720L akvarie kommer snart.

#1 - 2 september 2008 07:00
Tänkte kolla vad akvariet ska stå på. Har insett att tillhörande ställning är lite svajig. Så jag köpte mig 16st 15*19*59 lecablock. så vad tror ni om att ha 4a rader med 4 sti varje och lägger dom så dom blir 19 breda och 15 höga. så höjden blir 60cm. men jag undrar vad ska jag ha för skiva mellan akvariet och lecablocken och under lecablocken mot golvet. Någon som vet något ställe i örebro ? Man måste väll ha frigolit som utjämnar om det inte skulle vara helt plant när tyngden kommer på.?

mvh Jonas
#2 - 2 september 2008 07:33
Som skiva skulle du kunna använda en vanlig köksbänkskiva, finns som metervara (fuktsäkra ändarna bara), spånplattor eller plywood funkar också bra.
Är det helglas skall det vara frigolit eller liggunderlag under, är det ramakvarium kan man ha det men skivan/bänken måste vara plan och utan skevning i sig själv.
#3 - 2 september 2008 17:00
Okej tack..
jag får kollar imorgon på någon bra skiva till att ha karet på. sen under lecablocken har jag inte kommit på någon bra lösning..

Det är ett ram akvarium. 200*60*60. Så kan jag ha frigolit mellan akvariet och bänken?

mvh Jonas
#4 - 2 september 2008 17:42
speed skrev:

Det är ett ram akvarium. 200*60*60. Så kan jag ha frigolit mellan akvariet och bänken?

mvh Jonas
frigolit eller ej? detta har disskuterats oändliga gånger i detta forum utan att leda någonstans... Enligt tillverkare så ska man inte använda frifolit under ramakvariet!
#5 - 2 september 2008 18:37
Och den endaste anledning jag kan komma på är om man använder en cellplast som är för mjuk eftersom ramen på akvariet då sjunker igenom varpå bottenglaset kommer att riskera att bli vilande direkt på cellplasten och ett ramakvarium är inte konstruerat för detta.

Använd en cellplast med ett så lågt deformationstal som möjligt.

http://www.jackon.se/
http://www.sundolitt.se/
#6 - 3 september 2008 05:37
Så det blir fel tryck på akvariet om man har frigolit under akvariet, men hur kan det bli det? Frigoliten hjälper till med tryckutjämning bara ju?

mvh Jonas
#7 - 3 september 2008 13:07
Skulle vara intressant att höra på vilket sätt du menar att cellplasten* "hjälper till" med tryckutjämningen?

I mitt föregående inlägg skrev jag om deformationstal hos cellplast och detta deformationstal regleras i bakningsprocessen och baseras på temperatur, tid och hur pass stor volym kulor som matas in i formen.

*Frigolit är ett varumärke
#8 - 3 september 2008 13:11
Skulle vara intressant att höra på vilket sätt du menar att cellplasten* "hjälper till" med tryckutjämningen?

I mitt föregående inlägg skrev jag om deformationstal hos cellplast och detta deformationstal regleras i bakningsprocessen och baseras på temperatur, tid och hur pass stor volym samt vilken förvärmnings temperatur kulorna har innan dom når formen.

Cellplasten kan mao göras både väldigt mjuk(högt deformationstal) eller väldigt hård.(lågt deformationstal)

Bilagor:
#9 - 3 september 2008 13:15

I mitt föregående inlägg skrev jag om deformationstal hos cellplast och detta deformationstal regleras i bakningsprocessen och baseras på temperatur, tid och hur pass stor volym samt vilken förvärmnings temperatur kulorna har innan dom når formen.

Cellplasten kan mao göras både väldigt mjuk(högt deformationstal) eller väldigt hård.(lågt deformationstal)

#10 - 3 september 2008 16:18
Gaffel skrev:

Skulle vara lika intressant att höra hur frigoliten skulle knäcka karet om underlaget är korrekt.
#11 - 3 september 2008 16:19
Jag skulle använda mdf skiva eller osb skiva, kanske en mdf skiva o byggplywood samman fogade.
Då det gäller mellan leca o golv så bör ju en 4-6mm(vet ej om det finns)plyfa skiva duga.
#12 - 3 september 2008 17:29
Jag tycker du gör som du själv vill jag och många andra här på Forumet brukar köra med Frigolit under ram-Kar och det funkar för oss,och sen vad andra säger får stå för dem.Jag hade nåt liknande som du ska göra,först la jag en spåskiva på golvet sen på med leckablocken på den en skiva sen Frigolit och slutligen Akvariet.Av att jag la frigolit under var just att karet inte gick att få rakt kvittade hur jag gjorde det löste Frigoliten åt mig karet sjönk in där det blev belasning så det blev rakt i alla hörn.

