720L vadå?

#1 - 25 januari 2010 18:04
Vi har köpt oss ett 720 L akvarium som vi inte vet vad det ska bli av (startade en annan tråd - bröllopsgåva - som ingen vill kommentera i så jag testar en ny och kollar om det blir bättre gensvar).

Det följde med en bakgrund som vi inte vet vad den heter (som ni kommer att märka så är vi väldigt okunniga trots att vi haft kar länge). Vad skulle det passa för tema till bakgrunden (vi tycker den är fin så den vill vi inte byta)?

Det följde med ett gäng fiskar som vi inte vill göra oss av med (inte för att vi kanske skulle ha valt just dessa, men vi har lite som princip att inte göra oss av med djur vi tagit hand om). I karet bor nu:
2 papegojciklider
2 silverhajar (+två vi hade sedan innan)
5 skalarer
1 praktbotia (en dog i flytten, så ngn fler ska köpas in eller att den får flyttas ner till 375:an där det redan finns 3 st)
2 zebrabotior?
2 algätare
3 plecco? (+ 2 antricus som flyttades av misstag från 96l)
2 haplochromis rostratus (som bodde i 375:an innan det blev fisksoppa)

Det enda vi vet just nu det är att våran stora plecco som bor i 375:an ska flytta upp och dom två minsta ska flyttas ner.

Vad har ni för förslag, vilket tema passar till bakgrunden osv.

jag vet inte hur man lägger in bilder här så jag länkar till bilderna i min blogg
http://enuffes.blogg.se/2010/january/720-l.html

Vi har i princip bara slängt ner det som följde med i köpet, så efter en massa tips från er så hoppas vi framöver på få ett riktigt fint kar.
#2 - 25 januari 2010 18:12
svårt att följa ett tema när ni är en fisksoppa. jag skulle köra på SA/CA tema. passar till bakgrunden.

mycket rötter o långa växter. typ valinseria. fortsätta med Scalarer o andra SA/CA ciklider. ett stim av någon fin tetra.
#3 - 26 januari 2010 20:39
hannesc skrev:
svårt att följa ett tema när ni är en fisksoppa. jag skulle köra på SA/CA tema. passar till bakgrunden.

mycket rötter o långa växter. typ valinseria. fortsätta med Scalarer o andra SA/CA ciklider. ett stim av någon fin tetra.

Tanken är inte att vi ska vara en fisksoppa, fisksoppa kör vi i 375:an så i 720 vill vi gärna ha ett tema. Sedan är det kanske lite olyckligt att vi har svårt att göra oss av med djur som kommit i vår ägo..., men det kanske går att göra ett tema med ngn lite avvikelse pga de fiskar som redan bor där.

Ciklider lockar, passar både CA & SA till bakgrunden? Ngn som vet vad den heter?
#4 - 26 januari 2010 20:43
sara s skrev:
Tanken är inte att vi ska vara en fisksoppa, fisksoppa kör vi i 375:an så i 720 vill vi gärna ha ett tema. Sedan är det kanske lite olyckligt att vi har svårt att göra oss av med djur som kommit i vår ägo..., men det kanske går att göra ett tema med ngn lite avvikelse pga de fiskar som redan bor där.

Ciklider lockar, passar både CA & SA till bakgrunden? Ngn som vet vad den heter?

Ja det tycker jag att den gör..är det inte någon trä-rot där i den? tycks mig kunna se det på bilderna. O då passar det absolut inte in till ett malawi kar tex.

fast ni har ju rätt mycket asien-fiskar i det redan. kanske ska satsa på det?silverhajar o botior är ju från asien så.
#5 - 26 januari 2010 21:18
Håller med hannesc , kör på SA tema
#6 - 26 januari 2010 21:23
Jag skulle nog kört SA.

Grattis till bröllopet också antar jag med tanke på vad förra tråden hette. Kom fram till från bloggen att jag vet vem du är- kaninhoppare jag med.
#7 - 27 januari 2010 18:59
Hannesc: Japp, det är två trämotiv i bakgrunden.

Jenny: Tackar, men vad irriterande, jag kan inte komma på vem du är...

