720l "sa"

#1 - 16 augusti 2009 21:30
Har inhandlat ett 720L med en BTN malawi eller BTN tanganyika, min kamera är dock utlånad så några möjligheter till fotografier är ännu inte möjligt. Det hindrar dock mig inte från att starta projektet här, eller från att be om tips och idéer till karet! ;)

I de olika delarna har jag tänkt som följer:
Teknik:
Filtermatta (klippta små kuber) bakom bakgrunden.
Eheim compact 3000.
Någon billig doppvärmare på 300w...
Lysramp på 200*45 med 4st t8-rör i.

-Vad skall jag ha för rör? Är helt inne på att ha minst två aquarelle för att plantorna ska trivas, men jag är för lite varmare ljus i övrigt och det vore skojj med lite tips om hur jag kan lyckas med dem.

Inredning:
Förutom bakgrunden har jag två stycken BTN-moduler som för närvarande är limmade på botten, men som jag mycket väl kan tänka mig ta ut/flytta.
Har 2 halvstora mangroverötter som jag även skall lägga upp bilder på när jag får tillbaka min kamera.

Invånare:
[COLOR=red]2st[/COLOR] Påfågelciklider - Astronotus ocellatus
4st [COLOR=black]albino [/COLOR]påfågelciklider - [COLOR=#810081]Astronotus ocellatus[/COLOR]
[COLOR=red]1st[/COLOR] Tigerrandig skovelnosmal Pseudoplatystoma fasciatum

Invånare markerade med rött är redan inköpta och är de som jag allra helst vill behålla och ha i akvariet. just nu i alla fall. I övrigt vet jag inte vad jag vill ha däri, men funderade på en ormhuvudsfisk av något slag (har en marulioides som kanske skulle gå?), även om det kanske inte direkt faller inom samma världsdel... Inget är bestämt och jag är tacksam för alla typer av respons!
#2 - 16 augusti 2009 21:30
Funderade även på ett par [COLOR=#810081]Aequidens rivulatus[/COLOR], kanske ett par [COLOR=#810081]Glyptoperichthys gibbiceps[/COLOR] eller något annat roligt.

Hur länge kan man ha en silver arowana i ett 720 liters? :d
#3 - 16 augusti 2009 22:24
Keibo skrev:
Funderade även på ett par [COLOR=#810081]Aequidens rivulatus[/COLOR], kanske ett par [COLOR=#810081]Glyptoperichthys gibbiceps[/COLOR] eller något annat roligt.

Hur länge kan man ha en silver arowana i ett 720 liters? :d

Ca ett år skulle jag säga.
#4 - 17 augusti 2009 15:03
Kul att nån kör med påfåglar!
Har själv channa bleheri, senegalisk fengädda och silver dollar med mina påfåglar.
Måste nog göra mig av med mina silver dollars bara, de är för nervösa och får filpp ibland. Krashlandar i glasrutan allihopa flera gånger om dagen. Ibland skrämmer dem påfåglarna som än så länge inte är så stora vilket är tur.
#5 - 18 augusti 2009 11:30
sjebbe skrev:
Kul att nån kör med påfåglar!

Har själv channa bleheri, senegalisk fengädda och silver dollar med mina påfåglar.

Måste nog göra mig av med mina silver dollars bara, de är för nervösa och får filpp ibland. Krashlandar i glasrutan allihopa flera gånger om dagen. Ibland skrämmer dem påfåglarna som än så länge inte är så stora vilket är tur.

Tror du verkligen bleheri kommer fungera bra med dina påfåglar då de blir lite större? Jag är redan orolig för att min marulioides skall bli åt det andra hållet så småningom, dvs när den börjar närma sig 50cm strecket

Edit:och jag skulle definitvt inte våga prova med bleheris! Men ack så skojj att det fungerar för dig! :)
Däremot tror jag fengäddor skulle funka, har två palmas och en senegalus i passande storlek i ett annat kar. Kanske skulle prova med dem, om inte min Pseudoplatystoma fasciatum blir för hungrig/elak.
#6 - 18 augusti 2009 14:53
Keibo skrev:
Tror du verkligen bleheri kommer fungera bra med dina påfåglar då de blir lite större? Jag är redan orolig för att min marulioides skall bli åt det andra hållet så småningom, dvs när den börjar närma sig 50cm strecket

Edit:och jag skulle definitvt inte våga prova med bleheris! Men ack så skojj att det fungerar för dig! :)

Däremot tror jag fengäddor skulle funka, har två palmas och en senegalus i passande storlek i ett annat kar. Kanske skulle prova med dem, om inte min Pseudoplatystoma fasciatum blir för hungrig/elak.

Bleherin växer väldigt långsamt, men påfåglarna var hälften så stora när dem introducerades i samma kar. Nu är dem nästan lika stora, påfåglarna har gått om.
Har även en pilnäbb som lätt skulle kunna slinka ner i den största påfågelns mun. Men påffarna är "uppväxta" med bleherin och fengäddan. Jag kanske inbillar mig men jag tror inte att dem ser dessa fiskar som mat pga det. Dem är nog lata av sig för dem hänger med munnen ovanför vattenytan när det vankas mat, så det är bara att släppa ner.:d

Din Pseudoplatystoma fasciatum ser bra tuff ut. Blir han inte lika väl "mkt fisk" till slut? Jag menar både stor och dum:confused::).

Jag funderar på att ha marulioides i min damm, har du några erfarenheter vad det gäller temp osv? Självklart inne på vinterhalvåret, men mellan 15 - 20 c kanske under vår/sommar/höst?
#7 - 19 augusti 2009 06:23
sjebbe skrev:
Bleherin växer väldigt långsamt, men påfåglarna var hälften så stora när dem introducerades i samma kar. Nu är dem nästan lika stora, påfåglarna har gått om.

Har även en pilnäbb som lätt skulle kunna slinka ner i den största påfågelns mun. Men påffarna är "uppväxta" med bleherin och fengäddan. Jag kanske inbillar mig men jag tror inte att dem ser dessa fiskar som mat pga det. Dem är nog lata av sig för dem hänger med munnen ovanför vattenytan när det vankas mat, så det är bara att släppa ner.:d

Din Pseudoplatystoma fasciatum ser bra tuff ut. Blir han inte lika väl "mkt fisk" till slut? Jag menar både stor och dum:confused::).

Jag funderar på att ha marulioides i min damm, har du några erfarenheter vad det gäller temp osv? Självklart inne på vinterhalvåret, men mellan 15 - 20 c kanske under vår/sommar/höst?

Jo jag har hört att det "ska" fungera om påffar växer upp ihop med fiskar, men det gick inte så bra för min tiretrack pilnäbb som tyvärr blev ett stort mellanmål.

Dessutom verkar som om det både du och jag hört inte gäller de större arterna av ormhuvudsfiskar. Min Marulioides var nämligen en väldigt skygg och snäll fisk fram till storleken av 13-14cm, efter det snetände han, blev mycket mer aggro och har idag säkert käkat upp 10 fiskar för mig. Nu är han kanske 16cm lång, och typ 4cm i diameter och bor för närvarande helt ensam. Dock han jag på andra sidan en filtermatta andra fiskar som kräver lite högre temperaturer så han simmar för närvarande runt i typ 24 gradigt vatten. Jag har dock hört att de skall trivas bäst i kring 18-22 grader. Men om någon hört något annat så rätta mig gärna. :)
Och bara så du vet så gälelr det att hålla dem på diet om du inte vill att de skall växa fort som f*n. Min kan trycka i sig 3 stycken tigerräkor samtidigt vid sin lilla storlek och jag ser inte fram emot att behöva punga ut 10kr varje dag i mat åt en fisk! Däremot ser jag fram emot att ha en sån baddare i tanken!

[COLOR=#0000ff]Pseudoplatystoma fasciatum[/COLOR] är än så länge inte jättestor, men jo den blir nog både tuff och lite väl stor när den blir äldre. Däremot har jag hört att den inte blir speciellt tuff mot andra fiskar, till skillnad från andra stora malar som Ret Tail Catfish eller Clarias...

Update: Har för övrigt beställt tekniken nu.
#8 - 19 augusti 2009 06:24
Jag har dessutom ovan glömt nämna belysningen som består av en 200*45 ramp som täcker nästan hela området framför BTN bakgrunden, uppdaterat första posten och den finns nu med där, ihop med frågor kring åbäket. :)
#9 - 19 augusti 2009 14:30
Keibo skrev:
Jo jag har hört att det "ska" fungera om påffar växer upp ihop med fiskar, men det gick inte så bra för min tiretrack pilnäbb som tyvärr blev ett stort mellanmål.

Dessutom verkar som om det både du och jag hört inte gäller de större arterna av ormhuvudsfiskar. Min Marulioides var nämligen en väldigt skygg och snäll fisk fram till storleken av 13-14cm, efter det snetände han, blev mycket mer aggro och har idag säkert käkat upp 10 fiskar för mig. Nu är han kanske 16cm lång, och typ 4cm i diameter och bor för närvarande helt ensam. Dock han jag på andra sidan en filtermatta andra fiskar som kräver lite högre temperaturer så han simmar för närvarande runt i typ 24 gradigt vatten. Jag har dock hört att de skall trivas bäst i kring 18-22 grader. Men om någon hört något annat så rätta mig gärna. :)

Och bara så du vet så gälelr det att hålla dem på diet om du inte vill att de skall växa fort som f*n. Min kan trycka i sig 3 stycken tigerräkor samtidigt vid sin lilla storlek och jag ser inte fram emot att behöva punga ut 10kr varje dag i mat åt en fisk! Däremot ser jag fram emot att ha en sån baddare i tanken!

[COLOR=#0000ff]Pseudoplatystoma fasciatum[/COLOR] är än så länge inte jättestor, men jo den blir nog både tuff och lite väl stor när den blir äldre. Däremot har jag hört att den inte blir speciellt tuff mot andra fiskar, till skillnad från andra stora malar som Ret Tail Catfish eller Clarias...

Update: Har för övrigt beställt tekniken nu.

Ok, tråkigt att höra. Känns som lite lotto med påfåglar. Denna mystik är väl det som lockar kanske:).

Det ju just detta med ormhuvudsfiskar, min bleheri är drygt 14-15 och hur snäll som helst. Hittils ska tillläggas. Vet inte riktigt hur mkt större h*n blir.

18-22 grader, hmm...låter som att det skulle kunna gå. Men sen ska h*n in på vintern. Det är där skon klämmer för mig. Då blir det ett till relativt stort kar för att fisken ska trivas. Känns ganska långt borta just nu.
Matningen får ju alldrig bli ett problem, det är ju det är tjusningen. Är det ett problem får man välja en annan fisk tyvärr.

Har du bestämt inredning än? Mer än bakrunden alltså.
Mina påfåglar gillar att undersöka, ett tips är ommöblerings-vänligt. Alltså växter, rötter och dyligt som går att placera på olika sätt.
#10 - 19 augusti 2009 20:55
sjebbe skrev:
Ok, tråkigt att höra. Känns som lite lotto med påfåglar. Denna mystik är väl det som lockar kanske:).

Det ju just detta med ormhuvudsfiskar, min bleheri är drygt 14-15 och hur snäll som helst. Hittils ska tillläggas. Vet inte riktigt hur mkt större h*n blir.

18-22 grader, hmm...låter som att det skulle kunna gå. Men sen ska h*n in på vintern. Det är där skon klämmer för mig. Då blir det ett till relativt stort kar för att fisken ska trivas. Känns ganska långt borta just nu.

Matningen får ju alldrig bli ett problem, det är ju det är tjusningen. Är det ett problem får man välja en annan fisk tyvärr.

Har du bestämt inredning än? Mer än bakrunden alltså.

Mina påfåglar gillar att undersöka, ett tips är ommöblerings-vänligt. Alltså växter, rötter och dyligt som går att placera på olika sätt.

Jo lite trist var det.

Bleheris brukar bli max typ 20-25, men har hört något om att en som käkade riktigt onaturlig kost kom upp i 30cm. Dessutom tror jag de växer väldigt långsamt från och med den stolek du har nu.

18-22 innebär kanske bara att du får lov och ta in den lite tidigare. På vintern är det ju inte omöjligt att du skulle kunna fråga om någon vill sköta om den åt dig, i typ den lokala akvarieföreningen (om nu en sådan finns). Matningen brukar som du säger inte ses som ett problem av mig då det är lite "payt per view" på sånna firrar! :D
#11 - 19 augusti 2009 20:56
Gällande inredningen är jag nog mer inne på rötter än på stenar, och stora rötter har jag gott om. Tänkte kanske hänga lite redmoor uppifrån och lägga stora mopani/mangrove på botten. Tror jag ska köpa pianotråd och försöka ta bort BTN modulerna på botten, får se var de hamnar sen. :)

Påfåglarna jag har är väldigt nyfikna och det verkar som att de gillar att möblera om själv såväl som när jag gör det åt dem. Omväxling förnöjer, i alla fall för betraktaren.

Växterna på rötterna blir nog något av, eller några av:
någon mossa ([COLOR=black]förslag?)[/COLOR]
javaormbunke (Microsorum pteropus eller Microsorum pteropus Windelöv?)
anubias? (ingen aning om vilken variant jag har, men jag har en del sen innan).
Crinum-lök, kanske? Fungerar de bra med påfåglar?
#12 - 19 augusti 2009 21:20
Ja det bör finnas nån fiskeförening i gbg. Men jag vill nog inte lämna över ansvaret på fisk som både är stor och har ett behov av en stor tank. Känns som om sannolikheten att någon har 720 liter + ståendes till mitt förfogande när det passa mig är extremt liten.:d

"Pay per veiw" , exakt. I mitt fall varar det en stund. Först kriget i början(Påffarna och silver dollar). Sen tar sökandet vid(Bleherin och fengäddan till viss del). Sist kommer uppsamlingshitet(Pilnäbben och mina 2 gibbiceps) *eftertexter*:D slut.

Verkar som ett bra upplägg. I växtväg har allt funkat med påfåglarna. Det är mina silver dollar som tär på mitt sinne. Har skaffat offer-växter för att dem jag tycker är riktigt fina inte ska stryka med. Har köpt så mkt växter det senaste att jag tappat det helt, kan bara nämna anubias. Den är för övrigt också naggad i kanterna. Silver dollar måste vara hint, satans dyr fisk att hålla.:mad:

Våga gå mot strömmen, ha lite höga växter både i bakkant och i framkant. Ger mer djup och verkar mer naturlikt enligt mitt tycke.
Crinum-lök vet jag folk har med påfåglar, så visst.

Tror ditt kar kommer bli en fröjd att se på!
#13 - 19 augusti 2009 21:55
sjebbe skrev:
Ja det bör finnas nån fiskeförening i gbg. Men jag vill nog inte lämna över ansvaret på fisk som både är stor och har ett behov av en stor tank. Känns som om sannolikheten att någon har 720 liter + ståendes till mitt förfogande när det passa mig är extremt liten.:d

"Pay per veiw" , exakt. I mitt fall varar det en stund. Först kriget i början(Påffarna och silver dollar). Sen tar sökandet vid(Bleherin och fengäddan till viss del). Sist kommer uppsamlingshitet(Pilnäbben och mina 2 gibbiceps) *eftertexter*:D slut.

Verkar som ett bra upplägg. I växtväg har allt funkat med påfåglarna. Det är mina silver dollar som tär på mitt sinne. Har skaffat offer-växter för att dem jag tycker är riktigt fina inte ska stryka med. Har köpt så mkt växter det senaste att jag tappat det helt, kan bara nämna anubias. Den är för övrigt också naggad i kanterna. Silver dollar måste vara hint, satans dyr fisk att hålla.:mad:

Våga gå mot strömmen, ha lite höga växter både i bakkant och i framkant. Ger mer djup och verkar mer naturlikt enligt mitt tycke.

Crinum-lök vet jag folk har med påfåglar, så visst.

Tror ditt kar kommer bli en fröjd att se på!

Tackar! :)

Sant det där med förening. H*n kan få gå med min om du fraktar upp den till mig varje vinter annars! :P (Om de fungerar ihop dvs...)

