Är det lämpligl att ha ett 8-kantigt akvarium på 50 liter. Här kommer namnen på fiskarna som jag vill ha:
1 kampfisk (hane)
1 svartbandad pansarmal
5 neontetror
Kampfisken skulle fungera i det karet men pansarmalar bör man ha minst 6st av och tetror så bör man ha minst 10st av så därför skulle jag satsa på nån mindre fisk än pansarmalar och ha 10st neoner istället för 5.
Ett stimm guppys skulle nog trivas bra i ett sådant akvarium. Formen tilltalar mig mycket men har inte plats för ännu ett akvarium i min lilla etta ;-(. Visserligen BÖR man ha minst 6 pansarmalar så dom känner sig trygga, men då de ofta simmar runt och "betar" av bottnen i en grupp om tre och tre så känner dom sig nog trygga med det, därför MÅSTE man inte ha minst 6 st. I alla fall verkar det förefalla så för mig i mitt neontetraakvarium, har många fler pansarmalar i dom större karen men dom simmar ändå bara i grupper om tre. Glenns förslag om att ha neontetror låter också som ett mycket bra alternativ, använd svart sand och ett lysrör som lyser väldigt blått som tex. Marine-Glo så kommer neonerna att färga ut jättevackert.
det kommer att bli ett väldigt intensift blått i karet, det är ju smak sak men jag hade nog tagit ett power-glo, eller möjligtvist ett aqwastar...
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
<ul><li> </li><li> </li><li> </li></ul>
<font color="red">jag lär mej mycket på en dag av att bara <b>lyssna!</b>
men jag lär mej annu mer ut av att <b>göra misstag</b>, och det gäller vell ganska många=).</font id="red">
Jag har ett 8-kantigt på c:a 50L (Jag fattar inte hur man mäter storleken på ett sånt så jag vet inte exakt storlek). Det enda problemet med det tycker jag är att det blir svårt att gömma innerfilter och värmare men det kanske bara är jag som har dålig fantasi?
Hej!
Jag har precis fått ett 8 kantigt akvarium av några som hade tröttnat på det. Det tråkiga med akvariet är att det måste limmas om helt och hållet (man kan dra bort silikonet med fingrarna). Men det blir väl säkert bra till slut (har limmat två stycken akvarier tidigare). Men jag skulle vilja veta hur många liter det är på. Höjden är 45 cm, bredden är 51 cm och varje sida är 20 cm. Skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig att räkna på det.
Mvh Maria
Hej!
Tack för hjälpen. Jag fick det också till strax under 100 liter. Men jag blev lite osäker eftersom jag inte heller fick det att stämma att bredden skulle vara 51 cm. Men den är 51 cm och sidorna är exakt 20 cm. Får nog klura vidare på det. Men först ska jag försöka limma om det vilket inte är det lättaste, speciellt inte fogarna på insidan. Förresten hur mycket silikon måste det vara i figarna på insidan, räcker det med bara en liten liten remsa (ca 3-5mm bred)?
Mvh Maria