Då får jag/vi kolla in SA & Asien och kolla om det passar oss.
#8 - 27 januari 2010 19:20
Ge bort alla fiskarna och start om på nytt. Så mycket olika fiskar kan inte bli bra, tror jag.
#9 - 27 januari 2010 19:24
håller med robin här nästan..men behåll scalarena om de är fina o kanske nån algätare.
#10 - 27 januari 2010 19:35
Jag slänger in en fråga, vad står SA för? Är inte riktigt inne i akvarietermer ännu...
#11 - 27 januari 2010 19:44
Pliina skrev:
Jag slänger in en fråga, vad står SA för? Är inte riktigt inne i akvarietermer ännu...

SydAmerika
#12 - 27 januari 2010 19:46
SA= Sydamerika
Vi kommer nog inte att göra oss av med fiskarna, det får bli naturlig avgång..., men vill planera för framtiden och om man kan göra lite förändringar nu. Dom vi har nu har nog bott ihop ganska länge och det verkar fungera för deras del i alla fall. Vi har bara haft karet sedan i lördags och den enda sort vi fyllt på med är ju malawicikliderna pga att dom bodde för trångt.

Suck, det hade varit lättare om man köpt ett obefolkat kar...
#13 - 27 januari 2010 19:54
Eller så köper man något elakt, typ piraya, som man sedan kan lämna tillbaka.
Snacka om naturlig avgång ;)
#14 - 27 januari 2010 19:54
Fiskarna lever minst 5 år om det sköts väl. Ni kommer få vänta länge.
#15 - 27 januari 2010 20:15
danne0301 skrev:
Eller så köper man något elakt, typ piraya, som man sedan kan lämna tillbaka.

Snacka om naturlig avgång ;)

Haha, ja det var ju också ett sätt...:D

Ja, vi får en del att fundera på, tur man är ung så man har tiden framför sig - not -
#16 - 27 januari 2010 20:18
Draft och Sara S: Tack =)
#17 - 27 januari 2010 20:20
GRATTIS till bröllopsgåvan :) Coolt att få ett akvarium istället för en ful brödrost ;)

Släng ut fiskarna på blocket och häng upp lapp på djuraffären och hör om inte de är intresserad av fiskarna.
Släng ut annons på Zoopet och Zoonen, Det brukar gå ganska snabbt att bli av med fiskar på det sättet och sen kör på någon rolig annorlunda tema :) typ Asiatisk.
Finns så himla många SA kar på zoopet.
#18 - 27 januari 2010 20:58
Nubi: Vi fick pengar och då tyckte vi att ett akvarium var roligare än en resa, brödrost eller kristallskål.

Jag är inte så hemma här på zoopet och lite dålig/lat på att leta, kan man hitta bilder på asiatiska kar så att man får en bild av hur det skulle kunna bli?
#20 - 27 januari 2010 21:13
Tack Hannesc, ja det med bambu var läckert, men du har fel i en sak, google är INTE min vän =0(
#21 - 27 januari 2010 21:17
varför inte då???? jag googlar allt! googlar tillomed SJ. skriver inga adresser längre.
#22 - 27 januari 2010 21:27
Vet inte, tycker aldrig jag får bra träffar, söker förmodligen på fel ord. Får väl försöka träna upp mig.

I alla fall så verkar asien inte så tokigt, får se, vi är ju två om det. Mannen min pratade nyss om att åka och kika på fisk till helgen, är lite rädd att det blir ngt köp. Jag vill vänta tills vi vet vad vi vill ha i karet medans han är lite mer för att bara köra på och se vad det blir...
#23 - 28 januari 2010 08:04
stå på dig!! är på din sida här..skynda långsamt. tänk igenom vad det är ni vill ha i karet.
#24 - 28 januari 2010 08:08
hannesc skrev:
stå på dig!! är på din sida här..skynda långsamt. tänk igenom vad det är ni vill ha i karet.

håller med hannes här, bättre att skynda långsamt och få ett välmående och vackert kar :)

Det är svårare att bli av med fisk än vad det är att köpa mer ;)
#25 - 28 januari 2010 08:15
gomorron marnat!
#26 - 28 januari 2010 08:23
hannesc skrev:
gomorron marnat!

