720L - Diskus?

#1 - 26 september 2009 15:32
Hejsan. Tänkte dra igång ett projekt jag med. istället för att terrorisera, Ansjo via pm så kan jag kanske lika gärna få hjälp här:D

Ska imorgon iväg till Mora och hämta hem ett 720 L akvarium imorgon, var och kolla på det igår. tyckte att det såg fint ut, inga störande repor eller så. Hade ett annat 720 Liters hemma för ett tag sen, men det var i väldigt dåligt skick, repor överallt. sen så släppte mittstaget en kväll så de small som fan i karet, sen så var framrutan uttryck som en halvmåne, ingen läcka dock. så tur i oturen;)

Tidigare så har jag mest haft påfågelciklider, så det vore skoj att testa nå annat. lite lugnare och harmoniska firrar. Tycker att diskus är väldigt vackra, sen så skulle jag vilja ha ett stort stim, kardinaler kanske? och en del snygga malar:)

Lite angående fiskbeståndet.

Diskus: 8st

Kardinal 50?

Corydoas 20?

8-10 l-malar?

kan jag ha fler tetror? Har en gibbiceps på 42 cm och en pleco på 30 cm, kan jag ha dem tillsammans med diskus?

Slänger upp bilder på karet imorgon, sen så får vi se när de börjar komma i lite fisk i karet, skynda långsamt:)

/Johan
#2 - 26 september 2009 16:20
Detta låter ganska trevligt, och det ska bli kul att följa ditt projekt:).
Hur stora kommer diskusarna att vara och vad blir det för sort?

Sedan kan du göra på ett par olika sättt med tetrorna, antingen köper du bara en sort men har ett flertal av dessa, eller så skaffar du ytterligare en annan sort men som skiljer sig markant i form och framförallt i färg mot tex Kardinalerna.
Rödmunstetra är ett tips, men samtidigt ett ganska tråkigt tips, eftersom "alla" andra har denna kombinationen. Det var detta som gjorde att jag gjorde mig av med alla dessa tetror i mitt 900 liters, och nu har jag vitfenad Rosentetra, Diamanttetra samt Kejsartetra som färgklickar och det ångrar jag inte:).

Risken med att ha dessa lite större malar i karet är att de inte är speciellt smidiga, och planterar du växter så kan de ligga vid ytan på morgonen igen:p. Sedan får en del av dessa lite större malar för sig att smaka på sekretet på diskusarna, och om de väl får smak på detta så slutar de heller inte. Det var detta som gjorde att jag fick göra mig av med min stora Gibbi för ett par år sedan:(!
#3 - 26 september 2009 16:39
ansjo skrev:
Detta låter ganska trevligt, och det ska bli kul att följa ditt projekt:).

Hur stora kommer diskusarna att vara och vad blir det för sort?

Sedan kan du göra på ett par olika sättt med tetrorna, antingen köper du bara en sort men har ett flertal av dessa, eller så skaffar du ytterligare en annan sort men som skiljer sig markant i form och framförallt i färg mot tex Kardinalerna.

Rödmunstetra är ett tips, men samtidigt ett ganska tråkigt tips, eftersom "alla" andra har denna kombinationen. Det var detta som gjorde att jag gjorde mig av med alla dessa tetror i mitt 900 liters, och nu har jag vitfenad Rosentetra, Diamanttetra samt Kejsartetra som färgklickar och det ångrar jag inte:).

Risken med att ha dessa lite större malar i karet är att de inte är speciellt smidiga, och planterar du växter så kan de ligga vid ytan på morgonen igen:p. Sedan får en del av dessa lite större malar för sig att smaka på sekretet på diskusarna, och om de väl får smak på detta så slutar de heller inte. Det var detta som gjorde att jag fick göra mig av med min stora Gibbi för ett par år sedan:(!

Har spanat in en hög med diskus på djurmagasinet i valbo, minns ej vad dem heter, men dem var ca 10 cm ungefär? Ett par kostade 1200. ska dit nästa vecka och då ska jag spana in dem lite till, kommer dröja ett tag innan diskusen ska inhandlas, har läst på en massa. men vill läsa mera. sen så ska man ju ha råd oxå. får dra ner på allt glassätande;) Om man enbart kör kardinaltetra som tetra, hur många bör jag ha då?

Hmm okej. vill helst inte göra mig av med dem stora malarna, och får inte det heller eftersom jag fått dem av tjejen. får prova och ha tålamod med att sätta tillbaka växterna då, och om dem börjar suga på diskusarna så får jag väl helt enkelt flytta på dem:(
Bilagor:
#4 - 26 september 2009 16:44
Eftersom diskusen inte är så stora så är det ganska lugnt att börja med ett 50-tal tetror. Ser du sedan att det funkar bra och att du vill utöka stimmet kan du landa någonstans runt 70-80 st, lite beroende på övrig fisklast samt filtrering.
Det är helt rätt att göra som du nu gör, skynda långsamt:)!
#5 - 26 september 2009 16:49
okej låter bra:) går det bra att köra med gubby och svärdbärare som startpiloter?
#6 - 26 september 2009 17:40
Det funkar alldeles utmärkt:)!
#7 - 27 september 2009 22:26
Har hämtat karet nu. allt har funkat bra än så längen. har en liten fråga, har 1 ramp med 2 rör sen tidigare, sen fick jag med 2 delade ramper med ett rör i vadera. nu är det så att jag kommer vilja ha växter i detta kar lite längre fram, men skulle gissa på att ingen av dem ramperna som jag har är särskilt bra för växterna, ska köpa en ny framöver. men ska jag slänga upp alla ramper ovanför karet så längen så att växterna får så mycket ljus som möjligt? eller ska jag dissa dem delade ramperna? inte så snyggt direkt när dem ligger bakom. ( Se bilder ). Ska fixa en fin bakgrund så fort ekonomin tillåter det. sen ett kraftigare ytterfilter, har bara 2 innerfilter i just nu. Men det kommer;)
#8 - 27 september 2009 22:37
Riktigt fint, gillar den möbeln! Du kan räkna lite själv på hur mycket ljus du behöver, 0,3W/liter är väl minimum du skall ha i karet om du vill att det skall växa någonting alls:)
#9 - 27 september 2009 22:38
Snyggt.
Vilken sorts diskus blir det?
Om jag var du skulle jag köra på vf ;)
#10 - 27 september 2009 22:48
Sultanen skrev:
Riktigt fint, gillar den möbeln! Du kan räkna lite själv på hur mycket ljus du behöver, 0,3W/liter är väl minimum du skall ha i karet om du vill att det skall växa någonting alls:)

Tack, blev rätt såld när jag såg den i en tidning tidigare, fick med en alu-ramp oxå, men den åkte ner i förådet. då ska jag räkna på det när jag blir lite piggare, jobb om några timmar, huua:(.
#11 - 27 september 2009 22:49
Röd Turkos är av vad jag förstått en av de mindre känsliga typerna, kan vara väl värt att satsa på dessa till en början? Väldigt vackra också!
#12 - 27 september 2009 22:52
wallström skrev:
Snyggt.

Vilken sorts diskus blir det?

Om jag var du skulle jag köra på vf ;)

Tackar. Vet inte riktigt ännu, ska väg med med damen min på ikea i helgen, så då ska jag även kolla om dem har nå fina diskus på djurmagasinet. men de kommer dröja ett tag innan jag köper några, det får bli lite malar och småfisk först;) Men då får man ju oxå tid på sig och fundera på vilka jag vill ha:)
#13 - 27 september 2009 22:57
Sultanen skrev:
Röd Turkos är av vad jag förstått en av de mindre känsliga typerna, kan vara väl värt att satsa på dessa till en början? Väldigt vackra också!

Ja har också hört det.
Köpte sånna av den anledningen.
Men vf är riktigt fina :)
#14 - 28 september 2009 08:03
Tänkte lite på över filter, kan jag köra på med mitt fluval 405, sen fixa ett fx5 och ha i nått innerfilter? Räcker det eller bör jag sattsa på nå annat?
#15 - 28 september 2009 08:36
Sultanen skrev:

I mitt sa 720 med heltäckande ramp så har jag 4*36 watt i rampen och det räcker kalas till jättevallisneria som växer som ogräs, jawaormbunke och även hygrophila polysperma som växer bra oxå.
Andra sorter som inte funkat lika bra är mossor och mer krävande små växter.
Anubias funkar oxå men då sittande på rötter så dom varit närmare ljuset än om dom varit på bottnen.

Har liknande möbel utan rören själv ;) Snyggt men du skulle haft svart ram på karet :)
Bilagor:
#16 - 28 september 2009 08:52
Kul att du kikade in:) vart köpte du din ramp? Pris på den? Håller med angående ramen, kan man måla den svart?
#17 - 28 september 2009 09:03
Jag köpte faktiskt mitt kar begagnat för några år sen nu med rampen tillsammans och då ingick en svart träfanérbänk med skåp och hyllor oxå.
Det går nog att köpa en lös ramp skulle jag tro men dom kostar nog några tusenlappar.
Min är försedd med reflektorer inne i oxå och så har jag nyss stoppat i nya rör i den för en faslig massa stålar :(
Men snyggt är det ;)
Det går säkert att måla ramen på karet, se bara till att maskera rutorna och kanske slipa lite lätt på aluytan och sen är det nog bara att spraya med svart färg avsedd för aluminium.
#18 - 28 september 2009 09:39
Ska bli spännande att följa!
#19 - 28 september 2009 20:51
Nu simmar mina startfiskar i karet, några guppys och nån svärdbare. slänger upp en bild imorgon:)
#20 - 29 september 2009 18:17
Lite klarare nu. har stoppat in en del rötter, vill ha en massa rötter här och där så att malarna har mycket att gömma sig i, sen tänker jag trä en del rötter med växter och mossa, i framtiden ska jag även få en en djungel med valsenria, lite tips på flytande växter? och växter som inte kräver så mycket ljus? ljuset jag har nu är nog inge vidare. tips på växtnäring?
Bilagor:
#21 - 29 september 2009 18:37
Jag målade min aluram svart... Dock innan fyllning... :) Då gick jag in o köpte svart färg på målarbutiken, bara berättade vad den skulle vara till o så fick jag en burk... Funka skitbra utan att slipa före... i alla fall för mig...
Se bara som sagt till att maskera rutorna ordentligt... :)
#22 - 29 september 2009 18:43
Najs salle ;)
#23 - 29 september 2009 19:04
Med rätt rör blir det bra med 0,3 w/l,
Välj växter som inte måste ha max ljus så får du ett lugnare kar att sköta, visst växer det bra med mycket ljus men det går också fortare när något går snett med tex alger.
Vissa växter blir tom snyggare om man inte driver dom med för mycket ljus.
Dessa tycker jag(som jag provat) funkar lite bättre med 0,3 w/l än med 0,6 w/l
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
För att de får snyggare röd färg.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24&SOK=1
För att flikarna blir mindre och tätare
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39&SOK=1
växer inte så in i h-e :)

Däremot så har jag en variant av svärdplanta som inte trivs riktigt i det svagare ljuset , den funkar bäst i 0,3 om den får stå lite fritt från andra växter så bladen kan breda ut sig men den blir snyggare i 0,6.
#24 - 29 september 2009 19:11
stigson skrev:
Lite klarare nu. har stoppat in en del rötter, vill ha en massa rötter här och där så att malarna har mycket att gömma sig i, sen tänker jag trä en del rötter med växter och mossa, i framtiden ska jag även få en en djungel med valsenria, lite tips på flytande växter? och växter som inte kräver så mycket ljus? ljuset jag har nu är nog inge vidare. tips på växtnäring?

