8+20+27+60=150?

#1 - 6 augusti 2009 20:07
Har bestämt mig för att starta upp ett 150L kar efter ett par veckor med småkar. Vet inte hur länge jag nöjer mig med 150 dock..

Har ännu inte bestämt vilka invånare jag skal ha i karet. Är väldigt sugen på scalare men vet faktiskt inte hur bra dom skulle må i det akvariet. Jag har tänkt att inreda det med olika typer av sand och smågrus. Vill även ha skifer och eventuellt småsten eller singel på en sida av karet.

Detta har jag
[INDENT]Akvarium
[/INDENT]
[LIST]
[*]Bas 95 cm
[*]Höjd 40 cm
[*]Djup 38 cm
[/LIST]
[INDENT]Tillbehör
[/INDENT]
[LIST]
[*]2 Rötter
[*]1 Kokosnötter
[/LIST]
[INDENT]Växter
[/INDENT]
[LIST]
[*]Javamossa
[*]Limnophila sessiliflora
[*]Pistia stratiotes
[*]1 växt som ser ut som gräs
[*]1 växt som har små tjocka blad
[/LIST]
Karet startas upp på måndagen efter att jag hämtar det. Då ska jag kasta upp lite bilder på det och tillbehören.
#2 - 6 augusti 2009 20:54
Okej skoj :)
Vill också bara ha större å större....
#3 - 6 augusti 2009 21:27
Vad menar du med: 8+20+27+60=150?
#4 - 6 augusti 2009 21:31
Tror att det är hans andra akvarium!
#5 - 6 augusti 2009 23:36
I/A skrev:
Vad menar du med: 8+20+27+60=150?

Kan man undra vad han menar med det :confused::p;)
#6 - 6 augusti 2009 23:58
Kan man undra vad han menar med det :confused::p;)
Jag trodde att det var en uträkning på hur
många liter det var i akvariet men sen när jag läste det hela lite "noggrannare":) så fattade jag.
#7 - 7 augusti 2009 04:17
OM du ska byta bort alla små så börja med 150L om du har en ide om det. Själv gick jag från 350L+60+60+40 till 110L ångrar det inte men vill gärna ha ett stort igen men frun tycker det tar för mycket tid o plats så.....
#8 - 7 augusti 2009 07:35
Välkommen hit förresten!.

Bilder senare? Nätr du kommit igång...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 augusti 2009 09:41
Ett akvarium som är 40 cm högt är väl lågt för skalarer. De kommer där aldrig att få höga snygga fenor.
#10 - 7 augusti 2009 09:55
Ett akvarium som är 40 cm högt är väl lågt för skalarer. De kommer där aldrig att få höga snygga fenor.

håller med.

minst 50 för spetsnosvarianten

minst 55 för den vanliga

minst 60 för altum

tycker jag iaf.....

.
#11 - 7 augusti 2009 14:36
Tror att det är hans andra akvarium!

Det är helt riktigt
xlnt4ever skrev:
OM du ska byta bort alla små så börja med 150L om du har en ide om det. Själv gick jag från 350L+60+60+40 till 110L ångrar det inte men vill gärna ha ett stort igen men frun tycker det tar för mycket tid o plats så.....

Hade faktiskt tänkt att ha kvar de andra också, diverse räkakvarium och kanske nån odling av kampfisk feks.

Välkommen hit förresten!.

Bilder senare? Nätr du kommit igång...

Tack! Bilder kommer på måndage efter jobbet, så runt midnatt en gång, då har jag nog satt igång med sand och växter ialla fall.

Kensa skrev:
håller med.

minst 50 för spetsnosvarianten

minst 55 för den vanliga

minst 60 för altum

tycker jag iaf.....

.

Det finns inga mindre motsvarigheter till scalare då? Eller någon som har ett annat förslag? Det blir att välja fisk efter inredning och inte inredning efter fisk.
#12 - 7 augusti 2009 14:51
grani skrev:

Det finns inga mindre motsvarigheter till scalare då? Eller någon som har ett annat förslag? Det blir att välja fisk efter inredning och inte inredning efter fisk.

förstår inte riktigt

menar du en fisk som ser ut som en scalar men är mindre än scalar ??

det blir inte lätt det.

den minsta versionen av scalarer är just spetsnosen, den kallas ibland
även för dvärgscalar.

finns inga mindre. bortsett från yngel då......;)

tyvärr (eller som väl är) så väljer man fisk efter det kar man har,
eller så skaffar man ett kar efter den fisken man vill ha.

visst, det finns "vingelmån"å de flesta fiskar, men vissa faktorer på vissa
fiskar är svårt att mecka med. exempelvis höjden på scalarkar.

.
#13 - 9 augusti 2009 15:19
Det finns ju hur många roliga och spännande fiskar som får plats i ditt kar!

Jag hade satsat på att inreda med ett enkelt sydamerika stuk.

Inred med grus/sand gärna lite mörkare i färgen, lägg i lite akvarierötter (brukar finnas för runt 65kr/kg) och bind fast eventuella växter som gillar att växa på rötterna ex: javaormbunkar. Plantera sedan övriga växter och kolla så det ser snyggt ut ;) Plantera inte huller om buller utan försök placera växterna så att alla får ljus.

Till bakgrund är lättast om du bara tejpar på en svart plastpåse på karet, växternas och fiskarnas färger kommer fram bra mot en svart bakgrund + att du skapar ett djup i karet.

Och nu till det allra roligaste, Fisken!

Här kan du i princip välja vad som helst, Men blanda inte för många arter utan ha istället hellre många av en art.

exempel på inevånare:

3-4 dvärgciklider guramis eller liknande , 30-40st av stimmfisk , 5-6 städare eller botten fiskar

Ett tips är att kolla artbeskrivningar, antingen här på zoopet eller om du lånar någon bok på biblan, för att se så att de fiskar du väljer trivs i ett 150L kar

lycka till!
#14 - 14 augusti 2009 22:09
Albinfiskare: Tack för tippsen!!! Satte upp en svart soppsäck som bakgrund nu lite provisoriskt.

Men, har varit utan både tv och internett hela veckan hemma.. Jävla fiber. Men nu när jag kom hem från jobbet var det tillbaka. Tänkte slänga upp några bilder som jag har lovat.

http://img176.imageshack.us/gal.php?g=dsc0321.jpg

Inga invånare än så länge, men kommer snart att flytta in några Leopard Danio eller möjligen tetror. Kanske guppy?!?
#15 - 18 augusti 2009 15:13
Nu har 10 st leopard danios flyttat in, 2 kampfiskhonor och 5 st corydoras aeneus som jag aldrig ser....
#16 - 18 augusti 2009 15:48
Tips på enkel och billig bakgrund som iaf jag tycker är lite snyggare än sopsäck är solskyddsfilm, sån man kan ha på bilrutor. Finns på Biltema för ca 40 kr. Jag har just satt dit sån på mitt kar och är riktikt nöjd hittills. Tyckte faktiskt att den var lättare att få dit än planschen jag hade innan :)

Annons