750 liters paludarium

#1 - 14 september 2010 00:19
Ojojojoj nu är det jobbigt.... Vid min soffa är det ganska tomt. Nånting fattas! Har ganska länge planerat att starta ett 540 (150x60x60) salt som rumsavdelare, så jag har sparat lite pengar till det. Då för nån vecka sen fick jag för mig att ett 750 liters paludarium (100x50x150) med 250 liters vattendel skulle vara snyggt... Gjorde några skisser med Cinema 4D och valet blev inte lättare...

Har försökt ställa upp för- och nackdelar:

Paludarium - Fördelar:
Billigare, ca 10 gånger billigare.
Mer pillande - längre projekt (plantera osv osv).
Har akvarium, belysning och kan fixa bevattningstillbehören enkelt och billigt. Bygger egen bakgrund.

Paludarium - Nackdelar:

Blir inte som en rumsavdelare.

Saltvatten - Fördelar:
Inte mycket som slår ett saltvattensavkarium i den storleken som rumsavdelare.

Saltvatten - Nackdelar:
Priset, inte bara uppstarten utan driften också.

[ATTACH=CONFIG]37226[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37225[/ATTACH]

Vad tycker ni? Kom gärna med för- och nackdelar. Hjälp mig att välja!
#2 - 14 september 2010 00:21
Låter redan av att döma din lista på för/nackdelar att du redan har bestämt dig ;)
#3 - 14 september 2010 00:22
Man kan tro det, men saltvattnet har jag ju planerat länge! Paludariet satte käppar i hjulet för mig....
#4 - 14 september 2010 00:24
Frågan är vilket av alternativen som i längden är mest hållbart och som du inte tröttnar på lika fort. På så vis är ju saltvatten ett säkrare kort, och dessutom ett bättre val sett till fiskaspekten.
#5 - 14 september 2010 00:27
Varför skulle man tröttna på ett paludarium snabbare än ett saltvatten egentligen? Visst, saltvatten är äckligt kul och fiskarna är lite mer färgglada. Men det finns ganska mycket man kan göra med ett paludarium med! Ett stim B bernaziki, ett gäng T biocellatus och en till Malaysisk lite udda fisk så har man ett ganska intressant kar. Att man sen får leka med växter, plantera som en regnskog och köra fogger gör inte saken sämre.
#6 - 14 september 2010 10:54
ser ut som det vore lite lättare att ligga i soffan och titta på saltakvariet än paladariumet
#7 - 14 september 2010 12:03
Jag röstar för paludarium. Alltid kul med grejer man aldrig hållt på med förut!
#8 - 14 september 2010 12:34
Jag hoppas att det blir salt!
Enbart av egoistiska själ ;)
Skulle vara skitkul att följa från start.
Har alltid varit sugen på det men aldrig fått tummer ur.
#9 - 14 september 2010 14:20
Zureel skrev:
ser ut som det vore lite lättare att ligga i soffan och titta på saltakvariet än paladariumet

Sant, om man då skulle göra ett djupare paludarium då? 100x100x150?

Johanski skrev:
Jag röstar för paludarium. Alltid kul med grejer man aldrig hållt på med förut!

Det är lite så jag tänker :)

Jag hoppas att det blir salt!

Enbart av egoistiska själ ;)

Skulle vara skitkul att följa från start.

Har alltid varit sugen på det men aldrig fått tummer ur.

Du kan ju få starta ett 540 salt hos mig ;)
#10 - 14 september 2010 14:27
Jag har testat paludarium och det är toppen:) Enda som inte var bra med paludariet var allt jobb för att hålla rutorna rena. Vårt kalkhaltiga vatten gjorde rutorna vitflammiga :(
#11 - 14 september 2010 14:41
[QUOTE=DAHLBERG;1448972]Sant, om man då skulle göra ett djupare paludarium då? 100x100x150?

jo då borde det vara lättare att uppskatta allt hårt arbete från soffan
#12 - 14 september 2010 15:13
Annika skrev:
Jag har testat paludarium och det är toppen:) Enda som inte var bra med paludariet var allt jobb för att hålla rutorna rena. Vårt kalkhaltiga vatten gjorde rutorna vitflammiga :(

En viktig påpekande tycker jag. Dock tror jag inte det är lika illa för oss utanför Uppsalas kommungränser då ni är kända att ha ett rätt så kalkhaltigt vatten :)

Men givetvis blir vattenstänk och rutor en grej som man får putsa rätt så ofta.
#13 - 14 september 2010 18:37
Annika skrev:

Kommer isf att köra osmosvatten i bevattningssystemet och då försvinner ju problemet med kalkavlagringar på rutorna :o Man måste nästan ha det för annars kalkar de små sprinklermunstyckena igen
#14 - 14 september 2010 18:46
Zureel skrev:
jo då borde det vara lättare att uppskatta allt hårt arbete från soffan

Men samtidigt vet jag inte om det är så jätteviktigt för mig att man måste kunna se det från soffan. Blir så svårt att koncentrera sig på Tvn XD
#15 - 14 september 2010 18:51
jag har slängt ut min tv tyckte den gjorde mig för passiv så några såna problem har inte jag (ett av mina akvarium sitter på tvbänken)
#16 - 14 september 2010 18:57
jag har ingen tv heller... det behövs inte när jag har alla akvarium.
Men jag blir ack så galen i tv när jag är hemma hos folk:p sitter som en missanpassad tv-narkoman och glor:O

Jag tycker du ska köra på paludarium!
Riktigt grymt att kombinera dessa världar:)
Och alla växer man får pyssla med..wiiii:):)
och typ salamandrar eller grodor, man kan ju ha spindel, tusenfoting, skorpion, fjärilar Och afrikanska jättesnäckor (jag har 4:)) Om man gillar insekter och sånt
#17 - 14 september 2010 18:59
karrokaja skrev:
jag har ingen tv heller... det behövs inte när jag har alla akvarium.

Men jag blir ack så galen i tv när jag är hemma hos folk:p sitter som en missanpassad tv-narkoman och glor:O

Jag tycker du ska köra på paludarium!

Riktigt grymt att kombinera dessa världar:)

Och alla växer man får pyssla med..wiiii:):)

och typ salamandrar eller grodor, man kan ju ha spindel, tusenfoting, skorpion, fjärilar Och afrikanska jättesnäckor (jag har 4:)) Om man gillar insekter och sånt

Vettefan om grodor och salamandrar är så bra mix med fiskarna. Kanske då trädgroda som inte ramlar i vattnet, men det är ju lika kul som att se på färg som torkar.
#18 - 14 september 2010 19:03
någon liten sköldpadds art kanske
#19 - 14 september 2010 19:05
Det här låter grymt roligt!
Ser fortfarande fram emot ett paludarium med en fiskdel och en landdel med gröna anolisar - givetvis finns Risken att ödlan hamnar i vattnet.. men de är förbaskat smidiga, rappa och duktiga hoppare,och jag är rätt övertygad om att de är lika snabba Upp ur vattnet som de skulle vara ned. Något att tänka på? Charmigare ödla är svår att finna i mina ögon. ^^
#20 - 14 september 2010 19:11
Pickles skrev:
Det här låter grymt roligt!

Ser fortfarande fram emot ett paludarium med en fiskdel och en landdel med gröna anolisar - givetvis finns Risken att ödlan hamnar i vattnet.. men de är förbaskat smidiga, rappa och duktiga hoppare,och jag är rätt övertygad om att de är lika snabba Upp ur vattnet som de skulle vara ned. Något att tänka på? Charmigare ödla är svår att finna i mina ögon. ^^

Och så behöver man inte ha värsta galna fisken i vattendelen..räcker med nån liten sketen ofarlig fisk eller slammkrypare, då är inte ödlan i risk att bli uppäten;)
#21 - 14 september 2010 19:18
He he, där är jag nog färgad, Paludarium helt klart :)
Den hade jag designat som rumsdelare.....
#22 - 14 september 2010 19:22
flygrc skrev:
Den hade jag designat som rumsdelare.....

Dvs göra ett paludarium som är som saltvattnet fast högre (med framsidan mot soffan) eller som paludariet jag skissat?
#23 - 14 september 2010 19:25
Ju längre jag tänker på det, desto mer lutar jag faktiskt också mot paludarium. Men tror också på att det skall stå likt saltvattensakvariet du skissade fram. Dessutom kommer det inte blänka lika mycket som ett saltvattensakvarium som kan störa tv:n.

Frågan är väl hur man ska det att fungera så problemfritt som möjligt. Extra viktigt blir det då du ska blanda både fisk och andra djur. Att ha en koloni syrsor med ett gäng sprutfiskar är inte direkt så lyckat ;)
#24 - 14 september 2010 20:12
Ju längre jag tänker på det, desto mer lutar jag faktiskt också mot paludarium. Men tror också på att det skall stå likt saltvattensakvariet du skissade fram. Dessutom kommer det inte blänka lika mycket som ett saltvattensakvarium som kan störa tv:n.

Frågan är väl hur man ska det att fungera så problemfritt som möjligt. Extra viktigt blir det då du ska blanda både fisk och andra djur. Att ha en koloni syrsor med ett gäng sprutfiskar är inte direkt så lyckat ;)

Om jag ställer paludariet som saltkaret stod så känns det som att det kommer att blända som fan! MH i ögonvrån! Sen blir det en riktig rumsavdelare, som en vägg, den blir ju ca 2,30 hög och har väl 2,50 i takhöjd... Kan bli ganska instängt?

Att ha syrsor med sprutfiskar är ju själva grejen :D ;)
#25 - 15 september 2010 13:10
Ha även i åtanke att det inte kommer störande ljud från akvariumet när du tittar på tv :) Har för mej att saltvattens kar låter väldigt mycket, eller har jag fel?:)
#26 - 15 september 2010 21:00
Äh nog låter salt, men mitt sötkar låter minst lika mycket. Skummaren kan man också bara köra på timer under morgonen/natten om det är för störande när man ser tv på kvällarna.
#27 - 16 september 2010 03:15
Kan du inte kombinera salt/paludarium? Typ saltvatten med mangroveplantor o så... bara en tanke men hade vatt skitcoolt...
#28 - 16 september 2010 06:33
kör på pulu. för AJ vad många gånger folk kommer slå skallen i akvariet om det står så hehe
#29 - 17 september 2010 13:18
Ska till Lule idag, derby imorrn! Så jag kommer ta med själva akvariet till ett ev paludarium från Ylipää. Får ställa upp det, ta lite bilder och fundera.
#30 - 20 september 2010 22:08
Hämtat kar, ställde upp tillfälligt på en bänk. Den riktiga bänken blir ju lika hög som soffan. Tror jag nästan att det lutar åt paludarium :)

[ATTACH]37463[/ATTACH]
[ATTACH]37464[/ATTACH]
#31 - 20 september 2010 22:16
Det ser litet ut? hur stort är det?:)
#32 - 20 september 2010 22:21
100x50x50 = 250 liter... MEN! Tänk då att det ska på en överdel som är 100x50x100! Plus då en liten ramp som ska täckas.
#33 - 21 september 2010 06:31
aaa:) det kommer bli snyggt:)
#34 - 21 september 2010 10:35
Kommer bli mäktigt, ett snyggt fungerande palu är det inte mycket som slår!
#35 - 21 september 2010 13:13
En lite OT-fråga: I vilket program gjorde du de där bilderna i början?
#36 - 21 september 2010 14:36
Jens A. skrev:
En lite OT-fråga: I vilket program gjorde du de där bilderna i början?

