720 Sydamerika

#1 - 18 augusti 2014 12:48
Tjena! I lördags gick en barndomsdröm i uppfyllelse, när jag åkte iväg 25 mil och hämtade mitt 720 liters kar, något jag velat ha sen barnsben. Jag tänkte köra lite sydamerikanskt i det, men har inte riktigt bestämt mig för vilka fiskar o växter osv än, tänkte att jag gör en tråd här för lite bollplanks effekt : )

Just nu står akvariet tomt, har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska ha för grus i. Står väl mellan rådasand och biltemas sand just nu, vill ha relativt mörk sand.

Lite frågor o funderingar just nu: Hur mäter jag bäst så akvariet står rakt? Är extremt nojjig för att det ska spricka, då jag bor på tredje våningen med trägolv där akvariet står, o aldrig haft ett lika stort akvarium förut. 150 liter var mitt förra rekord...

Har lagt en lång planka diagonalt från vänster bak till höger fram nu, med ett vattenpass på o det var relativt rakt, frågan är hur mycket den plankan nuddade botten dock. La även ut två vattenpass på botten längs med kortsidan flyttade de från höger till vänster o tyckte jag fick ungefär samma värde hela tiden det bör väl betyda att bottenglaset inte står skevt va? Hela akvariet lutar dock lite framåt, några tips på vad man kan lägga under bänken för att räta upp det lite? Funkar tunn plåt bra tro? Vill helst inte ha något obehandlat trä under, ifall man spiller lite vatten på det och det sväller.

Fråga två, vad säger ni om att lägga ett tunnt lager torv under gruset? Jag har planerat att ha ganska mycket växter i burken, o då jag inte kommer köra med co2, utan bara pmdd så det känns som att det vore skönt att ha något som hjälper växterna lite, speciellt i början. Sen vore det härligt att få riktigt brunt vatten.

Mvh
#2 - 18 augusti 2014 13:58
Ett 720l kan man ha mycket roligt med. Om man ändå hade ett sådant hemma. Grattis! :)

[ATTACH]70397[/ATTACH]
Kass bild då jag inte orkade resa mig från soffan. Men jag bygger upp med plastbitar (som inte går sönder). Just dessa är från en plastgolvmatta att ha under tex rullande kontorsstolar för att skydda golvet. Ett helvete att fixa bitar av men oerhört praktiskt tycker jag. Så bygger jag upp där det behövs. Ofta 2 hörnor, olika mycket, då mitt golv lutar också. Sen har jag alltid bänkskiva under mina bänkar, för att fördela ut tyngden över större golvyta och undgå punktbelastning (av tex bänkfötter).

Mest som idé/inspiration. :)
#3 - 18 augusti 2014 16:34
Likan skrev:
Ett 720l kan man ha mycket roligt med. Om man ändå hade ett sådant hemma. Grattis! :)

[ATTACH]70397[/ATTACH]

Kass bild då jag inte orkade resa mig från soffan. Men jag bygger upp med plastbitar (som inte går sönder). Just dessa är från en plastgolvmatta att ha under tex rullande kontorsstolar för att skydda golvet. Ett helvete att fixa bitar av men oerhört praktiskt tycker jag. Så bygger jag upp där det behövs. Ofta 2 hörnor, olika mycket, då mitt golv lutar också. Sen har jag alltid bänkskiva under mina bänkar, för att fördela ut tyngden över större golvyta och undgå punktbelastning (av tex bänkfötter).

Mest som idé/inspiration. :)

Nice! Behöver man ha plastbitarna längst med hela framsidan tro, eller räcker det med i hörnen? Kanske är lika bra o höjja upp hela fronten. En bänkskiva sitter det redan under, så tror inte jag ska behöva det.

