720L diskus

#1 - 6 februari 2010 22:41
Hej allihop

Då var det äntligen dags att utöka akvarieantalet.:)

I går hämtade jag mitt 720L akvarium med måtten 160*75*60cm(L*B*H).

Målet med det här akvariumet är att det ska bli ett inrett diskusakvarium.

Än så länge har jag hunnit med att få det på plats i källaren med hjälp av ett par starka killar. Jag har fått dit bakgrunden från RockZolid och fylt på bottensubstrat och rådasand 0,2-0,7mm.

Nu får bakgrunden torka till ordentligt sedan blir det till att börja inreda med rötter, fylla på vatten, plantera växter osv.
Men först måste jag köpa mer slang till ytterfiltret. Räckte inte om man, som jag gjort, placerade filtret långst till höger och vill ha ett utsug i varje hörn och utblås längst till vänster. Då behövs det ca 2 meter extra slang. Får fixa det på måndag.:)

//Roger
#2 - 6 februari 2010 22:47
Riktigt trevligt! Kommer följa detta!;)
#3 - 6 februari 2010 22:49
Vad ska du ha för diskus föresten?:)
#4 - 6 februari 2010 22:54
Det är väl inget som är hugget i sten men checkerboard är jag sugen på. Eller kanske Stendkers Tefe.

Vi får se. Jag tror att jag kommer att skynda långsamt så att karet får gå in sig i lugn o ro. Inte ens vatten i än så länge.;)

//Roger
#5 - 6 februari 2010 22:56
lofstrog skrev:
Det är väl inget som är hugget i sten men checkerboard är jag sugen på. Eller kanske Stendkers Tefe.

Vi får se. Jag tror att jag kommer att skynda långsamt så att karet får gå in sig i lugn o ro. Inte ens vatten i än så länge.;)

//Roger

Aha. Låter klokt :)
#6 - 6 februari 2010 23:01
stigson skrev:
Aha. Låter klokt :)

Hur har det gått med dina diskusar som du beställde? Har du fått dem än?

//Roger
#7 - 6 februari 2010 23:16
Ska hämta dem på onsdag. Ska bli skoj. dem 2 som jag hittade i lokala zoo-butiken mår bra iaf. Äter riktigt bra just nu. Den ena började käka på bra andra dagen, men den största av dem så tog det exakt 2 veckor innan den började käka. Nu är dem båda riktiga grisar:D. Skulle behöva få ner mitt Ph-värde lite. Har runt 7, 5. Har acua vitals torv i det ena ytterfiltret, men det har inte sjunkit något?
#8 - 6 februari 2010 23:21
stigson skrev:
Ska hämta dem på onsdag. Ska bli skoj. dem 2 som jag hittade i lokala zoo-butiken mår bra iaf. Äter riktigt bra just nu. Den ena började käka på bra andra dagen, men den största av dem så tog det exakt 2 veckor innan den började käka. Nu är dem båda riktiga grisar:D. Skulle behöva få ner mitt Ph-värde lite. Har runt 7, 5. Har acua vitals torv i det ena ytterfiltret, men det har inte sjunkit något?

Kul att dom du har verkar trivs. :)Ser fram emot att se bilder på dina nya efter onsdag. ;)

En del kör med alkottar för att få ner PH. Är det granulerad torv som du använder?
Man kan också testa att sänka ner en nätpåse med ogödslad trädgårdstorv. Jag tror att det blir lite snabbare effekt av det än av granulat.

//Roger
#9 - 6 februari 2010 23:34
Är nå svarttorv. Vet inte exakt. Köper man algkottar i en zoobutik?
#10 - 7 februari 2010 05:22
stigson skrev:

Alkottar stigson.:D Algkottar vill man inte ha i karet.;)

Man får nog plocka själv. Går säkert bra att göra nu om du bara hittar några. Tänk på att gröna kottar är giftiga.

Hittade den här sidan som berör ämne:. http://www.pmdd.se/zoopet/alkottar/

Här är en sida till: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114187

//Roger
#11 - 7 februari 2010 10:21
Sköna mått på den burken :) ska bli spännande...
#12 - 7 februari 2010 17:38
bong skrev:
Sköna mått på den burken :) ska bli spännande...

Hoppas att det blir bra. Jag hittade knappt nå'n som säljer aqualine i Sverige. En handlare kunde ta hem det men då skulle det kosta ca 2500:- mer än om jag hämtade i Köpenhamn. Detta trots en växelkurs på ca 1,40 mot danska dollars.

//Roger
#13 - 8 februari 2010 11:18
Fyllde på lite vatten. Rötterna åkte också i. Rensade ut lite valisineria i mitt 270 som också åkte i.
#14 - 8 februari 2010 14:16
Och då var det uppfyllt med vatten. :)

Mer växter kommer på fredag. Uppstartsfiskar åker i efter planteringen.

//Roger
#15 - 8 februari 2010 14:23
Nice :)
#16 - 8 februari 2010 14:37
Tack!:)

//Roger
Bilagor:
#17 - 8 februari 2010 14:49
snyggt, och najs mått på karet:)
#18 - 8 februari 2010 14:57
Tack! Ja det blir ett härligt djup i karet....:)

/Roger
#19 - 12 februari 2010 09:36
I går kväll åkte det i några fiskar i karet. Det blev 10 stycken pansarmalar, 4 Corydoras robineae och 6 Corydoras julii.

Hoppas mina växter kommer i dag så att det kan bli lite grönare i akvariet.

Kommer bilder efter planteringen.

/Roger
#20 - 12 februari 2010 10:49
stigson skrev:

Alkottar plockar man som nämnts tidigare själv, man kan oxå använda sig av ekbarksextrakt för att få ned ph, detta finns att köpa i välsorterade zoobutiker.
#21 - 12 februari 2010 18:41
Älskar måtten på din akvarium :).
Kommer att vara väldigt trevligt projekt.
#22 - 12 februari 2010 19:12
Har precis planterat alla växter som jag fick i dag. Blev en riktig djungel om man jämför innan.

En liten bonus, som jag såg innan jag började plantera, var att pansarmalarna som jag stoppade i igår redan har lekt. Tror att det är mina julii som har hållt i gång. Superkul.:D

Bilder kommer snart. Ska ta mig en fredagsdrink nu.;)

//Roger
#23 - 12 februari 2010 19:53
Trevligt att dina corydoras redan trivs så bra:D
Längtar tills man får se mer bilder.
#24 - 12 februari 2010 20:24
bilder bilder bilder :D:D
#25 - 12 februari 2010 21:30
Fredagsdrinken gjorde så att jag fick krafter att fotografera.:)

Håll till godo!