haha god morgon, varit vaken sen 04.30 men kom till jobbet nyligen :D
#27 - 28 januari 2010 09:20
fifan..jag gick till tåget vid 7..men det var så mycket snö så det tog 25 min istället för 10 så jag tok-missa tåget..sen fick jag vänta 45 min på nästa tåg i kylan...kul värre!
#28 - 30 januari 2010 18:01
Gubben min vann... vi tog en tur till Kungsbacka idag och efter mycket velande fram och tillbaka så blev det fiskköp. Jag vill nog helst ha Malawi, men eftersom jag tycker om rötter också så var ju det uteslutet. Det kan hända att killen i butiken har lyckats övertala oss om att göra oss av med papegojorna och malawisar (kom på att vi har två st malawisar som vi fått av en arbetskompis föräldrar), vi kommer att spara skalarerna och flytta ner praktbotian till 375:an. men ngt biotopiskt kar kommer det inte att bli - mannen i huset vill att vi ska köpa det vi tycker om och fungerar och vi får väl börja så. Dagens fiskinköp blev 12 st brillianttetror och 6 st kejsartetror till 720l. Oj, höll på att glömma att P fastnade för en växt också (Crinum natans). Inköpen till 375:an får ni läsa om i bloggen (http://enuffes.blogg.se/) för det hör ju liksom inte till denna tråd. I morgon ska vi ringa en djuraffär och fråga om dom tar emot papegojorna och malawerna (det trodde jag inte om oss - men vi är väl inte sämre än att vi kan ändra oss...).

Det blev inte superbilligt idag, så vi får nog vänta ett tag med att handla in mer till karet, det behövs fisk, rötter och växter, sedan skulle jag vilja ha i ett annat grus/sand, en ny ramp och täckglas i glas, nu är det plast, skulle inte förvåna mig om vi behöver en annan pump också, men det får ta sin tid, vi har ju lite andra intressen som kostar också...

Men ni får gärna tipsa om fiskar som kan passa in även om det nu inte kommer att bli det perfekta karet, denna gång...

Vi kikade på lite regnbågsfiskar också - nice, men inte just nu för vår del!
#29 - 5 februari 2010 11:00
I morgon åker dom (papegojorna och cikliderna, dock inte skalarerna), vad fjantig man är, men jag tycker det känns jättejobbigt att bara skicka iväg dom så där. Men det blir nog bra, hoppas bara att dom får nya hem med stora kar.

På söndag blir det till att flytta alla fiskar till ett 96 l, tömma karet och börja om från början, vi får inte till det med bakgrunden, dessutom har vi ett gäng rymmlingar (2 brillianter och 5 kejsare) som fått sig in bakom bakgrunden så vi ska passa på att få tag på dom med.

Det vi ska göra är att vi ska lägga lite tjockare med frigolit under bakgrunden så att den håller sig kvar på maxhöjden, möblera om lite - förhoppningsvis får vi tag på någon stor fin rot i morgon när vi lämnar fiskarna - och se om vi kan fixera bakgrunden på ngt bra sätt - TIPS??? - jag har en konstig känsla om att detta kar aldrig kommer att bli fint, 375:an är jag nöjd med, men detta kar har jag liksom ingen bild av hur det ska bli...
#30 - 7 februari 2010 18:36
Jaha, då har våra papegojor flyttat tillsammans med dom två sista malawicikliderna. Vi kunde inte låta bli att handla när vi ändå var på affären. Tre skalarer, 1 lite större till detta kar och två små till 375:an. Tre växter och två olika rötter blev det. Så idag så steg vi upp och flyttade fiskarna till två mindre kar (96 & 54 l + två platsbackar), ut med växter, stenar, rötter och till sist bakgrunden, där bak fanns ju lite av fiskarna vi saknade, men två av Kejsartetrorna hade kilat vidare. Vi tömde vattnet som ändå skulle bytas genom vattenbytet och resten sparade vi i hinkar, dunkar, baljor osv så att vi snabbt skulle kunna flytta hem fiskarna igen.
Sedan skyfflade vi fram allt grus och la i lite mer frigolit där bakgrunden skulle stå, i med bakgrunden, vars ena ihopsättningsmekanism gått sönder =0(
Då var det bara att skyffla runt gruset och börja möblera och plantera, vi tog faktiskt så gott som allt i stenväg vi hade hemma, så nu är det en salig blandning av olika stensorter. När snön har försvunnit får vi väl ge oss ut på stenjakt.
Det blev långt i från bra, men det känns i alla fall som om vi kan leva med det ett tag, vi vill inte lägga pengar på sten just nu i alla fall, utan dom får gå till en större rot som döljer insuget till pumpen och lite växter.
Bilder finns på min blogg - klicka på fiskarna (under kategorier) om du vill slippa se hoppande kaniner, presenter, katter och handgjorda kort.

