8/11-2015: Haninge akvarieförenings storauktion (med kvalitetsauktion)

#1 - 12 oktober 2015 12:08
[FONT=Garamond][COLOR=#000000][SIZE=3][FONT=Garamond]8/11-2015: Haninge akvarieförenings storauktion (med kvalitetsauktion)[/FONT]
[LEFT][LEFT]Söndagen den 8 november är det dags för HAF:s traditionella storauktion (vi startade 1970) och vi vill som vanligt hälsa säljare och köpare från när och fjärran välkomna! Alla är välkomna som köpare. Säljare måste vara medlem i en akvarieförening.

Tid: auktionen startar kl. 12:00 och sista utropet är ca kl. 17:00. Inlämning av gods sker kl.10:30-11:30 (etiketter kan också förhandsbokas).

Plats: Söderbymalmsskolans aula, Eskilsvägen 8, 136 81 Handen. Karta här.

Auktionslokalen ligger nära Haninge Centrum (precis som den gamla lokalen) och busshållplatsen heter Söderbymalmsskolan. Stor parkering finns bredvid skolan, men infarten till den är från Dalarövägen (dvs runt hörnet).

Servering: Korv, dricka och annan fika går att köpa på plats.

Vad säljs? På storauktionen säljs fiskar, växter, akvarier och akvarietillbehör (t ex pumpar, filter, filtermaterial, doppvärmare, håvar), fiskfoder, foderkulturer och andra ”bra-att-ha-saker”.

Storauktionenbestår idag av:

[FONT=Symbol]· [/FONT]den vanliga auktionen

[FONT=Symbol]· [/FONT]fastprisbordet och

[FONT=Symbol]· [/FONT]en kvalitetsauktionsdel

Den vanligaauktionen

På den vanliga auktionen bjuder man huvudsakligen på fiskar och växter. Budgivningen genom rop startar på 30 kr om inte säljaren har skrivit dit ett annat minimipris. Minsta höjning sker med 10 kr. När man har vunnit en budgivning räcker man upp handen så att löparen som kommer med godset vet vart han eller hon ska. Betalning sker direkt och med kontanter.

Fastprisbordet

Fastprisbordet är ett komplement till den vanliga auktionen. Här hittar man inte bara olika akvarietillbehör, utan även fiskar, räkor och växter. Bland växterna hittar man allt från vanligare växter till småportioner av ovanliga akvariemossor.

Som säljare kan det vara klokt att inte lägga alla poster av samma slag på auktionsbordet, utan istället lägga en del på fastprisbordet. Vissa köpare har kanske inte tid att sitta av hela auktionen, men tittar kanske in och snabbshoppar dina poster på fastprisbordet. Och det är bättre än att behöva ta hem posterna igen. På fastprisbordet hamnar också poster för under 30 kr.

Kvalitetsauktionen

Vi började medkvalitetsauktion 2014 och de flesta uppfattade det som ett bra inslag. Under kvalitetsauktionsdelen har vi tänkt oss att vi ska auktionera ut fiskar och räkor (och eventuellt växter) med ett minimipris på 100 kr. Vi är alltså inte bara ute efter diskus, utan fisk som inte tillhör standardsortimentet på auktioner. En XL-påse med guppymix hamnar inte på kvalitetsauktionen, men kanske ett gäng SM-Guppy från någon odlare. Fiskar som kan komma ifråga är exempelvis pansarmalar (minst 5 st. i påsen)(bortsett från kanske Metallpansarmal och Fläckig pansarmal), malar, L-malar, Apistogrammor, räkor med klass… Fisk med lokalitet kan kanske också platsa.

OBS! Betalning sker kontant! Se därför till att ha med er ordentligt med kontanter i olika valörer. (Närmaste bankomat ligger idag vid Port 73, Statoil-macken vid Handenssjukhus eller i Haninge centrum, så glöm inte cash.)

HAF tar 25% i provision enligt SASKs rekommendation.

Mer information finns på vår [COLOR=#0000ff]hemsida[/COLOR]. Och mer information postas kanske också här.

Eventuella frågor kan vi ta här i tråden.