Och det roligaste med det var det sprack inte läckte inte,och som sagt detta har verkligen pratats ett antal gånger här på Forumet så det bäsra är kanske att låta fråga vila lite till för samtliga så slipper vi bli tossiga på varandra..HaHaHa
#13 - 3 september 2008 17:36
Karon skrev:
Skulle vara lika intressant att höra hur frigoliten skulle knäcka karet om underlaget är korrekt.

Du ställer jag tveklöst motfrågan vari mitt inlägg du hittar texten "hur frigoliten skulle knäcka karet om underlaget är korrekt." eftersom du nu citerar mig..

Ska samtidigt omformulera min fråga till speed, skulle du placera ett ramakvarium på en möbel som är för liten med resultatet att ramkaret vilar med enbart bottenglaset mot möbeln?
#14 - 3 september 2008 17:48
Karon skrev:

Du ställer jag tveklöst motfrågan vari mitt inlägg du hittar texten "hur frigoliten skulle knäcka karet om underlaget är korrekt." eftersom du nu citerar mig..

Ska samtidigt omformulera min fråga till speed, skulle du placera ett ramakvarium på en möbel som är för liten med resultatet att ramkaret vilar med enbart bottenglaset mot möbeln?

Sen har Steen självfallet en point i att användandet av frigolit kan förlåta skeva möbler och sviktande golv.
#15 - 3 september 2008 17:51
Karon skrev:

Nu ställer jag tveklöst motfrågan vari mitt inlägg du hittar texten "hur frigoliten skulle knäcka karet om underlaget är korrekt." eftersom du nu citerar mig..

Sen har Steen självfallet en point i att användandet av frigolit kan förlåta skeva möbler och sviktande golv.
Bilagor:
#16 - 3 september 2008 23:05
Oj nu vart det en het diskusion. Jag har snackat med olika zoohandlare och glasmästeri killar. Båda är ense om att ja bör ha någontunn skiva för att skydda golvet sen har jag köpt en 2,2cm mdf skiva lika stor som akvariet. sen så tar jag en 3cm frigolit över sen akvariet på. Snacka halva dan med olika folk och alla säger att det är ju bara bra om du har frigolit på mdf skivan för då står ju både ramen som belastning och bottenglaset hjälper till när frigoliten är under. Så Gaffel varför är du så emot frigolit.. det gör väll inget?

Kan säga att golvet är inte helt plant.

mvh Jonas
#17 - 4 september 2008 00:34
Jag kan bara beklaga att du inte är läskunnig, du kanske skulle köpa dig ett juvelkar istället.
#18 - 4 september 2008 01:30
Gaffel skrev:
Nu ställer jag tveklöst motfrågan vari mitt inlägg du hittar texten "hur frigoliten skulle knäcka karet om underlaget är korrekt." eftersom du nu citerar mig..

Jag ber om ursäkt om jag övertolkat texten.
Den eviga frågan har ju varit "frigolitens" vara eller inte vara under ramkar och lite tillspetsat har det det låtit antingen som att det kan man väl ha om man känner för det och dels som att det skulle innbära karets snara undergång för att hela karets konstruktion utsätts för en typ av belastning det inte varit konstruerats för, nästan som att bottenglaset skulle tryckas upp i karet pga frigoliten.
Vad skulle kunna hända med karet menar du om jag ställde det på en "frigolit"skiva med ett deformationstal som medförde att ramen sjönk ned i den så att glaset skulle vila på cellplasten?
#19 - 4 september 2008 07:01
Det undrar jag med karon. vad kan hända. Det kan ju inte trycka sönder glaset lite cellplast:D
#20 - 4 september 2008 13:06
Ett ramkars konstruktion består av en ramprofil med pressade låsningar, i princip ett helglasakvarium med en ram som stagar och skyddar, dessutom hänger hela akvariet fastlimmat i silikon inuti ramen.

Jag skulle tex aldrig komma på tanken att låta mitt 300 helglas vila på en ram, varför kan man ju då fråga sig, jo för att ett helglasakvarium är konstruerat för att vila mot ett plant underlag, det skulle med all säkerhet under optimala förhållanden inte ta skada av att ställas på en ram men varför chansa?

Av samma anledning, precis som jag skrev i mitt första inlägg i tråden skulle jag anta att den enda anledningen till att tillverkare av ramkar avråder för användandet av cellplast är just pga att det inte behövs, i övrigt så är det bara en spekulation från min sida att ramens mindre anläggningsyta skulle sjunka djupt ner i en tjock och mjuk cellplast varpå bottenglaset onekligen skulle vila mot underlaget med en felaktig trycklast och kraftig skjuvning som följd.

