Har ett gigantiskt sommarprojekt som jag hade tänkt fråga lite om. Har fixat en damm på 12,5x3,5 meter med ett djup 4-1 meter. Så det är alltså ett "akvarium" på ca 90 tusen liter! Dammen ligger mitt i en bäck som jag har ett inflöde på ca tiotusen liter / minut. Utflödet kommer jag att sätta någon form av galler för så inga firrar halkar med. Har funderingar på att göra det till ett "åretrunt" boende för de fiskar jag stoppar ned men för detta krävs stora mängder värmekabel. Skall dock titta på om det är möjligt iaf och hur varmt man kan hålla det under vintermånaderna. Tänkte också att jag skulle bygga någon form av tak som man kan lägga på under vintern så det håller sig bättre.
Drömmen är natruligtvis att få dit Afrikaner eller CA/SA men det är naturligtvis i princip omöjligt. Har dock tänkt mig att försöka plantera in några läckra fiskar som inte är Koi eller något sånt vanligt. Nån som har tips på firrar som kanske skulle kunna klara sig i 15 gradigt vatten vintertid(tror jag kan hålla bottentempen på det ungefär med värmekabel). Jaja, nån som har tips eller ideer kan gärna skriva ner några rader. Eller om ni vill totalsåga planerna hehe. Kan ju avslutningsvis säga att jag bor i Umeå också :D