8 Hus brann ner!

#1 - 15 juli 2006 13:17
Hej!
Jag tänkte bara visa er lite bilder från när 8 hus brann ner, det var radhuset närmast oss och det var några decimeter från att tända eld på radhuset jag bodde i.
Jag vaknade då igår kl. 13:30 av att en mer eller mindre hysterisk granne sprang in i vårt hus o skrek: "Det brinner! stäng alla fönster!"
Jag stängde då fönstrena tog hemtelefonen och kameran och gick ut.. jag kunnde inte gå in i vårt hus förrän ca 6 timmar senare eller något sådannt..
Här kommer iallafall en del bilder.

http://jaril.bilddagboken.se/

Kan inte vara kul för dom som förlorade sinna hus o allt dom äger :(.

//Mvh Jari.
#2 - 15 juli 2006 13:28
Oh helvete!! (ursäkta språket!:eek: ) Vad var det som förorsakade branden?

//Camilla
#3 - 15 juli 2006 13:31
Jag har en bild där nånstans på grillen dom tror orsakade elden.
Vill kanske också tillägga att jag inte försöker vara komisk på någon av bildtexterna om någon nu skulle få för sig det.
#4 - 15 juli 2006 13:37
Att eld kan ödelägga en hel länga bara sådär. Det får i alla fall mig att tänka extra på tända ljus, grillen m.m. som står och pyr...

//Camilla
#5 - 15 juli 2006 13:37
Fy fan!
Stackars stackars familjer som förlorade allt!:(

Att mitt boende brinner upp är en av mina största farhågor.
#6 - 15 juli 2006 14:16
det blev en av minna värsta farhågor också :/
#7 - 15 juli 2006 20:01
Fyf:n! det kan inte vara skoj att se hus brinna så men men... det har även jag gjort! :( det brann i ett ganska stort hus och det hade såna här takplattor som känns som gummi ungefär (hoppasnågon fattar ) och det vart en fy j^^^la rök!
#8 - 15 juli 2006 20:24
Var det i din länga det började smälta plasttak??
Det verkar ha tagit sig som attan. Kraftig brand.

Glad för din skull att ditt klarade sig men synd för dom andra.

tetra_1 du menar inte eternit???
#9 - 15 juli 2006 20:33
Nja det var inte risk att vårt hus skulle brinna och var inget radhus heller :) ett hyreshus vanligt men en j***a rök vart det trodde faktist först det var en bomb så myke rök var det. Ja vad taket heter bet jag inte men det kom svart rök därifrån.
#10 - 15 juli 2006 20:52
Jo jag är också jävligt glad att mitt hus klarade sig, kan däremot inte vara kul för dom som bodde i husen :(.
#11 - 15 juli 2006 21:00
Ganska mycket värden som gick upp i rök.
Nu menar jag inte bara det ekonomiska, det brukar lösa sig om man har försäkring. Utan alla foton minnen och annat av personligt värde.
Farsans hus brann ner till grunden ett par år innan jag föddes, har bara ett gammalt passfoto på han från när han var yngre. Önskar man hade mer.
Nåja det var tur att ingen omkom iaf.
#12 - 15 juli 2006 21:23
Ja eld är inte skoj ibland men men den gjorde oss till dom vi är nu! så man ska ju vara glad att det finns fast inte på vissa ställen. :(
#13 - 15 juli 2006 22:17
[QUOTE=Tenkare] Utan alla foton minnen och annat av personligt värde.[/QUOTE]