Cinema 4D, tror jag skrev det :) Det är ett riktigt riktigt roligt 3Dprogram! Mycket roligare och mer användarvänligt än tex Maya och 3DS
#37 - 21 september 2010 17:29
Kör ett bräckvattens paludarium med sprutfisk, kulfisk, slamkrypare, frogfish. övervattnet har du självklar en skog av bonzai mangrove ;)
#38 - 21 september 2010 19:10
addo skrev:
Kör ett bräckvattens paludarium med sprutfisk, kulfisk, slamkrypare, frogfish. övervattnet har du självklar en skog av bonzai mangrove ;)

Skulle vara grymt, men just nu är jag inne på lite mer regnskogsbiotop. I vattnet skulle jag vilja ha figur 8, nån barb, nån mal och en till lugn fisk som har lite personlighet. Helst fiskar från malaysia :)

Barilius bernatziki skulle vara sjukt kul att få tag i. Vet inte om de går att få tag i. Nån som vet?
#39 - 21 september 2010 19:55
jag tycker att du ska köra på ett paludarium. jag tycker det är riktigt snyggt med ett högt akvarium, saltkar är också riktigt snygga men dom låter ganska mycket och är dyrare.

addo's förslag låter rätt fräckt.
#40 - 21 september 2010 20:03
Blev mäktat imponerad över bilderna du gjort jag med!

Är det köp-program eller finns det att hitta någonstans på nätet? Sry för ot men var riktigt fräckt ;)

Angående valet lägger jag min röst på salt. Mer för att jag tycker det är skitsnyggt och inte är så mycket för reptiler/kräldjur hehe. Men tror säker att det kommer bli skitsnyggt för de om du väljer köra på de :)
#41 - 21 september 2010 21:26
tulle89 skrev:
Blev mäktat imponerad över bilderna du gjort jag med!

Är det köp-program eller finns det att hitta någonstans på nätet? Sry för ot men var riktigt fräckt ;)

Angående valet lägger jag min röst på salt. Mer för att jag tycker det är skitsnyggt och inte är så mycket för reptiler/kräldjur hehe. Men tror säker att det kommer bli skitsnyggt för de om du väljer köra på de :)

Det är ett köpesprogram, men ja... du vet ;)

Blir nog inga reptiler och kräldjur, bara fisk och växter :D
#42 - 21 september 2010 21:30
Om du redan har saltkar så röstar jag på paludarium, annars är jag svag för sps med zeovit.
#43 - 21 september 2010 21:37
Saturnus80 skrev:
Om du redan har saltkar så röstar jag på paludarium, annars är jag svag för sps med zeovit.

Tror jag ska flytta mitt saltkar till samma rum också, men då blir det en makeover och slänga ut en del koraller och byta till nya :D
#44 - 21 september 2010 21:40
DAHLBERG skrev:
Tror jag ska flytta mitt saltkar till samma rum också, men då blir det en makeover och slänga ut en del koraller och byta till nya :D

Låter bra :D
#45 - 21 september 2010 21:53
DAHLBERG skrev:
Det är ett köpesprogram, men ja... du vet ;)

Jo jag vet ;) hehe
#46 - 21 september 2010 22:26
Funderar på hur jag ska bygga bänken. Har kollat lite trådar här... Vill kunna rymma en sump under bänken.
#47 - 26 september 2010 20:26
Då är det lika och köra med reglar, ungefär som jag ska bygga min till saltvattnet.
#48 - 26 september 2010 21:42
Jo det blir att göra så. Får prata med pappa om hur man kan göra, han är snickare.
#49 - 26 september 2010 22:04
Jag "ja du vet vad" det programmet nu och måste verkligen säga att jag är imponerad över dina bilder du gjort!

Fatta verkligen nada hur det skulle gå till och vill bara beröma dig :) Paint känns mer som min nivå haha :D
#50 - 26 september 2010 22:38
tulle89 skrev:
Jag "ja du vet vad" det programmet nu och måste verkligen säga att jag är imponerad över dina bilder du gjort!

Fatta verkligen nada hur det skulle gå till och vill bara beröma dig :) Paint känns mer som min nivå haha :D

Haha tack :D Jag är självlärd med hjälp av tutorials som finns på nätet. Började med att göra mitt rum i 3D och när jag körde fast hämtade jag hjälp på internet, tex www.c4dcafe.com.

Iaf här kommer en väldigt simpel skiss på bänken. Tänkte köra med 45x70 reglar och vinkeljärn i sinne :D Vågar inte köra med 45x45. Känns inte bra :p Tankar och kommentarer?

[ATTACH]37596[/ATTACH]
#51 - 27 september 2010 23:18
Räknade att de går åt ungefär 11 meter virke och 32 vinkeljärn. Imorrn blir det att åka och köpa på byggmax! Runt 260 kronor kommer det att landa på. Bänken alltså, inte inräknat överdelen. Den gör jag sen. Viktigast just nu är bänk!
#52 - 27 september 2010 23:26
Lät billigt. Då kommer min ligga på ungefär det dubbla. Hade räknat med betydligt mer...
#53 - 28 september 2010 22:08
Bänk klar. Kostade 260 kr - skruv, vinkeljärn, 11 meter regel, bitsar. Tog nån timme att slänga ihop. Ska sätta plywood under karet och på sidorna av bänken också.
#54 - 28 september 2010 22:52
Läckert och proffsigt. Ska du klä in den i nå svartmålad plyfa? Hur hög blev bänken?
#55 - 28 september 2010 22:55
Jo det blir svartmålad typ plyfa, den blev 65 cm - som soffan :D
#56 - 28 september 2010 22:57
Najs. Gör nu det på en gång så kan jag ta efter ifall det blev bra. ;)
#57 - 28 september 2010 23:05
Ska göra det så fort jag får tid över! Bänken måste vara helt klar tills du kommer och pillar!
#58 - 29 september 2010 14:40
Du borde sätta in i alla fall en sned regel, så att det blir lite stabilare i sidled :) Nice annars!
#59 - 29 september 2010 14:56
Tänkte du där framme? Äh bänkfan klarar minst 3 elefanter, stabilare än juwelbänkarna iaf. Btw ett under att de pallar. Lika rädd varje gång jag sätter ihop ett sånt fanskap :P Ska kanske göra en liten filmsnutt på hur jag tänkte sätta ihop alla glasdelarna :)
#60 - 29 september 2010 20:07
Ett tips är att måla även reglarna så det blir mer resistenta mot väta. Sen är det ju snyggt också att slippa se träfärgen när man är under bänken och donar. Hur ska du lösa luckorna?
#61 - 29 september 2010 20:09
Ett tips är att måla även reglarna så det blir mer resistenta mot väta. Sen är det ju snyggt också att slippa se träfärgen när man är under bänken och donar. Hur ska du lösa luckorna?

Jag ligger mer än ett steg före dig ;) Ska klura ut luckorna bara :p
#62 - 29 september 2010 21:56
DAHLBERG skrev:
Ska klura ut luckorna bara :p

Och du påstår att du ligger steget före? ;)
#63 - 29 september 2010 22:01
Många har ju använt IKEA-luckor, men jag tror jag bara kör med plyfa eller mdf och smackar dit ett gångjärn..
#64 - 29 september 2010 22:05
Skiss på hur jag tänkte sätta ihop paludariet. Kommer ta bort sidorutorna och ersätta dem med nya rutor som är 1500 x 500 x 6. Måste ändå limma om karet så det är lika bra att köra nya rutor så slipper man en skarv mitt i.

EDIT: Filmen går lite snabbt för jag ville inte ha en 20 minuters film då det tar ganska lång tid att rendera glas. Kunde fixat slow motion i tex After Effects eller liknande men har inte nått program just nu.

#65 - 1 oktober 2010 14:59
Är det ingen som har nån synpunkt alls? Kanske ska byta namn till "750 liter SA" då jävlar blir det fart.
#66 - 1 oktober 2010 15:20
Synpunkt har jag nog inte! Men däremot kredd.. Det kommer bli skit snyggt :)
#67 - 1 oktober 2010 16:11
Tack :) Men vi får se... Kan bli pannkaka också :S Någon som har förslag på fiskar? Tetraodon biocellatus är spikade eftersom jag plockar bort deras kar. Gärna fiskar från Malaysia :) Får jag tag på Barilius bernatziki så blir det ett gäng såna!

http://fish.mongabay.com/data/Malaysia.htm
#68 - 2 oktober 2010 08:07
Glasmalar? Finns ju en malaysisk variant.
#69 - 12 oktober 2010 21:18
Då har Alexander och Erik varit här och hjälpt mig att flytta saltkaret och limma lite paludarium :) Tog lite längre tid än jag trodde att gräva fram glaset så vi hann bara silikona ena sidan. Bänken är målad men väntar ett tag med luckorna. Ska borras lite och sätta in lite elektronik först.. Onödigt att skrapa sönder luckorna :/

[ATTACH=CONFIG]38149[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38150[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38148[/ATTACH]
#70 - 5 november 2010 10:23
Nu börjar det likna nått. Börjar få ihop delarna nu! Måste köpa mer silikon innan jag fixar toppen :)

[ATTACH=CONFIG]38895[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38896[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38897[/ATTACH]
#71 - 5 november 2010 12:28
ser ju lovande ut!
#72 - 5 november 2010 12:49
har inte kollat denna tråden innan men helsefyr va ballt projekt ! :D
#73 - 5 november 2010 13:25
Broddan skrev:
ser ju lovande ut!

Tack, först nu börjar man inse hur mäktigt karet är :D

hannesc skrev:
har inte kollat denna tråden innan men helsefyr va ballt projekt ! :D

Folk verkar titta förbi alla projekt där det inte står "SA" i rubriken ;)

Just ja! Jag köpte en pump när jag var i hufvudstaden. En Eheim compact 5000, man kan justera flödet mellan 2 och 5000 l/h tror jag det var. Tänkte att den kunde göra ett hyfsat vattenfall :) 5000 liter/h är kanske lite för lite för ett vattenfall men vi får se.
#74 - 5 november 2010 13:40
så jävla grymt. Blir ju inte liiiiite sugen ^^ spec eftersom jag är nästan lika galen i små trädgrodor som i fisk x)
#75 - 5 november 2010 13:52
Funderar på om jag ska ha några grodor eller inte. Isf lär det bli Polypedates leucomystax. Riktigt fina! Och passar bra in på Malaysia-temat :D
#76 - 5 november 2010 13:57
åh gyllene trägroda! Då blir du inte besviken, mycket mer aktiva än de flesta grodor. Sitter inte bara och stirrar hela dagarna :)
#77 - 5 november 2010 13:59
DAHLBERG skrev:

Folk verkar titta förbi alla projekt där det inte står "SA" i rubriken ;)

Just ja! Jag köpte en pump när jag var i hufvudstaden. En Eheim compact 5000, man kan justera flödet mellan 2 och 5000 l/h tror jag det var. Tänkte att den kunde göra ett hyfsat vattenfall :) 5000 liter/h är kanske lite för lite för ett vattenfall men vi får se.

haha. jo vissa kanske är så. jag var mest att jag inte visste vad ett palla...pludaa...plaskado..."stort-som-fan-tropik-rums-akvarie-historia" var för nått.

kan nog räcka med 5000L/h. beror ju iof hur "våldsammt" fallet ska vara. går ju alltid komplettera med en pump till o slanga upp.
Bilagor:
#78 - 5 november 2010 14:13
roosterboy skrev:
åh gyllene trägroda! Då blir du inte besviken, mycket mer aktiva än de flesta grodor. Sitter inte bara och stirrar hela dagarna :)

En stor anledning varför jag siktar in mig på dem :D

hannesc skrev:
haha. jo vissa kanske är så. jag var mest att jag inte visste vad ett palla...pludaa...plaskado..."stort-som-fan-tropik-rums-akvarie-historia" var för nått.

kan nog räcka med 5000L/h. beror ju iof hur "våldsammt" fallet ska vara. går ju alltid komplettera med en pump till o slanga upp.

Haha :D Våldsamt behöver det inte vara, men det ska inte bara droppa heller. Den verkade helt perfekt när jag provade den i diskhon :D På sugsidan var det hälften så mycket vatten som på andra sidan XD men vi får se
#79 - 6 november 2010 22:17
Det borde finnas dimmereffekt även på sådana pumpar där du enkelt kan styra flödet så inte du pissar ner dig när du ser tv. ;)
#80 - 6 november 2010 22:34
Jo det finns en liten ratt som reglerar flödet :D 123
#81 - 14 november 2010 00:33
Nu har Johanski varit här och vi har fått en del gjort. Karet är på plats (väger bly) och färdiglimmat. Har fipplat lite med bakgrunden också. Det tar sig! :D

[ATTACH]39158[/ATTACH]

[ATTACH]39157[/ATTACH]
#82 - 14 november 2010 00:40
Riktigt kul att se! man blir ju inte lite sugen själv, dock har jag ingen plats kvar:p
#83 - 14 november 2010 00:42
snyggt :)
#84 - 14 november 2010 01:00
Saaauudan så fett det blir! Har ni limmat fast bakgrunden redan?
#85 - 14 november 2010 08:22
Mycket inspirerande! Skar du rutorna själv eller beställde du dem från en glasmästare? Glastjocklek? Hur tänker du göra med framrutorna?
#86 - 14 november 2010 12:08
Saaauudan så fett det blir! Har ni limmat fast bakgrunden redan?