Vet inte riktigt vad du eftersträvar, mitt har dålig belysning men är grönt.

Kör med ca 60% dos av PMDD och full dos av TMG.

Jag använder vanliga Spikblad som flytväxter, växer bra och är lätta att trimma.
#25 - 29 september 2009 19:31
Tack för tipsen alla! uppskattas verkligen! som bilden du la upp c90, det vore skitsnyggt att ha så! vart beställer man pmdd och tmg? nån bra länk på vad man ska ha vore trevligt:)
#26 - 29 september 2009 19:37
stigson skrev:
Tack för tipsen alla! uppskattas verkligen! som bilden du la upp c90, det vore skitsnyggt att ha så! vart beställer man pmdd och tmg? nån bra länk på vad man ska ha vore trevligt:)

PMDD har du här
http://www.haack.se/pmdd/
#27 - 29 september 2009 19:43
stigson skrev:

Gödning

http://www.pmdd.se/

http://www.pwss.se/product.php?productid=782&cat=870&page=1

Växter

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=67&SOK=1

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63&SOK=1

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=95&SOK=1

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61&SOK=1

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53&SOK=1

Alla lätta växter som dock har ett krav. Lite näring vid rötterna och att de får står på samma plats länge! Börjar du flytta på dem så blir de inte bra.
#28 - 30 september 2009 06:40
Sultanen skrev:

Köp Stendker så är det lugnt med känsligheten, de är tåliga.
#29 - 30 september 2009 07:02
c90368 skrev:
Alla lätta växter som dock har ett krav. Lite näring vid rötterna och att de får står på samma plats länge! Börjar du flytta på dem så blir de inte bra.

Håller med till 100%, och absolut det sista då man inte ska flytta växter för mycket. Jag har 4x54W T5 i mitt 900 liters och det växer på ganska bra och även Gallerblad http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=65&SOK=1 funkar utmärkt i karet(även utan rotnäring);).
En annan stor fördel som sagts innan är att algbeväxningen är obefintlig vid rätt slötsel:)!
#30 - 30 september 2009 08:10
Faltaren skrev:
Köp Stendker så är det lugnt med känsligheten, de är tåliga.

Varför är de tåligare än andra odlares fisk?
#31 - 30 september 2009 08:58
Undrar jag oxå ? Det allra bästa borde vara lokalt odlade i samma vatten som det man själv har :)
#32 - 30 september 2009 18:39
drd skrev:
Undrar jag oxå ? Det allra bästa borde vara lokalt odlade i samma vatten som det man själv har :)

Stämmer bra!

Men Stendker är det näst bästa om man inte kan få tag på lokala, påstår de som kan.

Jag köpte Stendker och det har fungerat bra. De är uppfödda i Tyskt vatten som på ett sätt kan var värre än vårat. Att köpa Asien odlat lär innebära en större risk, men jag har ingen erfarenhet av det.
#33 - 30 september 2009 18:41
ansjo skrev:

En annan stor fördel som sagts innan är att algbeväxningen är obefintlig vid rätt slötsel:)!

Helt rätt!

Glömde bort det tidigare, att den största fördelen med rätt gödning är inte att växterna växer utan att det inte blir några alger, eller inte mer än vad städpatrullen tar hand om.
#34 - 30 september 2009 18:47
ansjo skrev:
även Gallerblad http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=65&SOK=1 funkar utmärkt i karet(även utan rotnäring);).

Skulle varit tydligare och skrivit: Lite näring vid rötterna vid uppstart!

Har själv bara bottengödning i nystartat kar, aldrig därefter.
#35 - 30 september 2009 18:56
c90368 skrev:
Skulle varit tydligare och skrivit: Lite näring vid rötterna vid uppstart!

Har själv bara bottengödning i nystartat kar, aldrig därefter.

vad är det för bottengödning som gäller då?
#36 - 30 september 2009 19:12
stigson skrev:
vad är det för bottengödning som gäller då?

Jag har använt den här, med bra resultat. Finns säkert andra som är lika bra eller bättre.

http://www.pwss.se/product.php?productid=776&cat=868&page=1
Bilagor:
#37 - 30 september 2009 20:18
synd man redan fått i en massa saker! sånadära kulor som man plaserar bredvid växterna, bra eller dåligt?
#38 - 30 september 2009 20:24
Köp Katty kattströ, blanda ut med lite vatten och knåda ihop till små kulor som du sen sätter in på en plåt i ugnen och trycker ner, enkelt och vääldigt stor mängd gödning för 50kr:)

Använde en knapp påse som bottengödning till mitt 400L kar, ungefär 4kg. gör du kulor går det säkert åt mindre men som sagt var, bra pris.
#39 - 1 oktober 2009 08:41
Sultanen skrev:
Köp Katty kattströ, blanda ut med lite vatten och knåda ihop till små kulor som du sen sätter in på en plåt i ugnen och trycker ner, enkelt och vääldigt stor mängd gödning för 50kr:)

Använde en knapp påse som bottengödning till mitt 400L kar, ungefär 4kg. gör du kulor går det säkert åt mindre men som sagt var, bra pris.

Funkar det bra?:)
#40 - 1 oktober 2009 08:46
Bytte in mina påfågelciklider igår som var i mitt förra 720 L akvarium, tills det gick sönder, så jag hade dem för tillfälligt i mitt 540 L akvarium. Bytte in mot lite kardinaltetror, växter. lite valseneria och några som jag inte vet vad dem heter?:( fick dem i en påse rakt av utan att jag själv han vara med och se vad de var:D Sen så fick jag lite växtnäring - EasyCarbo. slänger upp lite bilder ikväll:)
#41 - 2 oktober 2009 12:44
blev tyvärr inge bilder för att när jag skulle slänga in bilderna på datorn så dog batterina, har en nikon d40. svårt att få bra bilder på akvarium har jag märkt?[:o] ska kanske besöka djurmagasinet i valbo i helgen, får se om jag får med mig nån växt, vill ha nått par fjärilsciklider oxå, men vill ta det lite lugnt på fiskfronten ett tag, man blir så ivrig och vill ha i fiskar:) måste köpa lite nitrittester också.

Lite saker som jag skulle behöva:

Ett bra ytterfilter.

Heltäckande ljusramp, så att växterna tar sig.

pmdd och sånna saker. synd att allt är så dyrt!

Har börjat sälja lite fiskeprylar, jerkbaitbeten osv, så att jag får råd att köpa diskus:d.
#42 - 2 oktober 2009 13:54
stigson skrev:
vill ha nått par fjärilsciklider oxå, men vill ta det lite lugnt på fiskfronten ett tag, man blir så ivrig och vill ha i fiskar:)

Om du vill fylla på med fisk så börja med tetror och spara framförallt fjärilarna till sist! De är känsliga och trivs bäst i väl inkörda kar.
#43 - 2 oktober 2009 13:58
Tack för tipset! vilka tetror passar ihop med kardinaler? gillar fantomtetror, men passar dem bra ihop? Bör man vänta med malar oxå?
#44 - 2 oktober 2009 14:19
Du bör välja en högryggad tetra så de inte blandar sig med kardinalerna och det blir soppa av det.

Den Falska Dolksticktetran har blivit en favorit hos mig. Stimmar bra och har rätt storlek i ett kar med lite större fisk.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131186

En annan favorit som ofta är blek och anonym i affären är Citrontetran.

#45 - 2 oktober 2009 14:21
stigson skrev:
Bör man vänta med malar oxå?

Om du syftar på algätande malar så skadar det nog inte att vänta till växterna börjat ta sig och det blivit lite alger.
#46 - 2 oktober 2009 14:40
Okidoki:) hur är det med corydoras då? Bör karet ha gått in sig då oxå?
#47 - 2 oktober 2009 14:59
stigson skrev:
Okidoki:) hur är det med corydoras då? Bör karet ha gått in sig då oxå?

De kan du släppa ner tidigt, men glöm inte att mata så att de får med något på botten.
#48 - 2 oktober 2009 15:17
stigson skrev:
Funkar det bra?:)

Har inte riktigt hunnit märka av hur bra det fungerar i mitt kar men tog och kollade upp folks erfarenheter av kattsant jämfört med bottengödning och det var väldigt positivt.
Bla. "defdac" kör med kattsand och är han nöjd med det så är jag nöjd med det;):d
#49 - 2 oktober 2009 15:24
Hur många corydoras är lagomt till ett 720 kar?
#50 - 2 oktober 2009 15:46
Jag skulle köra på fembandsbarber som stimfisk, dom är de bästa stimfiskarna jag någonsin har ägt, dessutom är dom högryggade så de går nog bra med diskus. Det ända dåliga är att dom äter småbladiga känsliga växter som HC mm, dock har du på för lite ljus för dessa växter så det är inget problem.
#51 - 2 oktober 2009 15:54
Jo, tipps på lätta växter som skulle funka hos dig är i princip alla cryptocorynes, de flesta svärdplantor, dvärg sagitaria, javaormbunke, mossor, rotala rotondafolia och lotus. Jag gillar inte valle de skuggar förmycket och konkurerar ut de andra växterna, dock blir vallisneria tortafolia max 40cm så den skulle kunna vara ett alternativ.
#52 - 2 oktober 2009 16:03
stigson skrev:
Hur många corydoras är lagomt till ett 720 kar?

