840L Projekt

#1 - 14 mars 2010 21:17
Då var det beställt! :d

Mitt 275L aluminiumrams kar börjar bli allt mer överbelastat samt att jag tycker det ser fulare ut för var dag som går...
Även om jag är nöjd med inredningen bryter karet helt med resten av vardagsrummet och förstör helheten totalt...

Efter mycket velande fastnade jag för ett 720L akvarium med möbel och heltäckande ramp i svart trä dock vill jag ha det högre med måtten 200x60x70 vilket blir 840L som nu är beställt från Akvarielagret och väntas färdigt om ca. 1-1.5 vecka om allt går som det ska.

I akvariet kommer Christer på Akvarielagret och jag (han jobbar och bestämmer o jag står och ser på o tror att jag skapar och kan sedan säga att jag var med och gjorde det :p) bygga en bakgrund av moduler och mellan dom ska det fästas sand med silikon för att få en heltäckande bakgrund.

En av modulerna kommer att agera innerfilter med en Aqua Clear 70 pump med filtervadd och en Rena 300w doppvärmare i och en andra kommer att husera inloppet för ett Eheim 2078 ytterfilter. Möjligen att jag tar en 150w Fluval doppvärmare jag redan har och placerar i den modul ytterfiltrets inlopp ska vara också.

Bottnen blir i Råda-sand 04-08 blandat med 08-1.2

Till att börja med ska ett gäng med platys få gå in karet för att sedan flytta över mitt Guldsömspar, 2st gibbiceps malar, en Öronål och ett gäng Zebraciklider att gå tills jag bestämt mig för rätt fisk för mig.

Kom gärna med tips men kan förvarna om att jag är inne på Jaguarciklider, Påfåglar, Channor eller någonting annat stort och intressant =)

Ska försöka underhålla er med foton och så täta uppdateringar som jag bara orkar. :d

Vore otroligt tacksam för alla tänkbara tips och invändningar ni kan tänkas ha att komma med!

Mvh
Sebbe
#2 - 14 mars 2010 21:56
Låter intressant, Kör med channas nu, hade påfåglar fram tills för 2 veckor sedan. Ett tips bara, tänk på vilka fiskar du vill ha i karet nu, för det kan bli svårt att hitta arten du söker i lämplig storlek senare...Alternativet är ett growoutkar.

Spana Datnoides, grymt underskattade fiskar.
Bilagor:
#3 - 14 mars 2010 22:12
Kommer inte göra mig av med mitt 275L till att börja med av just den anledningen.

Såg maffig ut, och kan definitivt vara att ha i åtanke!

//Sebbe
#4 - 14 mars 2010 22:18
Ta dig en tänkare på just påfåglar. Dem är roliga ett år sen så kostar dem bara pengar, grisar ner och tar fisk för en. Min uppfattning iaf. Sen är det från individ till individ självklart.
Har en Datnoides campbelli, rekomenderas varmt.

Nåt mer du tänkt ska gå i karet?
#5 - 15 mars 2010 05:04
Låter intressant detta :) Klart du ska ha feta rovfiskar i det :d
#6 - 15 mars 2010 05:29
Har länge drömt om att hålla ett gäng Pirayor men tror inte att jag ska ta den vägen då det ser tråkigare ut än jag föreställt mig =)

Hämtar Eheim 2078an idag så jag kan låta det gå i mitt 275L tills stora karet kommer. (Tänkte att det kanske kan minimera inkörningstiden.)
#7 - 15 mars 2010 12:40
Spännande, går det inte få tag i arowana i sverige? Vore riktigt häftigt med sånna fiskar i karet annars:)
Bilagor:
#8 - 15 mars 2010 14:34
För den som är intresserad ska det nog inte vara mer än att man får leta lite men har för mig att killarna och tjejerna på mfk sweden forumet har koll på vart man kan få tag på Aros.

Har faktiskt kollat en hel del åt det hållet men skulle gärna ha flera fiskar och vet inte hur jag kan blanda med en Aro. Sen måste man hitta rätt Aro då vissa blir gigantiska =) (iof kul men kan inte ha större akvarium än 840L =)

Står på jobbet och tiden går såååå sakta när man vet att man har leksaker att fixa med hemma... Ska koppla in det nya filtret ikväll och imorn åker jag o hämtar sand som jag kan underhålla migsjälv med =)

mer förslag tack!! :p
#9 - 15 mars 2010 22:26
Jardini har jag hört ska vara en ganska bitter fisk. Funkar inte riktigt med nått.
Fengäddor är ju ett måste:p
#10 - 16 mars 2010 09:29
Ska faktiskt överta en fengädda av lillebror ser det ut som =)

Har snöat in mig på Pirayor igen... Men dom kan man ju knappt ha någonting med och jag vill verkligen se min Guldsömmshanne bli fullvuxen.
#11 - 16 mars 2010 09:49
Hej intressant projekt, men jag tycker verkligen du borde satsa på en kornstorlek med sanden i o med att de stora kornen tillslut samlas högst upp.