Nepp, bara pressat dit den för att kolla :D

petnym skrev:
Mycket inspirerande! Skar du rutorna själv eller beställde du dem från en glasmästare? Glastjocklek? Hur tänker du göra med framrutorna?

Beställde, körde med 6 mm då det var den tjocklek som var på de ordinarie rutorna. Jag hade tänkt limma dit skenor och passa in skjutdörrarna, för det ska väl gå? Om man inte kan sätta dit rutor utan att ta sönder hela karet blir det jobbigt... Känner på mig att jag kommer paja några skjutdörrar xD
#87 - 14 november 2010 19:02
Jag undrar om du behöver limma fast bakgrunden öht? Tänkte kanske blir enklare o rengöra och gömma pumpar där bak ifall du skippar limningen och kan arbeta ifall du skulle behöva glida in en arm eller ett ben där bak?
#88 - 14 november 2010 22:01
Jag undrar om du behöver limma fast bakgrunden öht? Tänkte kanske blir enklare o rengöra och gömma pumpar där bak ifall du skippar limningen och kan arbeta ifall du skulle behöva glida in en arm eller ett ben där bak?

Om jag inte limmar kommer den att falla ner. Den kommer bli sjukt tung när det kommer vatten och växter på! Tänkte jag skulle limma fast den på en tunn plexiskiva och sen limma den mot glaset.
#89 - 14 november 2010 23:37
Kom på att jag tog en bild på en växtvägg när jag var på Aquaria i oktober. Skulle vara smarrigt med något liknande i paludariet. Bra inspiration :D

[ATTACH=CONFIG]39192[/ATTACH]
#90 - 16 november 2010 09:45
Hejsan
Kul projekt. Jag har byggt två liknande i ungefär samma storlek och jag har ett hett tips som är lätt att förbise. Om du gör ett vattenfall så är det riktigt listigt att försöka ta med vattenstänk i beräkningarna. Låt vattnet rinna utefter bakgrunden istället för fritt fall. Låt det även dämpas in något innan det når vattenytan.

Min erfarenhet är att de stänk som annars kommer på framrutan lämnar irriterande vattenprickar som tar bort en hel del av intrycket. Om frigoliten dessutom är täckt av cement eller liknande så löses alltid en del salter ut som ger en beläggning på glaset.

Jag läste även din fundering på groda. Helt perfekt val enligt mig. Jag har sådana på jobbet och jag har även haft dem tidigare. De äter bra och vi har lyckats få lek av dem varje gång vi har försökt (4ggr). Leken är ju lite extra med de skumbon som de bygger ovan vattnet.

Risken är att man väljer grodart efter bilder man ser och många gröna arter är ju oerhört vackra. R. leucomystax är inte lika iögonfallande men det är en ert som jag tycker att det är väldigt lätt att tycka om.
#91 - 16 november 2010 14:01
Hejsan

Kul projekt. Jag har byggt två liknande i ungefär samma storlek och jag har ett hett tips som är lätt att förbise. Om du gör ett vattenfall så är det riktigt listigt att försöka ta med vattenstänk i beräkningarna. Låt vattnet rinna utefter bakgrunden istället för fritt fall. Låt det även dämpas in något innan det når vattenytan.

Min erfarenhet är att de stänk som annars kommer på framrutan lämnar irriterande vattenprickar som tar bort en hel del av intrycket. Om frigoliten dessutom är täckt av cement eller liknande så löses alltid en del salter ut som ger en beläggning på glaset.

Jag läste även din fundering på groda. Helt perfekt val enligt mig. Jag har sådana på jobbet och jag har även haft dem tidigare. De äter bra och vi har lyckats få lek av dem varje gång vi har försökt (4ggr). Leken är ju lite extra med de skumbon som de bygger ovan vattnet.

Risken är att man väljer grodart efter bilder man ser och många gröna arter är ju oerhört vackra. R. leucomystax är inte lika iögonfallande men det är en ert som jag tycker att det är väldigt lätt att tycka om.

Vad roligt! Har du några bilder/länkar/vad som helst på dom? Skulle vara kul att se och få inspiration :)

Jo jag har nästan tänkt lite på vattenfallet, ska försöka få det att rinna ganska kraftigt efter bakgrunden. Det blir en liten "pool" ovanför vattnet som kommer fånga upp vattenfallet :D Det blir att köra osmosvatten för att få så lite fläckar som möjligt. Förresten så är det skumgimmi som ska täckas med latex och torv så det blir nog inte så mycket salter från bakgrunden ;)

Grodor är ett av mina favoritdjur, nästan delad plats med fisk, och jag tycker att grodor inte behöver vara färgglada för att vara fina. Samma med fisk - snorgärs är en riktig pärla :D Sen har jag läst att leucomystax är lite mer aktiv än "vanliga gröna" arter. Jag har aldrig sett en lövgroda röra sig XD
#92 - 16 november 2010 14:09
Enormt projekt, riktigt kul att se och även spännande att följa, kör hårt ! :)
#93 - 25 november 2010 23:30
Provfyllde karet igår! Var lite läskigt :D Hade en Eheim compact 5000 till att tömma RÄSER. Det verkade tätt förutom listen i bakkant.. Det droppade lite när man hällde vatten efter bakrutan. Men listen är ju aldrig under vatten så det är lätt fixat med lite silikon :)

Har fått hem latex nu, 3 liter + förtjockningsmedel. Gjorde ett test tidigare med bara latex, men det var för rinnigt så det sögs upp av skumgummit... Hoppas det funkar bättre med förtjockningsmedlet nu :D Alexander och Erik kommer ner i början på december. Då blir det att fixa bakgrunden :)

[ATTACH=CONFIG]39529[/ATTACH]
#94 - 26 november 2010 13:18
Spännande!
Dokumentera gärna arbete med bakgrunden, riktigt nyfiken på denna latexmetod.
#95 - 26 november 2010 13:25
Det här projektet är ju helt galet spännande! Jag har läst från början, men som många andra inte skrivit något ännu.. *vissel*

Gjorde själv en bakgrund av latex och liggunderlag för något halvår sedan - funkade fint.. man se till att ha i ordentligt med torv, för gummit blir gärna vitt och blaskigt under vatten.
Ett tips! ^^

Kul att det är i skellefteå - då kanske man kan glida förbi och ta en titt!
#96 - 26 november 2010 13:41
Broddan skrev:
Spännande!

Dokumentera gärna arbete med bakgrunden, riktigt nyfiken på denna latexmetod.

Självklart, jag ska börja ta mer bilder när jag får hjälp av Luleborna :) Är inte riktigt den typen som pillar och sen kliver bak och fotar... Blir så inne i det jag gör att det oftast går ganska fort :P

Pickles skrev:
Det här projektet är ju helt galet spännande! Jag har läst från början, men som många andra inte skrivit något ännu.. *vissel*

Gjorde själv en bakgrund av latex och liggunderlag för något halvår sedan - funkade fint.. man se till att ha i ordentligt med torv, för gummit blir gärna vitt och blaskigt under vatten.

Ett tips! ^^

Kul att det är i skellefteå - då kanske man kan glida förbi och ta en titt!

Jo, snackade ju lite med dig :D Jag har ett helt torvblock så det borde räcka :) Får slaffsa på ordentligt!

Haha Jo det får du göra, men det är fortfarande 3-3,5 mil XD I Byske har man inte nära till nått :/
#97 - 27 november 2010 21:25
Funderar på hur jag ska lösa filterdelen... Ska jag bara fläska i ett ytterfilter eller ska jag försöka bygga något bakom bakgrunden? Tips? Det blir ju svårt att komma åt. Isf om man gör en liten lucka som man gömmer bakom en "modul".

Gjorde en liten testbakgrund ikväll. Vet inte hur mycket förtjockningsmedel jag hade i, men konsistensen blev ungefär som gräddfil. Gick mycket mycket mycket bättre än mitt första test med bara latex. Då sögs den upp direkt innan man hann lägga på torv. Nu fäste torven mycket bra :D Man lägger på ett tjockt lager och duttar försiktigt med fingrarna, väntar ett tag och häller sen av överflödig torv - som man då kan lägga på igen där det inte är ordentligt täckt. Tycker kanske det är smart att låta det ligga ett lager torv på bakgrunden medan latexen torkar.

Iaf, såhär gjorde jag.

1. Noppa en skummadrass
2. Kladda på latex. köpte på Kinn. Finns säkert på hobbyaffärer.
3. Lägg på ordentligt med torv. Rotera bakgrunden för att komma åt alla vinklar. Jag köpte ett torvblock på blomsterlandet för 70-80 kr eller vad det nu var.
4. Låt torka några dagar (?) beroende på temp.
5. Skölj av överbliven torv.
6. Klart :D

Kanske inte riktigt varit tydlig med att jag följer Sune Holms bakgrundstips härifrån :)

Resultat: Var inte överseriös på kanterna på testbakgrunden, det är lite latex som lyser igenom... Men i mitten är det som det ska :D

[ATTACH=CONFIG]39609[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39607[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39608[/ATTACH]
#98 - 29 november 2010 22:50
Update! Började pilla lite på bakgrunden ikväll! Kunde inte hålla mig :p Försökte dokumentera lite bättre som Broddan önskade.

Torven dammar så in i nånting... Det blir fin färg när man snyter sig :p Inte så kul, får ta och köpa sån där mask. Det är ganska mycket jobb, torven dammar, hunden springer runt, tjejen gnäller och latexen stinker ammoniak :p Man håller sig vaken iaf ;)

[ATTACH=CONFIG]39727[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39726[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39728[/ATTACH]
#99 - 30 november 2010 00:02
Tack för bra bilder och beskrivning.

Fråga skummadrassen är den till en säng eller annat?

Har nåt svagt forumminne om att madrasser innehåller flamskyddsmedel? Kan ha tokfel dock.

Fortsätt gärna dokumentera.

Tror jag läst att Sune Holm kör filter genom bakgrunden.
#100 - 30 november 2010 00:40
Broddan skrev:
Tack för bra bilder och beskrivning.

Fråga skummadrassen är den till en säng eller annat?

Har nåt svagt forumminne om att madrasser innehåller flamskyddsmedel? Kan ha tokfel dock.

Fortsätt gärna dokumentera.

Tror jag läst att Sune Holm kör filter genom bakgrunden.

Jag har också läst det, men jag har testat i mindre skala tidigare så det går förhoppningsvis lika bra den här gången :)

Jo Sune kör filter genom, men det blir en ganska tät yta av latexen. Vet inte om det funkar så bra.. Risken är väl att det blir 1 cm vatten på baksidan och 47 på framsidan XD Funderar på att köra en Fx5a.
#101 - 30 november 2010 23:54
Halva bakgrunden klar då :D

[ATTACH=CONFIG]39751[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39752[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39753[/ATTACH]
#102 - 1 december 2010 07:57
Schysst "mudbank"!!

Fattar jag dig rätt att du kommer göra små snitt och stoppa i en drös med växter, kan bli grymt..

Bra jobbat!
#103 - 1 december 2010 12:43
Fan det blir ju kanon detta! Har följt detta projektet från scratch typ, kul med ett paludariumprojekt. Kom inte ihåg nu men vad blir det för fisk i förresten?
#104 - 1 december 2010 13:46
Broddan skrev:
Schysst "mudbank"!!

Fattar jag dig rätt att du kommer göra små snitt och stoppa i en drös med växter, kan bli grymt..

Bra jobbat!