För mig blir det väl channa och påfågel som slåss om det köttiga. Min skovelnosmal lär i och för sig kaxa åt sig allt som sjunker, men vi får se hur det går med det, filmen har ju inte börjat ännu... :(

Ska nog prova trycka i riktigt många höga växter (ge gärna förslag på andra utom lökarna) i ena hörnet och kanske en BTN modul på sidoglaset där också... Om de är kvar på botten begränsar de nog helt enkelt min layout för mycket. Men tanken är väl att få lite sådär härligt varierande ljus, nedtonat lite av alla rötter och växter så att det under vattenytan blir lite mer åt det varma, sköna amazonashållet...

Ska nog sätta akvariet på plats på måndag ser det ut som, har lite mycket att göra fram tills dess, så det kanske dröjer med fler updates...

Vilken mossa tror ni blir snyggast? Flame eller Taiwan (på en rot)?
#14 - 20 augusti 2009 15:27
Nja, mossa har jag försökt med. Påfåglarna skiter ju nu otroligt, och det skitas ner ännu mer när dem äter. Mossan i mitt fall (javamossa) fastnar det massa bös i. Dött helt eller blir uppäten av silver dollar. Ser inte riktigt mossa som en akvarieväxt, mer som ogräs om det fungerar vill säga. När det växer, växer det helt galet. Åt alla håll dessutom. Kan vara snyggt som matta på vägg i inredda växtkar dock.

Frakta levnde fisk på några kg hade nog väckt vissa frågor hos vänner och bekanta. Varje vinter dessutom, hahaha. Nä, får bli ett senare projekt.

Grymt dålig på växter, vet som sagt inte vad jag själv har i mitt kar.:D

Valde att bara skölja av mina rötter med kokhett vatten, för att behålla det gula vattnet. Börjar bli lite mindre gult nu efter massa månader av VB. Gult bör det ju vara om det är amazonas du vill ha.

Med höga växter med stora blad blir det ju lite dämpat ljus mot botten, klart snyggast. Så man inte riktigt ser vilka monster som lurar, och måste då titta lite till och lite närmare:D
#15 - 20 augusti 2009 21:22
Tror jag ska prova mossa på någon rot ändå, tycker de ger så sjukt härliga gröna färgspektrum när man väl får de att växa på "rätt sätt". Flame OCH taiwan blir det troligtvis, kanske i var sin del av akvariet? Taiwanmossan borde klara fiskbajs bättre pga hur den växer tror jag, så den kanske får sitta på en mer centralt benägen rot.

Jag är precis i början av stadiet att lära mig vad växter heter, men om man inte får några konkreta förslag får man göra som du sa och ta de som man tycker verkar snygga och som kan tänkas dämpa ljuset på ett bra sätt, utan att för den delen gå ovanför ytan med tanke på att det lär behöva vara täckt då man har sånna bjässar i det. Vidare komemr min säng stå relativt nära och det vore ju inte kul att vakna och ligga face to face med en halvmeters skovelnosmal...

Alla mina rötter utom en mopani har dock varit i något av mina andra akvarium så de är redan av med sin härliga färg-effekt. :(
#16 - 20 augusti 2009 22:11
I väntan på min kamera så lägger jag väl upp lite bilder på från min nuvarande 222 liters fisksoppa som blir löst i och med flytten till lägenhet och det nya akvariet. Bild 4-6 är från mitt 117 liters som även det innehåller en del channor temporärt, dels åt mitt 720 liters, men även åt samma person som tog dessa bilder.

Är det för övrigt vanligt att albino påfåglar får inslag av svart som min fått nu när den växt till sig lite? Tjusigt tycker jag det är i alla fall, och så ser man ju lite mer skillnad bland sina blivande jättar!

Edit:Man ser för övrigt min lilla mangroveträd-odling nere till höger på den sista bilden... =)
#17 - 21 augusti 2009 14:18
Jag läste någonstans att två svarta tiger kan få albino tiger. Högst ovanligt kanske. Men samtliga albinos härstammar från den vanliga svarta, inte konstigt att en och annan får gener som ger lite svart nånstans.

Kör på med mossan, blir nog najs! Fortsätt med de växterna du har, ser grymt trevligt ut redan. Spec med den långa höga, som ligger efter vatten ytan. Kan det vara valeserina kanske?
Hade mer än gärna haft nått sånt grönt och fint i mitt.

Vad har du för mått på karet på sista bilden? Kan väl inte vara så djupt om det är 117 L. Kan vara min widescreen som strula till det också:D
#18 - 21 augusti 2009 21:20
AAh ok, men eftersom de har röda ägon så trodde jag de var äkta albino. Och jag har aldrig hört talas om en människa som är albino med svarta fläckar! =)

Crinum-lök heter växten, du kan nog hitta den i de flesta akvarieaffärer. Brukar kosta kring 60kr här uppe, men den är nog som allt annat med den här hobbyn billigare i söder. Under artbeskrivningen står det dessutom: "Eftersom denna växts blad är mycket sega så klarar den sig ofta bra gentemot växtätande fiskar." - Kanske vore någor för dina växtätande krabater! Jag tycker den växten är otroligt snygg, men mina fiskar brukar gräva ned löken ibland och ibland gräver de upp den, så det kräver att man håller lite koll på firrarna.

Akvariet har måtten 130*30*30 och jag har faktiskt en riktigt låg belysning på ett t5rör på ca. 6000k, vilket är väldigt kasst för växterna men som verkar fungera för lökarna och som fungerar oerhört bra rent estetiskt i mina ögon, det är faktiskt det kar som jag i nuläget tycker är snyggast. Men det skall det förhoppningsvis bli ändring på! :)
#19 - 22 augusti 2009 07:46
Keibo skrev:

Akvariet har måtten 130*30*30 och jag har faktiskt en riktigt låg belysning på ett t5rör på ca. 6000k, vilket är väldigt kasst för växterna men som verkar fungera för lökarna och som fungerar oerhört bra rent estetiskt i mina ögon, det är faktiskt det kar som jag i nuläget tycker är snyggast. Men det skall det förhoppningsvis bli ändring på! :)

Eller snarare, då jag väl orkat bygga lysrampen kommer jag nog tycka dett är det snyggaste karet, om inte mitt 720 hinner bli klart innan det.

För övrigt vore jag tacksam för tips gällande tekniken. :)

Har som sagt plats för 4 150cm lysrör i rampen (T8) och med tanke på att jag vill ha bra (i alla fall hyffsat) ljus för växterna i detta kar, men samtidigt gå mot lite varmare toner med ett eller två rör vore det kul med lite tips.

Funderar även på att sätta in ett moonlight till karet bara för att kunna tända det ett par timmar på kvällen, men då är frågan: Tror ni denna LED blir bättre än att ha ett Neonrör? På neonrörets länk står det att det inte tål direktkontakt med vatten, men detsamma gäller kanske LED alternativet med? Isf får man kanske sätta någon form av kåpa rumt dem, med tanke på att mina påfåglar brukar skvätta ganska mycket.

Vidare har jag börjat bli lite less på alger, cyano m.m. som bebor mina kar året runt och funderade på att inhandla ett UV-filter till detta akvariet. Låter det som en bra eller dålig idé? I så fall blir det självklart en till pump till just detta. Men vad kan man tänkas behöva för styrka på ett UV-filter (heter det så?) till ett 720 liters? Och skall jag placera UV-filtret innan själva filtret (som ett insug) eller efter?

Många frågor från en förvirrad akvarist...
#20 - 24 augusti 2009 20:56
Ojojoj, svaren bara strömmar in. :D

Goda och dåliga nyheter. Optimist som man är tar jag det dåliga först. Var nere på butiken idag och han hälsade att han inte skulle få in min pump och filtermatta förrän på torsdag. *sigh*
Vidare har jag ingen aning om hur jag skall bli säker på att karet står jämnt. Skall köpa murblock och ställa det på. Ovanpå och under murblocken har jag tänkt lägga hyllplan i furu, på undersidan för att skydda golvet, och på ovansidan för att skydda akvariet och för att förse akvariet med en plan yta att stå på. Nu undrar jag bara om jag kanske måste lägga något, typ ett liggunderlag mellan hyllplanet och murblocken. Eller ska denna ligga mellan hyllplanet och akvariet istället? Har för mig att man sall undvika mjuka ytor under ramakvarium, men jag är för senil för att lita på mig själv. Experthjälp snälla! :d

De goda nyheterna är att akvariebutiken tydligen skall få in en liten red tail mal, som jag givetvis tingade!
Ännu bättre är att ägaren till butiken sa att han gärna köper tillbaka den då jag inte har plats med den! Alltid velat prova ha en sån läcker catfish, så nu är det bara hoppas den trivs med min skednos! *Taggad*
#21 - 24 augusti 2009 21:10
Bra och dåligt. Kommer alltid hand i hand.
Vet inte hur du ska göra med lod och vågen där. Har själv ram men på ställning med ställbara fötter.

Kul att du kan lägga till ännu ett monster till ditt undervattenshem. Kom med bilder på orchen när han anländer!
#22 - 24 augusti 2009 21:17
Tyvärr verkar det som att jag inte får tag i folk att hjälpa mig bära in karet i lägenheten förrän någon gång under nästa vecka, men det hindrar ju inte mig från att hämta filtermattan och börja klippa lite i den. Har för övrigt inte rensat mina filter i mina nuvarande kar på 3 månader så jag har tänkt tjuvstarta med lite kultur från dem!

Bilder kommer så fort karet är på plats, och självklart kommer det tas massor med bilder på min red tail! :D
#23 - 25 augusti 2009 15:04
Hjälp? inte behöver du hjälp! Ett par spännband, upp ryggen och kravla iväg bara.:d
Klä hela karet i bubbelplast först bara, ett litet tips.;)
#24 - 25 augusti 2009 21:11
Haha, nja tar ett par gamla täcken och lägger runt det. Sen tror jag lite eltejp och en skateboard kan lösa problemet... Eller? :)

Vore fortfarande kul med åsikter på ställningen, lysrörer, och allt annat såklart.
#25 - 26 augusti 2009 14:22
Jag är så grymt dålig på namn på modeller. Sen är fortfarande ganska ny gamet fortfarande så jag tar detta lite som lärotråd om man får säga så.
Hur många lysrör har du tänkt att köra med? Sj har jag två. Lila auqarelle eller vad dem heter. Bra ljus för växter och ger härligt sken. Vet inte hur många ljustimmar jag har kvar eller hur bra effkten är på dem. Var lätt begnade när jag köpte dem.
#26 - 26 augusti 2009 20:23
sjebbe skrev:
Jag är så grymt dålig på namn på modeller. Sen är fortfarande ganska ny gamet fortfarande så jag tar detta lite som lärotråd om man får säga så.

Hur många lysrör har du tänkt att köra med? Sj har jag två. Lila auqarelle eller vad dem heter. Bra ljus för växter och ger härligt sken. Vet inte hur många ljustimmar jag har kvar eller hur bra effkten är på dem. Var lätt begnade när jag köpte dem.

Lysrampen har plats till 4 stycker 150cm rör. Finns det olika sorters aquarelle? Och hur ser ditt sken ut med två sådana. Blir inte det snarare mot blått sken än mot rött?
#27 - 27 augusti 2009 14:49
I början var det mer åt lila-blått sken. Men efter att rötterna färgar vattnet så blir det svagt gult.

Ingen anning det där med lysrören. När jag besöker ett zoo så står jag och hänger vid karen. Lysrören märker jag knappt fören jag är på väg hem. Och kommer ihåg att jag skulle kolla det här med lystimmar.
#28 - 27 augusti 2009 20:07
Haha, jo jag gör precis likadant, skulle dit och köpa röda mygg idag och det slutade med att jag gick hem med en channa bleheri till istället...

Kom faktiskt på idag att jag har ju Sylvania aquastar i mitt 222L som jag visade bilder på tidigare och jag har för mig att aquarelle har ett liknande sken. Vore dock bra med lite mer input i denna tråd som nu snarare har blivit en dialog (inte för att jag inte uppskattat din input sjebbe :D). Hur går det med ditt 540L?
#29 - 2 september 2009 17:06
Monologen fortsätter :)

Efter att klickgolvet i den nya lägenheten blev försenat blev även flytten försenad, vilket leder till att karet ännu inte finns på plats, och de andra karen är inte heller på plats. Men imorgon lägger jag det allra sista av golvet så förhoppningsvis kan jag hämta akvariet på lördag! Och i och med fuskstarten med "begagnade" filterbakterier så hoppas jag fått igång akvariet under måndag eller tisdag.
#30 - 2 september 2009 17:32
Keibo skrev:
I väntan på min kamera så lägger jag väl upp lite bilder på från min nuvarande 222 liters fisksoppa som blir löst i och med flytten till lägenhet och det nya akvariet. Bild 4-6 är från mitt 117 liters som även det innehåller en del channor temporärt, dels åt mitt 720 liters, men även åt samma person som tog dessa bilder.

Är det för övrigt vanligt att albino påfåglar får inslag av svart som min fått nu när den växt till sig lite? Tjusigt tycker jag det är i alla fall, och så ser man ju lite mer skillnad bland sina blivande jättar!

Edit:Man ser för övrigt min lilla mangroveträd-odling nere till höger på den sista bilden... =)

På den översta och tredje bilden, är det en Jack Dempsy du har där?? (hoppas att stavningen är rätt :P) Hade en sådan förut men den var för tuff för mina andra fiskar, men han var såååå vacker.
#31 - 3 september 2009 09:29
Enola skrev:
På den översta och tredje bilden, är det en Jack Dempsy du har där?? (hoppas att stavningen är rätt :P) Hade en sådan förut men den var för tuff för mina andra fiskar, men han var såååå vacker.

Den lilla mörka fisken man ser är en Jack Dempsey, ja. Och ja de är rätt läckra (har 3 som är yngel av föräldrar som jag sålt).

Däremot är jag osäker på om det är den du menar. Den lilla mörka fisken på de bilderna är Jack Dempsey medan den stora mörka med orange färg på fenkanterna är en Aequidens Rivulatus - Guldsömciklid, som om möjligt är ännu snyggare. Förutom den enormt fula puckeln de utvecklar i vuxen ålder... :)
#32 - 3 september 2009 14:55
Keibo skrev:
Haha, jo jag gör precis likadant, skulle dit och köpa röda mygg idag och det slutade med att jag gick hem med en channa bleheri till istället...

Kom faktiskt på idag att jag har ju Sylvania aquastar i mitt 222L som jag visade bilder på tidigare och jag har för mig att aquarelle har ett liknande sken. Vore dock bra med lite mer input i denna tråd som nu snarare har blivit en dialog (inte för att jag inte uppskattat din input sjebbe :D). Hur går det med ditt 540L?

Jodå, ska iväg imon och köpa mig ett ytterfilter med UV-ljus. Fisken växer och skiten likaså. Tröttnat lite på algerna som hemsöker mig därav UV-ljuset. Sunsun, nån som känner igen märket?

Ska bleherin gå i samma kar som påfåglarna?
#33 - 3 september 2009 14:58
Keibo skrev:
Den lilla mörka fisken man ser är en Jack Dempsey, ja. Och ja de är rätt läckra (har 3 som är yngel av föräldrar som jag sålt).

Däremot är jag osäker på om det är den du menar. Den lilla mörka fisken på de bilderna är Jack Dempsey medan den stora mörka med orange färg på fenkanterna är en Aequidens Rivulatus - Guldsömciklid, som om möjligt är ännu snyggare. Förutom den enormt fula puckeln de utvecklar i vuxen ålder... :)

Funderar på att beställa JD elektric blue. Vet att den är genetiskt framställd. Men den ska tydligen vara lugnare än vanlig JD. Plus att den är fasligt snygg!
Hittat ett nytt hem åt mina silver dollar, åker troligtvis ut i helgen.
#34 - 3 september 2009 16:23
Keibo skrev:

Det var den lilla mörka jag menade :D De andra är också otroligt vackra, men jag är mer förtjust i mindre fiskar :D
#35 - 7 september 2009 12:28
Enola skrev:
Det var den lilla mörka jag menade :D De andra är också otroligt vackra, men jag är mer förtjust i mindre fiskar :D

Mindre är de bara temporärt, de växer nog tokfort då påfåglarna är ute ur karet och inte stjäl deras mat längre. ;)
#36 - 7 september 2009 14:20
sjebbe skrev:
Jodå, ska iväg imon och köpa mig ett ytterfilter med UV-ljus. Fisken växer och skiten likaså. Tröttnat lite på algerna som hemsöker mig därav UV-ljuset. Sunsun, nån som känner igen märket?