Minst sex stycken och tolv är lagom, enligt mig. Men det går att ha fler.

Hoppas du inte nappar på tipset om barber;)
#53 - 2 oktober 2009 16:07
Ja, håller med, condoras blir bara trevligare ju fler de är (till en viss gräns) du får en härligt stor städpatrulls klump vilket är guld värt!
#54 - 2 oktober 2009 16:39
Är 20 st för många?
#55 - 2 oktober 2009 16:54
dolksticktetran var riktigt fin faktist!
#56 - 2 oktober 2009 17:42
stigson skrev:
Är 20 st för många?

Vet inte, har inte provat!
#57 - 2 oktober 2009 17:46
stigson skrev:
dolksticktetran var riktigt fin faktist!

Men tänk på att det är den falska Hyphessobrycon socolofi, den äkta Hyphessobrycon erythrostigma stimmar inte alls lika bra. Hos dem skapar hanarna små revir dit de försöker locka honorna. så det är bara honorna som stimmar, sisådär...
#58 - 3 oktober 2009 23:34
Var till djurmagasinet i valbo idag, köpte lite växter bara, låter karet gå in sig mera innan de åker i mer fisk. börjar bli lite grönare i akvariumet nu, hoppas att växterna vill ta sig bara. har kamera-batteriet på laddning nu, så några bilder åker upp imorgon:)

Tycker ni att Scalare och Diskus är en dålig kombination? vet ju att vissa kör på dem båda, men dumt att chansa eller?
#59 - 4 oktober 2009 21:19
Projektet blir så mycket trevligare med lite bilder, exakt en vecka sen jag hämtade karet nu.
#60 - 4 oktober 2009 21:24
crinumlöken passar inte alls tycker jag. Men funderar på att sätta in denna rot, sen fästa lite växter på den:)måste tyvärr såga ner den lite för att få i den riktigt. Vill ha en snygg bakgrund, gillar inte den blåa planshen, kanske sätter fast en svart solfilm, sen den dagen då jag tömmer karet så sätter jag in en slimline.
#61 - 5 oktober 2009 20:25
Denhär rampen ska jag spara till, har en likadan till mitt 540 liters.
http://www.pwss.se/product.php?productid=6574&cat=1039&page=2
#62 - 7 oktober 2009 20:31
Hmm. kom och tänka på en sak, en utav butikerna som jag brukar besöka sa att han kunna ta hem fina 15 cm diskus till mig. ( Stendker). han sa när de blir dax så ska jag möta upp honom utanför butiken så att dem slipper mellanlanda, men då till frågan, hur vet jag att dem ser bra ut då? Storlek, knivpanna osv?
#63 - 7 oktober 2009 20:35
Bra fråga, du kan ju sen skicket på dem i påsen även om de kommer ha stressränder och inte vara speciellt utfärgade, kolla efter skador, färg på avföring om du ser någon sedan det självklara, hur pannan ser ut, är det en "razor head" köper du den inte, så enkelt är det, men antagligen säljer han inte dig något sådant.

För övrigt mäts storlek på diskus ifrån min till roten på stjärtfenan.
#64 - 7 oktober 2009 20:50
Tack för svaret, tänker nog ha 8 st av denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=524&SOK=1
Den var ju bra nybörjardiskus, så det är inte helt fel. sen är den riktigt snygg. Hur längen bör ett nystartat kar varit igång innan man törs fundera på diskus?
#65 - 7 oktober 2009 21:06
Det skall nog iaf vara igång dvs minst 1 månad sen gör det nog ingenting om du väntar ytterligare en månad då diskus är väldigt känsliga fiskar och de äter brutalt mycket = mycket skit ett väl ingånget kar har även börjat mogna i botten vilket även det blir ett biologiskt filter som bryter ner skiten och hjälper filtren att hålla karet rent.
#66 - 7 oktober 2009 23:08
Sultanen skrev:
Det skall nog iaf vara igång dvs minst 1 månad sen gör det nog ingenting om du väntar ytterligare en månad då diskus är väldigt känsliga fiskar och de äter brutalt mycket = mycket skit ett väl ingånget kar har även börjat mogna i botten vilket även det blir ett biologiskt filter som bryter ner skiten och hjälper filtren att hålla karet rent.

Jag hade mitt akvarie igång 1 dag innan jag släppte i mina diskusar (pga av att diskusarna följde med karet jag köpte) och dom såg ut att trivas på en gång dvs gula ögon och bra utfärgning. Men ta ett PH prov på vattnet dom kommer ifrån för säkerhets skull först och sen på ditt.

investera i ett bra ytterfilter innan du köper diskusar. Typ ett Eheim 2075.
Om du ska ha dyr fisk så kan den bli extra dyr om du köper ett undermåligt filter.

Razor heads förekommer väl aldrig hos stendker (?)
#67 - 7 oktober 2009 23:21
Klart det kan fungera men som jag uppfattade det ville han veta när man kan känna sig säker på att karet är tillräckligt inkört för att man skall slippa alla svajningar i vattenkvalitet som det är i början av ett nystartat kar. Sen är det givetvis beroende på antalet diskus man har också, men ett par 15cm diskus hade jag aldrig slängt ned i ett nystartat kar oavsett, då diskus på 15cm äter betydligt mycket mer än man vill belasta karet med i början och att inte låta diskusen äta sig mätt är inget man bör köra på i en månads tid direkt, bättre att vänta till karet har mognat.
#68 - 7 oktober 2009 23:24
Sultanen skrev:
Klart det kan fungera men som jag uppfattade det ville han veta när man kan känna sig säker på att karet är tillräckligt inkört för att man skall slippa alla svajningar i vattenkvalitet som det är i början av ett nystartat kar. Sen är det givetvis beroende på antalet diskus man har också, men ett par 15cm diskus hade jag aldrig slängt ned i ett nystartat kar oavsett, då diskus på 15cm äter betydligt mycket mer än man vill belasta karet med i början och att inte låta diskusen äta sig mätt är inget man bör köra på i en månads tid direkt, bättre att vänta till karet har mognat.

Är det inte så att små discusar faktiskt behöver MER mat än större?
#69 - 8 oktober 2009 04:57
Tack för svar alla. Då får det bli diskus efter jul, så då hinner man spara till "bra" exemplar. Vid löning så blir det en ny heltäckande ljusramp och pmdd. Sen strax före jul blir det ett nytt ytterfilter, Fluval x5. :d
#70 - 8 oktober 2009 07:13
stigson skrev:
Hmm. kom och tänka på en sak, en utav butikerna som jag brukar besöka sa att han kunna ta hem fina 15 cm diskus till mig. ( Stendker). han sa när de blir dax så ska jag möta upp honom utanför butiken så att dem slipper mellanlanda, men då till frågan, hur vet jag att dem ser bra ut då? Storlek, knivpanna osv?

Det finns en nackdel med att göra så. Du kan inte välja ut de finaste exemplaren och det är rätt vanligt med fiskar som inte färgar ut. Då får du en fisk som har färg på kanske halva kroppen (det varierar). Så finns en risk med att göra så. Det bästa du kan göra är att hitta någon som har mycket diskus. Så kan du välja och vraka :). Är ändå en hel del pengar och då vill man ju det ska bli bra.
#71 - 8 oktober 2009 08:32
stigson skrev:

Jag köpte mina Diskus från Stendker på just detta sätt. Skulle inte ha kunnat valt bättre fiskar än de jag fick. Dessutom sparar man 20-30% av priset eftersom affären har en säker affär och slipper skola in dem.
#72 - 8 oktober 2009 14:45
Jo det är ju såklart en liten nackdel, men tyvärr så är de kanske det enda sättet för mig, då jag bor i gävleborgs län, och de finns inte nå butiker med mycket diskus här. får hoppas på det bästa antar jag? c90, vilken sorts diskus var det?

Hur mycket brukar man ge för 8 st "fina" diskus?
#73 - 8 oktober 2009 14:57
Ska själv få hit 10 st hemmaodlade från en snubbe i stockholm på lördag och dom blev inte så värst dyra tack o lov :)
6-8 cm i sizen dock så dom ska få gå här och käka på sig lite i en kub till dom e några månader större och sen få flytta in i 720 karet.
Bilagor:
#74 - 8 oktober 2009 15:16
drd skrev:
Ska själv få hit 10 st hemmaodlade från en snubbe i stockholm på lördag och dom blev inte så värst dyra tack o lov :)

6-8 cm i sizen dock så dom ska få gå här och käka på sig lite i en kub till dom e några månader större och sen få flytta in i 720 karet.

Galet roligt! vilken sorts diskus är det då?:)
#75 - 8 oktober 2009 15:18
#76 - 8 oktober 2009 15:23
Ruskigt fina! man blir riktigt sugen!:)
#77 - 8 oktober 2009 16:01
Halloj Stigson! Jag har inte skrivit i din tråd tidigare men läser den regelbundet. Det skall bli spännande att följa utvecklingen med dina Discusar (jag är ju Discusgalen jag också...). Jag tror det kommer att gå bra med de du skall köpa - hur du nu än gör - och jag säger som många andra här; försök att så noga som möjligt kolla in de "friskhets- eller sjukdomstecken" du kan när dom ligger i transportpåsarna - ser de feta och robusta ut och inte har några andra synliga skavanker skall det nog fixa sig.
Hoppas att allt förlöper väl - och dra gärna in några goa bilder på dom senare!:)
#78 - 8 oktober 2009 16:16
MaxB skrev:
Halloj Stigson! Jag har inte skrivit i din tråd tidigare men läser den regelbundet. Det skall bli spännande att följa utvecklingen med dina Discusar (jag är ju Discusgalen jag också...). Jag tror det kommer att gå bra med de du skall köpa - hur du nu än gör - och jag säger som många andra här; försök att så noga som möjligt kolla in de "friskhets- eller sjukdomstecken" du kan när dom ligger i transportpåsarna - ser de feta och robusta ut och inte har några andra synliga skavanker skall det nog fixa sig.

Hoppas att allt förlöper väl - och dra gärna in några goa bilder på dom senare!:)

Roligt att du tittar in! Ska göra mitt bästa då jag kikar in dem, så hoppas att jag kan tyda alla tecken, är inte riktigt 100 på hur en knivpanna ser ut? Bilder kommer det absolut bli!

testade vattnet lite, nitrit har jag inget, och ph ligger på 7,5.
#79 - 8 oktober 2009 16:47
stigson skrev:
Roligt att du tittar in! Ska göra mitt bästa då jag kikar in dem, så hoppas att jag kan tyda alla tecken, är inte riktigt 100 på hur en knivpanna ser ut? Bilder kommer det absolut bli!

testade vattnet lite, nitrit har jag inget, och ph ligger på 7,5.