Tack, är hyfsat nöjd :) Lite för vassa kanter kanske, men det rättar till sig.

Exakt! Skitenkelt att snitta i madrassen och sticka in växter. Madrassen är ju fuktig hela tiden eftersom det kommer vara vattenfall överst! De större växterna får man fixa nån typ av hållare till. Ska göra mitt bästa för att få det räser ;)

Tänkte fästa bakgrunden på en polystyren-platta som jag sedan fäster på bakrutan. Annars kommer madrassen säcka ihop av tyngden av växterna och vattnet...

Rooster skrev:
Fan det blir ju kanon detta! Har följt detta projektet från scratch typ, kul med ett paludariumprojekt. Kom inte ihåg nu men vad blir det för fisk i förresten?

Tack Peter!

Det blir malaysisk/indonesiska fiskar. Blir ett gäng biocellatus (de hoppar över från mitt 120liters - som plockas ner). Annars vet jag inte :/ Barilius Bernatziki skulle vara häftiga att ha... Kom gärna med förslag!

Sen blir det troligtvis ett par Polypedates Leucomystax :)
Bilagor:
#105 - 1 december 2010 22:49
Fiasko! Ser ut som en mur av lera.

Nä, seriöst så kan detta blir hur jäkla bra som helst. Men jag antar att resterande del av bakgrunden kommer bli lite mer utåtbuktande? Som exempelvis den där poolen vi snackade om som skulle vara precis innan vattnet hamnar ner i "akvariet"?
#106 - 1 december 2010 23:00
Jo precis, tänkte att överdelen skulle få lite mer djupskillnader. I vattnet ska fiskarna få så mycket yta som möjligt. Uppe till höger blir det en riktigt stor klump och vattenfallet slingrar sig från mitten, ner lite åt vänster för att sedan gå ner i en pool i mitten ovanför vattenytan ungefär. När poolen överfylls rinner vattnet försiktigt och, förhoppningsvis utan stänk, ner i akvariedelen :D Ska limma på rötter också För att få extra djup på vissa delar (och leda vattenfallet). Nån platå kanske?
#107 - 2 december 2010 20:54
DAHLBERG skrev:

Tack Peter!

Det blir malaysisk/indonesiska fiskar. Blir ett gäng biocellatus (de hoppar över från mitt 120liters - som plockas ner). Annars vet jag inte :/ Barilius Bernatziki skulle vara häftiga att ha... Kom gärna med förslag!

Sen blir det troligtvis ett par Polypedates Leucomystax :)

Ja så klart det blir kulfiskar! ;)
Ja den barben var ju sketsnygg, kör på det för sjutton! Kan nog tyvärr inte komma med så många förslag, har ingen koll på fiskarna från de länderna.
#108 - 2 december 2010 21:38

Bara att leta ;)

Hittar inte B. bernatziki nånstans :/
#109 - 2 december 2010 22:29
Hehe ja där har du ju en del att välja bland... :)
Synd det för de var väldigt fina, fastna direkt för dem!
#110 - 2 december 2010 22:42
Jo det ser ut som jiggar XD Man blir sugen att trä en krok genom och fiska med :P ;)
#111 - 3 december 2010 17:47
DAHLBERG skrev:
Jo det ser ut som jiggar XD Man blir sugen att trä en krok genom och fiska med :P ;)

Hehe ja lätt! :) Ja bete till insjöfiske var faktiskt det första jag tänkte på. Aja snygga är de iaf! Men det kanske hade gått att beställa av nån zoohandlare om man hör runt lite...?
#112 - 3 december 2010 17:49
Hoppas det för de var läckra och ser inte levande ut. :p
#113 - 3 december 2010 18:11
När vi var i schtockholm på akvariets dag så var vi förbi akvarieleasing och då frågade jag om bernatziki. Tydligen så brukar de ha inne dem då och då :o Synd att det är några mil :/
Bilagor:
#114 - 3 december 2010 21:44
Jasså så pass... Hehe ja det är ju en bit för dig, kanske inget man åker hela den biten för endast. :)
#115 - 3 december 2010 22:18
Men då är de möjliga i alla fall! :D
#116 - 7 december 2010 18:56
Uppdatering.

Nästa steg blir att fästa rötter :D Köpte också en barkbit som ska limmas fast.
[ATTACH=CONFIG]40036[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40037[/ATTACH]
#117 - 7 december 2010 19:00
Vilken vägg! :D
Bilagor:
#118 - 7 december 2010 20:14
Vilken inspiration!
Har själv tänkt att skaffa en terrarium med grodor och tror allt att det blir en version av din bakgrund.
Riktigt snyggt!
Bilagor:
#119 - 7 december 2010 22:10
Thumbs up! Det jag upplevde mest störande var ju blänket från belysningen. Gäller o fixa till det så man inte blir bländad från soffan:)
#120 - 7 december 2010 22:25
Nu jävlar börjar det likna någonting! Det ser verkligen imponerande ut redan på bild. O_O
#121 - 7 december 2010 22:39
ekwall skrev:
Vilken inspiration!

Har själv tänkt att skaffa en terrarium med grodor och tror allt att det blir en version av din bakgrund.

Riktigt snyggt!

Tack! Bra! Behövs mer grodor på zoopet :D Projekt coming up? :)

Thumbs up! Det jag upplevde mest störande var ju blänket från belysningen. Gäller o fixa till det så man inte blir bländad från soffan:)

Du föreslog ju också att jag skulle sätta tätt med växter som skymmer lampan när man sitter i soffan. Tror jag ska göra så, men jag vill ändå att man ska bli lite bländad genom bladen. Som i skogen ;)

Pickles skrev:
Nu jävlar börjar det likna någonting! Det ser verkligen imponerande ut redan på bild. O_O

Fråga Alexander om det är lika mäktigt på bild som i verkligheten ;)
#122 - 8 december 2010 20:46
Ser bra ut!

Blir bra det här!

Snyggt!

Fint!

Kommer nog bli bra!
#123 - 8 december 2010 22:30
Alexander - ÄR det lika mäktigt på bild som det är i verkligheten? XP
#124 - 10 december 2010 23:49
Pickles, nej det är det inte. Det är mäktigare!

Det som man inte tänker på alla bilder man ser är höjden på paludariumet. Helt sanslöst maffigt när man går in i vardagsrummet och ser skapelsen. Kommer bli fantastiskt bra då Dalle är så otroligt petig. Hade det varit en normal människa utanför Skellefteås gränser så hade ju projektet varit klart, men då inte lika noggrant gjort. :)
#125 - 11 december 2010 09:59
Dalle är så otroligt petig. Hade det varit en normal människa utanför Skellefteås gränser så hade ju projektet varit klart, men då inte lika noggrant gjort. :)

HAHAHHA! Nu kommer säkert karet spricka direkt XD
#126 - 11 december 2010 10:00
vafan ska du bo skellefteå?!`?! man ville ju göra hembesök!
#127 - 11 december 2010 11:15
Haha det kan du ju göra ändå. Du ska väl säkert upp och se HV skjutersnett få däng nångång ;)
#128 - 11 december 2010 12:15
hannesc skrev:
vafan ska du bo skellefteå?!`?! man ville ju göra hembesök!

Den frågan har jag ställt varje gång vi har setts...
#129 - 11 december 2010 14:22
Idag kröp man ner på stan och köpte lite silikon, grenuttag och timers + ett 50 mm avloppsrör :D Tänkte ha det bakom bakgrunden för att stoppa ner slangar i. Då håller de sig på plats. Inte alltför lång tid kvar innan det blir att prova Eheimen :)
#130 - 11 december 2010 17:45
Kommer bli riktigt bra! Glöm inte bilderna! :)
#131 - 11 december 2010 19:56
Riktigt trevligt projekt, vad kommer burken innehålla?
#132 - 11 december 2010 19:58
DAHLBERG skrev:
Haha det kan du ju göra ändå. Du ska väl säkert upp och se HV skjutersnett få däng nångång ;)

aja ska det va på det viset så upp till kamp gamle gnu! ......*hmm....sj.seeee......från:jönköping...till:skellefteåfanhelvettesbyhåla.......nu jäääää..."
#133 - 11 december 2010 20:47
Han är bara vresig för att Skellefte är staden som glöms bort där vid kusten. ;)
Bilagor:
#134 - 11 december 2010 22:19
Felix: Alltid bilder! ;)
Aquaworld: Det blir tetraodon biocellatus från mitt 120, som läggs ner. Sen vet jag inte :P Barilius bernatziki skulle vara grymt, men svåra att hitta. Som sagt, ge gärna förslag. Malaysiska/indonesiska/thailändska fiskar helst (har börjat tänja på biotopen lite ;))

HAHAHA ni är ju störda XD Sant att SCHELLÄFTEH glöms bort eller blandas ihop med Sollefteå.... HAHAHA Roligt för Schtockholmare som ska se hockey och tänker "äh det är ju inte långt att åka upp till Skellefteå för att se oss få pisk." BAAAAAM bara ca 35 mil kvar XD fail.
#135 - 12 december 2010 00:15
Funderar på Toxotes chatareus. Den är lite "mer sötvatten" än jacularix. Men frågan är..... Tight med 5-6 st i 250? :/
#136 - 12 december 2010 23:25
Beställde regnsystem och fläktar idag :D Hoppas det inte blir försenat bara :/
#137 - 12 december 2010 23:28
Oj, hur ser det ut och varifrån?
#139 - 13 december 2010 00:23
Sprutfiskar är ju så jävla häftiga! Nån gång i framtiden får det bli sådana i ett brackvatten/mangrovekar...
#140 - 13 december 2010 06:48
Jag vet inte om du hunnit beställa än, men mitt råd är att köpa en tyst pump istället... De som ser ut som den jag länkar nedan och är mycket tystare. (De säljs under ett flertal namn men är alla samma tillverkare i grunden=.

http://www.btd24.de/mrs-whisper-powerpump-89-bar-inkl-netzteil-u-anschluesse-p-664.html
#141 - 13 december 2010 11:19
Är i Vietnam för tillfället... var vid ett delta-liknande område och precis vid kanten simmade det gulsvarta kulfiskar mellan 3-10 cm... tänkte direkt på ditt projekt då... De var riktigt fina! Nån aning om vad det kan varit för art? Svårt o säga kanske... Färgerna var riktigt lysande gul mot kolsvart... riktigt fina var de i alla fall!!
#142 - 13 december 2010 13:03
Rooster: Fyrögonfiskar är också fina :)

petnym skrev:
Jag vet inte om du hunnit beställa än, men mitt råd är att köpa en tyst pump istället... De som ser ut som den jag länkar nedan och är mycket tystare. (De säljs under ett flertal namn men är alla samma tillverkare i grunden=.

http://www.btd24.de/mrs-whisper-powerpump-89-bar-inkl-netzteil-u-anschluesse-p-664.html

Hah den var restad.. Då blir det att kolla mer på den tyska sidan. Aah, blir google translate :D

Har du nått tips på paket? Kollade på det här.

Big_Sal skrev:
Är i Vietnam för tillfället... var vid ett delta-liknande område och precis vid kanten simmade det gulsvarta kulfiskar mellan 3-10 cm... tänkte direkt på ditt projekt då... De var riktigt fina! Nån aning om vad det kan varit för art? Svårt o säga kanske... Färgerna var riktigt lysande gul mot kolsvart... riktigt fina var de i alla fall!!

Tetraodon nigroviridis eller Tetraodon fluviatilis?