PS. Ni får gärna kommentera. DS.;)

//Roger
#26 - 12 februari 2010 21:34
väldigt snyggt :)
en nybörjarfråga ;) måste srilröret vara under vattennivån?
#27 - 12 februari 2010 21:57
hult87 skrev:
väldigt snyggt :)

en nybörjarfråga ;) måste srilröret vara under vattennivån?

Nä, det måste det inte. Är väl en smakfråga men med farten mitt filter har så blir det ett rejält strilande ljud om man har det ovanför ytan. Annars kan man ha det som man vill.

//Roger
#28 - 13 februari 2010 00:59
Ser ju riktigt bra ut redan :)
#29 - 13 februari 2010 06:20
Ja, det blev väl inte så tokigt...;)

//Roger
#30 - 13 februari 2010 06:42
snyggt och roligt att dina corydoras har lekt:D
#31 - 13 februari 2010 07:28
lofstrog skrev:
Nä, det måste det inte. Är väl en smakfråga men med farten mitt filter har så blir det ett rejält strilande ljud om man har det ovanför ytan. Annars kan man ha det som man vill.

//Roger

okej vad bra :) jag har mitt ovanför, det låter en del men tycker det är ett lugnande ljud ;) också får jag ner en del syre i vattnet, eller? :P
#32 - 13 februari 2010 07:42
hult87 skrev:
okej vad bra :) jag har mitt ovanför, det låter en del men tycker det är ett lugnande ljud ;) också får jag ner en del syre i vattnet, eller? :P

Det är nog mest en smakfråga. Själv blir jag mest kissnödig av det ljudet. Alla är vi olika...;)

Vad det gäller syresättning så spelar det ingen större roll om man gör som du gör eller som jag gör. Det viktiga är att man har ordentlig ytrörelse.

//Roger
#33 - 13 februari 2010 07:42
JacobT skrev:
snyggt och roligt att dina corydoras har lekt:D

Blev själv rätt förvånad att det blev lek meddetsamma.

//Roger
#34 - 13 februari 2010 07:56
Ser riktigt bra ut och dina corydoras är väldigt fina! Och grattis till leken.
#35 - 13 februari 2010 11:46
Linda_A skrev:
Ser riktigt bra ut och dina corydoras är väldigt fina! Och grattis till leken.

Tack Linda!

Har C.Sterbai i mitt 270L men kommer att satsa på C.Julii här. Kommer att köpa 15st till om en vecka eller två. Verkar lovande att Julii är så lätta att få till lek. Kanske ren tur.:confused:

C.Robineae kunde jag inte motstå när jag såg dem i butiken. Fanns bara fyra men jag köpte ändå dem. Dom får ju sällskap av mina Julii.

//Roger
#36 - 13 februari 2010 18:34
I dag åkte nyckehålsciklidparet från mitt 270 i i 720 karet.
Köpte också 5st Garra Flavatra som fick bosätta sig i 720.

//Roger
#37 - 15 februari 2010 14:16
Här hinner man knappt stoppa i fiskarna innan dom leker.:) När jag kom hem i dag så hade Nyckelhålsciklederna lagt rom.

Lite smolk i bägaren är väl att det redan finns enstaka romkorn som har vitnat. Tyder väl på lite dålig befruktning.:( Men kul att de verkar trivas i varje fall. Hanen får väl fler tillfällen att träna sig om det inte går vägen den här gången.

Lite suddiga bilder att titta på...

//Roger
#38 - 15 februari 2010 15:21
Vad är det för svärdplanta du har h.ö korsidan sidan av karet på baksidan? De som inte är riktigt gröna, lite mer åt röda hållet :)
Grymt snyggt inrett! :D
Bilagor:
#39 - 15 februari 2010 15:25
lofstrog skrev:
Fredagsdrinken gjorde så att jag fick krafter att fotografera.:)

Håll till godo!

PS. Ni får gärna kommentera. DS.;)

//Roger

Så snyggt att man börjar gråta :D
Grattis till leken på cikliderna!
#40 - 15 februari 2010 17:12
Nubi skrev:
Vad är det för svärdplanta du har h.ö korsidan sidan av karet på baksidan? De som inte är riktigt gröna, lite mer åt röda hållet :)

Grymt snyggt inrett! :D

Jag tror att du menar de här: http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/products_id/209

//Roger
#41 - 15 februari 2010 17:13
Linus96 skrev:
Så snyggt att man börjar gråta :D

Grattis till leken på cikliderna!

Tackar och bokar!:D

//Roger
#42 - 16 februari 2010 08:31
I dag ser det inte så bra ut med Nyckelhålsciklidernas rom. Ganska många som vitnat. Blir nog inget av det denna gång.:(

Hoppas att hanen gör ett bättre jobb nästa gång.

//Roger
#43 - 16 februari 2010 08:37
Jag har trott att rommen vitnar pga av att den möglar, men den kanske inte är befruktad+ Om det beror på mögel så får jag för mig att det kan hjälpa att byta vatten för att minska näringen i vattnet som kan gynna mögelsvampen.
#44 - 16 februari 2010 08:56
Dre skrev:
Jag har trott att rommen vitnar pga av att den möglar, men den kanske inte är befruktad+ Om det beror på mögel så får jag för mig att det kan hjälpa att byta vatten för att minska näringen i vattnet som kan gynna mögelsvampen.

Det kan säkert finnas flera anledningar. Mitt 720 är ju ganska nystartat om du kollar i tråden så det är säkert inte i balans än.
Bätter lycka nästa gång:)

//Roger
#45 - 16 februari 2010 09:10
Ser bra ut Roger nu får du snart åka bort till vinkelhaken o norpa några diskus:)
#46 - 16 februari 2010 09:14
kaj.p skrev:
Ser bra ut Roger nu får du snart åka bort till vinkelhaken o norpa några diskus:)

Får göra det om nå'n vecka. Får snacka lite med Lasse om vad han har på gång i diskusväg.

//Roger
#47 - 16 februari 2010 09:34
Vad trist att de inte gick så bra denna gången med rommen.
#48 - 16 februari 2010 09:42
Linda_A skrev:
Vad trist att de inte gick så bra denna gången med rommen.

