80% av mina Gyppys (odlingsform) mötte döden.

#1 - 27 november 2012 21:42
En riktigt elak sjukdom drabbade mina Guppys och slog ut nästan hela min stam av den odlingsformen. De fick som ett ljust parti på kroppen utan ludd och höjda fjäll, som en hinna typ. De platyn som gick i samma kar fick inga sympton alls och jag har tur i oturen för jag har en del yngel av den drabbade Guppystammen. Jag tycker som jag skrivit tidigare och det är följande, det är en grymt dålig och svag kvalitet på de Guppys som finns ute i handeln. Får skaffa fler senare då jag vet att denna elaka sjukdom är riktigt borta, har ledsnat på att köpa Guppys som hela tiden dör. Sen har jag även fått en hel liga med frisimmande yngel av Zebraciklid och sen har det tillkommit fler yngel av mina ungfödare.
#2 - 28 november 2012 07:55
Låter som dina guppys drabbats av Costia necatrix (flagellat). Blir som vita eller gråa fläckar på kroppen, ibland även med fransiga ihop dragna fenor. Skulle nog behandla det akvariet med Costapur eller någon annan medicin som är effektiv mot Costia.

Och jag håller med dig om att kvalitén på guppys idag är kass. För 10-15 år sedan levde mina guppys längre och fick många kullar. Idag ska man väll vara glad om de överlever 3 månader... Jag föredrar endlers och jag testade för något år sedan att införa endlers honor tillsammans med vanliga hanar med gott resultat. Min dotter fick ett eget akvarium för ett par veckor sedan och av de 7 guppys hon köpte lever 3 (åkte visserligen på bukvattensot men klarade de övriga fiskarna). Vist har hon 50 talet yngel men det tar lite tid att driva upp dem med. Själv ska jag handplocka endlers och vanliga guppys för att odla fram något vettigt framöver...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 november 2012 19:04
Egentligen har jag en tvärtom-erfarenhet av Guppys. Dvs de som fanns för 10-20 år sedan tyckte jag var betydligt ömtåligare än dagens.

Dock skall sägas att jag föredrar de mer naturlika formerna som man kan hitta idag men som förr var rätt ovanliga.

Annons