 22:31
tror varken syresättning eller rening är nåt som behövs tänkas på när det är ett tillflöde på 10kubik i minuten.

om kräftor behöver syrerikt vatten vet ja faktiskt inte men borde ju gå att hitta via google.

EDIT:
första träffen på kräfta och syrerikt ;)

Zoopet - Kräftor??

Kräftor är lätta att ta hand om om de får rent, syrerikt vatten OCH gömställen ... hade en kräfta för många år sedan i ett akvarium..dock så höll akvariet ...

www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=47188 - 58k - Kompletterande resultat - Cachad - Liknande sidor
#50 - 6 maj 2006 22:40
Fan raven du har ju lika lite liv som mig! :) nu ska jag återgå till vandamme eller vem det nu är på 4an.....
#51 - 6 maj 2006 22:46
tråki film ;)
dolittle3 är bättre :p
#52 - 7 maj 2006 07:35
[QUOTE=Raven]grebom, för svårt att ha en vettig diskussion utan att syssla med personangrepp och va oförskämd ser jag.[/QUOTE]

Med dig är det inte lätt att ha en vettig diskussion, för du har en oförskämd attitiyd !

När du skriver mail så är det väldigt trevligt osv men så här offentligt så verkar du nästan vara ute efter att förnedra och idiotförklara folk....det har jag sett otroligt många gånger.

Så lägg ner för guds skull.

Fast jag antar att det fattas mycket i ditt liv så det här är väll ett sätt att få dig må lite bättre ?
#53 - 7 maj 2006 08:01
kan ni inte ta era personliga dispyter via pm istället för att kladda ner tråden!
#54 - 7 maj 2006 11:53
[quote=grebom]Med dig är det inte lätt att ha en vettig diskussion, för du har en oförskämd attitiyd !

När du skriver mail så är det väldigt trevligt osv men så här offentligt så verkar du nästan vara ute efter att förnedra och idiotförklara folk....det har jag sett otroligt många gånger.

Så lägg ner för guds skull.

Fast jag antar att det fattas mycket i ditt liv så det här är väll ett sätt att få dig må lite bättre ?[/quote]

ööhh ursäkta ??? mail, har aldrig varken skrivit mail eller pm till dej så det är inget annat än lögn och vet överhuvudtaget inte vad du menar med det då jag skriver likadant i pm/mail som jag gör härinne och är det nån som är oförskämd är det du.
du började gapa och skrika bara för att jag ansåg att solpaneller inte skulle funka vilket jag även med matematiska beräkningar bevisat.
jag va inte oförskämd i det inlägget jag skrev som du påstår.
så är det nån som ska lägga av är det du, får mest uppfattningen av att du medvetet försöker ställa till bråk.
vad är det du vill egentligen ????

smurfmats, du får ursäkta men har försökt köra en vettig linje och basera mina åsikter på fakta men uppenbarligen går det inte utan bråk :/
#55 - 7 maj 2006 12:28
Jolon, googlade lite snabbt på kräftor och dom gillar kalkrikt syrerikt vatten.
stog inget om att dom ville ha strömmande men dom vill ha klart vatten då dom kvävs om vattnet är slammigt då gälarna slutar fungera som dom ska.
#56 - 7 maj 2006 13:25
Öring eller röding? Mycket god matfisk som verkar trivas i kallare vatten. Störar trivs ypperligt i kallt vatten.

Jag måste fråga: Någon som vaknat på fel sida?:confused: Jag förstår inte dessa onödiga person angrep. Kanske inte är meningen heller.

