8 timmar senare var de döda

#1 - 1 december 2007 00:38
Hämtade 2 red crystal idag kl 5 och nu är de stendöda. jag har kollat vattenvärderna och de är vad de ska vara. Så nu sitter jag här och helt undrande över vad de dog av. Kan det vara så att de var i dåligt skick när jag fick dom? Inte för att det syntes på dom men nåt måste ju varit tycker man...

Antar att det inte är nån ide att gå tillbaka och berätta att de dog så fort?
Guest
#2 - 1 december 2007 01:04
Har du inga problem i karet så hade jag gått tillbaka o krävt nya.
(Du kan ju alltid ta med de döda o lägga upp på disken. :p)
#3 - 1 december 2007 07:53
Nystartat kar? Nyinköpta växter? Frös de på hemfärden? Blev de klämda i håven i affären? Finns många varianter... lämna in liken på affären, tycker jag också. Och åtgärda/motverka resten innan du tar hem nya. Du är säker på att de är döda förresten? Oftas byter de skal vid flytt, det är inte skalen du hittat (och så sitter de nyklädda räkorna och fnittrar under en växt ;) ) ?
#4 - 1 december 2007 07:54
De kanske inte gick i bra vattenvärden där de kom ifrån. Då kan de ju dö av den omställningen. Hur snabbt koppade du in dem? Chock kanske.... Hur gamla var de? Räkor kan ju vara ganska känsliga ibland verkar det som.
#5 - 1 december 2007 08:30
Jag gjorde med dom som jag gör med nyinköpt fisk, lägger ner påsen i akvariet, häller i lite vatten från karet i påsen, släcker ner och efter ca 30 min häller jag i dom.
Nej det är inga skal, jag såg dödsryckningarna. Jag ska strax ringa till butiken, ska bli intressant o se vad de säger.
#6 - 1 december 2007 08:34
Jag brukar ta ett par timmar på mig när jag koppar in räkor eftersom de är ganska känsliga...
#7 - 1 december 2007 08:37
Hur stora brukar de vara när man får dom? Mina var knappt en cm
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 december 2007 08:39
Emmma skrev:
Jag brukar ta ett par timmar på mig när jag koppar in räkor eftersom de är ganska känsliga...

Instämmer - räkor är ofta väldigt känsliga. Varje gång jag köpt räkor så brukar alltid någon stryka med. Jag kör då ändå en extremt lång inkoppnng och temperaturtillvänjning
#9 - 1 december 2007 08:40
jag startade upp karet för en vecka sedan, först igår la jag i de första räkorna
#10 - 1 december 2007 08:41
Kan ju varit det som var problemet då.. jaja nu får jag vänta nån vecka till innan jag får tag på nya räkor :(
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 1 december 2007 08:42
surinam skrev:
Hur stora brukar de vara när man får dom? Mina var knappt en cm

Det är nog olika. Självklart är det lite tåligare när de är större, men då är å andra sidan risken stora att det inte kommer att leva så länge eftersom de då kan vara rätt gamla (räkor har ju naturligt en ganska kort livsläng). Därför köper jag hellre något mindre även om då transport- och tillvänjningsrisken är något större.
#12 - 1 december 2007 08:59
Rekommenderar också att köpa räkor som inte är helt fullvuxna, mellan 1cm-1.5cm. Då menar jag dvärgsräkor då.

Sedan ta extra god tid på dig att koppa in dem små liven. Droppa in vatten med luftslang funkar bäst tycker jag, slipper man komma ihåg att skopa in vatten vart 5-10min hela tiden.
#13 - 1 december 2007 09:01
dumt av mej att inte fråga er innan jag fick hem dom :( men jag ska göra som ni säger nästa gång
#14 - 1 december 2007 09:04
Men butiken kunde ju informerat sånt tycker man...
#15 - 1 december 2007 10:07
surinam skrev:
jag startade upp karet för en vecka sedan, först igår la jag i de första räkorna

Jag skulle gissa att det var det som var problemet.
När jag startar akvarier får det först gå någon dag innan jag sätter i fisk och då bara 2-4st. Gärna med någon snabbväxande "algmotverkade" växt som hornsärv tex. Sen låter jag det gå så några veckor inna jag gör något mer. Det tar tid innan det blidas nyttobakterier och akvariet är i balans. Sen sätter man till det man ska ha lite i taget.