Ja, fast det är ju sån't som händer. Det viktigaste är ju att fiskarna verkar trivas.:)

//Roger
#49 - 16 februari 2010 09:43
Ja det kan jag ju skriva under på med! :) Ibland det kan ju ta ett par gånger innan allt går som det ska.
#50 - 16 februari 2010 11:33
Tycker du har lite för lite fiskar,
du får skaffa några tetror:d
#51 - 16 februari 2010 12:02
Linus96 skrev:
Tycker du har lite för lite fiskar,

du får skaffa några tetror:d

Det ska nog komma fler fiskar så småningom.:) Tar det lite lugnt i början så att det hela kommer i något så när balans.

Planerar att köpa fler pansarmalar i nästa vecka. Blir nog 10-15 C.Julii till.
Efter ytterligare en vecka kommer jag nog att köpa lite diskus. Planerar att ha ett gäng på ca 10st.

//Roger
#52 - 16 februari 2010 15:02
Mer bilder sedan när diskusarna kommer:)
#53 - 16 februari 2010 16:58
Linus96 skrev:
Mer bilder sedan när diskusarna kommer:)

Absolut! Kan nästan lova att det kommer en och annan bild innan dess också.;)

//Roger
#54 - 19 februari 2010 20:21
Låter bra:)
#55 - 20 februari 2010 14:26
Det händer inte så mycket med akvariet just nu.

Mina C.Julii leker oavbrutet och Nyckelhålscikliderna ser ut som om de är på gång att leka igen.

I dag släppte jag i 10 stycken fläckiga pansarmalar, [COLOR=#810081]Corydoras paleatus[/COLOR], och ett par Ancistrus malar.

http:/www.zoopet.com/bilder/data/531/12684.jpg

Nu börjar städpatrullen vara fullbemannad så snart kanske det kommer plattfiskar också.;) Vill att akvariet ska vara ordentligt inkört först bara.

//Roger
#56 - 21 februari 2010 20:32
Bilder!!:)
#57 - 22 februari 2010 07:50
OK! Här kommer några bilder.:D

I går så var det dags för Nyckelhålcikliderna att leka igen.:) Inte så lätt att se romen den här gången då dom håller till i roten mitt i akvariumet. Hoppas att de lyckas bättre den här gången.

Vattnet är inte helt kristallklart än. Blir ofta så när man stoppar ner nya rötter och mycket växter. Städpatrullen får jobba på så blir det säkert bra.:)

//Roger
#58 - 24 februari 2010 19:06
Ok, ser fortfarande fantastiskt ut:d
Vet du när discusarna flyttar in då?
BTW älskar måtten 160, 60, 75 Det är mitt dröm-mått.
Mitt nya (som kommer v9) är bara 160. 62,5. 50
#59 - 25 februari 2010 04:58
Linus96 skrev:
Ok, ser fortfarande fantastiskt ut:d

Vet du när discusarna flyttar in då?

BTW älskar måtten 160, 60, 75 Det är mitt dröm-mått.

Mitt nya (som kommer v9) är bara 160. 62,5. 50

Tack ska du ha, Linus.

Tror att det blir diskus om 1-2 veckor.
Först hade jag tänkt att köpa några bolivianska fjärilar. Blir nog i dag eller i morgon.

Ser fram emot att se ditt nya kar när det kommer.:) Få väl bli en projekttråd om det eller hur.;)

//Roger
#60 - 25 februari 2010 16:08
I dag har jag släppt i 7st bolivianska fjärilsciklider. Ser redan fina ut. Blir ännu bättre när de färgar ut mer.

Kommer bilder vad det lider.:)

//Roger
#61 - 25 februari 2010 18:13
lofstrog skrev:
Tack ska du ha, Linus.

projekttråd om det eller hur.;)

//Roger

Klart det blir:d, men karet kommer bli försenat för att de inte kan fraktas när snön ligger på vägarna:(
När snön försvinner kommer karet.
#62 - 25 februari 2010 18:33
Linus96 skrev:
Klart det blir:d, men karet kommer bli försenat för att de inte kan fraktas när snön ligger på vägarna:(

När snön försvinner kommer karet.

Den som väntar på nå't gott kan vänta nästan hur länge som helst.;)

//Roger
#63 - 25 februari 2010 20:01
Sant:D
#64 - 26 februari 2010 06:26
Då var det dags för en bildorgie på lite fiskar.:d:d:d

/Roger
#65 - 26 februari 2010 06:29
Underbara bilder, skönt att få vila ögonen på så fina fiskar på morgonen:)
#66 - 26 februari 2010 06:44
PiaJo skrev:
Underbara bilder, skönt att få vila ögonen på så fina fiskar på morgonen:)

Vad gör man inte för att ni ska få en bra start på dagen.;):d

//Roger
#67 - 26 februari 2010 09:49
Tycker dina julii ser ut som corydoras trilineatus, dom brukar ju ofta vara felmärkta.
#68 - 26 februari 2010 11:55
Linus96 skrev:
Tycker dina julii ser ut som corydoras trilineatus, dom brukar ju ofta vara felmärkta.

Kan vara så. Svårt att se skildnad på dem. Har från flera olika ställen så det kan ju också vara lite blandat.

Ska kolla lite noga på dem när jag kommer hem.

//Roger
#69 - 26 februari 2010 12:04
Snyggt! Sugen på nyckelhål jag med! :) När blir det diskus?:)
#70 - 26 februari 2010 13:45
stigson skrev:
Snyggt! Sugen på nyckelhål jag med! :) När blir det diskus?:)

Om en till två veckor.
Får se hur länge jag kan hålla mig.;)
Grymmt sugen nu men jag vet ju att det oftast blir bättre om man skyndar långsamt.
Har ju ett ganska stort filter, Eheim 2180, den här gången som helst ska vara ordentligt inkört innan den stora belastningen kommer.
Vill ju inte råka ut för några stora bakslag direkt när diskusen åker i.

//Roger
#71 - 26 februari 2010 20:15
Linus96 skrev:

Jag är inte man att avgöra viken av de båda arterna det är.:confused: Egentligen kvittar det ju vilket. De är ju helsnygga ändå :)

Har du några säkra skiljetecken mellan dessa båda, Linus?

Nå'n annan kanske som vet hur man skiljer dem åt?

