792L Öppet kar - Projekt

#1 - 20 maj 2013 17:53
Hej,

Nu vill jag få in lite olika tips på allt jag kan använda/bör tänka på...
Jag har nu ett nytt kar, 792L den är på 120B*100D*66H

Jag hade iallafall tänkt något liknande;

Bottenfilter, C02 anläggning

Sen har jag inte kommit så mycket längre, därför vill jag ha tips på olika möjligheter för detta projekt!
Hade tänkt att ha ett öppet kar, det är planen nu iallafall...

Så hjälp till att skapa ett dröm kar nu med mig! Finns ju oändligt många möjligheter.
Karet kommer tyvärr så i min källare nu, men det är ju tomt nu, så det kanske kommer upp till vardagsrummet ändå..! =)
Vill ha tips på fiskar m.m. också..!

Alla som hjälper till kommer få cred i min lilla äventyr om detta bygge!

Tack på förhand!

Mvh Markus
#2 - 20 maj 2013 18:36
Bottenfilter i ett växtkar?
#3 - 20 maj 2013 18:50
Verkar som ett jäkla häftigt projekt. Ett sånt kar ska stå UPPE! om du inte har nått värre där förståss :D
Jag skulle nog kört ett ytterfilter till ett sånt kar. Antar att du kommer köra soil typ. det blir ju som ett filter i sig :)
#4 - 20 maj 2013 19:15
Hej! det skulle nog vara väldigt lämpligt som ett sydamerikanskt akvarium. har själv haft mycket svårt att bestämma mig med mit 180 liters akvarium. och då ville jag etra ha det som en sydamerikansk biotops akvarium eller ett kampfiskhone akvarium. fast jag tror jag ändå jag vill ha kampfiskar i det
#5 - 21 maj 2013 06:38
[QUOTE=Sleaper;1649893]Bottenfilter i ett växtkar?[/QUOTE]

Jadu Sleaper, tänkte nog inte så längt där...! du har en poäng där..! =)
Jag tänkte bara, bra filtrering genom sanden... =)
#6 - 21 maj 2013 06:42
[QUOTE=Ryskbompa;1649895]Verkar som ett jäkla häftigt projekt. Ett sånt kar ska stå UPPE! om du inte har nått värre där förståss :D
Jag skulle nog kört ett ytterfilter till ett sånt kar. Antar att du kommer köra soil typ. det blir ju som ett filter i sig :)[/QUOTE]

Ja det är det verkligen! Jo, men det är bara plats som behövs + godkännande av chefen... ;) Har ett 720L som står i vardagsrummet nu, ett 240L i sovrummet och vi bor bara i en 2:a, hade innan ett 35L i köket också..! =)
Ytterfiler säger du, tänkte försöka slippa slangarna, men kanske inte kommer kunna det... Vilket isåfall rekomenderar du?
Soil, har jag inte bestämt mig för ännu, men det är ett alternativ iaf...
#7 - 21 maj 2013 06:45
[QUOTE=viktorbj;1649900]Hej! det skulle nog vara väldigt lämpligt som ett sydamerikanskt akvarium. har själv haft mycket svårt att bestämma mig med mit 180 liters akvarium. och då ville jag etra ha det som en sydamerikansk biotops akvarium eller ett kampfiskhone akvarium. fast jag tror jag ändå jag vill ha kampfiskar i det[/QUOTE]

Okej, det passar ju bra, för jag tycker väldigt mycket om just sydamerikanskt, även mellan amerika.
Jo det är lite svårt ibland, vet det själv också.. Frugan vill kanske ha koi fiskar i, men då blir det inte så mycke att titta på i akvarie väg..
#8 - 21 maj 2013 17:39
[QUOTE=Ekerö;1649927]Ja det är det verkligen! Jo, men det är bara plats som behövs + godkännande av chefen... ;) Har ett 720L som står i vardagsrummet nu, ett 240L i sovrummet och vi bor bara i en 2:a, hade innan ett 35L i köket också..! =)
Ytterfiler säger du, tänkte försöka slippa slangarna, men kanske inte kommer kunna det... Vilket isåfall rekomenderar du?
Soil, har jag inte bestämt mig för ännu, men det är ett alternativ iaf...[/QUOTE]

Okay, de där med godkännande av chefen brukar va lite trixxigt, iallafall i mitt fall haha.