Ska bleherin gå i samma kar som påfåglarna?

Nice, funderade själv påatt köra en UV lampa bakom bakgrunden på mitt 720, men jag blev för lat och min börs för smal. :p

sjebbe skrev:
Funderar på att beställa JD elektric blue. Vet att den är genetiskt framställd. Men den ska tydligen vara lugnare än vanlig JD. Plus att den är fasligt snygg!

Hittat ett nytt hem åt mina silver dollar, åker troligtvis ut i helgen.

Har för mig att den inte är genmanipulerad faktiskt, men det där med att den skall vara lugnare än vanlig JD har jag också hört. Jag har även hört att de skall paras med vanlig JD för att få snyggast resultat, men kan inte bekräfta detta, gör du några försök och skicka lite avkomma till mig. :d
#37 - 7 september 2009 16:07
Får undersöka detta. Var på zoomässan i helgen. Där hade dem två st. Dock inget par så jag lät bli.
Men jag fick med mig två andra roliga krabater. Ett styck tigerfisk och en vf channa pulchra.
Hade tre st channa bleheri ett tag, men efter att två parat ut och den andra blev lite mobbad valde jag att sälja den tredje. Hoppas på lek när jag fått ut innerfiltret och det blir ommöblerat.
Hanen spänner sig och åmar sig runt honan hela tiden, inget aggressivt. Bara när påfåglarna kommer för nära spänner han ut haken som en groda.:D Liknar en bulldog nästan.

Tycker dock att min tigerfisk äter lite dåligt med tanke på hans storlek, 12-14 cm men h*n tar bara småbitar eller bara tittar på maten.

Med båda filtrerna igång är det nu 5000L/h, bra flås med andra ord:)

Hur går det med dina channas, dåligt med uppdateringar nu!!;)
#38 - 7 september 2009 19:25
Keibo skrev:
Mindre är de bara temporärt, de växer nog tokfort då påfåglarna är ute ur karet och inte stjäl deras mat längre. ;)

Det har ju sin fördel på tillväxten. :D
#39 - 8 september 2009 08:25
sjebbe skrev:
Får undersöka detta. Var på zoomässan i helgen. Där hade dem två st. Dock inget par så jag lät bli.

Men jag fick med mig två andra roliga krabater. Ett styck tigerfisk och en vf channa pulchra.

Hade tre st channa bleheri ett tag, men efter att två parat ut och den andra blev lite mobbad valde jag att sälja den tredje. Hoppas på lek när jag fått ut innerfiltret och det blir ommöblerat.

Hanen spänner sig och åmar sig runt honan hela tiden, inget aggressivt. Bara när påfåglarna kommer för nära spänner han ut haken som en groda.:D Liknar en bulldog nästan.

Tycker dock att min tigerfisk äter lite dåligt med tanke på hans storlek, 12-14 cm men h*n tar bara småbitar eller bara tittar på maten.

Med båda filtrerna igång är det nu 5000L/h, bra flås med andra ord:)

Hur går det med dina channas, dåligt med uppdateringar nu!!;)

OBS! Koffeinkicksvarning nedan.

Tigerfisk, menar du denna då eller? Tror i alla fall att din tigerfisk kommer bli lite modigare då han har simmat in sig lite i akvariet.

Hoppas du får lek på dina bleheris! Såg att en kille i skvarieföreningen här i Umeå fått det och det verkar ju som om alla tecken överrensstämmer så det är bara att hålla tummarna.

För att svara på din fråga som jag missade förut: Nej mina 3 Bleheris går för närvarande endast med en liten ancistrus, en liten segelfenspleco och en lejonhuvudsciklid. Dock börjar det bli lite tight om plats och jag tror att jag kommer behöva göra mig av med mina Bleheris. :(

Update gällande mina snakeheads: Mina micropeltes klarade flytten fint men har nu matvägrat sen i söndags och är som vanligt mer rädd för maten än vad den är för dem. Få kanske köpa lite neontetror för att få igång dem denna gången med... :confused: Min Marulioides verkar även den klarat flytten kanonbra och har tyvärr redan hunnit få i sig en guldsömciklid, dessutom har h*n nu hunnit få sig en kamrat som är 15cm större, de går nu i var sitt lite mindre kar för att undvika aggressioner innan den slutgiltiga flytten av dem ned i 720-akvariet som jag skall ställa på plats, silikonera om bakgrunden som lossnat på ena sidan. Men sen ska jag fylla skiten och drälla i sand och grejer! :D Bilder kommer på fredag.

Godnatt!
#40 - 8 september 2009 14:43
Keibo skrev:
OBS! Koffeinkicksvarning nedan.

Tigerfisk, menar du denna då eller? Tror i alla fall att din tigerfisk kommer bli lite modigare då han har simmat in sig lite i akvariet.

Hoppas du får lek på dina bleheris! Såg att en kille i skvarieföreningen här i Umeå fått det och det verkar ju som om alla tecken överrensstämmer så det är bara att hålla tummarna.

För att svara på din fråga som jag missade förut: Nej mina 3 Bleheris går för närvarande endast med en liten ancistrus, en liten segelfenspleco och en lejonhuvudsciklid. Dock börjar det bli lite tight om plats och jag tror att jag kommer behöva göra mig av med mina Bleheris. :(

Update gällande mina snakeheads: Mina micropeltes klarade flytten fint men har nu matvägrat sen i söndags och är som vanligt mer rädd för maten än vad den är för dem. Få kanske köpa lite neontetror för att få igång dem denna gången med... :confused: Min Marulioides verkar även den klarat flytten kanonbra och har tyvärr redan hunnit få i sig en guldsömciklid, dessutom har h*n nu hunnit få sig en kamrat som är 15cm större, de går nu i var sitt lite mindre kar för att undvika aggressioner innan den slutgiltiga flytten av dem ned i 720-akvariet som jag skall ställa på plats, silikonera om bakgrunden som lossnat på ena sidan. Men sen ska jag fylla skiten och drälla i sand och grejer! :D Bilder kommer på fredag.

Godnatt!

Japp,det var den jag menade. Haft lite små tankar på den innan men aldrig beställt någon. Och så var den bara där. Käka mysis idag som en tok så jag är lugnare nu.:)

Vad är det för storlek på dina bleheris då? Om du tittar på ryggfenan, långst bak så har/haft mina hannar, vad jag tror iaf, en svart prick. Hur ser dina bleheris ut?
Tråkigt att dina channas äter varandra. Du kanske ska ransonera om maten så att dem växer ikapp varandra om de ska gå i samma kar.
Skiljer 3 cm meter mellan min minsta bleheri och Pulcran. Men den största bleherin, tror det är hanen, vaktar fint så det är nog inga probs.

Hur ser din fiskebesättning i ut nu? Alltså vilka arter ska gå i karet som det ser ut idag? Ska du tillföra nått mer än de fiskar du har nu?
#41 - 9 september 2009 18:00
sjebbe skrev:
Japp,det var den jag menade. Haft lite små tankar på den innan men aldrig beställt någon. Och så var den bara där. Käka mysis idag som en tok så jag är lugnare nu.:)

Vad är det för storlek på dina bleheris då? Om du tittar på ryggfenan, långst bak så har/haft mina hannar, vad jag tror iaf, en svart prick. Hur ser dina bleheris ut?

Tråkigt att dina channas äter varandra. Du kanske ska ransonera om maten så att dem växer ikapp varandra om de ska gå i samma kar.

Skiljer 3 cm meter mellan min minsta bleheri och Pulcran. Men den största bleherin, tror det är hanen, vaktar fint så det är nog inga probs.

Hur ser din fiskebesättning i ut nu? Alltså vilka arter ska gå i karet som det ser ut idag? Ska du tillföra nått mer än de fiskar du har nu?

Jo Dat-en är riktigt snygg men här uppe är ju allt så dyrt. Min nya RTC skulle kostat 500kr :mad:, om jag inte prutat genom paketköp! ;) Mina bleheris kanske är 8, 8 respektive 10 cm. Och de som bråkat har varit en 8 centimeters med den som är 10cm (10 vann) :d. Såren läker dock fint nu och det ser ut som att den skadade Bleherin komemr slippa bli Marulioides-mat :p

Just nu pumpar jag i rå tinad fisk i min mindre marulioides och levandefoder i form av mask, fisk och andra insekter till mina micropeltes så jag hoppas att de skall komma ikapp.

Fiskbeståndet är lite uppdaterat och just nu ser planen ut som följer:
1st Tigerrandig skovelnosmal
4st Albino Tiger Oscars
2st Tiger Oscars
1st red tail mal då den växt till sig lite, från sina knappa 10cm som den är nu.
2st channa marulioides, varav den större går på diet medan den mindre hela tiden hålls korvrund för att försöka komma ikapp lite.
2st Segelfenspleco 20 respektive 25cm.

Så småningom lär jag givetvis antingen sälja de fiskar som blir för stora/överflödiga i antal eller byta akvarium... :d

Eventuellt har jag även planer på att om kanske ett år slopa mina oscars helt och bara köra på 2 marulioides och 2 micropeltes i detta eller ett 1000+ liters kar. Men då får jag nog byta soffa och slänga ut de andra akvariumen med! =)
#42 - 9 september 2009 19:48
Du kommer alltså köra Bleheris i ett eget kar? Kör med lite flytväxter och dra ner tempen. Det ska vara en bit på väg till lek. Har läst det nånstans. Tror mellan 18-22 C.

Har undrat det där med fisk. Vissa tycker att man ska koka den, andra som du kör med rå fisk. Vilken fisk matar du med?

Tror att du gör rätt om du vill att de ska gå i samma kar. Har svårt att mata upp mina andra fiskar eftersom påfåglarna skulle bokstavligt talat äta ihjäl sig. Hade vart fint med ett kar till, ska se om jag kan smöra tjejen lite.:d

Börjar fylla karet i helgen eller?
#43 - 13 september 2009 06:37
Jag kör för närvarande mina bleherin ensamma, ja. Men det lutar nog åt att avveckla deras kar och "bara" ha 720L, 222L och 48L i lägenheten.

Jag kör med Alaska Pollock (hur det nu stavas), men sedan flytten har mina channor varit kräsna och bara tagit levande fisk samt lite röda mygg... Skall svälta marulioideserna nu då de (sedan igår kväll) går i det fyllda 720-liters karet. Hoppas de börjar ta pollock mot slutet av veckan igen, annars blir det många neontetror till helgen istället, fast då slipper man ju i och för sig hyra film den kvällen. :d
#44 - 13 september 2009 10:48
Och jag skall försöka hämta min kamera imorgon för att ta lite bilder hur sent in i projektet den än må vara.
#45 - 14 september 2009 15:24
Keibo skrev:
Och jag skall försöka hämta min kamera imorgon för att ta lite bilder hur sent in i projektet den än må vara.

Gott, lite bilder är man sugen på nu.

Men borde inte serbafisken vara en billigare stimfisk att ha som foderfisk? Något större dessutom.

Har pecis börjar smöra lite för sambon om ett 720, 200 cm passar bättre mot den väggen än vad 150 cm gör. Och hon höll med!!
Ligger lite i startgropparna själv nu. Det goa är att det är bara karet jag är ute efter. Har överdimensionerat allt i 540, teknik och inredning osv. Vi får se hur det ter sig.

Alaska Pollock? Pellets? Bara mina bleheris käkar pellets utav channafiskarna.
#46 - 15 september 2009 10:55
sjebbe skrev:
Gott, lite bilder är man sugen på nu.

Men borde inte serbafisken vara en billigare stimfisk att ha som foderfisk? Något större dessutom.

Har pecis börjar smöra lite för sambon om ett 720, 200 cm passar bättre mot den väggen än vad 150 cm gör. Och hon höll med!!

Ligger lite i startgropparna själv nu. Det goa är att det är bara karet jag är ute efter. Har överdimensionerat allt i 540, teknik och inredning osv. Vi får se hur det ter sig.

Alaska Pollock? Pellets? Bara mina bleheris käkar pellets utav channafiskarna.

Kameran kom med hem, men batteriet glömde lilla klantiga jag! :(

Sebrafisken, du menar istället för neontetror? Jag är inte ute efter näring, bara efter att trigga lite jaktkänslor hos ormhuvudsfuisken, men han har fått i sig lite frysta räkor och ett litet yngel nu så det kommer inte behövas längre.

Gött att du med ska hålla till i 720-träsket, mitt hopp från 222L till 720 gav ganska mycket i fiskarnas beteende kan jag säga! Nu är för övrigt alla firrarna på plats och revirbataljer höll mig vaken halva natten, varför lär ni förstå då väl bilder kan tas och laddas upp.

Alaska Pollock är fryst fisk som jag köper i frysdisken på coop nära, tinar och matar med. Kostar som ett paket röda mygglarver och innehåller dessutom mycket mer mat och mycket mer näring, speciellt bra för stora fiskar enligt mig.
#47 - 15 september 2009 18:40
ÅÅååå, typiskt!! aja, fixa batteriet då.:D

I gbg kostar 10 sebrafiskar 69:-, neontetran är ju inte i närheten av det priset.

Ja 720 l måste det minst bli. Men när det blir kan jag inte än svara på. inom snar framtid, om jag säger så då:)
Mina påffar gick från 100 l till 540, dåfick de sträcka ut sig vill jag lova.

Alaska Pollock ska defenitiv kollas upp. Jag lägger mer pengar på frusen mat till fiskarna än på snus.
#48 - 16 september 2009 12:40
sjebbe skrev:
ÅÅååå, typiskt!! aja, fixa batteriet då.:D

I gbg kostar 10 sebrafiskar 69:-, neontetran är ju inte i närheten av det priset.

Ja 720 l måste det minst bli. Men när det blir kan jag inte än svara på. inom snar framtid, om jag säger så då:)

Mina påffar gick från 100 l till 540, dåfick de sträcka ut sig vill jag lova.

Alaska Pollock ska defenitiv kollas upp. Jag lägger mer pengar på frusen mat till fiskarna än på snus.

Skall hem och hämta batteriet till kameran någon dag i veckan, jobbar 11:30-20:15 hela veckan så det blir lite tight om tid på kvällarna... Jag ska i alla fall ta och lägga upp bilder i helgen.

Heh, här kostar de typ 17kr styck medan neontetror kostar 13 eller 14. Livet norr om gävle är inet lätt! :p

Minst 720? I så fall skulel jag definitivt säga åt dig att köra på ett lite djupare akvarium (notera, inte höjdmässigt) för att få lite mer djupperspektiv i karet! Och hur länge hade du dina påffar i 100L, dvs hur stora var de när övergången skedde? :confused:

Du får det där med frusen mat och snus att framstå som något negativt... :d
#49 - 16 september 2009 18:56
Keibo skrev:
Skall hem och hämta batteriet till kameran någon dag i veckan, jobbar 11:30-20:15 hela veckan så det blir lite tight om tid på kvällarna... Jag ska i alla fall ta och lägga upp bilder i helgen.

Heh, här kostar de typ 17kr styck medan neontetror kostar 13 eller 14. Livet norr om gävle är inet lätt! :p

Minst 720? I så fall skulel jag definitivt säga åt dig att köra på ett lite djupare akvarium (notera, inte höjdmässigt) för att få lite mer djupperspektiv i karet! Och hur länge hade du dina påffar i 100L, dvs hur stora var de när övergången skedde? :confused:

Du får det där med frusen mat och snus att framstå som något negativt... :d

Gott då har nått att se fram emot i helgen.

Oj, det var mkt. Jag har sett sebrafiskar kosta 9 kr st på Hornbach. Men 13-14 kr för en neontetra stämmer nog ganska bra här nere med. Köper aldrig sån fisk så jag är inte 100 på detta.

Jo 200 cm x 60 x? får det nog bli. Just 2m stämmer väldigt bra fler ställen i min lägenhet så det går att möblera om för att göra tjejen nöjd. Ökar jag djupet så minskas dock altervativen. Hade varit fint med 70-80 någonting.

Tro mig när jag säger att frusen snabbmat och en dosa nikotin får min pump att slå dagarna i ända.:D
Bilagor:
#50 - 17 september 2009 11:51
sjebbe skrev:
Gott då har nått att se fram emot i helgen.

