800l akvarium

#1 - 21 september 2005 09:09
Hittade ett akvarium på 800l som kan vara lite intressant.
Det är 6 år gammalt, har använts i ett år. Det har alltså stått tomt i 5 år.
Dvs det bör silikonas om? Eller?
Hur gör man detta i så fall? Ska man skära bort rutorna och limma ihop allting igen? Eller ska man bara skära bort silikonen och lägga på nytt i "vinklarna/fogen".
#2 - 21 september 2005 11:05
[QUOTE=y0da]Hittade ett akvarium på 800l som kan vara lite intressant.
Det är 6 år gammalt, har använts i ett år. Det har alltså stått tomt i 5 år.
Dvs det bör silikonas om? Eller?
Hur gör man detta i så fall? Ska man skära bort rutorna och limma ihop allting igen? Eller ska man bara skära bort silikonen och lägga på nytt i "vinklarna/fogen".[/QUOTE]

Kolla och känn på silikonet
Känns det färskt och lite mjukt så är det nog ingen fara, kolla efter eventuella skador i silikonet.

Är det ett helglas eller ramakvarie, isåfall om det är helglas hade jag nog delat på alla rutor och gjort om det.
Är det ram så räcker det med att ta bort den gammla silikonet i viklarna.
Försök att inte skada fogen mellan glaskivorna, för det är den som håller ihop i stort sett hela karet..

Som jag brukar säga...välj det alternativet som får dej att sova lungt om nätterna :D

//Peter
#3 - 21 september 2005 11:12
Då det är hyresrätt så sover jag lugnt oavsett :D

Det är ett ramakvarie.. med träram ;).. dvs helglas tippar jag. Har bara sett det på bild, men träramen kan ju knappast hjälpa till så mycket vad det gäller hållfastighet. Vill en ruta sticka så lär nog inte träramen hålla emot så mycket.

Nissen ville ha 2000kr för karet. Ska det silikonas om så köper jag ju hellre nytt glas för 1000 kr och gör arbetet själv. Vill helst göra ett akvarie själv. Dels för att jag kan skräddarsy akvariet, samt att det blir en hel del billigare. Dock vet jag inte om jag vågar göra ett själv. Har ingen som helst erfarenhet av glas eller akvarium.
Lucas_no1
#4 - 21 september 2005 12:03
Tänk på att glas ålddras och när det är 10 år är det inte mycket att ha, i allafall inte värt att silicona om.
Glaset blir skörare för varje år som går.
Så kan du och vågar göra ett 800 liters kar för tusen kr så skulle inte jag tveka på att göra ett nytt med färskt glas!
#5 - 22 september 2005 04:27
[QUOTE=y0da]Ska det silikonas om så köper jag ju hellre nytt glas för 1000 kr och gör arbetet själv. Vill helst göra ett akvarie själv. [/QUOTE]

1000kr för glas låter extremt billigt om man jämför med va andra skrivit här inne.
1700 kvadraten för 8mm till exempel.

bottenglaset bör va minst 10mm.

kolla sen också upp med försäkringar för om du silikonar själv så kan du sätta allt va försäkringar heter ur spel.

länsförsäkringar till exempel kräver att silikoneringen ska va "fackmannamässigt utförd" det kan tolkas som att bara utbildade för göra det typ.

att det stått tomt i 4år har inget överhuvudtaget med att göra om silikonet är bra eller inte utan det som är bra att veta om det stått mörkt.
har ett akvarie som stått tomt 8år och silikonet är fräsht och fint men stått mörkt.
läste om ett akvarie som stått tomt på en vind i mycke ljus där silikonet hade konstistens som knäckebröd typ gick inte ens att lyfta akvariet
#6 - 22 september 2005 08:57
Har frågat en glasmästare om 3 st 200x60 samt 2 st 60x60 skivor, det skulle kosta 1000kr inkl moms. Då jag inte frågat några andra så vet jag inte om det är billigt eller ej, men det kanske stämmer :)
Tjockleken på glaset var 10mm i detta fall.