Som jag kanske skrev innan så har jag nu 16st som är köpta som C.julii. De är allt från 1,5 cm till 4,5cm i storlek.
De går tillsammans med 4st fullvuxna C.robinae och 10 st C.paleatus i blandade storlekar.
Ett litet trevligt stim på 30 individer.:)

//Roger
#72 - 26 februari 2010 21:32
hänger de med varandra mellan arterna?

Du kan juh försöka med planetcatfish och kolla på de olika arterna där och jämföra...
Jag hade själv trilineatus som var köpta som julii... men minns inte nu hur man såg skillnad... :(

Va e d för fisk du har där uppe den som ser ut som en siamesisk algätare i formen men är mörk i färgen?

Hur som helst så har du ett fint kar!
#73 - 26 februari 2010 21:45
Big_Sal skrev:
hänger de med varandra mellan arterna?

Du kan juh försöka med planetcatfish och kolla på de olika arterna där och jämföra...

Jag hade själv trilineatus som var köpta som julii... men minns inte nu hur man såg skillnad... :(

Va e d för fisk du har där uppe den som ser ut som en siamesisk algätare i formen men är mörk i färgen?

Hur som helst så har du ett fint kar!

Tack Big_Sal.:)

Jodå, alla pansarmalarna simmar blandat. Det verkar mera som om de som är jämngamla simmar tillsammans. Jag har tex. några C.robinae och några riktigt stora C.paleatus och de simmar gärna tillsammans.

Är det den lilla randiga krabaten så brukar de säljas som "panda" Garra, Garra flavatra. Riktigt bra städmaskin. Käkar alger överallt, överbliven mat och all annan skit.

//Roger
#74 - 26 februari 2010 21:57
Tror jag lider av Avundsjuka :)
#75 - 26 februari 2010 22:00
maccan skrev:
Tror jag lider av Avundsjuka :)

:d:d:d

Du får glädjas med mig istället:).

//Roger
#76 - 26 februari 2010 22:16
lofstrog skrev:

Du får glädjas med mig istället:).

//Roger

aaa, LÄTT!!!! :p
#77 - 28 februari 2010 20:34
Inget säkert, men jag tycker att julii oftast är prickiga medans trilineatus är mönstrade.

MEN!!! nu är på tiden att vi får se hur växterna har tatt sig!:d Helhets bild!!!:D
#78 - 1 mars 2010 17:42
Linus96 skrev:
Inget säkert, men jag tycker att julii oftast är prickiga medans trilineatus är mönstrade.

MEN!!! nu är på tiden att vi får se hur växterna har tatt sig!:d Helhets bild!!!:D

Nästa gång det kommer bilder blir det nog mest fiskar.:d Stora och platta.:d Resten får ni fundera ut själv.;)

Får vl försöka få till en helhetsbild till dig, Linus, också.;)

//Roger
#79 - 1 mars 2010 17:58
Underbara malar verkligen - allesammans! Och jag håller med om helhetsbilden, den är efterlängtad. ^^
#80 - 1 mars 2010 18:54
Här kommer det lite bilder tagna i all hast av en del av de aldeles nyisläpta diskusarna.

Det blev 4st röd turkos, 2st fläckig turkos, 2 st snakeskine och 2st cobolt.:d

Alla var dock inte riktigt redo att ställa upp på posering.:)

//Roger
#81 - 1 mars 2010 19:08
Åh, vad fint, diskusar är ju lite av en dröm.
#82 - 2 mars 2010 06:07
sara s skrev:
Åh, vad fint, diskusar är ju lite av en dröm.

Tack Sara!:)

Du får väl ta och göra plats i dit stora kar.;)

//Roger
#83 - 2 mars 2010 15:29
Woho! Fan vad snyggt! Snygga firrar!:D
#84 - 2 mars 2010 15:50
stigson skrev:
Woho! Fan vad snyggt! Snygga firrar!:D

Ja, det känns kanon.:D

Plattisarna är lite skygga fortfarande men alla åt idag så de kommer sig säkert om några dagar.:)

//Roger
#85 - 2 mars 2010 16:25
redigt snyggt!
Bilagor:
#86 - 2 mars 2010 16:58
Stora och snygga!!:d
Diskus finns bara i mina drömmar just nu. Snyggt som F?N:d
#87 - 2 mars 2010 21:11
Har svårt för att slita mig från akvariet.:D Diskusarna har ätit både mygglarver och granulat i dag. De börjar även smågnabbas så det verkar som om de börjar finna sig tillrätta.:)

Passade på att ta lite foton så att ni också kan njuta lite.;) Lite blandad kvalitet men ni får hålla till godo.

//Roger
#88 - 3 mars 2010 00:03
Grattis till ett jättefint akvarium. Man njuter av att se bilderna, Helt underbart.
#89 - 3 mars 2010 05:07
Grattis till ett jättefint akvarium. Man njuter av att se bilderna, Helt underbart.

Tack Peter!

Det känns verkligen bra just nu.:d

//Roger
#90 - 3 mars 2010 06:02
Men gud så vackert Roger! Hela alltet, och vilka underbara fiskar! Jag förstår att du inte har nån större lust att vara på jobbet just nu!
#91 - 3 mars 2010 06:05
Asynja skrev:
Men gud så vackert Roger! Hela alltet, och vilka underbara fiskar! Jag förstår att du inte har nån större lust att vara på jobbet just nu!

#92 - 3 mars 2010 08:02
Tjo, fräsha fiskar!

Tänkte bara höra hur länge ditt kar varit igång. Mitt (350-liter med Fluval FX 5) har varit igång sedan nyår och jag vill ha diskus. Temp och vattenvärden verkar stabila, inte skiljt sig mycket de 5-7 gånger jag testat.

Till sist, storlek, pris och inköpsställe på diskusarna?

:)
#93 - 3 mars 2010 08:12
har faktiskt inte varit inne här tidigare, men jag gillar skarpt ditt kar lofstrog :) ser riktigt sjysst ut med växterna också, ser så levande ut med relativt få sorter men större mängd istället :)
#94 - 3 mars 2010 08:27
draft skrev:
Tjo, fräsha fiskar!

Tänkte bara höra hur länge ditt kar varit igång. Mitt (350-liter med Fluval FX 5) har varit igång sedan nyår och jag vill ha diskus. Temp och vattenvärden verkar stabila, inte skiljt sig mycket de 5-7 gånger jag testat.

Till sist, storlek, pris och inköpsställe på diskusarna?