Räkor är också känsliga mot div preparat...tex sådant som vissa akvarieväxter är besprutade med. Så nya växter bör man undvika ihop med räkor. (gäller de väster som dras upp i jord)
#16 - 1 december 2007 10:39
Jag har inga växter som dragits upp i jord.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 december 2007 10:50
surinam skrev:
Jag har inga växter som dragits upp i jord.

Vanliga akvarieväxter som man köper i affären kan vara besprutade - dock i så liten mängd att inga fiskar far illa av det. Däremot kan det vara som så att räkorna (som är betydligt känsligare) inte tål det.
Om detta kan du läsa i Zoopets räkinfo
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=409&Itemid=210
#18 - 1 december 2007 12:49
Nej det har inte alls att göra med om de dras upp i jord, utan om de besprutas mot insekter och göds kraftigt.

Nu känner jag mig stygg men vill ändå påpeka: ALLTID ALLTID läsa på före köp. Varje vecka finns denna rubrik inne: räkorna dog! Och så ska man då rabbla allt igen - personligen har jag tröttnat nu och tänker inte svara mer på sådana utrop. mvh Mia

Eurydike skrev:
...Räkor är också känsliga mot div preparat...tex sådant som vissa akvarieväxter är besprutade med. Så nya växter bör man undvika ihop med räkor. (gäller de väster som dras upp i jord)
#19 - 1 december 2007 13:26
Ja jag har erkänt min dumhet men jag kan ändå tycka att butiken skulle ha informerat
#20 - 1 december 2007 13:27
Mamma Mia skrev:
Nej det har inte alls att göra med om de dras upp i jord, utan om de besprutas mot insekter och göds kraftigt.

Fast ALLA akvarieväxter dras ju inte uppi jord och det är ju bara de som besprutas. Lite svårt under vatten. Så det kan ju vara en enklare tumregel. För varför chansa?
#21 - 1 december 2007 13:30
så ni har inga växter i era räkkar då?
#22 - 1 december 2007 13:59
surinam skrev:
så ni har inga växter i era räkkar då?

Jo men inte nyinköpta, utan sådana som varit i akvarium utan räkor ett tag.
#23 - 1 december 2007 14:37
Men om nu inte räkor tål nytt vatten, hur gör man vattenbyten då? Visserligen byter jag inte till malawisarna mer än 30-40% men är det för mycket byte för räkor?
#24 - 1 december 2007 15:54
Nja i ett väl ingått akvarium så tål de vattenbyte. Men ett helt nysartat akvarium har inte fått igång sin balans än med nyttiga bakterier.
Jag brukar inte byta mer än en fjärdedel när jag byter vatten hos mina räkor. Men det kanske funkar med större byten med.
#25 - 1 december 2007 16:28
Vanliga akvarieväxter som man köper i affären kan vara besprutade - dock i så liten mängd att inga fiskar far illa av det. Däremot kan det vara som så att räkorna (som är betydligt känsligare) inte tål det.

Om detta kan du läsa i Zoopets räkinfo

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=409&Itemid=210

Jag håller inte alls med om det som står ovan. När jag jobbade i butik så började vi efter ett tag att ta in växter från ett nytt ställe och det började dö fisk i butiken. I början trodde vi att det var något som hade brutit ut i karena men efter ett flertal gånger då vi hade fått in nya växter och massvis med fisk hade dött så förstod vi varför fisken dog. Det var för att växterna var besprutade så hårt och därefter så började vi alltid att skölja av växterna under rinnande vatten innan vi satte ner dom i akvarierna och efter det så hade vi inte längre problem med att massvis med fisk dog så jag skulle nog allt vilja påstå att vissa ställen besprutar sina växter så hårt så att tom fiskar dör pga det.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 1 december 2007 17:19
Glenn skrev:
Jag håller inte alls med om det som står ovan. När jag jobbade i butik så började vi efter ett tag att ta in växter från ett nytt ställe och det började dö fisk i butiken. I början trodde vi att det var något som hade brutit ut i karena men efter ett flertal gånger då vi hade fått in nya växter och massvis med fisk hade dött så förstod vi varför fisken dog. Det var för att växterna var besprutade så hårt och därefter så började vi alltid att skölja av växterna under rinnande vatten innan vi satte ner dom i akvarierna och efter det så hade vi inte längre problem med att massvis med fisk dog så jag skulle nog allt vilja påstå att vissa ställen besprutar sina växter så hårt så att tom fiskar dör pga det.