Fyllde det med typ 2 centimeter vatten när jag skrev inlägget, o kom hem nu o skulle mäta lite på de olika sidorna.
Var ganska så ojämnt ändå, så får nog ta o styra upp det sen, men jag gjorde en ännu jobbigare upptäckt med! Det var vatten längst med ena kortsidan...... Måste fan läcka någonstans. Det här känns skit nu. Vad ska jag göra i det här skedet? Känns inte som att det kan vara vatten jag spillt då jag fyllde på med slang i mitten av akvariet. Fan!!!!
http://i.imgur.com/KODlZ8A.jpg
http://i.imgur.com/W7OossT.jpg
#4 - 18 augusti 2014 16:51
Fan va surt. :( Det är väl bara att fylla lite mer och försöka se var det läcker och sen häva köpet (om det ens är möjligt) eller silikonera om hela karet. Trist värre hur som.

Jag har bara plasten där bänken bär upp sig s.a.s så inte längs med hela. Eftersom mina bänkar står på kortsidorna så behöva inget på mitten, icke bärande. Ursäkta skumt formulerat. Precis varit på massage, blir lite "groggy" då. :)
#5 - 18 augusti 2014 17:01
Häva köper lär jag inte lyckas med eftersom det var begagnat o stog med vatten i dagarna innan jag hämtade det... Måste hänt något på vägen hem eller när jag bar upp det. Fan. Tömde ur allt vatten nu iaf o la under en handduk, får väl prova o fylla upp det imorgn igen o se om det verkligen läcker, eller om det bara var vatten som jag spillt som vandrat längs med listen ut... Känns väl mindre troligt dock. Vad kostar det att lämna in ett akvarium hos en glasmästare för omsilikoning tro?
#6 - 18 augusti 2014 17:05
Ingen aning faktiskt. Är väl olika runt om i landet.
#7 - 18 augusti 2014 18:10
Messer skrev:
Häva köper lär jag inte lyckas med eftersom det var begagnat o stog med vatten i dagarna innan jag hämtade det... Måste hänt något på vägen hem eller när jag bar upp det. Fan. Tömde ur allt vatten nu iaf o la under en handduk, får väl prova o fylla upp det imorgn igen o se om det verkligen läcker, eller om det bara var vatten som jag spillt som vandrat längs med listen ut... Känns väl mindre troligt dock. Vad kostar det att lämna in ett akvarium hos en glasmästare för omsilikoning tro?

Skulle höra med närmsta zoo butik, de brukar ha någon de vet som kan foga om en burk... Vart bor du förresten?
#8 - 18 augusti 2014 20:17
Skulle höra med närmsta zoo butik, de brukar ha någon de vet som kan foga om en burk... Vart bor du förresten?

Ahh, det var jävligt smart, det ska jag göra imorgon bitti direkt efter jobbet. Motala bor jag i. Så jävla jobbigt att jag bor så högt upp dock, vill inte släpa ut o in akvariet igen... Undrar om jag kan få hit någon som gör det på plats isf.
#9 - 19 augusti 2014 14:42
Har fyllt upp akvariet idag igen och satte lite papper under hörnet där det läckte igår, och visst fan är det lite fukt på det idag med. Jävla skit. Tror ni man kan sälja ett läckande akvarium till någon händig? Vågar fan inte ge mig på att reparera det själv...
Har försökt få tag i lite personer som kanske kan hjälpa mig att silikona om det, mailat ordförande i den lokala akvarieföreningen och några glasmästerier, men misstänker att de kommer säga nej. Skönast vore att sälja det och köpa ett helt nytt, har ju ställning o pumpar o lysramp osv... Vad tror ni man kan ta för ett akvarium som måste silikonas om? 1000 kr?
#10 - 19 augusti 2014 18:01
Men det är inte jätte svårt och silikona om ett akvarium om det är helglas, ram vet jag inte. Men du behöver nog hjälp av någon när det är så stort.
#11 - 19 augusti 2014 18:16
Jacob T skrev:
Men det är inte jätte svårt och silikona om ett akvarium om det är helglas, ram vet jag inte. Men du behöver nog hjälp av någon när det är så stort.

Yeah, hade det varit mindre hade jag inte tvekat, utan kört hem det till mor o far o silikonat om och fyllt det på trädgården sen. Men nu vågar jag inte chansa helt enkelt.