De olika auktionstrådarna på olika akvariefora

Internet och våra akvariefora är bra saker. Auktionstrådarna på olika akvariefora (zoopet.com, ciklid.org, diskusforum.se, redbee.se, lmal.se, plantswap.se, akvariefisk.ifokus.se, rovfisk.se…) kan säljare använda till att informera om vad de tänker ta med sig till auktionen – och möjliga köpare kan göra detsamma för att informera om vad de är intresserade av. Win-win helt enkelt.

[/LEFT]

[CENTER][SIZE=4][SIZE=3][FONT=Garamond][SIZE=5][B]Våra lotterisponsorer[/SIZE][/FONT][/SIZE]

[FONT=Garamond][SIZE=4]Haninge Djurbutik - Akvarielagret - Arken Zoo Kungsholmen - Djurmagazinet Tyresö - Shrimps.se - Ojzoo.se - PWSS.se - Akvarieplantor.se - Pimp Your Shrimp´s ebishop.se - Akvariumkungen.se - Djurmagazinet i Farsta[/SIZE][/FONT]

[FONT=Garamond][SIZE=4]Lotteripriserna är mestadels presentkort, men även ett akvarieset finns med. Värdemässigt blev det mycket![/SIZE][/FONT][/B][/SIZE]

[/CENTER]

Välkomna!

[/LEFT]
[/SIZE][/COLOR][/FONT][CENTER]
[/CENTER]
#2 - 19 oktober 2015 19:23
Då har det ramlat in lite lotterisponsorer. Tack för det.
#3 - 26 oktober 2015 19:16
[FONT=Garamond][COLOR=#000000][SIZE=3]Gott folk!
Viktig info. Vi har bytt plats för storauktionen!

Ny plats:
Söderbymalmsskolans aula, Eskilsvägen 8, 136 81 Handen. Karta här.
Auktionslokalen ligger nära Haninge Centrum (precis som den gamla lokalen) och busshållplatsen heter Söderbymalmsskolan. Stor parkering finns bredvid skolan, men infarten till den är från Dalarövägen (dvs runt hörnet).

Spread the word!

Välkomna!
[/SIZE][/COLOR][/FONT]
#4 - 26 oktober 2015 19:36
[FONT=Garamond][COLOR=#000000][SIZE=3]Gott folk!
Viktig info. Vi har bytt plats för storauktionen!

Ny plats:
Söderbymalmsskolans aula, Eskilsvägen 8, 136 81 Handen. Karta här.

Spread the word!

Välkomna![/SIZE][/COLOR][/FONT]
#5 - 1 november 2015 23:17
Ytterligare lotterisponsorer har tillkommit och det tackar vi för (se listan i första inlägget; några till blir det nog).
#6 - 2 november 2015 11:14
Hej! Ser fram emot att gå på min första akvarieauktion. :) En fråga, kommer ni kanske ha lite roliga snäckor till salu (förutom under själva auktionen)? Ex. suwalesiska elefantsnäckor och liknande? Isabel
#7 - 2 november 2015 15:21
Hej och välkommen!
Det är svårt att veta vad som kommer, men förra året såldes en del kul snäckor. Jag fick med mig "Elefanter". Men det beror på vad säljarna tar med sig. Nu vet de hur som helst att du är en potentiell köpare.
#8 - 4 november 2015 00:42
Det börjar närma sig nu. Glöm inte att ta med er ordentligt med kontanter i olika valörer!
Lite information om vad som kommer från mig (förutsatt att fiskar och räkor inte är för svårfångade).

DJUR
Guppy (guldgul grundfärg, röd rundstjärt)
Metallpansarmal (Corydoras aeneus) (lekgrupp, 5 st.)
Pandapansarmal (Corydoras panda) (4 ungdjur)
Red Crystal-räkor
Blue Jelly-räkor

MOSSOR
Taxiphyllum sp. ”Flame”, Flame-mossa
Heteroscyphus zollingeri, ”Stor Pärlmossa”
Fissidens fontanus
Lomariopsis cf. lineolata, Sötvattenstång

ANDRA VÄXTER
Hydrilla verticillata
Microsorum pteropus ”Windeløv” (okänt antal poster)

ANNAT
Catappa-blad

Många av posterna hamnar på fastprisbordet!

ÖNSKELISTA
Kul mossor, t ex Korallmossa (Riccardia chamedryfolia)
Pansarmalar
Malar som inte blir gigantiska
Spretiga rötter

Välkomna!