Oj, det var mkt. Jag har sett sebrafiskar kosta 9 kr st på Hornbach. Men 13-14 kr för en neontetra stämmer nog ganska bra här nere med. Köper aldrig sån fisk så jag är inte 100 på detta.

Jo 200 cm x 60 x? får det nog bli. Just 2m stämmer väldigt bra fler ställen i min lägenhet så det går att möblera om för att göra tjejen nöjd. Ökar jag djupet så minskas dock altervativen. Hade varit fint med 70-80 någonting.

Tro mig när jag säger att frusen snabbmat och en dosa nikotin får min pump att slå dagarna i ända.:D

Hehe, lika bra att ställa karet på en plats och låta det stå där så kan du köra på 1m i djup :D.
Tycker 70-80 i djup låter bra faktiskt, om man har karet lika djupt som högt tycker jag att det blir lite väl kubiskt och platt faktiskt, speciellt med en BTN i.

Det är ju det som är det bästa med alaska pollock, om man blir riktigt hungrig så går det ju faktiskt att äta! :D
#51 - 28 september 2009 15:53
Hur går det keibo??
Några bilder att dela med dig av?
#52 - 1 oktober 2009 07:04
Känns lite pinsamt att meddela det, men trots att man jobabr som teknisk suport så har jag INGEN ANING om varför inte mitt internet fungerar hemma... Så därför har det inte blivit några bilder. Men ska få lite ny utrustning snart så då ska jag för hoppningsvis fixa internet såväl som bilder.
#53 - 1 oktober 2009 15:08
Det är på tiden!!:d

Har span på ett kar +1 kubik nu:d
Möbel och hela kittet, får se vart det bär hänn.
#54 - 15 oktober 2009 15:45
Nått nytt? Länge sen nu.
#55 - 2 februari 2010 12:55
Läst din bygglogg här. Något nytt? vill väldigt gärna se hur det blev...... :)
#56 - 3 februari 2010 17:42
Ja, det är dax nu!
#57 - 4 februari 2010 15:17
sjebbe skrev:
Ja, det är dax nu!

Sant sant. Ursäkta att det inte blivit skrivet så mycket här de senaste månaderna. Har legat 7 veckor i koma så jag skyller detta (som så mycket annat) på det. :(

Under hösten har det hänt mycket med karet, det har läckt. Blivit utbytt och fiskbeståndet har bytts till viss mån. Men nu innehåller karet åter igen: 1 TSN, 6 påfåfelciklider (varav 4 albino), 1 segelfenspleco samt 2 st channa marulioides (ca. 25 respektive 35 cm). Dock håller jag för närvarande på att sälja alllihopa för att kunan flytta mina två Channa micropeltes (ja sjebbe du läste rätt :) ) samt min arowana och min RTC dit. Arowanan ligger för närvarande ett par tre centimeter bakom de andra i storlek så den får växa till sig i ett annat kar så länge.

Ett stort problem för mig under hösten är den mängd tofsalger som har klätt större delar av min bakgrund... :( Beror till stor del på att många av de växter jag hade i karet har blivit ätna, krossade och lossnar från substratet under den tid jag inte kunde ta hand om akvariet själv. Mycket näring, bra temp, 4st aquarelle lysrör och bara 3 små växter är inte bra för något kar. Har ingen aning om hur jag skall bli av med dessa rackare. Tips mottages gärna!

Har även införskaffat mig en större population öronålar och fengäddor som blir fullbordad med den sista lasten till helgen, ser ut som att jag kommer att ha 7 öronålar och 12 fengäddor i mitt 222L inom kort. Måste med andra ord byta ut detta kar mot något större om jag skall kuna ha kvar de små rackarna! :)

Alla dessa kommer av en kompis till mig som skall ut och resa vars intresse för hobbyn förfallit helt. Synd för han, bra för mig. :) Dock synd att hans kar är av fel dimensioner för min lägenhet. ;)

Till Sjebbe: Mina micropeltes har matvägrat under större delar av hösten och har inte accepterat annat än levandefoder vilket har medfört att de inte växt speciellt mycket. Nu har de (sen jag flyttade ihop dem med min red tail) till min enorma glädje börjat äta alaska pollock! Kanske beror det på den ökande konkurrensen om maten och hotet om att red tailen annars växer om dem och börjar se dem som byte! I vilket fall är jag mycket glad och nöjd.

Till Racerman: Jag sitter för närvarande på jobb men ska försöka spamma sönder er med bilder vilken dag som helst nu.

Framtidsplaner:
Bli av med tofsalgerna!
Byta invånare i mitt 720 "sa" till ett mer asiatiskt kar (micropeltes + red tail catfish) med en besökare från amazonas (armowanan).
Andra idéer är på G och innefattar bland annat att göra ett öppet kar/paludarium till öronålarna och fengäddorna.

Ursäkta om uppdateringen blev rörig, men så blir det när man skriver lite då och då och samtidigt är för lat för att läsa igenom det.

Hur går det för dig då sjebbe?
#58 - 4 februari 2010 21:39
Koma? Om du vill får du berätta mer.

Toffsalger dödar jag med ljus, mekanisk borttagning och lite mer % per VB. Men det tar sin tid.
Det har hänt mkt med din hobby, mer på channa och polypterus-fronten. Samma för mig.
Ska du ha två separata kar eller samtliga i samma?:confused:
Byta in mot ett större kar till fengäddorna kanske?!:p
Vilka arter av polypterus har du?

Kul att höra att dina micropeltes lever. Gjorde ett tapert försök med 3 st. Men dem började se vissna ut. Dem åt som vanligt, beteede sig normalt. Men så började en få ett infekterat sår. Spred sig till de andra två. Valde att plocka bort dem så att resten av fiskarna inte strök med.
Kör friskt med alaska pollack efter ditt råd.:D

Har haft tankar på RTC men de blir så fruktansvärt stora. Vill inte svälta den för att den ska kunna gå i mitt kar. Om dem kunde hitta en vild dvärgvariant så blir ingen lyckligare än jag.

Jag har faktiskt skaffat mig ett 720 nu. Gött stort! Sen har det blivit mer fengäddor, förutom senegalus har jag nu, delhezi, ansorgii och ornatopinnis. Älskar mina små kvastfeningar.:)
Sen har jag gjort ett försök med Channa arter. I 720 går nu också en VF pulchra och två bleheri(par :p). Sen har jag ett 100L med channa orientalis, 3 st. Har klurat mkt på vilka som är tropiska och subtropiska. Vill inte göra bort mig. Men är det fångstplats som avgör?

Min Dat äter väldigt lite, mycket blyg och vågar inte riktigt ta för sig vid matning. Svårt att få nått med 4 påfåglar som bokstavligt kastar sig över maten. Funderar på att köpa fler dats och köra separat i 540:it.
Eller försök på odling på mina bleheris, därav mitt suktande efter information om temperatus för channas.

Oj vad jag ordbajsade :D

Bilder!!
#59 - 4 februari 2010 22:38
sjebbe skrev:
Koma? Om du vill får du berätta mer.

Blev påkörd, fick skalltrauma/hjärnskakning. Var på akuten med det men de tycktre jag verkade vara vid "mina sinnen"... vad f*n det nu betyder. Så jag fick fara hem och jag vet att det är inte rekommenderat att sova med hjärnskakning men har en "läkare" friskförklarat en så borde det ju vara ok. Men tydligen inte. Tog ca. 2 dagar innan någon kom in i min lägenhet och hittade mig sovandes med liggsår på halva ryggen... Men nu är det historia och vi har alla lärt oss att sova är farligt och grovt överskattat! :)

sjebbe skrev:
Toffsalger dödar jag med ljus, mekanisk borttagning och lite mer % per VB. Men det tar sin tid.

Ljus? Hmm... Har bara tänt 6h per dag och de frodas! Mekanisk rengöring på en BTN bakgrund? Vet inte riktigt vad man ska använda då. Och nej, jag vill inte behöva ta loss bakgrunden som har 200 liter filtervadd bakom sig. :)
Byter ca. 20-30% med 14 dagars mellanrum. Orkar inte byta oftare än så och mina vattenvärden håller sig stabila och bra ändå. Har skaffat lååååång slang som når hela vägen till badrummet och så snabbkopling till kranen så det går i och för sig smärtfritt.

Funderar på att skaffa ett UV-filter för att bli av med tofsalgerna... Vad tror ni om det? Hjälper det? Borde ju döda sporerna?

Notering: Det är omöjligt för mig att få höga värden på nitriten, mina alger och mitt filtervadd bakom bakgrunden mumsar i sig allt på nolltid, och tro mig: jag har provat! :)

sjebbe skrev:
Kul att höra att dina micropeltes lever. Gjorde ett tapert försök med 3 st. Men dem började se vissna ut. Dem åt som vanligt, beteede sig normalt. Men så började en få ett infekterat sår. Spred sig till de andra två. Valde att plocka bort dem så att resten av fiskarna inte strök med.

Kör friskt med alaska pollack efter ditt råd.:D

Har haft tankar på RTC men de blir så fruktansvärt stora. Vill inte svälta den för att den ska kunna gå i mitt kar. Om dem kunde hitta en vild dvärgvariant så blir ingen lyckligare än jag.

Jo mina har faktiskt bara växt typ 10cm på ett år nu, är lite orolig för hur de skall hänga med min RTC och min arowana som växer med typ 2 cm i månaden. De är dock mycket mycket modigare än min RTC som sedan de flyttade ihop faktiskt inte hinner ta lika mycket av maten (tack gode gud för RTCs äter verkligen tills de spricker!) :d

Mina micropeltes har haft hängiga perioder men jag har valt att kurera dem utan medicin och bara med varmare perioder och med salt vid ett eller två tillfällen och de har hämtat sig fint. :p

sjebbe skrev:
Det har hänt mkt med din hobby, mer på channa och polypterus-fronten. Samma för mig.

...

Jag har faktiskt skaffat mig ett 720 nu. Gött stort! Sen har det blivit mer fengäddor, förutom senegalus har jag nu, delhezi, ansorgii och ornatopinnis. Älskar mina små kvastfeningar.:)

...

Ska du ha två separata kar eller samtliga i samma?:confused:

Byta in mot ett större kar till fengäddorna kanske?!:p

Vilka arter av polypterus har du?

Riktigt kul att höra att du faller in på de lite mer långdragna fiskarna precis som jag. :)

Har faktisktnågra av arterna du har. Har 7 senegalus varav 3 albino, 1 Ornatapinnis, 2 Endlicheri och 2 Palmas. Gillar också de små taggiga satarna, men de är lite inaktiva för min del, om de bara kunde ha öronålarnas lekfulla beteende! Men både de och öronålar gör ju i alla fall death rolls, det är nog för att jag itne skall göra mig av med dem. :)

sjebbe skrev:
Sen har jag gjort ett försök med Channa arter. I 720 går nu också en VF pulchra och två bleheri(par :p). Sen har jag ett 100L med channa orientalis, 3 st. Har klurat mkt på vilka som är tropiska och subtropiska. Vill inte göra bort mig. Men är det fångstplats som avgör?

Min Dat äter väldigt lite, mycket blyg och vågar inte riktigt ta för sig vid matning. Svårt att få nått med 4 påfåglar som bokstavligt kastar sig över maten. Funderar på att köpa fler dats och köra separat i 540:it.

Eller försök på odling på mina bleheris, därav mitt suktande efter information om temperatus för channas.

Channa Pulchra är fin, och VF skadar ju inte det heller. Tycker du kan posta en bild på rackaren! Ägde en men den fick stryk av min marulioides så den fick åka tillbaka till affären. Grattis till inte bara ett men två par bleheris! :eek:

Channa orientalis har jag faktiskt aldrig sett live, men visst är de typ som större bleheri? Lite rovgirigare med va? Du borde odla dem istället, såvida du inte ska odla Bleheri för pengarnas skull.

Tjejen har en obscura som hon lovar att jag ska få då den passerar 30 strecket på centimeterstickan. :D

sjebbe skrev:
Oj vad jag ordbajsade :D

Bilder!!

Vad gjorde jag i så fall. "Forums"-dialogen fortsätter! Hehe! Hoppas Racerman återvänder! Och välkommen till Zoopet i så fall Racerman!

Ska spamma lite bilder nu. Min kamera är i samma skick som jag är i så klaga inte plz. :)

Edit: ska återkomma med mer info till dig om channor någon gång...
#60 - 4 februari 2010 23:28
Här kommer lite bilder.
#61 - 4 februari 2010 23:29
Läckert!
#62 - 4 februari 2010 23:30
Här kommer lite fler bilder!
#63 - 4 februari 2010 23:32
Och ännu ett gäng!
#64 - 4 februari 2010 23:37
Och så det sista som finns taget fram t.o.m. idag. Ursäkta bristen på bilden mellan 20/10 och nu! :(
#65 - 4 februari 2010 23:56
Tänkte bara posta vilka fiskar som bott i karet, alla har dött som byte om inte annat anges.

2 natalciklider, finns med på de första bilderna men såldes tillbaka till butiken efter koman.
2 Segelfenspleco som jag sålde i testsyfte för att se vilka andra algsorter som kunde tänkas utkonkurrera tofsalgerna.
4 guldsömsciklider, dog i annat kar och blev sedan mat.
1 blåciklid - inköpt skadad som matfisk.
ett 20-tal malawiciklider som var skadade i butik, även de inköpta som mat.
200 zebrafiskar
100 neon/kardinaltetror
100 st guppy&molly.

Anledningen till småfiskarna är att jag under 7 veckor inte kunde mata mina fiskar och då köpte en kompis in dessa fiskarna samt öste ned 10 rötter så att bytesfisken hade någonstans att gömma sig så att fiskarna fick lite att äta då och då utan att han för den delen behövde komma förbi och mata dem. Under de veckor jag var borta ca. 10 veckor medräknat rehab fick mina fiskar i det stora karet bara 3 vattenbyten och det enda beviset på detta är tofsalgerna som retar mig varje gång jag ser på dem.
Bilagor:
#66 - 4 februari 2010 23:57
draft skrev:
Läckert!

Tackar. Du skulle haft lite tålamod och väntat med att titta tills jag laddat upp resten med! :D
#67 - 4 februari 2010 23:58
Keibo skrev:
Tackar. Du skulle haft lite tålamod och väntat med att titta tills jag laddat upp resten med! :D

Är ju trött! :P
#68 - 5 februari 2010 00:16
Jäklar vad fina fiskar :)
#69 - 5 februari 2010 00:19
Tackar! Nu verkar det dock som jag redan fått sålt de flesta! haha! Men de nya kommer bli ännu coolare! :)
#70 - 5 februari 2010 05:34
Riktigt läckra fiskar du har där keibo, kommer bli intressant vad som dyker i härnäst :)
#71 - 5 februari 2010 08:40
Tack Marnat! :)

Micropeltes, Silveraro, Redtail och jag funderar på en liten rocka! Men då ska man ju hitta en i 1000-kronorsklassen som dessutom antingen imazo eller akvarieteknik har på sin lista. Hur lätt är det att ta med sig fisk på flyget? Och hur klarar rockor längre transporter? Säg typ tåg från stockholm till umeå... :) Vad peppad jag blev på rocka helt plötsligt!
#72 - 5 februari 2010 13:57
Grymt fina bilder Keibo!
Tråkigt med koman där, men det kommer alltid nått gott ur nått ont sägs det.

Channa orientalis blir midre än bleherin,drygt 10 cm. Ska nog försöka på båda två, ska se om jag kan byta 540:it till ett 200-300 L med möbel eller nått kanske. Pengar handlar det inte om utan mer att det hade varit roligt att se lek och få dem att växa upp. Sen om man kan få bra betalt så blir jag inte ledsen.:p

Angående algerna, pröva ha släkt i 3-4 dygn. Var lite otydlig där, glömde ordet "mindre" i meningen.:D Växterna klarar sig utan problem några dagr utan ljus.
Jag kör med UV-filter. Det kanske håller tillbaka en del men visst får jag tillströmning av alger. Går inte att komma ifrån.
Om du nu har en bra slang med koppling o allt, försöka att köra VB en gång i veckan. Tills du får bort algerna. Tror att det kan vara kruxet.