Det är ju ingen snurr på denna tråd, så jag kommer inte skriva mer här utan endast på bloggen då vi gör förändringar...
http://enuffes.blogg.se/
Tack ni som har kommenterat! (och kommenterar...)
#31 - 7 februari 2010 20:57
jojo!! det är visst snurr! följer med intresse. har bara inte haft nått att säga ;)
Bilagor:
#32 - 7 februari 2010 22:16
Skulle tro att bristen på respons beror på bristen på bilder synliga i tråden.
Hoppas det blir bra hur som helst :)
#33 - 8 februari 2010 12:42
Jag är ju sämst på datagrejer, så jag lyckas inte få in ens såna länkar som en del har till sina bilder...

Men jag ska bli Goldmedlem då kanske det är lättare??? att lägga in bilder alltså...
Då kanske man tar upp tråden igen då i så fall, man märker ju rätt snabbt om den är av intresse eller ej.
#34 - 8 februari 2010 12:51
Ja som gold är det ju bara att klicka på 'bifoga' när man svarar och där ladda upp sin bild :)
#35 - 8 februari 2010 20:32
Jag säger samma sak! Fler bilder och lite tydligare med endera frågor eller tema så har ni säkert en glad skara som följer tråden (det verkar du i och för sig redan ha. Över fyrahundra visningar på trettiotre svar - många här på forumet *Host*steniglashus*host* är passiva läsare ^^) även om det inte alltid känns så.

Fler växter kan man alltid ha, och jag tycker att det var ett klokt beslut att göra sig av med de 'udda' fiskarna. De får det förmodligen alldeles utmärkt i något annat akvarium bland kamrater som passar dem bättre.
Ah! Och du kanske minns mig förresten? Jag var precis in på bloggen och insåg att vi känner varandra.
Sofie. Från Byske. 4H och Bläsan väcker säkert ett par minnen - kul att se att du lever!
#36 - 14 februari 2010 12:30
Håller med övriga. Mera bilder skulle göra susen.:)

//Roger
#37 - 14 februari 2010 20:24
Medlemsavgiften är betald, väntar bara på att något ska hända - vet faktiskt inte vad som händer när man blir guldmedlem, men jag testar om jag kan se alla fiskar i artbeskrivningen och kan jag det så ska jag testa att lägga in bilder.

Vi har haft en skön helg i Malmö, det blev shopping till akvariet för hela slanten, 2 ganska stora rötter, 1 extra stor Evhinodorus och 2 st Ophiopogon jaburan (växter...), ja, det var ju en liten pluttrot också, lite växtnäringskulor, en håv och så äntligen har vi fått tag på sugproppar till doppvärmare och slangar - vi har nog letat efter det i ett halvår eller kanske ännu längre. 5 guppy fick följa med hem också, men det var till 96l.

Ena stora roten ville inte sjunka så den får bo i en balja med vatten ett tag.

Jo, jag har ju glömt att berätta vad ödet kan slå till med. När vi hade hämtat 720l så ville jag skicka ett sms till säljaren och berätta att det gick bra, jag lånade gubbens telefon eftersom han hade telnr. inlagt som akvarie eller ngt liknande. Det tog ett tag så fick han ett sms där det stod att vi hade nog skickat det till fel person, men så berättade hon att hennes man höll på med fiskuppfödning och så deras namn. Det visade sig vara ett par som hade en djuraffär förut. Häromdagen så fick vi förfrågan om att köpa hemmagjort foder av honom, så nu i veckan ska vi dit och kolla fisk och köpa foder, det var en bra feltryckning jag gjorde.