Mvh Zebbe
#12 - 16 mars 2010 16:43
Mjo möjligt men det var på förslag från akvarielagret som det blev blandat då jag ville få det lite kraftigare men ändå inte för stort.

Har precis hämtat hem all sand så nu blir det som det blir =)

Självklart skulle hissen pajja just när jag skulle upp med 100kg sand... Iof bara en våning upp men iaf :(

Har satt igång Eheim 2078an i mitt gamla kar nu så kan den stå o samla bakterier så gott det går innan nya karet kommer.

Nedan följer några otroligt dåliga mobilkamerabilder... (kamera får det bli nästa gång jag har pengar =)

Nya ytterfiltret

På bakterietillväxt i mitt gamla 275L

"Aqualife Easy Life" i karet efter rengöring för att kicka igång bakterietillväxten i nya filtret där av det mjölkiga vattnet.

100kg råda sand i två storlekar 04-08 och 08-1.2

Nya doppvärmaren

Har fixat bättre kamera så ni ska slippa dessa mobil bilder under resten av projektet!

Ska se om jag kan få lite bilder på nuvarande karet.

Fick förresten höra av Christer på Akvarielagret idag att mitt kar redan är limmat och står o härdar!!
#13 - 16 mars 2010 21:43
Tror jag har bestämt mig för några fiskar som ska få gå i karet.

Polypterus senegalus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=861

Någon typ av channa inte säker på vilken än.

Mina Guldsömmar och malar samt så länge det fungerar min öronål.

Sen får vi se hur det utvecklas.
#14 - 16 mars 2010 21:52
ThaBazZ skrev:
Tror jag har bestämt mig för några fiskar som ska få gå i karet.

Polypterus senegalus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=861

Någon typ av channa inte säker på vilken än.

Mina Guldsömmar och malar samt så länge det fungerar min öronål.

Sen får vi se hur det utvecklas.

Hade du startat tråden lite tidigare kunde du fåt dessa fengäddor av mej;)
Bilagor:
#15 - 16 mars 2010 22:04
Ooh hade ju vart trevligt men lillebror min har lovat att jag ska få ta hans 100L akvarium med en fengädda, en Notopterus chitala "indisk clown knivfisk", tre ancistrus och några zebraciklider i =)

Ska ha 100L karet som Zebraciklid fabrik =)
#16 - 16 mars 2010 22:09
ThaBazZ skrev:
Ooh hade ju vart trevligt men lillebror min har lovat att jag ska få ta hans 100L akvarium med en fengädda, en Notopterus chitala "indisk clown knivfisk", tre ancistrus och några zebraciklider i =)

Ska ha 100L karet som Zebraciklid fabrik =)

Häftigt!

Ska bli intresant att se vad som händer:)
#17 - 16 mars 2010 22:15
Med tanke på hur lite erfarenhet jag har så kan vad som helst hända =)
#18 - 16 mars 2010 22:32
desto intresantare.. gillar projekt som utvecklas.. såna med en plan i början som stint följs i minsta detalj.. jo dom är ju också intresanta och resultaten blir urhäftiga.. men att det leks fram ett fungerande kar är ju redigt häftigt också:)
#19 - 17 mars 2010 04:39
Vill bara säga att man tröttnar snabbt på Pirayor, och det är som du säger svårt att hålla dom med något annat ;) Fenisar är mycket trevliga däremot :)
#20 - 19 mars 2010 22:39
Självklart ringde dom och bad mig komma för att planera bakgrunden när ja inte hade kameran med mig men här e några dåliga mobilkamera bilder iaf.

Kunde säkert planerat det bättre men d kommer man ju alltid på i efterhand, så jag e nöjd.

Karet på sidan för att kunna montera moduler.

Planerade modulerna i butiken först.

På söndag morgon ska jag få det hemkört!! :D Synd att jag måste jobba 10.45-17 efter det... Kommer ju inte kunna leka ordentligt med det förens måndag eftermiddag...
#21 - 22 mars 2010 21:43
Då var det dax för lite bilder =)

Idag va jag förbi Akvarielagret och gjorde klart affären.

Tog upp de repor jag noterat och andra små skavanker (köpte det sista exemplaret dom hade i lager och var medveten om att det kunde vara några defekter på den varav överenskommelsen var att vi skulle se över priset efter leveransen.) och tycker nog att jag kompenserades alldeles lagom.