Detta har jag faktiskt aldrig hört talas om och det låter ju märkligt eftersom en sådan växtproducent mycket snabbt borde gå i konkurs. Vem skulle dom kunna sälja akvarieväxter till - om alla fiskarna dör.
Så även om det självklart kan det hända det du skriver så måste det vara extremt ovanligt i alla fall. Dock det tråden handlar om - dvs om räkor där är det ofta ett problem.
#27 - 1 december 2007 18:25
Detta har jag faktiskt aldrig hört talas om och det låter ju märkligt eftersom en sådan växtproducent mycket snabbt borde gå i konkurs. Vem skulle dom kunna sälja akvarieväxter till - om alla fiskarna dör.

Så även om det självklart kan det hända det du skriver så måste det vara extremt ovanligt i alla fall. Dock det tråden handlar om - dvs om räkor där är det ofta ett problem.

Jo men det var ingen stor växtproducent utan ett grossistfirma som hade börjat med att odla lite egna växer :) Behöver ju inte vara som så att dom konstant övergöder utan kanske skedde utav misstag någon enstaka gång och därav anledningen till att jag inte vill skriva ut namnet på grossistfirman. Sorry om jag halkade ifrån den ursprungliga frågan men nu har jag sagt mitt och nu ska ni få återgå till räkorna ;)
#28 - 1 december 2007 18:29
surinam skrev:
Ja jag har erkänt min dumhet men jag kan ändå tycka att butiken skulle ha informerat

Visst skulle de gjort det... om du frågat. Gjorde du det? Hur skall en människa i en butik veta om du är räkexpert eller om det är dina första räkor? Jo, de får veta det när du ställer frågor.

Och samtidigt, man skall aldrig lita på att personalen i zoobutiken kan saker om räkor, läs på mycket innan.
#29 - 1 december 2007 19:37
De visste att jag aldrig hade haft räkor förut och detta var mina första. De visste att jag inte var någon expert och jag sa flera gånger att jag inte kunde mycket om dom.De visste attt jag hade ett nystartat 40L kar, de visste vilka växter jag hade eftersom jag köpt dom där. Jag köpte tom 2 växter samtidigt som räkorna igår.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 1 december 2007 19:47
surinam skrev:
De visste att jag aldrig hade haft räkor förut och detta var mina första. De visste att jag inte var någon expert och jag sa flera gånger att jag inte kunde mycket om dom.De visste attt jag hade ett nystartat 40L kar, de visste vilka växter jag hade eftersom jag köpt dom där. Jag köpte tom 2 växter samtidigt som räkorna igår.

Jag tror att det är få växtaffärer som känner till att växterna kan vara giftiga för räkor. Dels är ju inte växterna giftiga för fiskarna (även om det tydligen också har hänt någon gång enligt Glenn) och dels är ju räkor rätt nya i handeln och dels är det ju långtifrån alla växter som är giftiga för räkor.
Därför tror jag att detta är rätt okänt bland affärsinnehavarna.
#31 - 1 december 2007 19:59
Tur jag har er :D
#32 - 1 december 2007 21:12
surinam skrev:

som jag också skrev; man skall inte lita på att personalen i butiken kan något om räkor.
#33 - 1 december 2007 21:54
Nä det är sant, de kunde lika gärna varit lapplisor :D
#34 - 2 december 2007 01:10
*ler* lapplisor kanske är dumt uttryckt men som jag har märkt här omkring där jag huserar är de alltid välkomnande för ny information och en del men inte alla vill inte erkänna att de har fel angående viss information, jag har lärt mig den svåra vägen o forskar alltid innan jag köper in något nytt till mina kar. Men är man öppen och säger som det är så kan man i regel få upp en bra relation till dom som baseras på ärlighet, de erkänner när dom inte vet o du erkänner när du inte vet
#35 - 2 december 2007 01:33
Ja inget fel på lapplisor :D
Självklart borde jag bett om er hjälp innan jag hämtade räkorna, men man lär sig av sina misstag och nu är jag förstås angelägen om att inte göra om felet. Vilket jag inte lär göra ;) Jag tycker inte man ska säga alla som jobbar i zoobutik är inkompitenta. Det är mänskligt att fela och personen hade kanske en dålig stressig dag inte vet jag. Jag klandrar ingen i det här fallet. Visst två oskyldiga små räkliv offrades men jag ser det ändå som nånting positivt, det var inte 9 som jag hade beställt. :D

Nu får det tomma karet vila ytterligare nån vecka innan det flyttar in nya invånare och det är väl bra med hänsyn utav de nya växterna. Jag har varit och hämtat en stor glasvas hemma hos min mor, där kan jag sedan förvara nya växter för karantän i fortsättningen;) Växter är ju ganska nytt eftersom jag inte har mer än en sort och 2 plantor i mina malawikar :D På sjuttiotalet var det ingen som oroade sej för besprutade vattenväxter, nitrit eller ph värden. Det var då jag hade mina första kar och har sedan haft ett långt mångårigt uppehåll. Numera är det en halv vetenskap att hålla igång ett akvarie på 225 L.