Ytterfilter har jag skit dålig koll på, men det känns helt rätt till ett kar i den storleken, då kopplar du co2 på utblåsslangen till karet också.

Jag tycker absolut att du ska köra soil om du inte har tajt med deg, finns skitmånga som får sina växtkar att funka med sand, men jag upplevde att växterna tog rejält med fart när jag bytte till soil från sand :D

Bilder på spektaklet vill vi se! verkar va asaballa mått :D
#9 - 2 juni 2013 13:58
[QUOTE=Ryskbompa;1649998]Okay, de där med godkännande av chefen brukar va lite trixxigt, iallafall i mitt fall haha.

Ytterfilter har jag skit dålig koll på, men det känns helt rätt till ett kar i den storleken, då kopplar du co2 på utblåsslangen till karet också.

Jag tycker absolut att du ska köra soil om du inte har tajt med deg, finns skitmånga som får sina växtkar att funka med sand, men jag upplevde att växterna tog rejält med fart när jag bytte till soil från sand :D

Bilder på spektaklet vill vi se! verkar va asaballa mått :D[/QUOTE]

Ja det brukar ju vara det..! =)

Jag vet ju några som jag kan tänka mig att köra på, du har ju gamla hedliga, 2260 sen nya FX6, har en ny ifrån JBL som är väldigt energisnål, det är ju bra när man har fler kar igång! =)
Eller om man kör 2 st engeim 2252 XL, då blir det väldigt bra snurr på allt! =)

Jo soil blir det nog! ska ju dra igång några räk kar också, så det blir bra! =) plus att det funkar bra till växterna! Jo sand har jag märkt att det är svårt att ha kvar växter i, även om jag har haft olika växtnärings kulor/jord i botten.

Är ju inte gold här, men ska ta ett kort, måste fixa en bänk till den innan jag kan ställa upp det på plats, men det kommer ett kort på den under dagen, en länk till ett kort iaf! Det är riktgt asballt kar! =)
#10 - 3 juni 2013 18:45
Här kommer en länk till karet, det är som sagt inte alls i ordning ännu. Ska bygga en bänk till den först när jag har tid...

http://s873.photobucket.com/user/Karhunen_84/media/792L%20Nytt%20kar%20-%20Projekt/13060003.jpg.html?sort=3&o=0

http://s873.photobucket.com/user/Karhunen_84/media/792L%20Nytt%20kar%20-%20Projekt/13060002.jpg.html?sort=3&o=1

http://s873.photobucket.com/user/Karhunen_84/media/792L%20Nytt%20kar%20-%20Projekt/13060001.jpg.html?sort=3&o=2

Hoppas det syns någolunda, det kommer fler bilder sen när jag har fått dit bänken... =)
#11 - 3 juni 2013 19:09
Oj vet inte om jag skulle våga fylla det där och sen känna mig lugn... Glaset ser ganska tunt ut och jag ser inga mittstag och lister?
#12 - 3 juni 2013 19:30
Håller med åheim. Skulle nog limma dit ett par lister. En sarg runt om. Annars kan det nog gå åt fanders

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#13 - 4 juni 2013 08:38
Jo, jag var osäker på det med. Men jag ska trycka dit lite silikon nu i veckan också, runt om hela allt ihop.
Den förra ägaren som den halv full med sköldpaddor och han sa att det var en kille som bygger akvarium här i värmland, som har limmat det. Men som ni är lite orolig för storleken och det tunna glaset och att det ska hålla. Men ett mittstag ska jag fixa dit samtidigt som jag kör runt med silikonet. Men han har kunnat kört det halvfullt iaf.
Vart hittar jag bäst och billigast en ram som jag kan limma dit?
Tacksam för alla tips å råd!
#14 - 4 juni 2013 09:54
skit i mittstag. tråkigt att pajja intrycket med ett stag. bättre limma en sarg runt om.

såhär
#15 - 4 juni 2013 10:01
ska du ha en ram?!?! neeeeej ingen ram. helglas är skitsnyggt ju!
#16 - 5 juni 2013 07:07
Okej, ram låter ju bra! Blir lättare och snyggare. Speciellt på ett sådant stort kar, tack för tipset hannesc!
Helglas är riktigt snyggt! Det håller jag med om!
Vad har du för fisk i ditt öppna kar? Kan ju inte precis ha påfågelciklider i ett sådant, som jag nu har i mitt 720L
Jag hade tänkt att köra scalarer, VF eller F1, men helst Altum! =)
Sen har jag mina älskade gibbis, som kan gå med dom.