Karet har varit igång ca 1 månad.
Under den tiden har det efter hand fyllts på så att det, innan diskusen släpptes i, fanns 30 pansarmalar, 5 Garra flavatra, 2 Ansistrus sp., 7 bolivianska fjärilsciklider och två Nyckelhålsciklider.

Har hållit koll på vattenvärdena hela tiden och de har hållt sig stabila under hela upstarten.

Jag köpte diskusarna på lokala zoobutiken och tycker nog att jag fick ett bra pris. 5500 för hela gruppen på tio djur. Storlekarna varierar lite mellan ca 12 -16 cm.

//Roger
#95 - 3 mars 2010 08:29
Marnat skrev:
har faktiskt inte varit inne här tidigare, men jag gillar skarpt ditt kar lofstrog :) ser riktigt sjysst ut med växterna också, ser så levande ut med relativt få sorter men större mängd istället :)

Tack Marnat!:d

En sak som jag tycker bidrar till det levande intrycket är karets djup. Mycket lättare att inreda när man har lite djupare kar.

//Roger
#96 - 3 mars 2010 08:31
lofstrog skrev:
Tack Marnat!:d

En sak som jag tycker bidrar till det levande intrycket är karets djup. Mycket lättare att inreda när man har lite djupare kar.

//Roger

håller helt och fullt med dig, kör ju 50 djup på mitt lilla 234 liters kar just för djupet skull, dock blir det så svårt att inreda...

man känner lite att så mycket yta att fyllla, måste skaffa mer, mer, mer!!!
#97 - 3 mars 2010 08:32
Marnat skrev:
håller helt och fullt med dig, kör ju 50 djup på mitt lilla 234 liters kar just för djupet skull, dock blir det så svårt att inreda...

man känner lite att så mycket yta att fyllla, måste skaffa mer, mer, mer!!!

Det är ju klart. Det svider i plånboken när man ska fylla med rötter och växter. Men snyggt blir det.:)

//Roger
#98 - 3 mars 2010 08:32
Tackar för den infon :)

Då är det nog inte långt kvar innan jag själv köper lite diskus... :D

Priset kan du inte klaga på heller, nice!
#99 - 3 mars 2010 20:01
Oj sicket tjusigt stim, ser imponerande ut! :)
#100 - 3 mars 2010 20:12
Fått nå lek ännu?;) Vet du vart man får tag i ett kar på 50*50*50?
#101 - 3 mars 2010 20:34
Wow....vilket härligt gäng med diskus!!! Vackert inrett också!!
#102 - 4 mars 2010 05:40
stigson skrev:
Fått nå lek ännu?;) Vet du vart man får tag i ett kar på 50*50*50?

Nä inge lek än.
Diskuskuber vet jag inte om det är nå'n akvarietillverkare som har i sitt sortiment.
Lägg ut en anons här och se om det är nå'n som nappar.
Du är väl ganska händig så du skulle kanske fixa det själv.;)

//Roger
#103 - 5 mars 2010 16:12
Ny avatar? Snygg:d
#104 - 5 mars 2010 17:14
Linus96 skrev:
Ny avatar? Snygg:d

En av mina egna.:D

//Roger
#105 - 5 mars 2010 19:00
Då var första vattenbytet sedan diskusen kom i baljan gjort.

De stakars plattisarna blev ju helt vettskrämda. Inte riktigt hemmavana vid sånna här aktiviteter.

Jag gjorde som vanligt ett byte på ca 25%. Innan bytet tog jag och testade en del vattenvärden.
Så här blev värdena: pH 6,5, GH 9, KH 6, Nitrat 0, Nitrit 0, Amonium 0.

Själv tycker jag att värdena ser bra ut.
Är det nå'n här på forumet med större kunskap kring vattenvärde som har kommentarer så var inte blyga.;)

Nu är det dags för ett glas vin och slötittande på TV:n:D

//Roger
#106 - 4 april 2010 20:18
Hur går det med fiskarna?
#107 - 6 april 2010 14:16
mycket snyggt akvarie måste jag medge :D
#108 - 6 april 2010 16:39
Här går det sin gilla gång. Fiskarna äter bra och verkar trivas. Cobolt-paret har lekt en gång men rommen försvann efter ett par dagar.

Bolivianerna blir finare och finare. Det ser ut som om det är två hannar i varje fall. De två har fått långa fenstrålar på stjärtfenan. Bolivianska fjärilsciklider kan jag verkligen rekomendera, riktigt charmiga.

Akvariet börjar bli lite inbott nu med lite mera alger och den där nykänslan har försvunnit vilket jag bara tycker är bra.

En del växter har försvunnit medan andra har växt så det knakar och jag har fått rensa en hel del så att diskusarna får plats att simma.

Har haft det körigt på jobb samtidigt som jag läser kurser på högskolan på nästan heltid så bilder på zoopet har inte precis varit högprioriterat. Får se om jag får tid att ta lite bilder och lägga upp.

Stigson: Hur går det med dina plattisar? Har du skaffat nå't lekkar än?

//Roger
#109 - 11 april 2010 16:18
Trevligt! Har precis flyttat till ny lägenhet, så inte innförskaffat nåt lekkar ännu. Men annars går det bra med fiskarna:)
#110 - 8 januari 2011 13:28
Hur går det med akvariumet nuförtiden? Har du diskusarna kvar? Vill ha massa bilder:D
#111 - 9 januari 2011 15:42
Hej Johan och alla andra

Tack för att du påminde mig om min gamla tråd. Nästan ett år sedan jag startade upp mitt 720L.

Vad har hänt under året då?

Efter ett drygt kvartal så drabades mina plattisar av flagelatter. Det tog ganska lång tid innan jag fick bukt med problemen men till sist så gav det med sig. Jag tappdet två diskusar och en annan var kraftigt medtagen. Den medtagne lever fortfarande men har slutat växa. Än så länge så får den gå kvar. So far alttså 8 av tio kvar.

Lagom till sommaren så började ett röd turkos-par, ett par bestående av en röd snackeskin/blå turkos samt ett par av röd turkos/cobolt att leka kontinuerligt. De fick ofta larver och någon gång då och då frisimmande yngel.
Detta ledde till sist till att jag började att spana efter kuber för att försöka dra upp någon kull.

Först hittade jag en 50*50*50 kub och en tid senare två stycken 55*55*55 kuber inklusive ställning och filter.

