828L´s Kar

#1 - 21 april 2010 22:27
Hejsan!
Jag ska hämta mig ett 828 Liters akvarium snart, och jag skulle behöva lite råd om rengöring (medel, noggrannhet osv) och ev. förslag på ytterfilter osv..

Det har nämligen gått som saltvattens akvarium, dock ej borrat eller nå´t :)

Måste nämligen uppgradera hemmet för mina "små" rovfiskar ;)

Tacksam för svar!
Mvh
#2 - 21 april 2010 23:20
diskhandskar, god ventilation, vit skotte(inte grön den repar glas) stark ättika och rakblad!
#3 - 22 april 2010 00:18
diskhandskar, vit skotte, vodka och rakblad. Skippa gärna ventilationen... ;) Haha
#4 - 22 april 2010 08:02
Tummen antar jag? ;)
#5 - 22 april 2010 09:36
Hahaha yes Jerry :)

Ok men tackar för svar då. Klart jag ska skippa ventilationen med vodka inblandat, måste ju ha lite kul iaf ;)
#6 - 22 april 2010 14:52
Catfish. skrev:
Hahaha yes Jerry :)

Ok men tackar för svar då. Klart jag ska skippa ventilationen med vodka inblandat, måste ju ha lite kul iaf ;)

Och det som inte går åt passar utmärkt som munskölj för att bli av med smaken av svett och minnet av utfört arbete. :p
#7 - 22 april 2010 19:28
hahahaha, det stämmer väldigt bra :)

Men hur som helst, jag bör vara väldigt noggrann antar jag? Med tanke på saltet :P
Sen siliconet, det tar inte stryk av alkoholen??

Mvh
#8 - 22 april 2010 19:40
Det Gaffel menar är att du ska limma om karet, så då är det ju bra om silikonet tar stryk av ättikan;) Fast jag brukar använda T-röd.
Jag har haft flera kar som gått som salt, men jag har aldrig limmat om och det har gått bra.
#9 - 23 april 2010 00:03
Tycker inte du ska behöva limma om akvariet och sålänge det stått torrt ett tag innan det kom till dig behöver du inte vara petnoga med rengöringen heller. Torka så noga du orkar och undvik fogarna helt. Mitt 380L var ett gammalt saltkar och det fungerade fint efter lite lagom rengöring. Låt det stå någon vecka innan du häller i första fisken och gör ett parvattenbyten så försvinner eventuella rester av såväl salt som smuts.
#10 - 23 april 2010 09:29
Ok, näe limma om det känns inte så lockande haha, men som du säger så får det stå ett tag innan fiskarna får hoppa i, sen ett par vattenbyten, men det är bara det att mitt andra ska få plats med så länge då haha, utan att frugan slår ihjäl mig under tiden, är jävligt glad att jag har kunnat få ett 828L utan att få stryk än :P

Tack för svar! :)
#11 - 23 april 2010 13:17
Har inte alls menat att akvariet ska limmas om, hushållsättika löser inte glassilikon till skillnad mot ev kalkavlagringar..
#12 - 24 april 2010 06:08
Gaffel skrev:
Har inte alls menat att akvariet ska limmas om, hushållsättika löser inte glassilikon till skillnad mot ev kalkavlagringar..

Sorry, my bad...

Annons