Kolla vad du har för ph på ditt kranvatten. Förhoppningsvis är det
under 7,5. Jag hade inte haft diskus i ett kar med högre än det du har nu.
Stendker fisk brukar ha 6-6,5 om jag inte minns fel och det är väl runt 6 diskusodlare föredrar.

Skall du ha red turqoise? Tycker personligen dom är snyggast :)
#80 - 8 oktober 2009 16:54
Kolla vad du har för ph på ditt kranvatten. Förhoppningsvis är det

under 7,5. Jag hade inte haft diskus i ett kar med högre än det du har nu.

Stendker fisk brukar ha 6-6,5 om jag inte minns fel och det är väl runt 6 diskusodlare föredrar.

Skall du ha red turqoise? Tycker personligen dom är snyggast :)

Ja det är lite högt just nu, vad är de bästa sättet att sänka det på? Jajjamen, tycker att dem är riktgit fina oxå:)
#81 - 8 oktober 2009 16:59
Tror att du kommer att få till ett riktigt snyggt akvarium, du har en riktigt fin början.
Jag håller dock med om att en svart bakgrund hade varit trevligare :)
#82 - 8 oktober 2009 17:10
Tack så mycket, mor min hade vägarna förbi en glasmästare idag, så då fråga hon över en svart solfilm, han skulle komma förbi med den när han har tid, vi känner glasmästaren så han vet vart jag bor:)
#83 - 8 oktober 2009 23:14
Har du kollat vad du har för PH i ditt kranvatten än?
Har du lågt PH i det så är det lugnt. Du behöver ju endå köra ganska täta vattenbyten när du kör diskus. Annars har du ju torv och liknand du kan slänga i en nylonstrumpa (tvättad) som sänker ditt PH men det färgar vattnet och blir jävulskt fult om man inte skall göra biotop vilket du nog inte skall.

Jag har satt 2 st svarta A3 papper eller om det är större som bakgrund och det funkar för mig. Önskar jag också kände en glasmästare :(
#84 - 9 oktober 2009 01:03
Razor heads förekommer väl aldrig hos stendker (?)

Varför inte?
#85 - 9 oktober 2009 13:25
Nu är bakgrunden svart:) Har inte kollat pht i dricksvattnet än, ska ta och göra det!
#86 - 9 oktober 2009 16:00
ansjo skrev:
Varför inte?

Jag har aldrig sett att dom skickat razor heads till återförsäljare.
#87 - 9 oktober 2009 16:13
Jag har aldrig sett att dom skickat razor heads till återförsäljare.

Instämmer.
#88 - 9 oktober 2009 20:56
stigson skrev:
Hejsan. Tänkte dra igång ett projekt jag med. istället för att terrorisera, Ansjo via pm så kan jag kanske lika gärna få hjälp här:D

Ska imorgon iväg till Mora och hämta hem ett 720 L akvarium imorgon, var och kolla på det igår. tyckte att det såg fint ut, inga störande repor eller så. Hade ett annat 720 Liters hemma för ett tag sen, men det var i väldigt dåligt skick, repor överallt. sen så släppte mittstaget en kväll så de small som fan i karet, sen så var framrutan uttryck som en halvmåne, ingen läcka dock. så tur i oturen;)

Tidigare så har jag mest haft påfågelciklider, så det vore skoj att testa nå annat. lite lugnare och harmoniska firrar. Tycker att diskus är väldigt vackra, sen så skulle jag vilja ha ett stort stim, kardinaler kanske? och en del snygga malar:)

Lite angående fiskbeståndet.

Diskus: 8st

Kardinal 50?

Corydoas 20?

8-10 l-malar?

kan jag ha fler tetror? Har en gibbiceps på 42 cm och en pleco på 30 cm, kan jag ha dem tillsammans med diskus?

Slänger upp bilder på karet imorgon, sen så får vi se när de börjar komma i lite fisk i karet, skynda långsamt:)

/Johan

50tetror är ju inte mycket jag har ca 200 neontetror i mitt 720 och tycker dom knappt syns när dom inte lyckas att simma alla på engång i ett stim(någon kan säkert blivit uppäten med av mina silverhajar)
#89 - 9 oktober 2009 21:28
Det kommer komma in fler tetror, har ca 40 kardinaler just nu, men jag tycker att dem syns bra allt. ska skaffa ca 20 kardinaler till, sen blir det ett gäng andra tetror, är inte hundra på vilken det blir, finns ju mycket fina fiskar som sagt:) Ska ha 2 sorters tetror!
#90 - 9 oktober 2009 21:49
Lite bilder. bytt till en solfilm nu. Har åkt i 10 st corydoras nu oxå, hade dem för tillfälligt hemma hos mamma, pga tidigare bekymmer med trasigt akvarium.
#91 - 9 oktober 2009 22:08
En bra start!

Nu är det bara att vänta på att det ska börja växa till sig, inte lite utan mycke:d
#92 - 9 oktober 2009 22:35
Ja hoppas dem tar sig, ska beställa heltäckande ramp med 4 rör om 2 veckor, även pmdd! Skulle vilja ha nån gräsliknande växt på botten, som täcker vissa områden av sanden. Förslag?:)
#93 - 10 oktober 2009 06:37
stigson skrev:
Ja hoppas dem tar sig, ska beställa heltäckande ramp med 4 rör om 2 veckor, även pmdd! Skulle vilja ha nån gräsliknande växt på botten, som täcker vissa områden av sanden. Förslag?:)

Echinodorus magdalensis
#94 - 10 oktober 2009 07:18
...om du inte har Ancistrus.
#95 - 10 oktober 2009 08:57
ansjo skrev:
...om du inte har Ancistrus.

De funkar med Ancistrus hos mig, bladen blir smala typ vallisneria så de får vara ifred.
#96 - 10 oktober 2009 09:26
Bra för dig, men de funkar absolut inte här hemma...
Har de väl fått smak på Svärdsplantor så är det ingen skillnad om de är smal eller bredbladiga:( eller om de får grönsaker eller algtabletter i parti och minut.
#97 - 11 oktober 2009 15:43
Nu har karet vart igång i 2 veckor, Så det börjar luta mot en ny ljusramp nu. Vill ha denna http://www.pwss.se/product.php?productid=6574&cat=1039&page=2

Är lite dålig på sånthär, kan nån trevlig själ ta fram vilka lysrör som jag ska ha? storlek? och vilka reflektorer. Målet är att få växterna att trivas så bra som möjligt! ska även beställa pmdd på samma veva.

mvh Johan
#98 - 11 oktober 2009 19:55
#99 - 11 oktober 2009 20:29
Faltaren skrev:

Ser inte helt fel ut, men gillar rampen som jag länkade till, du får gärna rekomendera vilka lysrör jag bör ha;)
#100 - 12 oktober 2009 07:49
stigson skrev:
Ser inte helt fel ut, men gillar rampen som jag länkade till, du får gärna rekomendera vilka lysrör jag bör ha;)

Hmm ja jag är inte något proffs på det där:). Jag har arcadias plant pro rör. bra ljus och ger fiskarna bra färger så jag gillar dem :)
#101 - 12 oktober 2009 09:51
Faltaren skrev:
Hmm ja jag är inte något proffs på det där:). Jag har arcadias plant pro rör. bra ljus och ger fiskarna bra färger så jag gillar dem :)

Funkar din ramp bra till dina växter? Finns det ingen svensk sida som har den rampen?
#102 - 16 oktober 2009 18:39
Händer inte sådär jättemycket just nu, förutom att jag har släppt ner en L-015. slänger upp bild på den sen. Andmaten växer som tusan! var bara några blad tidigare, nu är dem överallt![:o]

Ska beställa lite pmdd nu nån dag, då det är löning om en vecka! Är faktist riktigt sugen på att skaffa ett gäng scalarer!
Bilagor:
#103 - 16 oktober 2009 19:46
Tror att ett sätt som man kan sänka sitt PH med är att köra med CO2.
#104 - 16 oktober 2009 20:51
Tror att ett sätt som man kan sänka sitt PH med är att köra med CO2.

Mjo har läst det, hade det inte för att jag var så otecknisk så hade jag kört CO2:p
#105 - 17 oktober 2009 02:25
Som sagt kolla vad du har för PH på ditt kranvatten för har du runt 7 så är det ju lugnt, då sänker du ditt PH med vattenbytena. Har du inte vattentester hemma så ta med ditt kranvatten i en kliniskt ren flaska till närmaste fiskåterförsäljare som kan göra test åt dig (oftast gratis)

Co2 behöver du inte vara teknisk för att göra. En 2 liters petflaska med slang från korken, klipp av en disksvamp till en 2x2 cm stor bit och sätt i slutet på slangen så gör den förväntasfullt små bubblor. (använd inte syresten) Sen fyller du flaskan med 2 dl socker, 1 tsk torrjäst och sen häller du på fingervarmt vatten. Skaka sen blandningen och vänta en timme. Woalla! så har du koldioxid i ditt akvarium. räcker ca 1½ vecka. Kostnad? 10 kr per gång.

Till 720 hade jag använt 2 flaskor och en T-koppling till en slang.
#106 - 17 oktober 2009 05:15
Som sagt kolla vad du har för PH på ditt kranvatten för har du runt 7 så är det ju lugnt, då sänker du ditt PH med vattenbytena.

Nja, inte brukar man väl sänka pH:t;)?
#107 - 17 oktober 2009 07:54
Skit i allt snack om att sänka PH tillsvidare, vet många som har diskus i så högt ph som 8 utan några större problem, det är vattenkvalitet som är avgörande, inte vattenvärden.
#108 - 17 oktober 2009 09:47
Co2 behöver du inte vara teknisk för att göra. En 2 liters petflaska med slang från korken, klipp av en disksvamp till en 2x2 cm stor bit och sätt i slutet på slangen så gör den förväntasfullt små bubblor. (använd inte syresten) Sen fyller du flaskan med 2 dl socker, 1 tsk torrjäst och sen häller du på fingervarmt vatten. Skaka sen blandningen och vänta en timme. Woalla! så har du koldioxid i ditt akvarium. räcker ca 1½ vecka. Kostnad? 10 kr per gång.