Men va säger man om det tunna glaset? Var nere och mätte, det är 6 mm. Klarar det trycket, tänkt som sagt trycka på lite mer silikon inne i karet, bara för att.
#17 - 5 juni 2013 07:48
hur högt var karet?
6mm är inte mycket du. skulle säga att man kan bygga max 50 högt med 6mm. o det spelar ingen roll att du silikonar med. det är glaset i sig som inte tål högre.

men testa limma dit en sarg runt om o fyll upp sakta. det kanske funkar.

så här såg mitt 40 cm höga kar med 6mm när jag hade fyllt upp det. bågnade rätt rejöt på mitten så fick sätta dit ett stag till
#18 - 5 juni 2013 07:50
jag har Multispinosus, Scalarer, bolivansja fjärilar, Ap. veijita, moskittetror och sterbai corrysar.
#19 - 5 juni 2013 07:51
limma en sarg runt om o fyll upp o kolla ordentligt. det borde hålla kan jag tycka. men det är fan på gränsen asså.
#20 - 5 juni 2013 08:26
Ska du ha akvariet i ett rum med golvbrunn?
#21 - 5 juni 2013 08:45
Det är 66 högt, men kommer nog fylla upp det till 60.
Jo det är ju väldigt tunt, men jag får fixa dit en sarg, och så känns det som att jag får sätta 2 mittstag dit direkt, så som det låter på dig Hannesc. Jo jag får fylla det väldigt försiktigt, ska jag provfylla det först, å sen lägga i soil?
Men måste bygga bänken först, å då behöver jag mera cash först! =)
Okej, så du kör dom, jag var också inne på [COLOR=#333333]bolivansja fjärilar, Ap. veijita faktiskt.
[/COLOR]
Nej, det ska jag inte göra Matsnork, men det är nu i källarn, och där är det betongplatta. =) får kanske silikona runt det lill stora förådet jag har! =)
#22 - 5 juni 2013 09:29
nja mittstagen spelar nog ingen roll om du sätter en sarg. eller kanske att du behöver sätta dit ett men tvivlar.

anledningen till att jag inte har sarg på det långa jag visade bild på är att det är dyrt ( o mer eller mindre omöjligt ) att få tillkapat glaslister som ska vara 60mm breda. 6mm tjocka o 2550mm långa (!!)

provfyll inte förrens du limmat dit sargen.

o ja man provfyller allt utan inredning o soil. låt stå i nått dygn
#23 - 5 juni 2013 09:53
Okej, då ska jag beställa två lister av min fars "storebror" han jobbar inom bilglas! Perfekt! =)
Aaaa, då förstår jag att det blir lite långt att kapa sånt, det går ju men går lätt sönder! Å det är inte lika roligt!
Men jag ber nog om 3 likadana lister, så jag har ifall jag behöver sätta dit ett mittstag.

Yes, prov fyll utan nada, hade bara isåfall tagit soil, men om jag tänker efter nu så hade jag ju fått slängt allt soil ifall glaset hade gått sönder.. och då är det ju som att kasta pengarna i vattnet! ;) haha!
Nu en pistol till silikonet, och ner sen och limma! =) Kanske lika bra att köpa en, så slipper man låna..! =)
#25 - 5 juni 2013 10:57
ja det var ju verkligen inte snyggt limmat :/

jag skulle köpt 4 lister som du limmar ihop som de bilderna jag visade först.

om jag var som du hade jag skurit bort all silikon i karet. ( inte mellan rutorna utan bara fogen innanför). o sen lagt en ny fog.

se till att ALL silikon är borta. man får sitta o gnugga varje millimeter med rakblad för att glaset ska bli helt rent. sen rengör du med aceton (utan olja) o sen tejpar du upp en ny fog o limmar.
video på när jag fogade om ett 250L