Sofie, så kul att höra av dig!!! Har du flyttat hem till Byske igen? Jag trodde bergis du bodde i USA! Jag ska se om jag kan klura ut hur man skickar PM, jag har gjort det en gång. Jag vill höra lite mer hur ni har det där uppe!
#38 - 15 februari 2010 10:16
Du kan hålla ett öga i "goldmedlem" tråden också. Där står det ett vänligt "välkommen!" när man blivit registrerad. Kan inte komma ihåg om man fick ett mail också eller inte. O_o men det ska inte ta alltför många dar så länge admin är friska och krya.
När det väl är dags går man bara in på "gå till avancerad" och bifogar sina bilder. Lätt som en plätt!

Kul med en shoppingrunda, och vilken lyckträff med felringningen! *Skratt* Sådant borde hända fler av oss. Se till att flirta till er lite kompispriser om ni hittar fisk ni tycker om.
#39 - 15 februari 2010 12:09
Vad skoj att ni är igång!! :) Ibland önskar jag att sambon vore mer intresserad i fisk, men när jag läst din tråd är jag glad att han kommer med lite förslag och inte hem med en påse fisk (om jag inte bett honom åka och handla just d e fiskarna :))

Det är aldrig lätt att fylla ett 720l med växter och rötter och fiskar mm när man inte är miljonär ;)
Det tar en stund och man ska inte stressa, speciellt inte med ett sånt stort :) Låt det ta den tid det tar :) för annars kommer man aldrig ifrån ruta ett.

Lite fler bilder skulle vara kul att se :D:D
#40 - 16 februari 2010 16:24
Nu ska jag se om jag kan få in en bild eller två i tråden, blev Guldmedlem i dag.

Precis som Nubi skriver är det inte helt lätt att få till ett 720l, det kostar ju en hel del att köpa inredning och fiskar. Sedan kommer vi kanske inte att få till det så bra som man önskar heller, alla är inte begåvade med inredningsfingrar...

Här kommer i alla fall lite bilder på hur det ser ut nu:
#41 - 16 februari 2010 16:56
Snyggt kar! Inget du behöver skämmas över. :d

//Roger
#42 - 16 februari 2010 16:59
Ser riktigt fint ut, det är snyggt!
#43 - 16 februari 2010 17:08
Ja det ser ju riktigt bra ut!
#44 - 16 februari 2010 17:11
*Skratt* Du ser - bilder gör mirakel! Hur som helst är karet jättefint allaredan! Vad är planerna med inredningen?
Blir det mer växter, mer rötter, mer stenar?
Eller låter ni det bero tills ni bestämt vilken väg ni vill gå med fiskbeståndet?
#45 - 16 februari 2010 17:48
Karet ser riktigt fint ut, ni är på rätt väg :)

Har ni tänkt på någon särskilt biotop ni gillar bäst? Asien, Sydamerikanskt, Afrikanskt mm?

Vill man få karet mer mysigare med växter, så satsa på att köpa lätta växter som växer som ogräs. Det tyckte jag hjälpte mig en hel del :)

Ett par av Cryptocoryne crispatula var. balansae för att "fylla" karet med vore trevligt. .....och det bästa med en sån lösning är att det behöver inte kosta en förmögenhet :)

En snygg flytväxt som man kan oxå använda som bottenväxt:
Hydrocotyle leucocephala

Vet inte om ni har kollat in anubis, de fäster man på stenar och rötter. riktigt fina växter som ibland ger skott :)
Anubias barteri ”coffeefolia”
Anubias barteri var. barteri

Vill man ha lite färg i karet så kan man köpa en lättväxt växt: Eusteralis stellata

Sen finns det de klassiska växterna som
Egeria densa
Cerathophyllum demersum

Lite fler växttips Vissa är lätta och andra svåra.
Aponogeton crispus
Cryptocoryne wendtii, 'green'
Cabomba aquatica
Cabomba furcata

Allt hänger på vad man använder för lysrör och om man tillsätter växtnäring i karet.
Dessa växter jag tipsat dig om är växter som jag har använt/använder och som växer som ogräs :) (med hjälp av Phillips aquarell lysrör och pmdd)

Hoppas detta hjälper er lite mer på traven och att ni inte känner att ni fastnat någonstans.
#46 - 16 februari 2010 17:53
Karet ser ju skitbra ut :)
Kan du inte försöka få bilderna liite större nästa gång bara, älskar bilder :D
#47 - 16 februari 2010 19:17
Tack allihopa!