Till 720 hade jag använt 2 flaskor och en T-koppling till en slang.[/QUOTE]

Detdär var rätt intressant, ska ta och testa det frammöver:)
#109 - 17 oktober 2009 10:29
Tekniken han pratar om kallas är helt enkelt Mäsk:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764

En långt ifrån säker metod för att hålla ett stadigt jämnt PH, om det är det du vill uppnå, vanligen använder man det för att tillföra Co2 till växterna för ökad tillväxt, vill du få stadigt lägre PH skulle jag köra trycksatt Co2 på flaska Med Regulator och Controller, satsa på stabila vattenvärden till du har 3000kr att lägga på det.
#110 - 17 oktober 2009 21:46
Håller med Sultanen. Du kan faktiskt ha diskus i kar med ph upp till 8,5 men schocken blir lätt jobbig för dom vid inkoppningen och ett sånt högt ph är ju inte äns i närheten av vad dom har naturligt. Det jag menade med mäskmetoden är inte för reglera ditt ph utan för att tillgodogöra kolidoxid till dina växter. Men tänkt på att du måste ha syresättning om du kör koldioxid i tanken annars finns risken att dina fiskar dör av koldioxidförgiftning. Räcker med cirkulation på vattenytan eller luftpump.

Att lägga dyra pengar på ett dyrt Co2 kit är INTE vad jag menar väl investerade pengar. Folk blir övertygade för fort om att det är ett dyrt kit dom behöver med att lyckas för att få upp sina växter i storlek.

Mer trist är det när folk inte lyckas fastän dom köpt ett dyrt kit, t.ex får alger och tröttnar på växtakvarium.

Och med dom växter och den mängd du har i ditt kar så tillgodogör faktiskt fiskarna den del koldioxid som räcker.

En annan sak som jag ALDRIG har märkt av är att en del påstår att när man stänger av sin Co2 tillförsel så dör växterna. Jag har haft mitt co2 avstängt i mina växtkar när dom har blir övervuxna och efter flera månader inte haft något sånt problem.
#111 - 17 oktober 2009 22:42
Förlåt för trådkap. [:o]

Till 720 hade jag använt 2 flaskor och en T-koppling till en slang.

Kanske låter stenkorkad, men hur får du ut blandningen i vattnet sen?
#112 - 17 oktober 2009 22:43
#113 - 17 oktober 2009 22:52
Där lät det inte så lätt längre... [:I]
#114 - 18 oktober 2009 14:22
Räcker det inte att bara köra med pmdd?:p
#115 - 18 oktober 2009 14:37
Bowzee skrev:
Förlåt för trådkap. [:o]

Kanske låter stenkorkad, men hur får du ut blandningen i vattnet sen?

Hehe blandningen vill du absolut inte ha ut i akvariet eftersom jästen bryter ner sockret till alkohol. Och alkohol gillar inte fiskar, konstigt nog :D. Du ställer flaskan lämpligen i höjd lite ovanför akvariet om det går. Annars bredvid.
Detta kan du strunta i om du köper en backventil för 10-20 kr hos din akvarieaffär och sätter på slangen. Backventilen gör att det inte kan bli något baksug och vatten från ditt akvarie åker in i flaskan.

Själva grejen är ju att jästen äter upp sockret och producerar alkohol.
i den processen så "fiser" jästen koldioxid som går upp till ytan i flaskan och ut i slangen. Jästen dör till slut när den har fått slut på socker eller förgiftat sig själv av alkohol. Vanligtvis mellan 1½-3 veckor.

Jo det räcker med pmdd om du bara vill att dina växter skall leva och må bra.
Co2 kör du för att det ska växa så det knakar.
#116 - 18 oktober 2009 15:28
Ofan, börjar nog med pmdd, tycker jag senare att de ska växa så att det knakar så får jag försöka lösa det med Co2 senare. Tack för alla tips:)
#117 - 20 oktober 2009 07:02
Tänkt lite på fisklistan, vad tror ni om detta?

Diskus: 6 st
kardinaltetra: 80 st
skalar: 6 st
fjärilciklid: 4 st
corydoras 10-15 st
l-malar 8-10 st.

Är fisklasten för hög enligt listan? Kommer köra med fluval fx5, fluval 405 och ett innerfilter på 1100 l/h. Ljusrampeb får vänta, är inte säker på vad jag ska ha, sparar till en riktigt bra istället.

Nästa helg drar jag och tjejen till Gävle och handlar lite fisk, ska fylla på med kardinaler och nån fin mal :) får se om jag ser nån fin växt också.
#118 - 20 oktober 2009 10:34
stigson skrev:
Funkar din ramp bra till dina växter? Finns det ingen svensk sida som har den rampen?

Jodå den funkar bra. Vet att pwss hade någon mindre model av den. Jag beställde min i affären, finns hos grossist.
#119 - 24 oktober 2009 13:03
Imorgon så har karet varit igång i 4 veckor, så det börjar bli inkört nu. Har fått en massa guppyyngel, men dem får vara kvar tills mina större fiskar flyttar in:p. Har innhandlat ett nytt Ph-test och ett kh-test. Så på måndag så ska jag beställa Pmdd! Fixade lite nya växter igår, Javormbunke som jag fäst med svart gummisnodd i en utav mina större rötter, tog bort crinumlökarna för att dem passade inte in riktigt.Har även köpt månljus på rusta för 99 kr, synd att det ser ut som skit då man fotar! i verkligheten ser det rikttigt nice ut!:)
#120 - 25 oktober 2009 16:05
Blev lite överaskad idag när tjejen kom hem, hon hade med sig 31 st kardinaltetror:d Nu ska jag beställa pmdd.
#121 - 25 oktober 2009 16:32
stigson skrev:
Blev lite överaskad idag när tjejen kom hem, hon hade med sig 31 st kardinaltetror:d Nu ska jag beställa pmdd.

Nu är det allvar:D

Såg att du med är inne på "månljustemat" riktigt snyggt på kvällen när man har släckt i rummet.
#122 - 28 oktober 2009 11:20
flygrc skrev:
Nu är det allvar:D

Såg att du med är inne på "månljustemat" riktigt snyggt på kvällen när man har släckt i rummet.

Det är tur att man har en snäll flickvänn:d hållermed, jättesnyggt med månljus:)
#123 - 28 oktober 2009 11:35
Jag såg ett gäng bilbukar hos min lokala fiskaffär, så jag ska dra dit imorgon och kolla om dem finns kvar. Snyggt att ha sånna glidande uppe vid ytan. Tycker att dem var riktigt fina:)
#124 - 28 oktober 2009 12:02
stigson skrev:
Jag såg ett gäng bilbukar hos min lokala fiskaffär, så jag ska dra dit imorgon och kolla om dem finns kvar. Snyggt att ha sånna glidande uppe vid ytan. Tycker att dem var riktigt fina:)

Hur många?

Funderar också på ett stim. dom är ju skitcoola :)
#125 - 28 oktober 2009 12:58
Bilbukar kräver skyddsglas, värt att tänka på för er som kör öppet kar=)
#126 - 28 oktober 2009 13:28
wallström skrev:
Hur många?

Funderar också på ett stim. dom är ju skitcoola :)

20 st kanske? Känns lagomt:)
#127 - 28 oktober 2009 16:52
Nu har jag blandat min första sats Pmdd, hoppas att allt går bra:d
#128 - 29 oktober 2009 21:20
En bild på min L-015.
#129 - 29 oktober 2009 21:26
stigson skrev:

Jag har en liten glipa mellan karet och rampen på mitt 720 och där har ett tjugital bilbukar hoppat ut så här blir det inga fler såna, se till att du har tätt ;)

Dom är trista att trampa på när man stiger upp, eller så hittar hunden dom först och då försvinner dom snabbt :d
Hon gillar torkat käk :d
#130 - 29 oktober 2009 21:28
Sen blev det lite ny fisk i karet idag. 10 st bilbukar och en Golden nugget.:d. Men tänker ligga lite lågt med fisk nu. Förutom att mitt nya Ancistruspar som lekt EN gång ska få flytta in om nån vecka. Vid nästa löning så ska jag köpa ett fluval Fx5. Blev inge bra bilder, men dem får duga för ikväll;)
#131 - 29 oktober 2009 21:32
drd skrev:
Jag har en liten glipa mellan karet och rampen på mitt 720 och där har ett tjugital bilbukar hoppat ut så här blir det inga fler såna, se till att du har tätt ;)

Dom är trista att trampa på när man stiger upp, eller så hittar hunden dom först och då försvinner dom snabbt :d

Hon gillar torkat käk :d

Haha! har täckt igen överallt nu. (tror jag):p. Så jag hoppas att det går bra, har en liten valp på 5 månader som är glad i maten, så jag får se till att hinna före henne om det skulle ske;)
#132 - 29 oktober 2009 21:42
Kul med bilbukar :)

Köper nog några sånna när nästa barnbidrag kommer.
#133 - 29 oktober 2009 21:46
Se till att du matar med mat som flyter hyffsat länge nu i början, de kan vara lite trixiga på att simma ner i karet och ta maten den första tiden.
#134 - 29 oktober 2009 21:54
wallström skrev:
Kul med bilbukar :)

Köper nog några sånna när nästa barnbidrag kommer.

Dem är rätt balla. 10 st var det enda som dem hade kvar, men ser jag att allt går bra så blir det ett gäng till senare:)
#135 - 29 oktober 2009 21:56
ansjo skrev:
Se till att du matar med mat som flyter hyffsat länge nu i början, de kan vara lite trixiga på att simma ner i karet och ta maten den första tiden.