Alltså jag blir inte klok på det här... Har haft akvariet med några centimeter vatten hela dagen nu, o haft en bit papper under där det läcker, men pappret är helt torrt nu, o vart senaste timmarna. Kommer ingenting länge. Mailade lite med han som sålde karet till med o frågade om han kunde fixa fram kvittot, då det bara är ett år gammalt så kanske finns fabriksgaranti, då säger han att när han fyllde det första gången så var det likadant, det kom ut väldigt mycket kondens ifrån ena hörnet, så han trodde det läckte direkt. Men han lät det stå med några centimeter vatten i några dagar o sen var det lugnt. Har aldrig hört talas om något liknande innan, kan det verkligen bildas kondens i ramen med så lite vatten i??? Utan någon lysramp eller värme alls? Har iofs fyllt på med relativt varmt vatten, har inte rört temperaturinställningen sen jag duschade sist, så är väl en 30-40 grader varmt...
Fyllde på med nån centimeter till förut, har typ sju centimeter vatten i nu, o det är torrt som snus. Vågar man lita på det?

Fan får ju tarmvred på den här skiten... Varför var jag tvungen att börja med akvarium igen :D
#12 - 20 augusti 2014 11:08
Lät det stå med vatten inatt, 12 timmar senare är det snustorrt fortfarande. Fan verkar ju tätt ändå. Kanske vågar hoppas på att det var kondens ändå!
#13 - 20 augusti 2014 13:32
Håller tummarna för att det är kondens :)
#14 - 20 augusti 2014 14:35
Välkommen till klubben för potentiella apokalyptiska vattenskador!

kul att höra att det finns fler som drömmer om stora burkar :)

Jag har limmat lite och skulle hellre bygga ett nytt kar än foga om ett arbetsmässigt.. Det jobbiga är ju att skära bort allt.. Att limma det är ju den roliga och stimulerande biten samt att det är lättare att garantera täthet..

Tror det blir svårt att sälja ett läckande 720 men jag har haft fel förr..
#15 - 20 augusti 2014 15:28
Håller som Bluewing tummarna! Om det nu gör det så har du sedan kanske några nervösa månader framför dig. När det står så mycket vatten i huset/lägenheten blir man ( i alla fall jag ) väldigt uppmärksam på allt knirrande o knarrande, knäppande o sprättande. Det hände att jag vaknade mitt i natten och var helt säker på att nu sprack akvariet. Lyckligtvis går det över. Lycka till det kommer säkert att gå bra.
#16 - 20 augusti 2014 21:23
Tack alla, jag håller tummarna like mycket själv med : )
Kom hem ifrån jobbet nu, fortfarande snustorrt. La ett väääldigt väldigt tunnt papper under tidigare idag, samtidigt som jag tog lite mer av samma papper o blötte med några droppar under kranen och ringade in de dropparna med en penna så jag skulle se hur pappret såg ut när det hade torkat. Såg klart o tydligt på det pappret vart jag hade droppat, även om jag vände på det så ringarna jag ritat själv inte syntes, men såg absolut ingenting på pappret under akvariet. Mailade även iväg bilderna som jag postade här i tråden till killen jag köpte akvariet av, och han sa att det såg ut precis likadant när han satte igång burken första gången, så jag börjar nästa nästan nästan kunna tro på att det var bara kondens. Ska hursom låta det stå minst till i helgen som det gör nu, kanske fylla på lite mer imorgon. Är det fortfarande snustorrt då till helgen så kanske jag vågar mäta in akvariet ordentligt o börja planera inköp av grus o växter o liknande o sakta men säkert börja fylla det!

Fortsätt håll tummarna nu :)

ps, jag tycker fortfarande det är jääääävligt konstigt att det kan komma så mycket kondens ifrån ingenstans... Har aldrig hört talas om något liknande förut...
#17 - 21 augusti 2014 06:55
Hej! Jag råkade ut för något liknande för många år sedan. Då var det helt enkelt så att det fanns vatten inuti aluminiumlisterna, någon hade sölat med vatten utanpå akvariet. Det rann sedan sakta ut i skarvarna. Om ditt akvarium nu har en "aluminiumram" förstås. Är det helglasat borde det ju vara enkelt att se en ev. läcka.
#18 - 21 augusti 2014 10:46
T_B skrev:
Hej! Jag råkade ut för något liknande för många år sedan. Då var det helt enkelt så att det fanns vatten inuti aluminiumlisterna, någon hade sölat med vatten utanpå akvariet. Det rann sedan sakta ut i skarvarna. Om ditt akvarium nu har en "aluminiumram" förstås. Är det helglasat borde det ju vara enkelt att se en ev. läcka.