Lite mer växter ska vi ha, flera av Nubis tips ska kollas upp lite mer, men vi har ju en stor buffel (plecco) så vi kan inte ha allt för tätt då river han bara upp det.

Stenarna är det säkert 5-6 sorter av och så blandat hade vi inte tänkt oss, men vi ska vänta tills snön försvinner och se vad vi kan hitta ute.

Vi har en ganska stor, knubbig rot som ligger i blöt den ska ner så fort den vill sjunka och den ska ligga ungefär i mitten lite längre bak.

Eftersom vi är två om detta kar och jag inte fått ensamrätt om besluten så kommer det inte helt och hållet bli ett SA-kar, men i fiskväg kommer det att luta åt det hållet.
Bakgrunden är ju stenar och rötter, att vi sedan tycker om både sten & rötter gör att vi kommer att ha en del av det. Vi har inte satt oss in så väl i vad som är vad, men hoppas och tror vi kommer att få mer tid till sån´t framöver.

Just nu så bor det 6 skalarer, 4 silverhajar, 12 briljanttetror, 4 kejsartetror, 2 plecco (segelfens?), 2 zebrabotior och en algätare av ngt slag. Vi vill ha lite fler av både Kejsare & Briljanter men sedan vet vi inte vad mer vi vill stoppa i, ni får gärna komma med tips på vad som skulle bli bra.

Jag skulle kunna tänka mig att flytta upp fiskarna från 375:an, då det är väldigt mkt SA där också har jag upptäckt och sedan skulle jag nog kunna göra ett Asien av det karet - men jag vet inte riktigt vad gubben min vill, han är ju lite mer lagd åt att bara köra på och se vad som händer...

Större bilder??? Jag är jättenöjd över att jag fick med någon bild alls... *haha* Orginalbilden var för stor så jag gjorde om den i ett program till webready och då blev det så här. Tips på hur jag ska göra för att det ska bli bra???
#48 - 16 februari 2010 19:24
Jag tycker det låter som en bra ide att försöka renodla era kar lite mer. Ett asienkar där silverhajarna får bo och ett SA-kar med mera tetror osv.

Du får muta gubben din så att du får igenom din ide.;)

//Roger
#49 - 16 februari 2010 20:14
Jag laddar upp mina bilder när dom är original och för stora, så krymps dom lite automatiskt :)
Det är ju upplösningen som är liten, 1250*1250 är max, dina var typ 200.
#50 - 16 februari 2010 20:35
danne0301 skrev:
Jag laddar upp mina bilder när dom är original och för stora, så krymps dom lite automatiskt :)

Det är ju upplösningen som är liten, 1250*1250 är max, dina var typ 200.

Då ska jag testa det nästa gång, tack för tipset!
#51 - 18 februari 2010 19:44
I går så fick 15 pansarmalar flytta in + att vi testade att sätta roten som legat i blöt på plats. Roten är inte helt med på att det är på botten den ska ligga ännu, men den får hjälp av en bit skiffer. Den blev inte alls så bra som jag trott, men nu ska den få ligga där tills den fattat att den inte ska vara frisimmande sedan ska vi se om vi kan hitta en bra plats till den...
Gubben min har borrat lite hål för matning i täckplasten idag och i går eller förrgår så kom han hem med ett gäng glasskivor som vi skulle göra täckglas av, men vi lyckades knäcka första skivan helt i onödan = ren klantighet, så vi gav upp, får se om modet kommer krypande så vi kan göra ett nytt försök.
Bilagor:
#52 - 18 februari 2010 20:26
Osis, jag har bara skurit glas en gång själv och knäckte den allra första också :p men sen lyckades jag med 9 snitt på raken :)
#53 - 18 februari 2010 20:29
Jag vill ha fler bilder :P :D
#54 - 19 februari 2010 02:34
Det måste se härligt ut med ett stim på femton små corysar! Vilken sort blev det?
Och var försiktiga med glaset hörni - plast duger säkert finfint! ; )
#55 - 19 februari 2010 10:24
Ska se om det går fota i kväll, nu funkade det inte alls!
Metallpansarmalar är det, men dom stimmar inte så vidare bra. Vi betalde 200:- för dom, han ville bara ha 170:- men det tyckte vi var för billigt... även om det är den vanligaste så duger dom fint åt oss, dom är så söta så.