Men vi får inte glömma att det ska vara roligt att ha denna hobby, det finns annat än bara en massa måsten och kemi. Det är lätt att folk blir lätt förskräckta när de upptäcker att det inte är som på sjuttiontalet längre. Nya fiskarter har kommit och en massa kemikalier som ska tillsättas och det ska mätas vattenvärden och jag vet inte vad. Kan detta vara kontentan på att det är så mycke akvarium till salu ute på nätet? Kanske är det tänktvärt när man har så lätt att skriva fördömande saker på ett forum.
Ber någon om hjälp och tips är det kanske bara det som räcker, inte att skylla på att det finns personal som inget kan. Vem har rätten till att kalla sig för expert? Det är inget krav att vara utbildad zoolog för att jobba i en djuraffär vad jag vet ;)

Men det är en helt annan diskussion :D
#36 - 2 december 2007 10:09
Tack vare denna tråden var jag oerhört försiktig när jag koppade in mina tio nya räkor igår, hittills har jag inte haft några förluster (som jag har upptäckt iallafall).
#37 - 2 december 2007 10:24
Vad bra Mona!

Jag läste lite innan jag köpte mina men jag läste ingenstans på typ räkig fakta om detta med att koppa in dom i nytt vatten....
#38 - 2 december 2007 10:30
surinam skrev:
Vad bra Mona!

Jag läste lite innan jag köpte mina men jag läste ingenstans på typ räkig fakta om detta med att koppa in dom i nytt vatten....

Jag vet inte hur långt du hade hem från "räk-affären" men det kan nog hinna bli ganska kallt i vattnet hos dem på vägen hem.
Stor ändring i temperatur är de väldigt känsliga mot. Men tar man det lungt går det också bra. Fick precis själv hem räkor jag beställt från Tyskland. De har rest i tre dar så vattnet var bara 19 grader och det vill man ju då ha upp till 25 innan jag släpper dem i karet. Så då gäller det ju att ha tålamod och mäta. Men det gick bra och alla lever och mår bra vad jag kan se.
Lycka till nästa gång.
#39 - 2 december 2007 10:34
Kanske borde det finnas en Klistrad tråd om detta så inte fler gör samma misstag. Lättillgänglig för allmän beskådan kanske.
#40 - 2 december 2007 10:37
surinam skrev:
Kanske borde det finnas en Klistrad tråd om detta så inte fler gör samma misstag. Lättillgänglig för allmän beskådan kanske.

Eller ännu bättre stå i artbeskrivningarna på räkorna. Oftast blir trådar så himla långa. Som "räkig fakta".. vem orkar plöja igenom 134 sidor babbel...Allt är ju inte bara ren fakta, även om det är intressant och läsvärt. Men ska man samla fakta innan man ska börja med en ny art så vill man ju ha faktan lätt tillgänglig.
#41 - 2 december 2007 10:39
Ja för i artbeskrivningarna nämns ingenting om detta. Men om man har Klistrad låst tråd så blir det inget babbel ;)
#42 - 2 december 2007 10:58
Eurydike skrev:
Jag vet inte hur långt du hade hem från "räk-affären" men det kan nog hinna bli ganska kallt i vattnet hos dem på vägen hem.

Stor ändring i temperatur är de väldigt känsliga mot. Men tar man det lungt går det också bra.

Jag brukar ha med mej en liten mjuk kylväska när jag ska köpa fiskar/räkor för att stoppa påsen i under hemfärden. Jag tror att den iaf motverkar snabba temperaturändringar. Förr slog de ju in akvariepåsarna i tidningspapper i affären, men det verkar man ha slutat med.
#43 - 2 december 2007 11:02
Mona skrev:
Jag brukar ha med mej en liten mjuk kylväska när jag ska köpa fiskar/räkor för att stoppa påsen i under hemfärden. Jag tror att den iaf motverkar snabba temperaturändringar. Förr slog de ju in akvariepåsarna i tidningspapper i affären, men det verkar man ha slutat med.