Mina Fengäddor tycker jag det är ganska bra fart på. Tycker att öronålen är lite för hysterisk av sig. Gillar stora lugna fiskar. Känns lite intelligentare på nått vis.:)

Inte rocka med påfåglarna va?! Dem är väll lite för nyfikna av sig. Vill ju gärna smaka o känna på allt man stoppar ner. Skulle kanske gå med dina channas o RTC. Det kan bli dyrt. Blev själv avrådd pga Påfåglarna. Ta dig en funderare på den.

Ska se om jag kan posta lite bilder, kan bli svårt att se fisken dock då jag äger, just nu, sveriges repigaste 720:(.
#73 - 5 februari 2010 14:26
ohh där kom bilderna vi ville ha!, haha
Super snyggt....
Vill oxå ha 720l eller större...
#74 - 5 februari 2010 14:42
fina bilder:)
#75 - 5 februari 2010 15:58
Funderar på att slita bort den BTN modul (egentligen är det två men en syns inte för gruset täcker den hela tiden) som sitter i botten av akvariet, i samband med detta kanske jag lika gärna skulle ta och rengöra mitt filter ganska rejält eftersom det ändå kommer torka i samband med det arbetet. Och om akvariet då ändå torkar ut och så borde jag kunna borsta bort de flesta av tofsarna med en diskborste tänkte jag.

Jo jag ska prova ha släckt i 2-3 dagar efter helgen då jag förhoppningsvis/tyvärr beroende på hur man ser på det sålt mina påfåglar samt TSN:en. Var även en kille som ville ha pris på mina snakeheads så det känns lovande. *Notering: Detta är inget försök att sälja saker här på blocket, all form av försäljning och saker sker via annonsen och den får ni leta upp själva på blocket, ni som läser detta bor ändå söderöver så det är förmodligen inte ens av intresse! :p*

Det var med tanke på att påfåglarna skulle åka som jag tänkte att RTCn skulle ha någon form av kompis på botten och jag tänkte då på en sötvattensrocka av något slag. Tips på roliga arter som normalt inte brukar kosta med än kring tusenlappen i butik mottages varmt för någon "begagnat marknad" för så balla fiskar finns inte här uppe! :(

Sen tror jag faktiskt att jag skulle vara nöjd, med två channor som kan bli dryga metern, en silver aro i liknande storlek och en stor tjock RTC samt en rocka skulle vara nog för att göra mig nöjd med karet! :D Men detta kräver ju definitivt en uppgradering av karet under sommaren... Guuuuud va synd! :rolleyes:

Och öronålar ser flummiga ut, men det är en del av deras charm. Det och deras eviga leende! :)

Köp det, alla kar som inte är 2 meter långa känns som fotbad efteråt Racerman! :)
Bilagor:
#76 - 5 februari 2010 19:48
Låter som en total makeover, ny projekt tråd kanske?:D
"Keibo goes Asien 720,[SIZE=1]liiiite SA med rtc[SIZE=2]"
Nått sånt....

Ett tips är kolla upp vilka importörer/lager dina zoohandlare tar ifrån.
Här kan du söka på vad Glaser och Imazo m.f. har hemma.
Brukar kolla lite där, det som är intressant brukar ligga runt 500 :- och ^
Sök på alla listor så att du verkligen får med allt. Sen tryck "Ctrl+F" och sök på "few", så brukar du hitta udda arter.

Låter som ett riktigt maffigt kar. Men som du säger, du behöver nog snart öka i volym för att det ska dels se bra ut och att fisken ska må bra. 1m2 botten yta har jag för mig att de vanligare rockorna i handeln vill ha. Så 1 meter på djupet hade ju inte skadat:D

Öronålar är skosnören på uppåttjack!;)

Glömde kameran, gottgör i helgen.
[/SIZE][/SIZE]
#77 - 5 februari 2010 21:13
sjebbe skrev:
Låter som en total makeover, ny projekt tråd kanske?:D

"Keibo goes Asien 720,[SIZE=1]liiiite SA med rtc[SIZE=2]"

Nått sånt....

Ett tips är kolla upp vilka importörer/lager dina zoohandlare tar ifrån.

Här kan du söka på vad Glaser och Imazo m.f. har hemma.

Brukar kolla lite där, det som är intressant brukar ligga runt 500 :- och ^

Sök på alla listor så att du verkligen får med allt. Sen tryck "Ctrl+F" och sök på "few", så brukar du hitta udda arter.

Låter som ett riktigt maffigt kar. Men som du säger, du behöver nog snart öka i volym för att det ska dels se bra ut och att fisken ska må bra. 1m2 botten yta har jag för mig att de vanligare rockorna i handeln vill ha. Så 1 meter på djupet hade ju inte skadat:D

Öronålar är skosnören på uppåttjack!;)

Glömde kameran, gottgör i helgen.

[/SIZE][/SIZE]

"Keibo goes asien med liiite sa med arowana" eftersom rtc är från asien kanske? :p Eller?

Jo brukar kolla där men few lät som ett bra tips. Frågan är vilka rockor som är ihärdigast, vill inte att de skall dö bara för att man typ missar ett vattenbyte...
2 kvm bottenyta vore nice, 2,5kvm ännu mer nice. Funderar dock på om man skulle ta detta kar i någon form av plast istället? Kanske med en rundad frontruta? Byter nog inte projekttråd, men döper kanske om denna och så länge detta kar är kvar så får den här tråden vara den som gäller. Döper dock gärna om den om du vill ha dina små projekt här i med sjebbe! :)
#78 - 5 februari 2010 21:44
Keibo skrev:
"Keibo goes asien med liiite sa med arowana" eftersom rtc är från asien kanske? :p Eller?

Jo brukar kolla där men few lät som ett bra tips. Frågan är vilka rockor som är ihärdigast, vill inte att de skall dö bara för att man typ missar ett vattenbyte...

2 kvm bottenyta vore nice, 2,5kvm ännu mer nice. Funderar dock på om man skulle ta detta kar i någon form av plast istället? Kanske med en rundad frontruta? Byter nog inte projekttråd, men döper kanske om denna och så länge detta kar är kvar så får den här tråden vara den som gäller. Döper dock gärna om den om du vill ha dina små projekt här i med sjebbe! :)

Aron finns i australien och asien om jag inte e helt kass. Rtc blev jag osöker på ni bara för de.:D Rättning kommer hahaha (rättning rtc frodas i amazonfloden :))

Tror rockor är ganska känsliga mot just nitrit. Men den var ju bra i ditt kar sa du ju :). Tror du mer får sikta in dig på nån mindre art. Som inte blir så stor. Sen är ju priset vesäntligt. Tittade lite på listerna nyss, hittade rockor på Glaser strax under lappen.;)
Om du väl får dem att äta så är det nog inga problem.

Akrylglas, eller som Bong: Trälåda, dammplast och skitstor ruta :d

Ja, mina små projekt, dem ligger i startgropparna. Channa orientalis har jag ju tre av i ett artkar. Funderar på 2 till så att man garderar sig för parbildningens skull.
Channa bleheris känns som en svårare nött att knäcka. Antingen 4-5 st i 250-300 liter eller drygt 10 st i 540. Men måste nog ställa det hos mor o far. Dem har exemplariska temperatur förhållanden i källaren. Dock så är dem lite svår övertalade. Men jag är manipullativ av mig By nature :)

Hru skulle den ändrade rubriken på tråden låta då?
#79 - 6 februari 2010 02:11
Aron kommer även från amazonas. Silver arowanan som jag har kommer därifrån iaf.
Rtc kommer faktiskt från amazonas som du säger - men de odlas friskt i asien för både akvaristik som för sportfiske och jag har för mig att min lilla rackare kommer från asien den med. :)
Men i så fall blir det ju ett asien + sa kar, 2 channor från thailand och 2 firrar från amazonas. Om jag dessutom skaffar en rocka så lär ju den vara från SA den med så då stannar jag nog med den nuvarande rubriken. Men om jag ändå ska ompopulera akvariet och du vill skapa en gemensam projekttråd så skulle vi i och för sig kunna skapa en ny tråd. Vore kul att fortsätta detta bollande men med bilder på ditt med, och jag är för lat för att bolla i två trådar! :P
#80 - 6 februari 2010 17:10
Haha, aja båda kommer att leva och frodas i ditt kar. Så "SA och Asien goes Umeå" Kanske? Har för mig att du bor där nånstans. "upp igenom" har du sagt iaf :D

Jag tycker som du, att det funkar med tråd. Om du vill ändra rubriken är det upp till dig. Tror innehållet blir det samma ;)

Har du kollat listorna över rocka? Tror att akvarielagret tar ifrån Glaser om du kan ta det den vägen. Kommer bli maffigt med din blandning!!

Angående mina projekt så har jag nu fått klartecken från mor och far. Mitt 540 kommer stå i deras matkällare med sommartemp på 22-24 c och vinter temp på 18-19 c. Perfekt för subtropiska fiskar.[:-38] [SIZE=1](channa bleheri)[/SIZE]
[SIZE=2]Så nästa månad ska det beställas ca 7-8 st. Under tiden ska kares flyttas, startas upp och sen ska det fyllas upp med MKT växter.
Nästa månad kommer även 2-3 till orientalis till mitt artkar. Har faktiskt börjat se tillstymmelse till parbildning nu när flytväxterna börja ta sig *Wohooo*

Jag och min bror beställde idag var sina Hujetas. Kommer passa bra bland fåglar och gäddor när channa flyttar ut.
[/SIZE]
#81 - 6 februari 2010 17:30
Bilder

540 innan

Pågåglar i bakljus

Big D, bilden till passkontrollen:)

Datnoides Campbelli
, men Big D ska ju alltid vara med *suck*

Datnoides Campbelli. ända bilden där han var ensam, inte blev skymd och var i skärpa

Channa pulchra VF, tar en nypa luft

Channa pulchra VF, i sitt gömställe

Ska se om jag kan få in bilder från 720 och mina små channa orientalis imorgon. Det där med kamera är tydligen svårt att komma ihåg[:o]
#82 - 6 februari 2010 18:08
Nice, blir ju riktigt bra med cash om du lyckas odla fram ett par kullar med :)

Gillar dina bilder, och att du lyckats få din Pulchra att fungera ihop med påfåglar! Mina går knappt ihop med min mindre marulioides som ändå mäter 25cm. Än mindre går de bra ihop med växter som det syns på bilderna :)
#83 - 6 februari 2010 18:48
vilka är det som inte går ihop med växter och vad gör dem med dessa?
#84 - 6 februari 2010 23:32
Keibo skrev:
Köp det, alla kar som inte är 2 meter långa känns som fotbad efteråt Racerman! :)

hahaha jo märkte det när jag skaffade 240 liters karet, det här karet kan jag ha länge var min tanke! men nu så.....
Ja du har fått det riktigt snyggt i karet, älskar dina fiskar!:)
#85 - 6 februari 2010 23:53
Mina påfåglar provbiter allt, sliter i växterna när de blir minsta hungriga och drar ofta av crinum-lökens blad eller skadar dem så att be börjat ruttna. Dessutom använder jag mycket sjunkande foder som de gillar att plocka ut ur mina vanliga växter med våld...

De sliter även i växterna när de blir revirhävdande. Och eftersom mina snakeheads äger halva botten av akvariet sker detta ganska ofta då de krigar friskt kring den lilla yta som finns kvar. De har ju inte ens hunnit para ut än (annat än de båda svarta som la ägg just då lampan släktes natten mot idag. Men när jag vaknade i morse var äggen borta och min gibbiceps var lite rund om magen :rolleyes: ).

De bägge som har hört av sig på min annons svarar nu inte på sina mail de fått tillbaka från mig och jag börjar tycka att det drar ut på tiden då det kliar riktigt rejält i fingrarna just nu! Tror det blir en Potamotrygon Motoro faktiskt, men vi får se!

Edit: inressant är dock att mina påfåglar gick jättebra med växter fram tills dess att jag började a dem i detta kar med snakeheads...
#86 - 6 februari 2010 23:55
Racerman skrev:
hahaha jo märkte det när jag skaffade 240 liters karet, det här karet kan jag ha länge var min tanke! men nu så.....

Ja du har fått det riktigt snyggt i karet, älskar dina fiskar!:)

Var mycket mycket mycket mer nöjd med den skape som jag hade tidigare just innan olyckan, men de rötterna var heltäckta av tofsalger och det var bara att ta ur dem och steka dem i pizzaugn i 200 grader i ett par timmar innan foto kunde tas. Nu har jag lämnat dem till en polare som ändå skulle blästra sin bil för att se om han kan få fram den där snygga röda hinnan på rötterna igen :)
#87 - 7 februari 2010 12:01
Pröva med en rescape. Då kan de gamla reviren försvinna och de nya kan minska bråken du har i karet. Försök ge dina channa gömställen som påfåglarna fysiskt inte kan ha. Mindre, smalare osv.

Har läst att tätare VB(var 3:e dag) och en höjd temp(runt 28 c) kan få påfåglar att para ut. Kan bli enklare att få en snabb rangordning då kanske.
Kul ändå att de lekte!
Har två st som grejat kring en sten ett tag. Försöker flytta på den, glider över den och vibrerar. Gör så med 1 veckas mellanrum. När jag väl fått ut ett par så gör jag mig nog med de andra två. Till förmån för andra fiskar :D

Hoppas du blir av med dem, alltid lättare att bli av med par dock:)
Hur stor är motoron när du får den?
#88 - 7 februari 2010 21:52
Tog ur de två mörka påfåglarna och snakeheadsen idag och la dem i ikeabaljor med lock på medans jag rengjorde karet lite. Då blev det fart på grejer! TSNen fick smaka påfågelnäbb då två av påfåglarna genast tog den del av akvariet där TSNen ALLTID ligger. :D Så det verkar som att vattenbytet samt omslängning av rötterna i samband med städningen redan har "betalat" sig. Och nu tror jag att jag har fått bud på alla fiskarna via mail, tacka guuuuud för blocket! :D Fick faktiskt inte ett enda svar på akvarieföreningens hemsida! :(

Men det är lättare att sälja par, ja!

Ska inte köpa en motoro mindre än 15 cm då det är känsligare då de är små. Antingen åker jag ner till stockholm och hämtar hem en eller så får jag betala det dubbla för en här uppe... Man skulle kanske samordna något med någon annan akvarist norrifrån!
#89 - 8 februari 2010 09:12
GRRRRRRRRR! Jag ska aldrig mer lyssna på mig själv...

Jag säljer ju som sagt fiskarna mina för att kunna tömma bort, och sälja de andra karen jag har där de olika nya individerna går. Jag var igår i kontakt med en person som var intresserad av hela min befolkning i mitt lilla 720 "sa". Han kom hit och kollade på fiskarna och sa direkt: "vore du intresserad att av att köpa ett 375 liters kar för 1500 spänn ? Du kanske dessutom är intresserad av min RTC hona då jag såg att din är en hanne. Min är i och för sig 40 cm men din kommer nog ikapp om du matar dem smart..." 1500kr är ungefär vad folk erbjudit mig för fiskarna, så nu innebär det att jag kan byta upp mig i "backup" akvarium i utbyte mot mina fiskar samt att jag förmodligen kommer köpa den där, jävligt fina, RTCn.

Jag hatar mina klåfingriga fingrar! Jag som bara skulle sälja... :D
#90 - 8 februari 2010 15:36
Haha, det blir sällan som man tänkt sig :d

Men det är påffarna och channa maurolides du skulle sälja?
Tsn, RTC, micropelltes och arowana ska du ha i 720?

Man är så trött nu efter jobbet att man tappar bort sig bland raderna...:confused:

När jag haft bråk i karet har jag alltid börjat med en möblering innan jag funderar på att sälja. Det var ju bra att det gick vägen,

1+1 rtc, när blir den könsmogen? Har det förekommit lek i akvarium på dessa?
#91 - 9 februari 2010 13:38
sjebbe skrev:
Haha, det blir sällan som man tänkt sig :d

Men det är påffarna och channa maurolides du skulle sälja?

Tsn, RTC, micropelltes och arowana ska du ha i 720?

Man är så trött nu efter jobbet att man tappar bort sig bland raderna...:confused:

När jag haft bråk i karet har jag alltid börjat med en möblering innan jag funderar på att sälja. Det var ju bra att det gick vägen,

1+1 rtc, när blir den könsmogen? Har det förekommit lek i akvarium på dessa?