Jag började med att försöka odla på mitt RT-par och efter en tid så började de att leka. Det tog några gånger för dem att få till det till frisimmande yngel. Då kom nästa bakslag. Mina kuber har svart silicon och detta verkade som en magnet på de frisimmande ynglen. När de skulle hitta föräldrarna så "tog" de fel på färäldrarna och siliconfogarna. Efter lite funderande så provade jag att sänka vattennivån ordentligt vid nästa lek och nu funkade det bra för ynglen att hitta föräldrarna.

Fram till nu har jag dragit upp två kullar till ca 6-7 cm och har en tredje på gång som just nu är på väg att bli 5 cm.

Så för att samanfatta läget på diskusfronten så har jag 6 stycken blandade diskusar i 720L. Ett lekpar RT i 165L kub. En kull med ca 4-5 cm yngel i 165L kub. Den tredje kuben har jag hittils bara haft som vattenberedningskar och i beredskap om jag skulle behöva ett karantänskar.

Övriga fiskar i 720L är i princip desamma som tidigare. De bolivianska fjärilscikliderna och nyckelhålscikliderna leker lite då och då. Ancistrusarna förökar sig kontinuerligt så jag har säkert 20 stycken nu i blandade storleker. håller algerna på en aldeles lagom nivå.
Pansarmalarna är fortfarande av lite blandade sorter och ca 30 stycken. Några lever sitt liv bakom bakgrunden hur de nu har kommit dit. Tyckte jag var noga när jag satte dit den men det finns tydligen någon springa.

//Roger
#112 - 9 januari 2011 16:52
Blev lite avbruten av min 4-åring så fortsätter min uppdatering av läget nu.

Växterna i karet mådde ju inte precis bra av medicineringen + hög temp. Nu finns det bara ett par stora vanliga amazonplanotor och ett par ännu större rödbladiga varianter. De rödbladiga är mer än 60 cm höga nu. På botten finns det lite Cryptocoryne beckettii. Växterna tillsammans med rötter utgör precis som innan hela inredningen.

På teknikfronten har innerfiltret kompletterats med två stycken innerfilter på ca 1100L vardera bakom bakgrunden. Funderar även på att köpa ett ytterfilter till för att öka på filtervolymen ytterliggare.
Jag kör också med ett Deltec 39W UV filter för att hålla vattenkvaliten på topp.

Vad har jag för planer inför framtiden då? Jo jag funderar på att byta ut mina gott o blandat diskusar mot ett gäng av en och samma sort.
8-10 RT i rejäl storlek hade varit snyggt. Får se när och om jag gör slag i saken.

Bilder får komma vid ett annat tillfälle.

//Roger
#113 - 21 januari 2011 18:06
Dax för en liten updatering.

Med bilder den här gången.:d

Har sålt av hälften av de röd turkosa ynglen. Bestämde mig för att behålla 10 stycken som visade sig vara 11 vid en närmare kontrollräkning. Minsann inte altid så lätt att hålla räkningen på dem. De är inte stilla överhuvud taget. Syns på bilden nedan också.;)

[ATTACH=CONFIG]41459[/ATTACH]

De små liven är ca 7 cm nu.

Fick också möjligheten att köpa 4 stycken Piwowarski diskusar. 2 stycken Leopard X Röd turkos och två stycken Striped cobolt. I sammband med detta så sålde jag en Cobolt hane och lät en röd turkos möta kniven eftersom den inte var i bra kondition alls. tråkigt men sån't måste också göras ibland.

Leopard X Röd turkos från Piwowarski.
[ATTACH=CONFIG]41460[/ATTACH]

Utan blixt också.[:o]
[ATTACH=CONFIG]41461[/ATTACH]

Striped cobolt från Piwowarski.
[ATTACH=CONFIG]41462[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41463[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41464[/ATTACH]

Röd turkos yngel ca 7 cm. Går i en av 55 kuberna.
[ATTACH=CONFIG]41459[/ATTACH]

Helhetsbilder på 720L karet som det ser ut nu.
[ATTACH=CONFIG]41466[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41467[/ATTACH]

Det var allt för den här gången.

//Roger
#114 - 23 januari 2011 05:55
Bytte namn på tråden från Mitt nya 720L. Det är ju inte precis nytt längre.;)

Tack för hjälpen Christian.

//Roger
#115 - 23 januari 2011 08:46
Drog precis igenom din tråd här och det är ju kul med fler diskusfolk i trakten :)
Har du några smådiskus kvar av sista kullen som e på tillväxt ?

Fina bilder förresten och snyggt kar :)
#116 - 23 januari 2011 08:48
Oj vilka fina bilder på diskussar...
Bilagor:
#117 - 23 januari 2011 12:32
drd skrev:
Drog precis igenom din tråd här och det är ju kul med fler diskusfolk i trakten :)

Har du några smådiskus kvar av sista kullen som e på tillväxt ?

Vi kan aldrig bli för många:d

Jag har sparat 11 stycken RT från senaste kullen. Just nu är de ca 7 cm. Ska bli kul att se hur de artar sig.

drd skrev:

Fina bilder förresten och snyggt kar :)

Tackar, är ju inte precis en stjärna på att plåta;). Du spelar ju i en helt annan liga.;)

//Roger
#118 - 23 januari 2013 20:00
720L diskus

Dags för en uppdatering. Länge sedan sist. Såg att det var nästan tre år sedan jag startade mitt 720l.

För två dagar sedan hämtade jag 8 st VF grön Discus fångade i Rio Calderon i Colombia.

Här kommer en film på karet med dess nya invånare. En liten bonus i slutet av filmen. Det händer lite grejor hos de odlade paren också:)

" target="_blank">

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
#119 - 25 januari 2013 16:25
720L diskus

Ingen reaktion men jag ger mig inte. Här kommer em morgonbild på stimmet:
[ATTACH]59561[/ATTACH]

Med vänlig hälsning,
Roger

#120 - 25 januari 2013 16:28
720L diskus

Och här står de på parad igen:)
[ATTACH]59562[/ATTACH]

#121 - 25 januari 2013 16:29
Mycket snygga diskusar, gillar dom skarpt. Karet har en snygg inredning också. Blir lite sugen på att skaffa diskusar.
#122 - 25 januari 2013 16:44
Grymt fina vf.
#123 - 25 januari 2013 17:01
720L diskus

vinbok skrev:
Mycket snygga diskusar, gillar dom skarpt. Karet har en snygg inredning också. Blir lite sugen på att skaffa diskusar.