Det är bra med kylväska. Här packar de in i tidningspapper. Men kylväska eller frigolitlåda är nog bättre än tidning.
#44 - 2 december 2007 11:04
Här packar de med in påsarna i tidningspapper. De frågar tom hur lång transportsträcka man har :D Ja en kylväska är inte dumt, tack för tipset Mona.
#45 - 2 december 2007 11:12
Kylväska med en flaska varmvatten och några handdukar eller tidningspapper använder jag här i Dalarna för vinterns inköp av räkor, fiskar och växter. Fungerar jättebra och man måste inte känns olidlig stress att komma hem så fort som möjligt i kylan.
#46 - 2 december 2007 22:06
Blev iaf 3 idag :D och gissa vad? de lever än ;)
#47 - 3 december 2007 16:27
surinam skrev:
Blev iaf 3 idag :D och gissa vad? de lever än ;)

Om jag inte ser fel så är de amanoräkor... de är inte speciellt känsliga ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 3 december 2007 16:46
lili76 skrev:
Kylväska med en flaska varmvatten och några handdukar eller tidningspapper använder jag här i Dalarna för vinterns inköp av räkor, fiskar och växter. Fungerar jättebra och man måste inte känns olidlig stress att komma hem så fort som möjligt i kylan.

VARNING - använd absolut INGEN flaska med varmvatten. Då stiger temperaturen i vattnet och räkorna stressas rejält, samtidigt som vattnets syrehalt sjunker.
Tvärtom är det bättre om de sakta kyls ner istället. När jag köpte räkor i Singapore så placerade odlaren istället två frysklampar bredvid flaskan med räkorna.
#49 - 3 december 2007 17:21
Jag tycker att det ser ut som en klippräka. (Atyopsis Moluccensis)
#50 - 3 december 2007 17:35
Jessa skrev:
Jag tycker att det ser ut som en klippräka. (Atyopsis Moluccensis)

Jag tyckte också det såg ut som en sådan men de är ju bra mycket större än amano...
Bilagor:
#51 - 3 december 2007 18:04
Var det bättre förr?? Näää..

surinam skrev:
Växter är ju ganska nytt eftersom jag inte har mer än en sort och 2 plantor i mina malawikar :D På sjuttiotalet var det ingen som oroade sej för besprutade vattenväxter, nitrit eller ph värden. Det var då jag hade mina första kar och har sedan haft ett långt mångårigt uppehåll. Numera är det en halv vetenskap att hålla igång ett akvarie på 225 L.

Men vi får inte glömma att det ska vara roligt att ha denna hobby, det finns annat än bara en massa måsten och kemi. Det är lätt att folk blir lätt förskräckta när de upptäcker att det inte är som på sjuttiontalet längre. Nya fiskarter har kommit och en massa kemikalier som ska tillsättas och det ska mätas vattenvärden och jag vet inte vad. Kan detta vara kontentan på att det är så mycke akvarium till salu ute på nätet?

Hej.. Nä, jag höll också på som liten skrutt på 70 talet och det var ingen vanlig svensson akvarist som oroade sig för vattenvärden osv men så dog ju all fisk hela tiden också.. Det var ju därför vi började med Malawis.. De går ju nästan inte att ta död på.. :D :D

Det har alltid funnits mycket kar till salu till billiga pengar och jag vill lova att när man har lärt sig ordentligt, alltså frågat 10 pers och sedan sumerat det och fått till en jättefin balans i karet så då ATTANS ÄR MAN LYCKLIG!!!:D :D Jag förlorade inte en fisk första halvåret (tills jag fick en parasit) inte en räka och alla växterna grodde och inga alger... [COLOR=Red]UNDERBART!!![COLOR=Black]
Nu måste jag medicinera en sista gång och sedan får jag starta om karet men idag köpte jag en ny "bakteribomb" och ska starta om på ny kula igen.. :D
[/COLOR][/COLOR]
#52 - 3 december 2007 18:10
VARNING - använd absolut INGEN flaska med varmvatten. Då stiger temperaturen i vattnet och räkorna stressas rejält, samtidigt som vattnets syrehalt sjunker.

Tvärtom är det bättre om de sakta kyls ner istället. När jag köpte räkor i Singapore så placerade odlaren istället två frysklampar bredvid flaskan med räkorna.

Förtydligar; kör med vatten som ligger ungefär samma som karet och den ligger inte i direkt anslutning till påsen. Därav alla handdukar/tidningspapper. I en kylväska räknar jag det som varmt vatten, men ser nu att det kan missuppfattas.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 3 december 2007 18:14
lili76 skrev:
Förtydligar; kör med vatten som ligger ungefär samma som karet och den ligger inte i direkt anslutning till påsen. Därav alla handdukar/tidningspapper. I en kylväska räknar jag det som varmt vatten, men ser nu att det kan missuppfattas.

