Tjena! I lördags gick en barndomsdröm i uppfyllelse, när jag åkte iväg 25 mil och hämtade mitt 720 liters kar, något jag velat ha sen barnsben. Jag tänkte köra lite sydamerikanskt i det, men har inte riktigt bestämt mig för vilka fiskar o växter osv än, tänkte att jag gör en tråd här för lite bollplanks effekt : )
Just nu står akvariet tomt, har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska ha för grus i. Står väl mellan rådasand och biltemas sand just nu, vill ha relativt mörk sand.
Lite frågor o funderingar just nu: Hur mäter jag bäst så akvariet står rakt? Är extremt nojjig för att det ska spricka, då jag bor på tredje våningen med trägolv där akvariet står, o aldrig haft ett lika stort akvarium förut. 150 liter var mitt förra rekord...
Har lagt en lång planka diagonalt från vänster bak till höger fram nu, med ett vattenpass på o det var relativt rakt, frågan är hur mycket den plankan nuddade botten dock. La även ut två vattenpass på botten längs med kortsidan flyttade de från höger till vänster o tyckte jag fick ungefär samma värde hela tiden det bör väl betyda att bottenglaset inte står skevt va? Hela akvariet lutar dock lite framåt, några tips på vad man kan lägga under bänken för att räta upp det lite? Funkar tunn plåt bra tro? Vill helst inte ha något obehandlat trä under, ifall man spiller lite vatten på det och det sväller.
Fråga två, vad säger ni om att lägga ett tunnt lager torv under gruset? Jag har planerat att ha ganska mycket växter i burken, o då jag inte kommer köra med co2, utan bara pmdd så det känns som att det vore skönt att ha något som hjälper växterna lite, speciellt i början. Sen vore det härligt att få riktigt brunt vatten.
Mvh