" target="_blank">
#26 - 5 juni 2013 12:18
#27 - 5 juni 2013 12:53
inte är det jag iaf. det är skitgammalt. fick det av en kompis på 90 talet. vart en plastram på det som jag slitit loss. har ändå kapat bort en massa silikon o snyggat till det en del. såg ut som faen innnan :P
#28 - 5 juni 2013 13:02
[QUOTE=hannesc;1651962]inte är det jag iaf. det är skitgammalt. fick det av en kompis på 90 talet. vart en plastram på det som jag slitit loss. har ändå kapat bort en massa silikon o snyggat till det en del. såg ut som faen innnan :P[/QUOTE]Ja ok:) Det var riktigt slavsigt gjort iallafall och det är ju inte grejerna du kommer upp med[:-101]:)
#29 - 5 juni 2013 22:13
Tack Hannesc! Ska börja med det imorn..! vart bara 10,5 timme på jobbet nu i 40 grader värme nyss...!
#30 - 6 juni 2013 06:16
Nu har jag tittat på videon, orka inte riktigt det igår halv 1. Tack för den föresten! Grymt bra!
Hade du ca 5 mm ifrån kanten eller 10 mm? Hur hårt tryckte du? Kan man göra fler lager så att det kommer hålla bättre?
Vad var det för blå vätska du hade?
#31 - 6 juni 2013 09:51
[QUOTE=Ekerö;1652032]Nu har jag tittat på videon, orka inte riktigt det igår halv 1. Tack för den föresten! Grymt bra!
Hade du ca 5 mm ifrån kanten eller 10 mm? Hur hårt tryckte du? Kan man göra fler lager så att det kommer hålla bättre?
Vad var det för blå vätska du hade?[/QUOTE]

var nog ungefär 5mm åt varje håll. var inte blyg med silikon. trycker inte så hårt utan håller mest fingret bara på så det blir en lagom tjock fog. trycker man så trycker man ju bort all silikon.

den blå vätskan är diskmedel med nån droppe vatten i. detta för att silikonet inte ska fastna på ditt finger. glidmedel kan man säga ;)
#32 - 6 juni 2013 10:07
[QUOTE=hannesc;1652049]var nog ungefär 5mm åt varje håll. var inte blyg med silikon. trycker inte så hårt utan håller mest fingret bara på så det blir en lagom tjock fog. trycker man så trycker man ju bort all silikon.

den blå vätskan är diskmedel med nån droppe vatten i. detta för att silikonet inte ska fastna på ditt finger. glidmedel kan man säga ;)[/QUOTE]

Check! Har börjat nu med att ta bort det gamla silikonet, lite pill, ja! Precis som du sa.. Men det var tur också, så att de längsgående glaskivorna vara bara ditsatta med punker med silikon, så nu är ena borta, gjort fint, sen har jag bara halva kar nu + den andra sarg biten. Men nu jobb =( 10 timmar igen...!
Jo en fråga, spelar det någon roll ifall man tar 7 lr 8 mm till sargen, hjälper det? Vet ju att det är det stora glaset som är skörast...
#33 - 6 juni 2013 13:57
Jag håller inte med hannesc här, ska du silicona ska du väl göra om det helt och hållet och inte bara kladda på, på det gamla. Det gör nada för hållfastheten.

Skär bort all silicon och torka rent med aceton som hannesc sa. Sen lägger du ordentliga strängar silicon på alla glas. Lägg ett u på front och bakglas och bara längst ner på gavlarna. Glasen ska stå runt om bottenglaset och inte på!

Ta det bakre glaset och ställ det breve bottenglaset och skut in det på plats, sen gavelglaset och när det är på plats så hålls de på plats av siliconet, med du kan sätta en bit tejp om du känner dig osäker. Sen gör du samma procedur med de andra två glasen. Du bör sätta ihop karet inom ca 5-10min efter att du lagt på siliconet, men det hinner du det är bara att plocka ihop så att säga och använd måttligt tryck när du sätter ihop det. avsluta med en tejpbit mellan bak o frontglas:)

Sen kan du ta en bit kartong och klippa av lite i hörnet och sen dra den i hörnen för att få till fogarna, det gör inget om det blir lite kladd på glaset, det tar du lätt bort med rakblad efter att det torkat ett par timmar!