I går kväll flyttade vi ner en skalar till 375:an, han var helt utmobbad och den nyaste skalaren hade börjat skada honom fysiskt, men nu ser han ut att trivas igen.

Lägger upp bilder i kväll om jag klarar av att ta ngn hyfsad bild...
#56 - 19 februari 2010 15:11
Corysar är väl inga riktiga stimfiskar om man jämför med tetror och så. Däremot ska dom trivas bättre med fler i karet, och så stimmar dom oregelbundet. Alltså om man tittar på karet en stund så lullar alla först runt själva, sen helt plötsligt är alla på samma fläck en minut och så sprids dom igen.
I alla fall den uppfattningen jag har fått, och så gör mina fast jag har ju bara 5 å andra sidan :)
#57 - 20 februari 2010 16:43
Det stämmer nog att dom stimmar lite då och då, dom har varit mest utspridda, men idag var 14 av 15 möjliga framme.

Plats till täckning är inte lika bra som glas, det är så grumligt så det försvinner en massa ljus, så glas ska det bli frågan är bara när och hur...

Ska testa att lägga in bild här också.
#58 - 20 februari 2010 16:47
När jag la till bilden ville jag fortsätta att skriva text under, men det kom ju liksom ingen bild förrän man la ut den här, eller skickade den...

Shit, varför ska man vara så värdelös på sån´t här...?

I alla fall så är det roten i mitten som är nu, på bild ser den faktiskt inte så klumpig ut...

Tänkte lägga in lte fler bilder, men jag orkar inte nu när det inte ville bli som jag tänkt.
#59 - 21 februari 2010 08:30
Metallpansarmalar är faktiskt enda sorten jag haft också, de är precis lika trevliga som de ser ut. ^^

Och det är busenkelt att lägga upp bilderna i texten. Man går naturligtvis in på "avancerad" som vanligt... laddar upp filerna i "Hantera bifogade filer"
Sedan går man tillbaka till det lilla gemet bredvid smileyn i menyerna ovanför textrutan.
[ATTACH]27950[/ATTACH]
Där finns dina uppladdade filer. Sedan väljer du bild.
Då hamnar bildlänken i texten såhär
[ATTACH]27951[/ATTACH]
Sedan kan du flytta runt och leka bäst du vill.
Jag hoppas att jag inte låter lika vimsig som jag känner mig.
#60 - 21 februari 2010 09:56
Vi får se om det var en vimsig eller bra beskrivning, ska testa lite senare att lägga upp bilder, kan bara göra det från datorn nere och där är det så himla kallt nu så jag vill inte sätta mig där!

Tack för en ev. bra beskrivning *skratt*
Bilagor:
#61 - 27 februari 2010 17:11
I dag tog vi en tur ner mot Halmstad, närmare bestämt Åled. Vi har hört så gott om den butiken så vi ville dit och kika, vi hade sett att priserna var lite högre än vad vi är vana vid, så tanken var att kanske bara köpa ett par fiskar. Det blev nog 22 st + 2 äppelsnäckor och en bunt skruv vallisneror. Tyvärr så var en firre död när vi kom hem och den dyraste hade ena ögat lite intryckt eller missbildat.
Det var i alla fall 10 st. rödfenade astyanaxer, 6 kejsartetror, 1 par nyckelhålsciklider, 1 par fjärlisciklider och 1 gul äppelsnäcka som skulle bo i detta akvarium. Jag köpte även en palettciklid som skulle bo i 375:an, men givetvis så var det en av samma kön vi redan hade så dom får bo i varsitt kar så "måste" jag köpa en partner var till dom...