EDIT: Läste ditt inlägg halvt i sömnen så jag läste bara gul-svarta kulfiskar XD Haha kul att du tänkte på mitt projekt! Du får håva upp ett gäng och smussla med i fickan ;) Tror inte det kan vara Biocellatus, tror inte de lever i vietnam.. Men Fluviatilis kan vara ganska lik biocellatus uppifrån. :)
#143 - 13 december 2010 13:35
Har följt tråden sen den skapades, sen glömt bort den i några veckor, "hittade" tråden idag och jesus här går det undan *glad*
Du får ta och filma karet från v-rummet så man får en förståelse för hur mäktig det hela blir :)

En fråga som dök upp om vattenfallet...kommer ni inte att störa er på allt skvalandet som blir av ett vattenfall...Tror ni att ni kommer att bli kissnödiga varje gång ni sitter i soffan och hör vattnet rinna?
#144 - 13 december 2010 13:38
Eller så är de som jag och tål det. :p
#145 - 13 december 2010 13:42
Eller så är de som jag och tål det. :p

mmm, jag skulle inte klara av det...skulle bli kissnödig konstant
#146 - 13 december 2010 13:43
Jag har ett strilrör 10-15 cm från ytan i mitt 540. Stör mig inte ett dugg :) Stör mig mer på det när det är tyst. Men jag ska försöka få så lite plask som möjligt i palu.
#147 - 13 december 2010 13:45
Och jag ska fixa en film på paludariet :D
#148 - 13 december 2010 14:14
DAHLBERG skrev:
Jag har ett strilrör 10-15 cm från ytan i mitt 540. Stör mig inte ett dugg :) Stör mig mer på det när det är tyst. Men jag ska försöka få så lite plask som möjligt i palu.

Hur har du tänkt dig att vattenfallet ska "falla"? Mot ena kortsidan eller mer mot mitten av karet?
Man kanske kan använda växter som dämpar "fallet" mot vattenytan, eller strax innan vattenytan?
#149 - 13 december 2010 21:52
Tänkte att det skulle rinna efter bakgrunden och samlas i en pool nere i mitten. Men det är inte spikat. Vi får se hur vattnet uppför sig först :)
#150 - 14 december 2010 11:29
:) kommer i vilket fall som helst bli groteskt snyggt! :D
#151 - 14 december 2010 22:38
Mailade en fråga till btd24.de om regnsystem till mitt palu. Var det kittet jag funderat på innan. Att han skickade med den andra länken var för att jag ville har torrkörningsskydd, men det går väl att fixa ganska enkelt på annat sätt(?) Känns sådär att pröjsa 60 euro + frakt = megaskrymmande för en plastdunk där torrkörningsskydd ingår....

Dear Mr. Dahlberg,

thank you for your email.

The best system for your requirements is: http://www.btd24.de/bausatz-beregnungsanlage-easy-line-mit-3-ks-360grad-duesen-p-807.html .

and this water tank: http://www.btd24.de/wassertank-10-liter-mit-trockenlaufschutz-u-auslaufstutzen-p-895.html .

The difference between Sprühregendüse and Regendüse is the spraying angle and the water flow of the nozzles.

We recommend as the best solution 3 nozzles with 105° spraying angle to you.

I hope to give you an assistance.

[FONT=arial][SIZE=2]Best regards[/SIZE][/FONT]

[FONT=arial][SIZE=2]Steffen Ackermann[/SIZE][/FONT]
[FONT=arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
#152 - 15 december 2010 07:26
http://www.herperschoise.se/product.html/lilla-duschsystemet?category_id=26

Där har du ett annat regnsystem om du är intresserad, annars så läste jag att en kille byggt ett regnsystem av en spolarvätskepump och nässpraymunstycken och lite sånt:P kan försöka leta fram det om du vill:P
#153 - 15 december 2010 12:59
Haha nässpraysmunstycken XD Du behöver inte leta ihjäl dig för det, ska nog köpa ett regnsystem :)

Har kollat på det också, men den tyska varianten ska vara knäpptyst och det blir totalt 1569 kr inkl frakt. Herperschoise stora duschsystem blir 1500 inkl frakt.

OCH! på den tyska sidan såg jag att man får "Ein kleines süsses Extra - Gratis!" :D
#154 - 15 december 2010 13:32
okej, du får säga sen om det du köper är bra. Har inte bestämt mig än om jag ska ha regnsystem eller bara en fogger.
#155 - 27 december 2010 23:36
Allt har stått stilla nu pga en jävla 25 mm backventil till vattenfallet. Jag kan inte limma bakgrunden, jag kan inte sätta luckor, jag kan inte göra ett piss innan jag fixat ventilen... MEN!

Fick hem Regnsystemet idag. Tyvärr kan jag inte sätta in det förrän jag fixat ventilen... Och det är inte så lätt som man kan tro mitt i vintern. Hittade en på biltema som jag får köpa hem på torsdag när jag åker upp till Lule för att se lite hockey :D

Köpte också 2 fläktar som får ventilera lite i paludariet.

[ATTACH=CONFIG]40623[/ATTACH]
#156 - 27 december 2010 23:49
GILLA! Ser ut att vara en don som jag förstår mig på helt och hållet :D
#157 - 6 januari 2011 00:46
Då har man tillslut fått tag på en backventil som inte är av mässing eller kostar 450 kr! Biltema 159 kr :D Funderar på att ta bort korgen så det inte sätter igen. Skulle bli hyfsat less om jag skulle behöva slita upp skiten....

Ska försöka beställa skjutdörrarna snart. Tur att jag har några kronor tillgodo hos glasmästarn... Pengarna har som runnit iväg åt annat håll :/

Ritade så ni ser hur slangarna går ner under till Eheimen :)

[ATTACH=CONFIG]40939[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40940[/ATTACH]
#158 - 16 januari 2011 01:37
OJOJOJOJOJ så lite pengar man kan ha. Ny dator =/= köpa akvarieprylar.... Har iaf pillat lite på bakgrunden. Snart klar! Funderade på hur jag ska lösa filterfrågan... Ska jag göra ett hål och sätta nät över och sedan fylla baksidan med filterkuber? Funderade på ytterfilter, men det finns inte på kartan att jag får den att pumpa runt... Lite backup! Vad tycker ni vore bäst? :D
#159 - 16 januari 2011 02:04
En idé hade kanske varit att borra i bakre rutan en bit ovanför den tänkta vattenytan.. Så blir det inte så stor lyfthöjd för pumparna.. Kan iofs va lite svårt när det redan är ihop-monterat och så..
#160 - 16 januari 2011 13:31
Och det säger du nu XD hade kanske varit nått, men blir nog svårt nu i efterhand som du säger. Sen ska det ju rinna vatten efter baksidan så det gäller att få det tätt runt slangarna då också...
#161 - 16 januari 2011 13:32
Åh, spännande! Hoppas allt fungerar som det ska när det är dax. :)
#162 - 27 januari 2011 22:38
Köpte lite virke till överdelen, skenor (expansionsbeslag :P) till lådan, hålplåt till hålet där uppe och ska hämta glasrutorna snart.. Så nu har jag ingen ursäkt att inte få det här klart RÄSER!
#163 - 30 januari 2011 21:31
Riktigt härligt projekt! hoppas att du lyckas bra med det nu eftersom du har lagt ner så mkt jobb!
#164 - 30 januari 2011 21:59
Tack, sitter just nu och skruvar i överdelen! Fäster lampor osv innan jag ska klä den :)
#165 - 30 januari 2011 22:24
Glöm inte använda kameran.. ;)
Bilagor:
#166 - 30 januari 2011 22:36
[ATTACH=CONFIG]41802[/ATTACH]
Det har jag bild på, men nu har jag satt ditt en låda (kan man väl kanske eventuellt säga att det nästan är) :D
#167 - 1 februari 2011 21:39
Så långt har jag kommit nu. Måste hänga om belysningen. Pinsamt dåligt, men som tur är har jag min låda jag kan dra ut :D Limmade skenor till dörrarna och bakgrunden igår/förrgår så imorrn blir det att provfylla och starta vattenfallet :)

[ATTACH=CONFIG]41858[/ATTACH]
#168 - 1 februari 2011 21:45
det här kommer bli så jefla toksnyggt att det inte finns ord. heder till dig som tar o grejjar ihop en sån här sak!
#169 - 1 februari 2011 22:19
Tack hannes :) Var lite mer jobb än jag planerat, men det är bara kul.

Btw hur ser bilderna ut? Är det jag som har sjukt värdelösa inställningar på skärmen eller ser det bra ut? Har ny LED-skärm :)
#170 - 1 februari 2011 22:22
Grymt. :p

Tycker bilden är lite mörk, men det kan ju va min dator.. ;)
#171 - 1 februari 2011 22:28
Den är nog ganska mörk, men det är nog min skärm som jävlas.. Alla bilder är sjukt fel om man jämför med bärbara och min förra skärm... Bara att försöka kalibrera :)
#172 - 2 februari 2011 07:15
Bra jobbat mannen!

Kicka i vatten och lite kvack kvack med mera så blir det garanterat en fröjd för intrycken.
#173 - 2 februari 2011 12:37
Ojojoj så mycket torv som släppte. Ajaj ser inte bra ut.. MEN! Får slakta massa javamossa eller liknande och sätta över hela bakgrunden :D
#174 - 2 februari 2011 17:19
It's gonna be EPIC!
#175 - 2 februari 2011 22:08
It's gonna be legen... Wait for it!

Tänkte sätta i min gamla bettan så den får smaka på vatten för första gången på 15 år typ :) Bara för att röra runt i grytan. Var sjukt svårt att rikta vattenfallet så det inte stänker över hela stället. Får fixa det när Ylipää kommer ner! Måste börja köra in karet för nästa vecka kommer fisk! Toxotes chatareus, ev biocellatus också.

[ATTACH=CONFIG]41898[/ATTACH]

...dary!
#176 - 2 februari 2011 22:20
Skördetröskan!

Har du bestämt dig för vilket grus som du ska använda dig av?
#177 - 2 februari 2011 22:29
Jag siktar på typ samma som i mitt 540, brogårds mellangrova och grövsta + grus och sten:

[ATTACH=CONFIG]41899[/ATTACH]
#178 - 2 februari 2011 22:30
de e då fan att ni två ( dahlberg o ylipää) ska bo så långt bort! jag vill göra hembesök!
#179 - 2 februari 2011 22:44
Långt? Äh, bara 100 mil... Vi har ju 8 mil till närmaste granne här uppe u know ;) Du ska ju säkert upp och se nå hockey nån gång? Slutspelet? Finalen? Men då vill jag nog inte ha nått HV-äckel i närheten ;)
Bilagor:
#180 - 2 februari 2011 22:46
haha! hörrö jag är i grunden Frölunda-fan. meen sen jag flytta till jkpg o ser Kinnarps arena från min balkong har man ju blivit lite färgad måste jag säga. men visst. fine. blire final mellan "oss" så sätt på kaffebryggaren. (läs hala fram ölen) så är jag på väg
Bilagor:
#181 - 2 februari 2011 22:51
Haha deal :D
#182 - 4 februari 2011 20:41
Provfyllde karet som sagt. Torven släppte, funkar ändå. Lugnt Lugnt. Installerade regnsystemet - AWESOME! Ska bara fästa slangarna så de inte skallrar och rikta dysorna. Reflektor till MHn fixad. Ska skölja bakgrunden några gånger och starta karet med osmosvatten.

Har bara ett litet problem, det är klurigt som fan att rikta vattenfallet så det inte stänker. Får klura på det när Ylipää kommer ner :D

Bild 1 och 2 är med spottar, bild 3 med MH:

[ATTACH=CONFIG]41968[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41969[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41970[/ATTACH]

#183 - 4 februari 2011 21:15
Grymt!
Bilagor:
#184 - 5 februari 2011 00:24
Galet häftigt! Vad var det för varelser som skulle dit nu igen? :)
#185 - 5 februari 2011 00:35
Polypedates Leucomystax bland det gröna och biocellatus och chatareus i det blöta :)
#186 - 5 februari 2011 00:39
Så var det ja! Den söta grodan gör dock bäst i att inte ramla ner i det blöta. :p
Undrar hur länge torven släpper och färgar? Lite svartvatten är nog bara häftigt!
#187 - 5 februari 2011 00:45
Hyla cinerea är ju lätta och fina annars men iofs väldigt vanliga. Men släng i lite växter nu så det får ta sig.

Har haft ett, klart mindre, med torv på bakrutan men inget vattenfall och det färgade knappt något faktiskt. Sån vanliga torvblock på handelsträdgård.
#188 - 5 februari 2011 01:07
Så var det ja! Den söta grodan gör dock bäst i att inte ramla ner i det blöta. :p

Undrar hur länge torven släpper och färgar? Lite svartvatten är nog bara häftigt!