Här är en bild av mitt hemlimmade som torkat och står på plats: http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1718-1.jpg
#34 - 6 juni 2013 17:03
Sv: 792L Öppet kar - Projekt

[QUOTE=åheim;1652061]Jag håller inte med hannesc här, ska du silicona ska du väl göra om det helt och hållet och inte bara kladda på, på det gamla. Det gör nada för hållfastheten.

Skär bort all silicon och torka rent med aceton som hannesc sa. Sen lägger du ordentliga strängar silicon på alla glas. Lägg ett u på front och bakglas och bara längst ner på gavlarna. Glasen ska stå runt om bottenglaset och inte på!

Ta det bakre glaset och ställ det breve bottenglaset och skut in det på plats, sen gavelglaset och när det är på plats så hålls de på plats av siliconet, med du kan sätta en bit tejp om du känner dig osäker. Sen gör du samma procedur med de andra två glasen. Du bör sätta ihop karet inom ca 5-10min efter att du lagt på siliconet, men det hinner du det är bara att plocka ihop så att säga och använd måttligt tryck när du sätter ihop det. avsluta med en tejpbit mellan bak o frontglas:)

Sen kan du ta en bit kartong och klippa av lite i hörnet och sen dra den i hörnen för att få till fogarna, det gör inget om det blir lite kladd på glaset, det tar du lätt bort med rakblad efter att det torkat ett par timmar!

Här är en bild av mitt hemlimmade som torkat och står på plats: http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1718-1.jpg[/QUOTE]

Fast jag sa inte att han skulle kladda över det gamla. Självklart ta bort den gamla fogen. Men mellan glasen skulle det inte behövas (fast nu kanske det gjorde det iaf)

O jag tycker han ska tejpa upp för fogen. Blir inga snygga linjer annars. I surt att hålla på att skära bort i efterhand.

Kartongbit kan man använda eller så använder man fingret :-)
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#35 - 8 juni 2013 07:39
Sorry grabbar att jag inte har svarat än... men har gjort två 15 timmars pass nu, och nu ska jag hoppa på ett till om 20 min! =(
Men jag gör som Hannesc sa, tar inte bort fogen mellan glasen, för det första så har jag inte plats, väldigt trångt där nere, sen det andra, vill få igång det så fort som möjligt! =)
Om det går sönder så får jag väl bara köpa ett nytt eller be min fars äldsta vän fixa lite glas till mig. =) Men då blir det ett nytt projekt och då har jag fria händer! =)

Men tack för all råd och tips hittills! Nu ett 15 timmars pass i 40-45 graders värme... =(
Får se om jag hinner göra nått i morgon, frugan vill ha lite kvalle tid...! =)
God helg på er!
#36 - 8 juni 2013 08:01
Drick mycke vatten pöjk! :)
#37 - 9 juni 2013 07:01
Med halt i!
#38 - 9 juni 2013 08:49
[QUOTE=Ekerö;1652247]Med halt i![/QUOTE]Du menar väl malt;)
#39 - 9 juni 2013 10:06
Eller kanske halt som i alkohol-halt:p
#40 - 9 juni 2013 10:38
Robert Kane har rätt...! =)
#41 - 10 juni 2013 18:39
Så, nu börjar det närma sig lite mer...
Imorn blir det 10 st leca block som jag ska ha som "bänk" lillebror bygger en ram som han kommer med som blir på lecablocken, ink 100mm frigolit skivor.
Så nu ska jag bara försöka rensa bort all silikon och silikona om...! Gillar när det börjar närma sig...
Hoppas nu att allt håller bara! Annars blir det jobbigt att moppa allt! :(
Så, nästa grejj, Invånare... Är lite sugen på VF scalare eller tillomed Altum. Gillar Altum! Jag vill hålla mig till Syd & mellan amerika, de gillar ju mjukt vatten, vilket vi har här i Karlstad. Andra förslag?! Eller andra som skulle passa..?!
#43 - 14 juli 2013 14:18
Vill inte strö salt i såren, men har du kollat upp med försäkringsbolaget ang. ditt kar om det skulle hända en vattenskada? För att försäkringen ska gälla på vissa bolag, ska akvariet vara fackmannamässigt gjort, och 6 mm glas till ett såpass stort och högt kar är nog tveksamt att det betecknas så. Även botten bör vara tjockare, så inte det händer något även där...
Nja, jag skulle nog tyvärr funder att par ggr innan jag hällde vatten i det karet;).
#44 - 14 juli 2013 14:32
792L Öppet kar - Projekt