De fyra albino påfffarna är nu sålda och ett 375 liters står nu hemma hos mig och i det ligger en stor och mycket mycket fin och kelvänlig RTC. Har förövrigt ett tips till hur man fångar stora fiskar smärt & skvättfritt: plastkasse! Bara fånga fisken sen göra lite hål i påsen så vattnet far ut innan man lyfter ur den. Så fångade jag min baddare i alla fall. Fast jag tror det fungerar sämre om fisken har tänder och gillar att bitas som min stora channa. :D

Ska prova min stora RTC tillsammans med min stora channa och om de inte bråkar innan helgen så får min stora snakehead stanna. TSNen åker till skellefteå i helgen... Och jag tror en kis med namnet Patrik kommer ta mina mörka påffar med. Så då blir det en stor snakehead och en stor RTC i 720 liters karet och liten rtc, 2 micropeltes och en aro i det nya karet. Dock saknar jag täckglas och ramp så det får jag fixa innan aron eller micropeltes kan flytta dit då de ju hoppar en del...

720+375+222+50+50+20=1437 liter... :p Vilket fortfarande är mindre än det stora karet jag vill beställa i sommar. :D

Ommöblering brukar lösa ciklidbråk men det löser inte dispyter mellan större fiskar som tar revir större än akvariet tippar jag... :p Och jag har hört att odling av RTC är möjligt i 5000 liters akvarium men jag vet inte vilken storlek det var på dem då.
#92 - 9 februari 2010 15:49
Keibo skrev:
De fyra albino påfffarna är nu sålda och ett 375 liters står nu hemma hos mig och i det ligger en stor och mycket mycket fin och kelvänlig RTC. Har förövrigt ett tips till hur man fångar stora fiskar smärt & skvättfritt: plastkasse! Bara fånga fisken sen göra lite hål i påsen så vattnet far ut innan man lyfter ur den. Så fångade jag min baddare i alla fall. Fast jag tror det fungerar sämre om fisken har tänder och gillar att bitas som min stora channa. :D

Ska prova min stora RTC tillsammans med min stora channa och om de inte bråkar innan helgen så får min stora snakehead stanna. TSNen åker till skellefteå i helgen... Och jag tror en kis med namnet Patrik kommer ta mina mörka påffar med. Så då blir det en stor snakehead och en stor RTC i 720 liters karet och liten rtc, 2 micropeltes och en aro i det nya karet. Dock saknar jag täckglas och ramp så det får jag fixa innan aron eller micropeltes kan flytta dit då de ju hoppar en del...

720+375+222+50+50+20=1437 liter... :p Vilket fortfarande är mindre än det stora karet jag vill beställa i sommar. :D

Ommöblering brukar lösa ciklidbråk men det löser inte dispyter mellan större fiskar som tar revir större än akvariet tippar jag... :p Och jag har hört att odling av RTC är möjligt i 5000 liters akvarium men jag vet inte vilken storlek det var på dem då.

Smart där med påsen! Jag har sett de använder blöta handdukar på tuben när de transporterar större fisk. Alla sätt är bra utom dem dåliga.:D

Hoppas att de funkar med dina fiskar då. Har du tänkt på inredning någnting lr? Samma?
Förutom inredning är täckglas att föredra när man håller ormhuvuden. Hittade min första channa bleheri i hallen. Det är ca 6 meter(!) från karet i vardagsrummet till skohyllan i hallen. Snabbt ner i karet och fick faktsikt liv i han igen.
Men hans slemskikt var skadat, tog nästan 2 veckor innan han började betee sig normalt.

720+540+100=1360 liter(plus en damm på ett par kubik)

Bli först att odla rtc då! Där kan finns det pengar. Men då får nog resten av fiskarna gå[:o]
#93 - 10 februari 2010 07:28
sjebbe skrev:
Smart där med påsen! Jag har sett de använder blöta handdukar på tuben när de transporterar större fisk. Alla sätt är bra utom dem dåliga.:D

Hoppas att de funkar med dina fiskar då. Har du tänkt på inredning någnting lr? Samma?

Förutom inredning är täckglas att föredra när man håller ormhuvuden. Hittade min första channa bleheri i hallen. Det är ca 6 meter(!) från karet i vardagsrummet till skohyllan i hallen. Snabbt ner i karet och fick faktsikt liv i han igen.

Men hans slemskikt var skadat, tog nästan 2 veckor innan han började betee sig normalt.

720+540+100=1360 liter(plus en damm på ett par kubik)

Bli först att odla rtc då! Där kan finns det pengar. Men då får nog resten av fiskarna gå[:o]

Jo handukar fungerar ju även under vatten då de håller fast fisken så den inte skadar sig under transporten utan att fisken får problem att andas.

Tror inredningen blir mer sparsam, och modulerna på botten av akvariet måste bort! Sätter nog in de i det nya karet så är man ju bara en pump ifrån ett nytt filter :P Sätter de nog lite längre så kan jag t.o.m. ha ytavrinning med hjälp av dem. Då man matar med rå fisk blir det en del fett på vattenytan så det vore nog sjukt bra för såväl akvariets utseense som för fisken.... Så det blir nog inte mycket inredning på botten, i alla fall inte sån som inte min "lilla" red tail kan simma ovanför.

Jo det är tur att en RTC inte kan hoppa för just nu går han i det akvariet som inte har täckglas. Vore sjukt kul att odla RTC, men i en etta på 37kvm med en maximal yta för akvarium på typ 2,5kvm kan det bli lite tajt om plats. :d Får komma och lämna dem i din pol över sommaren. Channa + RTC damm! :d
#94 - 10 februari 2010 22:41
Jag fick med en modul till mitt 720. Satte den högt på kortsidan, i med en pump och massa filtermassa.
Ligger nu på 2000 L + 2500 L/timme. Med 11L + drygt 6-7 L filtermassa. Kommer kännas skönt när man ser att bakterierna börjar komma igång.
Någon mer som tycker att Gibbicepsen skiter överlägset mest av alla fiskar man kan ha? Har två st runt 20-25, och deras skit får påfåglarnas bajskorvar likna inredning. Det ligger överallt!!!!
Hade det inte vart för att de är så aktiva på dagarna, roliga att se på helt enkelt, hade gjort mig av med båda två nu på stört.

Men bakrundsmodulen sitter kvar då och kommer fortsätta funka som filter?!

Inget är omöjligt, såg på Tuben aros leka och romma i ett 220 gallons. Är tokdålig på gallons vs liter. Men det är väl mellan 400 - 600 liter?

Funderar starkt på att köra en channa där i. Men först när guldfiskarna gott som test piloter och att jag ser att lägsta tempen på dygnet inte går under 15-16 c.
Problemet blir bara att det är drygt 14 mil mellan lägenheten och landet på Tjörn.
Jobbigt att åka och mata stup i kvarten. Guldfiskarna klarar sig lätt på alla mygg och växter som växer runt i kring dammen.
Channa kan få ha det som semester, få chan(na)s att ät upp sig :d

Ville bara tillägga att jag bytte till mig en soffa idag, Nypris 47 lök för 4 år sen. Ska nog sova i den idag.:p
#95 - 11 februari 2010 00:21
Gibbicepsen skiter som bara den ja, men de håller ju i alla fall borta ett par algsorter för mig just nu. Dock ska den bort då red talen nu spanat in den en hel del! ;)

BTN bakgrunden kommer sitta kvar, ja.

Det är ca.830 liter om det är U.S. gallons eller 1000 liter om det är U.K. gallons.

Låter skitnajs med damm. Guldfisk gör sig bäst i magen på channor ändå så. Hellre det än i skålar i alla fall. Tror channor som marulioides lätt pallar 17-18 under natten. Annars kan du ju sätta solceller på stugtaket som får ladda batterier som sen får värma dammen om natten! :D

Grattis till soffan, vad är den gjort av? Guld? Hur mycket la du ut? :)

Bifogar lite bilder på min nya prinsessa "Princess Peach"! :P

Får dra en helhetsbild efter att jag rescape:at på lördag, då ska jag även ha gjort lite andra spännande ändringar... ;)
#96 - 11 februari 2010 01:15
jäkla fin :)
#97 - 11 februari 2010 16:45
sandish skrev:
jäkla fin :)

Och alldeles för snäll nästan. Men den glidder fram genom karet som en liten val! Skitkul att se på!
#98 - 11 februari 2010 17:46
Du tror alltså på en marulioides?! Vsrför skulle inte en micropeltes klara samma temp.förhållanden?

Jag kan ju skaffa 300 hamstrar som driver massa små hjul. Sen till en generator som ger stöm till en pistong som rör sig fram och tillbaka. På pistongen limmar jag fast en bit skinn. Sen så får pistongen med skinnbiten ligga mot nått annat hårt med skinn. Lite friktion och vipps så har du värme. Ska rigga hela anordningen ovanför dammen så att pistongen går ner i vattnet och värmer upp lite grann varje gång den doppas.
Nån som har mkt hamster mat liggandes?:p
[SIZE=1]Väldigt trött idag, sry för offtopic :D

[SIZE=2]Det var nog US gallons. Så det är kanske inte helt omöjligt, Annars så skam den som ger sig.:)

Soffan är i skinn från ett litet mongoliskt pungdjur. Nä men seriöst så e de nån random italiensk soffa. Skulle aldrig lägga dem pengarna på en soffa. Det kan man få en hel del akvarieprylar för ;). Jag bytte den i gengäld mot mina tjänter och kunskaper kring hemafixeri.
Det tog slut med tjejen så hon fick den gamla trotjänarn.

Haha, val...verkligen perfekt synonym till rtc. Mkt fina bilder btw, ~60 cm? Hur bred är munnen om du skulle uppskatta?
[/SIZE][/SIZE]
#99 - 12 februari 2010 13:07
sjebbe skrev:
Du tror alltså på en marulioides?! Vsrför skulle inte en micropeltes klara samma temp.förhållanden?

Jag kan ju skaffa 300 hamstrar som driver massa små hjul. Sen till en generator som ger stöm till en pistong som rör sig fram och tillbaka. På pistongen limmar jag fast en bit skinn. Sen så får pistongen med skinnbiten ligga mot nått annat hårt med skinn. Lite friktion och vipps så har du värme. Ska rigga hela anordningen ovanför dammen så att pistongen går ner i vattnet och värmer upp lite grann varje gång den doppas.

Nån som har mkt hamster mat liggandes?:p

[SIZE=1]Väldigt trött idag, sry för offtopic :D

[SIZE=2]Det var nog US gallons. Så det är kanske inte helt omöjligt, Annars så skam den som ger sig.:)

Soffan är i skinn från ett litet mongoliskt pungdjur. Nä men seriöst så e de nån random italiensk soffa. Skulle aldrig lägga dem pengarna på en soffa. Det kan man få en hel del akvarieprylar för ;). Jag bytte den i gengäld mot mina tjänter och kunskaper kring hemafixeri.

Det tog slut med tjejen så hon fick den gamla trotjänarn.

Haha, val...verkligen perfekt synonym till rtc. Mkt fina bilder btw, ~60 cm? Hur bred är munnen om du skulle uppskatta?

[/SIZE][/SIZE]

Tror nog micropeltes lever i lite varmare vatten, och jag har härt att den rent allämnt är känsligare än marulioides. Men å andra sidan är den mycket mer aggressiv och färgar ut snyggare. Samt växer snabbare ;)

Ditt hamsterprojekt blir mycket spännande att läsa mer om. Men varför inte få pistonen att borra bergvärme åt dig när du ändå håller på?

Jag vill också slippa betala så mycket för mina möbler... Utan att pruta på utseendet på dem d.v.s.

Den är ca. 45 cm lång och munnen är minst 8 cm bred... Såg den "gäspa" och det fick den förut så imponerande channan att se ut som en liten guppy... Min marilioides har minst sagt respekt för den nytillkommna firren!
Vet inte vad jag ska kalla henne. Förslag? (Ja alla stora fiskar ska ha namn! Min snakehead heter t.ex. Bamse. :D )
#100 - 12 februari 2010 16:51
ok, ska kolla över den channan. Tycker bara dem är så grymt fula som små. Micropeltes är ju snygg med sina orangeröda inslag. Nått förslag på en tropisk channa i daglighandeln?

Nja, utseendet är inte allt keibo;) När jag prövar möbler, bilar sängar osv är det känslan som ska kännas rätt. Sen så får det kosta i så fall. Har jag inte pengar så får jag spara om det är värt det. Jag försöker tänka så iaf [:o] Helt klart är iaf det gjorde jag inte gällande mitt nuvarande 720. Jag stör mig nått fruktansvärt på aluramen som är målad 4 ggr. Det släpper lite här och var och framsidan är grymt repig.

Vilket gott gap! Inga problem med pellets, räkmix och alaska pollack där inte ,lr?
omkretsen före och efter matning då? skiljer det sig mkt?

Jag tycker Berta, som i "Big Bertha". Känns som en kort, tjock tant från Skåne som bränner bullar i ugnen och nyper små barn i kinderna.
Margareta, bra namn på en mal.

Mina namn hittils
channa bleheri : Theresefisken
Polypterus senegalus : Brutus
Channa Pulchra ; Markus
Datten : Tiger (fyndigt, jag vet)
Påfåglarna : 1 2 3 4
Resterande måste prestera mer för att få sig förtjänta av namn
#101 - 27 februari 2010 10:31
Jag har ju ingen officiel tråd men keibo(vart han nu är) sa att det var ok att jag la lite info om mina små projekt här.

Mitt channa orientalis-kar står nu på standby. Hittade två st på golvet, en i hallen och en under gardinen i köket. Man tror alltid att man täckt tillräckligt men icke. En kvar. så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med detta kar.

Mitt 720 har fått nya invånare och gamla har åkt ut. Samtliga påfåglar åkte igår efter att dem nackat en indisk clown knifefish. I vredesmod gav jag i stort sett bort alla 4.

Letat så länge efter denna fisken. Rolig storlek på den med, 13-14 cm. Den var ganska hög så jag trodde att denna kan ju påffarna inte bara ta. Har en polypterus ansorgii som är betydligt mindre.
Matade dem proppfulla, när dem jäste som mest så koppade jag i. Lite nyfikna tittade dem på knivfisken och sen lät dem den vara, trodde allt var lungt. Började lägga på täckglasen när jag såg en påfågel komma simmandes med den i munnen. Dem åt inte ens upp den utan slet den i två.
Att man alltid ska lära sig the hard way.[:(!]

Ist har nu 3 st channa marulius flyttat in. Har märkt på samtliga fiskar hur beteendet har ändrats. Vågar ta för sig mer. Samtliga ormhuvuden är framme, Tigerfisken åt riktigt bra fast fengäddorna är lika trötta och goa som innan.

I mitt 540 ska jag bygga en bakrund med Lux-skivor. Blir nog baksidan och en eller båda kortsidorna. Mer om detta kmr i en egen tråd när jag har städat ut balkongen så jag får lite arbetsrum.

Keibo? update?!
#102 - 27 februari 2010 12:29
Riktigt snygga oscar du har. Ska bli kul att följa dena tråd.
Har 6 st oscar själv ihop med Triangelciklider.
#103 - 3 mars 2010 23:06
Hej allihopa. Har inte hänt speciellt mycket sen sist egentligen...

Lyckades sälja min stora marulioides, men fick strax tillbaka den igen. Nu är jag under färd med att sälja såväl den som min red-tail då jag känner att det blev lite glest befolkat med bara dem och mina mörka påfåglar i akvariet. Istället tänkte jag försöka trycka i mina micropeltes där i hopp om att de inte möter samma öde som din knivfisk. Tråkigt att höra förresten. Brukar finnas inne att köpa nya rätt ofta, men det gör ju ändå inte saken mindre jobbig. Det förvärrades ju dessutom av situationen med dina channor som begick självmord... Jäkligt trist när de lyckas smita. Själv kör jag på 4-5mm täckglas för att vara på den säkra sidan då mina har rätt mycket massa att försöka krossa rutor med...

Har hunnit skaffa moonlight lampor nu med till mitt 375-400L (vad det nu var för storlek) så nu saknas bara en lysramp för dagtimmarna med. RTCn (den lilla) och mina micropeltes går där i tillsammans med min lilla segelfenspleco och de verkar trivas och växa bra! Alaska Pollock och levande foder till dem fungerar kanon!

