828L Nystart

#1 - 25 juli 2010 16:24
Då var mitt 828 liters kar igång då, bilderna är lite suddiga men kommer upp bättre under nästa vecka.

Ni som har följt tråden byggnation av akvariebänk vet att bänken är byggd av mig och min far, och den håller än hahaha :)

Allt har gått som på räls, bara att Ph:t var ganska högt i början men nu är det stabilt, det är det enda som vart problem, var ju lite orolig i början med vattenvärdena och rengöring iom att det har varit ett saltkar innan, visste ju inte hur mycket man behövde putsa, men tydligen gjorde jag ett bra jobb :)

Allt är nytt i karet med, rot, stenar, sand, grus, växter osv... En del fiskar är nyinköpta med, bla. en stor gibbiceps och 2 stora scalarer.
Får hoppas på att jag får behålla så många fiskar som möjligt nu eftersom rovfiskarna har lite mer space och växa till sig och röra sig på, fast det har ju gått bra innan men nu börjar dom ta form på riktigt :D

Slänger upp två bilder så länge..

http://s1006.photobucket.com/albums/af181/tom-hallblad/aqua/?action=view&current=IMAGE_772.jpg

http://s1006.photobucket.com/albums/af181/tom-hallblad/aqua/?action=view&current=IMAGE_773.jpg

Mvh / Tom
#2 - 25 juli 2010 20:10
NicE!!
Vad är det för teknik du använder? :)
Vad har du för framtida planer för det karet?
#3 - 25 juli 2010 20:17
Vilken härlig Rot ni har! Dessutom skitnajs med folk som vågar ha lite öppet i karen. ^^

Men som en fråga sådär bara på ena kanten - du har inte funderat på en svart bakgrund istället för den medelhavsblå? Jag tror att fiskarna skulle komma lite bättre till sin rätt.
#4 - 26 juli 2010 17:14
Riktigt snyggt får jag säga... Jag klickade på första bilden (länken) och där kunde man sappa mellan fler bilder ju ;=)

Snyggt jobbat =)
#5 - 26 juli 2010 19:06
Ser riktigt trevligt ut! Gillade roten faktiskt! Stor och läcker!!
#6 - 26 juli 2010 19:16
Usch. Väcker starka "vill ha"-känslor! ;)

Men precis som Pickles säger tror jag du skulle få ett annat djup med en svart bakgrund. Men smaken är som baken :)

Men oj, ett par btn moduler där och sen ösa i en massa malawi. Aja den drömmen får väl vänta ett par år haha :D
#7 - 28 juli 2010 01:44
snyggt juh :)
Är själv angelägen om att utöka från ett 500L till ett 800 - 1200L :D Någonstans där emellan... vad är de för typ av mått du har på karet förresten?
#8 - 11 augusti 2010 16:29
Blev att svara på mycket nu när man inte vart här på ett tag, får ju skylla mig sj hahaha :)

Börjar väl uppifrån, Tack "Nubi" :) Jag använder inte så speciellt mycket grejjer, ett för litet ytterfiler som egentligen skall vara till ett 300 liters (Fluval 305) sen en powerhead mittemot i hörnet samt månljus som går igång när huvudljuset slås av. Ytterfiltret är en nödlösning för jag har inget annat just nu, väntar på min Fx5:a som jag beställde idag, får se om det är nå´t å ha? Kul med svar på den frågan, sen blir det en hel del nya grejjer som skall köpas nästa vecka ;)

Nästa blir "pickels" då :). Tackar! Jo jag tycker roten blev mycket lyckad, enormt fin när man ser karet "live" istället för bilder ;).
svar på din fråga är för tillfället nej, jag borde ha tänkt på det innan jag fyllde det isf, nu är det på plats med alla grejjer och jag orkar inte styra med det just nu iaf, det är så jävla tungt å flytta, men tack för tipset :))

Hellson, tack för det, det tog ju sin lilla tid med bänken osv men det var värt mödan, och pengarna till inredning osvosv, det blev ju en fin levande möbel tillslut! :)

"Föllförfisk", tack så mycket, kul å höra!

"tulle89", hahaha ja jag kan tro det. Jag vet ju sj hur det är, man vill bara ha större med tiden så är det! Mmm, har som sagt funderat lite i efterhand på det men det blir så jobbigt, och just nu har jag inte tid heller..

"sandish", tackar! det är ju bara att öka på ;)
måtten är 230*60*60, så det är ganska avlångt kar, precis som jag vill ha det :) Fast jag var i Sthlm och jobbade för några dgr sen och gick in i akvarielagrets butik, jag tror det heter så men det var tydligen sveriges största akv.butik, OCH hittade mitt drömkar, 900l möbel, det var så fruktansvärt snyggt.. Men det blir ett senare projekt ;)

Tackar för alla positiva kommentarer! :)

Mvh // Tom

Annons