Go for it. Du kommer inte att ångra dig.
En bra start är att läsa in sig på http://www.diskusforum.se

Med vänlig hälsning,
Roger

#124 - 25 januari 2013 17:03
720L diskus

Einarsson skrev:
Grymt fina vf.

Tack! Nästa helg ska jag hämta 7 till från samma sändning.
Med vänlig hälsning,
Roger

#125 - 26 januari 2013 17:16
Här kommer två filmer till. De börjar bli mer hemmastadda nu:)

" target="_blank">

" target="_blank">
#126 - 27 januari 2013 06:47
De ser ju verkligen ut att vara hemmastadda nu , simmar runt och letar mat för fulla muggar :)

Läckra Vf du har där !!
#127 - 28 januari 2013 20:43
720L diskus

Jag fortsätter att envisas med bilder på mina gröna.
[ATTACH]59645[/ATTACH][ATTACH]59646[/ATTACH][ATTACH]59647[/ATTACH][ATTACH]59648[/ATTACH][ATTACH]59649[/ATTACH][ATTACH]59650[/ATTACH][ATTACH]59651[/ATTACH][ATTACH]59652[/ATTACH]

Med vänlig hälsning,
Roger

#128 - 2 februari 2013 15:23
720L diskus

Lite nya rötter som tak över huvudet. Verkar som om det uppskattas;)
[ATTACH]59764[/ATTACH][ATTACH]59765[/ATTACH][ATTACH]59766[/ATTACH][ATTACH]59767[/ATTACH][ATTACH]59768[/ATTACH][ATTACH]59769[/ATTACH]

#129 - 17 februari 2013 20:16
720L diskus

Ser nu när jag blickat igenom din tråd att jag har läst allt, men varit en av de där som är tysta och läser tråden. Men de sista bilderna, de från februari hade jag missat att du lagt till. Riktigt fint akvarium och fina fiskar. Vad var det som gjorde att du sålde Diskusen och gick över till viltfångat?
#130 - 17 februari 2013 21:12
720L diskus

Det var nog en kombination av en längtan att prova WF och att jag hade tankar på att sälja av mina lekpar ändå. När jag gjorde slag i saken så hade jag tre stycken lekpar igång med allt vad det innebar av ständiga vattenbyten och tillsyn.
Sen dök det upp en fin grupp gröna till salu.
Jag har inte ångrat mig alls. De WF som jag har nu har ett mycket mer utpräglat gruppbeteende än de odlade som jag hade innan. Sen gillar jag deras lite mer naturliga utseende och, i detta fall, deras otroligt runda form.

#131 - 17 februari 2013 21:16
720L diskus

Ok. Har du fått ha ett annat upplägg i skötseln av dina VF jämfört med dina odlade? Tänkte gällande föda och sånt
#132 - 18 februari 2013 05:23
Har nog inte ändrat på så mycket ´men märker att jag funderar mer på varför och hur jag gör saker. En liten nytändning känns det som.

Mitt grundupplägg är att ha stabila vattenvärden. Det löser jag med att ha en ganska strikt vattenbytesregim och mycket filtervolym.
De första veckorna som jag hade mina VF så bytte jag ca25% vatten varje dag. Nu blir det ungefär 25% varannan dag. När allt har stabiliserats avseende den nya belastningen av fiskar och matning räknar jag med att göra två-tre 25%-iga vattenbyten i veckan.
Slamsugning och avtorkning av rutorna vid vattenbyte är för mig en självklarhet.

Jag har ganska rejält påslag vad det gäller filtrering. Jag har ett Ehaim 2180 och ett JBL1500e och ett uv-filter inne i karet. Bakom bakgrunden puttrar två stycken innerfilter på 100 l/h för cirkulationens skull samt en ozonrenare.

Det enda som jag ändrat på när VF firrarna kom till karet är att jag har stoppat i lite torvpellets i det ena ytterfiltret.

Angående mat så erbjuder jag en ganska varierad kost. Flingor, pellets, frystorkat(tex black worms, tubifex, röda mygglarver) samt levandefoder när man kan få tag i det. Just nu har jag lite levande black worms som jag tog hem ifrån Kalifornien. Fiskarna är helt galna i dem. Ska se om jag kan få igng en odling på dem.

Så här gör jag. Andra komer säkert att säga att det finns andra sätt men detta funkar för mig:d.
#133 - 18 februari 2013 09:18
Härligt att se dina Discusar lofstrog!
Jag tror att de flesta, liksom jag själv, tycker bäst om de naturliga "färgerna" (det finns ju trots allt en hel del varianter). Jag gillar dock "Discodiscusar" också - men det hör inte hit.
En sak som du visar med dina bilder på Discusarna, är själva formen på fiskarna. Vi lägger ganska stor vikt på vilka färger de har (en smaksak såklart) men här ser vi extremt fina exempel på mycket snygga kroppsformer - riktiga praktexemplar!
Dina skötselråd är också exempel att ta efter, givetvis med marginal för personliga sätt att gå tillväga, bara man får in en regelbunden rutin som passar en själv, fiskarna och karet. Även den mathållning du beskriver är mycket bra. Jag har själv märkt att varierad kost till de här cikliderna verkar positivt på deras trevnad.
Ett tips är ju att försöka se till att man kan ordna någon liten vattenkälla för levande föda - någon liten damm, tunna, balja eller liknande. De vattenloppor, mygglaver o.s.v. jag dagligen håvar upp i den lilla dammen i trädgården får fiskarna att verkligen bli på hugget!

Som sagt, lofstrog, en fröjd att se dina Discusar!
#134 - 18 februari 2013 11:55
Hej Mats!

Härligt at du tittar in i tråden.

Tack för dina kommentarer! Jag trivs kanon med mina VF. Ska bli kul att se om du förverkligar dina diskusplaner i din 'nya' fiskbod.

Mvh
Roger
#135 - 18 februari 2013 12:01
lofstrog skrev:
Hej Mats!

Härligt at du tittar in i tråden.

Tack för dina kommentarer! Jag trivs kanon med mina VF. Ska bli kul att se om du förverkligar dina diskusplaner i din 'nya' fiskbod.

Mvh

Roger

Jodå, jag skall göra mitt bästa! Får jag bara komma igång med bygget så skall det nog bli discus vad det lider. Men, som jag sagt förut - det är lång tid tills dess!