Hämtade även
lysrören 3x Philips Aquarelle och 1xArcadia (blått ljus).
circ.pump Aqua Clear 70 + insugsrör och anpassad filtervadd.
Täckglas.
ca9kg rötter.

Och sist men absolut inte minst kommer bilderna!! =)

#22 - 22 mars 2010 21:53
jäklar vad ljust det är men snyggt också :)
#23 - 23 mars 2010 04:24
smyggt :D
#24 - 23 mars 2010 12:14
Riktigt tjusigt!! Härliga rötter du har fått tag på också.
#25 - 26 mars 2010 19:46
Har flyttat över 3st Zebraciklider till karet här om dan, mest för att se om dom överlever :d

Hämtade hem en Chitala ornata ca15cm och en liten fengädda ca 13cm igår.

Lillebror har inte tid för sitt kar längre så jag ska a det.

Idag var jag o fixade en ny krök till Eheimfiltret (medföljande va för snäv.) på Akvarielagret idag, kollade lite växter men hittade inget kul så jag svängde förbi Brommazoo och hittade lite kul och enligt säljaren där köpte jag vallisneria gigantea men den ser tråkig ut som fan nu, han lovade att den skulle hämta sig med mer ljus än det dom hade.

Passade på att försöka inreda karet lite, är nöjd för nu men ska fixa mer rötter och växter samt skaffa lite torv eller liknande för att "brunatill" vattnet lite för mer "sydamerika känsla".

och nu BILDER!! :D

Älskar att hälla i "Happy-Life" Filterbakterier i vattnet, det ser sååå coolt ut!

vallisneria gigantea?

Matade med Rödamygg vilket uppskattades av zebrorna.

Men Knivfisken såg ut att vara mer intresserad av den minsta zebran [}:)]

Mer idéer och tips välkomnas!

//Sebbe
#26 - 26 mars 2010 20:01
Sweet projekt ju :)

Hur högt e karet ìgentligen ? 70 cm ?
#27 - 26 mars 2010 20:02
tack =)

Jupp 70cm
#28 - 26 mars 2010 20:03
Såg det sen i första inlägget ang. höjden :D
#29 - 26 mars 2010 20:40
Läckert ska bli spännande o följa detta, inte sugen på en spräcklig fengädda till karet?
#30 - 27 mars 2010 17:00
Tack, har du en över? hur stor isf?
#31 - 27 mars 2010 20:53
han e ca 15cm lång just nu men det ska komma en tjej imorn kanske o kolla på han o kanske köpa han av mig...
#32 - 27 mars 2010 22:42
Vilket fint kar!! Ljust och med fina växter!
#33 - 28 mars 2010 08:41
Vackert. Gilla ifs ditt gammla kar med :).
#34 - 28 mars 2010 13:26
Tack! :D

Ska försöka hitta mer och större rötter till det nya för att få en mörkare känsla i akvariet med mer svartvattenbiotop, gillar inte att det är kristalklart vatten =) skulle gärna ha en riktig flodkänsla i karet.
#35 - 28 mars 2010 17:44
Snyggt!
#36 - 28 mars 2010 21:36
Vad är det för filter till pumpen? Har en likadan nämligen... hittar inga tillbehör till de:(
#37 - 29 mars 2010 05:49
Ingen aning =) det är ett hop plock från akvarielagret.
#38 - 29 mars 2010 07:56
Okej, jag får leta vidare;)
#39 - 31 mars 2010 21:53
Nytt inrednings försök.

Kritik och tips tack!
#40 - 31 mars 2010 21:55
ThaBazZ skrev:
Nytt inrednings försök.

Kritik och tips tack!

Det ser bra ut, ingenting som du behöver ändra enligt mig [:-106]
#41 - 31 mars 2010 22:13
ThaBazZ skrev:
Nytt inrednings försök.

Kritik och tips tack!

mycket bättre i min mening!

men fasen så avis jag är! vill osså ha ett vansinnes kar!...är på vippen att göra impulsköp på allt mellan 400-1000L kar som man hittar på blocket osv.

ledsen om jag ställer en fråga som det redan finns svar på i tråden men vad tänkte du ha för fisk? såg lite zebror o nått annat, nåt tema?
Bilagor:
#42 - 31 mars 2010 22:43
Är jäkla sugen p.bass men channa micropeltes vre grymt!

Just nu bebos det av:

1st Clownknivfisk
3st Zebraciklider (foderautomater)
1st öronål
2st Guldsömmar
1st ancistrus
1st fengädda
2st sun catfish

får se hur jag gör men kan ju alltid köra channa senare.

http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium___tillbehor_26237229.htm?ca=11&w=1

KÖPKÖPKÖPKÖP =)

Annons