Det där karet var billigt när det låg på blocket. Fick höra att det var så tunt glas av en kompis så jag hämtade det inte. Jag hade inte tvekat en sekund om det hade varit 12-15 mm. Det är nog därför det låg ute så billigt i två omgångar.

Jag hade nog listat det ordentligt och kört det som vivarium, det kommer knappast hålla vid full belastning. Jag är hemskt ledsen men jag hade aldrig fyllt det inne.
#45 - 14 juli 2013 14:41
Karet har varit halv fullt innan hos de andra ägarna, jo jag vet att det är tunt, men om ni läser de tidigare inläggen, så ska jag sätta en ram runt, i överkant. Har även beställt så att jag kan sätta dit ett mittstag. Som jag förmodligen kommer sätta dit.
Jag ska prov fylla det väldigt sakta för att se ifall det går...! För det skulle bli ett väldigt snygg kar då!
Jag ska kolla upp med försäkringen en extra gång och se va de säger. För säkerhetens skull.
Listat, va menar du då Mathias? Och vad är vivarium?

Man måste ju chansa lite för att lyckas. =) Jag håller tummarna iallafall! =)
#46 - 14 juli 2013 14:45
792L Öppet kar - Projekt

Det hjälper nog föga även med lister och mittstag. Det är nog byggt för att ha sköldpaddor och vara fyllt till en viss gräns. Om det skulle funka så hade nog alla byggt så tunt, det finns ju rätt mycket pengar att spara.

Du kan fortsatt ha det fyllt till hälften och sedan bygga en landdel med vanliga växter, det kräver lite mer jobb men det är helt säkert och hållbart.

Terrarier går ju att bygga tunnare, det ligger inte så mycket tryck på rutorna där..
#47 - 14 juli 2013 14:53
Du bör tänka om Ekerö... kollade lite på den här calcylatorn för glastjocklek och där är 11mm rek. för ditt kar, 10mm är absolut minimum! http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium
#48 - 14 juli 2013 15:00
[ATTACH=CONFIG]62867[/ATTACH]

Plockade en random-bild, har inte kollat kvaliteten men här ser du tanken, så kan du göra på något sätt, ett rent akvarium blir det aldrig..

Lågt vatten med växt-del är således grejen..
#49 - 14 juli 2013 15:21
Åååå va ledsen jag börjar bli då...! Finns det inget sätt att försöka förstärka det då?
Tack för sidan åheim! Den är bra för framtiden! Kollade där, ifall jag bara fyller till 50cm i höjd, så behövdes det bara 8mm glas.
Kan det vara en idé?

Tack för bilden Mathias, var ivrig, så jag googlade namnet... visst går det att göra så, men mer jobb som du själv skrev..
#50 - 14 juli 2013 16:08
Vet du glastjockleken på bottenglaset?
#51 - 14 juli 2013 16:22
Tyvärr samma 6mm....
#52 - 14 juli 2013 16:37
792L Öppet kar - Projekt

Det är nog tyvärr bara att inse sig besegrad. MEN, det går ju att göra det redigt ballt!

Stoppa i en massa stora grenar från bott till topp, då menar jag massor. Sen fyller du det till 40 cm och i det kör du någon mellanstor sydamerikan typ Andinoacara pulcher och en massa tetror. Då kommer de gå skapligt naturligt samtidigt som setupen blir görfet (för så pratar vi värmlänningar)

Skaffar du en fogger och täckglas så går det att köra massa växter i grenarna du tryckt i..

Det vore något..