Japp det har ju en svart ram runt hela skiten. Fan du vet inte hur skönt det är att du säger det, har fan letat med ljus o lykta efter någon som varit med om samma sak, för att teorin inte ska vara helt obegripligt långsökt.
#19 - 21 augusti 2014 11:00
Då får vi hoppas att det är på det viset då :-)

I mitt fall så hade akvariet spolats av både in- och utvändigt med vattenslang utomhus så någon kondens var det inte frågan om. Håll koll för säkerhets skull.
#20 - 22 augusti 2014 06:52
Det kan bli väldigt mycket kondens om det är hög luftfuktighet (vilket det ju varit en del på sistonde) och vattnet är kallare än luften i rummet. Normalt är ju akvarievattnet varmare än rumsluften men om det är kallare bildas kondens.

Håller akvariet tätt nu borde det vara lungt. provtryck ändå noga innan du inreder, olike fyllnad etc.

Mvh

Olof
#21 - 22 augusti 2014 13:39
Okej, det låter ju vettigt.
Tänkte att jag ska tömma det idag, och sen blir säker på att bänken står rakt, sen börja fylla upp sakta men säkert under helgen, centimeter för centimeter.
Tips för att mäta att akvariet står helt plant förresten? Just nu mäter jag vattennivån i alla fyra hörnen, sätter helt enkelt en tumstock på botten o kollar hur många centimeter alla fyra hörn har. Finns det något bättre/säkrare sätt?
#22 - 22 augusti 2014 14:19
Mät från taket så har du koll på eventuella sättningar också..
#23 - 22 augusti 2014 14:32
Mät från taket så har du koll på eventuella sättningar också..

Med risk för att låta trög, hur menar du nu? Från taket i rummet eller va? Listen på akvariet? Känns lite flummigt o mäta från listen, hur vet jag att den är rak liksom.

Har fyllt upp ~10 centimter nu iallafall, kortsidorna stämmer med varandra på millimetern, men vänster är lite lägre än höger, typ 3-4 mms skillnad, så får nog tömma igen o få upp höjden lite. Tänkte jag ska låta det stå någon timme o "sätta" sig lite först dock.
#24 - 22 augusti 2014 16:00
Kanske det är dags att börja prata om något annat än läckande o snea akvarium nu, beställde grus idag!
Fågelsand, 40 kilo till o börja med. Hade det i ett mindre sydamerika kar jag hade i min ungdom, har för mig det var riktigt nice. Har även köpt lite biltema sand att spä ut det med ifall det blir för lite. Material under det då? Har tänkt att ha en hel del växter i akvariet, så skulle vilja lägga något under för att hjälpa de lite, speciellt i början. Funkar torv bra? Eller ska jag bara köpa någon sorts gödning o lägga under? Vet inte riktigt varför jag har fått för mig att torv ska vara så bra, google säger fan ingenting, o den enda källan jag har för det är mitt eget minne, det har fastnat av någon anledning...
#25 - 22 augusti 2014 17:33
Spännande att följa, ett 720 är mitt livs bästa beslut. Ska bli kul att se vad du stoppar i
#26 - 22 augusti 2014 18:15
HWH skrev:
Spännande att följa, ett 720 är mitt livs bästa beslut. Ska bli kul att se vad du stoppar i

Riktigt spännande tycker jag med :)
Sjukt mörkt vatten, tokmycket rötter och växter är väl det enda jag har bestämt mig för hittills.. .Tänk mörkt mangroveträsk. Är lite halvsugen på ett gäng scalarer och ett stort stim med kardinaltetror iaf, men ska tänka ännu mer. Är ju några veckor kvar tills jag kan börja ha i fisk tyvärr.