Min arowana har äntligen börjat knapra i sig mer mat och har vuxit makalösa 2cm på 3 veckor nu så det känns helt klart spännande att få bort de stora fiskarna för att göra plats för de blivande jättarna.

Var i kontakt med en glashandlare här om dagen om mått och kostnad för ett lite större kar här hemma. Jag ska inte avslöja för mycket innan jag vet vad det blir men över 1500liter blir det nog i alla fall. Frågan är bara hur jag ska lösa bänkbyggandet då mitt betonggolv inte direkt är plant...
#104 - 3 mars 2010 23:09
Riktigt snygga oscar du har. Ska bli kul att följa dena tråd.

Har 6 st oscar själv ihop med Triangelciklider.

Tack, de vita simmar inte längre i mina vatten men de mörka är kvar och det ser ut som att de får stanna, för stunden... :)

Gillar inte riktigt växtätande ciklider, och om det jag skrev tidigare om påfåglar som rör växter så verkar mina mörka inte göra det längre alls. Min red tail flyttar dock både rötter och växter lite när den vill... :(
#105 - 4 mars 2010 16:32
Varför fick du tillbaks din marulioides?

Ja, det är trist när dem hoppar ur. Det har tydligen inte med att vattnet är kasst eller liknande(oftast iaf) utan att de jagar naturligt mat på och ovanför vattenytan. Dem ser vart det är täckglas o vart det finns en glipa.

Sjysst med moonlight, bilder!! Är det slinga eller separata lampor/lysrör?
Alaska pollack gör underverk på mina channor/fengäddor, måste vara mkt nyttigt där i.
Kanske räcker med att den är rå och inte tillagad som skalade räkor är. Försvinner ju en del godsaker då.

1mx1mx2m låter bra tycker jag. Nåt jag ska satsa på iaf. Kanske längden blir anorlunda, får se på förutsättningar när det ges.

Keibo, har du bilder på dina marulioides som ungfisk? Jag har börjat misstänka att mina marulius är marulioides. Säljaren sa att det fanns bilder på ett stort exemplar på blocket, det var han helt säker på. Jag som är en flitigt blocketbesökare vet att det är maruliodes som funnits/finns sedan någon månad tillbaks. När jag hävade detta så blev han lite osäker på om han hade skrivit rätt latinska namn på sina fiskar.
Skulle underlätta väldigt mkt då jag inte lyckats pricka rätt på goggles än så länge.

By the way, 4 st channa blue galaxy simmar nu med min ensamma orientalis, ska se om det går bättre . Proppat mathållet med filtervadd för att undvika flyktförsök[:o]
#106 - 4 mars 2010 17:26
Jag fick tillbaka den för att han tydligen inte kunde hindra den från att hoppa ur. Den hoppar inte alls hos mig konstigt nog. :) De hoppar mest i början dock, då de försöker ta sig tillbaka till den plats de bodde länge på sist. Mina öronålar gör likadant men har i princip splutat göra så sen de vant sig vitt sitt nya hem.

Det är spots, 4 LED lampor i varje spot och de lyser inte lite kan jag säga! En av dem sitter fäst på ena kortsidan och kastar ett starkt sken på väggen som finns en halvmeter bort från andra kortsidan! Och sugkopparna som de sitter på är faktiskt riktigt bra!

Jag kokar aldrig min alaska pollock numera, tinar i kallvatten och sköljder dem och kramar ur dem noggrannt för att få bort det mesta av det där oljiga och salta. Sen sliter jag dem bara i bitar med fingrarna och ger till firrarna.

Trevligt att du inte ger upp. Ynglena på de där är ju dessutom mer värda! Så nu håller jag tummarna för dig!
#107 - 4 mars 2010 17:43
Här kommer lite bilder på min Channa i storleken 6-9cm. Dock så färgar de ut lite olika beroende på vilket humör de är på. Bifoga en bild på dina så ska vi ta och klura lite på det!
#108 - 4 mars 2010 18:03
Här är några bilder från LED lamporna. Bilderna blir inget vidare då man måste stå inom 50cm från akvariet hela tiden! :)
#109 - 4 mars 2010 20:06
Det är nog sant, verkar vettigt om man är fisk iaf. Men skulle vart bra mkt bättre om dem kunde hoppa tillbaks när dem insett att det är på tok för långt tillbaks till deras förra hem. Känslan av ånger innfinner sig sällan hos fisk har jag märkt ;)

Grymt snyggt ljus! Riktigt najsiga bilder. Är dem batteridriva? Fick mig att tänka på dem som går att köpa på Hornbach och liknande. Man "duttar" på dem så tänds dem?!
(sry glömde trycka på din länk låter mitt gamla utalande vara kvar som bevis på min dumhet :D )

Jag tinar också all mat i vatten, lätt ljummet dock. Även pellets:D Inte orkat köpa sjunkpellets än. Mina fengäddor, pluchran och bleherin käkar dessa.

Ja, jag håller verkligen tummarna. Ska dock försöka fiska upp(inte bokstavligt talat) den sista orientalisen. H*n är lite större och det verkar som om blue galaxyn inte riktigt kan släppa till. Vet du om blue galaxy är en avelsform eller om den bara inte fått nått latiskt namn ännu? Har hört att den kan vara avel på bleheri eller stewartii:confused: Tokigt nog har jag hört båda. Och det kan lika väl vara den ena som den andra.

Jag blev riktigt glad nu när du lagt upp bilder på din marulioides, för det känns till 95 % att det är just den. Vilket kan resultera i att jag kan byta in dem mot 2 st VF pulchra imon.
Ska leta tag i sladden till datorn så ska jag ladda upp lite shit på mina maru-någonting:D
#110 - 4 mars 2010 20:30
Bilder på Channa maru....:)

1
2
3

Bla bla bla, ja, jag vet att jag har sjukt repigt glas, massa lager och skitigt vatten.[:o]

Slänger upp lite bilder på andra som inte fått vara med än.

Polypterus delhezi

Channa orientalis

Channa sp. blue galaxy

Channa sp. blue galaxy
Notera färgskillnad som blir med ljuset. Azur blå är den rätta iaf.
#111 - 4 mars 2010 23:11
Jag noterade inte alls att du missat länken. ;)

Channor med sånna namn kan vara lite vad som, troligtvis rör det sig om Bleheri då dessa är vanligast i handeln. Tycker dessutom det ser ut som en bleheri. Annars tippar jag på Stewartii eller Gachua men lägg upp ett par bilder på "vilken fisk är detta"-delen på forumet så kan nog folk hjälpa dig med identifiering av vad du har lyckats få hem. Är det Gachua skulle jag vara riktigt avundsjuk! :)

Hmm... Din maru... var lite mer långdragen än min men har den en ljusblå (nästan vit men ändå lite blå) buk typ? För i så fall tror jag definitivt att det är en marulioides. Vore ju kul att kunna byta till sig sådana igen (för det var väl pulchra som hoppade ut för dig?), täck bara för ordentligt så! :) Kul att/om jag kunde hjälpa till! :p

Nu var det en kille ifrån Finland som mailade mig och funderar på att köra runt (han bor strax norr om Vasa) hela bottenviken för att hämta min Redtail och min Channa! Vilken kille, sitta 7-8 timmar i en bil enkel väg för att hämta två fiskar! Det kallar jag ambition! Han var visserligen inte helt hundra på när han kunde hämta dem, men man kan ju inte få allt här i livet. :)
#112 - 4 mars 2010 23:13
Förresten visst har du märkt att du har repor på ditt akv... Näh jag bara skämtar!

Mycket fina bilder, speciellt din channa orientalis! *Vill ha, vill ha, vill ha!!!*
#113 - 5 mars 2010 14:51
Ska kolla upp det där lite mer angående blue galaxy. Gucha är ju rätt lik den med.

Japp, buken skiftar lite åt det blåa hållet. Gott att höra att du är ganska säker. Jag är 100 % nu, efter har hittat bra skit på internet.
Nej, ingen pulchra har hoppat ur. Har bara haft 1 så därför passar det bra att jag "hittade" två till :D Det som hoppat ur för mig är 2 st bleheri och 2 st orientalis. Men det blir det ändring på.

Från finland? Men fixar dem det i 7-8 tim då? Skönt att höra att det finns dedikerat folk. Nu ska det fiskar maruliodes....
#114 - 5 mars 2010 15:08
Keibo skrev:
Här kommer lite fler bilder!

Otroligt häftiga fiskar!!
riktigt snyggt!
#115 - 5 mars 2010 18:35
Jo, men Gachua är lite mer fet i kroppen som vuxen, lättare att se skillnad på dem då. Bleheri finns som de flesta channor i ett stort geografiskt område och finns därför i ganska varierande färger. Gissar på att dina blue galaxy bara är "ovanligt" blå Bleheris tyvärr. :(

Kul att höra att det är marulioides! Marulius blir ju lite väl stor ens för din damm med sina 1,8 meter! :)

7-8 timmar fungerar nog om de kör fort, går 4-4,5h upp till Finland härifrån och sen så kör de fort i Finland! :P
#116 - 5 mars 2010 18:36
Toni skrev:
Otroligt häftiga fiskar!!

riktigt snyggt!

Tackar! Dock blir det ju i princip helt ny befolkning strax så det är bara hoppas man får till det lika bra då!
#117 - 5 mars 2010 19:06
Keibo skrev:
Jo, men Gachua är lite mer fet i kroppen som vuxen, lättare att se skillnad på dem då. Bleheri finns som de flesta channor i ett stort geografiskt område och finns därför i ganska varierande färger. Gissar på att dina blue galaxy bara är "ovanligt" blå Bleheris tyvärr. :(

Kul att höra att det är marulioides! Marulius blir ju lite väl stor ens för din damm med sina 1,8 meter! :)

7-8 timmar fungerar nog om de kör fort, går 4-4,5h upp till Finland härifrån och sen så kör de fort i Finland! :P

Pulchran blir också grövre, fast lite smidigare. Bleherin har ju bulldog-käft. Blue galaxy har något mindre bulldog-käft men ser lite bredare ut över kroppen än vad jag kom ihåg att mina bleheris var vid samma storleken.
Det gör inget om det är ovanligt blå bleheris. Grymt snygga firrar ändå.

Jag är ganska lättad över att det var maruliodes. Hade inte känts sjysst att sälja vidare en fisk som inte passar någonstans förutom i det vilda. Läste iaf att det den sällan blir över 1.2 m men att 1.8m var det största exemplaret som fångats.
Marulioides blr ju dock stor den med men betydligt "lättare att ha att göra med.
Hur gammal är din maruloides?

Hur som helst så simmar nu 3 st channa pulchra i 720:t. Dem hittade varandra direkt och har sett 2 st som har konstiga saker för sig. Vi får se vad som händer.

Hoppas du li av me dina fiskar så att du kan starta upp na planer....
#118 - 5 mars 2010 20:35
Jo snygga är de ju oavsett vilken channa det handlar om! :p

Marulioides maxstorlek är ca. 60 cm av vad jag hört så det är ju inte mycket mer än en fullvuxen segelfenspleco och sånna har ju folk i betydligt mindre akvarium... Min channa är i alla fall ca. 37 cm nu och är lika gammal som sitt syskon på 25cm, men alltså betydligt längre och MYCKET grövre. De var båda ca. 5-6 cm när de köptes på fiskaffären i november 2008. Hur gamla de var då vet jag dock inte. Förresten till små channor kan du prova Zophobas larver om din lokala djurhandlare har dem inne. De och daggmask fick mina channor att riktigt sticka iväg i storlek. Och fort gick det!

Om du får lek så ska jag personligen komma ned och... sno några av dig. ;)

Jo det ska bli spännande att se vad som händer härnäst... Det är inte jag som bestämmer det tyvärr utan det gör min impulsiva plånbok! :d
#119 - 5 mars 2010 21:30
Hanar brukar sticka iväg i storlek. Kan ha vart 1+1 du haft. Kollade precis på ett klipp när marulioides lekte i ett kar;) Nått som är gemensamt för samtliga ormhuvuden har jag läst är bredden på skallen. Hanar har bredare och "rundare" form medans honorna något spetsigare.

Maten till channorna blandar jag friskt. Dock måste åleds räkmix och röda mygg i för att Datten ska få i sig något. Ska pröva krill här näst. Ska pröva fånga levande mygglarver också. Man har kunnat köpa det förr men nu verkar det helt ha försvunnit här nere i väst...:confused:

Jag hoppas verkligen på lek. Vet inte hur mkt bleheris, datten och fengäddrona stör bara. Vad jag har sett och läst hittils så leker dem endast i artkar. Har ju 540:t som Bleheri och blue galaxy ska gå i sen så då kanske det blir av i båda karen.:p
Kommer du ner så ska du få "Spechel prajs får ju maj fränd":D

Vart köpte du din plånbok? Vi måste ha samma för min är det bara stora hål i. Ska ringa Genevé och säga att finns svart materia att hämta[:o]

Tänkte på en sak idag när jag gjorde VB. Har en modul som användes till filter. När vatten nivån fylls upp igen så kommer det ut massa "gojs". Filter gegga, hur gör du med en hel bakrundsmodul med filter i? Samma problem?
Blir dimmigt varje gång, men lägger sig efter 24 h dock.
#120 - 6 mars 2010 00:37
Har ju kvar båda, en kompis håller den lilla åt mig men jag vet inte var jag kan he den stora nu när det ska i nya i det stora karet.Ihop går de inte för den stora vill bara pippa och när den inte får det säger den nafs! :p
Hade dock varit jäkligt kul att ha kvar bägge och prova odla dem... Sådärja nu har du gett mig förhoppningar och nya idéer, tack så jä**a mycket! :d

Jag kör mest på alaska pollock, räkor och levande foder. Röda mygg kör jag i princip bara fram tills dessa att de är stora nog att äta annat. Och snart är det slut med det i och med att arowanan snart har lärt sig jaga. Nu ska jag bara lyckas med konsten att få någon av mina fiskar (annat än påfåglarna) att ta pellets.

Odlar du Pulchra lovar jag att hämta några! :)

Angående filterproblemet du har: Menar du att du har insuget till modulen långt ner eller långt upp?
Själv har jag mina insug dels i det nästan helt igensatta bottenfiltret och dels har jag det i mitten av bakgrunden. För att slippa att det blir "oljigt" och skitigt i akvariet suger jag därför ut vattnet från baksidan av bakgrunden och sprutar i det igen på framsidan. I och med att jag har slang som går hela vägen till toan och snabbkoppling till kranen går det hela smidigt och smutsfritt. En annan grej jag gör är att jag, då jag börjar tömma, alltid suger vatten den första minuten från utsidan av insugen. Det för att på så sätt "backspola" bort så mycket skit jag kan. [:-17] [;)]

Värre är det då med min modul som jag har som filter i "moonlight" akvariet. Har inte tänkt på det speciellt mycket (eftersom jag inte bytt vatten där än) men den har sitt insug i botten så i den lär jag få suga ut vattnet från utsidan av modulen med slangen riktad mot modulens insug. Det borde nog fungera, men lite skit lär dock rinna ut och det kan hända att filtren hinner torka en del. Men det går rätt snabbt att byta vatten så någon större fara är det nog inte. Och lite skit är bara bra.

Köpa plånbok? Nej jag använder någon annans, billigare så! ;)
#121 - 6 mars 2010 10:29
Keibo skrev:
Tackar! Dock blir det ju i princip helt ny befolkning strax så det är bara hoppas man får till det lika bra då!

Det tvekar jag inte på att du kommer får till.
#122 - 6 mars 2010 18:06
Keibo skrev:
Har ju kvar båda, en kompis håller den lilla åt mig men jag vet inte var jag kan he den stora nu när det ska i nya i det stora karet.Ihop går de inte för den stora vill bara pippa och när den inte får det säger den nafs! :p

Hade dock varit jäkligt kul att ha kvar bägge och prova odla dem... Sådärja nu har du gett mig förhoppningar och nya idéer, tack så jä**a mycket! :d

Jag kör mest på alaska pollock, räkor och levande foder. Röda mygg kör jag i princip bara fram tills dessa att de är stora nog att äta annat. Och snart är det slut med det i och med att arowanan snart har lärt sig jaga. Nu ska jag bara lyckas med konsten att få någon av mina fiskar (annat än påfåglarna) att ta pellets.