för min del skulle nog katten å fiskarna va värst sen datorn med tillbehör.
nä hemförsäkring är inte fel att ha.
#14 - 16 juli 2006 08:40
Vilken j-a röra och vilken hemsk tid som nu väntar dom boende:(
Först fölorat allt och sen "jiddra" med försäkringsbolag som inte vill betala[:(!]
Men i allt elände får man säga att du har dokumenterat förödelsen mycket bra...;)
var i närheten(På jobbet) när Sveriges hittils dyraste(300-400 miljoner) brand bröt ut -01 i västberga industriområde...och det var ruggit läskigt, vi hade dock tur med vinden så vårt hus klarade sig men det var bra nära:(
#15 - 16 juli 2006 09:51
mjo vi hade också tur med vinden, andra sidan på min länga började brinna lite men brandmännen fick stop på det, vinden ändrade riktning direkt efter.
jag hade hjärtat i halsgropen ;).
#16 - 16 juli 2006 14:44
Tänk jag då som bor här i sundsvall!. hela stan brann ju ner:eek: 1862 tror jag. Det var ju ett tag sen men även ett hus nere i stan har också brunnit ner :( nu ska dom bygga en galleria där :rolleyes:
#17 - 16 juli 2006 14:45
[quote=Raven]för min del skulle nog katten å fiskarna va värst sen datorn med tillbehör.
nä hemförsäkring är inte fel att ha.[/quote]

Vad har du för någon dator då? sitter här med en bärbar compaq på 1.6 ghz 2tim batteri tid:rolleyes:.
#18 - 16 juli 2006 15:27
hoppas verkligen folk hade hemförsäkring.
#19 - 16 juli 2006 17:42
Brand är värre än de flesta tror, vilket bilderna visar!

Eftersom jag är i branschen kan jag inte låta bli att kommentera eländet. Som brandman blir man lätt fartblind och man glömmer tyvärr ofta att folk drabbas väldigt hårt av sådant här (det är väl delvis en försvarsmekanism).
Det som dock förundrar mig mest är att alltför många "vanliga" människor har dålig kunskap och förståelse för eldens härjningar. Var alltid försiktig med eld. Överdriv dock inte försiktigheten, det är näst intill omöjligt att skydda sig helt och hållet efter som våra bostäder innehåller så många potentiella brandstiftare. Men var i alla fall försiktig med öppen eld - allt ifrån stearinljus till grillar.
Tänk också på att brinner det hemma i bostaden blir det INGENTING kvar och då menar jag verkligen INGENTING. Förvara viktiga papper, kopior på foton, extrahårddiskar mm på säker plats (till exempel i bankfack). Sannolikheten är liten, men om det väl händer är det värt varenda krona att skydda sig lite extra. Hemförsäkring är bra och viktigt, men man får inte tillbaka samma grejor.
#20 - 16 juli 2006 18:17
Fy 17!!!
#21 - 16 juli 2006 20:27
[QUOTE=tetra 1]Vad har du för någon dator då? sitter här med en bärbar compaq på 1.6 ghz 2tim batteri tid:rolleyes:.[/QUOTE]

nåt som kostar mer än en månadslön för en del.

egentligen ska man ju inte ha negativ till fotografier hemma till exempel.
alla familjefoton syrran tar med sin digitalkamera mailar hon över ifall nåt skulle hända så där finns trippel upplaga.
#22 - 16 juli 2006 20:44
[quote=Tastyfish]Hej!

Jag vaknade då igår kl. 13:30 av att en mer eller mindre hysterisk granne sprang in i vårt hus o skrek: "Det brinner! stäng alla fönster!"
[/quote]

Varit uppe länge då eller?? :D :D
#23 - 16 juli 2006 22:08
[quote=Raven]nåt som kostar mer än en månadslön för en del.[/quote]

En gammal amd atlon kt3 ultra? :D
#24 - 16 juli 2006 22:39
priset för en sån räcker inte ens till en tredjedel av mitt grafikkort typ.
#25 - 16 juli 2006 22:41
Jaså jag trodde jag hade dom värsta grejorna :) :D
#26 - 16 juli 2006 23:14
va ni skryter!
Själv har jag bara 2 st nvidia 7800GTX i SLI, räcker till lite lätt zoopet-surf ;) :D *vadå jag skryter väl inte?*
#27 - 17 juli 2006 09:38
Det är ju värsting grejer;) mitt grafikort är ett 6060gt 128 ddrminne :(
#28 - 17 juli 2006 11:04
[QUOTE=Dr.Stefan]Eftersom jag är i branschen kan jag inte låta bli att kommentera eländet. Som brandman blir man lätt fartblind och man glömmer tyvärr ofta att folk drabbas väldigt hårt av sådant här (det är väl delvis en försvarsmekanism).
Det som dock förundrar mig mest är att alltför många "vanliga" människor har dålig kunskap och förståelse för eldens härjningar. Var alltid försiktig med eld. Överdriv dock inte försiktigheten, det är näst intill omöjligt att skydda sig helt och hållet efter som våra bostäder innehåller så många potentiella brandstiftare. Men var i alla fall försiktig med öppen eld - allt ifrån stearinljus till grillar.
[/QUOTE]