Här har andra berättat vad de tar med: http://www.redbee.se/showthread.php/10709-8-11-2015-Haninge-akvarief%C3%B6renings-storauktion-%28med-kvalitetsauktion%29
#9 - 4 november 2015 18:34
Lotterisponsorlistan är klar och finns i första inlägget!
Värdemässigt blev det mycket. Lotteripriserna är mestadels presentkort, men även ett akvarieset finns med.
Ett stort tack för det!
#10 - 7 november 2015 22:43
Då var det färdigpackat.
Jag hoppas på hyfsat mycket folk och fint auktionsgods.
Väl mött!
#11 - 8 november 2015 13:53
Jag fick två Sturisoma festivum iaf! Gjorde en kupp på sista påsens utrop. :D
Och en hel liter med riccia för 15 spänn, vilket inte går att få tag på i butikerna just.
#12 - 8 november 2015 14:55
men hur kunde jag missa detta.... [:o] å så fick du tag på ricci som jag ville ha som flytväxt...
#13 - 8 november 2015 16:47
Fick även två räksorter som jag ville ha, ultra blue rili och tangerine tiger. Och växter.

Riccia väger 290g!! Hornsärv 260g. :)
Sen så köpte jag vallisneria, phyllantus fluitans, microsorum pteropus och en liten rot med windelöw.

Klart billigare än syfestivalen! :D
#14 - 8 november 2015 16:56
Oj det här lät ju väldigt skoj! Hur ofta hålls de här auktionerna?
#15 - 8 november 2015 18:24
Har hittat tre körsbärsräkor i hornsärven. En här får flytta in till mina körsbär, två yngel är jag fortfarande på jakt efter. 😂
#16 - 8 november 2015 21:48
Grattis till lyckade inköp, ullo! Var det du som satt i den högra trappan från scenen sett. Hade du haft en "Zoopetnamnskylt" hade jag nog haft vettet att hälsa.

tanteva, jag vet inte hur du kunde missa detta. En tråd har funnits här bl a (som du ju har upptäckt). Vi kanske ses nästa gång.

joeyk, i februari har vi akvarieloppis och fars dag 2016 är det storauktion igen.

Till alla som var där, såväl besökare som HAF-medhjälpare!
Tack!
Som vanligt tar vi gärna emot feedback! Vad var bra och vad kan bli bättre? Själv tycker jag att lokaliteterna var helt ok (och att det i rådande läge dessutom är väldigt svårt att hitta andra lokaler). Och vissa saker har vi mindre kontroll över, som t ex sortimentet och auktionsformatet innebär dessutom att en post kommer att ropas ut sist, hur man än vrider och vänder på det.
Men kommentera gärna på.

Tack för idag. Jag fick en del sålt (se lista ovan) och fick med mig L-15 (påsen med ryggsimmaren i), röda Sakura (tack Daniel), mossor (Riccardia, Rose, Erect). Är lite trött på akvaristiken just idag...;-) Men på onsdag är det månadsmöte i HAF och nya tag.
#17 - 8 november 2015 23:14
Jajamensan, det var jag. :)
Hade jag varit mindre snorig hade jag varit lite mer social. Nu höll jag mig mest undan folk.

Tycker det är lite märkligt med individer som blir upprörda över att det som de är intresserade av inte ropas ut fort nog. Auktionen håller på 12-17. Allt ropas ut nån gång däremellan. Har du bråttom så ge en kompis i uppdrag att shoppa åt dig. Eller gilla läget och inse att du får sitta alla fem timmarna för att få dina kap.

Tyvärr strök två av blå rili med åt mig, en i påsen under inkoppningen och en vid isättningen. De verkar lite sköra. Tangerine tiger mår å andra sidan oförskämt bra och snurrar runt i vattenströmmen. Hornsärven levererade till slut ett körsbär och sju genomskinliga yngel, troligen körsbär. De får åka i det (tidigare) räklösa akvariet tills de bekänt färg.

Festivum-tonåringarna käkar som om det inte fanns nån morgondag. Gissar att det är noll alger i karet imorrn. Nu när jag kollade till de innan läggdags var de med två av de äldre och käkade i grupp. En individualist körde eget race i andra änden av karet... Jaha, nån ska vara sån också.
#18 - 9 november 2015 11:56
[:-106]

Annons