Okej tack för tipset:) Föresten, vilken färgkombination passar bäst till diskus? tänkte köra ett gäng röd turkos, bör jag ha alla av samma sort? eller kan jag ha en till sort utan att det ser knasigt ut? tips på sorter?
#136 - 29 oktober 2009 22:05
Var lite otydlig, vilka diskussorter passar bäst till röd turkos? alltså vilken färgkombination:d
#137 - 30 oktober 2009 09:24
I mina ögon ser det bäst ut om alla diskusar i gruppen ligger åt samma färghåll. Sedan finns det olika sorters RT med, så du behöver inte haka upp dig på "samma" sorts fisk.
#138 - 30 oktober 2009 11:31
Några snakeskin kanske?
#139 - 30 oktober 2009 13:48
Då har min golden nugget kastat in handuken:( buken var ihopsjunken. Vattenvärdena är bra iaf. Känns riktigt tråkigt.:(
#140 - 30 oktober 2009 14:52
Ringde in och pratade med djuraffären, jag ska få en ny av dem för det är inte första gången det händer. dem har en kvar men den såg också ut att ha insjuken buk:/ aja får se vad som händer, åker snart och hämtar den.
#141 - 30 oktober 2009 14:53
Har den insjunken buk så vänta tills de får en ny sändning, annars kan jag nog garantera till 99% att även denna mal kommer att gå åt pipan...
#142 - 30 oktober 2009 15:33
Vad fasen stigson du ska ju inte ge dig på malar med insjunken buk över huvud taget ;)
Skippa den som var kvar i butiken och vänta till dom får in nya eller kräv stålarna tillbaka. Å andra sidan är risken att även dom som kommer in har insjunken mage då dom brukar mata dåligt hos grossisten och ibland ännu mindre ute i affären ;)
#143 - 30 oktober 2009 19:54
drd skrev:
Vad fasen stigson du ska ju inte ge dig på malar med insjunken buk över huvud taget ;)

Skippa den som var kvar i butiken och vänta till dom får in nya eller kräv stålarna tillbaka. Å andra sidan är risken att även dom som kommer in har insjunken mage då dom brukar mata dåligt hos grossisten och ibland ännu mindre ute i affären ;)

Ja vad fasen;) Såg inte att buken var insjuken förens jag kommit hem, jag ska vänta nu på ett nytt exemplar. det var inga problem:)
#144 - 1 november 2009 15:18
Då har man köpt en ny rot då. en xxl, 91 cm lång och 45 cm hög. gav 235 kr för den:) får se om jag ska stoppa ner den, lite drygt att göra om redan bara?[:o]
Bilagor:
#145 - 3 november 2009 19:28
Har gjort om lite i karet, har fått det mer som jag vill ha det nu. Har tryckt in den stora roten och köpt en del nya växter. 5 buntar valsineria, 2 st javaormbunke, javamossa och nån växt som jag inte mins namnet på. Hämtade även ett nytt exemplar av golden nugget igår:d

Lite bilder. dock en aning grumligt för att jag varit där och hållit på!
#146 - 3 november 2009 19:40
ser riktigt bra ut!

ska bli kul o se hur växterna tar sej :)
#147 - 3 november 2009 20:37
Snyggt med den nya roten! Gillar verkligen rejäla rötter. Hoppas du fått en bättre mal denna gång.
#148 - 3 november 2009 22:24
E det karet verkligen 720 liter o 2 meter ? Svärdbäraren ser ut att vara 15 cm då :D
#149 - 4 november 2009 08:03
Tack alla:)

Drd, för din skull så mätte jag karet, 200*60*60. så du behöver inte vara orolig att jag har dopat mina svärdbärare;) bilden
är nog lite missvisande.
#150 - 13 november 2009 20:32
Har lite tråkigt idag, min flickvän har åkt hem till sina föräldrar och jag har absolut inget att göra. Så det får bli några kassa bilder på mitt akvarium:d
Dem ljusgröna långa växterna till vänster har växt upp till ytan på nolltid, trots kass belysning! Sen är det en bild på en växt där min flickvän råka slita av ett blad, men några dagar senare så var det en massa fina kroppar där direkt, sen ytterligare någon dag senare så hade det utvecklats några fina blad:D. Min nya golden nugget är det bra fart på. äter bra och är inte så jätteskygg.
#151 - 13 november 2009 20:36
Min golden nugget; Sitter mellan 2 rötter och myser:D
#152 - 15 november 2009 21:44
Tjejen har varit hos sina föräldrar, så då kom hon med en liten present igen, några guppisar:d. Nu simmar även mina 2 Ancistrusar i karet. En hona och en hane.
#153 - 15 november 2009 21:45
Kanske det blir smått snart både här och där;):p...
#154 - 15 november 2009 21:50
ansjo skrev:
Kanske det blir smått snart både här och där;):p...

Har faktist hittat 2 yngel i 540 L karet efter jag flyttat dem. så förmodligen så har dem fattat tyckte för varandra.:d
#155 - 16 november 2009 07:19
Har du sett din fine golden nugget käka än stigson ? Den ser fin ut btw ;)
#156 - 16 november 2009 08:08
drd skrev:
Har du sett din fine golden nugget käka än stigson ? Den ser fin ut btw ;)

Jadå, den är framme och äter. Inte så jätteblyg av sig, då det är ju bra:d kanske blir en till vid löning:)
#157 - 29 november 2009 22:55
Äntligen så har det varit löning! Var till gävle en sväng i helgen, passade på och handla lite fisk då.

8 st Skalarer.
4 st fjärilsciklider.
5 st metallpansarmal.
1 st L-081

Skalarerna är inte så stora ännu, men fina tycker jag:D
Lite bilder:
#158 - 29 november 2009 23:11
Vackra fiskar! Speciellt fjärilaran;) Härliga färger och till synes välmående fiskar!
#159 - 30 november 2009 06:31
Synd du inte fick tag i samma art som den andre golden nuggeten ;)
Den sista har lite mindre prickar.
Snygga fjärilar och skalarer oxå :)
#160 - 30 november 2009 07:27
Synd? Det fanns, men denna föll mig mer i smaken nämligen ;)
#161 - 30 november 2009 11:37
Aha...:)
#162 - 1 december 2009 21:29
Jag har ju tidigare haft lite väl högt ph-värde om jag ska hålla diskus. så har nu köpt lite torv som jag ska ha i senare då det blir dax. Men det dröjer några månader till innan jag skaffar. För tänker ta mina pengar som jag sparat till diskus och köpa en ny ljusramp istället, då jag inte alls tycker om belysningen som jag har just nu. sen är de nog inte helt fel att karet får gå in sig riktigt heller?:) Så efter jul ska jag storspara till diskus! Om jag inte fått sparken eller nått;)
#163 - 2 december 2009 17:53
Då var rampen beställd. 3x150w MH. + 2x54 T5. Samma som karrokajja har. Tack återigen för tipset, Ansjo:)
#164 - 2 december 2009 17:58
Det som saknas nu är väl ett nytt ytterfilter, men det får bli efter jul. sen vore 8 diskus rätt nice! men får börja lägga undan mer från lönen i nån månad. Måste endå fundera på vilken färg jag vill ha.:confused: Sen ska jag i med några L-malar, bilbukar och mer växter! Sen kan man nog njuta och ha så skoj med elräkningen:D
#165 - 2 december 2009 20:21
Vid vattenbyte så har jag gjort 2 upptäckter! Mina mettalpansarmalar har lekt:D hittade ett yngel idag! Den andra upptäckten var lite tråkigare, har tyligen fått en 0,5 cm springa mellan glasskivorna så en bilbuk hade hoppat ur[:(!] Har 10 st kvar utav 11.
#166 - 2 december 2009 20:51
stigson skrev:
Då var rampen beställd. 3x150w MH. + 2x54 T5. Samma som karrokajja har. Tack återigen för tipset, Ansjo:)
Hoppas att det blir bra, det var det verkligen för mig:)!

stigson skrev:
Sen kan man nog njuta och ha så skoj med elräkningen:D

Det är faktiskt inte så farligt, man behöver inte ha MH tända 24/7:p...sedan beror det givetvis på vilka prioriteringar man gör;).
#167 - 3 december 2009 22:07
Raderat!
#168 - 3 december 2009 22:10
Så sant så sant! Man lever bara en gång, man får inte vara dumsnål;) För oftast blir det endå att man byter upp sig, så lika bra att skaffa bra på direkten.

Min golden nugget på vift:D
#169 - 3 december 2009 22:18
Fin :)
Äter bilbukarna bra?
För senast jag hade bilbukar matvägrade hälften och dog.
Bilagor:
#170 - 3 december 2009 22:23
Flingor som ligger på ytan mumsar dem i sig, så inga problem med det:)
#171 - 13 december 2009 15:58
Dax för en liten uppdatering! Fått hem min nya ramp nu, Jättenöjd!. Allt går bra hitils. Mina ancistrusar leker för fullt. Köpte lite sniglar idag:)
#172 - 13 december 2009 17:16
Gött med lite sjysst ljus nu då :)
#173 - 13 december 2009 17:32
Stå beredd med gödningen i handen nu när du har så mycket ljus. Skulle även rekommendera EC om du inte kör CO2. Körde själv mitt 540L med 408W och direkt jag slarvade så kom det alger. Det märkte jag i slutet när burken ändå skulle läggas ner. Det gick SNABBT. Så var beredd, kolla på förändringar och var inte rädd för att göda.

Såg att jag glömde svara på ditt PM, ber om ursäkt. Här är länken:

http://www.cyberzoo.se/vmchk/Ytterfilter/Fluval-FX5.htm
#174 - 13 december 2009 19:21
bra bild på din golden nugget
Bilagor:
#175 - 13 december 2009 20:49
[QUOTE=Johanski;1357262]Stå beredd med gödningen i handen nu när du har så mycket ljus. Skulle även rekommendera EC om du inte kör CO2. Körde själv mitt 540L med 408W och direkt jag slarvade så kom det alger. Det märkte jag i slutet när burken ändå skulle läggas ner. Det gick SNABBT. Så var beredd, kolla på förändringar och var inte rädd för att göda.

Såg att jag glömde svara på ditt PM, ber om ursäkt. Här är länken:

http://www.cyberzoo.se/vmchk/Ytterfilter/Fluval-FX5.htm[/QUO

Ok. Tack för tipset. Göder med pmdd. Hade du nå fiskar som hjälpte till att hålla algerna borta?
#176 - 13 december 2009 20:52
stigson skrev:

Ok. Tack för tipset. Göder med pmdd. Hade du nå fiskar som hjälpte till att hålla algerna borta?

Nej :)

MVH Johan
#177 - 30 december 2009 23:44
Har inte hänt så mycket just nu, MEN allt går bra. Skalarerna växer på bra. Har handlat in lite nya växter. Sen har det ju varit jul, så jag har fått lite presentkort på lite fiskar. Så jag ska se om jag hittar nå fina malar till helgen, kanske blir några golden nuggets till. Slänger upp bilder på karet och dem nya fiskarna om jag hittar några till helgen.

Ska nog även beställa diskus också:) Vad tror ni om 4 röd turkos och 4 blå turkos?
#178 - 31 december 2009 10:38
Det kan bli hur bra som helst med dom 8 diskusarna stigson :)
Se till att du köper dom med lite size oxå !
#179 - 31 december 2009 13:03
Jo jag ska försöka få lite storlek på dem hade jag tänkt:) Hur går det med dina diskus Drd?