Hur många här är det som har en brandsläckare hemma föresten?
#29 - 17 juli 2006 11:23
[quote=Tenkare]Varit uppe länge då eller?? :D :D[/quote]

jo faktiskt :D.
Förstår inte riktigt varför folk som inte ens var mer berörda av den här olyckan än mig blir så förolämpade/"sårade" av att man "skojjar" om olyckan, Jag "skojar" ju aldrig om det inför dem som förlorade husen och om dem tänker så "skojjar" jag aldrig om familjerna heller.
När allt kommer omkring så måste man ju kunna lämna saker bakom sig och skämta om det :confused:
#30 - 17 juli 2006 12:24
Så sant som det är sagt. Livet går vidare blicka framåt.

Jag har 2 st brandsläckare. Pulver o kolsyre. Samt brandfilt.
#31 - 17 juli 2006 13:07
En septemberdag 95, när jag varit och tränat, så luktade det brandök över halva Malmö. När jag kom runt hörnan upptäckte jag i vilket hus det brann...

Det var något av det jäkligaste jag varit med om, att stå där utan nåntnting (jag hade bara mina träningsdojjor i en väska, ingen plånbok, svettig och skitig). tack o lov så var det bara vinden och en del av lägenheterna på 4e våningen (jag bodde på 2a) som gick upp i rök. Men vattenskadorna var stora, och det tog 3 månader innan allt var ok.

Nu är jag sypernojjig för eldlukt och har brandvarnare och släckare överallt.
#32 - 17 juli 2006 15:12
Jo. Dom som installerade larmet hos oss installerade 2 deckare och det är direktkopplat till sos.
Känns ganska tryggt Men en brand behöver inte lång tid för att totalförstöra ett hus.
#33 - 17 juli 2006 17:43
[quote=jolon]Hur många här är det som har en brandsläckare hemma föresten?[/quote]
Jag har två. en pulver och en sodastream om den räknas då men jag har prövat att släcka ett ljus med den;)
#34 - 17 juli 2006 21:32
har inga släckare hemma, o ingen brandvarnare som funkar. blev lite orolig när ja låg i soffan för några dagar sen.. kände att de började lukta lite konstigt, fattade inte va de va för nåt, så ja brydde mig inte om det.

sen efter ett tag hörde jag ett konstigt ljud från köket, gick ut o kollade, såg då att det stod en lysande röd kastrull på spisen som rök. kastrullen va röd o plattan va självlysande.

hade glömt att ja höll på o koka vatten för ca 3 timmar sen eller nåt. fanns inte så mycke vatten kvar :p och när ja skulle lyfta bort kastrullen så fanns de ingen botten kvar på kastrullen.

men ja vet inte om de skulle kunna börja brinna av de??? finns kanske inte så mycke som kan ta sig där på spisen???
#35 - 17 juli 2006 22:01
Jädrar smälte botten bara?? Det skulle finnas någon slags grej som stänger av spisen om man glömmer den på. Finns säkert reden;)
#36 - 17 juli 2006 22:34
ja fanns ingen botte kvar alls., på spishällar finns ju sånna skydd som stänger av efter ett tag tror ja
#37 - 18 juli 2006 11:24
Det borde finnas någon grej som stänger av spisen när tempen blir för hög.Är kastrull bottnar av aluminum??
#38 - 18 juli 2006 13:52
[QUOTE=tetra 1]Det borde finnas någon grej som stänger av spisen när tempen blir för hög.[/QUOTE]
kostar pengar och många är för snåla idag för att betala för sånt för många tänker, jag glömmer inte.