Äh, nog klarar de sig ;)

eriahl skrev:
Hyla cinerea är ju lätta och fina annars men iofs väldigt vanliga. Men släng i lite växter nu så det får ta sig.

Har haft ett, klart mindre, med torv på bakrutan men inget vattenfall och det färgade knappt något faktiskt. Sån vanliga torvblock på handelsträdgård.

Siktade in mig på leucomystax främst av 2 anledningar,
1. Passar bra in på min lilla biotop (som säkert inte kommer hålla ändå XD)
2. Många rekommenderar den. Enkel att hålla, fin, trevlig. Inget negativt. Den är lite mer aktiv än andra lövgrodor (?) Sen tycker jag att bruna/gråa färger (vanlig groda, åkergroda osv) är finare än de gröna :)

Jag gjorde en test av bakgrunden i mitt 120liters. Där gick det hur bra som helst, iofs använde jag silikon då. Läste att Sune Holm använt latex så jag tänkte ge det ett försök. Gör inte så mycket att en del släppte, sitter ändå kvar ganska mycket. Att vattnet färgas gör ju inget, färgad förresten i lilla karet också men det är borta för länge sen.

Jo precis, köpte på blomsterlandet :) 70-80 kr för ett block.
#189 - 5 februari 2011 01:18
Funderar på en växt som skulle passa men som jag inte alls vet namnet på. Du vet sådana blommor med rötterna svävande i luften som man behöver hög luftfuktighet för att hålla? De har som centimetertjocka korkaktiga tjocka långa rötter och hålls ofta i amplar. Får kolla på åsby nästa gång jag är där och memorera namnet. Vet dock att de är ganska dyra. :p
#190 - 5 februari 2011 03:04
Ingen aning vilken du menar... Dålig på växter :/ Därför tog jag lite bilder på Aquaria när vi var ner till Hufvudstaden i oktober :D

http://dalleballe.blogspot.com/2010/11/tur-att-nagon-ar-positiv-d-moving-on.html
#191 - 5 februari 2011 03:33
Inte så lätt med min beskrivning, även om man är kunnig. :p
Jag ska kolla om det blir en tur ut dit och återkommer med vad jag menade. :)
#192 - 5 februari 2011 09:15
dahlberg skrev:
provfyllde karet som sagt. Torven släppte, funkar ändå. Lugnt lugnt. Installerade regnsystemet - awesome! Ska bara fästa slangarna så de inte skallrar och rikta dysorna. Reflektor till mhn fixad. Ska skölja bakgrunden några gånger och starta karet med osmosvatten.

Har bara ett litet problem, det är klurigt som fan att rikta vattenfallet så det inte stänker. Får klura på det när ylipää kommer ner :d

bild 1 och 2 är med spottar, bild 3 med mh:

[attach=config]41968[/attach][attach=config]41969[/attach][attach=config]41970[/attach]

awsome!!! Grymt awsome!! :d
#193 - 8 februari 2011 17:27
Satte i sand och en vallisneria, kör med aktivt kol för att få bort lite av det gula. Har en slang i utblåset till vattenfallet för att det inte ska stänka så förbannat innan jag riktat den ordentligt med strilrör osv osv osv. Ville ändå ha igång pumpen så den börjar dra vatten genom bakgrunden :)

Blir nog Toxotes microlepis istället för chatareus! Förstavalet var microlepis men fick ta chatareus istället... När jag såg microlepis i listorna var det inget snack. SKA HA!

[ATTACH=CONFIG]42074[/ATTACH]
#194 - 8 februari 2011 18:15
vad är det för skillnad på Toxotes microlepis och chatareus?
och varför valde du Toxotes microlepis istället för chatareus?
#195 - 8 februari 2011 18:21
Storleken är största anledningen...
Microlepis: MAX 15 cm
Chatareus: MAX 40 cm, men mindre i akvarium - 25 cm

Sen tycker jag microlepis är finare. Ungefär som att snorgärs är finare än gurami ;)

microlepis: http://siamensis.org/sites/default/files/toxotes_microlepis1.jpg?1288801478
chatareus: http://www.fischreisen.de/uploads/Toxotes_chatareus_cr.jpg
#196 - 8 februari 2011 18:41
jaha ja då förstår jag :) tycker nog också att microlepis var snyggare :)
#197 - 8 februari 2011 19:44
DAHLBERG skrev:
Storleken är största anledningen...

Microlepis: MAX 15 cm

Chatareus: MAX 40 cm, men mindre i akvarium - 25 cm

Sen tycker jag microlepis är finare. Ungefär som att snorgärs är finare än gurami ;)

microlepis: http://siamensis.org/sites/default/files/toxotes_microlepis1.jpg?1288801478

chatareus: http://www.fischreisen.de/uploads/Toxotes_chatareus_cr.jpg

Microlepis!! :D helt klart utan tvekan.
#198 - 8 februari 2011 20:45
Funderar på en växt som skulle passa men som jag inte alls vet namnet på. Du vet sådana blommor med rötterna svävande i luften som man behöver hög luftfuktighet för att hålla? De har som centimetertjocka korkaktiga tjocka långa rötter och hålls ofta i amplar. Får kolla på åsby nästa gång jag är där och memorera namnet. Vet dock att de är ganska dyra. :p

Orkidéer? ;)
#199 - 8 februari 2011 22:53
Microlepsis, solklart!
HenkeP skrev:
Orkidéer? ;)

Tror du inte att jag hade vetat namnet då? Jag har två orkidéer bredvid mig. ;)
#200 - 8 februari 2011 23:00
Haha.. Gick bara på beskrivningen med luftrötter och ganska dyra.. :p
#201 - 8 februari 2011 23:34
Orkidéer I all ära (vist hör några sådana till) men bromelior (med tratten upp), ormbunkar och slingerväxter bör nog vara ”stapelväxterna” i en sådan vacker skapelse som detta! Exempelvis blir en simpel guldranka blir otroligt fin i sådan här miljö! Sedan hör ju mossa och alger till!
#202 - 10 februari 2011 20:47
5 bilder säger mer än 5 ord:
[ATTACH=CONFIG]42152[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42153[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42151[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42155[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42154[/ATTACH]
#203 - 10 februari 2011 20:50
riktigt nice :D speciellt bakgrunden. :)
önskar man hade pengar till nått sånt.
#204 - 10 februari 2011 21:01
Äh int är de nå dyrt int :P
#205 - 10 februari 2011 21:04
inte?
vad kostar det då? :P
#206 - 10 februari 2011 21:11
DAHLBERG skrev:
5 bilder säger mer än 5 ord

Och 5 ord va precis vad du lyckades klämma in=)
#207 - 10 februari 2011 21:14
robidobban skrev:
inte?

vad kostar det då? :P

Ja iofs har jag kommit undan billigt då jag känner en på glasmästeriet, bytte karet av Alexander, byggde bänk själv, hade redan all belysning, pappa jobbar med slang, han känner en plåtslagare och jag har bra hand med en djuraffär i stan XD Så jag vet fan inte vad det kostat.

Och 5 ord va precis vad du lyckades klämma in=)

Om vi säger såhär... Matten bryr jag mig minst om just nu när jag står framför paludariet XD
#208 - 10 februari 2011 21:17
ibland är det bra att man känner folk :)
#209 - 10 februari 2011 21:24
När flyttar du uppåt? ;)

Ser bra ut!
Bilagor:
#210 - 10 februari 2011 21:29
grymt härligt projekt, körde själv något liknande för några år sen, dock aquaterrarium och mycke mindre, men principen är ju densamma =)
vad har du för regnsystem? kör du ett ett färdigt eller har du byggt det själv?

lycka till me fortsättningen.
/H
#211 - 10 februari 2011 21:44
joelvuo skrev:
När flyttar du uppåt? ;)

Ser bra ut!

Eh... När Björklöven kvalar till elitserien - dvs aldrig XD

MrH skrev:
grymt härligt projekt, körde själv något liknande för några år sen, dock aquaterrarium och mycke mindre, men principen är ju densamma =)

vad har du för regnsystem? kör du ett ett färdigt eller har du byggt det själv?

lycka till me fortsättningen.

/H

Har du nå bilder på det? Jag kör med färdigt regnsystem från www.btd24.de. Regen wie im biotop! :D Funkar bra som fan. Kostade 1500 ungefär inkl frakt tror jag.
#212 - 10 februari 2011 22:41
DAHLBERG skrev:

Har du nå bilder på det? Jag kör med färdigt regnsystem från www.btd24.de. Regen wie im biotop! :D Funkar bra som fan. Kostade 1500 ungefär inkl frakt tror jag.

tyvär inte, detta var ju innan digitalkameran kom me i bilden :P
sysslade mest me terrarium då.

oki, annars ett enkelt sätt å göra regnsystem är å använda pump å munstycke som sitter i bilen för spolarvätska =)
funka kanon de me. å billigt ;)
typ nåra hundra lappar på biltem =)
#213 - 10 februari 2011 23:26
Riktigt grymt!
#214 - 11 februari 2011 07:06
Man blir bra sugen på att dra igång sitt nya projekt när man läser om allas pyssel som i denna tråden :)

Ska snart ta och beställa mig ett 540 eller möjligtvis ett 720 med samma längd som ett 540 då för att få lite mer djup.
Då skulle mitt nuvarande 2 meters kar få stryka på sig.
#215 - 11 februari 2011 09:19
GRYMT! Helt awesome!
#216 - 11 februari 2011 12:45
DAHLBERG skrev:

Meen, kommer aldrig se ditt kar IRL då, dålig stil ;) Du får komma och kolla på mitt kar sen när det har kommit igång ordentligt och jag fått fiskarna :)
#217 - 11 februari 2011 13:13
När du tröttnat på karet får du gärna skicka det till mig. ;)
#218 - 11 februari 2011 13:18

Eller mig :)

Grymt resultat, men det blir ofta bra om man har en plan ;)
#219 - 11 februari 2011 13:49
joelvuo skrev:
Meen, kommer aldrig se ditt kar IRL då, dålig stil ;) Du får komma och kolla på mitt kar sen när det har kommit igång ordentligt och jag fått fiskarna :)

Eller så kommer du hit och tar med dig toffel-Johanski ;)

Jo eller hur :p Frakten lär ju fan bli mer än karet är värt :o

Klotte skrev:
Eller mig :)

Grymt resultat, men det blir ofta bra om man har en plan ;)

Man kan alltid planera bättre.. Men vissa saker märker man inte förrän i efterhand :/ Nu ska skiten bara få växa och gå in sig. Om nån månad kommer sprutfiskarna. Till dess får jag justera regnsystemet, timers, skåpluckor osv osv osv.. Massa småfix kvar
#220 - 11 februari 2011 13:51
DAHLBERG skrev:
Ojojojoj nu är det jobbigt.... Vid min soffa är det ganska tomt. Nånting fattas! Har ganska länge planerat att starta ett 540 (150x60x60) salt som rumsavdelare, så jag har sparat lite pengar till det. Då för nån vecka sen fick jag för mig att ett 750 liters paludarium (100x50x150) med 250 liters vattendel skulle vara snyggt... Gjorde några skisser med Cinema 4D och valet blev inte lättare...

Har försökt ställa upp för- och nackdelar:

Paludarium - Fördelar:

Billigare, ca 10 gånger billigare.

Mer pillande - längre projekt (plantera osv osv).

Har akvarium, belysning och kan fixa bevattningstillbehören enkelt och billigt. Bygger egen bakgrund.

Paludarium - Nackdelar:

Blir inte som en rumsavdelare.

Saltvatten - Fördelar:

Inte mycket som slår ett saltvattensavkarium i den storleken som rumsavdelare.

Saltvatten - Nackdelar:

Priset, inte bara uppstarten utan driften också.