//Camilla
#57 - 7 maj 2006 13:33
karp borde väl gå annars ?
vet att det används en del härborta för att hålla efter växtligheten i dammar och vattendrag.

om ja inte minns helt fel får dom inte fiskas upp utan ska släppas tillbaka.
#58 - 7 maj 2006 15:18
nåntingt som kanske vore bra är ju att kolla hur vattenkvaliten i bäcken innan man börjar med något projekt över huvudtaget. men skulle ju säkert gå att få en grym damm av det. om vattnet nu är bra.
#59 - 11 maj 2006 19:20
[QUOTE=Raven]ööhh ursäkta ??? mail, har aldrig varken skrivit mail eller pm till dej så det är inget annat än lögn och vet överhuvudtaget inte vad du menar med det då jag skriver likadant i pm/mail som jag gör härinne och är det nån som är oförskämd är det du.
du började gapa och skrika bara för att jag ansåg att solpaneller inte skulle funka vilket jag även med matematiska beräkningar bevisat.
jag va inte oförskämd i det inlägget jag skrev som du påstår.
så är det nån som ska lägga av är det du, får mest uppfattningen av att du medvetet försöker ställa till bråk.
vad är det du vill egentligen ????[/QUOTE]

Så alla frågor och mail om eBay då ? Du skrev aldrig dom menar du...jag kan bevisa det om du vill ?

Jag är så lycklig att jag inte än så länge inte träffat folk som du i verkligheten...usch
#60 - 15 maj 2006 15:14
väx upp.era personangrepp passar inte in på det här forumet.Eller?
#61 - 15 maj 2006 15:58
Dammen kan inte frysa om det är tillflöde man kan inte heller värma vattnet vid ett tillflöde men varför skall man det när dem flesta karpfiskar klarar sig kroppen regleras efter vattaen temp..Jag har själv karpfiskar i min damm på vintern
#62 - 15 maj 2006 15:59
[quote=osterlind]väx upp.era personangrepp passar inte in på det här forumet.Eller?[/quote]

Nej, det var därför Gud skapade PM ;)
#63 - 15 maj 2006 16:28
[QUOTE=stene]Dammen kan inte frysa om det är tillflöde man kan inte heller värma vattnet vid ett tillflöde men varför skall man det när dem flesta karpfiskar klarar sig kroppen regleras efter vattaen temp..Jag har själv karpfiskar i min damm på vintern[/QUOTE]
Tillflödet frös det med,,
#64 - 15 maj 2006 17:52
det finns fler sätt om tillflödet fryser.Pump slang upp fryser inte så gör jag
#65 - 28 maj 2006 14:43
Det finns otroligt mycket erfarenhet av dammar i det här landet, inte så mycket just här dock.

Jag tänkte jag kunde bidra med några bra aker jag lärde mig under en föreläsning om dammar jag var på.

Dammar fryser ner till runt 1,2-1,5m. Allt under det är förhållandevis fritt. Om ni inte umeå råkar vara ett riktigt köldhål, föreläsningen sade ingenting om variationer men jag antar att det diffar lite.
Djur och växter gillar olika djup. Precis som i akvarievärlden har de olika zooner men här är det inte frågan om att de lever i de nedersta 30% av dammen. Näckrosor ex. dör om man plockar dem på 1 meters djup och planterar dem på 1,5. I vilken utstreckning det rör kräftor, karpar, aborrar etc. vet jag faktiskt inte.
Dessutom finns det en hel del andra saker att betänka, rovfåglar, groddjur och löv ex.

Föreläsaren talade också speciellt om att bäckar inte alls ären bra idé att bygga en damm mitt i. Fördämmningen man måste bygga i nedre delen av dammen måste nämligen klara ett ohyggligt tryck och brakar helt enkelt samman i människoutförande, om man inte råkar vara dammingenjör eller nått. Nu var det här ju redan en naturlig damm men betänk det om du ska utöka den.
#66 - 26 januari 2007 22:01
Hej!

Här i stenungsunds kommun vet jag iallafall att minst en bäck som har fått en artificiell damm. Där i planterades det bäcköringar och kräftor, vilket har resulterat i att från utloppet och nedåt bor det numera en hel del kräftor. Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men uppvärmingen såg jag att ni sågat, vilket jag mer RÅGE också skulle göra.

Du kan ju bygga dammen brevid och sedan leda in vatten om du behöver fylla på.

Annons