Odlar du Pulchra lovar jag att hämta några! :)

Angående filterproblemet du har: Menar du att du har insuget till modulen långt ner eller långt upp?

Själv har jag mina insug dels i det nästan helt igensatta bottenfiltret och dels har jag det i mitten av bakgrunden. För att slippa att det blir "oljigt" och skitigt i akvariet suger jag därför ut vattnet från baksidan av bakgrunden och sprutar i det igen på framsidan. I och med att jag har slang som går hela vägen till toan och snabbkoppling till kranen går det hela smidigt och smutsfritt. En annan grej jag gör är att jag, då jag börjar tömma, alltid suger vatten den första minuten från utsidan av insugen. Det för att på så sätt "backspola" bort så mycket skit jag kan. [:-17] [;)]

Värre är det då med min modul som jag har som filter i "moonlight" akvariet. Har inte tänkt på det speciellt mycket (eftersom jag inte bytt vatten där än) men den har sitt insug i botten så i den lär jag få suga ut vattnet från utsidan av modulen med slangen riktad mot modulens insug. Det borde nog fungera, men lite skit lär dock rinna ut och det kan hända att filtren hinner torka en del. Men det går rätt snabbt att byta vatten så någon större fara är det nog inte. Och lite skit är bara bra.

Köpa plånbok? Nej jag använder någon annans, billigare så! ;)

Det ska tydligen gå ganska bra att odla marulioides i akvarium. Inte kräsna med ph, hårdhet osv. Temp och ensama så ska det gå.

Pröva att blötlägga pellets. Det har fått mina channor att äta dem. Glöm inte att "klämma" dem innan du lägger ner dem. Så att du får ur luft så att dem sjunker.
Du kan även tina annan mat med pellets, så det blir lite blandat. Detta var nog kombon så gjode det.

Har hört om dropeye på aros? Lär dem ta mat ur handen övanför ytan. ska tydligen förhindra detta.

Jag har en modul som sitter i hörnet i överkant. Insuget är undertill och utloppet precis under vattenytan. När jag gör VB så torrläggs en del av filtermattorna, inte så farligt under en kort stund hoppas jag. Men när jag fyller upp och vattennivån börjar nå utloppet så "rinner" det ut filtergojs. Mkt irriterande. skulle ju faktiskt kunna suga lite i modulen som du sa. Tänkt lite i dem banorna men det har kännts lite fel med tanke på bakteriekulturen. Den får gärna stanna kvar i karet. Har ju dock 11 liter i ytterfiltret så att det kanske inte är hela världen.

Nått nytt angående finländaren?
#123 - 8 mars 2010 14:24
Ska svara mer utförligt senare men så länge kanske man kan locka till sig idéer till den här tråden... ;)
#124 - 10 mars 2010 23:16
sjebbe skrev:
Det ska tydligen gå ganska bra att odla marulioides i akvarium. Inte kräsna med ph, hårdhet osv. Temp och ensama så ska det gå.

Pröva att blötlägga pellets. Det har fått mina channor att äta dem. Glöm inte att "klämma" dem innan du lägger ner dem. Så att du får ur luft så att dem sjunker.

Du kan även tina annan mat med pellets, så det blir lite blandat. Detta var nog kombon så gjode det.

Har hört om dropeye på aros? Lär dem ta mat ur handen övanför ytan. ska tydligen förhindra detta.

Jag har en modul som sitter i hörnet i överkant. Insuget är undertill och utloppet precis under vattenytan. När jag gör VB så torrläggs en del av filtermattorna, inte så farligt under en kort stund hoppas jag. Men när jag fyller upp och vattennivån börjar nå utloppet så "rinner" det ut filtergojs. Mkt irriterande. skulle ju faktiskt kunna suga lite i modulen som du sa. Tänkt lite i dem banorna men det har känts lite fel med tanke på bakteriekulturen. Den får gärna stanna kvar i karet. Har ju dock 11 liter i ytterfiltret så att det kanske inte är hela världen.

Nått nytt angående finländaren?

Blir inte att ha kvar marulioidesen i alla fall för finländaren har hört av sig och kommer sista helgen nu i mars och hämtar såväl min stora marulioides som min red tail troligtvis.

Ska prova med ditt pelletstrick, men först måste jag lära dem att mygglarver inte bits... Fega små kräk. :p

Har min aros akvarium upp-pallat på ett leica block i höjd så h*n tittat mestadels uppåt på en ändå. Men ska göra det då den går i ett större kar, har ju gjort så med mina red-tails med. Bra för att man då kan säkerställa att de får mat och inte bara mina tjocka rovgiriga snakeheads som fortfarande (och förhoppningsvis alltid) är rädda för mina händer! :D

Med 11 liter filtermassa i ett 540-literskar och bra cirkulation genom den kan du nog vara rätt lugn.

Uppdatering: Efter att jag råkat snubbla in på den här annonsen på blocket kunde jag inte motstå att ringa och tinga det! Ska troligtvis hämta det nästa fredag... Då kommer jag ha 7 akvarium på 37kvm lägenhet... :D Men jag ska sälja 4, så det är lugnt! Och uppgraderingen i akvariestorlek kommer nästan helt finansieras av de fyra akvariumen. :)
Bilagor:
#125 - 13 mars 2010 11:47
Keibo skrev:
Blir inte att ha kvar marulioidesen i alla fall för finländaren har hört av sig och kommer sista helgen nu i mars och hämtar såväl min stora marulioides som min red tail troligtvis.

Ska prova med ditt pelletstrick, men först måste jag lära dem att mygglarver inte bits... Fega små kräk. :p

Har min aros akvarium upp-pallat på ett leica block i höjd så h*n tittat mestadels uppåt på en ändå. Men ska göra det då den går i ett större kar, har ju gjort så med mina red-tails med. Bra för att man då kan säkerställa att de får mat och inte bara mina tjocka rovgiriga snakeheads som fortfarande (och förhoppningsvis alltid) är rädda för mina händer! :D

Med 11 liter filtermassa i ett 540-literskar och bra cirkulation genom den kan du nog vara rätt lugn.

Uppdatering: Efter att jag råkat snubbla in på den här annonsen på blocket kunde jag inte motstå att ringa och tinga det! Ska troligtvis hämta det nästa fredag... Då kommer jag ha 7 akvarium på 37kvm lägenhet... :D Men jag ska sälja 4, så det är lugnt! Och uppgraderingen i akvariestorlek kommer nästan helt finansieras av de fyra akvariumen. :)

Gott du har hittat ett hem åt dina monster.

Angående aros och dropeye, så har jag för mig att de beror på att de jagar en hel del ovanför ytan. Kollat dokumentären på svt?
Om den inte får detta så slutar det med att ögon "sjunker ner". Vet inte hur detta påverkar fisken, men det ser då inte vackert ut. Har ingen arowana sj, bara vad jag lyckats läsa mig till.
Om du fortsätter mata på det viset så är det nog inga problems.

540 är ju tomt, vi snackar 720. Vakna nu Keibo! :D

Hoppas du verkligen tar karet!!! Grymma mått!! F*n vad avis man blev. Men kommer följa kommande projekttråd ;)
Ska du göra dig av 4 kar? Nåt som funkar som growoutkar?
Försvinner det fisk i samband med blivande byte?
1500 liter+bottensubstrat+övriginredning+FISK= Många kilo...kollat golvet?
#126 - 13 mars 2010 19:25
sjebbe skrev:
Gott du har hittat ett hem åt dina monster.

Angående aros och dropeye, så har jag för mig att de beror på att de jagar en hel del ovanför ytan. Kollat dokumentären på svt?

Om den inte får detta så slutar det med att ögon "sjunker ner". Vet inte hur detta påverkar fisken, men det ser då inte vackert ut. Har ingen arowana sj, bara vad jag lyckats läsa mig till.

Om du fortsätter mata på det viset så är det nog inga problems.

540 är ju tomt, vi snackar 720. Vakna nu Keibo! :D

Hoppas du verkligen tar karet!!! Grymma mått!! F*n vad avis man blev. Men kommer följa kommande projekttråd ;)

Ska du göra dig av 4 kar? Nåt som funkar som growoutkar?

Försvinner det fisk i samband med blivande byte?

1500 liter+bottensubstrat+övriginredning+FISK= Många kilo...kollat golvet?

Ang. Aros: Jo de hoppar ca. 1 meter upp i luften och tar insekter och smådjur i naturen. Hoppas jag lyckas undvika det men jag skulle inte göra mig av med en fisk bara pga ett sånt skönhetsfel. En av mina fengäddor fastnade i ett insug som liten och växer och simmar runt med en bruten och sne rygg än idag! Och han simmar astufft! :)

Haha ok, låter som att du behöver köpa fisk!

Jag ska nog ta det nya karet ja, ska bara hitta några stålplattor eller liknande att ställa alubänkens fötter på. Tror inte det hålelr med trä under sådana småttingar... Han sa att det var 5 benpar på bänken, antar (och hoppas) att varje benpar dock är en trio snarare än ett par då karet trots allt är 1meter på djupet. Men även då så blir det mer än 100kg tryck per benpar! Så något som benen står på mot mitt sköra laminatgolv är nog ett måste. Man lär så länge man lever!

Jag har ju en massa kar egentligen, men jag tänkte sälja mitt 720L, mitt 222L och två kar på ca. 50L. Så jag kommer bara att ha kvar 30L för min Axolotl, 1500L för blivande monster och 400L till för blivande monster!

Det både försvinner och tillkommer fisk i samband med det här bytet. Det är dock relativt oplanerat så det får bli en överraskning för oss alla! :)
#127 - 14 mars 2010 22:13
Såg det på svtdokumentären, riktigt bra och sevärd!! Redtailen och skovelnosen är också med :D

Apropå skadade fiskar så har jag tagit hand om min brors tigerrandiga skovelnos. Hans första tog hans påfåglar(deja vu ;)). Köpte två nya, ena togs igår av hans enorma öronål. Den sista har jag nu i mitt lilla channa kar. Stackarn har knappt någon stjärtfena kvar. Hoppas han klarar sig...

Jo, det ska nog köpas fisk. Ska som sagt göra en bakrund till 540 och ställa hos mor o far i deras källare. Kommer bli optimalt för channas. Men det kommer projekttråd senare. Har bra idéer på gång:p

Låter som 3x5 ben på ställningen. Bygga i stålram funkar ju med annars. Där finns det utrymme skulle man kunna säga! Jag hoppas verkligen att du tar karet. Hade jag haft chansen så hade jag tagit den. Du kmr ligga sömnlös i veckor annars.;)
#128 - 15 mars 2010 09:36
sjebbe skrev:
Såg det på svtdokumentären, riktigt bra och sevärd!! Redtailen och skovelnosen är också med :D

Apropå skadade fiskar så har jag tagit hand om min brors tigerrandiga skovelnos. Hans första tog hans påfåglar(deja vu ;)). Köpte två nya, ena togs igår av hans enorma öronål. Den sista har jag nu i mitt lilla channa kar. Stackarn har knappt någon stjärtfena kvar. Hoppas han klarar sig...

Jo, det ska nog köpas fisk. Ska som sagt göra en bakrund till 540 och ställa hos mor o far i deras källare. Kommer bli optimalt för channas. Men det kommer projekttråd senare. Har bra idéer på gång:p

Låter som 3x5 ben på ställningen. Bygga i stålram funkar ju med annars. Där finns det utrymme skulle man kunna säga! Jag hoppas verkligen att du tar karet. Hade jag haft chansen så hade jag tagit den. Du kmr ligga sömnlös i veckor annars.;)

Jo fenförluster brukar fiskar klara bra, jag klippte ju fenorna på min stora marulioides då de hade blivit krokiga när förra ägaren hade haft den en sväng ner på golvet. Vilket inte ens syns nu ju.

Vadå projekttråd senare?! Du får senast börja med det samtidigt som jag byter akvarium. Ja jag ska byta :). Nu har jag beställt skottning för att kunna ta in det genom fönstret! :P 327kr+moms för att skotta 12kvm med 1m packad snö... Kändes ovärt men samtidigt har jag inte tid till det då jag jobbar alla dagar fram till då vi ska hämta akvariet. Dessutom ska jag hinna flytta på mitt 720liters innan dess. Och handla skiva till mellan akvariet och ställningen.... Usch! Det här kommer bli jobbigt. Men kul!
#129 - 15 mars 2010 22:34
Keibo skrev:
Jo fenförluster brukar fiskar klara bra, jag klippte ju fenorna på min stora marulioides då de hade blivit krokiga när förra ägaren hade haft den en sväng ner på golvet. Vilket inte ens syns nu ju.

Vadå projekttråd senare?! Du får senast börja med det samtidigt som jag byter akvarium. Ja jag ska byta :). Nu har jag beställt skottning för att kunna ta in det genom fönstret! :P 327kr+moms för att skotta 12kvm med 1m packad snö... Kändes ovärt men samtidigt har jag inte tid till det då jag jobbar alla dagar fram till då vi ska hämta akvariet. Dessutom ska jag hinna flytta på mitt 720liters innan dess. Och handla skiva till mellan akvariet och ställningen.... Usch! Det här kommer bli jobbigt. Men kul!

Hur stor var han när skulperade hans fenor? Lite bisart men en naturlig väg på nått vis. :S

Jag lovar att börja med mitt bakrundsbyggande senast samma dag du får hem ditt kar. Ska shoppa akvariesilikon och ta hem lite skivor nu i veckan.
Det kmr bli trångt om tid dock, agera flyttgubbe några kvällar nu veckan, måla/spackla hallen hemma nästa helg, rensa balkongen därimellan, lägga 30 m2 klinker innan v 13...Jag tycker att du kan fan skotta dina fjuttiga 12 kubik snö själv :P

Kan du inte bara dra en sililkon i golvvinkeln och väggvinkeln, göra ett i hål i taket. Gå upp till grannen ovanför fyll på med vatten och fisk? du är ju ändå snart uppe i samma kubik som lägenheten:d
#130 - 16 mars 2010 02:30
sjebbe skrev:
Hur stor var han när skulperade hans fenor? Lite bisart men en naturlig väg på nått vis. :S

Jag lovar att börja med mitt bakrundsbyggande senast samma dag du får hem ditt kar. Ska shoppa akvariesilikon och ta hem lite skivor nu i veckan.

Det kmr bli trångt om tid dock, agera flyttgubbe några kvällar nu veckan, måla/spackla hallen hemma nästa helg, rensa balkongen därimellan, lägga 30 m2 klinker innan v 13...Jag tycker att du kan fan skotta dina fjuttiga 12 kubik snö själv :P

Kan du inte bara dra en sililkon i golvvinkeln och väggvinkeln, göra ett i hål i taket. Gå upp till grannen ovanför fyll på med vatten och fisk? du är ju ändå snart uppe i samma kubik som lägenheten:d

Han var väl 30cm då och är nästan 40 nu. Det var alltså bröstfenorna jag klippte. Fångade upp han och la han i en blöt handduk, pillade fram fenorna och klippte av dem 4mm från basen. De växte ut till full storlek på ca. 2 månader och han blev genast mycket mer peppad på att simma runt i akvariet och inte bara ligga still!

Provade skotta lite själv idag och "snön" består mest av is som uppkommit av tövatten från taken från husen... Så glöm det! :P

Har ikväll flyttat på mitt 720 liters akvarium för att göra plats för det nya karet. Ska bli spännande detta! Jag frågade grannen ovanför men hon vägrade så tyvärr inte. Är man rik så kan man ju dock alltid bygga en tryckkammare vid ytterdörren och sova med snorkel och flytväst! :)
#131 - 16 mars 2010 09:16
Update: Samma kille som jag köper 1500L ska köpa mitt 720L så det här projektet har nått sitt slut. Lovar att ha en kamerakvinna redo som kan fotografera/filma torsdagens bravader. Hoppas vi bara klarar av att lyfta in det nya på fem-sex personer, kan bli tungt i och med att det ska in fönstervägen! Önska mig lycka till så ses i nästa tråd!
#132 - 16 mars 2010 18:59
Haha, gött!! Syns i nästa tråd :P
Bilagor:

Annons