[ATTACH=CONFIG]37226[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37225[/ATTACH]

Vad tycker ni? Kom gärna med för- och nackdelar. Hjälp mig att välja!

vad har du ritat i för program?
#221 - 11 februari 2011 14:04
Cinema 4D
#222 - 11 februari 2011 21:53
Microlepis har kommit! Simmar hos Alexander så länge :D Så här ser de ut:

[ATTACH=CONFIG]42200[/ATTACH]
#223 - 11 februari 2011 23:34
den var riktigt snygg den :)
dags att göra rent pumpen kanske?
Bilagor:
#224 - 12 februari 2011 00:49
DAHLBERG skrev:

Vad tuffa! Du får slänga in flugor och andra insekter som fiskarna och grodorna får jaga. :)
#225 - 12 februari 2011 12:36
DAHLBERG skrev:

Är det på djurmagazinet? =] Ser fin ut!
#226 - 12 februari 2011 16:54
Vad tuffa! Du får slänga in flugor och andra insekter som fiskarna och grodorna får jaga. :)

Exakt :D

joelvuo skrev:
Är det på djurmagazinet? =] Ser fin ut!

Du kan ju försöka XD Vet vars du bor ;)
#227 - 13 februari 2011 11:38
Och matvrak är dom. Har redan tryckt i sig ett gäng kuhliiålar. :D
#228 - 13 februari 2011 14:40
Är Microlepsis så fiskätande? :o
#229 - 13 februari 2011 17:01
Fast kuhliiålar ser ju ut som daggmask :o
#230 - 13 februari 2011 17:37
DAHLBERG skrev:
Fast kuhliiålar ser ju ut som daggmask :o

Dyr daggmask!
#231 - 13 februari 2011 18:46
DAHLBERG skrev:
Exakt :D

Du kan ju försöka XD Vet vars du bor ;)

;)

Du borde ha satt i några dvärgchannor där, skulle bli asfett! :)
#232 - 14 februari 2011 18:35
Kanonsnygga firrar!! :D
#233 - 17 februari 2011 17:15
Menad paludariet gottar till sig: såhär ser det ut under bänken :D

Vattenbehållare till regnsystemet, pump regnsystem, pump till vattenfall, ballast till MH, grenkontakter :)

[ATTACH=CONFIG]42386[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42387[/ATTACH]
#234 - 17 februari 2011 18:41
sweeet det börjar ta sig :D
*tummen upp*
#235 - 26 februari 2011 22:48
[ATTACH=CONFIG]42678[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42677[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42676[/ATTACH]
#236 - 26 februari 2011 22:49
snyggt!! fiskarna också!!
#237 - 27 februari 2011 07:49
Hur gjorde du när du silikonerade ihop karet och glasskivorna? - hur stor silikonspalt är det mellan karet och skivorna?

Jag blev grymt inspirerad av ditt bygge :D
#238 - 27 februari 2011 08:50
DAHLBERG skrev:
[ATTACH=CONFIG]42678[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42677[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42676[/ATTACH]

ooooooooh! Pandor, det hade jag inte trott :)
Kanonsnyggt ditt kar!!
Passar på att titta i lugn och ro när sambon inte är i närheten, ;) annars blire säkert ngt "sånt där vore coolt"
#239 - 27 februari 2011 10:22
Kanon tjusigt!
#240 - 28 februari 2011 21:35
Köpte lite växter idag. En sorts ormbunke tror jag, en orkidé för att testa och en bromelia:

[ATTACH=CONFIG]42714[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42716[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42715[/ATTACH]
#241 - 28 februari 2011 22:02
Ser ju helt bedrövligt ut, usch!

:p
#242 - 28 februari 2011 22:53
jag håller med johanski. ser rent ut sagt skit ut. hade aldrig velat ens vara i närheten eller bli förknippad med något så befläckande fult.

obs. kraftig ironi.
#243 - 28 februari 2011 22:55
Fy fasen, blir illamående av avundsjuka...
#244 - 28 februari 2011 23:01
Haha ni är störda hela bunten XD Sprutfiskarna är lite skygga.. När man står vid karet iaf. De står inte vid ytan men det har väl kanske med rädslan att göra. Tänkte annars om det plaskar för mycket vid ytan för att de ska stå där? Jag vet inte :o
#245 - 28 februari 2011 23:07
Fan nu börjar det ju verkligen likna nått. Riktigt snyggt paludarium du har fått till! Kul med prutfiskar oxå, blir änna sugen...
Bra jobbat Anton! ;)
#246 - 28 februari 2011 23:11
Förresten! Finns det någon växt du skulle kunna ha växande på väggen i övergångszonen mellan luft och vatten? Lite som en grön matta halvt flytande längst in.
#247 - 28 februari 2011 23:13
Rooster skrev:
Fan nu börjar det ju verkligen likna nått. Riktigt snyggt paludarium du har fått till! Kul med prutfiskar oxå, blir änna sugen...

Bra jobbat Anton! ;)

Tack :D

Förresten! Finns det någon växt du skulle kunna ha växande på väggen i övergångszonen mellan luft och vatten? Lite som en grön matta halvt flytande längst in.

Jag tänkte först köra små ormbunkar längs hela kanten så fiskarna får ett överhäng men vi får se.. Har du nått annat förslag så är det ju bara att hojta till!
#248 - 28 februari 2011 23:58
:)

Du förresten fick ni gjort den där resan ner till Götet som du snacka om på Akvariets dag? Har inte så mkt å jämföra med men ni som är saltvattensintresserade skulle nog uppskatta Ciklidhuset i lerum kan jag tänka mig. ;)
#249 - 1 mars 2011 00:00
nä vi har inte kommit så långt :P Blir först och främst ciklidstämman :D
#250 - 1 mars 2011 11:32
Nice!

Kanske dags att inreda lite i akvariet också? Så sprutfiskarna får lite gömställen. Kanske täcka av lite vid sidorna, främst där till höger så inte de får speglingar från saltkaret?

Bara en tanke.
#251 - 1 mars 2011 12:09
rötter ner i karet? typ redmoore så att det ser ut som att "skogen" ovanför har rötter ner under vattnet. precis som i amzonas. en ide bara
#252 - 1 mars 2011 15:25
Nice!

Kanske dags att inreda lite i akvariet också? Så sprutfiskarna får lite gömställen. Kanske täcka av lite vid sidorna, främst där till höger så inte de får speglingar från saltkaret?

Bara en tanke.

Solfilm då?
hannesc skrev:
rötter ner i karet? typ redmoore så att det ser ut som att "skogen" ovanför har rötter ner under vattnet. precis som i amzonas. en ide bara

Ah :D Det vore kanske nått! Alexander! Visst hade du några moore?
#253 - 1 mars 2011 15:35
#254 - 1 mars 2011 15:38
Har 2 mangroveplantor i palu :D Men inte med så stora rötter XD Får vänta 30 år eller så... Varje gång jag startat ett kar har jag velat ha mangroveträsk-biotop :o men det är ju lite klurigt..
#255 - 1 mars 2011 15:46
ja men de behöver ju inte vara levande bara att du fäster grenar/rötter ner i karet. hittar du långa ( typ nån meter eller så) så kan de ju gå ända uppifrån torvbakgrunden tillomed. o sen växter på den.
#256 - 1 mars 2011 23:22
Jag har 12 st mangroveplantor som växer i en 240 liters burk hos mig nu. Dom är kanske 40-60 cm höga och hade suttit som ett smäck i ditt paladarium!
#257 - 1 mars 2011 23:23
DAHLBERG skrev:

Ah :D Det vore kanske nått! Alexander! Visst hade du några moore?

Dom får du inte. Har inte hunnit läsa alla tidningar ;)

Men rötter kan jag nog fixa.
#258 - 1 mars 2011 23:40
Jag har 12 st mangroveplantor som växer i en 240 liters burk hos mig nu. Dom är kanske 40-60 cm höga och hade suttit som ett smäck i ditt paladarium!

Jag ger dig tillåtelse att komma hit och plantera dina plantor i mitt paludarium. HAHA ny raggningsreplik: "du får plantera din planta i mitt paludarium" XD

Dom får du inte. Har inte hunnit läsa alla tidningar ;)

Men rötter kan jag nog fixa.

....
#259 - 3 mars 2011 02:06
DAHLBERG skrev:
nä vi har inte kommit så långt :P Blir först och främst ciklidstämman :D

hehe ok ja first things first I guess...
Har fortfarande inte anmält mig dit, får nog fan ta å göra det snarast!
#260 - 22 maj 2011 00:49
DAHLBERG skrev:
Nu börjar det likna nått. Börjar få ihop delarna nu! Måste köpa mer silikon innan jag fixar toppen :)

[ATTACH=CONFIG]38895[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38896[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38897[/ATTACH]

Hur har du limmat ihop bitarna? - glas/silikon/glas - eller?
#261 - 22 maj 2011 12:17
Jepp, bakrutan är glas/silikon/H-list/silikon/glas.
#262 - 22 maj 2011 12:58
DAHLBERG skrev:
Jepp, bakrutan är glas/silikon/H-list/silikon/glas.

ok, heter det H-list?
Funderar på att göra likadant som du gjort :)
#263 - 22 maj 2011 13:07
Nja, vette fan vad det heter... Men listen ser ut som ett "H" som man kan skarva ihop glaset med. Finns hos glasmästarn.
#264 - 22 maj 2011 13:16
DAHLBERG skrev:
Nja, vette fan vad det heter... Men listen ser ut som ett "H" som man kan skarva ihop glaset med. Finns hos glasmästarn.

hehe ok :)

Har du några nya bilder på Paludariumet?
#265 - 22 maj 2011 13:39
Ska se om jag kan slänga in lite bilder efter jobbet kl 22-23 :)
#266 - 22 maj 2011 21:05
Klockan är ju över 23 ;)
#267 - 22 maj 2011 22:01
luuuuuugn :p bilderna är inte dagsfärska men.

[ATTACH]44863[/ATTACH][ATTACH]44864[/ATTACH][ATTACH]44865[/ATTACH]
#268 - 23 maj 2011 06:08
Fan vad coolt. Har du bild på hela paludariet?
#269 - 23 maj 2011 08:51
nice!! :D
#270 - 23 maj 2011 08:55
Riktigt fint:D
#271 - 23 maj 2011 10:57
Ser fint ut!

Btw, har du gjort dig av med din Fahaka? Såg en stor hos Rolle när jag var där sist, gången före det så böt jag in mina channor mot en 20cm Fahaka :)
#272 - 23 maj 2011 21:50
Den stora var min fd Fahaka.
#273 - 24 maj 2011 06:29
Den stora var min fd Fahaka.

Matat med anabola? Den är riktigt fin, men den hade grävt ner sig och färgerna var dassiga. Min såg likadan ut men kom till sin rätta när den kom till min burk :)

Den bet sönder min termometer igår, tog upp resterna snabbt så hoppas den inte blev skadad, den såg ut att må bra så det är bara att hålla tummar och tår.

Sorry för OT skeå :$
#274 - 25 maj 2011 00:18
tommy_g skrev:
Fan vad coolt. Har du bild på hela paludariet?

Nä, ska försöka fixa... Skitsvårt att få både land och vattendelen bra.. kanske får ta två bilden och photoshoppa lite.

joelvuo skrev:
Matat med anabola? Den är riktigt fin, men den hade grävt ner sig och färgerna var dassiga. Min såg likadan ut men kom till sin rätta när den kom till min burk :)

Den bet sönder min termometer igår, tog upp resterna snabbt så hoppas den inte blev skadad, den såg ut att må bra så det är bara att hålla tummar och tår.

Sorry för OT skeå :$

Ett tag sen jag såg alexanders fahaka, men tror min har vuxit ikapp :D

Tror fan inte en fahaka kan skära sig XD Så jävla tjockt skinn som de har :p
#275 - 25 maj 2011 15:06
DAHLBERG skrev:

Ett tag sen jag såg alexanders fahaka, men tror min har vuxit ikapp :D

Tror fan inte en fahaka kan skära sig XD Så jävla tjockt skinn som de har :p

Okej :D Haha dom är så sjukt coola när dem inte har nått fjäll, blir såna där lovehandles när dom rör på sig

Min hoppade lite igår natt och blötte ner mig och hela rummet... har ändå täckglas och täckt igen springorna i akvariet
#276 - 25 maj 2011 20:45
Idag kom grodorna! Polypedates leucomystax 2 st. STORA SOM SATAN!
#277 - 25 maj 2011 22:32
Ena gömde sig bakom murgrönan.. Den andra gömde sig på framrutan.