När vi kom hem och la ner påsarna i karet så var skalarerna helt tokiga och bara hackade på påsarna, då upptäckte vi att dom lagt ägg (är dom höns??? rom kanske det var *haha*) precis intill där vi la ner dom nya, så det var bara att flytta på påsarna till andra änden av karet.

Vi fick tips om att börja med bottenfilter, vad har ni för erfarenhet av det?

Ska se om vi får till några bilder i kväll så vi kan lägga ut här.
#62 - 27 februari 2010 20:28
sara s skrev:

Vi fick tips om att börja med bottenfilter, vad har ni för erfarenhet av det?

Jag skulle nog hellre rekomendera ett ytterfilter med så stor filtermassa som möjligt.:)

Varför blev ni rekomenderade bottenfilter?:confused:

//Roger
#63 - 27 februari 2010 21:47
Jag har fått intrycket av att bottenfilter är rätt så passe'..
Fast jag har inte förstått varför, någon får gärna utveckla :)
#64 - 28 februari 2010 05:25
danne0301 skrev:
Jag har fått intrycket av att bottenfilter är rätt så passe'..

Fast jag har inte förstått varför, någon får gärna utveckla :)

Det som jag har emot bottenfilter är att skiten samlas i akvariumet. Lagom kul när det behöver rengöras.:(

//Roger
#65 - 28 februari 2010 08:54
lofstrog skrev:
Jag skulle nog hellre rekomendera ett ytterfilter med så stor filtermassa som möjligt.:)

Varför blev ni rekomenderade bottenfilter?:confused:

//Roger

Han pratade varmt om bottenfilter, man behöver aldrig rengöra dom för skiten bryts ner, det enda man behövde göra var att damsuga botten vid vattenbyte. Betydligt billigare än andra filter.

Gubben min var ut och letade lite om det i går, men hittade bara gamla inlägg från början av 2000-talet, där sas det att det inte var bra för växter utan mer för just butiker. Därför blir man tveksam.

Vi har nu ett Eheim proffessional, men det är för litet så vi har börjat kika på ett för 1500l, men det kanske var ett Fluval (ärligt talat, jag tycker allt tekniskt och det runt omkring är boooring!!!). Det borde väl räcka så att man slipper ha ett innerfilter, som vi har nu...?

Vattenbyte varje vecka har vi kört med nu, men det var för ofta enl. honom, varannan var vad han sa. Jag är nog dålig på att testa mig fram utan vill ha en regelbok att följa, men så funkar det ju inte...:(
#66 - 28 februari 2010 09:33
sara s skrev:
Han pratade varmt om bottenfilter, man behöver aldrig rengöra dom för skiten bryts ner, det enda man behövde göra var att damsuga botten vid vattenbyte. Betydligt billigare än andra filter.

Gubben min var ut och letade lite om det i går, men hittade bara gamla inlägg från början av 2000-talet, där sas det att det inte var bra för växter utan mer för just butiker. Därför blir man tveksam.

Vi har nu ett Eheim proffessional, men det är för litet så vi har börjat kika på ett för 1500l, men det kanske var ett Fluval (ärligt talat, jag tycker allt tekniskt och det runt omkring är boooring!!!). Det borde väl räcka så att man slipper ha ett innerfilter, som vi har nu...?

Vattenbyte varje vecka har vi kört med nu, men det var för ofta enl. honom, varannan var vad han sa. Jag är nog dålig på att testa mig fram utan vill ha en regelbok att följa, men så funkar det ju inte...:(

Verkar som det var mycket snack utan nå'n speciell substans.

Håll er till ytterfilter. Behöver ni mer kapacitet än ni har så köp ett till. Är faktiskt bra att köra med två stycken eftersom man då kan rengöra dem växelvis.

Angående vattenbytena så är det bättre att ha små regelbundna vattenbyten än enstaka större byten. Mitt råd till er är att fortsätta med vattenbyte varje vecka. Brukar vara lagom att byta 25% av akvarievolymen åt gången.

//Roger

Annons