Vart bor du? Vi gillar kaffe!
#53 - 14 juli 2013 17:07
Det vill jag inte! Är för envis för det! =)

Jag kan ju köra upp till 45 cm högt enligt kalkylatorn. =)
Jo men en massa grenar m.m. hade jag planerat ifrån början!
En fogger och massa grenar m.m. det låter intressant! Blir jävligt coolt!
Ja, andinoacara pulcher passar ju bra, hade ju tänkt att skaffa Altum också, men om det blir så lågt så kanske det inte är nån idé. Men kanske ta Vf scalarer istället. Och ett stort som med kardinal tetror.
Men de de skulle passa in med mina Geophagus surinamensis, sen så har jag 5 st geophagus sp. orange head tapajós som jag kan köpa i gbg.[SIZE=2][COLOR=#333333] Men måste ta mig dit isåfall.
Har även ett Rocio octofasciata par, riktigt fina.

Bor på romstad! Kom förbi! Jag har riktigt bra kaffe! =)[/COLOR][/SIZE]
#54 - 14 juli 2013 17:40
Nja, jag är tveksam att ha såpass tunn botten och fylla på med såpass mycket vatten, det gäller verkligen att ha en jämn bottenskiva så det inte blir några som helst vridningar/ojämnheter....
#55 - 14 juli 2013 18:15
okej, så du säger den ansjo.
Jag har tillsammans med min bror stått med vatten pass och sett till att det är så vågrätt som möjligt.
Men va skulle du rekomendera då? I höjd, 40 som Mathias skrev...?
#56 - 14 juli 2013 19:25
Personligen hade jag nog kollat efter ett nytt kar, då det känns lite för mycket om och men för att bli riktigt bra. Men det är jag det, då jag vet hur ett 960 låter när bottenrutan spricker;).
#57 - 14 juli 2013 19:59
[QUOTE=Ekerö;1656118]
Jag har tillsammans med min bror stått med vatten pass och sett till att det är så vågrätt som möjligt.
Men va skulle du rekomendera då? I höjd, 40 som Mathias skrev...?[/QUOTE]Jag skulle våga använda karet om jag nöjde mig med att fylla det ca.30cm. Jag skulle då också se till att det står på ett bra underlag där hela botten får stöd och inte bara kanterna (som en alu-ställning som därför sprack för ansjo[:o])
#58 - 14 juli 2013 20:15
Det kan jag ju inte göra..! Får bara göra det bästa av situationen... Det kommer bli så bra detta ändå!
Ja kan tänka mig det ljudet... Usch vilken hemsk upplevelse...! Håller tummarna för att mitt 720 håller! =)
#59 - 14 juli 2013 20:22
Ja kommer använda karet! Ska provfylla det imorgon bitti. sakta men säkert...!
Det står på lecablock, träram i 2"4, riktigt skruv, 30mm frigolitskiva, alla sidor har kontakt med underlaget, det är mätt med vattenpass på alla kanter och sidor. Då min bror är byggare och han tycker det var rakt över allt. Så tror jag på honom.

En fråga, även om det kommer se fult ut, hur skulle det vara om man hade en ram i mitten av karet runt hela karet. Skulle det i praktiken fungera?
#60 - 14 juli 2013 20:34
Det blir nog bra om försäkringsbolaget hittar den här tråden :)

Det går inte, det är inte byggt för att ha vatten ända upp, du ser ju hur det är konstruerat nu. Det fina är ändå att vi slipper moppa. Men innan du fyller, kan du göra mig en tjänst? Häll ett glas vatten på golvet, inte mer. Sen torkar du upp det. Det är tråkigt.

Sen tänker du att det går tre glas på en liter. Det är 792*3 vattenglas. Det är inte jobbigt, det är en totalrenovering av ditt och dina grannars hem (om du nu bor i lägenhet) Vattnet stannar inte i på golvet, det rinner in i väggar och i hela golvet.

Så, att du ens funderar på att fylla det nu, innan du har limmat sarger....