Tjejen flippade ur btw XD Men vi kom överens om att grodor är bättre än ormar och spindlar :D

[ATTACH]44900[/ATTACH][ATTACH]44901[/ATTACH]
#278 - 26 maj 2011 07:11
Snygga rackare... rejäl storlek på dem också :)

Får man önska en helhetsbild på bygget nu? Är grymt nyfiken :)
#279 - 26 maj 2011 15:39
DAHLBERG skrev:
Tjejen flippade ur btw XD Men vi kom överens om att grodor är bättre än ormar och spindlar :D

[ATTACH]44900[/ATTACH][ATTACH]44901[/ATTACH]

Haha- varför då? De ser ju söta ut :)
#280 - 26 maj 2011 16:31
Det ser riktigt bra ut! :)

Säger som dom andra jag vill se en helhetsbild?
#281 - 26 maj 2011 16:39
you lucky man...
ett så´nt skulle man gärna vilja ha i nå´t hörn. en bra kombination av mina favuritdjur, fiskar, reptiler, och amfibier :)
har du sett gröna lövgrodor? sjukt gröna och snygga. kanske skulle va nå´t för dig och paludariet. vet dock ej om dom är lätta och få tag i eller om man kan ha dom med dom andra grodorna som du har :)
#282 - 26 maj 2011 16:59
Du har fått till det riktigt bra :) Får bli något liknade här hemma till hösten :)
#283 - 26 maj 2011 19:13
Får dra ur tummen ikväll då... Måste putsa rutor, kanske ta bort dem, dra fram stativet och fota. Hålla koll på grodor och annat samtidigt :P
blir nog bra :D
#284 - 26 maj 2011 22:00
HA! Hann innan idag! Nån minut tillgodo! Tss lugnt!
Bästa jag kunde fixa nu ikväll.. Suddiga fiskar och överexponderade orkidéer... Jaja blir bra :)

EDIT: Bilden är tagen i två delar. Sjukt svårt att få bra bild på vattendelen.. Är inte så mycket ljus. I verkligheten är det perfekt :) Nu går sprutfiskarna och betar på botten som nå jävla malawi... Skulle ju inte gå enligt artbeskrivningen? De äter torrfoder också ;)
[ATTACH=CONFIG]44905[/ATTACH]
#285 - 27 maj 2011 07:08
Riktigt läckert! Ett av de snyggaste paludariumen jag sett på länge! Du borde fixa en riktigt bra bild och skicka in till årets AGA, de brukar alltid ha dåligt med bidrag i Paludariumkategorin. :)
#286 - 27 maj 2011 13:40
Vore kul att se hur paludariumet ser ut i rummet också. Passar det med en regnskog som inredning? ;)
#287 - 27 maj 2011 16:18
Klotte skrev:
Riktigt läckert! Ett av de snyggaste paludariumen jag sett på länge! Du borde fixa en riktigt bra bild och skicka in till årets AGA, de brukar alltid ha dåligt med bidrag i Paludariumkategorin. :)

Tack :) AGA? Det är förbjudet i Swea Rike ;) Inte riktigt nöjd än. Ska bli mer murrigt! Mer växter! bakgrunden ska inte synas! Håller mest på att testa mig fram hur nära vattenfallet växterna kan sitta utan att drunkna. Uppe till höger är det torrt som en öken :P Tips på växter som inte gräver ner sina rötter så förbannat? Orkidé, tillandsia. Klätterväxter kan man ju plantera vid vatten och slingra dem mot det kala området. Ska få tag i vaniljorkidé

Getingen skrev:
Vore kul att se hur paludariumet ser ut i rummet också. Passar det med en regnskog som inredning? ;)

Alltså.. Vårt vardagsrum är inte mycket att hänga i granen XD Slitet parkettgolv, vita väggar, beige soffa, svart lampa i taket, vitt bord... Ja.. lite huller om buller XD Får väl fota sen så få du se :p
#288 - 27 maj 2011 16:50
Vackert, vackert :) Ett sånt skulle man ha haft!
#289 - 27 maj 2011 17:01
100 000 Vanilla Coke så är det ditt ;)

Ops annons ;)
#290 - 27 maj 2011 18:11
miliimli, Vanilla Coke finns på city gross. bara så du vet ;)
#291 - 27 maj 2011 19:09
DAHLBERG skrev:
100 000 Vanilla Coke så är det ditt ;)

Ops annons ;)

freddi36 skrev:
miliimli, Vanilla Coke finns på city gross. bara så du vet ;)

Haha, tack för tipset ;)
#292 - 29 maj 2011 00:45
Skulle du kunna bygga ett åt mig? ;)
#293 - 29 maj 2011 01:43
robidobban skrev:
Skulle du kunna bygga ett åt mig? ;)

Nog klarar du att bygga själv! inte svårt alls :D
#294 - 29 maj 2011 23:57
poEn av grodorna blödde lite från ett jack i huvudet idag :S Blödde ganska mycket ändå (för att vara en liten groda då). Han hade nog hoppat in i något och skurit sig... Verkar gå bra iaf.. Springer runt nu när lyset är släckt.. Har inte lyckats få dem att äta än så jag har lite att klura på.. Gick bra med mina Bombina orientalis, men de var lättare att handmata... Kom direkt man öppnade dörrarna :D Nått tips på hur man ska få de här att äta? Har gjort en matskål som jag tänkte lägga lite slemmigt i så får de äta på nätterna när de känner för det..

Här kommer lite bilder :) De kanske är mörka.. Har taskig kalibrering på skärmen :/
[ATTACH=CONFIG]44935[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44934[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44936[/ATTACH]
#295 - 30 maj 2011 06:30
är dom kött eller växtätare? om dom är köttätare så äter dom förmodligen levande insekter på natten. typ flugor eller små syrsor.
du kanske skulle sätta på lite blodstoppande medel på såret om det inte slutar blöda. reptiler har iallafall väldigt svårt att stänga öppna sår.
#296 - 30 maj 2011 06:36
Du har ingen möjlighet att få tag i spindlar utomhus? Är nog bäst med såna som spinner nät, klättrar uppåt, och inte springer omring på marken och gömmer sig.
#297 - 30 maj 2011 09:37
om du har en bra reptilaffär nära dig så har dom oftast startkulturer för banan och husflugor. dom har även syrsor i olika storlekar, small skulle nog passa.
hur går det med den skadade grodan? hoppas det går bra och att såret inte blir infekterat. om du har så´nt flytande plåster som man kan sätta på sår om man vill bada så kanske du kan sätta på lite sånt på grodans sår, så det blir som ett skydd tills det har läkt tillräkligt mycket för att det inte ska bli infekterat.
#298 - 30 maj 2011 13:11
Tänkte gå ner på affärn och köpa syrsor men då ska jag fan sätta ett koppel av sytråd på dem XD lär springa och sätta sig på nått jäkligt ställe och spela... Blir att köpa små honor isf :p har lite maggott som är på g att kläckas.. Men jag tror de kan ta sig ut ur paludariet.. Hittade flera flugor i akvarierummet :p spindlar lär man kunna hitta i skogen brevid. Får gå ut ikväll efter jobbet. Är ju ändå ljust dygnet runt nu så :D

Ang såret så hade det slutat blöda redan när jag upptäckte det.. Han satt gömd vid en stubbe.. Var ganska mycket koagulerat blod. Men har fått för mig att grodor har bra läkkött.. Är det helt fel? :p får hålla koll på såret, men det verkar inte vara så djupt.
#299 - 30 maj 2011 14:34
ok, är mest påläst om reptiler, och då är det nästan akutfall bra av en liten skråma. de kan nästan inte få blodet att sluta blöda!
man måste ha på blodstoppande medel till och med om de bryter en klo! har hänt mig några gånger.
#300 - 30 maj 2011 22:32
Nu släcktes paludariet och jag börjar höra det här i rummet:
" target="_blank">

Snart hoppar grodorna runt där inne.... och mot glaset XD BAM!
#301 - 31 maj 2011 21:19
Fasen vad fint de blivit! Hoppas du får pli på grodorna så de börjr äta och inte slår ihjäl sig. :p
#302 - 31 maj 2011 22:22
Nu har jag letat som en dåre men är väl blind som vanligt :s Vad har du för belysning i??
#303 - 31 maj 2011 22:41
bong skrev:
Nu har jag letat som en dåre men är väl blind som vanligt :s Vad har du för belysning i??

250W metallhalogen :)
#304 - 31 maj 2011 22:50
Johanski skrev:
250W metallhalogen :)

inte konstigt att det växer då :p
#305 - 31 maj 2011 23:38
:d
#306 - 31 maj 2011 23:58
Oh yes! We have two confirmed kills! Two worms down! :D Något trött i armen av att handmata båda :P
#307 - 13 september 2011 13:13
en uppdatering med bilder kanske skulle sitta på sin plats ;)
grymt snyggt btw.
#308 - 13 september 2011 15:02
Jag skulle inte heller ha något emot bilder... ;)
#309 - 14 september 2011 01:08
Just nu ser det ut såhär: [ATTACH]47187[/ATTACH][ATTACH]47188[/ATTACH][ATTACH]47189[/ATTACH][ATTACH]47190[/ATTACH]

Håller på att flytta så det är nerpackat. Fiskarna är hos ylipää tillsvidare. Får se om jag ids starta upp det, tar ju ca 3-4 månader att få det att se ok ut :s
#310 - 14 september 2011 09:40
va tråkigt :/ hoppas du startar upp det igen, de var ju grymt snyggt.

en fråga om fisken, vist hade du sprutfiskar?
vad kan du säga om dom? funderar nämligen på att göra något liknande bygge och då är det tänkt att ha sådana fiskar.
vad matade du med?
skita dom ner mycket så man behövde kraftigt filter?
var dom svåra?
va hade du för värden på vattnet, temp, ph?

väldigt tacksam för svar

/
#311 - 14 september 2011 12:28
MrH skrev:

en fråga om fisken, vist hade du sprutfiskar?

vad kan du säga om dom? funderar nämligen på att göra något liknande bygge och då är det tänkt att ha sådana fiskar.

vad matade du med?

skita dom ner mycket så man behövde kraftigt filter?

var dom svåra?

va hade du för värden på vattnet, temp, ph?

väldigt tacksam för svar

/

Jo, hade Toxotes microlepis. Matade med stora flytande/sjunkande pellets, räkmix som jag kletade fast på rutorna (de sprutade ända upp till toppen med pricksäkerhet!), hela räkor med skal (mest till kulfiskarna men sprutfiskarna åt som fan). Alltsånde åt allt man kastade i. Maskar, syrsor, flugor, spindlar. De var lite skygga men jag hade bara 4. Man skulle kanske haft 10-12 st! Vore coolt!

Hade ju hela bakgrunden som ett filter så jag vet inte. Kanske medelgrisiga. Vattenvärden vet jag inte.. Mäter aldrig.. Men hade lite högre pH pga kulfiskarna. Kanske 7-7,5. Temp 26-27 grader :) inget salt till microlepis. Om du ska ha jaculatrix så bör du nog köra lite bräckt.
#312 - 14 september 2011 12:37
tack så hjärtligt för den infon.

så dom såg alltså käket som du satte på rutan, fattade att de va mat å sköt ner det? haha jäklar va häftigt :D
#313 - 14 september 2011 12:44
en liten undran, vad är skillnaden på Toxotes microlepis och Toxotes jaculatrix?
hittade ingen egentlig skillnad när ja letade?
#314 - 14 september 2011 19:25
MrH skrev:
en liten undran, vad är skillnaden på Toxotes microlepis och Toxotes jaculatrix?

hittade ingen egentlig skillnad när ja letade?

Ja skillnaden är mest i storlek. Microlepis ska leva i sötvatten och jaculatrix lever i bräckvatten.. Sen har microlepis snyggare teckning. Lite gul på stjärten. Toxotes blythtii är sjukt snygg men kostar därefter. 7-900 kr/st ungefär..
#315 - 5 oktober 2012 12:51
hörredu hur ser det ut nu ett år efter senaste inlägg? :)

Annons