Var det bättre förr?? Näää..
Växter är ju ganska nytt eftersom jag inte har mer än en sort och 2 plantor i mina malawikar :D På sjuttiotalet var det ingen som oroade sej för besprutade vattenväxter, nitrit eller ph värden. Det var då jag hade mina första kar och har sedan haft ett långt mångårigt uppehåll. Numera är det en halv vetenskap att hålla igång ett akvarie på 225 L.
Men vi får inte glömma att det ska vara roligt att ha denna hobby, det finns annat än bara en massa måsten och kemi. Det är lätt att folk blir lätt förskräckta när de upptäcker att det inte är som på sjuttiontalet längre. Nya fiskarter har kommit och en massa kemikalier som ska tillsättas och det ska mätas vattenvärden och jag vet inte vad. Kan detta vara kontentan på att det är så mycke akvarium till salu ute på nätet?
Hej.. Nä, jag höll också på som liten skrutt på 70 talet och det var ingen vanlig svensson akvarist som oroade sig för vattenvärden osv men så dog ju all fisk hela tiden också.. Det var ju därför vi började med Malawis.. De går ju nästan inte att ta död på.. :D :D
Det har alltid funnits mycket kar till salu till billiga pengar och jag vill lova att när man har lärt sig ordentligt, alltså frågat 10 pers och sedan sumerat det och fått till en jättefin balans i karet så då ATTANS ÄR MAN LYCKLIG!!!:D :D Jag förlorade inte en fisk första halvåret (tills jag fick en parasit) inte en räka och alla växterna grodde och inga alger... [COLOR=Red]
UNDERBART!!![COLOR=Black]
Nu måste jag medicinera en sista gång och sedan får jag starta om karet men idag köpte jag en ny "bakteribomb" och ska starta om på ny kula igen.. :D
[/COLOR][/COLOR]