Gott nytt år på er alla!
#180 - 31 december 2009 13:09
Mina växer på :D

Har lite dåligt med fototid för dom bara men ska försöka få dom på bild efter nyår nu.
#181 - 5 januari 2010 18:03
Blev tyvärr aldrig nå firrar i helgen pga snöstorm. Men ska iaf beställa diskus snart; Så att jag får dem lagomt till löning:d

En liten fundering, Klarar jag mig med ett fluval 405, fluval 403 och ett innerfilter i någon månad? Eller bör jag fixa ett nytt?
#182 - 5 januari 2010 18:20
Inga problem med filterna anser jag nån månad, kanske ska fundera på ett fett eheim eller en FX5:a istället för det ena fluvalfiltret.
#183 - 5 januari 2010 18:46
drd skrev:
Inga problem med filterna anser jag nån månad, kanske ska fundera på ett fett eheim eller en FX5:a istället för det ena fluvalfiltret.

Ok va bra:) Ja jag tänkte skaffa en fx5a hade jag tänkt, får bli en månad efter jag skaffat diskusarna:)
#184 - 6 januari 2010 11:30
Halloj!

Har du bestämt vilken sorts discus du ska skaffa?
#185 - 6 januari 2010 13:36
Broddan skrev:
Halloj!

Har du bestämt vilken sorts discus du ska skaffa?

Tjena. Kommer köra med 4 st röd turkos och 4 blå turkos:)
#186 - 6 januari 2010 13:40
Bra val
#187 - 6 januari 2010 14:07
Köpte lite nya växter för en vecka sen. dem första 4 bilderna är sen då och den sista bilden är från idag. Vill ha i mer växter som täcker botten. Bara vänta tills det växer på sig. Har fått rensat växterna några ggr nu.:)
#188 - 6 januari 2010 15:03
Ser kanon ut stigson !
Är sugen på en rescape i mitt 720 själv och rensa ut en del jättevallisneria och ha lite lite grönt som inte blir så höga.
Sen vill jag ha nya rötter oxå.
Får nog bli en trip till nån butik närmsta månaderna när första löningen trillar in och man får ordning på finanserna igen :D
#189 - 6 januari 2010 17:47
stigson skrev:
Köpte lite nya växter för en vecka sen. dem första 4 bilderna är sen då och den sista bilden är från idag. Vill ha i mer växter som täcker botten. Bara vänta tills det växer på sig. Har fått rensat växterna några ggr nu.:)

Mmmmmm ljuvligt!!!

Och vilken fin ramp du har:p
#190 - 6 januari 2010 19:31
snyggt
#191 - 19 januari 2010 17:25
Hitta 2 st jättefina discus idag hos min lokala handlare, stora och breda över pannan. Blev faktist riktigt sugen på dem. Men det var bara 2 st han hade.

Köpa eller inte köpa? kan jag köpa dem och beställa 4 st till?
#192 - 19 januari 2010 18:19
stigson skrev:
Hitta 2 st jättefina discus idag hos min lokala handlare, stora och breda över pannan. Blev faktist riktigt sugen på dem. Men det var bara 2 st han hade.

Köpa eller inte köpa? kan jag köpa dem och beställa 4 st till?

Allt har ett pris. Är det vettigt slå till är det dyrt avstå... Är det större diskus är det inga problem att bara köpa 2st... Har själv köpt min största och mest långlivade diskus ensam..
#193 - 19 januari 2010 18:52
rick skrev:
Allt har ett pris. Är det vettigt slå till är det dyrt avstå... Är det större diskus är det inga problem att bara köpa 2st... Har själv köpt min största och mest långlivade diskus ensam..

Ok tack för svaret:)
#194 - 21 januari 2010 18:29
Nu är dem här. Fick dem här 2 för 600 kr. Dem är ca 15 cm:) Håller även på och ringer och försöka fixa fler så att dem får sälskap.
#195 - 21 januari 2010 18:34
wow! snygga! vilken sort är det?
#196 - 21 januari 2010 18:40
Skitsnygga turkosa Stigsson !!

Bra deal det där ju ;)
#197 - 21 januari 2010 18:41
Skalarerna ser ut som mygg jämfört med diskusarna dessutom :D
Bilagor:
#198 - 21 januari 2010 18:49
Tackar:D Stog inte vad vád det var för sort, men röd turkos va? Var en kille som hade dragit upp dem och fått ett lekpar, sen så skulle han flytta så han var tvungen att göra sig av med några akvarium. Såg dem i affären en dag och fick en liten adrenalinkick. Var bara tvungen att ha dem. Stora och fina, bred och fin över pannan. Ja skalarerna är riktigt småa i jämförelse:D
#199 - 21 januari 2010 19:19
Härligt.
Känns bra att äntligen fått köpa diskus va?
#200 - 21 januari 2010 19:36
MissB skrev:
Härligt.

Känns bra att äntligen fått köpa diskus va?

Ja äntligen! Är på g att beställa 4 st blå turkos. Sen får jag se vad det blir:) Går det bra med dina?:D
#201 - 21 januari 2010 19:40
stigson skrev:
Ja äntligen! Är på g att beställa 4 st blå turkos. Sen får jag se vad det blir:) Går det bra med dina?:D

BT är snygga!!
Det går väldigt bra med mina :) De stortrivs verkar det som alla äter och växer så det knakar.
#202 - 21 januari 2010 20:47
Missb: Härligt:D

Diksuarna har börjat ta lite mat oxå, så det är skönt:D Men fortfarande rätt försiktiga.
#203 - 21 januari 2010 20:53
nja, är inte detta blå turkos? Jäkligt fina iallafall
#204 - 21 januari 2010 21:00
Ruskigt snygga!
Men fy, nu blev jag ju sugen på diskus igen... Synd dock (tycker jag) att skalarerna "försvinner" bredvid dem.
#205 - 21 januari 2010 22:22
Kanske är BT då, är inte säker. Hmm jo håller med angående sclarerna. funderar på att flytta dem till mitt 540. Men vi får se=)
#206 - 21 januari 2010 23:21
Det börjar arta sig i ditt kar :D
Det ser bestämt ut som BT diskus. Synd att du inte bodde närmare mig jag hade kunnat skänka en BD hona till dig.
#207 - 25 januari 2010 19:34
Det börjar arta sig i ditt kar :D

Det ser bestämt ut som BT diskus. Synd att du inte bodde närmare mig jag hade kunnat skänka en BD hona till dig.

Jodå! Gah va synd då:D

Snart har diskusarna varit hos mig en vecka. Hitils går det bra. Dem har tagit lite tetra diskus och artemia. Dem är inte alls lika blyga längre. Diskusarna är intresserad av mat för dem kommer och ska ha vid matning. Men dem verkar faktist lite för dumma för att få i sig något. Fast att dem vet att maten är vid ytan då dem precis upp och tog lite så ska dem endå bums ner på botten och leta. Så då har ju såklart alla andra fiskar käkat upp allt:D Kommer nog bli bättre med tiden. Är på g med 4 st Blå turkos till. Killen som jag beställer från ska ringa angående pris nu nån dag. Sen så skulle jag vilja ha ett gång röd turkos oxå, men det får bli lite längre fram:)
#208 - 25 januari 2010 23:06
Imorgon så tänker jag låta mina skalarer simma i mitt 540 L istället. Vill att diskusarna ska få vara huvudpersoner i detta kar.:)
#209 - 26 januari 2010 01:03
Skulle vara trevligt med en ny helbild på karet. Även bild på scalarerna före och efter flytt till ditt 540?

Kul att det går bra ;-)

Nicke
#210 - 29 januari 2010 15:57
Ett par utav skalarerna har lagt rom på en crinumlök nu:D
#211 - 29 januari 2010 18:15
ApeviaX skrev:
Skulle vara trevligt med en ny helbild på karet. Även bild på scalarerna före och efter flytt till ditt 540?

Kul att det går bra ;-)

Nicke

Får fixa det nån dag:)
#212 - 29 januari 2010 18:16
Vaktar ;)
#213 - 4 februari 2010 21:06
Snyggt! men jag tycker att du ska ha kvar scalarena, dom passar tkr jag :)
#214 - 4 februari 2010 22:00
Fredrik1 skrev:
Snyggt! men jag tycker att du ska ha kvar scalarena, dom passar tkr jag :)

Håller med. dem simmar för tillfälligt i mitt 540 L kar just nu. Är verkligen skittråkigt i mitt 720L nu. Tänker låta dem gå tillbaka efter att mina nya diskusar flyttat in och börjat känna sig hemma och börjat käka ordentligt.

Båda mina diskusar käkar på bra. De gillar artermia och vita mygg:) På onsdag hämtar jag 4 st till. Sen funderar jag på att beställa 4 st röd turkos.

KOMMER att göra om karet till sommaren. Då dethär karet var ett impulsköp så fanns det ingen planering över växter eller nånting. Tycker att det är fult, Ser mer ut som ett smurfland. :d
#215 - 10 februari 2010 21:49
Tja. Fått hem 3 st till diskus nu. MEN dem är inte varmt välkommna direkt, Mina andra 2 som jag hämtade för en månad sen är elaka mot dem och visar verkligen vilka som bestämmer. Är detta normalt? Eller börj jag flytta dem andra till 540 L karet? Eller bör jag ge dem lite tid? Alla fiskarna är runt 14 cm.
#216 - 11 februari 2010 05:00
Nog inte helt ovanligt att det blir en hel del bråk när man släpper i nya diskusar. De nya blir ju konkurrenter i de gamlas revir.

I bland kan det hjälpa att möblera om ordentligt så att de gamla diskusarna inte känner igen sig i akvariumet.

//Roger
#217 - 11 februari 2010 07:46
stigson skrev:
Håller med. dem simmar för tillfälligt i mitt 540 L kar just nu. Är verkligen skittråkigt i mitt 720L nu. Tänker låta dem gå tillbaka efter att mina nya diskusar flyttat in och börjat känna sig hemma och börjat käka ordentligt.

Båda mina diskusar käkar på bra. De gillar artermia och vita mygg:) På onsdag hämtar jag 4 st till. Sen funderar jag på att beställa 4 st röd turkos.