OK - man kan köra med samma temperatur som på akvarievattnet, men klart bättre är kallare vatten - speciellt vid långa transporter. Dock inte under 5 grader Celsius men runt 15 är rätt optimalt.
#54 - 3 december 2007 18:52
Mina Amano är ca 4 cm och mina klippräkor är i samma storlek. Det kan ju bero lite på ålder men mina klippräkor ser ut som dom på korten.
#55 - 3 december 2007 19:27
Ja jag håller med om att mina liknar Atyopsis moluccensis
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18

Mina har en väldigt markerande bred rand på ryggen.

De jag har är ca 3 cm nu.
Butiken visste inte mycket om dom och sålde dom som sxebenad räka [:-116]
Seriöst.

De lever och mår bra iaf det är huvudsaken för mig just nu. Men jag lär ju få några avkommor på dom, inte så smidigt som jag hade tänkt iaf. Även om de är amano eller klippräka så är det hög svårighetsgrad på att lyckas få fram avkommor.

Men i morgon blir det nog ett gäng körsbärsräkor med i lilla karet :D
#56 - 3 december 2007 19:41
Du ser att det är klippräka om de har som solfädrar istället för klor och gillar att sitta nära pumputblåset med dem utspärrade. Är det klippräka blir de ganska stora. Min hane var 12 cm lång. Men jag tror ändå inte de kräver så hemskt mycket plats. De påminner lite om tjuren färdinand, sitter rofyllt på sig gren och samlar förbiflytande föda.

Det är roliga räkor att ha oavsett om det är amano eller klippräka, tycker i alla fall jag.
#57 - 3 december 2007 19:44
Nej de har inga klor utan nåt som ser ut som flimmerhår..eller solfjädrar som du säger.
De kanske mörknar något nu när de kommit ner i ett kar med lite mer växter, rötter o osv än vad de hade i butiken då?
#58 - 3 december 2007 19:48
http://www.pwss.se/product.php?productid=1894&cat=30&page=1

jag hade köpt ett sådant här filter och kopplat till en luftpump, men bubblorna kom i otakt och det lär hemskt så jag satte i ett fluval 1+ istället. Men räkorna gillade att sitta på filterna så det var synd att det inte funkade.
Bubblorna kom som normalt utan det vinklade röret men så fort jag satte på det kom det alltså i otakt. Någon som har ett sådan här filter och är nöjd?
#59 - 3 december 2007 19:48
surinam skrev:
Nej de har inga klor utan nåt som ser ut som flimmerhår..eller solfjädrar som du säger.

De kanske mörknar något nu när de kommit ner i ett kar med lite mer växter, rötter o osv än vad de hade i butiken då?

Då är det Atyopsis Moluccensis, för amano har vanliga klor.

Konstigt att de kallade den 6benad räka... Har inte alla räkor 6 ben??
#60 - 3 december 2007 19:50
Ja du det sa jag med...
De är fina iaf och lite kul, även om de inte visat sej så mycket idag ;)
#61 - 3 december 2007 19:51
surinam skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=1894&cat=30&page=1

jag hade köpt ett sådant här filter och kopplat till en luftpump, men bubblorna kom i otakt och det lär hemskt så jag satte i ett fluval 1+ istället. Men räkorna gillade att sitta på filterna så det var synd att det inte funkade.

Bubblorna kom som normalt utan det vinklade röret men så fort jag satte på det kom det alltså i otakt. Någon som har ett sådan här filter och är nöjd?

Filtrerarräkorna gillar kraftig cirkulation så kör du med fluval 1+ om du inte behöver det i något annat kar.
#62 - 3 december 2007 19:54
Kan man ha dessa ihop med typ CR elelr körsbärsräkor?

Fluval 1+ får sitta kvar, det renar bättre än det andra.
#63 - 3 december 2007 19:59
surinam skrev:
Kan man ha dessa ihop med typ CR elelr körsbärsräkor?

Fluval 1+ får sitta kvar, det renar bättre än det andra.

Jag hade mina ihop med körsbär. Funkade kanon. Körsbären kröp upp på de stora räkorna och putsade dem. Man får kolla noga när man slänger de stora räkornas skal bara för det kan vara horder av små räkor innuti om det hunit ligga en stund.
#64 - 3 december 2007 20:35
Låter bra det, tusen tack för din hjälp

Annons