Alltså, om JAG skulle ställa ett ramkar på en cellplastkonstruktion så skulle jag välja en tunn cellplastskiva med ett högt deformationstal, faktum är att jag i detta nu låter ett 160 liters ramkar vila på en tunn vattentät neoprenduk för att slippa att stomljud fortplantar sig i den bänkskiva som ligger uppe på murade lättbetongblock.
#21 - 4 september 2008 13:09
Ett ramkars konstruktion består av en ramprofil med pressade låsningar, i princip ett helglasakvarium med en ram som stagar och skyddar, dessutom hänger hela akvariet fastlimmat i silikon inuti ramen.

Jag skulle tex aldrig komma på tanken att låta mitt 300 helglas vila på en ram, varför kan man ju då fråga sig, jo för att ett helglasakvarium är konstruerat för att vila mot ett plant underlag, det skulle med all säkerhet under optimala förhållanden inte ta skada av att ställas på en ram men varför chansa?

Av samma anledning, precis som jag skrev i mitt första inlägg i tråden skulle jag anta att den enda anledningen till att tillverkare av ramkar avråder för användandet av cellplast är just pga att det inte behövs, i övrigt så är det bara en spekulation från min sida att ramens mindre anläggningsyta skulle sjunka djupt ner i en tjock och mjuk cellplast varpå bottenglaset onekligen skulle vila mot underlaget med en felaktig trycklast och kraftig skjuvning som följd.

Alltså, om JAG skulle ställa ett ramkar på en cellplastkonstruktion så skulle jag välja en tunn cellplastskiva med ett högt deformationstal, faktum är att jag i detta nu låter ett 160 liters ramkar vila på en tunn vattentät neoprenduk för att slippa att stomljud fortplantar sig i den bänkskiva som ligger uppe på murade lättbetongblock.
Bilagor:
#22 - 4 september 2008 15:59
Har inte ett 720liters förstärkning i mitten både ovan o ner till?
Mitt ram akvarium på 720liter har det iallafall.
Själv använder jag bara en mdf skiva under akvariet innan aluminiumbänken.
#23 - 4 september 2008 17:26
Ahh, en klar och tydlig point till ciklidcollector, mittstag i botten = katastrof om man sätter den på en tjock mjuk cellplastskiva..

Dax att låsa tråden och gå vidare eller? :D
#24 - 4 september 2008 17:52
Gaffel skrev:
Ahh, en klar och tydlig point till ciklidcollector, mittstag i botten = katastrof om man sätter den på en tjock mjuk cellplastskiva..

Dax att låsa tråden och gå vidare eller? :D
Ja det är nog bäst att gå vidare eftersom jag har ett antal frågor om detta varför det inte skulle funka;)Bla egen erfarenhet av detta det brukar underlätta.och ett antal andra frågor om detta.Men jag säger som du bäst att inte gå vidare med detta:D
#25 - 4 september 2008 23:01
ciklidcollector vad menar du med försätrikning?

Mitt Dalazooline 720 akvarium har som 2 st platta metall liknande linjer men det kan ju knappast vara någon förstärkning. sen menar du dom 2 tvärgående alustagen?

mvh Jonas
#26 - 5 september 2008 12:44
Menar att det är förstärkningar för ramen.
Mitt är också dalazooline och jag har två tvärstag ovan och två under.
Det betyder att glaskivan faktiskt hänger i luften men vilar mot de två tvärstagen undertill.

Jag har alltid kört med mdf skiva under och det av en anledning.
Ram akvarie ska helst ha ramen vilande mot fast underlag.
#27 - 5 september 2008 16:44
okej okej.. tänkte om man kan ha frigoliten mellan leca och mdf skivan?

Frigoliten är typ 2-3cm tjock
är det någon bra ide?

mvh Jonas
#28 - 5 september 2008 20:46
Om golvet inte är 100% plant så skulle jag börja med att göra en ramkonstruktion av 2"2-virke och anpassa efter måtten på lecablocken för optimalt stöd för dem. Sen skulle jag lägga ramen på golvet och loda med långpass eller laser för att sedan hyvla och slipa så ramens översida ligger i lod.

Upp med Lecablocken och till sist en till ram av 2"2 dels för att skydda kommande skiva och ännu en gång att kunna påverka om stenarna inte är 100% i lod och även för att fördela på trycket.

En rejäl ekskiva ger bra intryck, se bara till att stryka på den så den tål vattenspill.

2"2-Ramarna döljer man lätt med matchande lister i ek.

Ställa karet direkt på, dvs utan frigolit/cellplast mellan men däremot i karet får det gärna ligga 10-20mm frigolit för undvika punktbelastning från inredningen.

Inte funderat på att måla lecablocken svarta?

Detta är steg för steg mitt vinterpyssel iaf och hur jag kommer och skulle göra med just ett 720L

Annons