Köpte precis lite grejer till akvariet iaf, två långa pincetter och en sax till växterna, allt på 30-40 centimeter, en dränkbar led spot som ska agera moonlight samt ett gäng ph-tester. Allt ifrån kina dock, så tar några veckor tills det kommer.
#27 - 23 augusti 2014 12:12
Har fyllt upp akvariet med ungefär 14 centimeter vatten nu, o får följande mått.

[TABLE="class: grid, width: 100"]
[TR]
[TD]VF[/TD]
[TD]13.6[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]VB[/TD]
[TD]13.55[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]HF[/TD]
[TD]13.8[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]HB[/TD]
[TD]13.6[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Börjar se skapligt ut, har en liten förhöjning under HF som jag ska ta bort, eller byta ut till en smalare.

Slänger in lite bilder på hur akvariet ser ut nu;
http://i.imgur.com/y0409mr.jpg

http://i.imgur.com/27nZby5.jpg <-- utsikten ifrån soffan, vem behöver tv : )

Så här ser bänken ut, hade tänk att betsa alla skåpsdörrar så jag får lite mörkare färg där, samt måla allt vitt svart. Om jag orkar dvs, blir ju ett jäkla fuskjobb då eftersom bänken redan står plå plats... Kanske bara målar det vita som syns framifrån svart istället.

http://i.imgur.com/ozPBgtw.jpg

Här är alla rötter jag har hittills, riktiga jävla as! Ska vara mycket rötter, skiter nog i att göra en bakgrund, kör på mörk bakgrund som inte ska synas pga dåligt ljus o mycket växter o rötter istället.

http://i.imgur.com/VpFEGxD.jpg

Har tänkt att göra en lite ovanlig design på interiören också, inte det klassiska med massa bråte längst bak o fritt längst fram, tänkte försöka efterlikna en strandfåra istället, med land till höger o djup till vänster. Så till höger blir det mycket växter rötter o grottor osv, och sen sista biten till vänster blir det ett område med frivatten. Ska fixa lite grenar ifrån naturen, typ ek eller bok, som går ner uppifrån luften från höger o hänger ner i akvariet, gärna med lite löv o grejer som hänger kvar.
#28 - 23 augusti 2014 19:18
Jag gillar din illusion! Så vill jag också göra någon dag. :) kan bli så himla snyggt!
#29 - 24 augusti 2014 17:25
Fan vad svårt det ska vara o få skiten att stå plant! Hållt på flera timmar nu, o det diffar fortfarande 1-2 millimeter i ena hörnet. Funderar på att göra en fuling o fyllla det med mycket vatten, typ 30-40% o låta det stå några timmar för o se om det sätter sig lite.
#30 - 25 augusti 2014 06:49
Prova att fylla hela och se hur det blir?
#31 - 25 augusti 2014 22:42
Likan skrev:
Prova att fylla hela och se hur det blir?

Vågar jag fan inte : )
Får köra nytt försök imorgon igen.
Funderar fortfarande lite på vad jag ska ha för fisk dock, funderar lite på att köra en jäkla massa olika apistogrammas, skulle det fungera att ha ett stort gäng såna tro, säg 5-6 olika arter med 3-4 av varje, typ en eller två hanar och ett gäng honor? Eller är det för liten botten tro, blir det försmå revir?
#32 - 26 augusti 2014 04:06
Messer skrev:
Fan vad svårt det ska vara o få skiten att stå plant! Hållt på flera timmar nu, o det diffar fortfarande 1-2 millimeter i ena hörnet. Funderar på att göra en fuling o fyllla det med mycket vatten, typ 30-40% o låta det stå några timmar för o se om det sätter sig lite.

Det kan ju faktiskt vara så att bänken skevar pyttelite. Tror kanske du behöver lite tyngd i karet för att se om det sätter sig bra. Men å andra sidan väger ju karet säkert 90-100 kg och då borde det sätta sig direkt.
#33 - 26 augusti 2014 04:08
Messer skrev:
Vågar jag fan inte : )

Får köra nytt försök imorgon igen.