I mitt 167 kör jag rimless. det är 95 långt, 44 högt. Glaset är 8 mm. Där har jag böjda rutor, 1,5 mm på både fram och bakrutan. Det är helt ok. Tänk dig vad som händer med ditt..
#61 - 14 juli 2013 20:39
Jag skulle som sagt ändå våga fylla det 30cm MEN som jag förstår så står det här karet på en ram, jag skulle definitivt satt tvärbalkar inuti ramen och sen en skiva på det.
#62 - 14 juli 2013 20:58
håller med mathias här. jag har hela tiden sagt att du ska limma en sarg åtminstonne.

o håller med åheim med. se till att HELA karet står på en skiva. inte bara hörnen
#63 - 14 juli 2013 21:03
792L Öppet kar - Projekt

Lite fascinerande att läsa diskussionen. Har själv haft ett 460 som sprack i botten och fick byta golv och annat. Så jag förstår inte varför det är viktigt att fylla just detta karet? Reparationerna i rummet lär ju överskugga vad ett nytt kar med vettiga dimensioner på glaset kostar.
Om du gärna vill ha ett kar på den förberedda platsen, varför inte skaffa ett korrekt kar med de måtten du vill ha?

Vad jag förstår så tänker du fylla karet och om det då inte spricker räknar du det som ett tecken på att det kommer att hålla framöver. Jag tänker så här att när man ligger på marginalen så kanske karet håller idag eller ett år. Det innebär ju inte att det inte spricker sedan?
#64 - 14 juli 2013 21:03
om du nu fyller så vattenpassa under tiden du fyller hela tiden. bara för att det rakt nu när det är tomt så betyder det inte alls att det kommer vara det när det börjar komma mer o mer vatten i.

oavsett hur det går måste du höra av dig här, även om det skiter sig
#65 - 14 juli 2013 21:04
Ang. ramen och skiva ovanpå: Jag tror att det ligger en tunn spånskiva över ramen men den gör nog varken till eller från, då den kan bukta mer än karet tål.
#66 - 14 juli 2013 21:17
Sv: 792L Öppet kar - Projekt

[QUOTE=åheim;1656140]Ang. ramen och skiva ovanpå: Jag tror att det ligger en tunn spånskiva över ramen men den gör nog varken till eller från, då den kan bukta mer än karet tål.[/QUOTE]

Såg det nu bilderna. Men håller med

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
#67 - 14 juli 2013 23:04
Okej, Mathias, jag känner mig lite Besegrad! Ni vinner! Även om jag inte nu har tänkt att köra ända upp...
Men din idé tror jag på. Du får gärna komma och kolla samt hjälpa mig! Det behövs!

åheim, förklara mer va du menar med ditt inlägg, 22.39 !

hannesc, kommer limma sargen oavsett.

Bluewing, nu har du missat, ja kommer inte fylla karet. Inte med de varningarna jag fått. Innan jag la upp mina nya bilder så hade jag fått goda förhoppningar, som ni kan läsa tidigare i tråden. Jag håller med dig, det kanske håller nu... men inte sen... Det är en fråga jag ska ta med försäkringsbolaget också.

hannesc, det ska jag verkligen göra, att vattenpassa det under tiden! Det är för min egen skull också!

åheim/hennesc, det är en OSM - Konstrutionsplywood P30 - 12x1200x2400/2440mm, vet inte om det är nog, men hoppas på det! Den är satt med 8 skruv ovaninfrån, samt att frigoliten är satt med 8 skruv. Inte för att det hjälper så....
#68 - 14 juli 2013 23:17
Ändring på sista kollumen,

Produktbeskrivning

[COLOR=#000000][FONT=Arial]OBS skiva (oriented strand board) med måtten 11x2440x1197 mm. Skivan är tillverkad av träfibrer och lim som sammanpressats under högt tryck och hög värme. =)[/FONT][/COLOR]
#69 - 14 juli 2013 23:22
Min bänk har jag OSB skiva på. Men den är reglad med typ 40cm mellanrum på alla ledder hela tiden och tätare i mitten (pga benen i mitten av bänken). En sak som slog mig med skruvarna som sitter i frigoliten är att när figoliten trycks ihop (för det gör den, inte jätte mycket men den trycks ihop) så finns risk att dom trycker upp mot glaset. Jag skulle skippa skruvarna och kanske lägga ett par droppar lim om du är orolig för att frigoliten ska röra på sig.
#70 - 14 juli 2013 23:53
Skruvarna i frigoliten är lätt satta, men de kan ha en viss betydelse också! Lim kan vara en enkelt sätt... då jag inte fyllt än så är det ju lättare iaf!
#71 - 15 juli 2013 07:45
Missa skriva, har reglar á 30 cm.

Annons