Försäkringen täcker akvarium, står ingenting om att de måste vara "fackmannamässigt utfört". Så där är det inga problem.
Ljuset gör ju mycket ja, men även ålder. Har bara läst som hastigast något i stil med "akvarium som stått tomma en längre tid behöver silikonas om" här på forumet. Tänkte om det fanns någon tumregel på det.
Men så länge silikonet känns "fräsht" så är det ok alltså?
Är förvisso inte sugen på att dundra iväg 20 mil bara för att konstatera att silkikonet är kasst. Får spana vidare efter ett ramakvarie i närheten helt enkelt, eller helt enkelt bygga ett själv.
#7 - 28 september 2005 16:50
själv har jag ett på 837l som är 15 år gammalt men ingen fara med glas eller silikon
#8 - 28 september 2005 18:58
[QUOTE=Lucas_no1]Tänk på att glas ålddras och när det är 10 år är det inte mycket att ha, i allafall inte värt att silicona om.
Glaset blir skörare för varje år som går.
Så kan du och vågar göra ett 800 liters kar för tusen kr så skulle inte jag tveka på att göra ett nytt med färskt glas![/QUOTE]

Mina personliga erfarenheter säger; Det var det dummaste jag hört.

Kär själv med 2 kar som har säkerligen 20 år på nacken. Fungerar utan problem. Att ett kar på 10-15år, med kass silikon skulle vara olönt att silikona om och i princip bara att slänga, har jag EXTREMA problem att tro på
#9 - 28 september 2005 19:01
Så vitt jag vet så åldras inte glas då det är ett dött material...
#10 - 28 september 2005 19:03
[QUOTE=cobra]Så vitt jag vet så åldras inte glas då det är ett dött material...[/QUOTE]

riktigt gamla fönsterrutor där kan man se att glaset "rört" på sej men då snackar vi 60-100år gamla rutor.
hade sommarstuga när ja va liten där undervåningen va byggd nångång slutet 1800talet och övervåningen nån gång 1910-1920
#11 - 28 september 2005 19:39
"riktigt gamla fönsterrutor där kan man se att glaset "rört" på sej men då snackar vi 60-100år gamla rutor"
Och det beror på tillverkningstekniken på den tiden och inte att glaset har rört sig.

Oavsett om glas åldras eller inte så gör det inte det på ett sätt som spelar någon roll på 20-30år. Hur ofta har du hört om nån som bytar fönster för att glaset är slut?
#12 - 3 oktober 2005 04:46
[QUOTE=y0da]Har frågat en glasmästare om 3 st 200x60 samt 2 st 60x60 skivor, det skulle kosta 1000kr inkl moms. Då jag inte frågat några andra så vet jag inte om det är billigt eller ej, men det kanske stämmer :)
Tjockleken på glaset var 10mm i detta fall.
[/QUOTE]

Det är snorbilligt..
Skulle köpa en ny ruta till mitt gammla 540 liters 150*60 och det skulle gå på 860:- hos den billigaste glsmästaren

//Peter
#13 - 3 oktober 2005 07:12
Okay.. låter konstigt att det kunde vara så billigt då.. om inte priset på glas har rasat som fan? ;)
Köpte ett 540l akvarium i slutet av förra veckan, så tråden är inte så aktuell för min del längre. Men spinn gärna vidare ni :)
#14 - 3 oktober 2005 07:17
[QUOTE=Raven][QUOTE=cobra]Så vitt jag vet så åldras inte glas då det är ett dött material...[/QUOTE]

riktigt gamla fönsterrutor där kan man se att glaset "rört" på sej men då snackar vi 60-100år gamla rutor.
hade sommarstuga när ja va liten där undervåningen va byggd nångång slutet 1800talet och övervåningen nån gång 1910-1920[/QUOTE]

Det är en myt!
Förr kunde man inte göra glas helt slätt. Man blåste en bubbla som sen klipptes upp, plattades ut och sen blev till fönsterglas. Klart att det inte blev helt slätt. Det är av samma anledning som man hade spröjsade fönster; det gick inte att göra rutorna så stora!

Glas åldras. Det är knepigare att skära till gammalt glas mot nytt. Så nog blir det lite sprödare.
Precis som att bilindustrin måsta ha "färska" plåtar till pressingen av karossdelar. Är plåten för gammal spricker den eftersom töjbarheten har minskat.

Annons