KOMMER att göra om karet till sommaren. Då dethär karet var ett impulsköp så fanns det ingen planering över växter eller nånting. Tycker att det är fult, Ser mer ut som ett smurfland. :d

Okej :P Lycka till nu! Som Lostfrog sa, möblera om så är alla lika förvirrade, du kan ju även släcka lampan så det är helt mörkt när du släpper i nya fiskar t.ex diskus :)
#218 - 16 februari 2010 16:29
Har nu snart gått en vecka sen jag hämtade diskusarna. Var meningen att jag skulle ha med mig 4 st. MEN en utav dem mådde tydligen inte nå bra, så dem ville behålla den. Har med andra ord 5 diskusar i karet nu. Alla äter och verkar trivas:) En utav dem är lite blek fortfarande, men färgen kommer väl:) Tänkte slänga upp lite bilder på dem.
#219 - 16 februari 2010 16:31
De där såg ju riktigt fina ut:).
Hur är det med tjafset mellan diskusarna nu?
#220 - 16 februari 2010 16:34
Övrigt så kan jag säga att jag är riktigt nöjd med mitt köp. Ångrar ingenting:)
#221 - 16 februari 2010 16:36
ansjo skrev:
De där såg ju riktigt fina ut:).

Hur är det med tjafset mellan diskusarna nu?

Ja dem är snygga! Har riktigt tjock panna:D. Inte alls på samma sätt som i början, nu simmar dem ihop. Men visst, När det vankas mat så är dem lite hårdhänta på varandra.:)
#222 - 16 februari 2010 16:53
stigson skrev:
Ja dem är snygga! Har riktigt tjock panna:D. Inte alls på samma sätt som i början, nu simmar dem ihop. Men visst, När det vankas mat så är dem lite hårdhänta på varandra.:)

Supersnygga djur stigson.:d

//Roger
#223 - 16 februari 2010 17:14
lofstrog skrev:
Supersnygga djur stigson.:d

//Roger

Man tackar:D
#224 - 17 februari 2010 09:07
Avundsvärt snygga diskus du fått tag i! [:-106]
#225 - 17 februari 2010 09:52
Håller med! Snygga är de allt!
Vad är det för några förresten?
#226 - 17 februari 2010 12:43
Tack :d. Turkos brilliant är det.
#227 - 20 februari 2010 20:38
Ett par av mina diskus har lagt rom:D Ska fota snart!
#228 - 20 februari 2010 20:40
Kul, grattis! Hoppas att de klarar sig.
#229 - 20 februari 2010 20:43
PiaJo skrev:
Kul, grattis! Hoppas att de klarar sig.

Har mycket kardinaltetror i karet, så inte så opti kanske. Men roligt endå. Det är dem nyaste diskusarna som har lekt. skoj:D
#230 - 20 februari 2010 20:43
Grattis!

Var fick du tag pa dem och vad fick du ge? Ar snart dax for mig med sa darfor jag undrar...
#231 - 20 februari 2010 20:55
draft skrev:
Grattis!

Var fick du tag pa dem och vad fick du ge? Ar snart dax for mig med sa darfor jag undrar...

Köpte dem genom djurmagasinet i valbo, beställde från stendker. kostade 1200 kr styck.
#232 - 20 februari 2010 20:58
Ok, tack :)

Storlek? Leveranstid? Hur gjorde du med kon, kan man se skillnad pa honor o hanar eller bestaller man parvis? Sorry for fragebombarderingen...! :P
#233 - 20 februari 2010 21:15
draft skrev:
Ok, tack :)

Storlek? Leveranstid? Hur gjorde du med kon, kan man se skillnad pa honor o hanar eller bestaller man parvis? Sorry for fragebombarderingen...! :P

14 cm. Lika bra att fixa lite större size om man har möjlighet till det. Tog en vecka från att jag beställde dem. Dem skickade "färdiga" par till mig. Sen hur man ser skillnad på kön vet jag inte ännu då jag är helt nybörjare på diskus. Hehe frågar man inget så får man inget veta. Jag har bombarderat alla fiskgurun här så:D
#234 - 20 februari 2010 21:18
Lite kassa bilder :
#235 - 20 februari 2010 21:32
Betala du 1200 kr för 14 cm? Jag betala 475 kr st för pigeon blood blue som var 12 cm. Låter ju sjukt dyrt.
#236 - 20 februari 2010 21:43
Faltaren skrev:
Betala du 1200 kr för 14 cm? Jag betala 475 kr st för pigeon blood blue som var 12 cm. Låter ju sjukt dyrt.

jupp det var priset på dem. Om det är överpris eller inte har jag inte en blekaste om. Får gärna en expertis avgöra. Rätt intressant.

Men jag hade 20 % på dem för att jag gick och blev medlem, sen så hade jag 1000 kr i presentkort där som jag fick i julklapp. så det blev inge dyrt alls om man ser det på de viset:)
#237 - 20 februari 2010 22:28
stigson skrev:
jupp det var priset på dem. Om det är överpris eller inte har jag inte en blekaste om. Får gärna en expertis avgöra. Rätt intressant.

Men jag hade 20 % på dem för att jag gick och blev medlem, sen så hade jag 1000 kr i presentkort där som jag fick i julklapp. så det blev inge dyrt alls om man ser det på de viset:)

Rätt tänkt :d
#238 - 20 februari 2010 22:49
Pliina skrev:
Rätt tänkt :d

:d
#239 - 21 februari 2010 05:33
stigson skrev:
Lite kassa bilder :

Grattis!:D:D:D

Dags att fixa lekkar eller...;)

//Roger
#240 - 21 februari 2010 11:43
lofstrog skrev:
Grattis!:D:D:D

Dags att fixa lekkar eller...;)

//Roger

Jadu vem vet! När man skaffar en 3a kanske ;)
#241 - 21 februari 2010 12:35
Faltaren skrev:

Det är skillnad på fisk och fisk, en del sorter är dyrare än andra och sedan beror det på var de kommer från osv.
Sedan är det väl ändå upp till köparen och avgöra om det är dyrt, tycker man det så köper man dem inte;).
#242 - 21 februari 2010 13:03
stigson skrev:
Jadu vem vet! När man skaffar en 3a kanske ;)

Du hittar säkert plats för det.;)

//Roger
#243 - 21 februari 2010 16:05
Mina var från stendker med glömde jag säga :)
#244 - 23 februari 2010 18:03
All rom blev uppätet eller nåt. Dem vaktade det i 2 dagar, kollade in hos dem igår på morgonen och då var det kvar. Sen åkte jag hem på rasten 6 timmar senare och då var allt borta och alla tetror var där dem lagt romen.

Börjar bli sugen på att fixa fler diskusar!:D
#245 - 25 februari 2010 20:14
Nu har diskusarna lagt rom igen:d
#246 - 26 februari 2010 04:53
stigson skrev:
Nu har diskusarna lagt rom igen:d

Bättre lycka denna gång.;)

//Roger
#247 - 26 februari 2010 12:08
lofstrog skrev:
Bättre lycka denna gång.;)

//Roger

Gick mindre bra denna gång. Försvann bara på nån timme nu. första gången hade dem romen kvar i nästan 2 dygn. Nu så var det en annan diskus som var där och stressade dem som tusan. Så det slutade med att dem käkade upp allt själva. Kalles Kaviar:D

Har ett 540L i sovrummet som mina sclarer simmar i. FAAN så sugen på att ha diskus även där. Har fått smak på diskus nu:D
#248 - 26 februari 2010 16:49
Härlig tråd faktiskt och projekt :) Är själv igång med att starta upp ett kar av samma storlek med ungefär likadana fiskar, har verkligen fått inspiration av allt som skrivits här :)
#249 - 26 februari 2010 17:35
stigson skrev:
Gick mindre bra denna gång. Försvann bara på nån timme nu. första gången hade dem romen kvar i nästan 2 dygn. Nu så var det en annan diskus som var där och stressade dem som tusan. Så det slutade med att dem käkade upp allt själva. Kalles Kaviar:D

Har ett 540L i sovrummet som mina sclarer simmar i. FAAN så sugen på att ha diskus även där. Har fått smak på diskus nu:D

Du får ta dig en funderare på lekkar igen.;) Du får säkert plats med en 50*50*50 burk i nå't hörn.:)

//Roger
#250 - 26 februari 2010 18:32
lofstrog skrev:
Du får ta dig en funderare på lekkar igen.;) Du får säkert plats med en 50*50*50 burk i nå't hörn.:)

//Roger

'

Mm för i skrivande stund så är det en annan diskus som håller på och lägger rom;) Trodde den var utstött, men nu har den tydligen snott den andras partner:D
#251 - 26 februari 2010 18:56
Hallon82 skrev:
Härlig tråd faktiskt och projekt :) Är själv igång med att starta upp ett kar av samma storlek med ungefär likadana fiskar, har verkligen fått inspiration av allt som skrivits här :)

Tack. Trevligt. du får skriva om det här på zoopet sen då:D
#252 - 26 februari 2010 20:01
stigson skrev:
'

Mm för i skrivande stund så är det en annan diskus som håller på och lägger rom;) Trodde den var utstött, men nu har den tydligen snott den andras partner:D

Låter som du har en fin liten grupp diskusar.:D Hoppas att mina blir lika trevliga.:)

//Roger
#253 - 27 februari 2010 10:14
lofstrog skrev:
Låter som du har en fin liten grupp diskusar.:D Hoppas att mina blir lika trevliga.:)

//Roger

Jadå. Det ska bli trevligt med lite bilder på dina när du fått dem:D Börjar faktist bli sugen på ett lekkar nu. Verkar inte vara nå problem för tjejen iaf, fast hon vill helst att vi skaffar en 3a först. Men vi får se om man hittar något lämpligt;)
#254 - 27 februari 2010 11:16
stigson skrev:
Jadå. Det ska bli trevligt med lite bilder på dina när du fått dem:D Börjar faktist bli sugen på ett lekkar nu. Verkar inte vara nå problem för tjejen iaf, fast hon vill helst att vi skaffar en 3a först. Men vi får se om man hittar något lämpligt;)

Lämplig trea eller lämpligt lekkar?:confused:

//Roger
#255 - 27 februari 2010 17:30
lofstrog skrev:
Lämplig trea eller lämpligt lekkar?:confused:

//Roger

Lämpligt lekkar ;)
Bilagor:
#256 - 27 februari 2010 17:58
stigson skrev:
Tack. Trevligt. du får skriva om det här på zoopet sen då:D

Ja men absolut :D Massa bilder skall det bli!
#257 - 27 februari 2010 20:21
stigson skrev:
Lämpligt lekkar ;)

Rätt prioritering tycker jag.:D

//Roger

Annons