Funderar fortfarande lite på vad jag ska ha för fisk dock, funderar lite på att köra en jäkla massa olika apistogrammas, skulle det fungera att ha ett stort gäng såna tro, säg 5-6 olika arter med 3-4 av varje, typ en eller två hanar och ett gäng honor? Eller är det för liten botten tro, blir det försmå revir?

Tror 3 arter/par är max förutsatt att de lägger reviren jämnt.
#34 - 27 augusti 2014 00:32
Bluewing skrev:
Det kan ju faktiskt vara så att bänken skevar pyttelite. Tror kanske du behöver lite tyngd i karet för att se om det sätter sig bra. Men å andra sidan väger ju karet säkert 90-100 kg och då borde det sätta sig direkt.

Mmm, kan ju vara så... Har haft i säkert runt 100 kilo vatten redan, så borde ha satt sig. Men imorgon tror jag på det, ser skapligt ut nu, så ska fylla rätt mkt o mäta imorgon :)

Bluewing skrev:
Tror 3 arter/par är max förutsatt att de lägger reviren jämnt.

Fan, det var lite lite... Vad ska jag har för fiskar då, kommer inte på något roligt. Vill ha lite liv i akvariet, men ändå inte malawi-stressigt. Kanske iofs kan ha ett gäng apistogrammor, några scalarer och ett stort stim med lämplig tetra, storlek för-stor-för-att-bli-scalar-mat.
Aja, får fortsätta spåna.
#35 - 27 augusti 2014 03:43
Men det finns ju annat livligt. En rejäl grupp med fjärilsciklider skapar garanterat liv. Bolivianska fjärilar också. Du har flera Laetacaror som är utmärkta val. Dessa fungerar säkert bra också med några Apistogramma-par. Så visst kan du få liv i karet utan Malawi.
#36 - 6 september 2014 10:12
Nu har jag fått hem allt grus, o akvariet står plant! Ska bara iväg och köpa en säck med torv att ha under gruset, sen fyller jag nog upp det ikväll. Funderar på om jag ska slänga i lite växter direkt, kanske är likabra så det inte blir alginvasion istället :)
#37 - 9 september 2014 12:58
Torv inhandlat! Nu är allt klart för o starta...
Så fort jag får fanskapet att stå plant!!! Får det jävligt plant o fint hela tiden, men så fort jag fyller upp med ett par decimeter vatten till så diffar det en millimeter här o där.
Så här ser det ut just nu.

[TABLE="class: grid, width: 150"]
[TR]
[TD]Vänster fram
[/TD]
[TD]32.6
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vänster bak
[/TD]
[TD]32.6
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Höger fram
[/TD]
[TD]32.6
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Höger bak
[/TD]
[TD]32.7
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mitten fram[/TD]
[TD]32.7
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Är det jag som är överseriös här tro? Går det inte att få skiten att stå planare? Kanske inte gör något när det diffar så lite, är ju ändå två meter akvarie och bara en mm diff...
#38 - 10 september 2014 09:14
Messer skrev:

Har tänkt att göra en lite ovanlig design på interiören också, inte det klassiska med massa bråte längst bak o fritt längst fram, tänkte försöka efterlikna en strandfåra istället, med land till höger o djup till vänster. Så till höger blir det mycket växter rötter o grottor osv, och sen sista biten till vänster blir det ett område med frivatten. Ska fixa lite grenar ifrån naturen, typ ek eller bok, som går ner uppifrån luften från höger o hänger ner i akvariet, gärna med lite löv o grejer som hänger kvar.

Här är min guide till hur man fixar ekgrenar till akvariet:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97554&gid=832601

mvh

Olof
#39 - 13 september 2014 16:33
olof b skrev:
Här är min guide till hur man fixar ekgrenar till akvariet:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97554&gid=832601

mvh

Olof

Härligt! Akvariet är igång för fullt nu, var o köpte ett gäng guppys idag o lite växter, för att få igång grejerna lite. Stannade även till på vägen hem o plockade på mig lite ekgrenar och en jäkla massa löv som jag tänkte slänga i senare. Behöver man koka löven innan man har i de eller liknande tro? Har tagit en jäkla massa döda löv mest, gul-brunaktiga. men har även ett gäng lite grönare som fortfarande sitter på grenar.

Annons