Är kastrull bottnar av aluminum??

eller järn eller koppar eller rostfritt
#39 - 18 juli 2006 15:31
Rostfritt klarar ju högst temp. men hur är det med koppar?
#40 - 18 juli 2006 15:58
Bränder och skoj

1. ALLT brinner, bara det får rätt temperatur. Ett stående skämt är att ALLT brinner utom tegelsten nedsänkt i vatten, men det är en sanning med modifikation - jag kan få även en tegelsten nedsänkt i vatten att brinna. Det är endast en fråga om rätt temperatur.

Detta leder mig osökt in på
2. Det är fullt normalt att skämta även om allvarliga saker, det är en försvarsmekanism och ett sätt att få distans till det inträffade. Missförstå mig rätt, men stämningen kan vara hög i brandbilen, både på vägen till och från en olycka. Men det är alltid med allvaret i bakhuvudet och man får aldrig skämta om andras olycka, däremot om de egna misstagen (givetvis inom vissa gränser). Och man får aldrig på något sätt kränka någon som är drabbad, även om man kan skämta om själva olyckan.
#41 - 18 juli 2006 17:28
låter ju vettigt.
Men kan man verkligen hålla den diciplinen?
Med polarna kan man skämta rätt hårt om dom gör misstag, men det är ju alltid med ett leende. om ni förstår.
#42 - 18 juli 2006 22:31
[QUOTE=Dr.Stefan]1. ALLT brinner, bara det får rätt temperatur. Ett stående skämt är att ALLT brinner utom tegelsten nedsänkt i vatten, men det är en sanning med modifikation - jag kan få även en tegelsten nedsänkt i vatten att brinna. Det är endast en fråga om rätt temperatur.
[/QUOTE]
Jupp, ALLT brinner men det är ingen ursäkt för att tillåta staplar med europall eller ännu hellre alla butikers väggar med chips. (testa att tända eld på en påse chips så ser ni vad jag menar(håll för satan INTE i påsen))
Jag förstår vad du menar Stefan men folk i allmänhet verkar tro att eld är något som händer i brasor. (Jupp jag är fett orolig för folks ignorans för brandrisk och jag hoppas att til gud att stefan och alla hans kollegor kommer bli arbetslösa inom en snar framtid) ;) no hard feelings right?
#43 - 19 juli 2006 02:09
jo chips brinner på rätt bra, är ju mycke fett i dom.
#44 - 19 juli 2006 11:16
Och så luktar det skit av dom när det brinner. :D
#45 - 30 juli 2006 20:12
Menar du alltså att verkligen allt brinner? även stenar och sånt? visst är lava smält sten.
#46 - 1 augusti 2006 12:46
Jodå, ALLT brinner - bara det får rätt temperatur. Men vid mer "normala" bränder brinner inte allt (bostadsbränder mm). Sten, betong, stål och gjutjärn är sådant som brukar bli kvar. Men sten kan spricka, betong (och murbruk) pulvriseras medan stål och järn kan deformeras kraftigt. Vissa metaller (t.ex. tenn och aluminium) kan smälta fullständigt och rent av förgasas och försvinna. Men det finns mer brännbart i en bostad än man tror och det kan brinna i flera timmar om man inte gör något åt det.
#47 - 2 augusti 2006 10:24
Ok det är då ganska otroligt att allt brinner.
#48 - 2 augusti 2006 15:15
även vatten brinner
#49 - 2 augusti 2006 15:48
Hur då?
#50 - 2 augusti 2006 16:02
hettas vatten upp tillräckligt mycket sönderfaller vattenmolekylerna till 2 väte och 1 syreatom och väte brinner rätt effektivt.
dock inget som sker i normala bränder.
#51 - 2 augusti 2006 18:26
Va mycke du kunde då:rolleyes: jo väte brinner bra det...

Annons