Koma? Om du vill får du berätta mer.
Blev påkörd, fick skalltrauma/hjärnskakning. Var på akuten med det men de tycktre jag verkade vara vid "mina sinnen"... vad f*n det nu betyder. Så jag fick fara hem och jag vet att det är inte rekommenderat att sova med hjärnskakning men har en "läkare" friskförklarat en så borde det ju vara ok. Men tydligen inte. Tog ca. 2 dagar innan någon kom in i min lägenhet och hittade mig sovandes med liggsår på halva ryggen... Men nu är det historia och vi har alla lärt oss att sova är farligt och grovt överskattat! :)
Toffsalger dödar jag med ljus, mekanisk borttagning och lite mer % per VB. Men det tar sin tid.
Ljus? Hmm... Har bara tänt 6h per dag och de frodas! Mekanisk rengöring på en BTN bakgrund? Vet inte riktigt vad man ska använda då. Och nej, jag vill inte behöva ta loss bakgrunden som har 200 liter filtervadd bakom sig. :)
Byter ca. 20-30% med 14 dagars mellanrum. Orkar inte byta oftare än så och mina vattenvärden håller sig stabila och bra ändå. Har skaffat lååååång slang som når hela vägen till badrummet och så snabbkopling till kranen så det går i och för sig smärtfritt.
Funderar på att skaffa ett UV-filter för att bli av med tofsalgerna... Vad tror ni om det? Hjälper det? Borde ju döda sporerna?
Notering: Det är omöjligt för mig att få höga värden på nitriten, mina alger och mitt filtervadd bakom bakgrunden mumsar i sig allt på nolltid, och tro mig: jag har provat! :)
Kul att höra att dina micropeltes lever. Gjorde ett tapert försök med 3 st. Men dem började se vissna ut. Dem åt som vanligt, beteede sig normalt. Men så började en få ett infekterat sår. Spred sig till de andra två. Valde att plocka bort dem så att resten av fiskarna inte strök med.
Kör friskt med alaska pollack efter ditt råd.:D
Har haft tankar på RTC men de blir så fruktansvärt stora. Vill inte svälta den för att den ska kunna gå i mitt kar. Om dem kunde hitta en vild dvärgvariant så blir ingen lyckligare än jag.
Jo mina har faktiskt bara växt typ 10cm på ett år nu, är lite orolig för hur de skall hänga med min RTC och min arowana som växer med typ 2 cm i månaden. De är dock mycket mycket modigare än min RTC som sedan de flyttade ihop faktiskt inte hinner ta lika mycket av maten (tack gode gud för RTCs äter verkligen tills de spricker!) :d
Mina micropeltes har haft hängiga perioder men jag har valt att kurera dem utan medicin och bara med varmare perioder och med salt vid ett eller två tillfällen och de har hämtat sig fint. :p
Det har hänt mkt med din hobby, mer på channa och polypterus-fronten. Samma för mig.
...
Jag har faktiskt skaffat mig ett 720 nu. Gött stort! Sen har det blivit mer fengäddor, förutom senegalus har jag nu, delhezi, ansorgii och ornatopinnis. Älskar mina små kvastfeningar.:)
...
Ska du ha två separata kar eller samtliga i samma?:confused:
Byta in mot ett större kar till fengäddorna kanske?!:p
Vilka arter av polypterus har du?
Riktigt kul att höra att du faller in på de lite mer långdragna fiskarna precis som jag. :)
Har faktisktnågra av arterna du har. Har 7 senegalus varav 3 albino, 1 Ornatapinnis, 2 Endlicheri och 2 Palmas. Gillar också de små taggiga satarna, men de är lite inaktiva för min del, om de bara kunde ha öronålarnas lekfulla beteende! Men både de och öronålar gör ju i alla fall death rolls, det är nog för att jag itne skall göra mig av med dem. :)
Sen har jag gjort ett försök med Channa arter. I 720 går nu också en VF pulchra och två bleheri(par :p). Sen har jag ett 100L med channa orientalis, 3 st. Har klurat mkt på vilka som är tropiska och subtropiska. Vill inte göra bort mig. Men är det fångstplats som avgör?
Min Dat äter väldigt lite, mycket blyg och vågar inte riktigt ta för sig vid matning. Svårt att få nått med 4 påfåglar som bokstavligt kastar sig över maten. Funderar på att köpa fler dats och köra separat i 540:it.
Eller försök på odling på mina bleheris, därav mitt suktande efter information om temperatus för channas.
Channa Pulchra är fin, och VF skadar ju inte det heller. Tycker du kan posta en bild på rackaren! Ägde en men den fick stryk av min marulioides så den fick åka tillbaka till affären. Grattis till inte bara ett men två par bleheris! :eek:
Channa orientalis har jag faktiskt aldrig sett live, men visst är de typ som större bleheri? Lite rovgirigare med va? Du borde odla dem istället, såvida du inte ska odla Bleheri för pengarnas skull.
Tjejen har en obscura som hon lovar att jag ska få då den passerar 30 strecket på centimeterstickan. :D
Oj vad jag ordbajsade :D
Bilder!!
Vad gjorde jag i så fall. "Forums"-dialogen fortsätter! Hehe! Hoppas Racerman återvänder! Och välkommen till Zoopet i så fall Racerman!
Ska spamma lite bilder nu. Min kamera är i samma skick som jag är i så klaga inte plz. :)
Edit: ska återkomma med mer info till dig om channor någon gång...