Bara kul att kika in här - massor av fint att kolla på!
#136 - 8 december 2013 05:56
720L diskus

Nästan 10 månader sedan jag skrev här. Har hänt lite med karet ;) Nya innevånare sedan 3-4 månader sedan. Nu går det 6st Heckel från Rio Abacaxi och en Heckel från Rio Negro i karet.

pH4-4,5 kH1 och konduktivitet 50-60uS/cm.
" target="_blank">

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
#137 - 8 december 2013 06:31
Julafton kom tidigt i år :D Underbara Diskusar. Kanon att du ligger kvar och fortsätter filmar så man får se hur de beter sig i karet. Intressant att se kroppsformen på dessa godingar. Deras övre linje från mun upp över pannan ser så härligt symmetriskt rund ut. De ser annorlunda ut i formen jämfört med odlad fisk. Härliga klara nyfikna ögon på dem.
Fint hur din rötter skapar de dunklare zonerna i karet och din röda lotus skulle jag lätt vilja ha själv ;)
Ger du någon typ av föda som lägger sig på botten så du kan se deras bottenätarbeteende? Om ja, har du någon film på det? Om inte, när det är jul och så, kan man få önska sig det från dig? Tycker det är så läckert när de zoomar in föda på botten och slår bort sanden med vattenvågor från bröstfenorna för att urskilja vad som går att äta.
#138 - 8 december 2013 06:36
720L diskus

Trodde nog att du skulle gilla filmen ;)
Finns säkert någon film på min youtube-kanal när jag matar med frysfoder. Granulat brukar de inte få så ofta. Frystorkade blackworms och tubifex, frysta vita mygg och egengjord frysmix är deras stapelföda.

#139 - 8 december 2013 07:00
Åh så vackra, jag gillar också alla rötter :).

//Inger
#140 - 8 december 2013 07:12
Läckra Diskus du har där Roger även om jag måste säga att dina gröna är något av mina absoluta favoriter :)
#141 - 8 december 2013 07:31
720L diskus

Tack!

Woody: mina gröna från Colombia är sålda sedan en tid tillbaka. De var riktigt fina stora och runda.
Numera får jag hålla tillgodo med Blå från Lake Ayapua, GrönXBlå från Lake Amana, Heckel från Rio Paunini och så Hecklarna på filmen;)
Just nu är jag foder värd till 8st Curuai Red också.
Totalt 40 vildfångade discus från Brasilien simmar i mitt akvarierum. En riktig dröm!

#142 - 8 december 2013 07:34
720L diskus

Synd att du envisas med att bo så långt söderöver. Låter som härligt att se live :)
#143 - 8 december 2013 07:47
720L diskus

Ni får planera in en roadtrip helt enkelt. Alltid välkomna!

I april nästa år är det diskuschampionat, ciklidstämna och en massa annat i Malmö. Kanske ett lämpligt tillfälle att ta sig söderut. Jag lovar att visa akvarierummet om ni kommer ner :)

#144 - 8 december 2013 07:52
Discus Championatet ligger nära till hands nästa år men man vet aldrig vad som kan hända fram tills dess .
#145 - 8 december 2013 07:53
720L diskus

Bara att höra av sig om ni har vägarna förbi Skåneland :)

#146 - 8 december 2013 08:26
720L diskus

Diskusforum Syd kommer att åka till Aquazoo utanför Ullared den 14/12. Några ska hämta fisk och vi andra ska kolla på den nyanlända sändningen av vildfångad discus från HEK.
I torsdags kom det 27 lådor diskus mitt i stormen Sven!

Skulle vara kul om fler dök upp. Passa på att komma och tjöta diskus med oss!

Kolla bara av med Kaj eller Jörgen så att de är beredda på att ni kommer. http://aquazoo.se/index.php?id_cms=4&controller=cms

#147 - 8 december 2013 10:48
Toppenrulle detta. Mycket fina discusar!:)
#148 - 8 december 2013 11:50
720L diskus

Tack Mats! Håller med, de har blivit riktigt bra :)

#149 - 8 december 2013 17:15
720L diskus

Kanske ska passa på att åka dit innan dess:p...
#150 - 8 december 2013 17:51
720L diskus

Snabba dig Anders ;)

#151 - 8 december 2013 19:52
720L diskus

Julafton inträffar två gånger i år ;) På blåvingens begäran kommer en film när mina Abacaxi Heckel äter frysmat från botten.

&sns=em" target="_blank">
&sns=em

#152 - 8 december 2013 19:55
720L diskus

De är lite mera bitska mot varandra när de får frysmat som sjunker ;)

#153 - 8 december 2013 20:01
Du är allt en riktig kompis du, Roger :D
#154 - 8 december 2013 20:04
720L diskus

Du har väl gjort dig förtjänt av en julklapp ;)
Kolla runt på min youtube-kanal. Kanske finns det mer som du gillar.

#155 - 8 december 2013 20:10
Vilka temperamentsfulla godingar du har :) Riktigt intressant att se dem in action. Noterar en del skillnader i beteenden som ju iofs kan handla om olika inredningar också eller om det är odlat/viltfångat. Mina ställer sig ofta och vrider sig sakta runt sin axel när de ska plocka foder som sitter riktigt knepigt till. Men du har ju en helt öppen lättskött botten för dem så det blir kanske annorlunda.
#156 - 8 december 2013 20:10
lofstrog skrev:
Du har väl gjort dig förtjänt av en julklapp ;)

Kolla runt på min youtube-kanal. Kanske finns det mer som du gillar.

Ok. Ska kolla mer där. Tack ännu en gång, Roger :D
#157 - 8 december 2013 20:17
720L diskus

Ingen orsak. Med ojämna mellanrum så gör jag mina gästspel här ;) Mer aktiv på diskusforum.

#158 - 8 december 2013 20:20
720L diskus

Ja där fanns en hel del godbitar :) Så nu har jag lite att kolla på.
#159 - 8 december 2013 20:23
720L diskus

lofstrog skrev:
Ingen orsak. Med ojämna mellanrum så gör jag mina gästspel här ;) Mer aktiv på diskusforum.

Förstår det med ditt intresse. För egen del så gillar jag mixen mellan rena nybörjarfrågor och komplexa tankegångar här på Zoopet.
#160 - 8 december 2013 20:42
720L diskus

Bluewing skrev:
Ja där fanns en hel del godbitar :) Så nu har jag lite att kolla på.

Mycket nöje Johnny :)

#161 - 28 september 2014 15:38
Wow! :D

Annons